Manipuloitu tutkimus dieselien suosiosta

Anonyymi

Tammikuussa enää 10 % halusi ostaa diselin.

"Dieselin suosio uusien henkilöautojen käyttövoimana jatkaa edelleen laskemistaan. Kun vuonna 2019 yhteensä 19,1 prosenttia uusista Suomeen rekisteröidyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä, laski sama osuus vuoden 2020 loppuun mennessä lähes puoleen siitä, 10,87 prosenttiin."

https://www.is.fi/autot/art-2000007809029.html

Nyt autotoday esittää lukuja joita on päästy manipuloimaan:

https://autotoday.fi/autotodayn-lukijat-eivat-innostu-sahkoautoilusta/

23

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä minä haluaisin ostaa dieselin, mutta sen ylläpito on tehty veroilla täysin kannattamattomaksi. Sen vuoksi minä myin edellisen dieselkäyttöisen autoni pois, ja ostin bensakäyttöisen lataushybridin. Itse dieselissä ei ollut autona vikaa, mutta kun verot lähenivät polttoainekuluja, oli aika tehdä ratkaisu.

      • Anonyymi

        Diesel:
        Moottori litroissa kertaa 200 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 2.25L kulutus/100km

        Bensa:
        Moottori litroissa kertaa 100 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 4L kulutus/100km

        Myös nämä kannattaa painaa mieleen ja kirjata vaikka ylös jos ei muuten muista, seuraavan kerran kun autokaupoille lähtee. Välttyy monelta harmilta.


      • Anonyymi

        Diesel:
        Moottori litroissa kertaa 200 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 2.25L kulutus/100km

        Bensa:
        Moottori litroissa kertaa 100 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 4L kulutus/100km

        Myös nämä kannattaa painaa mieleen ja kirjata vaikka ylös jos ei muuten muista, seuraavan kerran kun autokaupoille lähtee. Välttyy monelta harmilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel:
        Moottori litroissa kertaa 200 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 2.25L kulutus/100km

        Bensa:
        Moottori litroissa kertaa 100 000km kestää kone.
        Moottori litroissa kertaa 4L kulutus/100km

        Myös nämä kannattaa painaa mieleen ja kirjata vaikka ylös jos ei muuten muista, seuraavan kerran kun autokaupoille lähtee. Välttyy monelta harmilta.

        Naurettava juttu. Diselit on myös kallitta korjata. Ennen maksoivat enemmän kuin bensa-autot. Nykyään niitä saa ilmaiseksi kun ne eivät kiinnosta ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava juttu. Diselit on myös kallitta korjata. Ennen maksoivat enemmän kuin bensa-autot. Nykyään niitä saa ilmaiseksi kun ne eivät kiinnosta ketään.

        Montako 1L "eco boost" bensa taksia on vastaan tullut? Dieselit pitää hintansa, et taida mitään autoista tietää. Hyvä niin, autokauppiaat kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako 1L "eco boost" bensa taksia on vastaan tullut? Dieselit pitää hintansa, et taida mitään autoista tietää. Hyvä niin, autokauppiaat kiittää.

        Niin kiitämme. t. autokauppias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava juttu. Diselit on myös kallitta korjata. Ennen maksoivat enemmän kuin bensa-autot. Nykyään niitä saa ilmaiseksi kun ne eivät kiinnosta ketään.

        Jep, juuri kalliiden korjausten välttämiseksi nokilekoista suunnilleen ensi töiksi pitää tulpata EGR -venttiili. EGR tehtävänä on pienentää NOx päästöjä, jotka dieselille ominaisesti ovat hirmuiset. Kierrätys kasvattaa kulutusta hieman ja nokeaa imusarjaa.

        Imusarjan nokeentuminen on yleinen autopalojen syy. Etenkin imusarjan ollessa muovinen. Ei ole kovin harvinaisia uutiskuvat iloisesti roihuavasta bemarista...

        Toinen huoltokohde on tietenkin hiukkasluokku. Sekin kasvattaa kulutusta, etenkin kaupunkiajossa, missä puhtaaksipolttoja tarvitaan taajaan. Joten pois vaan...

        Toistaiseksi saastelaitteiden poisto onnistuu, koska nokilekojen päästöjä ei mitata katsastuksessa. Dieselgaten paljastuttua testiä luvattiin "ensi syksyksi", mutta näitä syksyjä on mennyt jo monta. Tosin nyt on vähän sellaista huhua kuulunut, että jonkinlaisia, ehkä pistokoemallisia, testejä voisi lähivuosina tulla. Ja samalla myös arvon romahdus ranetetuille saastepommeille. Kiva lähteä ehjäämään autoa, mistä puhdistuslaitteet deletoitu vuosia sitten.

        Muita ongelmia mm. nestejäähdytteisen EGR vuoto -> jäähdytysnesteet koneeseen, minkä jälkeen testataan nesteen kokoonpuristuvuutta. Lopputuloksena banaania muistuttavia kiertokankia yms. jännää.

        Turbo-onglemat yleisiä, etenkin ns. juuttuvasiipisten kanssa.

        Kun kulunut turbo alkaa vuotamaan moottoriöljyä imusarjaan, moottori voi alkaa käymään voiteluöljyllä. Ei välttämättä sammu virta-avaimella, vaan ryntää ylikierroksille. Toki sammuu sitten aikanaan, kun tulee kiertokanki lohkon kyljestä ulkoilmaa kurkkimaan.

        Polttonaineensuuttimissa taas sellaista hauskuutta, että voivat alkaa vuotamaan dieseliä, joka päätyy voiteluöljyn joukkoon. Kun öljyä tarpeeksi laimennetaan dieselillä, sen voiteluominaisuudet heikkenevät -> laakerivaurioita.

        Kesällä tankataan dieseliä, jonka pakkasenkesto on 0/-10 °C. Syksyllä myös välikausilaatua -10/-20 °C samalla "kesädiesel" leimalla. Jos ajoa tulee vähän, näitä voi olla vielä tankissa pakkasten alkaessa. Talvilaadun laittaminen sekaan ei paljoa auta - ongelmana on kesälaadun helposti kiteytyvät parafiinit. Ei ne tankista mihinkään katoa, vaikka päälle kaataisi talvilaatua. Tämä näkyy siinä, että dieselautoilijoista tulee marjanpoimijoita, jos kunnon pakkaset yllättävät jo marraskuun lopulla.

        Siinä näitä "erinomaisen keston" takaavia ominaisuuksia näin alkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava juttu. Diselit on myös kallitta korjata. Ennen maksoivat enemmän kuin bensa-autot. Nykyään niitä saa ilmaiseksi kun ne eivät kiinnosta ketään.

        Mistä saa ilmaseks, mie otan heti useamman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettava juttu. Diselit on myös kallitta korjata. Ennen maksoivat enemmän kuin bensa-autot. Nykyään niitä saa ilmaiseksi kun ne eivät kiinnosta ketään.

        Minulla on ollut dieseleitä jo 2000-luvun aökupuolelta alkaen ja vaimollani pienempiä bensa-autoja koko ajan rinnalla. Uusina ostettuja ja pidetty 3-4 vuotta, joskus viisikin ennen vaihtoa.
        Ei ole vielä tullut mitään kalliita eikä halpojakaan korjauksia vastaan. Vain normihuollot, jotka ovat muutaman satasen. 80 tkm:n välein vähän isompi ja tietysti kalliimpi. Ei oleellista eroa vaimoni pienemmän bensa-auton huoltohintoihin. Niillä on ajettu ja ajetaan aika vähän.

        Ei ole tullut vastaan ilmaisia diesleitä tarjolle ja vaihdossa ovat kelvanneet ja menneet heti jatkomyyntiin. No vaihdossa niillä on ollut ajettu vasta hieman alle 200 tkm, joten juuri ja juuri sisäönajettuja.

        Jollakin täällä on näköjään suuri tarve syystä tai toisesta kirjoitella mitä sattuu dieseleistä, vaikka aivan selvästi mitään omakohtaista kokemusta niistä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, juuri kalliiden korjausten välttämiseksi nokilekoista suunnilleen ensi töiksi pitää tulpata EGR -venttiili. EGR tehtävänä on pienentää NOx päästöjä, jotka dieselille ominaisesti ovat hirmuiset. Kierrätys kasvattaa kulutusta hieman ja nokeaa imusarjaa.

        Imusarjan nokeentuminen on yleinen autopalojen syy. Etenkin imusarjan ollessa muovinen. Ei ole kovin harvinaisia uutiskuvat iloisesti roihuavasta bemarista...

        Toinen huoltokohde on tietenkin hiukkasluokku. Sekin kasvattaa kulutusta, etenkin kaupunkiajossa, missä puhtaaksipolttoja tarvitaan taajaan. Joten pois vaan...

        Toistaiseksi saastelaitteiden poisto onnistuu, koska nokilekojen päästöjä ei mitata katsastuksessa. Dieselgaten paljastuttua testiä luvattiin "ensi syksyksi", mutta näitä syksyjä on mennyt jo monta. Tosin nyt on vähän sellaista huhua kuulunut, että jonkinlaisia, ehkä pistokoemallisia, testejä voisi lähivuosina tulla. Ja samalla myös arvon romahdus ranetetuille saastepommeille. Kiva lähteä ehjäämään autoa, mistä puhdistuslaitteet deletoitu vuosia sitten.

        Muita ongelmia mm. nestejäähdytteisen EGR vuoto -> jäähdytysnesteet koneeseen, minkä jälkeen testataan nesteen kokoonpuristuvuutta. Lopputuloksena banaania muistuttavia kiertokankia yms. jännää.

        Turbo-onglemat yleisiä, etenkin ns. juuttuvasiipisten kanssa.

        Kun kulunut turbo alkaa vuotamaan moottoriöljyä imusarjaan, moottori voi alkaa käymään voiteluöljyllä. Ei välttämättä sammu virta-avaimella, vaan ryntää ylikierroksille. Toki sammuu sitten aikanaan, kun tulee kiertokanki lohkon kyljestä ulkoilmaa kurkkimaan.

        Polttonaineensuuttimissa taas sellaista hauskuutta, että voivat alkaa vuotamaan dieseliä, joka päätyy voiteluöljyn joukkoon. Kun öljyä tarpeeksi laimennetaan dieselillä, sen voiteluominaisuudet heikkenevät -> laakerivaurioita.

        Kesällä tankataan dieseliä, jonka pakkasenkesto on 0/-10 °C. Syksyllä myös välikausilaatua -10/-20 °C samalla "kesädiesel" leimalla. Jos ajoa tulee vähän, näitä voi olla vielä tankissa pakkasten alkaessa. Talvilaadun laittaminen sekaan ei paljoa auta - ongelmana on kesälaadun helposti kiteytyvät parafiinit. Ei ne tankista mihinkään katoa, vaikka päälle kaataisi talvilaatua. Tämä näkyy siinä, että dieselautoilijoista tulee marjanpoimijoita, jos kunnon pakkaset yllättävät jo marraskuun lopulla.

        Siinä näitä "erinomaisen keston" takaavia ominaisuuksia näin alkuun.

        Älä jaksa jauhaa tuota sun vuosikausia vanhaa kestosontaasi... sille on naurettu ja kumottu faktoilla täälläkin jo niin monta kertaa, ettei enää jaksa....


    • Anonyymi

      Voi trollipelleä, jaksaa jaksaa kuin vanha diesel.......

    • Anonyymi

      Diesel auto vaan parempi jos vanhaa mallia 2000 luvun alusta sillä se käy kaikella polttoaineella kuten jäte grilliöljyllä,kaasulla pikku lisäosalla(sytytys)valopetroolilla.dieselillä,bensa/dieselseoksella,kalanmaksaöljylläkin jo ssitä saa halvalla mutta uudet ei toimi kuin verotettavilla polttoaineilla.Minä ajan ilmaiseksi grilliöljyllä jonka saan ilmaiseksi suhteiden kautta ravintoloiltra ja jo 4 vuotta mennyt ja ei ole veroja siitä makseltu paitsi se 90€ käyttövoimavero kun paku.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eikö tuo jatkuva turha ja älyvapaa paasaus jo kyllästytä?

      Dieselien uusmyynti on laskenut siksikin, kun taviskansan perusautoja ei enää edes saa dieselinä. Jo puolisen vuotta uusmyynti on tasaantunut noin 900 autoon/kuukausi. Ihan pientä nousua siinäkin.

      Ja isompiin ja parempiin autoihin ei suurella osalla taviskansaa ole varaa eikä monikaan edes tarvitse laadukasta ja matkantekoa kestävää autoa, joten se jää ostamatta. Ja ne ketkä sellaisen haluavat, mutteivät halua siitä maksaa maltaita, niin hakee sen käytettynä ulkomailta. Tosin sielläkin niistä uudehkoista ja kohtuullisesti ajetuista alkaa jo olla pulaa. Suomestahan niitä käytännössä ei enää saa muuta kuin tuurilla, jos sattuu oikeaan aikaan olla oikeassa paikassa.

      Miksi tuo fakta ei riitä sinulle, vaan pitää jauha tuota loppuunkulunutta samaa jargoniaa vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen, viikosta toiseen, päivästä toiseen....

      • Anonyymi

        Ei ole tasaantunut vaan on pudonnut ja putoaa edelleen. Joulukuussa myytiin kaikkien aikojen pienin määrä eli 884 dieseliä , Tammikuussa 934, koska tammikuussa myydään dieselitä eniten. Nyt helmikuussaa tullaan myymään 600.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tasaantunut vaan on pudonnut ja putoaa edelleen. Joulukuussa myytiin kaikkien aikojen pienin määrä eli 884 dieseliä , Tammikuussa 934, koska tammikuussa myydään dieselitä eniten. Nyt helmikuussaa tullaan myymään 600.

        Joo ja ruotsista ja saksasta tuodaan parin vuoden ikäisiä 10000 -60000 ajettuja dieseleitä jopa merkkiliikkeiden toimesta pilvin pimein. Ja kauppa käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja ruotsista ja saksasta tuodaan parin vuoden ikäisiä 10000 -60000 ajettuja dieseleitä jopa merkkiliikkeiden toimesta pilvin pimein. Ja kauppa käy.

        ...vaikka Suomesta saisi nykyään halvemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tasaantunut vaan on pudonnut ja putoaa edelleen. Joulukuussa myytiin kaikkien aikojen pienin määrä eli 884 dieseliä , Tammikuussa 934, koska tammikuussa myydään dieselitä eniten. Nyt helmikuussaa tullaan myymään 600.

        Vilkaisehan uusmyyntitilastoja, jotta ei tarvitse kirjoitella höpöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...vaikka Suomesta saisi nykyään halvemmalla.

        Mistä tuollaisia 10.000-60.000 km ajettuja dieseleitä edes saa, saati halvalla. Halvalla saa hurjasti ajettuja huonokuntoisia ja vanhoja dieseleitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkaisehan uusmyyntitilastoja, jotta ei tarvitse kirjoitella höpöjä.

        Nuo luvut on näköjään otettu Trafin rekisteröintilastosta ja pitävät paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuollaisia 10.000-60.000 km ajettuja dieseleitä edes saa, saati halvalla. Halvalla saa hurjasti ajettuja huonokuntoisia ja vanhoja dieseleitä.

        Höpö höpö. Mikä kullekin on halpa. Ei noilla kilsoilla ilmatteeks autoa saa. Turha kuvitellakaan. Katseleppa vaikka mersuja ja volvoja. Niitä on eri yrityksissä ja merkkiliikkeissä kokoajan myynnissä vähän ajettuina, toisia enemmänkin ajettuina saksasta ja ruotsista tuotuina. Jollet löydä, niin nettitaitosi ovat tosi surkeaa tasoa. Mulla kolme vuotias diesel mese oli ajettu 31.000 ja merkkiliikkeestä ostettu. Mukavasti rallattaa.


    • Anonyymi

      Tällaisilla webbipohjaisilla äänestyksillä on korkeintaan viihdearvo. Ne äänestävät, jotka jaksavat ja osa äänestää monta kertaa. Ei mitään käytännön arvoa.

    • Anonyymi

      dieselitkö katoaa koittaakas vetää 60000kg sähköllä katoaa äääh

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1094
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      849
    Aihe