Plug-In hybridin kulutus?

Anonyymi

Millaisia kulutuslukemia olette saaneet plugareilla.

Vuodenvaihteessa oli mahdollisuus vaihtaa työauto uudenkarheaan neliveto plugin esittelyautoon, pidin tuota hyvänäkin ajatuksena kun ennakoin polttoaineen hinnan nousua ja näihin hybrideihin mennään kuitenkin tulevaisuudessa. Autolle on hyvät latausmahdollisuudet omassa pihassa, mutta ei tuolla lataamisella kovin suurta vaikutusta kulutukseen tunnu olevan.
Millaisia kulutuslukemia näillä hybrideillä yleensä oikeasti saadaan jos nyt kerrotte ihan rehellisesti. Nyt olen ajanut kohta 8000km ja kulutus keskimäärin tuolta ajalta on ollut lähes 6l/100km. Olen kokeillut ladata huoltoasemillakin, mutta ei sillä ole oikein mitään merkitystä. Ehkä saa 10km ajettua sen jälkeen sähköllä.
Onko se nyt vaan niin että 6 litraa on tallaiselle citymaasturille se kulutus mihin voi päästä?

56

13711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älkää uskoko näitä trollauksia. Röllipoju ei edes auton merkkiä mainitse, koska trolli.

      • Anonyymi

        Volvo XV40. Ja voisit lopettaa tuon dissaamisen heti alkuun ja suhtautua asiaan jotenkin asiallisesti!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo XV40. Ja voisit lopettaa tuon dissaamisen heti alkuun ja suhtautua asiaan jotenkin asiallisesti!!

        Volvo xv40 ei ole neliveto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo xv40 ei ole neliveto.

        Saa myös nelivetoisena!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo XV40. Ja voisit lopettaa tuon dissaamisen heti alkuun ja suhtautua asiaan jotenkin asiallisesti!!

        "Volvo XV40." ei ole edes olemassa XC40 taas on Volvon pikku SUV.


    • Anonyymi

      Pluggarin kulutus on täysin siitä kiinni millaisia matkoja yleensä ajelet ja lataatko jatkuvasti. Voi päästä 0 litralla tai jos et lataa koskaan, niin mitä lie se bensakone hörppää autosta riippuen.

      • Anonyymi

        Juu, ihan niinkuin polttomoottoriautollakin: kulutus riippuu siitä missä ja miten ajat. Tosin vaihtelu käyttäjien välillä näissä on luokkaa 1:2.

        Plugareilla käyttäjän vaikutus on todella suuri, luokkaa 1:10. Eli joku pääsee pidempiaikaisena keskiarvona jopa WLTP arvoon, jollakin toisella se voi olla 10 kertainen! Keskiarvo lienee 3...4 kertainen, koska Suomessa plugareita on paljon työsuhdeautoina (vapaa autoetu) ja niitä ei ladata kovin innokkaasti.

        Siis "pieni" 300-400% heitto ilmoitettuun WLTP kulutukseen ja "päästöpohjaisen" auto/ajoneuvoverotuksemme perusteeseen! DieselGate oli pientä tähän verrattuna!!!


    • Anonyymi

      Kansalaisten olisi syytä herätä ja aloittaa nimien keräily hybridiautojen verohelpotuksia vastaan. Saavat veroalennukset mielestäni täysin perusteettomasti, kun ajetaan 90% bensalla. Me muut maksamme tuon.

      • Anonyymi

        Autoverosta saavat hyödyn osittaisen kuitenkin riippuen siitä mikä on sähköajon osuus ajosta, mutta kuitenkin maksavat bensiin hinnasta veroa , veroluontaisia maksuja 65-70% bensiinin kokonaishinnasta.


      • Anonyymi

        Autoista verot pois ja fossiilisille polttoaineille roima vero.

        Loppuisi kikkailu, maksut menisi todellisten CO2 päästöjen mukaan. Tässä palkittaisiin vähän fossiilista hörppivät autot. Ja vaikka käsissä olisi vanha auto, senkin kulutukseen voi vaikuttaa paljon... esim välttämällä lyhyitä ajomatkoja ja ruuhkassa ajoa.

        Kallis fossiilinen tekisi myös vaihtoehtoisista polttoaineista (biodiesel, biokaasu yms.) taloudellisesti kannattavia. Samoin ns. synteettisistä polttoaineista. Tämä ajaisi kehitystä eteenpäin ja tiputtaisi autokannan päästöjä PALJON nopeammin kuin patteriautojen yleistymisen odottelu.

        Optimististenkin ennusteiden mukaan seuravien 10 vuoden aikana patteriautojen osuudeksi autokannasta tulee n. 10 % ja lataushybridien 30 %. Ei pelkästään tällä liikenteen päästöjä puoliteta, ei lähellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoista verot pois ja fossiilisille polttoaineille roima vero.

        Loppuisi kikkailu, maksut menisi todellisten CO2 päästöjen mukaan. Tässä palkittaisiin vähän fossiilista hörppivät autot. Ja vaikka käsissä olisi vanha auto, senkin kulutukseen voi vaikuttaa paljon... esim välttämällä lyhyitä ajomatkoja ja ruuhkassa ajoa.

        Kallis fossiilinen tekisi myös vaihtoehtoisista polttoaineista (biodiesel, biokaasu yms.) taloudellisesti kannattavia. Samoin ns. synteettisistä polttoaineista. Tämä ajaisi kehitystä eteenpäin ja tiputtaisi autokannan päästöjä PALJON nopeammin kuin patteriautojen yleistymisen odottelu.

        Optimististenkin ennusteiden mukaan seuravien 10 vuoden aikana patteriautojen osuudeksi autokannasta tulee n. 10 % ja lataushybridien 30 %. Ei pelkästään tällä liikenteen päästöjä puoliteta, ei lähellekään.

        Ups, siis "sähköautojen" määräksi ennustettu 700 000 (1/4-osa autokannasta) vuonna 2030, mutta näistä valtaosa latuashybridejä. Tarkoittaen, että patteriautot lataushybridit yhteensä 28-30 % autokannasta 2031 ja lataushybridejä noin 20 % tässä vaiheessa.


      • Anonyymi

        Pelkkää kateellisten kitinää. Jos sitä plugaria tankkaa vain bensalla niin polttoaineen hinnassa olevan veron vuoksi tuollainen käyttäjä maksaa autoilustaan veroluonteisia maksuja huomattavasti enemmän kuin sellainen joka lataa autoa ahkerasti.


      • Anonyymi

        Juurikin näin. On huomattava, että vaikka latauslaiska plugariautoilija maksaakin päästöveroja polttaineen hinnoissa, niin kuitenkin plugareiden auto- ja ajoneuvoverot maksatetaan polttisautoilijoilla. Vaikka näiden todelliset toteutuneet päästöt olisivat paljon pienemmät kuin tuon plugari-autoilijan!

        Homma ratkeaisi siirtämällä polttisautojen ajoneuvovero ja käyttövoimavero polttoaineiden hintoihin. Silloin jokainen maksaisi päästöistä juuri sen verran kuin aiheuttaaakin.


        Hyvä esimerkki nykyisen ajoneuvoveron epäoikeudenmukaisuudesta on köyhä eläkeläinen, jonka täytyy pitää vanhaa "suuripäästöistä" autoa valmiina pihassa kaupassa, apkteekissa ja lääkärissä käyntiä varten. Ajaa kuitenkin vain muutaman tuhat kilometriä vuodessa ja aiheuttaa päästöjä paljon, paljon vähemmän kuin yli 30.000 km vuodessa ajava plugari-autoilija. Kuitenkin tuo eläkeläinen maksaa "päästöveroja" ajoneuvoverossaan paljon, paljon enemmän. Miten menee noin niinkuin omasta mielestäsi?


      • Anonyymi

        Volvon keräämän datan mukaan heidän valmistamillaan pluggareila ajetaan sähköllä 42% . Tämä data on kerätty huollossa käyneiden autoja tiedoista, eli todellista faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ups, siis "sähköautojen" määräksi ennustettu 700 000 (1/4-osa autokannasta) vuonna 2030, mutta näistä valtaosa latuashybridejä. Tarkoittaen, että patteriautot lataushybridit yhteensä 28-30 % autokannasta 2031 ja lataushybridejä noin 20 % tässä vaiheessa.

        Ei 700 000 sähköautoa ole ennustettu, vaan se on asetettu hallituksen tavoitteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 700 000 sähköautoa ole ennustettu, vaan se on asetettu hallituksen tavoitteeksi.

        On se tavallaan myös ennuste... sen pohjalta on laskeskeltu, että tarvitaan paljon muutakin kuin ne patteriautot, jotta liikenteen päästöt saadaan puolitettua. Tarkoittaa käytännössä bio- ja synteettisiä polttoaineita.

        Näillä kikoilla on jo autoilun päästöt saatu kääntymään laskuun Suomessa. Saksassa taas on paniikki päällä, koska päästöjä ei ole saatu vähenemään hitustakaan. Siellä ei ole järki päätä pakottanut. Biokaasua tuotetaan paljon, mutta se syötetään kaasuputkistoon maakaasun joukkoon. Vähentää hitusen sähkön- ja lämmöntuotannon päästöjä...

        Mutta siihen olisi parempiakin tapoja. Saksan voimalaitoskanta on antiikkista ja hytysuhteeltaan todella surkeaa, minkä vuoksi sähköntuotannon päästöt olivat ihan tolkuttomat. Muutama vuosikymmen sitten 700 g/kW. Mielellään uusiutuvan sähköntuotannon mallimaana esiintyvässä Saksassa päästöt edelleen roimasti suuremmat kuin Ranskassa tai Suomessa.

        Mm. Saksan päätös luopua ydinvoimasta oli todella typerä. Samon se, ettei uutta hiilivoimaa saa rakentaa. Siis ei saa rakentaa tehokkaampia laitoksia hyötysuhteeltaan heikkojen korvaamiseksi.

        Olisi pitänyt laittaa voimalaitokset kuntoon jo aikaa sitten ja käyttää biokaasu liikenteen päästöjen vähentämiseen. Ilmeisesti ovat vasta viimeisen vuoden tai kahden aikana alkaneet ajatella, ettei tämä nyt ole ihan putkeen mennyt...

        Saksassa kaasuauto = fossiilisella nestekaasulla toimiva auto. Ja ratkaisuksi ongelmaan on nähty vety... joka tuotetaan maakaasusta? Kuten sanottu, ei siellä mene hissi ihan ylös asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. On huomattava, että vaikka latauslaiska plugariautoilija maksaakin päästöveroja polttaineen hinnoissa, niin kuitenkin plugareiden auto- ja ajoneuvoverot maksatetaan polttisautoilijoilla. Vaikka näiden todelliset toteutuneet päästöt olisivat paljon pienemmät kuin tuon plugari-autoilijan!

        Homma ratkeaisi siirtämällä polttisautojen ajoneuvovero ja käyttövoimavero polttoaineiden hintoihin. Silloin jokainen maksaisi päästöistä juuri sen verran kuin aiheuttaaakin.


        Hyvä esimerkki nykyisen ajoneuvoveron epäoikeudenmukaisuudesta on köyhä eläkeläinen, jonka täytyy pitää vanhaa "suuripäästöistä" autoa valmiina pihassa kaupassa, apkteekissa ja lääkärissä käyntiä varten. Ajaa kuitenkin vain muutaman tuhat kilometriä vuodessa ja aiheuttaa päästöjä paljon, paljon vähemmän kuin yli 30.000 km vuodessa ajava plugari-autoilija. Kuitenkin tuo eläkeläinen maksaa "päästöveroja" ajoneuvoverossaan paljon, paljon enemmän. Miten menee noin niinkuin omasta mielestäsi?

        Biokaasua tankkaava joutuu maksamaan verot, jotka on määritetty fossiilisen polttoaineen pohjalta. Biokaasuauton todellinen CO2 päästö voi olla paljon pienempi kuin rekisteriotteeseen kirjattu g/km päästölukema, jonka pohjalta verokin määräytyy. Tehdastekoisista autoista puhuttaessa.

        Jälkiasennusten kanssa menee vielä huonommin, koska veron perusteena valmistajan ilmoittaman bensankulutuksen pohjalta laskettu CO2 päästö. Maakaasullakin päästö on n. 20 % pienempi.

        Ongelman taustalla Saksa ym. missä ei ole lainkaan ymmärretty, että autoissa voisi käyttää biopolttoainetta. Eteläisemmissä maissa kaasu = maakaasu tai vielä useammin nestekaasu. Ja ratkaisuksi tähän on keksitty vety, mitä valmistetaan maakaasusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää kateellisten kitinää. Jos sitä plugaria tankkaa vain bensalla niin polttoaineen hinnassa olevan veron vuoksi tuollainen käyttäjä maksaa autoilustaan veroluonteisia maksuja huomattavasti enemmän kuin sellainen joka lataa autoa ahkerasti.

        Jos tankkailee jotain 60-100 k€ plugaria, niin arvonalenema voi olla enemmän kuin tonni/kk (uusi auto, joka vaihtoon alle 3 v ikäisenä).

        Siinä kohtaa mitään merkitystä, meneekö bensaa 2 litraa enemmän vain vähemmän. Kustannusvaikutus joku 50 €/kk. Paljon suurempi vaikutus on plugareille annetuilla veronalennuksilla.

        Nykysysteemissä ajokilometrit ovat sitä halvempia, mitä enemmän ajaa. Vähän ajavan kustannuksia nostavat juuri nämä "kiinteät kulut" eli käyttövoimamaksut. Paljon ajavalla polttoainekulu kasvaa, mutta se on silti pieni siivu verrattuna muihin kuluihin. Ei kannusta ajamaan vähän.

        Esim. normiautollakin autoilun ajomääristä riippuvat ns. muuttuvat kulut (polttoaine, rengaskulut) luokkaa 0,15 €/km mikä on 1/3 osa kokonaiskuluista. Kalliilla & uudella autolla tätäkin vähemmän. Kannattaa verrata kulua vaikka bussilipun hintaan. Auton käyttö on halvempaa kuin joukkoliikenne, jos auto on joka tapauksessa oltava. Siis olisi vaikka työmatkoilla mahdollisuus jommin kummin. Ei näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvon keräämän datan mukaan heidän valmistamillaan pluggareila ajetaan sähköllä 42% . Tämä data on kerätty huollossa käyneiden autoja tiedoista, eli todellista faktaa.

        "Faktaapa" hyvinkin, mutta selvää disinformaatiota. Mietippä miksi esim. Toyota ilmoittaa, että sen itselataavilla ajetaan jopa 50% sähköllä, vaikka kaikki tuo sähkö tehdään itselataavissa polttoaineella. Myös tuossa Volvon ilmoittamassa 42% "sähköaojossa" on mukana polttomoottorilla tehty sähkö. Volvoissa tuollainen "sähköajo" vie helposti bensaa yli 10l/100km. Että sellaista "sähköajoa"!!!


      • Anonyymi

        Et sinä mitään maksa. Etkä myös tiedä paljonko noita autoja ladataan. Yritä päästä tuosta hyödyttömästä kateudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Faktaapa" hyvinkin, mutta selvää disinformaatiota. Mietippä miksi esim. Toyota ilmoittaa, että sen itselataavilla ajetaan jopa 50% sähköllä, vaikka kaikki tuo sähkö tehdään itselataavissa polttoaineella. Myös tuossa Volvon ilmoittamassa 42% "sähköaojossa" on mukana polttomoottorilla tehty sähkö. Volvoissa tuollainen "sähköajo" vie helposti bensaa yli 10l/100km. Että sellaista "sähköajoa"!!!

        Eihän kukaan LATAUShybridillä ajava ole niin kuutamolla, että tankkaisi akkua täyteen polttomoottorin voimi. Töpseliauto ladataan töpselistä.

        Ja kun autolla enimmäkseen sahataan kodin ja työpaikan väliä, ehkä ruuhkassa kontaten, niin nämähän ovat niitä kilometrejä, missä kulutus olisi korkein. Joten polttoaineen tarve voi tippua enemmän kuin sähköllä ajettujen kilometrien osuus.

        Latauskelvottomalla eli itsesaastuttavalla jaavat taas yrittävät kusettaa. Samalla lailla se latauskelvoton kuluttaa 10 l/100 km ja sitten ajellaan kilometri tai 2 patteilla ja taas seuraavat pari 10 l/100 km kulutuksella. Minkä jälkeen petteri kehuu, miten on X % kilometreistä ajettu ilman päästöjä... ja siitä huolimatta päästöjä syntyi keskimäärin 130 g joka kilometriä kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan LATAUShybridillä ajava ole niin kuutamolla, että tankkaisi akkua täyteen polttomoottorin voimi. Töpseliauto ladataan töpselistä.

        Ja kun autolla enimmäkseen sahataan kodin ja työpaikan väliä, ehkä ruuhkassa kontaten, niin nämähän ovat niitä kilometrejä, missä kulutus olisi korkein. Joten polttoaineen tarve voi tippua enemmän kuin sähköllä ajettujen kilometrien osuus.

        Latauskelvottomalla eli itsesaastuttavalla jaavat taas yrittävät kusettaa. Samalla lailla se latauskelvoton kuluttaa 10 l/100 km ja sitten ajellaan kilometri tai 2 patteilla ja taas seuraavat pari 10 l/100 km kulutuksella. Minkä jälkeen petteri kehuu, miten on X % kilometreistä ajettu ilman päästöjä... ja siitä huolimatta päästöjä syntyi keskimäärin 130 g joka kilometriä kohti.

        Mutta mites kun esim. Volvon huijaushybrideistä loppuu neliveto, ja noista kuten useimmista muistakin se mainostettu ja ostajan haluama "suorituskyky" tyhjällä akulla? Eli pitää ladata matkan päällä akkua polttiksella, jotta auto toimii kuten on suunniteltu ja luvattu. "Sähköajoa" todella isolla bensankulutuksella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mites kun esim. Volvon huijaushybrideistä loppuu neliveto, ja noista kuten useimmista muistakin se mainostettu ja ostajan haluama "suorituskyky" tyhjällä akulla? Eli pitää ladata matkan päällä akkua polttiksella, jotta auto toimii kuten on suunniteltu ja luvattu. "Sähköajoa" todella isolla bensankulutuksella!

        Se neliveto loppuu, kun körötellään pelkän sähkön voimin kaupungissa. Polttomoottorin käydessä molemmat päät vetävät. Ei se täyttä akkua edellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se neliveto loppuu, kun körötellään pelkän sähkön voimin kaupungissa. Polttomoottorin käydessä molemmat päät vetävät. Ei se täyttä akkua edellytä.

        Ai se Volvon taka-akselin sähkömoottori toimi sillä kuuluisalla "pyhällä hengellä"? Vaiko akun "huuruilla"?


    • Anonyymi

      Nyt kyllä vähän nolottaa. Nopeilla päätöksillä ei saa koskaan mitään kunnollista aikaiseksi. Pelkkään mielikuvaan perustuen olin ostanut muka neliveto auton, vaikea sanoa jälkeenpäin oliko auto myyty minulle sellaisena, mutta samapa tuo. Keskustelin asiasta auton myyjän kanssa ja minun käytössäni yli 6 litran kulutuslukemat ovat ko autolla aivan tavallista ja normaalia voi kuulemma viedä ajoittain mennä yli 8l/100km. Ratkaisu oli tällä kertaa se, että kaupat purettiin ja tilalle katsottiin pienipäästöinen ja vähän kuluttava sedan tyyppinen diesel tilalle. Aika paljon saa polttoaineen hinta nousta ennen kuin kannattaa plug-in hybridiä ajatella, tilatun auton kulutus on yli kolmanneksen pienempi. Vääräntyyppinen auto väärälle henkilölle.

      • Anonyymi

        Älä viitsi valehdella, ei tuolla perusteella kauppoja pureta. Ehkä voit tehdä uudet normaalit vaihtokaupat, et muuta. Sä olet ihan pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, ei tuolla perusteella kauppoja pureta. Ehkä voit tehdä uudet normaalit vaihtokaupat, et muuta. Sä olet ihan pihalla.

        Hyvä asiakas voi, huono ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä asiakas voi, huono ei.

        Eiköhän se käytännössä ole kuitenkin ollut vaihtokauppa jos uusi auto tuli samasta liikkeestä. En usko tippaakaan että tuohon kulutukseen vedoten voit palauttaa auton ja liike mukisematta maksaa koko kauppahinnan takaisin. Sitten jos samasta liikkeestä olet halukas ottamaan jonkun toisen auton tilalle niin asia on ihan eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se käytännössä ole kuitenkin ollut vaihtokauppa jos uusi auto tuli samasta liikkeestä. En usko tippaakaan että tuohon kulutukseen vedoten voit palauttaa auton ja liike mukisematta maksaa koko kauppahinnan takaisin. Sitten jos samasta liikkeestä olet halukas ottamaan jonkun toisen auton tilalle niin asia on ihan eri.

        No enkös tuossa juuri niin kertonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No enkös tuossa juuri niin kertonut.

        Puhuin kaupan purusta ja sitä ei takuulla tehdä uuteen autoon. Liike tietenkin vaihtaa sen toiseen ihan normaalin vaihtokaupan tavalla. Oikeasti tuo koko juttu on provo. Ei kukaan ole niin tyhmä, että vaihtaa uutena ostamansa auton välittömästi kun ei mielestään pääse luvattuihin kulutuslukuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuin kaupan purusta ja sitä ei takuulla tehdä uuteen autoon. Liike tietenkin vaihtaa sen toiseen ihan normaalin vaihtokaupan tavalla. Oikeasti tuo koko juttu on provo. Ei kukaan ole niin tyhmä, että vaihtaa uutena ostamansa auton välittömästi kun ei mielestään pääse luvattuihin kulutuslukuihin.

        Mikä ettei kun saa rahansa takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ettei kun saa rahansa takaisin.

        Hyvä ja hieno tarina , toiset uskoo ja toiset ei. Kerro lisää näitä hienoja tarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ja hieno tarina , toiset uskoo ja toiset ei. Kerro lisää näitä hienoja tarinoita.

        Mikä se nyt noin kiukuttaa että pitää toisia alkaa valehtelijaksi haukkumaan. Kerroin vain asiat niinkuin ne oli. Oliko totuus sinulle väärä ja siksi pitää nillittää vastaan.


    • Anonyymi

      En lukenut koko pitkää ketjua, mutta haluaisin huomauttaa, että plugarin juju on juurikin se, että päivittäistä työmatkaa voi ajaa ilman päästöjen tuprutusta, mutta jos tarvitaan pidempää rangea, niin akun varauksen loppuessa voi ajaa vielä polttoaineen voimalla. Esim. mökille tai viikonloppureissuusn.

      • Anonyymi

        Plugarin idea on, että patterista saa potkua ohitukseen ja nelivedon kaupan päälle.


    • Anonyymi

      Mersun A250e näyttäisi talvella vievän keskimäärin 4,2l/100km. Kesällä kulutus oli huomattavasti pienempi. En yhtään ihmettele jos citymaasturi veisi yli 6l

      • Anonyymi

        Mersullakin varmasti pääse pienemmällä.
        Minä olen ajanut (kuten moni muukin) alle 1.5L/100km RAV4:llä. Kun ei juuri ole tarvis ajaa yli 60km yksitäisiä matkoja niin lataussähkö riittää.

        Jotkut lehdet kokeilee plugareita ajamalla 200km lenkin ja sitten päädytään tuohon 4L kulutukseen. Jos ajot on 200km päivässä niin diesel on edelleen parempi kuin plugari.
        Plugarin vahvuus on keskimääräisessä alle 40km työmatka/asiointiajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersullakin varmasti pääse pienemmällä.
        Minä olen ajanut (kuten moni muukin) alle 1.5L/100km RAV4:llä. Kun ei juuri ole tarvis ajaa yli 60km yksitäisiä matkoja niin lataussähkö riittää.

        Jotkut lehdet kokeilee plugareita ajamalla 200km lenkin ja sitten päädytään tuohon 4L kulutukseen. Jos ajot on 200km päivässä niin diesel on edelleen parempi kuin plugari.
        Plugarin vahvuus on keskimääräisessä alle 40km työmatka/asiointiajossa.

        60km on melko lyhyt matka. Syksyllä kuitenkin meni vain hieman yli 2l/100km. Pakkasella mennee polttoainetta ja sähköä yllättävän paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60km on melko lyhyt matka. Syksyllä kuitenkin meni vain hieman yli 2l/100km. Pakkasella mennee polttoainetta ja sähköä yllättävän paljon.

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua. Suomalaisen työmatka on keskimäärin 20km/suunta joten 60km on varsin mallikas matka.
        Auto sitäpaitsi latautuu aina kotona ollessa ja jopa 8A latausvirralla matkaa kertyy 6-8km tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua. Suomalaisen työmatka on keskimäärin 20km/suunta joten 60km on varsin mallikas matka.
        Auto sitäpaitsi latautuu aina kotona ollessa ja jopa 8A latausvirralla matkaa kertyy 6-8km tunnissa.

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua, ihmiset eivät ole keskivertoja vaan hajontaa on. 60km tulee jo työmatkasta ja siihen kauppareissut päälle. Suurin osa onkin sitten aivan toisenlaista ajoa. Mielestäni plug in hybridi suoriutuu tästäkin melkoisen vähällä kulutuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua, ihmiset eivät ole keskivertoja vaan hajontaa on. 60km tulee jo työmatkasta ja siihen kauppareissut päälle. Suurin osa onkin sitten aivan toisenlaista ajoa. Mielestäni plug in hybridi suoriutuu tästäkin melkoisen vähällä kulutuksella.

        Jos taxi ajaa kaupungissa 1000km keikkoja, se kulkee n. 400km sähköllä ja loput bensalla. Tämä siis Toyota Hybrid ei ladattavalla, ja tuo sähköajo on 100% puhdasta sähköä, ei kivihiilellä tehtyä kuten pluginissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taxi ajaa kaupungissa 1000km keikkoja, se kulkee n. 400km sähköllä ja loput bensalla. Tämä siis Toyota Hybrid ei ladattavalla, ja tuo sähköajo on 100% puhdasta sähköä, ei kivihiilellä tehtyä kuten pluginissä.

        No huh huh. Tekniikan ihmelapsi, mistä luulet sen sähkön sinne akkuun tulevan? Polttomoottorista, ja päästöt taivaalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua, ihmiset eivät ole keskivertoja vaan hajontaa on. 60km tulee jo työmatkasta ja siihen kauppareissut päälle. Suurin osa onkin sitten aivan toisenlaista ajoa. Mielestäni plug in hybridi suoriutuu tästäkin melkoisen vähällä kulutuksella.

        Tottahan toki mutta mikään ratkaisu ei sovi kaikille. Sama on polttomoottorien kanssa.
        Phev sopisi kuitenkin suurimmalle osalle ihan hyvin ja vähentäisi päästöjä hyvin nopeasti ilman latausinfran massiivista rakentamista.

        Tuo itku että "ei käy minulle joten täysi susi koko juttu" on niin typerää kuin olla voi. Hyödyllisyys pitää katsoa isossa mittakaavassa ja tilastollisesti. Ihan sama kokonaisuuden kannalta jos sinulle tai kavereillesi ei sovellu. Ette ole sama kuin suuri massa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juuri sitä idioottimaista saivartelua, ihmiset eivät ole keskivertoja vaan hajontaa on. 60km tulee jo työmatkasta ja siihen kauppareissut päälle. Suurin osa onkin sitten aivan toisenlaista ajoa. Mielestäni plug in hybridi suoriutuu tästäkin melkoisen vähällä kulutuksella.

        "Mielestäni plug in hybridi suoriutuu tästäkin melkoisen vähällä kulutuksella."

        Jos seinäsähköllä pääsisi sen 70km niin itsellä vuodessa olisi ainakin 250 päivää, että pärjäisin ladatulla energialla. Jonkin ajan kuluttua eläkeläisenä luultavasti vielä enemmän.

        Periaatteessa ladattava plugari kiinnostaa. Vielä vaan on harvoja malleja, jotka kestää koukkukuormaa reilusti toista tonnia. Mutta on niitä, nyky hinnat on toinen vastaan haraava asia. Lataus puolestaan ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan toki mutta mikään ratkaisu ei sovi kaikille. Sama on polttomoottorien kanssa.
        Phev sopisi kuitenkin suurimmalle osalle ihan hyvin ja vähentäisi päästöjä hyvin nopeasti ilman latausinfran massiivista rakentamista.

        Tuo itku että "ei käy minulle joten täysi susi koko juttu" on niin typerää kuin olla voi. Hyödyllisyys pitää katsoa isossa mittakaavassa ja tilastollisesti. Ihan sama kokonaisuuden kannalta jos sinulle tai kavereillesi ei sovellu. Ette ole sama kuin suuri massa.

        Kuka on sanonut että ei käy minulle, ongelma taitaa enemmän olla siinä, että jos erehtyy kertomaan oman ajoprofiilin kulutuksen, aina joku vetää siitä herneen nenään.
        Plug-in on oikein sopiva varsinkin kun samaan hintaan saa paremman auton mitä vastaavan hintainen ja kulutuksinen diesel olisi ollut. Nyt pitäisi vain kaikien tottua siihen, että ladattavien autojen hankintaa tuetaan monella tavalla, ja on yhä enemmän niitä jotka päätyvät tämän tyyppiseen autoon muista kuin pelkästään polttoaineen kulutukseen liittyvistä syistä. Näistä lähtökohdista asiaa katsoen on varsin merkityksellistä paljonko auto kuluttaa silloin kun sitä ei ole mahdollista ladata, tämä näyttää olevan kuitenkin monelle jostain ihmeen syystä herkkä asia ja autonmyyjät eivät asiasta osaa mitää sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on sanonut että ei käy minulle, ongelma taitaa enemmän olla siinä, että jos erehtyy kertomaan oman ajoprofiilin kulutuksen, aina joku vetää siitä herneen nenään.
        Plug-in on oikein sopiva varsinkin kun samaan hintaan saa paremman auton mitä vastaavan hintainen ja kulutuksinen diesel olisi ollut. Nyt pitäisi vain kaikien tottua siihen, että ladattavien autojen hankintaa tuetaan monella tavalla, ja on yhä enemmän niitä jotka päätyvät tämän tyyppiseen autoon muista kuin pelkästään polttoaineen kulutukseen liittyvistä syistä. Näistä lähtökohdista asiaa katsoen on varsin merkityksellistä paljonko auto kuluttaa silloin kun sitä ei ole mahdollista ladata, tämä näyttää olevan kuitenkin monelle jostain ihmeen syystä herkkä asia ja autonmyyjät eivät asiasta osaa mitää sanoa.

        Juu, plugari voi olla monellekin hyvä ratkaisu. Tosin eri maiden hankintatuet ja Suomessa auto/ajoneuvoveron "tuet" aiheuttavat sen, että niitä ostavat myös ne, joille joku muu voimalinja sopisi päästöjen vähentämisen puolesta selvästi paremmin.

        Plugareiden perusongelma on, että keskimäärin ne kuluttavat ja päästävät paljon (tutkimusten mukaan 200...400%) enemmän kuin mitä niiden viralliset WLTP arvot ovat. Näin ollen EU:n autojen päästöregulaation ja noiden eri maiden tukien/verohelpotusten ansioista ne syövät muiden pienipäästöisten autojen valmistusta ja myyntiä. Esim. pienten pottisautojen ja ei-ladattavien hybridien, jotka todellisessa liikenteessä voivat kuluttaa ja päästää vähemmän kuin plugarit keskimäärin.

        Näin ollen nykyregulaatiolla plugarit eivät juurikaan vähennä autokannan kokonaispäästöjä, voivat jopa lisätä niitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, plugari voi olla monellekin hyvä ratkaisu. Tosin eri maiden hankintatuet ja Suomessa auto/ajoneuvoveron "tuet" aiheuttavat sen, että niitä ostavat myös ne, joille joku muu voimalinja sopisi päästöjen vähentämisen puolesta selvästi paremmin.

        Plugareiden perusongelma on, että keskimäärin ne kuluttavat ja päästävät paljon (tutkimusten mukaan 200...400%) enemmän kuin mitä niiden viralliset WLTP arvot ovat. Näin ollen EU:n autojen päästöregulaation ja noiden eri maiden tukien/verohelpotusten ansioista ne syövät muiden pienipäästöisten autojen valmistusta ja myyntiä. Esim. pienten pottisautojen ja ei-ladattavien hybridien, jotka todellisessa liikenteessä voivat kuluttaa ja päästää vähemmän kuin plugarit keskimäärin.

        Näin ollen nykyregulaatiolla plugarit eivät juurikaan vähennä autokannan kokonaispäästöjä, voivat jopa lisätä niitä!

        Niinpä. Tähän kun vielä lisätään se, että "epätyypillinen" plugarin käyttäjä yleensä myös ajaa 2...3 kertaa enemmän autollaan kuin se keskiverto, on siinä valossa varsin tyhmää painostaa tätä ryhmää plugarien hankintaan. Verotuksen pitäisi ohjata vähäpäästöisimpään valintaan, ei tietyn tyyppiseen energialähteeseen.
        Mutta ehkä tavoitteena tosiaan onkin vain autokannan, sinänsä täysin merkityksettömän, WLTP kulutuksen laskeminen ja plug-in sekä sähköautojen myynnin lisääminen. Win-win tilanne, politiikot on tyytyväisiä ja autotehtaat on tyytyväisiä, auton käyttäjäkin on tyytyväinen, kun saa ajaa uudella ja tehokkaalla autolla.


    • Anonyymi

      Menee matka-ajossa alle 10l/100km.
      Kaupungissa putoaa 2-3 litraan. Sillä edellytyksellä että akuissa on virtaa.

    • Anonyymi

      3 vuoden ja 52000km kokemuksella voin sanoa että GTE Passatin kulutus on 3,6l/100km.

    • Anonyymi

      Viisi vuotta ja 100 tkm Amperalla, tuolta matkalta tasan kaksi litraa sadalle.

      Ei se silti tarkoita sitä että Amperan keskikulutus on kaksi litraa sadalla. Se voi olla 0,3 tai 7,0 litraa, ihan sen mukaan minkälaista pätkää ajetaan ja miten sitä ladataan.

    • Anonyymi

      Vuokra plugari Hundai ja viikon keskikulutukseksi tuli aika tarkkaa 7l/100 km ja valtaosa ajosta oli 100/120km/h rajoituksilla siirtymisiä.

      Akku oli tyhjä alussa sekä lopussa....

    • Anonyymi

      Ajan päivittäin työmatkoja 22 km /sivu, eli 44 km päivässä. Lataan plugarin töissä viikolla ja viikonloppuna kotona suko-pistokkeesta. Tuon 44 km:n jälkeen näyttää akun varaus 3%. Tähän mennessä on ollut pelkkää talviajoa, kun auto on ostettu viime marraskuussa.
      Bensaa on mittariston mukaan mennyt 4,1 litraa / 100 km. Tuohon on päästy käymällä 2 kertaa Pääkaupunkiseudulta Keski-Pohjanmaalla, eli ajelin bensalla noin 2000 km.
      Tavallisella työviikolla ei siis kulu bensaa juuri lainkaan, vapaa-ajalla reissatessa sitä sitten kuluu. Nyt ei ole odotettavissa reissuja ennen toukokuuta, eli ajelen lähes kaikki ajot sähköllä ja oletan bensiinin kulutuslukeman pienenevän.
      Auto on Jeep Compass 1.3 l turbomoottorilla. Valmistajan mukaan sähköllä pitäisi pystyä ajamaan 50 km päivässä.

      • Anonyymi

        Kappas minulla on päinvastoin, työasioissa menee bensaa joskus tankillinen päivässä ja vapaa ajan ajot pelkästään sähköllä.


    • Anonyymi

      Onkos tämä edellä mainittu Volvo sellainen että jos ajaa pelkälä sähköllä niin on puhdas takaveto?
      Edessäni sellainen luikerteli ja suditteli tänä aamuna. Ei tulis mieleenkään ostaa jos noin on.

      • Anonyymi

        Yksikään Volvo plugari ei ole sähköllä neliveto.


    • Anonyymi

      Menkää jaskan jauhajat itseenne, kun ette asioista mitään ymmärrä, niin yrittäkää pitää idiootimaisuutennen osoittavat mölyt möläyttämättä aiheesta kuin aiheesta.
      Nimimerkillä faktoilla ja asiasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      207
      7196
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      51
      2753
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      188
      2251
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1613
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      142
      1569
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      19
      1237
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1190
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1133
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1097
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1019
    Aihe