Lataussähköautojen akut kallistuvat

Anonyymi

Akkumetalleista alkaa olla jo nyt pulaa ja niiden hinnat ovat kovassa nousussa vaikka niiden hankkimisessa käytetäänkin monessa maassa lapsityövoimaa.
Työ sinänsä on lähes ilmaista mutta raaka-aineen hinta nousee.
Esimerkiksi litiumin hinta on kovassa nousussa.
Ainut ratkaisu on kehittää vedynjakelua ja tuoda liikenteeseen pikaisesti polttokennoautot.
https://www.hs.fi/talous/art-2000007872976.html

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lapsityövoiman käyttöä voitaiinkäyttää esimerkiksi lataussähköautojen kokoonpanossa niin kustannukset pysyisivät kurissa.

    • Anonyymi

      Samoja materiaaleja käytetään myös "itselataavissa" hybrideissä, joten kaikkien nykyakkujen hinnat nousee, puhelimissakin.

    • Anonyymi

      Myös polttokennoja pitää kehittää. On turhaa tuhlata sen polttoaineena kalliisti valmistettavaa ja jaettavaa vetyä. Vedyn käyttö polttokennossa on kuin tojon itselataavat hybridit.

      • Anonyymi

        Polymeeripolttokennoissa tarvitaan katalyyttä, mm. platinaa. Nostaa hintaa ja saatavuudesta voi tulla ongelma, jos valmistusmäärät kasvavat.

        Lisäksi polttoaineen pitää olla vetyä, minkä käsittely ja varastointi on vaikeaa. Paljon fiksumpi vaihtoehto olisi SOFC tms. polttokenno, jolle kelpaa hiilivety, kuten metaani (paljon surempi tiheys = pärjätään pienemmillä paineilla), metanoli tai etanoli.

        Tämä tekniikka käytössä mm. polttokennovoimalaitoksissa, mitä valmistetaan Suomessakin. Mutta SOFC istuu huonosti henkilöautojen kokoluokkaan - eikä moiseen ole enää tarvettakaan, koska täyssähköautoilla homma hoituu - likimain sama toimintasäde, "tankkausasemia" jo olemassa ja paljon halvempi hankintahinta.


    • Anonyymi

      "Esimerkiksi litiumin hinta on kovassa nousussa."

      Vai ihan kovassa nousussa. Ei kannata uskoa median hysteriaa tässäkään. Tilapäinen hintapiikki ei paljoa vaikuta. Vaikka kysyntä on kasvanut hurjaa tahtia, litiumin hinnat ovat olleet laskusuunnassa jo pitkään, eikä ole mitään syytä olettaa trendin muuttuvan. Litiumin hinta on kymmenessä vuodessa pudonnut kymmenesosaan ja tämä kehitys tulee jatkumaan.

      Hetkittäiset hintapiikit ovat täysin merkityksettömiä, raaka-aineiden ostosopimukset tehdään yleensä monen vuoden ajalle.

      https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/

      Toivottavasti sinä saat vetyautosi pian. Toivottavasti tulot ovat kovat (ainakin 100k€/vuosi) tai varallisuutta löytyy runsaasti. Keskiluokalla ei ainakaan ole varaa niillä ajella. Ehkä teillä superrikkailla?

      • Anonyymi

        "Litiumin hinta on kymmenessä vuodessa pudonnut kymmenesosaan ja tämä kehitys tulee jatkumaan."

        Korjaus, piti sanoa: Litiumakkujen hinta on kymmenessä vuodessa pudonnut kymmenesosaan ja tämä kehitys tulee jatkumaan.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Polttokenno ja vety on nykyaikaa.
        Miksi pitäisi takertua 1800 luvun tekniikkaan kuten ladattaviin sähköautoihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Polttokenno ja vety on nykyaikaa.
        Miksi pitäisi takertua 1800 luvun tekniikkaan kuten ladattaviin sähköautoihin?

        Siirry sinä sitten vetyyn, jos olet rahamiehiä. Me muut (99%) siirrymme täyssähköön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirry sinä sitten vetyyn, jos olet rahamiehiä. Me muut (99%) siirrymme täyssähköön.

        Saksassa 0,001 % autoilijoista on siirtynyt vetyyn.

        Vetypommiautoja oli 2019 lopussa 600 ja niiden määrä kasvoi tänä vuonna 400 kpl. 2020 lukuja ei ole kehdattu julkistaa. Varmaan siitä syystä, että heillä oli tavoitteena kasvattaa vetyautokanta 60 000 autoon (0,1 % autokannasta) 2022 mennessä.

        Taitavat olla 90-95 % aikataulua jäljessä. Vaikka vetyasemia onkin innolla rakennettu ja niitä on 80-90. Tosin tässäkin ollaan neljänneksen tavoiteaikataulua perässä.

        Suomessakin on vankka vetyautokanta. 2 kpl molemmat museossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksassa 0,001 % autoilijoista on siirtynyt vetyyn.

        Vetypommiautoja oli 2019 lopussa 600 ja niiden määrä kasvoi tänä vuonna 400 kpl. 2020 lukuja ei ole kehdattu julkistaa. Varmaan siitä syystä, että heillä oli tavoitteena kasvattaa vetyautokanta 60 000 autoon (0,1 % autokannasta) 2022 mennessä.

        Taitavat olla 90-95 % aikataulua jäljessä. Vaikka vetyasemia onkin innolla rakennettu ja niitä on 80-90. Tosin tässäkin ollaan neljänneksen tavoiteaikataulua perässä.

        Suomessakin on vankka vetyautokanta. 2 kpl molemmat museossa.

        Sähkötuoliautot ovat saastuttava valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Polttokenno ja vety on nykyaikaa.
        Miksi pitäisi takertua 1800 luvun tekniikkaan kuten ladattaviin sähköautoihin?

        Toyotahan on tyytynyt 1800 luvun Atkissoniin, hihii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkötuoliautot ovat saastuttava valinta.

        Jos sähköauto saastuttaa, niin vetyauto pelastaa, koska tarvitsee 3-4 kertaisen määrän sähköä (väh. 55 kWh/100 km), jos vety tuotetaan elektrolyysillä?

        Nyt alkaa vetypellellä olla kengännauhat pahasti solmussa ja asvaltti lähestyy otsaa. Onneksi pää on umpiluuta...


    • Anonyymi

      Maailma saastuu asuinkelvottomaksi Kiinasta Boliviasta mongooliasta alkaen hivutautumalla, akku lavettien takia!!👽👽👽

    • Anonyymi

      Akkujen hinnat tulevat putoamaan kovasti.
      VW ilmoitti tavoitteekseen 100€/kW hinnan.

      • Anonyymi

        Aivan. Ja Tesla ilmoitti hinnan olevan 50-60 taalan luokkaa jo muutaman vuoden kuluttua. Tesla on saavuttanut 90€/kWh jo viime vuonna.


    • Anonyymi

      Halpatyövoimaa olisi nyt kehitettävä. Lapsityövoiman käyttö ei ehkä ole niin paha kuin annetaan ymmärtää.

    • Anonyymi

      äkkiä vetyä käteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe