Rory Gallagher, bluesia Irlannista

Olen viime viikkoina kuunnellut paljon Rory Gallagheria (1948-1995) ja on tullut myös mietittyä miestä ja hänen musiikkiaan ja elämäänsä. Hän oli aika ristiriitainen hahmo. Toisaalta hän oli kiltti, ystävällinen ja kohtelias ja kohteli aina hyvin fanejaan. Hän oli omistautunut muusikko, joka soitti aina satasella ja teki hienoja kappaleita, joihin hän sai inspiraatiota muun muassa elokuvista ja kirjallisuudesta. Toisaalta hän taas varjeli tarkoin yksityisyyttään eikä hänellä lavan takaisessa elämässään ollut paljon läheisiä ihmisiä. Veli oli hänen läheisin henkilönsä (toimi myös hänen managerinaan) ja ehkä äiti, mutta näille lähimmillekään hän ei paljastanut kaikkia asioita itsestään ja mitä hänen mielessään liikkui. Hän piti paljon elokuvista ja kirjallisuudesta musiikin lisäksi ja ajatteli syvästi. Joissain hänestä lukemissani artikkeleissa/jutuissa sanotaan, että hän oli myös aika herkkä eikä hänen ollut tosi helppo tutustua toisiin ihmisiin. Toisaalta hän oli myös liian ehdoton itseään kohtaan ja tämä ehdottomuus ajoi hänet unettomuuteen ja kaikenlaisiin fobioihin ja lopulta myös hermoromahdukseen ja näitä sekä ehkä myös yksinäisyyttä hän lääkitsi alkoholilla ja erilaisilla lääkkeillä, joihin hän jäi lopulta koukkuun. Hän oli huippumuusikko, mutta yksityiselämässään surullisten hahmojen mies.

Rory Gallagher on todella tehnyt muhun vaikutuksen. Hänen musiikkinsa, hänen elämänsä josta ei tosin tiedetä kovin paljon, etenkään yksityisestä puolesta), hänen surullinen kohtalonsa (maksa petti alkoholin juonnin ja vahvojen lääkkeiden käytön takia ja maksansiirron jälkeen sai jonkun infektion, johon kuoli), kaikki koskettavat. Kun katsoo hänen kuviaan näkee lempeän ja hymyilevän nuoren miehen, toisaalta herkän ja hieman ujon oloisen ja haaveellisen, jolla on elämä edessään ja odotettavissa vielä monta musiikin täyttämää vuotta ja vuosikymmentä ja sitten sairauden ja lääkkeiden ja alkoholin turvottaman (kun oli jotain 40-47), joka näyttää vanhentuneen ennen aikojaan.

Rory oli myös aika jääräpäinen, ominaisuus, joka teki hänestä tuon ehdottomuuden lisäksi hyvän muusikon, mutta esim. sairauden suhteen se ei ehkä ollut hyvä asia, sillä hän luotti liikaa siihen, että pillerit pelastaa hänen elämänsä eikä siksi mennyt katkaisuhoitoon. Toinen henkilö, Rob Halford, joka kanssa on tehnyt muhun vaikutuksen (ostin syksyllä hänen muistelmansa "Tunnustan", josta löytyy mun tekemä aloitus jostain tän 24:n musiikkipalstan syövereistä) tajusi kuitenkin mennä katkaisuhoitoon ja jättää alkoholin ja huumeet pois elämästään. Hänen elämäänsä alkoi kaiken ahdistuksen ja murheen jälkeen tulla duurisäveliä ja aurinko paistaa risukasaan, mutta tuntuu, ettei Roryn lavantakaiseen elämään kauheasti paistanut aurinko ja että se kulki enemmän mollivoittoista latua aina viimeiseen henkäykseen asti.

Paul Rodgersin sanat Bad Companyn kappaleessa "Shooting star" voisivat hyvin kuvata vaikka Rory Gallagheariakin.

"Johnny died one night, died in his bed
A bottle of whisky, sleeping tablets by his head
Johnny´s life passed him like a warm summer day
If you listen to the wind you can still hear him play"

Roryn elämä oli bluesia niin lavalla kuin sen takana. Mutta niin kuin tuossa Bad Companyn kappaleen viimeisessä säkeistössä sanotaan, jos kuuntelet tuulta voit kuulla hänen yhä soittavan.

18

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Kyllä on tuttu kappale tuo "Moonchild". Olen noita Roryn kappaleita pyöritellyt paljonkin, kuunnellut sekä Youtubesta, että CD:ltä. Mun suosikkeja Roryn tuotannosta on esim. tuo Moonchild ja sen lisäksi esim. Overnight bag, Edged in blue, Do you read me, Secred agend, Caling card, Jack Knife beat, Off the handle, Hands up, Laundromat, Too much alcohol, Shadow play, What in the world.


    • Anonyymi

      Aikalailla samanlaisen ihmisen tuosta Gallagheristä löytää kuin Rauli "Badding" Somerjoki. Badding ei niinkään minkään instrumentin taitaja mutta säveltäjänä
      menneen Suomen parhaimmistoa.

      Mietitäänpä vaikka "Paratiisi" kappaleen huikeita soittolukemia radioissa tai karake-illoissa. Noin yksittäisenä esimerkkinä ajatellen.

      Gallagherin musiikin kuuntelu omalla jäänyt, kummallinen vaikutus artistin kuolemassa, samoin kävi Stevie Ray Vaughanille,,noh,,selittyy tietenkin sillä ettei sitä "uutta" ole enää odotettavissa.

      • Badding oli kyllä vähän samantyyppinen kuin Rory. Kummatkin herkkiä, hyvin lahjakkaita, ehkä hieman ujonoloisia (tosin ei lavalla sitten yhtään), kummankin kuolemaan alkoholi ainakin osasyy, elämä ehkä hieman enemmän mollivoittoista kuin duuri jne.

        Stevie Ray Vaughan kuoli onnettomuudessa, kun helikopteri, jolla hän lensi pois (oliko keikkapaikalta ellen väärin muista) törmäsi johonkin ja kaikki matkustajat kuolivat välittömästi. Lukemani mukaan kopteri olisi alunperin tilattu Eric Claptonille ja Claptoninkin piti tulla mukaan, mutta jostain syytä ei tullut ja lehdessä olisi ilmoitettu myös Clapton kuolleiden joukossa, tosin myöhemmin korjattu kun selvisi että mies on elossa.


      • Badding oli vielä samaa ikäluokkaa kuin Rory Gallagher (Badding syntyi 1947) ja kuoli 40-vuotiaana (Rory 47).


    • Olen viimeaikoina kuunnellut taas aika paljon Rory Gallagherin musiikkia. Nöyrä ja vaatimaton mies ja kohtelias. Ja säilyi uskollisena tyylilleen ja musiikilleen kuolemaansa asti. Eikä tehnyt numeroa itsestään ja yksityisasioistaan. Helppo samaistua tuollaiseen.

      "What in the world"(live vuodelta 1982)
      https://www.youtube.com/watch?v=qW51eEq9VaA
      Tässä Rory laulaa ja soittaa minusta hyvin. Tämä on hyvä versio tuosta kappaleesta (jazzin ja bluesin sekoitus).

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun et noista naisartisteista juurikaan piittaa,,tässä sinulle opastusta:

        https://www.youtube.com/watch?v=wsd7kPAJ5zg

        Käsitätkö noiden muijien taidot?

        Hyvin soittavat kitaraa.

        Kyllä kuuntelen joskus naisartistejakin, esim. Dusty Springfield, Shirley Bassey, Nana Mouskouri, Bonnie Tyler, K.D Lang. Mutta enemmän on kyllä tullut miesartisteja kuunneltua ja bändejä, joiden jäsenet miehiä. Mulle ei kuitenkaan ole se sukupuoli määräävä tekiä, kuuntelen sitä mikä kuulostaa musta hyvältä. Myöskään iällä ja kansalaisuudella ei ole mulle väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun et noista naisartisteista juurikaan piittaa,,tässä sinulle opastusta:

        https://www.youtube.com/watch?v=wsd7kPAJ5zg

        Käsitätkö noiden muijien taidot?

        En ajattele niin, että naisena mun on kuunneltava vain naisartisteja tai jotenkin suosittava heitä erityisesti. Jos menettelisin noin, niin silloinhan multa jäis moni hieno artisti kuulematta. Kyllä kuulen onko artisti hyvä oli hän mies tai nainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun et noista naisartisteista juurikaan piittaa,,tässä sinulle opastusta:

        https://www.youtube.com/watch?v=wsd7kPAJ5zg

        Käsitätkö noiden muijien taidot?

        Mutta mitä mieltä olet Rory Gallagherista? Onko tuttu artisti? Toki tähän saa kommentoida muutakin.

        Jokaisella on se oma musiikkimaku eikä sitä pitäisi joutua kauheastis selittelemään.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Mutta mitä mieltä olet Rory Gallagherista? Onko tuttu artisti? Toki tähän saa kommentoida muutakin.

        Jokaisella on se oma musiikkimaku eikä sitä pitäisi joutua kauheastis selittelemään.

        Pidän kyllä. Mutta kohdallani sellainen jarru noiden "manan majalle" menneiden kohdalla että sitä "uutta musikkia" heiltä on turha toivoa..ilmeisestä syystä johtuen?

        Siksi loppuin into esim. Stevie Ray Vaughanin kohdalla, ,sama juttu R. Gallagherin tapauksessa. Joskus kuuntelen.

        Toisaalta,,kuuntelenhan myös progea, joka sekin eräällä tavalla ohi mennyttä.
        Uutta ei tule.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidän kyllä. Mutta kohdallani sellainen jarru noiden "manan majalle" menneiden kohdalla että sitä "uutta musikkia" heiltä on turha toivoa..ilmeisestä syystä johtuen?

        Siksi loppuin into esim. Stevie Ray Vaughanin kohdalla, ,sama juttu R. Gallagherin tapauksessa. Joskus kuuntelen.

        Toisaalta,,kuuntelenhan myös progea, joka sekin eräällä tavalla ohi mennyttä.
        Uutta ei tule.

        Tykkään Procol harumin kappaleesta "Whiter shade of pale"(yks mun lempikappaleita) ja Rushia joskus kuuntelen ja Kansasia olen joskus myös kuunnellut, jos se lasketaan myös progeksi.

        Ymmärrän miksi manan majoille menneiden artistien musiikki voi joskus kyllästyttää. Jos on kuunnellut paljon jonkun tietyn edesmenneen artistin musiikkia, niin se voi alkaa jossain vaiheessa kyllästyttää, kun ei ole enää uutta musiikkia mitä kuunnella, vaan täytyy kelata samoja kappaleita uudestaan ja uudestaan. Mutta joskus saattaa löytyä artistilta joku sellainen kappale, jota ei ole ennen kuullut. Ja jos artistia tai jo lopettanutta bändiä ei kuuntele pitkään aikaan ja sitten taas alkaa kuuntelemaan, niin kappaleista saattaa taas innostua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidän kyllä. Mutta kohdallani sellainen jarru noiden "manan majalle" menneiden kohdalla että sitä "uutta musikkia" heiltä on turha toivoa..ilmeisestä syystä johtuen?

        Siksi loppuin into esim. Stevie Ray Vaughanin kohdalla, ,sama juttu R. Gallagherin tapauksessa. Joskus kuuntelen.

        Toisaalta,,kuuntelenhan myös progea, joka sekin eräällä tavalla ohi mennyttä.
        Uutta ei tule.

        Kyllä mullekin joskus tulee sellainen tunne, että en jaksa nyt kuunnella tätä artistia tai bändiä, Rorynkin kohdalla on ollut näin. Mutta kun jättää musiikin vähäksi aikaa muhimaan eikä kuuntele sitä vähään aikaan, niin sitten saattaa taas jaksaa kuunnella. Mulla monesti näin, tosin joskus ajan saatossa joku artisti tai bändi saattaa jäädä kokonaankin pois mun kuuntelulistalta. Vielä kuitenkin olen tykännyt kuunnella Roryn musiikkia, vaikka välissä olin kuuntelematta sitä jonkun aikaa ja nyt loppukeväällä olen taas alkanut kuuntelemaan. Hyvää musiikkia mielestäni. Tykkään esim. monien kappaleiden sävelistä, kuulostaa mun korvaan hyvältä. Hyvin soitettuakin.


    • Muita naisartisteja joista pidän tai joilla on yksi tai useampi kappale joista pidän on esim. Mariah Carey, Ariana Grande, Virve Rosti, Taiska, Cyndi Lauper, Jannika B, Jennifer Hudson.

    • Johtuu varmaan siitä, että voi saada käsityksen, että en kauheasti piittaa naisartisteista, kun en ole kenestäkään tehnyt tänne aloitusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe