Savustuksen jälkeiset "traumat"

Anonyymi

Edellisessä työssä jouduin pienehkön työpaikkakiusaamisen uhriksi. Koko juttu on monimutkainen mutta lyhyesti sanottuna; ensin töissä meni hyvin mutta puolen vuoden jälkeen erään työntekijän käytös alkoi muuttua kun aloin ottamaan enemmän vastuuta asioista ja uskalsin sanoa oman mielipiteeni. Sain kuulla rivienvälistä arvostelua liittyen työntekooni (jos olin esimerkiksi "väärässä" paikassa tekemässä töitä). Tauoilla jos erehdyin istumaan toisten työntekijöiden kanssa samaan pöytään sain syyttäviä katseita.

Koska tuo asia alkoi niin paljon vaivata myös itseniä myös käytökseni muuttui sen verran että sanoin joskus vastaan ja tuhahtelin kyseiselle henkilölle. Mielessäni kävi silloin kertoa yrityksen esimiehelle mutta koska olin vuokratyölainen en uskaltanu sitä tehdä ja olen muutenkin arka ihminen. Tämä toinen osapuoli oli saanut muut työntekijät puolelleen tässä asiassa ja myös heidän käytöksensä muuttui minua kohtaan.

Lopulta se sitten äityi siihen että esimies tuli kertomaan työpäivän päätteeksi että sopimus loppuu huonon käytöksen takia ja valituksia oli tullut useampi. Kun yritin kertoa oman kantani asiaan kyseistä esimiestä ei kiinnostanut kuulla sitä ja näin ollen olin ainoa syypää koko asiaan.

Tämän episodin jälkeen olen ollut erittäin masentunut ja se on vaikuttanu suuresti elämiseen. Syyllistän itseäni vaikka tiedän että etten ollut 100% syypää.

Siksi haluaisin kysyä kellä on samoja kokemuksia että miten olette päässeet yli tälläisestä asiasta?
Tuntuu kun en millään saisi otetta ja sanoa itselle että se on takanapäin..

14

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti.

      Ammattiapu näihin tuntemuksiin on lähinnä syyllistämistä ja masennuslääkkeitä, joten sellaiseen ei kannata ryhtyä. Ystäviäkään ei pidä loputtomasti rasittaa puimalla näitä juttuja, vaikka puhumisen tarve onkin mieletön. Parasta on, jos sinulla on läheisiä, joiden seurassa tunnet olevasi hyväksytty omana itsenäsi.

      Kirjoittaminen auttoi minua. Kyniä ja paperia kului paljon. Myöhemmin poltin paperit savuna ilmaan. Myös liikunta auttaa purkamaan pas*amaisia tunteita. Itsestään kannattaa huolehtia erityisen hyvin, myös syömällä terveellisesti.

      • Anonyymi

        Olen kyllä joutunut turvautumaan ammattiapuun tässä asiassa - on se jonkinverran helpotusta tuonut mutta itsestähän se loppupeleissä lähtee.

        Kyllähän tämä vielä pitkään vaikuttaa ja varsinkin kun pitää etsiä uusia töitä ja haastattelussa on kysymys "Kuinka tulet toimeen toisten kanssa?".. myönnättäköön että episodin jälkeen muuttuin aremmaksi.

        Mutta tälläiset asiat on tehty voitettaviksi - kestipä siinä sitten miten pitkään tahansa.


    • Anonyymi

      Se on valitettavaa,mutta totta,että joillakin työpaikoilla kiusaajat ja työtävieroksuvat ihmiset saavat rellestää mielensä mukaan vuodesta toiseen ja muut joutuvat lähtemään ...

    • Anonyymi

      vakityöntekijät pyrkivät turvaamaan omat työpaikkkansa. Siksi he käyttäytyvät tuolla tavoin törkeästi. Ajavat omaa etuansa kiusaamalla ja panettelemalla tulokasta.
      Tietävät olevansa pohjamutaa. Siihen kultturiin kuuluu ajaa vähänkin fiksumpi tulokas pois pelipaikalta. Pahimpia ovat työntekijöistä pikkupomoiksi edenneet kouluja käymättömät pölvästit.

    • Anonyymi

      Tuo on luultavasti hyvinkin yleinen käytäntö työpaikoilla, itsekin valitettavasti useassa aika samantyyppisessä tilanteessa tullut oltua. En tiedä mikä meitä suomalaisia oikein riivaa, työpaikoilla vietetään kuitenkin paljon aikaa elämästä. Ammattiapu on ainut keino ja puhuminen asiasta, heti ei tarvitse mennä jos tuntuu ettei voimavaroja ole.

      • Anonyymi

        Kyllä paras on vaihtaa duunipaikkaa kun alkaa vituttamaan, jotenkin sekään ei toimi ja sama toistuu monessa työpaikassa erilaisella tyylillä ja toisenlaisella systeemillä.

        Siitä voikin päätellä että suomalainen on täysin kyvytön tekemään töitä kun mitään yhteishenkeä ei ole olemassakaan. Perseennuolijat ja narskut ovat vallanneet työmaat ja tavis suorittaja syrjäytetään puhumalla siitä paskaa ja valehtelemalla sekä mustamaalaamalla jotta tekijä itse lähtee lätkimään ja narskun hovi jatkaa pahojaan aina eläkeikään saakka.

        Onneksi monesti karma kostaa näille paskoille ja eläkepäivätlkin jäävät monella näkemättä.
        Pahalle toivon hidasta kuolemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä paras on vaihtaa duunipaikkaa kun alkaa vituttamaan, jotenkin sekään ei toimi ja sama toistuu monessa työpaikassa erilaisella tyylillä ja toisenlaisella systeemillä.

        Siitä voikin päätellä että suomalainen on täysin kyvytön tekemään töitä kun mitään yhteishenkeä ei ole olemassakaan. Perseennuolijat ja narskut ovat vallanneet työmaat ja tavis suorittaja syrjäytetään puhumalla siitä paskaa ja valehtelemalla sekä mustamaalaamalla jotta tekijä itse lähtee lätkimään ja narskun hovi jatkaa pahojaan aina eläkeikään saakka.

        Onneksi monesti karma kostaa näille paskoille ja eläkepäivätlkin jäävät monella näkemättä.
        Pahalle toivon hidasta kuolemaa.

        Paras keino on keksiä keino elättää itse itsensä. Olen lähes keski- ikäinen enkä vielä ole yhdessäkään työpaikassa ollut jossa voisin väittää viihtyneeni. Varmaan asennevamma vaivaa minua. itseäni. Meillä mennään työpaikoille aistimaan ilmapiiriä ja arvioimaan työkavereita, tekemään persoonallisuusanalyysia ja perseilemään kaikin tavoin. Hyvin pieni prosentti työpaikalla kulutetusta energiasta menee työn tekoon. Ja silloinkin kaikki kyttäävät toistensa työntekoa kriittisellä silmällä ja jauhavat paskaa selän takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras keino on keksiä keino elättää itse itsensä. Olen lähes keski- ikäinen enkä vielä ole yhdessäkään työpaikassa ollut jossa voisin väittää viihtyneeni. Varmaan asennevamma vaivaa minua. itseäni. Meillä mennään työpaikoille aistimaan ilmapiiriä ja arvioimaan työkavereita, tekemään persoonallisuusanalyysia ja perseilemään kaikin tavoin. Hyvin pieni prosentti työpaikalla kulutetusta energiasta menee työn tekoon. Ja silloinkin kaikki kyttäävät toistensa työntekoa kriittisellä silmällä ja jauhavat paskaa selän takana.

        Mainio kommentti johon on helppo yhtyä. Arvostellaan enemmän toisen työtä kuin keskitytään omiin hommiin. Selän takana puhuminen myrkyttää työpaikan ilmapiirin. Sitten kun suoraan pitäisi asioista puhua niin ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hö?

        Aikamoista kuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras keino on keksiä keino elättää itse itsensä. Olen lähes keski- ikäinen enkä vielä ole yhdessäkään työpaikassa ollut jossa voisin väittää viihtyneeni. Varmaan asennevamma vaivaa minua. itseäni. Meillä mennään työpaikoille aistimaan ilmapiiriä ja arvioimaan työkavereita, tekemään persoonallisuusanalyysia ja perseilemään kaikin tavoin. Hyvin pieni prosentti työpaikalla kulutetusta energiasta menee työn tekoon. Ja silloinkin kaikki kyttäävät toistensa työntekoa kriittisellä silmällä ja jauhavat paskaa selän takana.

        Väittäisin, että valtion ja kunnan työpaikat ovat jo alkuun olleet, että jokaiselle työtehtävälle löytyy tekijä. Sitten nepotismi, automaation vuoksi työttömiksi jääneet virkamiehet piti sijoittaa tasa-arvoisiin työtehtäviin ja lopuksi kortistoja siivottiin määräaikaisiin ja osa vakituisiin tehtäviin tekemään ei-mitään. Valvonta kyllä pelasi, ei saanut lusmuilla. Ellei osannut esittää tekevää, pomo kyllä auttoi antamalla jotain nöyryyttävää ”työtä” jota toinen pomo kävi vähän väliä nauramassa.


    • Anonyymi

      Pitäisi kuulla toisenkin osapuolen versio tapahtumista, että voisi ottaa kantaa. Aika monelta keskustelijalta se tosin näyttää onnistuvan.

      • Anonyymi

        Sepä se tässä onki. Jos se esimies ois miettiny samalla lailla kuin sinä nii asiat ois menny toisin tai edes vähän paremmin ilman että kenenkää mielenterveys siinä menee.

        Mitä silloin kuulin toisilta työkavereilta kun työskentelin vielä kyseisessä työpaikassa nii en oo ollu ensimmäinen joka on savustettu ulos samalla tavalla..


    • Anonyymi

      Meillä oli myös töissä ihan mukava uusi tekijä mutta muutamat tyypit oli käyny valittamassa pomolle työstä. Olin yllättynyt kun hän joutui lähteä ja epäili minuakin että olinko juoninut ja tiennyt että joutuu lähteä. Olin vähän järkyttynyt tästä ja kollegat eivät olleet minulle sanoneet mitään suunnitelmistaan. Toivottavasti hän vielä löytää jotain parempaa eikä murehdi menneitä, hänkin oli kaikin puolin mukava ja tuli toimeen kaikkien kanssa, valitettavasti joutui näiden tyyppien uhriksi.

    • Anonyymi

      Tällainenkin on ihan mahdollista aikuisten "sivistyneiden" ihmisten keskuudessa. ei ihme, että maailman asiat ovat kuten ovat.

    • Anonyymi

      Yleinen käytäntö että vuokratyöläinen pidetään eriarvoisena.
      Työkohteen esimiehethän eivät ole vuokratyöläisen pomoja,mutta päättävät tekeekö työntekijä heillä ja miten kauan.
      Ei pidä hermostua. Hoitaa hommanss.
      Muutama vuosi,eovät enää kiusaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2163
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1821
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1669
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1576
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      125
      1425
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe