Sairastan prodontiittiä, jota hoidetaan hyvin, silti pääsi yksi hammas tulehtumaan mätään asti ja se otettin pois. Pitäisi laittaa impalantti, korjata purentaa ja sillan alla olevaa yhtä hampaan juurta, jota parodontiitti on hiljaa tuhonnut. Rahaa menee mutta se ei ole tärkein. Eniten mietin, josko kuitenkin tauti tuhoaa elimistöä pikku hiljaa ja tulee enemmän sairauksia verisuonitautien ja nivelvaivojen muodossa. Olen perehtynyt juurta jaksain asiaan. Joten en tarvitse siinä asiassa neuvoja.
Minne menisin että joku asiantuntija sanoisi rehellisesti kumpi kannattaa, alkaa korjaamaan tai laittaa koko tekarit? Pelkästään terveyden kannalta käsittelisi asian.
Pitääkö vain itse tehdä ratkaisu?
Pidän hammaslääkäreitä puolueellisina, ymmärrän hyvin että haluavat säilyttää omat hampaat ja haluavat pitää ammattikunnallansa töitä, en siitä heitä moiti.
Olen eläkeläinen, kolesteroli on koholla mutta verisuonitauteja ei ole havaittu. Särkyjä on jäsenissä, joiden epäilen johtuvan hampaista. Ei säryillekään ole syytä löydetty röntgenkuvilla ja hermoratamittauksilla.
Kuka sanoo totuuden suun kunnosta
8
55
Vastaukset
- Anonyymi
Ja lisään vielä. Jos hampaat poistetaan ja laitetaan tekarit, poistuuko prondotiitti vai jääkö silti kalvamaan muuta luustoa?
- Anonyymi
Mitähän kohtaa jää kalvamaan josko ihan itse ratkaiset tämän suuren ongelman ?
- Anonyymi
Tarkottanet parondotiittia?
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00716
Et halunnut infoa mutta jos joku muu saa tästä apua, linkkasin sen tähän.
Kysymykseen kannattaako omat hampaat yrittää säilyttää vai hankkiako proteesit.
Proteesi ei koskaan vastaa omaa hammasta. Myös proteesien kanssa tuleee ajanoloon ongelmia koska ikenet joista hammas puuttuu luu kutistuu ja proteesi alkaa istua huonosti. Kasvojen muoto saattaa muutua luun kutistumisen myötä.
Parempi vaihtoehti on implantit mutta siinä voi esteenä olla korkea hinta. En tosin tiedä voiko implanttia asentaa vaurioituneeseen ikeneen, onko leukaluuta tarpeeksi jäljellä jne.
Tähän saat vastauksen varmasti hammaslääkäriltäsi.
Oma valintasi mitä teet, itse valisisin ehdottomasti suun ja hampaitten huolellisen hoidon ja pyrkisin pitämään omat hampaat suussa.
Mitä periondotiitin leviämiseen luustoon en ole koskaan moisesta kuullut. Mutta jos hampaan juuressa on paha tulehduspesäke se kyllä voi lähettää verenkierron mukana bakteereita edelleen elimistöön ja seuraukset voivat olla jopa kohtalokkaat.
Aivan liian moni laiminlyö suunsa hoidon!- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Kahdella sisarella on kokoproteesi ja ovat tyytyväisiä. Toinen on laitattanut jo nuorena niin että tuskin muistaa omien hampaiden hyvistä puolia.
Toinen laitatti vasta 70 vuotiaana ja on tyytyväinen. Käyvät muutaman vuoden välein pohjustamassa hampaat. Kertoivat että myös tekarit ja ikenet vaativat huolellisen puhdistamisen.
Kasvojen muodon muutos ei minua häiritse, terveys on tärkeämpi.
Tiedän että hammaslääkärit säilyttäisivät hampaat, siksi kerroin että en pidä heitä puolueettomina. Ja yrittäjähenkisenä syyn jotenkuten ymmärrän.
Tiedän tapauksia että on laitettu kalliilla implantit, jotka on jouduttu jo muutaman vuoden kuluttua poistamaan ja laittamaan tekarit, hyvästä hoidosta huolimatta.
Tulee mieleen, eikö hammaslääkärillä tosiaankaan ole osaamista arvioida miten pitkään voi laittaa parodontiitin vaivaamaan suuhun uusia implantteja. Tämän vuoksi kysynkin, kukahan olisi se puolueeton asiantuntija sanomaan asian, sellainen joka ei pyllistä eikä kumarran minnekään suuntaan.
Ei todellakaan parodontiitti leviä luustoon, sanoin väärin. Yritin kysyä, voiko silti parodontiitti olla hammasluussa vaikka olisi tekarit. Ja lähetellä bakteereita ympäri kehoa. Vai jämähtävätkö ne toimintakyvyttömäksi lähettelemään bakteereita kun hampaat on otettu pois ja ikenet parantuneet kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Kahdella sisarella on kokoproteesi ja ovat tyytyväisiä. Toinen on laitattanut jo nuorena niin että tuskin muistaa omien hampaiden hyvistä puolia.
Toinen laitatti vasta 70 vuotiaana ja on tyytyväinen. Käyvät muutaman vuoden välein pohjustamassa hampaat. Kertoivat että myös tekarit ja ikenet vaativat huolellisen puhdistamisen.
Kasvojen muodon muutos ei minua häiritse, terveys on tärkeämpi.
Tiedän että hammaslääkärit säilyttäisivät hampaat, siksi kerroin että en pidä heitä puolueettomina. Ja yrittäjähenkisenä syyn jotenkuten ymmärrän.
Tiedän tapauksia että on laitettu kalliilla implantit, jotka on jouduttu jo muutaman vuoden kuluttua poistamaan ja laittamaan tekarit, hyvästä hoidosta huolimatta.
Tulee mieleen, eikö hammaslääkärillä tosiaankaan ole osaamista arvioida miten pitkään voi laittaa parodontiitin vaivaamaan suuhun uusia implantteja. Tämän vuoksi kysynkin, kukahan olisi se puolueeton asiantuntija sanomaan asian, sellainen joka ei pyllistä eikä kumarran minnekään suuntaan.
Ei todellakaan parodontiitti leviä luustoon, sanoin väärin. Yritin kysyä, voiko silti parodontiitti olla hammasluussa vaikka olisi tekarit. Ja lähetellä bakteereita ympäri kehoa. Vai jämähtävätkö ne toimintakyvyttömäksi lähettelemään bakteereita kun hampaat on otettu pois ja ikenet parantuneet kiinni.Parodontiittia aiheuttavat bakteerit kuolevat, kun kaikki hampaat on poistettu ja myös implantit.
Kukaan hammaslääkäri ei asenna implantteja väkisin eikä mielellään suuhun, jossa on tulehdusta tai parodontiittia. Silti on potilaita, jotka niitä implantteja vaatimalla vaativat, vaikka ennuste ei ole hyvä. Näitä joudutaan sitten poistamaan, joskus piankin. Toki myös odottamatonta poistotarvetta tulee. Implantit hyvin harvoin ovat ikuisia.
- Anonyymi
Kiitos tuosta. Sitten aion vain luottaa hammaslääkärin vastuullisuuteen. Ettei laita, jos päättelee ikenistäni ja luustostani että ovat huonoja, eikä implantit tule kestämään tulehtumatta. Parantelen nyt pois otetun hampaan kohtaa. Aikaisintaan implanti voidaan asentaa huhtikuussa, 2-3 kk irrottamisesta. Sitä ennen tehdään muita korjauksia, mm. purentaa.
Tässä on aikaa asiaa vatvoa. Eniten pelottaa bakteerin mahdollinen leviäminen elimistössä. Kun ikää jo on, mietin söisinkö tekareilla muusseja lopun elämää vai eläisinkö parandotiitti-bakteerin kaverina koko ajan peläten, milloin se ottaa vallan. - Anonyymi
Turha kysyä hammaslääkäreiltä. Eivät he voi mitään tietää, vaikka ovat opiskelleet alaa vähintään 5,5 vuotta. Paljon parempia neuvoja saa netistä tuntemattomilta.
- Anonyymi
Sitä minäkin. Luulisi että ei ole iso alue tietää kaikki 32sta hampaasta. Vaan eipä mitä, yksi tietää ikenistä ja niiden sairauksista, toinen hampaasta ja hammasluusta ja sen sairauksista, kolmas purennasta. Ja kirurgi leikkaa implantin juuren paikoilleen. Olivat laittaneet omakantaani, että potilas kyselee. Ilmeisesti olen poikkeus, tykkäisivät ettei kukaan kysele ja levitä tietoa ja vertaistukea. Että saavat varmasti rahastaa ihan jokaisesta toimenpiteestä.
Itse tein töissä kaikki mitä eteen tuli, hienosta hunoon hommaan, ei ollut varaa eikä haluakaan valita töitä, vaan minullapa onkin vain alempi kk-tutkinto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019