Järjettömän tiukka 29" maastopyörän ulkorengas

Anonyymi

Siisä kävi taas, kuten pelkäsin, kun aloin vaihtamaan 29" nastarengasta kesärenkaaksi, että sisärengas rikkoontui vaihtohommassa, vaikka kuinka tarkasti yritti laittaa ulkorengasta paikalleen, niin reikähän siihen tuli sisärenkaaseen.
Nastarenkaan onnistui asentamaan ilman sisärenkaan rikkoutumista, mutta takarenkaaseen en edes ajatellut laittaa nastarengasta, niin suuri sisärenkaan rikkoontumisen mahdollisuus on tuossa vannekoossa.
Miksi 29" maastopyörän ulkorengas on tehty niin tiukaksi, ettei sitä onnistu laittamaan vanteelle, ettei sisärengas ole asennuksen jälkeen rikki, vaikka kuinka varmistat, ettei sisärengas jää asennus raudan väliin, niin huomaat siinä vaiheessa, kun pumppaat ilmaa renkaaseen, että pihinä vaan kuuluu, kun rengas vuotaa.
Miksi ei voida tehdä 10mm pidempää reunavaijeria ulkorenkaaseen, että rengas menisi helpommin paikalleen.
Ei se rengas mihinkään karkaa, vaikka se renkaan reunan vaijeri olisi pidempi.


Toisessa pyörässä pienempi maastopyörän rengas ja se meneep paikalleen ihan käsin ilman mitään työkaluja, eikä ole lähtenyt irti vanteelta.

18

5669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea kommentoida kun ei ole nähnyt millä tekniikalla homma on tehty ... itse laitan aina 'sopivasti' ilmaa sisärenkaaseen, ei liikaa, ei liian vähän, niin se 'pakenee' hieman rengastyökalua kun oikein varovasti duunaa.

      Mutta edellisestä renkaanvaihdosta on kulut suorastaan ikuisuus, mutta näköpirissä on renkaiden vaihdon tarve, ovat jo ikuisen vanhat.

    • Anonyymi

      Vaijerirenkaat on yleensä tiukkoja taisteltavia sijoilleen. Mutta niin on monasti taitettavatkin. Jos rengas on suunniteltu litkutushommiin, se on oltava tiukasti istuva silloin. Itsekin puhkaisen niillä ”rengasraudoilla” yleensä yhden sisärenkaan kahta renkaanvaihtoa kohden. Entä miten saa tiukan renkaan nousemaan sopivasti vanteille? Kun sen on ensin saanut ähellettyä paikoilleen. Painaa pumpulla reilusti ylipainetta kunnes ”paukkuliivit” pamahtaa. Silloin on suurempi tod näk että ulkorengas pyörii suorassa.

    • Anonyymi

      Kun vaan pysyisitte siellä metsässä hurjailemassa kaupungin teiltä.

      • Anonyymi

        Ei me pysytä. Hyvällä yhteistyöllä kaikki sujuu


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerta kiellon päälle, tuo kannattaa katsoa, todella upeaa trial-akrobatiaa luonnossa fillarilla !

        "Riding With The Best Trials Rider In The World : Jack Carthy"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Z7Nhi39tnCQ

        Tuo on jo taidetta, ovat kuin kissoja kahdella renkaalla ... aivan uskomattomia suorituksia, mutta ovat maailman huippua, upeaa !


    • Anonyymi

      Laita saippuaa renkaan pintaan niin se lipsahaa helpommin paikoilleen.

      Minä en vaihda vielä kesärenkaita, on niin paljon tampattua kovaa jäätä vielä kevyenliikenteen väylillä, jalankulkijat ovat tampanneet lunta tiiviiksi jääkimpaleeksi koko talven ajan.

      Enkä muutenkaan kyllä vaihda renkaita, vaihdan koko pyörän, helpompaa kuin irroitella aina erilainen ulkorengas.

      • Anonyymi

        Täällä on kevyenliikenteen väylät olleet jo viikon verran sulat ja hiekoitus sepeliä on.
        Sepelissä on vaan se huono puoli, et voi rengas puhjeta, kuten syksyllä kävi ja joutu taluttaan pyörän kotiin, kun ei tyhjällä renkaalla passaa ajaa, kun kärsii siitä vanne ja rengas.
        Harvoin takarengas puhkeaa, mut eturengas yleensä silloin, jos puhkeaa.
        Pari viikkoa sitten oli paikoin niin liukasta, että olisi tarvinut takarenkaaseenkin nastarenkaan ja olin sellaista jo suunnitteilla hankkia, mutta ei tullut sitten hankittua, kun kevät oli jo pitkällä ja eturenkaan nastoilla pärjäsi, eikä oikeen jaksa vaihtaa kahteen renkaaseen nasarengasta, kun eturenkaan pito on tärkeämpi, ettei lähde eturengas alta liukkaalla, niin silloin lennetään nurin ja sattuu.

        Onnistu se paremmin renkaan vaihto, kun laitto ilmaa sisärenkaaseen.


    • Anonyymi

      Vielä yksi juttu mikä tuli mieleen. Ilman lämpötila.

      Kesäisissä lämpötiloissa on kivempi vaihtaa renkaita kun rengas on lämpimässä notkeampi ja sormet on lämpimässä näppärämmät. Tietty jos on sisällä lämpimässä paikka missä vaihtaa rengasta, niin tuo ei vaikuta.

    • Anonyymi

      Jos päällykumi on todella tiukka niin sisukumissa ei saa olla ilmaa että päällykumi pysyy vanteen pohjalla muualta kun vääntää lämmintä ja saippuaista kumia hyvillä "rengasraudoilla" paikoilleen. Ilmaa sisukumissa vain käytetään että sisäkumi asettuu suoraksi ulkokehälle päällykumia.

      • Anonyymi

        Uskallan olla hieman eri mieltä.

        Kun sisärenkaaseen laittaa 'sopivasti' ilmaa, ei liikaa, ei liian vähän, mutta juuri niin että se ottaa muotoa, niin se hakee luonnostaan paikkaansa ja se nimenomaan "pakenee" päällysrenkaan tiukkaa reunusta.

        Sitten ulkorenkaan kylkiä vielä painellaan kauttaaltaan paikoilleen vanteen tuntumasta, renkaan poskista, niin että se istuu hyvin paikalleen.

        Mutta ilman ilmaa sisärengas juurikin jää helposti puristuksiin ulkorenkaan reunan alle vanteen väliin, ehkä puhkeaakin ja sitten saa ottaa koko homman uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallan olla hieman eri mieltä.

        Kun sisärenkaaseen laittaa 'sopivasti' ilmaa, ei liikaa, ei liian vähän, mutta juuri niin että se ottaa muotoa, niin se hakee luonnostaan paikkaansa ja se nimenomaan "pakenee" päällysrenkaan tiukkaa reunusta.

        Sitten ulkorenkaan kylkiä vielä painellaan kauttaaltaan paikoilleen vanteen tuntumasta, renkaan poskista, niin että se istuu hyvin paikalleen.

        Mutta ilman ilmaa sisärengas juurikin jää helposti puristuksiin ulkorenkaan reunan alle vanteen väliin, ehkä puhkeaakin ja sitten saa ottaa koko homman uudestaan.

        Niin, piti lisäämäni että ... kun sisärenkaassa on juuri *sopivasti* ilmaa, niin se 'pakenee' myös rengasrautaa kun varovasti hommaa tekee.

        Ilmaton sisärengas taasen jää helpommin myös rengasraudan telomaksi varovastikin toimiessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, piti lisäämäni että ... kun sisärenkaassa on juuri *sopivasti* ilmaa, niin se 'pakenee' myös rengasrautaa kun varovasti hommaa tekee.

        Ilmaton sisärengas taasen jää helpommin myös rengasraudan telomaksi varovastikin toimiessa.

        Sisärengas myös asettuu paljon tasaisemmin ja paremmin paikalleen, kun siinä on pikkusen ilmaa asennusvaiheessa.

        Jos sisärenkaan asentaa ihan tyhjänä, niin tulee helposti hiukka pompottova kyyti.


    • Anonyymi

      Kolmen pyörään talveksi nastarenkaat yleensä asennan ja en kertaakaa ole asentaessa sisukumia rikkonut. Normaalisti minäki sisukumissa vähän ilmaa käytän asentaessa, mutta tuo ohje että ilman ilmaa sisukumi oli ohje sikatiukan renkaan asennukseen. Ilmaa käytetään sisukumissa jolla varmistetaan sisukumin suoristuminen ja sen jälkeen ilma pois jolla varmistetaan että päällykumi pysyy on vanteen pohjalla vastakkaiselta puolen mistä rengas väännetään paikalle. Sen jälkeen vähän ilmaa ja reilusti vääntelemällä varmistetaan ettei sisukumi ole välissä ja rankas asettuu oikealle paikalle.

    • Anonyymi

      Muutaman kerran on ollut niin tiukka rengas että on tarvinnut asennusrautoja, yleensä pyrin vääntämään sormin jos vaan mahdollista. Sisuriin tosiaan hiukan ilmaa ensin.
      Lateksisiureita asentaessa olen laittanut ulkorenkaan sisäpinnalle talkkia liukastamaan että sisuri pakenee ulkorenkaan tieltä eikä jää reunan väliin yhtä herkästi. Hyvä kikka ja toimii.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe