Punainen Pelikaani 2/2021

Tähän yleiskeskustelua lehden tehtävistä sekä pikku vinkkejä mahdollisista ongelmakohdista. Toiveena on, että ratkaisusanoja ei paljasteta ennen ristikoiden palautusaika on umpeutunut - tämä touve koskee myös muita mahdollisia paikkoja, joissa ristikoita voi käsitellä.

164

2394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lehdessä vihjaillaan että kaikkea hiljenneellä palvelimella ollutta "ei pystyttäne palauttamaan" mutta ovat siirtämässä materiaaleja toiseen paikkaan.

      Toisin sanoen palvelin on hajonnut eikä ajantasaisia varmuuskopioida ollut. Surullista että vielä näin sivistyneessä maailmassa voi käydä noin :(

    • Anonyymi

      Ristikko 25: pääkuvan vihjeestä tulevat sanat ovat kyllä osa selaisia etten ymmärrä miten liittyvät kuvaan. Tai sitten olen vaan tyhmä

      • Anonyymi

        Sinäpä sen sanoit.


      • Anonyymi

        Sinäpä sen sanoit.


      • Anonyymi

        Minäkin olen tyhmä tai ristikossa on virhe. Kaksi suoraan pääkuvasta lähtevää sanaa ovat ok, kaikki muut eivät kyllä millään lailla liity kuvaan.

        Lisäksi vas. alakulmassa jalan kuvasta minulle tulee väkisinkin aivan olematon sana.


      • Anonyymi

        Samaa tuumailin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen tyhmä tai ristikossa on virhe. Kaksi suoraan pääkuvasta lähtevää sanaa ovat ok, kaikki muut eivät kyllä millään lailla liity kuvaan.

        Lisäksi vas. alakulmassa jalan kuvasta minulle tulee väkisinkin aivan olematon sana.

        Pihlajamäen ristikon (s. 25) mainituissa kohdissa ei ole virheitä. Kaikki teemasanat liittyvät teemaan, mutta pelkän pääkuvan perusteella teeman keksiminen on ainakin tällä kertaa hyvin vaikeaa. Se onkin käytännössä mahdollista vasta sitten, kun joitakin teemasanoja on jo löydetty risteävien sanojen avulla. Ja lounaiskulman jalan kuvasta saadaan siitäkin hyvä sana, vaikka vihje onkin huomattavan kimurantti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pihlajamäen ristikon (s. 25) mainituissa kohdissa ei ole virheitä. Kaikki teemasanat liittyvät teemaan, mutta pelkän pääkuvan perusteella teeman keksiminen on ainakin tällä kertaa hyvin vaikeaa. Se onkin käytännössä mahdollista vasta sitten, kun joitakin teemasanoja on jo löydetty risteävien sanojen avulla. Ja lounaiskulman jalan kuvasta saadaan siitäkin hyvä sana, vaikka vihje onkin huomattavan kimurantti.

        No nyt hoksasin Pihlajamäen sanojen yhteyden toisiinsa, pääkuvaan en sitä vieläkään osaa yhdistää. Jalkaankin tuli ihan ok sana vaikka en tiedä miksi. Mutta samapa tuo, ristikko tuli kuitenkin täyteen.

        Toinen ongelmakohtani on Liljeroosin ristikossa s.31, sivun ylälaidasta keskeltä alas tuleva teemasana. Jos se on perusmuodossa, riitelee se vihjeestä "hylätty" tulevan sanan kanssa. Jotain en tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt hoksasin Pihlajamäen sanojen yhteyden toisiinsa, pääkuvaan en sitä vieläkään osaa yhdistää. Jalkaankin tuli ihan ok sana vaikka en tiedä miksi. Mutta samapa tuo, ristikko tuli kuitenkin täyteen.

        Toinen ongelmakohtani on Liljeroosin ristikossa s.31, sivun ylälaidasta keskeltä alas tuleva teemasana. Jos se on perusmuodossa, riitelee se vihjeestä "hylätty" tulevan sanan kanssa. Jotain en tajua.

        Tämä on ns. mysteerivihje. Näitä näkee erittäin harvoin. Olen kuullut, että jos näistä tekee valituksen, niin laatija selittää logiikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt hoksasin Pihlajamäen sanojen yhteyden toisiinsa, pääkuvaan en sitä vieläkään osaa yhdistää. Jalkaankin tuli ihan ok sana vaikka en tiedä miksi. Mutta samapa tuo, ristikko tuli kuitenkin täyteen.

        Toinen ongelmakohtani on Liljeroosin ristikossa s.31, sivun ylälaidasta keskeltä alas tuleva teemasana. Jos se on perusmuodossa, riitelee se vihjeestä "hylätty" tulevan sanan kanssa. Jotain en tajua.

        Liljeroosin ristikon sivun 31 noilla kohdin minä tarjosin ensin väärää sanaa vihjeeseen "vuoristoseudulla".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pihlajamäen ristikon (s. 25) mainituissa kohdissa ei ole virheitä. Kaikki teemasanat liittyvät teemaan, mutta pelkän pääkuvan perusteella teeman keksiminen on ainakin tällä kertaa hyvin vaikeaa. Se onkin käytännössä mahdollista vasta sitten, kun joitakin teemasanoja on jo löydetty risteävien sanojen avulla. Ja lounaiskulman jalan kuvasta saadaan siitäkin hyvä sana, vaikka vihje onkin huomattavan kimurantti.

        Teema on pääkuvassa sivuosassa, mutta löydettävissä. Vaikeustaso on merkitty mielestäni yli.  Tämän on mielestäni kiva 2½-tasoinen ristikko.

        Jalan kuva ei ristikon muuten ratkettua auennut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt hoksasin Pihlajamäen sanojen yhteyden toisiinsa, pääkuvaan en sitä vieläkään osaa yhdistää. Jalkaankin tuli ihan ok sana vaikka en tiedä miksi. Mutta samapa tuo, ristikko tuli kuitenkin täyteen.

        Toinen ongelmakohtani on Liljeroosin ristikossa s.31, sivun ylälaidasta keskeltä alas tuleva teemasana. Jos se on perusmuodossa, riitelee se vihjeestä "hylätty" tulevan sanan kanssa. Jotain en tajua.

        Emme taida tajuta vihjeen "hylätty" ideaa, sillä risteävä pystysana on selvä.
        Minulla on vielä kesken ylhäällä oikealta lukien toinen teemaan liittyvä pystysana.

        Tulihan tässä tietoon kaksi itselleni uutta pesäpallotermiä eli jotain opittavaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Emme taida tajuta vihjeen "hylätty" ideaa, sillä risteävä pystysana on selvä.
        Minulla on vielä kesken ylhäällä oikealta lukien toinen teemaan liittyvä pystysana.

        Tulihan tässä tietoon kaksi itselleni uutta pesäpallotermiä eli jotain opittavaa.

        Katso radioaakkosista.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Emme taida tajuta vihjeen "hylätty" ideaa, sillä risteävä pystysana on selvä.
        Minulla on vielä kesken ylhäällä oikealta lukien toinen teemaan liittyvä pystysana.

        Tulihan tässä tietoon kaksi itselleni uutta pesäpallotermiä eli jotain opittavaa.

        Ongelmalliseen teemapystysanaan sain sanan, jota löysin netissä parissa yhteydessä käytetyn. Kumpikaan ei liity pesikseen. En ymmärrä, mikä minulla mättää.

        En keksinyt järkevää selitystä myöskään vihjeelle INNOSTUMATON. Laittamani ratkaisusana ei liity siihen (ei vaikka lusäisi alkuun KI).


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ongelmalliseen teemapystysanaan sain sanan, jota löysin netissä parissa yhteydessä käytetyn. Kumpikaan ei liity pesikseen. En ymmärrä, mikä minulla mättää.

        En keksinyt järkevää selitystä myöskään vihjeelle INNOSTUMATON. Laittamani ratkaisusana ei liity siihen (ei vaikka lusäisi alkuun KI).

        Vihjeen INNOSTUMATON (Liljeroos s. 31 ylhäällä keskellä) hankaluus johtuu nähdäkseni siitä, että kyseessä on aika väljä vihje. (Saamani ratkaisusanan eteen ei sovi KI.)


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ongelmalliseen teemapystysanaan sain sanan, jota löysin netissä parissa yhteydessä käytetyn. Kumpikaan ei liity pesikseen. En ymmärrä, mikä minulla mättää.

        En keksinyt järkevää selitystä myöskään vihjeelle INNOSTUMATON. Laittamani ratkaisusana ei liity siihen (ei vaikka lusäisi alkuun KI).

        Ylhäällä oikealta lukien toinen teemapystysana (Liljeroos s. 31, 9 kirjainta) on yksinkertainen substantiivijohdos sellaisesta verbistä, jota näköjään käytetään yleisesti otteluselostuksissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihjeen INNOSTUMATON (Liljeroos s. 31 ylhäällä keskellä) hankaluus johtuu nähdäkseni siitä, että kyseessä on aika väljä vihje. (Saamani ratkaisusanan eteen ei sovi KI.)

        Tähän minäkin päädyin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylhäällä oikealta lukien toinen teemapystysana (Liljeroos s. 31, 9 kirjainta) on yksinkertainen substantiivijohdos sellaisesta verbistä, jota näköjään käytetään yleisesti otteluselostuksissa.

        Kiitos kommentista. En nyt keksinyt mihin verbiin viittaat, mutta tässä yhteydessä ei minua nyt enempää voi julkisesti auttaa ilman, että liiaksi paljastetaan ratkaisusanaa. Jätetään siis tämä ainakin minun puolestani hautumaan.

        Yksityisesti auttaa saa (palautelomakkeella), jos haluaa, sillä olen totaalisen jumissa, kun en keksi, mikä risteävissä voisi olla väärin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt hoksasin Pihlajamäen sanojen yhteyden toisiinsa, pääkuvaan en sitä vieläkään osaa yhdistää. Jalkaankin tuli ihan ok sana vaikka en tiedä miksi. Mutta samapa tuo, ristikko tuli kuitenkin täyteen.

        Toinen ongelmakohtani on Liljeroosin ristikossa s.31, sivun ylälaidasta keskeltä alas tuleva teemasana. Jos se on perusmuodossa, riitelee se vihjeestä "hylätty" tulevan sanan kanssa. Jotain en tajua.

        Pihlajamäen vasemman alareunan raajakuvaan sen verran, että helpommissa ristikoissa vihjekuvassa olisi raajan ympärillä sitaatit. Mietin liittyykö I = A vihjekuvaan liittyvään sanaan vai ratkaisusanan sanaan. Liittyy vihjeen sanaan, joten siinä pitää I-kirjain korvata A-kirjaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liljeroosin ristikon sivun 31 noilla kohdin minä tarjosin ensin väärää sanaa vihjeeseen "vuoristoseudulla".

        No niinpä tein minäkin! Nyt sopii sanat, kiitos vain!


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ongelmalliseen teemapystysanaan sain sanan, jota löysin netissä parissa yhteydessä käytetyn. Kumpikaan ei liity pesikseen. En ymmärrä, mikä minulla mättää.

        En keksinyt järkevää selitystä myöskään vihjeelle INNOSTUMATON. Laittamani ratkaisusana ei liity siihen (ei vaikka lusäisi alkuun KI).

        Minun ratkaisusanani löytyi Googelsta ihan ensimmäisestä hakutuloksesta ja tuo sivusto kyllä hyvin vahvasti pesikseen liittyy.

        INNOSTUMATON -ratkaisusana on minusta ihan ok, sellainenhan on XXXX kun jotain vaikka ehdotetaan mutta ei vain innosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun ratkaisusanani löytyi Googelsta ihan ensimmäisestä hakutuloksesta ja tuo sivusto kyllä hyvin vahvasti pesikseen liittyy.

        INNOSTUMATON -ratkaisusana on minusta ihan ok, sellainenhan on XXXX kun jotain vaikka ehdotetaan mutta ei vain innosta.

        Sitten minulla on jokin risteävä väärin. Ongelma on siinä, että en keksi, mikä tai mitkä risteävät ovat väärin, kun nykyiset risteävät ovat loogisesti toimivia.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kiitos kommentista. En nyt keksinyt mihin verbiin viittaat, mutta tässä yhteydessä ei minua nyt enempää voi julkisesti auttaa ilman, että liiaksi paljastetaan ratkaisusanaa. Jätetään siis tämä ainakin minun puolestani hautumaan.

        Yksityisesti auttaa saa (palautelomakkeella), jos haluaa, sillä olen totaalisen jumissa, kun en keksi, mikä risteävissä voisi olla väärin.

        Yksi risteävistä oli väärin siinä minulle ongelmallisessa teemasanassa. Kun hain Googlella korjattua sanaa, se löytyi pesäpalloon liittyen helposti. On kyllä oudon tuntuinen sana. Kohta on nyt selvitetty.


      • Anonyymi

        Ristikko on tuttua Mirja Pihlajamäkeä. Kyllä se yhteys sieltä löytyy, kun vähän kaivelee! Mainio ristikko!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ristikko on tuttua Mirja Pihlajamäkeä. Kyllä se yhteys sieltä löytyy, kun vähän kaivelee! Mainio ristikko!

        Tössä ristikossa yhteys on löydettävissä, joskaan se ei ole niin ilmeinen kuin yleensä. Ainakin kerran on ollut tilanne, jossa lähes kaikki kommentoijat olivat sitä mieltä, että yhteys oli liian väljä. Kyse oli teemasta '"tyhjä". Ristikossa oli paljon sanoja, jotka leimallisesti eivät ole tyhjiä vaan jotka voivat olla mitä tahansa täyden ja tyhjän väliltä. "Teemasanoina" voisi olla ääretön määrä sanoja, sillä hybin moni asia voi olla tyhjä tai täysi. Vain yksi ratkoja piti silloin teemaa hyvänä tuttuna Pihlajamäkenä. Hieman kriittisesti siis sanojen liittymiseen teemaan voi perustellusti suhtautua. Tosin koskaan aiemmin eikä sen jälkeen ole tullut tapausta, jota voi verrata teemaan "tyhjä".


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tössä ristikossa yhteys on löydettävissä, joskaan se ei ole niin ilmeinen kuin yleensä. Ainakin kerran on ollut tilanne, jossa lähes kaikki kommentoijat olivat sitä mieltä, että yhteys oli liian väljä. Kyse oli teemasta '"tyhjä". Ristikossa oli paljon sanoja, jotka leimallisesti eivät ole tyhjiä vaan jotka voivat olla mitä tahansa täyden ja tyhjän väliltä. "Teemasanoina" voisi olla ääretön määrä sanoja, sillä hybin moni asia voi olla tyhjä tai täysi. Vain yksi ratkoja piti silloin teemaa hyvänä tuttuna Pihlajamäkenä. Hieman kriittisesti siis sanojen liittymiseen teemaan voi perustellusti suhtautua. Tosin koskaan aiemmin eikä sen jälkeen ole tullut tapausta, jota voi verrata teemaan "tyhjä".

        Pari kirjoitusvirhettä. "Tössä" po. "Tässä" ja "hybin" po. "hyvin". Hieman hätäisyyttä, jota pahoittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen tyhmä tai ristikossa on virhe. Kaksi suoraan pääkuvasta lähtevää sanaa ovat ok, kaikki muut eivät kyllä millään lailla liity kuvaan.

        Lisäksi vas. alakulmassa jalan kuvasta minulle tulee väkisinkin aivan olematon sana.

        Jalan kuva viitannee Tiini-kirjailijaan (A=I).


      • Anonyymi

        Olemme ratkaisseet sen eivätkä kaikki sanat todellakaan liity pääkuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme ratkaisseet sen eivätkä kaikki sanat todellakaan liity pääkuvaa.

        Kyllä niillä joko suora tai sisällöllinen liittymäkohta on. Assosiaatio voi joskus Pihlajamäen ristikoissa tuntua liian kaukaa haetulta. Joskus liittymä on satunnainen, mutta tässä niin ei ole kyse. Usein teemasanoja käytetään yhdyssanoina tai sanaliittoina, mutta jokaisen ratkaisusanan ei tarvitse olla yhdyssanan tai sanaliiton osa.


    • S. 25 on Mirja Pihlajamäen laatima ristikko. Teemasanat saattavat toisinaan liittyä sangen väljästi pääkuvaan, joskus jopa selvästi yliväljästi. Pääkuvassa ei tarvitse olla kaikkia asioita, jotka siitä johdetaan. Joskus on vain yksi asia, johon teemasanat liittyvät. Teemasanat liittyvät tällöin assosiaatiotasolla pääkuvaan. Assosiaatio saattaa olla esim. KIIRE. Aina ei heti hoksaa, mikä on haettu yhteys sanojen välillä.

      • Anonyymi

        Sivu 6, pääkuvan alla vihje ”ei yövy taivasalla” antaa mielestäni päinvastaisen ratkaisusanan. Olenkohan löytänyt virheen? Nyt ei voi laittaa palautettakaan kun sivut ovat alhaalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivu 6, pääkuvan alla vihje ”ei yövy taivasalla” antaa mielestäni päinvastaisen ratkaisusanan. Olenkohan löytänyt virheen? Nyt ei voi laittaa palautettakaan kun sivut ovat alhaalla.

        Samaa mieltä olen minäkin. Sain ymmärtääkseni saman ratkaisusanan. Vai käyttääkö tällainen henkilö hotellia?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Samaa mieltä olen minäkin. Sain ymmärtääkseni saman ratkaisusanan. Vai käyttääkö tällainen henkilö hotellia?

        Teillä on molemmilla ratkontavirhe. Eipä olisi uskonut kutossivun ristikkoon tällaista virhettä ainakaan tunnistautuneelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on molemmilla ratkontavirhe. Eipä olisi uskonut kutossivun ristikkoon tällaista virhettä ainakaan tunnistautuneelta.

        Kun en ratkaisussa virhettä löydä, en pohdi ristikkoa enempää. Laskin muuten, että tehtävistä EV:n osuus on n. 35% (11/31), jos kansilehteä ei lasketa mukaan. Prosenttiosuutta voisi ehkä hieman laskea.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Samaa mieltä olen minäkin. Sain ymmärtääkseni saman ratkaisusanan. Vai käyttääkö tällainen henkilö hotellia?

        Minä ajattelin juuri näin, että hotelli on tosiaan se vaihtoehto.


      • Anonyymi

        Tiedän kyllä tämän. Ja joskushan ratkaisusanoista muodostuu yhdyssanoja tai muulla tavoin kaksi sanaa saattaa liittyä toisiinsa jne. Nyt en vain tajua minkäänlaista yhteyttä. Muistan ainakin kerran, jolloin Pihlajamäen ristikkoon oli livahtanut väärä pääkuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kyllä tämän. Ja joskushan ratkaisusanoista muodostuu yhdyssanoja tai muulla tavoin kaksi sanaa saattaa liittyä toisiinsa jne. Nyt en vain tajua minkäänlaista yhteyttä. Muistan ainakin kerran, jolloin Pihlajamäen ristikkoon oli livahtanut väärä pääkuva.

        Jospa ”teltaton” tarkoittaakin ”teltat on”?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivu 6, pääkuvan alla vihje ”ei yövy taivasalla” antaa mielestäni päinvastaisen ratkaisusanan. Olenkohan löytänyt virheen? Nyt ei voi laittaa palautettakaan kun sivut ovat alhaalla.

        Sivun 6 vihjeestä "ei yövy taivasalla": uskoisin, että tähän on laatijalta epähuomiossa tullut huono vihje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivun 6 vihjeestä "ei yövy taivasalla": uskoisin, että tähän on laatijalta epähuomiossa tullut huono vihje.

        Tapio
        Laitan tästä heti pslautteen! Saavitpöhön tuntes hölnöutensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivun 6 vihjeestä "ei yövy taivasalla": uskoisin, että tähän on laatijalta epähuomiossa tullut huono vihje.

        Nettituttu pääsi hetkeksi Pelikaaniristikot-sivustolle ennenkuin sivusto kaatui uudestaan.
        Sivulla 6 on virhepalvelun mukaan väärin "kisapaikka 60-luvulla" (po. "kisapaikka 70-luvulla"). Edellä mainittua vihjettä ei ole esillä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Nettituttu pääsi hetkeksi Pelikaaniristikot-sivustolle ennenkuin sivusto kaatui uudestaan.
        Sivulla 6 on virhepalvelun mukaan väärin "kisapaikka 60-luvulla" (po. "kisapaikka 70-luvulla"). Edellä mainittua vihjettä ei ole esillä.

        Lehteen painetulle vihjeelle "ei yövy taivasalla" on löydettävissä jonkinlainen sitä perusteleva ajatuskulku (niin kuin tässäkin säikeessä on ymmärtääkseni esitetty), mutta tämäntyyppinen perustelu on minusta huono. Itsekin nimittäin olen ratkaisusanan mukaisena "yöpynyt taivasalla". Ja toisaalta armeijassakaan ei suinkaan "yövytä taivasalla" mikäli ollaan ratkaisusanan vastakohdan mukaisia, niin kuin yleensä ollaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehteen painetulle vihjeelle "ei yövy taivasalla" on löydettävissä jonkinlainen sitä perusteleva ajatuskulku (niin kuin tässäkin säikeessä on ymmärtääkseni esitetty), mutta tämäntyyppinen perustelu on minusta huono. Itsekin nimittäin olen ratkaisusanan mukaisena "yöpynyt taivasalla". Ja toisaalta armeijassakaan ei suinkaan "yövytä taivasalla" mikäli ollaan ratkaisusanan vastakohdan mukaisia, niin kuin yleensä ollaankin.

        Minusta tämä vihje on huono. Ratkojalle jää epäilys ja epävarma olo siitä onko ratkonut oikein vai ei. Ei ole reilua tällainen. Tulee tunne, että jos ei jää hyvää tunnetta kutossivun ristikosta, niin lehden vaikeammat ristikot tuovat tullessaan? Onkohan laatija tehnyt tämän tahallaan? Koetellaanko tässä ratkojaa halpamaisella tavalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lehteen painetulle vihjeelle "ei yövy taivasalla" on löydettävissä jonkinlainen sitä perusteleva ajatuskulku (niin kuin tässäkin säikeessä on ymmärtääkseni esitetty), mutta tämäntyyppinen perustelu on minusta huono. Itsekin nimittäin olen ratkaisusanan mukaisena "yöpynyt taivasalla". Ja toisaalta armeijassakaan ei suinkaan "yövytä taivasalla" mikäli ollaan ratkaisusanan vastakohdan mukaisia, niin kuin yleensä ollaankin.

        Pidän minäkin vihjettä huonona. Kun vihje monen ratkojan mielestä vaikuttaa liian oudolta ja jopa virheelliseltä, vihje on jo sen perusteella huono. Jos ratkoja joutuu hirveästi jossittelemaan eri vaihtoehtojem kanssa mistä on kyse, vihje ei ole mielestäni onnistunut. Laatijan tulisi tarkemmin miettiä, voiko ratkoja päästä hänen ajatuskulkunsa jäljille. Tässä on myös otettava huomioon ilmoitettu vaikeustaso. Hyvin vaikeassa ristikossa voi olla ok, jos vain hyvin harva keksii vihjeen idean. Ainakaan kahden tähden ristikossa ei pitäisi olla jossiteltavaa kohtaa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Nettituttu pääsi hetkeksi Pelikaaniristikot-sivustolle ennenkuin sivusto kaatui uudestaan.
        Sivulla 6 on virhepalvelun mukaan väärin "kisapaikka 60-luvulla" (po. "kisapaikka 70-luvulla"). Edellä mainittua vihjettä ei ole esillä.

        Sivuille pääsee taas. Android-laitteessa kannattaa tyhjentää ensin selaimen välimuisti laitteen asetuksista. Normaali sivun päivitys ei aina auta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tämä vihje on huono. Ratkojalle jää epäilys ja epävarma olo siitä onko ratkonut oikein vai ei. Ei ole reilua tällainen. Tulee tunne, että jos ei jää hyvää tunnetta kutossivun ristikosta, niin lehden vaikeammat ristikot tuovat tullessaan? Onkohan laatija tehnyt tämän tahallaan? Koetellaanko tässä ratkojaa halpamaisella tavalla?

        Kirjoitat mielestäni täyttä asiaa, vaikka sana "halpamaisella" on kommentissa ymmärtääkseni provokatiivinen. Laatijalla on satunnaisesti yksittäisen vihjeen osalla kyse virhearvioista. Kyse ei siis ole halpamaisuudesta. Olen tainnut sanaa käyttää ja pyydän nyt laatijoilta julkisesti anteeksi epäasiallisen sanan käyttöä. Ymmärtääkseni kommentin piiloviesti oli tämä. Voi toki tulkita kirjoittajaa väärinkin.

        Enteily ehkä myös prokatiivista. En lähtisi enteilemään sitä, mitä lehden loppuosa tuo tullessaan.

        Onhan tuossa todennäköisesti myös
        "Ratkojalle jää epäilys ja epävarma olo siitä onko ratkonut oikein vai ei. Ei ole reilua tällainen"
        provokatiivinen. Kyse ei välttämättä ole kommentoijan vaan minun mielipiteeni ironisoiminen. Ristikot nyt kuitenkin kaiketi tehdään ratkojille eikä laatijoille itselleen, joten ratkojien tuntemusten huomioon ottaminen on osa laatijan ammattitaitoa.

        Jos nyt kerrottaisiin ihan omia mielipiteitä eikä laiteta ihan hirveästi piiloviestejä, joita joutuu tulkitsemaan. Radittavaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kirjoitat mielestäni täyttä asiaa, vaikka sana "halpamaisella" on kommentissa ymmärtääkseni provokatiivinen. Laatijalla on satunnaisesti yksittäisen vihjeen osalla kyse virhearvioista. Kyse ei siis ole halpamaisuudesta. Olen tainnut sanaa käyttää ja pyydän nyt laatijoilta julkisesti anteeksi epäasiallisen sanan käyttöä. Ymmärtääkseni kommentin piiloviesti oli tämä. Voi toki tulkita kirjoittajaa väärinkin.

        Enteily ehkä myös prokatiivista. En lähtisi enteilemään sitä, mitä lehden loppuosa tuo tullessaan.

        Onhan tuossa todennäköisesti myös
        "Ratkojalle jää epäilys ja epävarma olo siitä onko ratkonut oikein vai ei. Ei ole reilua tällainen"
        provokatiivinen. Kyse ei välttämättä ole kommentoijan vaan minun mielipiteeni ironisoiminen. Ristikot nyt kuitenkin kaiketi tehdään ratkojille eikä laatijoille itselleen, joten ratkojien tuntemusten huomioon ottaminen on osa laatijan ammattitaitoa.

        Jos nyt kerrottaisiin ihan omia mielipiteitä eikä laiteta ihan hirveästi piiloviestejä, joita joutuu tulkitsemaan. Radittavaa.

        Radittavaa? Miks sa vigu teed?


    • Pihlajamäen s. 25 ristikon pääkuvasta vielä muutama ajatus. Yleensä Pihlajamäen ristikoissa teema ilmenee pääkuvassa selvästi. Tällä kertaa on toisin. Teema on itse asiassa piilotettu pääkuvan kahteen yksityiskohtaan. Kun ristikko on tarkoitettu vaikeaksi, tällä on kai laatija halunnut vaikeuttaa tehtävää. Pääkuva on tavallaan oma lisätehtävänsä. Ongelma on se, että tämä lisätehtävä saattaa monelta jäädä ratkaisematta. Pääkuva on omalla tavallaan uniikki Pihlajamäen tuotannossa.

      • Anonyymi

        Se, että joltakulta jää joku ristikko ratkaisematta, ei ole minkäänlainen ongelma. Ongelmien vakavuusasteikolla se on puhdas nolla. Sekä sille ratkomista yrittäneelle että ristikon laatijalle että kaikille muillekin maailman ihmisille. Jos sitä joku pitää ongelmana, niin silloin hänellä itsellään on ihan joku muu ongelma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, että joltakulta jää joku ristikko ratkaisematta, ei ole minkäänlainen ongelma. Ongelmien vakavuusasteikolla se on puhdas nolla. Sekä sille ratkomista yrittäneelle että ristikon laatijalle että kaikille muillekin maailman ihmisille. Jos sitä joku pitää ongelmana, niin silloin hänellä itsellään on ihan joku muu ongelma.

        Tässä tarkoitin vain sitä, että teemasanojen yhteys pääkuvaan saattaa jäädä ristikon muuten ratkettua hämäräksi. Mikään suuri ongelma se ei toki ole. Onpa vain laatijan ristikoiden kohdalla poikkeuksellinen tilanne.

        Kesken ristikoita saattaa jäädä, joten ei sekään mikään erikoinen asia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että joltakulta jää joku ristikko ratkaisematta, ei ole minkäänlainen ongelma. Ongelmien vakavuusasteikolla se on puhdas nolla. Sekä sille ratkomista yrittäneelle että ristikon laatijalle että kaikille muillekin maailman ihmisille. Jos sitä joku pitää ongelmana, niin silloin hänellä itsellään on ihan joku muu ongelma.

        Nyt se mollaus taas alkaa. Eikö voitaisi olla vaan kavereita kaikki? Ymmärrän, että kaikilla on paha olo toisen paikan ollessa kiinni. Eikö voitaisi kaikki sinnitellä siihen asti, että päästään täältä pois?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt se mollaus taas alkaa. Eikö voitaisi olla vaan kavereita kaikki? Ymmärrän, että kaikilla on paha olo toisen paikan ollessa kiinni. Eikö voitaisi kaikki sinnitellä siihen asti, että päästään täältä pois?

        Tuohan oli tosi asiallinen kommentti. Niin usein vatvotaan jotain pientä yksityiskohtaa kuin virhettä tms.



      • Anonyymi

    • Anonyymi

      I6 A pystysuoraan 15 - saisiko vinkkiä, mistä tässä on kyse.

      • Anonyymi

        Laulajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laulajasta.

        S.31 ristikkoon apuja vailla. Innostumaton a_uu, onkohan mulla joku virhe. Entä sanoja ilman sukua tai jotkut pistein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.31 ristikkoon apuja vailla. Innostumaton a_uu, onkohan mulla joku virhe. Entä sanoja ilman sukua tai jotkut pistein.

        minulle tuli e_uu, mutta sekään ei tunnu kovin osuvalta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laulajasta.

        Kiitti, tuosta oli apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti, tuosta oli apua.

        S.31 alhaalta toinen oikeanpuoleinen teemasana hakusessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S.31 alhaalta toinen oikeanpuoleinen teemasana hakusessa.

        Sana on monelle tutumpi jalkapallosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana on monelle tutumpi jalkapallosta.

        Eipä ole jalkapallotermit hallussa.


    • Minulle tuli chattiin liuta s. 30-31 liittyviä kysymyksiä. Tarkoitus ei ollut paljastella ratkaisusanoja, vaikka yksi kysyjältä lipsahti. Yritin auttaa sopivalla tavoin, mutta kyllä auttamisen suhteen aina huomautettavaa löytyy, jos auttamisvirheitä alkaa kaivaa.

      • Laitoin kommentin, jos joku muukin kaipaa ristikkoon vinkkejä. Esillä on myös mielenkiintoinen pähkinä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Laitoin kommentin, jos joku muukin kaipaa ristikkoon vinkkejä. Esillä on myös mielenkiintoinen pähkinä.

        Sinulla on tietysti pähkinän julkaisuun lupa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on tietysti pähkinän julkaisuun lupa.

        En omista sivustoa, mutta voin pyytää koodaajaa poistamaan pähkinän. Kysyin kyllä hänen puolestaan lupaa, mutta en saanut vastausta.


    • Anonyymi

      Ratkoin EV:n kuvalliset ristikot. S. 18-19 aukeama on oikein onnistunut teemaristikko ja s. 21 avoristikko on myös varsin hyvä. .S. 11 pidin kaksitähtisistä onnistuneimpana.
      Suuri osa mielestäni aika lailla täytettä, mikä on todettu aiemminkin.

      • Tarkistin vielä EV:n osuuden ristikoista. Laskuissa oli viimeksi vähän virhettä. Kuvallisista ristikoista 40% on EV:ltä (kaikistakin tehtävistä n. 39%) - onkohan koskaan aiemmin ollut näin suuri osuus?



      • Anonyymi

        Yrität epätoivoisesti saada kävijöitä sivuillesi. Etkö edes häpeä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yrität epätoivoisesti saada kävijöitä sivuillesi. Etkö edes häpeä?

        Sitä, että annan palautetta siellä? En. Laitoin linkin, sillä en kaikkea laita tänne. Foorumivuillani kyllä vieraillaan, mutta tosi harvoin vastaillaan. Jos vastailtaisiin enemmän, käyttäisin tätä sivustoa vähemmän.

        Chatissa kommentteja tuler enemmän. IS kovikset ja Pelikaanit ovat eniten käsiteltyjä aiheita. Eräästä IS-keskustelusta kehuttiin hyvästä keskustelusta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Sitä, että annan palautetta siellä? En. Laitoin linkin, sillä en kaikkea laita tänne. Foorumivuillani kyllä vieraillaan, mutta tosi harvoin vastaillaan. Jos vastailtaisiin enemmän, käyttäisin tätä sivustoa vähemmän.

        Chatissa kommentteja tuler enemmän. IS kovikset ja Pelikaanit ovat eniten käsiteltyjä aiheita. Eräästä IS-keskustelusta kehuttiin hyvästä keskustelusta.

        Laitan tämän tähän, jotta tulee viimeiseksi.

        Olen nyt ratkonut koko lehden ja annan apua sitä tarvitseville.


    • En ole ratkonut vielä kaikkia ristikoita (tätä kirjoittaessa en kahdeksan ristikkoa on ratkomatta), mutta mihin tahansa voi chatissa yrittää antaa apuja, jos joku lähettää keskeneräisen ristikon tarkasteltavaksi.

      Joku lähetti minulle melkein loppuun asti ratkotun käärmeen. Eipä siinä paljon jäänyt ratkottavaa, muuta se ei haittannut, sillä käärme ei kuulu suosikeihin.

      • Anonyymi

        Tapion kanssa joudut leikkimään hippaa. Multa saa suorat vastaukset, jos niin haluaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapion kanssa joudut leikkimään hippaa. Multa saa suorat vastaukset, jos niin haluaa.

        Avun pyytäjän pitäisi sitten ilmaista aina millaista apua kaipaa. Minua nyt ei täällä kiinnosta auttaa, jos annan ensin vinkin ja sen perään toinen kirjoittaa kommenttiin itse ratkaisusanan.

        PuPen kohdalla tuntuu erityisen oudolta, jos kerrotaan suoraan ratkaisusanat. Eikö PuPe osteta juuri siksi, että itse pohtii mahdollisimman pitkälle? Perusristikoiden rahapalkinnotkaan eivät ole niin suuria, että niiden takia kannattaa apuja pyytää. No kukin toimikoon, miten lystää.

        Jotkut kyllä saavat herneen kovastikin nenäänsä ratkaisusanojen kertomisesta. Se ei kyllä minua suuremmin häiritse. Omapa asiansa on sekin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Avun pyytäjän pitäisi sitten ilmaista aina millaista apua kaipaa. Minua nyt ei täällä kiinnosta auttaa, jos annan ensin vinkin ja sen perään toinen kirjoittaa kommenttiin itse ratkaisusanan.

        PuPen kohdalla tuntuu erityisen oudolta, jos kerrotaan suoraan ratkaisusanat. Eikö PuPe osteta juuri siksi, että itse pohtii mahdollisimman pitkälle? Perusristikoiden rahapalkinnotkaan eivät ole niin suuria, että niiden takia kannattaa apuja pyytää. No kukin toimikoon, miten lystää.

        Jotkut kyllä saavat herneen kovastikin nenäänsä ratkaisusanojen kertomisesta. Se ei kyllä minua suuremmin häiritse. Omapa asiansa on sekin.

        En halua tänne tällaisia kommentteja, jotka kumpuavat vastakkain asettelusta ja oman aron korotuksesta. Joku tietää kuka saa ostaa PuPea ja miten siitä saa keskustella.


    • Vastakkain asettelulta eivoi välttyä kun on kolme mielipidettä siitä, miten PuPea pitäisi käsitellä.

      Minusta omaa arvoaan korostaa se, joka suoraan kertoo ratkaisusanat.

      Oman näkemys vain ja ainoastaan sitä, minkä koen itse pathaimmaksi tavaksi.

    • Kun EV ei tunnu saavan sivujaan kuntoon, loin säikeen "Punainen Pelikaani - Sanarissäännöin". Tänne olisi voinut laittaa myös rinnakkaissäikeen "Punainen Pelikaani 2/2921 - suorat vastaukset". Tässä on kyllä jo jonkin verran auttamista, joten tämä ratkaisu ei enää olisi toiminut. Rinnakkaissäie olisi pitänyt luoda aiemmin.

      Juttelin vajaa vuosi sitten asiasta Seppochatissa, jossa oltiin Sanariksen puolella ja minä sain huutia.

      Tilanne on hankala ja ehkä räjähdysherkkä. Ihan niin pahaa tilannetta kuin mitä oli vajaa vuosi sitten, ei ole odotettavissa, sillä kukaan ei saa linkittää keskeneräisiin ristikoihin.

      • Anonyymi

        "Punainen Pelikaani 2/2921 - suorat vastaukset"

        En usko että tuolle on vielä tänä vuonna tarvetta. Tuskin sitten vuosituhannen lopullakaan. Kiitos kuitenkin kannustuksesta!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Löytyykös Oskalan piilosanan (s. 16 B) sanan ps2 vihjetekstistä suora vihje? En nyt ainakaan ihan heti ole sellaista äkännyt, vaikka piilovihje kyllä aukesi ja ratkaisusana selvisi.

      • Anonyymi

        Aika lailla ns. rivien väliin ns. suora vihje on laitettu. Kunnollista suoraa vihjettä en löytänyt, mutta sana "takapakkia" aihepiiri liittyy löyhästi ratkaisusanan aihepiiriin.


    • Anonyymi

      S. 29 LEIVONTAANKIN minusta po. LEIVOTAANKIN. Ehkä pitäisi tehdä virheilmoitus?

      • Anonyymi

        Palaute on aina hybä vsihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palaute on aina hybä vsihtoehto.

        Mutta ei ole kiva, jos matkitaan tyypillisiä kirjoitusvirheitäni - niitä on nykyisin vähemmän.


      • Kysyin tästä. Ratkaisusana tarkoittaa sekä sitä, josta leivotaan että sitä jota leivotaan. Näin ollen LEIVONTAANKIN on ihan ok.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kysyin tästä. Ratkaisusana tarkoittaa sekä sitä, josta leivotaan että sitä jota leivotaan. Näin ollen LEIVONTAANKIN on ihan ok.

        Kysyit vai kerroit, että lehdessä on virhe?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Mutta ei ole kiva, jos matkitaan tyypillisiä kirjoitusvirheitäni - niitä on nykyisin vähemmän.

        Nyt saattaisi kyllä helposti tulla sellainen vaikutelma, että sinä, Tapio-Huuhaa, katsot, että sinulla on oikeus kritisoida kirjoitusvirheitä toisten teksteissä, mutta toisilla ei ole oikeutta kritisoida kirjoitusvirheitä sinun teksteissäsi. Toisten kirjoitusvirheet ovat tuomittavaa "kulttuurista omimista".


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Mutta ei ole kiva, jos matkitaan tyypillisiä kirjoitusvirheitäni - niitä on nykyisin vähemmän.

        Kaikki on vaan sinä, sinä, sinä - eikö muutkin voi tehdä virheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki on vaan sinä, sinä, sinä - eikö muutkin voi tehdä virheitä.

        Tässä pitää alkaa varoa virheitä, ettei saa haukkuja. Mitä jos ihan ksikki varoisimme. Oikeasti. Ei vain tyydytä siihen, että vähenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysyit vai kerroit, että lehdessä on virhe?

        Kerroin, että mielestäni on virhe, mutta olin tällä kertaa väärässä, minkä tunnustin kuittaamalla palautteen. Joskus käy näinkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt saattaisi kyllä helposti tulla sellainen vaikutelma, että sinä, Tapio-Huuhaa, katsot, että sinulla on oikeus kritisoida kirjoitusvirheitä toisten teksteissä, mutta toisilla ei ole oikeutta kritisoida kirjoitusvirheitä sinun teksteissäsi. Toisten kirjoitusvirheet ovat tuomittavaa "kulttuurista omimista".

        Nyt tulkitset kyllä ihan väärin. Ensinnäkään en huomauta toisten tahattomista kirjoitusvirheistä lainkaan, jos niillä ei ole asian oikein ymmärtämisen kannalta merkitystä. En halua, että tällä foorumilla minuakaan huomautetaan kirjoitusvirheistä, jos se ei asian ymmärtämisen kannalta ole oleellista. Foorumini kirjoitusvirheistä toivon ystävällisiä huomautuksia, joita olen saanutkin ja kiitos vielä kaikista ystävällisistä huomautuksista.

        Ongelmana on jonkin aikaa ollut se, että joku ilkeilee ja kirjoittaa kirjoitusvirheitä sisältäviä kommentteja ikään kuin minä olisin kommentit kirjoittanut. Minun on hirveän vaikea arvioida, miten muut lukijat tulkitsevat tällaiset kommentit. Jos epäilen ilkeämielistä kommenttia sellaiseksi, että joku saattaa luulla sitä kirjoittamakseni, siihen tulee reagoitua.

        Tässä saattaa käydä niinkin, että luulen jonkun tahattomia kirjoitusvirheitä sisältäviä kommentteja ilkeämielisen henkilön ivallisiksi kommenteiksi. Kun ilkeämielistä kommentointia on esiintynyt, sitä tulee helposti vähän vainoharhaiseksi. Aina ei tiedä, mikä olisi viisas tapa toimia. Pahoittelen etukäteen mahdollisia toimintavirheitä.

        Tarkistin tämän kommentin Oikofixillä. Aina niin ei tule tehtyä, joten satunnaisia kirjoitusvirheitä tulee jatkossakin, vaikka niitä yrittää välttää.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Nyt tulkitset kyllä ihan väärin. Ensinnäkään en huomauta toisten tahattomista kirjoitusvirheistä lainkaan, jos niillä ei ole asian oikein ymmärtämisen kannalta merkitystä. En halua, että tällä foorumilla minuakaan huomautetaan kirjoitusvirheistä, jos se ei asian ymmärtämisen kannalta ole oleellista. Foorumini kirjoitusvirheistä toivon ystävällisiä huomautuksia, joita olen saanutkin ja kiitos vielä kaikista ystävällisistä huomautuksista.

        Ongelmana on jonkin aikaa ollut se, että joku ilkeilee ja kirjoittaa kirjoitusvirheitä sisältäviä kommentteja ikään kuin minä olisin kommentit kirjoittanut. Minun on hirveän vaikea arvioida, miten muut lukijat tulkitsevat tällaiset kommentit. Jos epäilen ilkeämielistä kommenttia sellaiseksi, että joku saattaa luulla sitä kirjoittamakseni, siihen tulee reagoitua.

        Tässä saattaa käydä niinkin, että luulen jonkun tahattomia kirjoitusvirheitä sisältäviä kommentteja ilkeämielisen henkilön ivallisiksi kommenteiksi. Kun ilkeämielistä kommentointia on esiintynyt, sitä tulee helposti vähän vainoharhaiseksi. Aina ei tiedä, mikä olisi viisas tapa toimia. Pahoittelen etukäteen mahdollisia toimintavirheitä.

        Tarkistin tämän kommentin Oikofixillä. Aina niin ei tule tehtyä, joten satunnaisia kirjoitusvirheitä tulee jatkossakin, vaikka niitä yrittää välttää.

        Me muutkin pahoittelemme etukäteen, jos huomautamme kirjoitusvirheistäsi.

        Ja niin rauha palasi maailmaan, kun kaikki saavat huomautella.


    • S. 29 ristikko tuli muuten valmiiksi, mutta vasemman alalaidan piilokirjain meni arvaukseksi, koska vihje "ett" logiikka jäi hoksaamatta.
      Myös VIERAS ISOKORVAINEN vihjeen logiikka ei avautunut, mutta se ei haittaa, koska siinä kohtaa ei ole piilokirjainta. Melko haastava ristikko on kyseessä.

      • Anonyymi

        Ymmärsin vihjeen "ett" logikan niin, että vihje toimisi minusta oleellisesti paremmin, jos kaikki kolme kirjainta olisivat samalla värillä (lehdessähän keskimmäinen on punainen) ja kaksi ensimmäistä niistä olisi alleviivattu. Voi kuitenkin toki olla niinkin, että laatijalla on mielessään jokin aivan eri logiikka ja jokin eri piilokirjainkin.

        VIERAS ISOKORVAINEN on minusta kaikinpuolin ok vihje eikä ollenkaan liian hankala kolmen tähden ristikkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin vihjeen "ett" logikan niin, että vihje toimisi minusta oleellisesti paremmin, jos kaikki kolme kirjainta olisivat samalla värillä (lehdessähän keskimmäinen on punainen) ja kaksi ensimmäistä niistä olisi alleviivattu. Voi kuitenkin toki olla niinkin, että laatijalla on mielessään jokin aivan eri logiikka ja jokin eri piilokirjainkin.

        VIERAS ISOKORVAINEN on minusta kaikinpuolin ok vihje eikä ollenkaan liian hankala kolmen tähden ristikkoon.

        Jekku lyhyessä piilokirjaimen sisältävässä sanassa on ratkojan kannalta minusta hieman epäreilu. EV joskus tunnusti vastaavassa tilanteessa, että vihje oli ylivaikea. Hän lopulta hyväksyi piilokirjaimeksi useammankin kirjaimen. En nyt osaa sanoa onko tässä tapauksessa vihje ylivaikea, mutta joskus se laatijankin mielestä sitä on ollut. Jos tarpeeksi moni kokenut ratkoja vihjeen ylivaikeana kokee, sitä se oikeasti on. Kun laatija koettelee vaikeuden rajoja, joskus menee överiksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jekku lyhyessä piilokirjaimen sisältävässä sanassa on ratkojan kannalta minusta hieman epäreilu. EV joskus tunnusti vastaavassa tilanteessa, että vihje oli ylivaikea. Hän lopulta hyväksyi piilokirjaimeksi useammankin kirjaimen. En nyt osaa sanoa onko tässä tapauksessa vihje ylivaikea, mutta joskus se laatijankin mielestä sitä on ollut. Jos tarpeeksi moni kokenut ratkoja vihjeen ylivaikeana kokee, sitä se oikeasti on. Kun laatija koettelee vaikeuden rajoja, joskus menee överiksi.

        Tästä on parasta laittaa heti palautetta otsikolla ”Suurin osa ratkojista pitää tätä vihjettä ylivaikeana”. Jos näitä palautteita tulee enemmän kuin yksi, niin silloin se on totta eikä yhden kahelin höpinöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on parasta laittaa heti palautetta otsikolla ”Suurin osa ratkojista pitää tätä vihjettä ylivaikeana”. Jos näitä palautteita tulee enemmän kuin yksi, niin silloin se on totta eikä yhden kahelin höpinöitä.

        Ikään kuin laatija pahaa pahuuttaan panisi ylivaikean vihjeen? Tekevälle sattuu, kenelle muka ei?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikään kuin laatija pahaa pahuuttaan panisi ylivaikean vihjeen? Tekevälle sattuu, kenelle muka ei?

        Tuohon tapaan EV itse ja eräät muut kommentoijat tuumailivat. En minäkään muuta satunnaisista ylivaikeista vihjeistä ajattele. Siitä tietenkin on kyse. Laatijalle on vain hyvä saada palaute, milloin vihje ehkä meni överiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on parasta laittaa heti palautetta otsikolla ”Suurin osa ratkojista pitää tätä vihjettä ylivaikeana”. Jos näitä palautteita tulee enemmän kuin yksi, niin silloin se on totta eikä yhden kahelin höpinöitä.

        "Jos näitä palautteita tulee enemmän kuin yksi, niin silloin se on totta"

        Tuohon tapaan EV on kertonut joskus eli vihjeisiin liittyvät kriittiset kommentit otetaan huomioon, jos niitä tulee enemmälti. Ehkä tänne tulleet kommentit tulevat huomioiduiksi.

        [Loppu oli epäasiallisuutta, jonka toivoisi vähentyvän - ei siitä nauti kuin kirjoittaja itse.]


      • Tapio-Huuhaa
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin vihjeen "ett" logikan niin, että vihje toimisi minusta oleellisesti paremmin, jos kaikki kolme kirjainta olisivat samalla värillä (lehdessähän keskimmäinen on punainen) ja kaksi ensimmäistä niistä olisi alleviivattu. Voi kuitenkin toki olla niinkin, että laatijalla on mielessään jokin aivan eri logiikka ja jokin eri piilokirjainkin.

        VIERAS ISOKORVAINEN on minusta kaikinpuolin ok vihje eikä ollenkaan liian hankala kolmen tähden ristikkoon.

        Onko liikaa pyydetty auttamista, jos kerrot, minkä laitoit piilokirjaimeksi. Chatissani keskustellut kertoi laittaneensa U-kirjaimen. En ole mitenkään vakuuttunut, että se on oikein. Kunnolliksi ratkaisusanoiksi on kolme vaihtoehtoa (A,I ja U).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin vihjeen "ett" logikan niin, että vihje toimisi minusta oleellisesti paremmin, jos kaikki kolme kirjainta olisivat samalla värillä (lehdessähän keskimmäinen on punainen) ja kaksi ensimmäistä niistä olisi alleviivattu. Voi kuitenkin toki olla niinkin, että laatijalla on mielessään jokin aivan eri logiikka ja jokin eri piilokirjainkin.

        VIERAS ISOKORVAINEN on minusta kaikinpuolin ok vihje eikä ollenkaan liian hankala kolmen tähden ristikkoon.

        Keksin sen VIERAS... idean. Ei ole ylivaikea 3-tähtiseen.


    • Tuli ratkottua s. 29 ristikkoa hieman kimpparatkontana, jossa itsekin sain vinkkejä (yhtään ratkaisusanaa ei suoraan kerrottu). Voisin kaksistaan ratkoa sivujen 28 ja 32 ristikoita, jotka lienevät varsin työläitä näin etukäteen arvioiden.

      • S. 26 ristikko on myös tätä kirjoitettaessa ratkomatta. Holopaisella on joskus oman tyyppistä vihjeitystä, joten sitäkin voi ajatella kimpassa ratkottavaksi. Yritän kyllä ensin sitä itse ja se on seuraavana vuorossa.


    • Arto Kuivanen teki kunnon "aulikset". Ristikossa on teemallisen pääkuvasta johdetut päällekkäiset sanat Lehdon ristikoiden tapaan. Varsinaista teemakuvaa ei ole vaan sen korvaa puhekupla.

      Kuivanen onnistui auliksessaan loistavasti. Risteävissä sanoissa ei ole ainuttakaan huonoa sanaa. Ristikossa on kyllä yksi aika tuntematon yhtye, mutta se on todella vähän verrattuna Lehdon ristikoihin.

      Ristikon tekninen toteutus on paljon parempi kuin Lehdolla. Ristikon ainoa pieni kauneusvirhe on ristikon sisällä yksi "labyrintti".

      Kuvituksen taso saisi olla parempi.

      On huomattava, että Kuivanen on laatinut ristikoita suhteellisen lyhyen ajan. Lehto on niitä laatinut pitkään. Suhteellisen tuoreelle laatijalle selvästi Lehdon tasoa laadukkaamman auliksen laatiminen on upea suoritus!

      • Anonyymi

        Miksi koko ajan vertaat Lehtoon ja mollat häntä? Sinun jos kenenkään pitäisi tietää miltä mollasminen tuntuu - varsinkin kun ei voi puolustautua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi koko ajan vertaat Lehtoon ja mollat häntä? Sinun jos kenenkään pitäisi tietää miltä mollasminen tuntuu - varsinkin kun ei voi puolustautua.

        Kuivasen ristikossa on selvästi otettu mallia Lehdon ristikoista. Kun näin on tilanne, toteutusta voi verrata Lehdon ristikoihin. Kuivasen edellistä aulista pidän sanastoltaan tyypillistä Lehdon ristikkoa huonompana (siinä oli rinnakkaisia pystysanoja). Jos pyrkii tekemään ristikon siten, että pääkuvasta johdetaan päällekkäisiä tai rinnakkaisia sanoja, se tulee toteuttaa laadukkaasti eikä vähän sinne päin. Jos siihen ei pysty, on parempi luoda laadukkaita helpompirakenteisia ristikoita.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kuivasen ristikossa on selvästi otettu mallia Lehdon ristikoista. Kun näin on tilanne, toteutusta voi verrata Lehdon ristikoihin. Kuivasen edellistä aulista pidän sanastoltaan tyypillistä Lehdon ristikkoa huonompana (siinä oli rinnakkaisia pystysanoja). Jos pyrkii tekemään ristikon siten, että pääkuvasta johdetaan päällekkäisiä tai rinnakkaisia sanoja, se tulee toteuttaa laadukkaasti eikä vähän sinne päin. Jos siihen ei pysty, on parempi luoda laadukkaita helpompirakenteisia ristikoita.

        Sanottakoon, että Lehdon Kuukausiliite 3/2021 ei sanastoltaan ollut huono. Kyse nyt on siitä, että en pidä hyvänä kehityksenä, jos enentyvässä määrin ristikot ovat täynnä kaiken maailman Google-vihjeitä. Joka osaa laatia haastavan ristikon ilman Google-vihjeitä tai korkeintaan yhdellä Google-vihjeellä, sellaista laatijaa arvostan suuresti. En nyt vaan arvosta laatijaa, jos hän menee siitä, mistä aita on matalin.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat termillä "labyrintti"? Onko se jokin Ristikkoakatemian (tai muun vastaavan tahon) käyttämä käsite?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat termillä "labyrintti"? Onko se jokin Ristikkoakatemian (tai muun vastaavan tahon) käyttämä käsite?

        Älä sekaa Tapion juttuihin. Se tietää nää jutut paremmin kuin kukaan muu. Se on laatinut kolme (3) ristikkoa, joten meriittiä riittää. Jos se sanoo, että Lehto on huono laatija, niin se on niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat termillä "labyrintti"? Onko se jokin Ristikkoakatemian (tai muun vastaavan tahon) käyttämä käsite?

        Kyse on ristikon sisällä moneen suuntaan haarautuvasta vihjealueesta, vihjesokkelo. Pikkutarkat laatijat, kuten esim. Teemu Pallonen laativat ristikot niin, että vihjealueiden koko ristikon sisällä on enintään neljä ruutua. EV ja monet muut pyrkivät samaan, mutta sallivat satunnaisesti isompialin alueita.

        Lehdolla on enemmän yli viiden ruudun vihjealueita kuin EV:llä. Mitenkään erityisen huonona en Lehdon ristikoita pidä. Kun otetaan huomioon ristikon yläreuna ja vasen reuna ristikoiden kokonaisrakenne on jopa varsin huoliteltu.

        On muutamia laatijoita, joiden ristikoissa on isoja "labyrinttejä", "onkaloita" ja peräti "luolastoja". Nämä laatijat eivät tunnu lainkaan välittävän siitä, miltä ristikon kokonaisrakenne näyttää. Heillä ristikoiden yläreuna sekä vasen reuna ovat ihan mitä sattuu. Äärimmäisen heikkorakenteinen ristikkokin voi olla kiva ratkoa, jos vihjeitys on kivaa.

        Vaikka itse en ole montaa ristikkoa laatinut, olen kyllä paneutunut ristikon laadinnan rakenteellisiin seikkoihin. Pyrin kaikkia asioita ottamaan omissa ristikoissa huomioon, mutta kun taito vaan ei riittänyt luomaan rakenteellisesti eikä sanastollisesti itseäni tyydyttäviä ristikoita, into lopahti. Ajattelin, että ei niistä ikinä tule kunnollisia.

        Rakenteellisia seikkoja, joihin kiinnitän huomiota: ristikon ulkokehän siisteys, sanaketjujen sijoittelu, piilokirjaimet ja niiden sijainnit ratkaisusanoissa, vihjealueet ristikon sisällä, ratkaisusanojen keskipituus, pitkien sanojen määrä, ns. aukiot (rinnakkaiset tai päällekkäiset sanat voivat luoda aukioita), alueiden liittyminen toisiinsa. Jotkut noista joissakin ristikoissa lasken.

        Jaska laskee joskus nelikirjaimisten ratkaisusanojen prosenttiosuuden. Siihen en ole mennyt, mutta saatan satunnaisesti runsaaseen lyhyiden sanojen köyttöön kiinnittää huomiota.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on ristikon sisällä moneen suuntaan haarautuvasta vihjealueesta, vihjesokkelo. Pikkutarkat laatijat, kuten esim. Teemu Pallonen laativat ristikot niin, että vihjealueiden koko ristikon sisällä on enintään neljä ruutua. EV ja monet muut pyrkivät samaan, mutta sallivat satunnaisesti isompialin alueita.

        Lehdolla on enemmän yli viiden ruudun vihjealueita kuin EV:llä. Mitenkään erityisen huonona en Lehdon ristikoita pidä. Kun otetaan huomioon ristikon yläreuna ja vasen reuna ristikoiden kokonaisrakenne on jopa varsin huoliteltu.

        On muutamia laatijoita, joiden ristikoissa on isoja "labyrinttejä", "onkaloita" ja peräti "luolastoja". Nämä laatijat eivät tunnu lainkaan välittävän siitä, miltä ristikon kokonaisrakenne näyttää. Heillä ristikoiden yläreuna sekä vasen reuna ovat ihan mitä sattuu. Äärimmäisen heikkorakenteinen ristikkokin voi olla kiva ratkoa, jos vihjeitys on kivaa.

        Vaikka itse en ole montaa ristikkoa laatinut, olen kyllä paneutunut ristikon laadinnan rakenteellisiin seikkoihin. Pyrin kaikkia asioita ottamaan omissa ristikoissa huomioon, mutta kun taito vaan ei riittänyt luomaan rakenteellisesti eikä sanastollisesti itseäni tyydyttäviä ristikoita, into lopahti. Ajattelin, että ei niistä ikinä tule kunnollisia.

        Rakenteellisia seikkoja, joihin kiinnitän huomiota: ristikon ulkokehän siisteys, sanaketjujen sijoittelu, piilokirjaimet ja niiden sijainnit ratkaisusanoissa, vihjealueet ristikon sisällä, ratkaisusanojen keskipituus, pitkien sanojen määrä, ns. aukiot (rinnakkaiset tai päällekkäiset sanat voivat luoda aukioita), alueiden liittyminen toisiinsa. Jotkut noista joissakin ristikoissa lasken.

        Jaska laskee joskus nelikirjaimisten ratkaisusanojen prosenttiosuuden. Siihen en ole mennyt, mutta saatan satunnaisesti runsaaseen lyhyiden sanojen köyttöön kiinnittää huomiota.

        Mirja Pihlajamäki on laatija, jonka ristikoiden tekninen rakenne on aina 5-6 tasoa. Pidän silti yleensä paljon hänen ristikoistaan, myös tästä. Rakenteellisesti heikoin ristikko häneltä on SK:n viimeisin ristikko. On eräs laatija, joka laatii teknisesti yhtä huonoja ristikoita, mutta hänen ristikoistaan en pidä. Ne ovat liian tylsiä ja visuaalisesti groteskeja. Jätän sanomatta kenestä on kyse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sekaa Tapion juttuihin. Se tietää nää jutut paremmin kuin kukaan muu. Se on laatinut kolme (3) ristikkoa, joten meriittiä riittää. Jos se sanoo, että Lehto on huono laatija, niin se on niin.

        Kun nyt viittasit ristikoihini, tässä on linkki onnistuneimpaan:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/Vimmat3_20200914190631.png
        Erityisen huonoa ristikossa on alku- ja loppupiilot, jotka ovat ikävämmissä paikoissa kuin Lehdolla. Muissa laadintateknisissä seikoissa ei ole huomauttamista. Eräät seikat ovat laadintateknisesti parempia kuin monilla paljon ristikoita laativilla.

        Huonoa on myös sanasto, joka suurin pirtein yhtä huonoa kuin keskimäärin Lehdon ristikoissa.

        Parempaan laatutasoon kokeneitten laatijoiden pitäisi pystyä.

        Vihjeityksessä on varmaan puutteita. Kokonaisidea on erinomainen, samoin visuaalinen toteutus.


    • Anonyymi

      Kun nyt Sariksen foorumi on pystyssä, sen käyttäjiä ei tässä säikeessä tarvitse enää huomioida.

    • Chatistani löytyy vinkkejä sivujen 20 (B-tehtävä), 25, 29 ja 31-32 ristikoihin. Vastaavalla tavalla ei muualla voi auttaa enkä minäkään kovin montaa voi näin auttaa.

    • Anonyymi

      Antti Skytän IS:n 30.1.2021 sekä 13.3.2021 ovat haastavampia kuin tähän astiset ratkomani ristikot ehkä Jari Keräsen ristikkoa lukuun ottamatta (ratkomatta on vielä sivujen 26 ja 32 ristikot). Miksiköhän Skyttä ei laadi PuPeen ristikoita?

      • Anonyymi

        Skyttä taitaa laatia Iisakkiin, joka on ihan eri yhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skyttä taitaa laatia Iisakkiin, joka on ihan eri yhtiö.

        Aulis Lehtokin laatii Iisakkiin eli se on hyvä kun on monipuolista tarjontaa ja erilaista ajatusvirtaa vähän joka puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skyttä taitaa laatia Iisakkiin, joka on ihan eri yhtiö.

        Skyttä laatii myös Sanarikselle, mutta nykyisin vain IS:ään. Hän nyt vain olisi hyvä täydennys. Laatijat kyllä laativat eri firmoille. Kyllä EV laatii myös Iisakkiin.

        Skytän pyytäminen ei olisi "toisten vesiltä kalastelua", vaikka hän laatii ristikoita myös Kolmiokirjoille. EV voisi kysyä myös Riku Rosenvallia, jonka ensisijainen työnantaja on Kolmiokirjat.

        Tässä taannoin joku kysyi, eikö Juha Leinonen voisi laatia joskus IS:n koviksia. Siihen EV kommentoi, että se olisi sopimatonta toisten vesiltä kalastelua.

        Tuo perustelu kyllä ontuu pahasti eikä kelpaa selitykseksi. Juha Leinonen tekee IS Ristikot -firmalle. Samassa IS:ssä voi olla Sanariksen ja Juha Leinosen laatimia palkintoristikoita (eräiden muiden IS Ristikot -firmalle laativien ohella). Tilanne on sama aikakausilehtipuolella. Juha L. ja EV saattavat laatia samaan aikakausilehteen ristikoita.

        IS:n ja Sanariksen kanssa on varmaan sovittu, että Leinonen ei laadi koviksia. Kun nyt tehdään yhteistyössä IS Ristkot -firman kanssa eri lehtiin ristikoita, eikö Juha Leinosta voisi myös pyytää PuPeen. Hänkin olisi hyvä täydennys.

        Tällaiset pyynnöt voivat kyllä olla sopimusteknisesti haastavia, mutta se, että EV laatii n. 40% tehtävistä on yksinkertaisesti liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skyttä laatii myös Sanarikselle, mutta nykyisin vain IS:ään. Hän nyt vain olisi hyvä täydennys. Laatijat kyllä laativat eri firmoille. Kyllä EV laatii myös Iisakkiin.

        Skytän pyytäminen ei olisi "toisten vesiltä kalastelua", vaikka hän laatii ristikoita myös Kolmiokirjoille. EV voisi kysyä myös Riku Rosenvallia, jonka ensisijainen työnantaja on Kolmiokirjat.

        Tässä taannoin joku kysyi, eikö Juha Leinonen voisi laatia joskus IS:n koviksia. Siihen EV kommentoi, että se olisi sopimatonta toisten vesiltä kalastelua.

        Tuo perustelu kyllä ontuu pahasti eikä kelpaa selitykseksi. Juha Leinonen tekee IS Ristikot -firmalle. Samassa IS:ssä voi olla Sanariksen ja Juha Leinosen laatimia palkintoristikoita (eräiden muiden IS Ristikot -firmalle laativien ohella). Tilanne on sama aikakausilehtipuolella. Juha L. ja EV saattavat laatia samaan aikakausilehteen ristikoita.

        IS:n ja Sanariksen kanssa on varmaan sovittu, että Leinonen ei laadi koviksia. Kun nyt tehdään yhteistyössä IS Ristkot -firman kanssa eri lehtiin ristikoita, eikö Juha Leinosta voisi myös pyytää PuPeen. Hänkin olisi hyvä täydennys.

        Tällaiset pyynnöt voivat kyllä olla sopimusteknisesti haastavia, mutta se, että EV laatii n. 40% tehtävistä on yksinkertaisesti liikaa.

        Kirjoitin: "Tuo perustelu kyllä ontuu pahasti eikä kelpaa selitykseksi"

        Toki IS Ristikot on saman konsernin tuote kuin itse IS. IS on pyytänyt Sanarista ristikoiden laadintaan ja se sanelee ehdot. Sanoma-konserni voi pyytää Sanarikselta ristikoita mihin tahansa julkaisemaansa lehteen.

        Mutta yhteistyö ei taida toimia toisin päin ts. että Sanaris voisi lainata Sanoma-konsernin laatijoita. Näinpäin kyse olisi sopimattomasta toisten vesiltä kalastelemisesta. Joten EV taisi sittenkin kirjoittaa täyttä totta, vaikka yleisellä tasolla onkin laatijoiden "lainaamista".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Skyttä laatii myös Sanarikselle, mutta nykyisin vain IS:ään. Hän nyt vain olisi hyvä täydennys. Laatijat kyllä laativat eri firmoille. Kyllä EV laatii myös Iisakkiin.

        Skytän pyytäminen ei olisi "toisten vesiltä kalastelua", vaikka hän laatii ristikoita myös Kolmiokirjoille. EV voisi kysyä myös Riku Rosenvallia, jonka ensisijainen työnantaja on Kolmiokirjat.

        Tässä taannoin joku kysyi, eikö Juha Leinonen voisi laatia joskus IS:n koviksia. Siihen EV kommentoi, että se olisi sopimatonta toisten vesiltä kalastelua.

        Tuo perustelu kyllä ontuu pahasti eikä kelpaa selitykseksi. Juha Leinonen tekee IS Ristikot -firmalle. Samassa IS:ssä voi olla Sanariksen ja Juha Leinosen laatimia palkintoristikoita (eräiden muiden IS Ristikot -firmalle laativien ohella). Tilanne on sama aikakausilehtipuolella. Juha L. ja EV saattavat laatia samaan aikakausilehteen ristikoita.

        IS:n ja Sanariksen kanssa on varmaan sovittu, että Leinonen ei laadi koviksia. Kun nyt tehdään yhteistyössä IS Ristkot -firman kanssa eri lehtiin ristikoita, eikö Juha Leinosta voisi myös pyytää PuPeen. Hänkin olisi hyvä täydennys.

        Tällaiset pyynnöt voivat kyllä olla sopimusteknisesti haastavia, mutta se, että EV laatii n. 40% tehtävistä on yksinkertaisesti liikaa.

        Tästä voisi nostaa keskustelun sanaristikot.net-sivustollakin - kenellä siihen on rohkeutta (minulla siihen ei ole oikeutta).


    • Tuomas Holopaisen ristikko oli varsin haastava. Ristikossa ei ole pääkuvaa, mutta sivun yläosan pitkä sana on oletettavasti laitettu ensimmäisenä. Siten seuraava vihje hoitaa varsin hyvin pääkuvan virkaa: JOKAVUOTINEN.

      Sanasto ja vihjeitys on toimivaa kuten myös kuvitus. Koin ristikon melko haastavaksi, mutta tämäkään ei ole Skytän haastavimpien ristikoiden vaikeustasoa.

      Vielä yksi jäljellä, mutta ainakin tähänastisen kokemuksen perusteella tästä lehdestä sekä lehden edellisestä numerosta lehden väite "Suomen haastavimmat ristikot" ei pidä paikkaansa. Haastavampi "ristikkolehti" on viime aikoina ollut Ilta-Sanomat.

    • Holopaisen ristikossa seuraavan vihjeen alaspäin menevän vihjeen ideasta en ole varma: FLOPPAAVA. Muut ymmärsin varmasti.

      • Anonyymi

        Oisko värillä väliä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oisko värillä väliä?

        Ei ainakaan fontin värillä, sillä kaikki tekstivihjeet on mustalla fontilla.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei ainakaan fontin värillä, sillä kaikki tekstivihjeet on mustalla fontilla.

        Oletko ihan varma? Onko sinulla aito lehti vai jotain muuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma? Onko sinulla aito lehti vai jotain muuta.

        Skannaus, jossa väri vaikuttaa samalta normaalikoossa kuvaa tarkasteltaessa. Suurensin kuvaa reilusti, jolloin A-kirjaimissa näkyi sinistä. Kun A-kirjaimet ovat sinisiä, vihje on täysin selvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan varma? Onko sinulla aito lehti vai jotain muuta.

        Ihan vaan tiedoksi, että sain lehden skannattuna. Jos lehden olisin ostanut, olisin skannanut sen ja ratkonut digitaalisesti. Skannattu ristikko on tähän asti ollut riittävän hyvä, mutta nyt laatu ei riittänyt, koska fontti on niin ohutta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, että sain lehden skannattuna. Jos lehden olisin ostanut, olisin skannanut sen ja ratkonut digitaalisesti. Skannattu ristikko on tähän asti ollut riittävän hyvä, mutta nyt laatu ei riittänyt, koska fontti on niin ohutta.

        Eli et ole edelleenkään maksava asiakas. Miksihän EV ei vastaa viesteihisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli et ole edelleenkään maksava asiakas. Miksihän EV ei vastaa viesteihisi?

        En usko, että maksamattomuudella on vastaamattomuuden kanssa mitään tekemistä. En ole valmis maksamaan senttiäkään, jos minulla ei ole oikeutta kysyä lehden ongelmista hänen foorumissaan. Tämä on ihan periaatekysymys, sillä ei minulla juuri ole tarvetta hänen foorumistaan mitään kysyä.

        Chatista on EV:lle hyöytyä eikä haittaa. Eniten kysymyksiä tulee Pelikaaneista.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En usko, että maksamattomuudella on vastaamattomuuden kanssa mitään tekemistä. En ole valmis maksamaan senttiäkään, jos minulla ei ole oikeutta kysyä lehden ongelmista hänen foorumissaan. Tämä on ihan periaatekysymys, sillä ei minulla juuri ole tarvetta hänen foorumistaan mitään kysyä.

        Chatista on EV:lle hyöytyä eikä haittaa. Eniten kysymyksiä tulee Pelikaaneista.

        Oho! No minulla on sellainen periaate, että en neuvo pummeja. Hyvää loppuelämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oho! No minulla on sellainen periaate, että en neuvo pummeja. Hyvää loppuelämää.

        Autan lehden ostaneita, joten toiminnastani on välillistä hyötyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oho! No minulla on sellainen periaate, että en neuvo pummeja. Hyvää loppuelämää.

        Kun en halua postin lähettämää paperilehteä kotiin enkä halua paperista irtonumeroa ostaa, olen harkinnut kyllä kysyä Sanarikselta pankkitietoja. Kun minulle ei tule välistä vetäjiä (posti, R-kioskit jne.), olisi minun kohtuullista saada lehti paperiversiota halvemmalla.

        Sen vastineeksi, että saan ilmaiseksi, minulla on chatti, josta voin auttaa paljastamatta ratkaisusanoja paremmin kuin foorumeissa. Auttaminen ratkaisusanoja paljastamatta on yllättävän vaikeaa. Pitää osata antaa riittävästi, mutta ei liikaa vinkkiä.

        Näkemättä toisen ratkaisua se on erityisen vaikeaa, koska mahdolliset ratkontavirheet vaikeuttavat vinkkien antamista. Jos joku lähettää ristikot, ensiksi pitää käydä virheratkonnat läpi.

        Chattini ohella ehkä jonkun ylläpitämä s-postirinki voisi olla hyvä tapa.

        Kokemukseni mukaan Sanariksen foorumi ei ole hyvä paikka Punaisen Pelikaanin saloihin pääsemiseen. Syy on se, että porukalta palaa pinna liian herkästi ja tunnelma on, että mitä sinä vielä kyselet. Pinnansa polttaneiden suuri määrä ihmetytti aikoinaan. Olisin omilla sivuillani monin verroin parempi auttaja kuin monet foorumin osallistujat.

        Siellä on vain muutama körsivällinen auttaja. Tuomas L on foorumin parhaita auttajia. Aina fiksu ja kohtelias. Mutta kun jokainen ei ole Tuomas L:n kaltainen.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kun en halua postin lähettämää paperilehteä kotiin enkä halua paperista irtonumeroa ostaa, olen harkinnut kyllä kysyä Sanarikselta pankkitietoja. Kun minulle ei tule välistä vetäjiä (posti, R-kioskit jne.), olisi minun kohtuullista saada lehti paperiversiota halvemmalla.

        Sen vastineeksi, että saan ilmaiseksi, minulla on chatti, josta voin auttaa paljastamatta ratkaisusanoja paremmin kuin foorumeissa. Auttaminen ratkaisusanoja paljastamatta on yllättävän vaikeaa. Pitää osata antaa riittävästi, mutta ei liikaa vinkkiä.

        Näkemättä toisen ratkaisua se on erityisen vaikeaa, koska mahdolliset ratkontavirheet vaikeuttavat vinkkien antamista. Jos joku lähettää ristikot, ensiksi pitää käydä virheratkonnat läpi.

        Chattini ohella ehkä jonkun ylläpitämä s-postirinki voisi olla hyvä tapa.

        Kokemukseni mukaan Sanariksen foorumi ei ole hyvä paikka Punaisen Pelikaanin saloihin pääsemiseen. Syy on se, että porukalta palaa pinna liian herkästi ja tunnelma on, että mitä sinä vielä kyselet. Pinnansa polttaneiden suuri määrä ihmetytti aikoinaan. Olisin omilla sivuillani monin verroin parempi auttaja kuin monet foorumin osallistujat.

        Siellä on vain muutama körsivällinen auttaja. Tuomas L on foorumin parhaita auttajia. Aina fiksu ja kohtelias. Mutta kun jokainen ei ole Tuomas L:n kaltainen.

        Lisäksi jokainen pelkää leimautuvansa tyhmäksi. Juuri kukaan ei enää kehtaa juuri mitään kysyä PuPesta. Kasvojen menettämisen pelko on on järkyttävän suuri. Sanariksen foorumissa PuPe-säikeet eivät yksinkertaisesti toimi niinkuin pitäisi.

        Tämä foorumi, oma foorumini ja chattini on potentiaalisesti paljon parempi paikka auttaa ihmisiä PuPen saloihin, jos yhteishenkeä löytyy.

        Tosin Sanariksen PuPe-säikeet olisivat teoriassa parempi paikka saloihin pääsemiseen, koska siellä myös ristikoiden laatijoita on mukana. Tänne tuskin koskaan saadaan laatijoilta apuja.


    • Anonyymi

      s. 24 ristikkoon saavat syttymään tarvitsisin apua.

      • Siihen on minulla vinkkejä chatissa. Tosin ehkä kysyt täältä vain puuttuvaa piilokirjainta.


    • On tässä lehdessä yksi superpahis - Lähteenmäen tavuristikko. Pari edellistä ei tuottanut suuria vaikeuksia, mutta tämä tuntuu ihan mahdottomalta ratkaista.

      Ihmettelen mm. mustarastaan näköistä lintua, mikä se voisi olla. Piirroksen peusteella se ei ole mustarastas, sillä mustarastas on oranssia nokkaa lukuun ottamatta musta. Eikä se ole koskikarakaan, sillä koskikaralla on valkoisempi rinta ja se on pulleampi.

      • Anonyymi

        luontoportti piste com saattaa olla avuksi naarauksessa, myös lintujen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luontoportti piste com saattaa olla avuksi naarauksessa, myös lintujen osalta.

        Sain linnun nimen ristikkoon, kun sain avuksi risteäviä. Kuva on ihan hyvä. Se kuvaa lintua täysin. En ennestään lintua tuntenut. Kuvista saa nykyisin selvää, mitä ne esittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain linnun nimen ristikkoon, kun sain avuksi risteäviä. Kuva on ihan hyvä. Se kuvaa lintua täysin. En ennestään lintua tuntenut. Kuvista saa nykyisin selvää, mitä ne esittävät.

        Sinun täytyy lähettää palaute. Jos laittavat lunnun, jota et tunne, velvollisuutesi on laittaa palaute. Jos ei laita palautetta, mikään ei muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun täytyy lähettää palaute. Jos laittavat lunnun, jota et tunne, velvollisuutesi on laittaa palaute. Jos ei laita palautetta, mikään ei muutu.

        Hyvähän se ristikoista välillä on uuttakin oppia. Tällä kertaa sain ihan mielekästä tietoa Suomen linnustosta. Linnun voisi yrittää muistaakin. Useinhan ristikoussa oleva uusi tieto on sellaista, jota ei viitsi edes yrittää painaa mieleensä.


    • Keksin vielä yhden hyvän puolen piirrosohjelmalla ratkottaessa. Ristikon kylkeen voi laittaa muistiinpanotilaa kun laajentaa kuvan kokoa. Tilaa voi tarpeen tullen isontaa. Sivuun laitettavat muistiinpanot on helpompi käyttää kuin kerroksiin laitetut muistiinpanot. Kun ristikko on ratkottu, muistiinpanot voi leikata pois.

      Vaikeissa ristikoissa ja ristikkotyypissä "käärme" muistiinpanotila on hyvin hyödyllinen. Sivussa oleva muistiinpanotila on paljon kivempi käyttää kuin erillinen muistilehtiö.

      Lähteenmäen ristikkoa ratkoessani minulla on ristikon kyljessä muistiinpanotila, johon kirjoittelen ylös mahdollisia vaihtoehtoja. Siinä on esim. ylhäällä vaihtoehtoja harmaan sanaketjun neljännen sanan alkuun. Mitä tulee mieleen, sen voi heti laittaa ylös keskittymistä häiritsemästä - eikö tarvitse etsiä minne ties sun mistä hukattua muistilehtiötä.

    • S. 32 . Parasta ristikossa on kikkailemattomuus. Ristikko ei kaipaa Ristikkoakatemian ratkojakurssin käymistä ensikertaa koviksia ratkovaltakaan.

      Laatijan ristikoissa joidenkin vihjeiden liittyminen ratkaisusanaan on vähän siinä ja siinä. Nyt sellaista ei ole kuin yhdessä vihjeessä. Vihjeiden runollisuuden vuoksi vihjeissä on usein vähän ylimääräistä, mikä tukee osata "suodattaa" pois.

      Ristikko on melkein ratkottu. En ymmärrä, miksi vihjeessä VOI KUPRAHTAA JA TUPRAHTAAKIN osa kirjaimista on punaisella.

      • Keksin ratkaisusanan ja keksin myös sen, miksi vihjeessä on punaisia kirjaimia.
        Ristikko oli minulle suurin piirtein yhtä vaikea kuin Skytän viimeisimmät ristikot.

        PuPe 6/2020 - PuPe 2/2021 tämä on minusta vaikein ristikko ja ainoa, jonka vaikeusaste vetää vertoja Skytän tammi- ja maaliskuun IS:n koviksille. EV:llä on kyllä työ saada PuPe:n ristikoiden vaikeustasoon korjausta, sillä tilanne ei ole hyvä, jos vaikeimmat ristikot löytyy IS:tä. PuPessa pitäsii olla kaksi tai kolme ristikkoa/lehti Skytän tämän vuoden ristikoiden tasoa olevaa ristikkoa täyttääkseen tehtävänsä haastavimpien ristikoiden tarjoajana.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Keksin ratkaisusanan ja keksin myös sen, miksi vihjeessä on punaisia kirjaimia.
        Ristikko oli minulle suurin piirtein yhtä vaikea kuin Skytän viimeisimmät ristikot.

        PuPe 6/2020 - PuPe 2/2021 tämä on minusta vaikein ristikko ja ainoa, jonka vaikeusaste vetää vertoja Skytän tammi- ja maaliskuun IS:n koviksille. EV:llä on kyllä työ saada PuPe:n ristikoiden vaikeustasoon korjausta, sillä tilanne ei ole hyvä, jos vaikeimmat ristikot löytyy IS:tä. PuPessa pitäsii olla kaksi tai kolme ristikkoa/lehti Skytän tämän vuoden ristikoiden tasoa olevaa ristikkoa täyttääkseen tehtävänsä haastavimpien ristikoiden tarjoajana.

        Tosin myös s. 29 ristikko on paha ja siihen jäi yksi vihje, jota en ymmärrä. Ikäväkseni ratkaisusanassa on piilokirjain, joten ratkaisu voi olla väärin.

        Myös Salokankaan ristikoihin jäi ongelmakohtia, mutta ristikot ratkesivat tavanomaisessa ajassa. Ratkaisuihin ei jäänyt kohtia, jotka tekisivät ratkaisuista epävarmoja.

        Lähteenmäen ristikon kanssa meni kuitenkin selvästi eniten aikaa, minkä vuoksi katsoin sen vaikeimmaksi. Yhtä paljon aikaa on mennyt muutaman kuukauden sisään vain parissa Skytän ristikossa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Keksin ratkaisusanan ja keksin myös sen, miksi vihjeessä on punaisia kirjaimia.
        Ristikko oli minulle suurin piirtein yhtä vaikea kuin Skytän viimeisimmät ristikot.

        PuPe 6/2020 - PuPe 2/2021 tämä on minusta vaikein ristikko ja ainoa, jonka vaikeusaste vetää vertoja Skytän tammi- ja maaliskuun IS:n koviksille. EV:llä on kyllä työ saada PuPe:n ristikoiden vaikeustasoon korjausta, sillä tilanne ei ole hyvä, jos vaikeimmat ristikot löytyy IS:tä. PuPessa pitäsii olla kaksi tai kolme ristikkoa/lehti Skytän tämän vuoden ristikoiden tasoa olevaa ristikkoa täyttääkseen tehtävänsä haastavimpien ristikoiden tarjoajana.

        Tärkeintä on nyt rauhoittua ja lähettää palaute kaikille asianosaisille, heidän sukulaisilleen ja muille alan ihmisille. Jos ei lähetä palautetta, mikään ei muutu ja ala valuu kohti anarkiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on nyt rauhoittua ja lähettää palaute kaikille asianosaisille, heidän sukulaisilleen ja muille alan ihmisille. Jos ei lähetä palautetta, mikään ei muutu ja ala valuu kohti anarkiaa.

        Ei nyt heittäydyttäisi pilkalliseksi. Olen nyt lehteä arvostellut vain siltä kannalta, että täyttääkö lehti tehtävänsä ja onko sen tehtävät riittävän monipuolisia. EV toivottavasti lukee palautteen täältä, joten s-postia tuskin tarvitaan. Se voisi myös joutua välittömästi roskakoriin, joten sitä olisi turha lähettääkään.


      • Anonyymi

        Ei nyt kukaan voisi vielä yrittää auttaa s. 29 vasemman alareunan piilokirjaimen suhteen, kun se on ainut täysin arvattu piilokirjain lehden tehtävissä. Muissa en kaipaa apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt kukaan voisi vielä yrittää auttaa s. 29 vasemman alareunan piilokirjaimen suhteen, kun se on ainut täysin arvattu piilokirjain lehden tehtävissä. Muissa en kaipaa apua.

        Lähetä Tapsalle kuva ongelmastasi niin saat parasta mahdollista vinkkiapua mieltäsi murjovan ongelman ratkaisemiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähetä Tapsalle kuva ongelmastasi niin saat parasta mahdollista vinkkiapua mieltäsi murjovan ongelman ratkaisemiseksi.

        Tuo s. 29 vihje jäi minultakin epäselväksi, enkä voinut antaa vinkkiä asiaa kysyneelle siitä, mikä olisi oikea ratkaisusana ja sen myötä mikä olisi oikea piilokirjain. En ole vakuuttunut, että tässä säikeessäkään vihjeeseen vinkannut olisi vinkannut oikein.

        Vihjeestä on kaksi sitä ymmärtämätöntä ja yksi epävarma. Jos tilanne on yleisesti tämän kaltainen, vihje on ylivaikea.


    • Kaikista lehden loppupään ristikoista paitsi Lähteemäen ristikosta on pyydetty apua. Lähteenmäen ristikon monet lehden omistavat jättävät ratkomatta. Jos jollakulla on harmittavan vähän kesken, voisin yrittää siinäkin jelpata.

      • Anonyymi

        Onko s.32 vasemman yläkulman kuvassa luomen kääntö vai liittyykö väriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko s.32 vasemman yläkulman kuvassa luomen kääntö vai liittyykö väriin.

        Ratkaisusana liittyy väriin.


    • Onpa kokonaisuutta pidetty toisaalkakin vähän pehmeänä:

      "Ainoastaan jäi kaipaamaan lisää "pahiksia" kuten herrojen Joonaksen, Tonin ja Antin ristikoita. Toivottavasti ovat seuraavissa mukana."

      Jari Keräsen, Tuomas Holopaisen ja Harto Hakosen ristikot olivat melko haastavia, mutta tottahan tuo on. Jos kerran lehti aikoo olla haastavin ristikkolehti, ristikoiden yleinen haastavuustaso pitäisi olla korkeampi.

      Joonas joskus loi Antti Skytän tasoisia koviksia. Usein tosin vähän tylsiä kun pääkuva puuttui. Pitkät ratkaisusanat tätä puutosta paikkasivat. Joonaksella on muita kiireitä, joten kyllä lehdessä nykyisellään laadinta-aukko on olemassa.

      • Käräsen s. 29 ristikon vasemman alareunan vihjeeseen keksin jonkinlaisen selityksen, joten ristikko on todennäköisesti ratkottu oikein. Ihan ongelmattomana en vihjettä pidä. Mielestäni e-kirjainkin pitäisi olla muulla kuin mustalla.


      • Samaan tapaan Happonen, muistuttaen kuitenkin Lähteenmäen kovuudesta:

        "Kova pää lehdestä täytetty. Oli lievä pettymys tällä kertaa kun oli jokunen mielestäni kaksipuolikas päätynyt lehden loppupäähän. Ihan laadukkaita ristikkoja kyllä mutta tosiaan normaalia helpompi setti kuten pääkirjoituskin lupasi.

        Lähteenmäki oli kyllä erittäin tiukka ja sanoitus oli melkoista ilotulitusta"


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Käräsen s. 29 ristikon vasemman alareunan vihjeeseen keksin jonkinlaisen selityksen, joten ristikko on todennäköisesti ratkottu oikein. Ihan ongelmattomana en vihjettä pidä. Mielestäni e-kirjainkin pitäisi olla muulla kuin mustalla.

        Selityksesi on siis mahdollisesti sama kuin se, johon minä viittasin edellä 12.03. klo 23:30.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selityksesi on siis mahdollisesti sama kuin se, johon minä viittasin edellä 12.03. klo 23:30.

        Tuli joo se mieleen. Tähän toivoisin myöhemmin kommenttia. Tässä vaiheessa saa olla .


    • Viimeisimmässä Iisakin Ristikot -lehdessä kerrotaan olleen haastavammat normaalit ristikot. Iisakin visuaalinen ilme on ankea, miksi lehti ei ole itseäni innostanut.

      PuPen loppupään ristikoita olisi hyvä avata kunnolla jälkikäteen, sillä moni jättää ne ratkomatta. Sama avaamisen tarve luulisi koskevan Iisakkia. Jos Sanariksen foorumissa ei ristikoita suuremmin avata, voi niitä täällä tai foorumissani avata.

      Tämänkertaisen lehden Lähteenmäkeä eräs molempia lehtiä tilaava varsin kokenut ratkoja piti ylivoimaisen vaikeana. Kesken meinasi minultakin jäädä. Vasen alakulma ja oikealla keskellä oleva reuna ratkesivat viimeisinä ja niihin meinasi jäädä aukkokohdat.

      Lähteenmäen tavuristikko jäänee tällä kertaa useimmilta PuPen hankkineilta kokonaan ratkomatta tai pahasti kesken. Jos nyt joku on saanut yli puolenvälin, voin auttaa loppuun. Ihan nollasta vinkkaamiseen menee liikaa aikaa, joten siihen en lähde.

    • Anonyymi

      Saisiko täältä vinkkejä sivun 14 seuraaviin kohtiin: karjalaismummo, tutki pääsiäissaarta, pellolla. Vasen ylänurkka siis kuvan alla tyhjänä.

      • Anonyymi

        Eikös tämän ratkaisut ole lehden nettisivuilla? Niin ja uudessa lehdessäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tämän ratkaisut ole lehden nettisivuilla? Niin ja uudessa lehdessäkin?

        Tulikin vahingossa väärään ketjuun. Kyseessä siis uusin lehti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe