Metsä on paras paikka ajatella ja ajatteleminen kehittää viisautta

Anonyymi

Viisaudesta puhui jo Aristoteles, mutta sille on nykymaailmassa ehkä suurempi tarve kuin koskaan.
Viisaudelle on suurempi tarve kuin ehkä koskaan – ”Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa. Viisaus antaa suunnan”
-viisaus ei ole pelkästään ajattelemista vaan ennen kaikkea toimintaa.
Osaamista pidetään ratkaisuna tulevaisuuden haasteisiin. Minä ajattelen toisin. Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa. Viisaus antaa suunnan.
Monet maailmanlaajuiset ongelmat ovat niin monimutkaisia, että niihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Puhutaan niin sanotuista pirullisista ongelmista (engl. wicked problems).

Kun yksi ongelma ratkaistaan, syntyy uusi. Sähköautot ovat tästä hyvä esimerkki.
– Ne vähentävät fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja sitä kautta hiilipäästöjä. Mutta akkuteknologia lisää tarvetta jalostaa harvinaisia metalleja, ja näin meillä on uusi ongelma ratkaistavaksi. Tästä huolimatta liikenteen sähköistäminen on oikea suunta.
Mutta, autojen sähköistäminen kattavasti vie aikaa, jopa sukupolven, kunhan niihin saadaan myös energialähde kuntoon -tämän hetkisen tiedon mukaan vain ydinvoima siihen ratkaisu...niin "parempaa odotellessa". meilläkin siihen tarve alkuun ainakin 5 uutta ydinvoimalaa, jotka pitäisi heti alkaa 20 vuoden rakentaminen. Jos ei näin tehdä "kustaan ns omille reisille".

Hakoteille mennään, kun monimutkaisia ongelmia aletaan ratkaista jollakin yksioikoisella tavalla. Tätä tekee poliittinen populismi.
– Populistiset liikkeet tarjoavat ongelmiin näennäisen helppoja ratkaisuja, kuten syntipukkiteorioita. Ongelman syynä onkin maahanmuuttaja, ilmastoaktivisti tai niin sanottu eliitti. yksi syy siihen, miksi yksinkertaiset vastaukset ja populistiset liikkeet vetoavat, on osattomuus, arvottomuuden tunne. Ihmiset kokevat, että päätöksiä tehdään heitä ymmärtämättä.
– Näitä ihmisiä pitää kuunnella ja elää heidän rinnallaan, jotta voidaan ymmärtää, mistä osattomuuden kokemus tulee.
Seuraava askel kohti viisasta ajattelua on moninäkökulmaisuus.

Kyllä ja ei. Elämänkokemusten myötä viisauden on mahdollista karttua, jos ihminen on avoin uusille ajatuksille ja kokemuksille.

Voisin tuosta sähköautosta antaa parempaakin kuvausta, mutta nyt en sitä tee, etttei se nyt kuitenkaan mikään "pelastaja" ole, jos tällaista uskollista termiä käyttää. Nimittäin se virtekin pitää huonolla hyötysuhteella akkuihin ladata.
Olen akkuautosta aiemminkin kirjoittanut, siinä kritisoisenkin sitä, että on siinä huonojakin puolia. kun käyttöä ajatellaan, ja eihän siinä muuta voikkaan ajatella.

t: Inssi.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terrafame Oy Sotkamossa on Suomen suurin nikkelikaivos, se tuottaa myös kobolttia, sinkkiä ja kuparia.
      Akku on sähköauton kallein osa. Se painaa satoja kiloja ja sisältää kymmeniä kiloja arvokkaita metalleja. Akun valmistaminen vaatii useita teollisia vaiheita.
      Autokantaa sähköistetään vauhdilla. Akuista on tullut kovaa kauppatavaraa, sillä sähköautojen kallein osa on litiumioniakku. Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa on kaikkia arvokkaita akkumineraaleja. Täällä ei haluta jäädä pelkäksi raaka-aineen tuottajaksi, vaan tavoitteena on nousta akkuvalmistuksen suurvallaksi.

      Autokantaa sähköistetään vauhdilla. Akuista on tullut kovaa kauppatavaraa, sillä sähköautojen kallein osa on litiumioniakku. Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa on kaikkia arvokkaita akkumineraaleja. Täällä ei haluta jäädä pelkäksi raaka-aineen tuottajaksi, vaan tavoitteena on nousta akkuvalmistuksen suurvallaksi. Mutta riittävätkö rahkeet?

      Suomen kallioperässä on sekä nikkeliä, kobolttia että litiumia. Kriittisin näistä on koboltti. On arvioitu, ettei se riitä kaikkeen kysyntään, sillä sähköautojen määrän ennustetaan tällä vuosikymmenellä monikymmenkertaistuvan. Sähköautoilua halutaan edistää muun muassa ilmastosyiden vuoksi.

      Lähes kaksi kolmannesta maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa, pääosin kiinalaisten omistamilla kaivoksilla. Teollisten kaivosten ulkopuolella työskentelevät epäviralliset kaivajat louhivat osan koboltista. Töissä on myös pieniä lapsia. Työ on raskasta ja vaarallista, kaivoksilla on tapahtunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

      Suomalaista kobolttia halutaan brändätä niin sanottuna reilun kaupan kobolttina. Siitä toivotaan vaihtoehtoa kongolaiselle, osin epäeettisesti tuotetulle koboltille. Australialais-suomalainen Latitude 66 Cobalt pyrkii maailman kobolttimarkkinoille. Yhtiö on tehnyt lähes 6000 hehtaarin varaukset Pohjois-Suomessa.

      – Kongon ulkopuolelta tulevalle koboltille, joka ei ole Kiinan vaikutuspiirissä, on iso strateginen tarve. Muun muassa autoteollisuus, puolustusteollisuus, uusiutuvan energian teollisuus tarvitsevat sitä.

      Suomen kallioperässä on sekä nikkeliä, kobolttia että litiumia. Kriittisin näistä on koboltti. On arvioitu, ettei se riitä kaikkeen kysyntään, sillä sähköautojen määrän ennustetaan tällä vuosikymmenellä monikymmenkertaistuvan. Sähköautoilua halutaan edistää muun muassa ilmastosyiden vuoksi.
      Kiina, Japani ja Etelä-Korea hallitsevat akkujen ja sähköautojen valmistamista. Euroopassa ollaan huolestuneita etenkin Kiinan monopoliasemasta niin raaka-aineen tuottajana kuin akkujen valmistajana.

      Isoilla autonvalmistajilla onkin nyt kiire siirtää tuotantoa Eurooppaan. Suomi haluaa olla mukana kilpailussa akkutehtaista ja investoinneista. Akkumateriaaleja jalostamalla Suomi haluaa nousta akkuteollisuuden suurvallaksi.
      Suunnitteilla seitsemän kaivoshanketta

      Suomessa on kolme akkumineraaleja tuottavaa kaivosta. Terrafame Oy Sotkamossa on Suomen suurin nikkelikaivos, se tuottaa myös kobolttia, sinkkiä ja kuparia. Kobolttia ja nikkeliä louhitaan myös Bolidenin Kevitsan ja Kylylahden kaivoksilla.

    • Anonyymi

      Näin on näreet. Pistorasiasta sähkö, muuta e tarvia, nyt mennään.

      • Siis enemmän pistorasioita, vihreään malliin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      917
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe