Aiemmat henkisen väkivallan kiusaamiskokemukset eivät jätä rauhaan

Anonyymi

Ala- ja yläasteen vaihteessa jouduin "kaveriporukan" keskellä kiusaamisen kohteeksi. Yhtäkkiä ikätoverit, joiden seurastan nautin, kääntyivät porukalla vastaan ja tekivät elämästäni tuskaa. Olen luonteeltani yliempaattinen ja herkkä poika, enkä osannut puolustautua.

Elämäni oli jokapäiväisellä tasolla jatkuvan haukkumisen, tönimisen, pilkkaamisen ja sairaalla tasolla henkisen alistamisen sietämistä. Mielestäni se ei kuulu 11-13 vuotiaan lapsen elämään. Suurin tuska syntyi siitä, että muita kavereita ei ollut.

Tänä päivänä olen 18-vuotias enkä pysty ymmärtämään mitä niin pahaa olen ikinä tehnyt, että ansaitsen menettää kaiken positiivisen kuvan itsestäni. Miksi nuoren pojan minäkuva piti tuhota pitkäksi aikaa? Viime vuosina aivoni ovat alkaneet käsitellä kokemuksia ja ahdistus on suuri. Ilkeiden ihmisten kasvot ja sanat eivät jätä rauhaan iltaisin saati öisin. Onneksi olen löytänyt elämääni rakkaimman ihmisen, ja asioiden käsittely tuntuu helpommalta ja uskoni tähän maailmaan ja sen hyvyyteen on löytynyt.

Jos vastaavia kokemuksia löytyy, älkää häpeilkö kertoa niistä, ollaan yhdessä vahvoja!

6

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy ei ollut sinun vaan olit vaan yksi muiden joukossa, joka joutui kiusatuksi. Elämään kuuluu vastoinkäymisiä ja sinulle osui nyt kohdalle tuo kiusatuksi joutuminen, josta et ole täysin selvinnyt vielä. Miksi vanhempasi eivät puuttuneet tilanteeseen? 13-vuotias on aivan lapsi vielä, jota vanhempien tulisi puolustaa. Kiusattua tulee puolustaa niin kauan, että kiusaaminen loppuu. Kiusaaminen on kiellettyä.

      Koita ymmärtää, että yhteiskunta on vielä kehitysvaiheessa tuossa kiusaamiseen puuttumisessa. Ennen vanhaan ajateltiin, että lasten täytyy keskenään sopia asiat, kuten ennen vanhaan myös ajateltiin, että fyysisesti vahvempi nuijii heikomman jne. Ennen vanhaan lapsillekin annettiin selkään vanhempien toimesta, jos eivät totelleet. Kuritusväkivalta on kielletty 80-luvulla. Ajat ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan.

    • Anonyymi

      Hei Sal.la? Oletko se sinä esittämässä taas jotain hahmoa?

    • Anonyymi

      Olen itse ollut sekä kiusaajan että myöhemmin kiusatun roolissa. Kiusaajana en osannut muuten käsitellä tunteitani - kukaan ei ollut opettanut, kuten ei sitäkään, miltä se kiusatusta tuntuu. Kunnes sitten jouduin oppimaan sen kantapään kautta. Myöhemmin olen järkeillyt, että kiusaajani kiusasivat samasta syystä: heilläkään ei ollut parempiakaan välineitä käsitellä omia negatiivisia tunteitaan. Käytöksen voi nähdä jo ihan pienessä lapsessa, kun häntä on esimerkiksi kielletty tekemästä jotakin. Lapsi purkaa ärtymystään toiseen vaikka lyömällä.

      Arvethan siitä kiusaamisesta jää. Ja häpeä voi olla niin suuri, ettei asiasta uskalla edes mainita kenellekään. Suosittelen kuitenkin menemään mahdollisimman pian ammattilaisen puheille, sillä ongelmat tuskin katoavat ajan myötä itsestään, varsinkin jos on yhtään herkkä persoona.

    • mua kiusattiin ja välteltiin kunnes aloin miettiä mitä puhun enkä änkenyt porukkaan nykyään jengi tulee pyörimään mun ympärille koska no kaikki haluaa puhuu jostain yleensä mopoista ja muista kulkuneuvoista
      jos jotaki kiusataan kannattaa vaan hyväksyä se mitä sulle sanotaan ja ajatella sitä vain vitsinä mikä on myös yksitapa miten itse sopeuduin jos kiusataan fyysisesti ei kannata näyttää pelkoa tai heikkouksia koska se johtaa yleensä pahempaan kiusaamiseen yksi tapa päästä eroon tästä on hankkia kaveriporukka kenen kanssa liikkua yleensä silloin kiusaajat ei uskalla lähestyä
      sekä ilmainen vinkki kannattaa lyödä itse eka ellei luota siihen että tämän kiusaajan lyönti ei satu paljoa :D

    • Anonyymi

      näin se vaan on .maailmassa on paljon kovia,ilkeitä,pahoja ihmisiä,valitettavasti jo koulu ajoiltakin.koin tuotaa samaa koulussa minäkin joskus.herkkä poika olin minäkin.olen kyllä jo päässyt niistä ajatuksista jo pois kun on niin paljon jo kaikkee muutakin elämässä tullu koettua ja nähty.yhden neuvon voin sanoa (ELÄ SYYLLISTTÄ ITSEÄSI MILLOINKAAN ENÄÄ NIISTÄ AJOISTA ELÄKÄ PYYTELE ANTEEKSI KENELTÄKÄÄN. ) muista myös unohtaa.tätä päivää mennään ja huomista kohti.

    • Anonyymi

      Hei tsemppiä oot kokenut kovia, mut selviät kyllä nää tunteet pitää vaan käsitellä jollain tapaa ja jatkaa elämää. Oon itekki kokenu aikoinani vastaavaa mut elämä on antanut niitä oikeita ystäviä joidenka seurassa viihtyy. Mulla ei ollu kun huono seura tai yksin niin siitä piti valita, en muistele hyvällä niitä aikoja. Itselle pelastus oli myös rakkaimpani joka on hyvä ihminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe