Kannattaako itse sanoutua irti vai odottaa että työnantaja irtisanoo?
Roikkolomautus
Anonyymi
232950
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
Vastaukset 23
Vanhimmat
Päivärahojen maksu suunnitelmiin kannattaa perehtyä ensin, kelasta tai liitosta udella karenssi aikoja?
Mikä "ohje" tämä on niinkuin omasta mielestä? EI jatkoon!
Roikkolomautettu saa irtisanomisajan palkan ilman työvelvoitetta ja ilman mitään karenssia, koska kyse haitasta. Päiväraha jatkuu irtisanomisajan jälkeen ilman karenssia mikäli ei työtä ole löytynyt.
Kannattaa nyt ainakin odottaa sen 200 lomautuspäivän kulumista loppun ennen irtisanoutumista niin ei menetä irtisanomisajan korvauksia.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/lomautus
Jos lomautus on kestänyt yhtäjaksoisesti yli 200 kalenteripäivää, sinulla on oikeus päättää työsuhde ja saada korvauksena irtisanomisajan palkka sekä lomakorvaus. Sääntö ei koske osa-aikalomautusta. Irtisanomisajan palkka lasketaan työnantajan noudatettavan irtisanomisajan mukaan. Koska kysymys on korvauksesta, sinulla ei ole työntekovelvollisuutta irtisanomisaikana.
Kuinka kauan työnantaja voi pitää lomautettuna jos ei itse irtisanoudu?
Jos lomautusilmoituksessa ei ole määritelty päättymisaikaa, niin vaikka "maailman tappiin".
Joskus 90-luvun alun laman aikana tapasin henkilöitä, jotka olivat lomautettuna kahdesta eri firmasta samaan aikaan. Ensimmäisestä paikasta olivat lomautusilmoituksen saatuaan siirtyneet seuraavaan, joka oli sitten lomauttanut saman henkilön. Tavatessa opiskelivat uudelle alalle.
Voiko asian riitauttaa, kun tiedossa on että ei ole tarkoitustakaan ottaa
enää töihin vain roikottaa...?
Firma+toivoo+että+itse+irtisanoudut,+siinä+säästää+helposti+30%+jopa+50%+jos+firma+sen+tekisi.
Kyse+siitä,+että+firma+maksaa+matalimman+mahdollisen+palkkaluokan+palkkauksen+mukaisen+irtisanomisajan+palkan+ilman+mitään+lisiä!+Ei+mene+kta:n+mukaan.+Palkkaluokat+on+usein+pl1-6+ja+näiden+luokkien+alkupalkka.
Huomioikaa+se+,+että+firman+terveyspalvelu+on+käytössä+irtisanomisen+jälkeekin+vähintään+6kk.
Voiko työnantaja kieltäytyä maksamasta em. irtis.ajan palkkaa ja jos niin
millä perusteella?
Mitä pienempi ja heikommin kannattava firma sen suuremmalla todennäköisyydellä yrittää luistaa velvoitteesta. Tällöin on vain oltava yhteydessä sinne omaan ammattiliittoon ja ajettava asiaa sitä kautta. Kyllä ne lait koskevat myös niitä pieniä firmoja, vaikka heiluisivatkin kannattavuuden rajoilla.
Palkkaturvaan hakemus heti , mutta kai firman on maksettava jos ei ole
konkassa.
Mitä "kultainen kädenpuristus" sisältää, edut haitat?
Yleensä tuolla termillä "kultainen kädenpuristus" tarkoitetaan ylemmänjohdon potkuista saamaa ennalta sovittua korvausta ilman työvelvoitetta. Tavallinen työntekijä ei vastaavassa tilanteessa (potkut, eli työsuhde päättyy ilmoituksen antoon) saa kuin irtisanomisilmoituksen ilman irtisanomisajankorvauksia.
Jos et täytä itse irtisanomisen ehtoja vaan lähdet ilman irtisanomisaikaa.
Jos ei 200 lomautuspäivä ole täyttynyt.
Konkurssi on myös asia kun tili tyhjä ja palkkoja haetaan palkkaturvasta.
Kultaisella kädenpuristuksella on vaikutuksia työttömyysturvaan, eläkkeisiin ja verotukseen.
Kannattaa lukea jonkun luotettavaksi arvelemansa kirjoitus aiheesta. Esim. https://www.tek.fi/fi/tyoelama/lakipalvelut/lakitieto/sopimus-tyosuhteen-paattamisesta tai jos olet ay-vastainen niin https://ytk.fi/tietoa-meilta/blogi/kultainen-kadenpuristus-ja-ansiopaivaraha
Loppui työterveyshuolto heti kun lomautus alkoi.
Jos" maailmantappi" on se alin eläkeikä niin välttyykö työnantaja
maksamasta irtisanomisajan palkkaa roikotuslomautuksella olevalle,
jos hän jäisi silloin eläkkeelle?
Ei välty, jos lomautus on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään200 päivää. Ttyöntekijällä on silloin oikeus irtisanoa työsopimuksensa päättymään heti ja oikeus saada irtisanomisajan palkan suuruinen korvaus, jonka suuruus on se minkä työnantaja joutuu maksamaan irtisanoessaan.
Täällä tarkemmin https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/folder1.faces?&document_id=310628&navigation_history=200179&folder_id=200179
200 päivän sääntö on lainvoimainen! Ei siis mitään luikertelua asiasta jos irtisanoutunut 7 vrk ennen työhönkutsua.
Työterveydessä keskenolevat hoidot ja seurannat on jatkuvasti voimassa.
Erilliset akuutit sairaudet eivät ole.
YTK:n neuvo
Jos irtisanoudut työstäsi, arvioi TE-toimisto, onko sinulla ollut pätevää syy irtisanoutua. Jos ei ole ollut, voi seurauksena olla korvaukseton määräaika. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että pitkittyneestä lomautuksesta irtisanoutumiselle on pätevä syy. Eli yli 200 päivää yhdenjaksoisesti kestäneestä lomautuksesta irtisanoutuminen ei johda karenssiin. Pätevän syyn arvioiminen on kuitenkin tapauskohtaista ja perustuu kokonaisharkintaan. Keskustele vaihtoehdoistasi siis aina TE-toimiston kanssa ennen kuin teet päätöksiä työsuhteen päättämisestä.
https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/roikkolomautuksen-voi-paattaa
Kun odottaa viimeiseen ansiosidonnaiseen päivään ja työnantaja ottaa töihin on seuraava lomautuksen päivä kelanpäivärahan suuruinen, koska 400-500 pv on kulutettu.
6kk työ vain nollaa tilanteen, ei mikään muu.
Tekee niin tai näin huonosti ehkä käy. Ehkäpä tilin vois ottaa ja elellä sillä sen hetken ja jatkaa työttömänä olemista lopputilin määrän jälkeen.
Työttömiä ei ole kuollut massoittain eli ilmeisesti hengissä pidetään kaikki.
Mie otan roikkolomautuksen (200pv) jälkeen loppatilin ja meen toiseen virmaan toihin. Otin joskus loparit ja sain irtisanomisajan palkan ja lomarahat. Menin samaan firmaan takaisin 2-3 vuoden päästä ja nyt taas, sama edessä. Oppivat p.........eet.
Roikkolomautuksen irtisanomisen jälkee on sen tili sytötävä ensin ennenkuin ansiosidonnainen jatkuu!
Kyse siis siitä, että voi helposti irtisanoutua kun vaihtaa työnantajaa ja saa kipurahaakin palveluvuosista.
Duunarit huolissan aina kaikesta tulevasta koko elämän ajan? Ansiosidonnainen kestää monella lähes 2v. joten itkuntuherrus sen ajan on järjetöntä huolen ylläpitoa!
Huolet huomisesta on monella itketty jo vuosia sitten....
Tämänpäivän irtisanotut paperimiehet kärvistelee ansiosidonnaisella joka työmiehen palkaa vastaava tili....voi sitä itkun määrää miten pärjäävät?