Naisten passiivinen rooli elokuvissa

Anonyymi

"Kameran luoma katse määrittelee elokuvissa järjestään miehen aktiiviseksi ja naisen passiiviseksi toimijaksi."

Hieman vanha artikkeli mutta erittäin mielenkiintoinen:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/30/patriarkaalisen-yhteiskunnan-alitajunta-on-muovannut-elokuvan-muotoa-ja-nyt-on

En itse katso juurikaan elokuvia kahdesta syystä. (No, ehkä muutaman vuoden välein katson jonkin elokuvan alusta loppuun.) Ensimmäinen syy elokuvien välttelyyn on se, että en pidä fiktiosta. Toinen on se, että en kestä katsoa sitä, että naiset esitetään useimmissa elokuvissa tumpeloina, jotka eivät koskaan tee mitään hyödyllistä. Minua ei naisena huvita katsella fiktiivistä maailmaa, jossa miehet tekevät kaikki päätökset. Se ei mitenkään vastaa omaa todellisuuttani enkä koe tarvetta samaistua sellaisiin maailmoihin.

Jos nainen on elokuvassa aktiivinen, kyseessä on yleensä poikkeus, ei säännönmukaisuus.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä Lucy Lawless Andromeda-avaruusjutussa oli kyllä aika miten sanoisin ei ilkeä mutta voimakas Captain Dylan Hunt oli myös mutta tuo Lucyn juttu oli muutamissa jaksoissa ja noh.

    • Anonyymi

      On niitä akkoja kuvattu tekijöinäkin ja taas se lisääntyy. Mutta eihän naiset useinkaan luo uutta vaan parhaimmillaankin toimivat miesten tekemässä yhteiskunnassa usein jopa rintarinnan. Mutta huom. Miesten tekemässä yhteiskunnassa. Elokuva kuvaa todellisuutta paitsi nyt akkoja on jopa liioteltu.

    • Anonyymi

      En katsele mitään elokuvia joissa on vain naispääosia. En siksi että siinä on nimenomaan nainen, vaan siksi että ovat äärimmäisen tylsiä. Yleensä jotain romanttista hömppää. Yök!
      Sitten on jotain tekemällä tehtyjä Ghostbusters uusintaversioita naisilla varustettuna miehisiin rooleihin. Hirveää katsottavaa.
      Kun tuli uusin Tuntematon sotilas, niin siitäkin jotkut feministit itki kun "ei ole naispääosia eikä naisia suurintaosaa" kuten heidän mielestään pitäisi. No hei! Toinen maailmansota. Ketkä sitä sotaa kävivät?
      Biologisia sukupuolisuhteita ei vaan voi kääntää. Ei ihmismaailmassa eikä eläinmaailmassa ja se on fakta. Inhimillistetyin aivoin ajatteleva ihminen kuvittelee, että ihmisestäkin saisi kaksineuvoisen. Ei saa.

      Tosin nykyäänhän mahdollistetaan kaikille olla mitä ovat. Jos nainen haluaa miehisiä rooleja ja miehistä elämää, niin kuka kieltää menemästä kirurgin vastaanotolle ja syömästä mieshormoonia.
      Totuus vaan on se, että biologia on luonut naisen hoivaamaan lastaan ja suojelemaan sitä ja miehen suojelemaan naista ja lastaan. Ei näistä "äksön" rooleja luoda sukupuolia vaihtamalla.
      On eriasia sitten luoda täysin, vaikka henkilöön luotuja elokuvia esim jos nainen on kouluttautunut agentiksi, niin tällaisista suorituksista saa ihan vauhdikkaita leffoja joissa useinmiten on nähty miehiä, mutta silti perinteinen sukupuoliroolitus ei tule koskaan häviämään, vaikka feministit miesvihoissaan sitä kuinka vaatisi.
      Geenihin kirjoitettua ei muuteta kuin perimää rikkomalla ja kloonaamalla korkeintaan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kiukku, miksi mun viesti poistettiin?
        https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/09f2e708-2839-42a4-bd14-ce19b3d22600
        T. Persumies.

        Kun ei naiset tajua pysyä niissä geeneissään, niin pakkohan se on sitten pakottaa. Omaksi parhaakseen.


      • Anonyymi

        Aloituksessahan ei puhuttu geenien muuttamisesta eikä sukupuolten poistamisesta vaan naisten toimijuuden puuttumisesta elokuvissa.

        Missään geeneissä ei ole koodattuna sitä, että naisten kuuluisi olla passiivisia. Epäilen suuresti, että passiivisuus olisi hyödyllistä naiselle reaalimaailmassakaan, oli kyse sitten jälkeläisten hoivaamisesta tai jostain muusta.


    • Anonyymi

      Sehän on sitten aika todenmukainen kuvaus,.

      • Naisten tehtävä on passata miestä ja mies sen passaamisen aktiivisesti ottaa vastaan. Näin sanoo keenit. Eikö vain, veliseni?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      154
      2654
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2247
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2134
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      124
      1444
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1340
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      120
      1208
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1163
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1080
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      68
      1007
    Aihe