Läpi akseli?

Anonyymi

Mitä tarkoittaa kun läskipyörien yhteydessä puhutaan "läpiakseleista"?
Mikäs sitten on jos ei ole läpi akseli?

10

5550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Läpiakseli-systeemissä pyörän etu- tai takahaarukassa on entisen avoimen hahlon sijaan reiät. Etu- tai takapyörä asetetaan kohdalleen ja akseli työnnetään läpi ja ruuvataan toisen puolen kierteisiin. Vastakierteet ovat siis etuhaarukassa tai takana rungossa.
      Pikalinkku on perinteinen kiinnitystapa harrastepyörissä ja mummopyörissä yms. mutterikiinnitys.

      • Anonyymi

        ...On hyvä esimerkki siitä kuinka jälleen on saatu luotua yksi uusi idioottimainen suunnittelun kukkanen pyöräilijöitä ihmetyttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...On hyvä esimerkki siitä kuinka jälleen on saatu luotua yksi uusi idioottimainen suunnittelun kukkanen pyöräilijöitä ihmetyttämään.

        Itse taasen mietin miksi tuota läpiakseli-systeemiä ei ole kehitetty jo aikaisemmin. Itsellä tällähetkellä kolme (maasto/hybrid) pyörää, joista yhdessä on pikalinkkukiinnitys ja kahdessa uusimmassa sitten nuo läpiakselit.
        Pikalinkullisessa on aina vanteen irroituksen ja takaisinkiinnityksen jälkeen oma kuvio saada vanne kiinnitettyä niin että levyjarru ei hankaa jarrupaloihin, mutta nuo läpiakseliset menevät aina juuri täsmälleen samaan asentoon kuin mitä oli ennen irroittamista, ja mitään säätämisiä yms. ei tarvita.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse taasen mietin miksi tuota läpiakseli-systeemiä ei ole kehitetty jo aikaisemmin. Itsellä tällähetkellä kolme (maasto/hybrid) pyörää, joista yhdessä on pikalinkkukiinnitys ja kahdessa uusimmassa sitten nuo läpiakselit.
        Pikalinkullisessa on aina vanteen irroituksen ja takaisinkiinnityksen jälkeen oma kuvio saada vanne kiinnitettyä niin että levyjarru ei hankaa jarrupaloihin, mutta nuo läpiakseliset menevät aina juuri täsmälleen samaan asentoon kuin mitä oli ennen irroittamista, ja mitään säätämisiä yms. ei tarvita.

        No, vanteita irrotellaan aika harvoin, toki se on kätevä mutta ei välttämättömyys. Uuden tuotteen tuominen markkinoille on kallista ja onnistuminen ei ole varmaa. Siksi paljon pitäydytään perinteisessä tekniikassa. On esimerkkejä kun menee ihan poskelleen ideat.

        Olen automaatioasentaja ammatiltani ja mittakellojen kanssa niitä vain laitetaan vaikka fiksumminkin asiat voisi joskus hoitaa. Edes robotiikassa tekniikka ei ole uusinta uutta vaan hyväksi havaittu ja toimivaksi havaittua. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, vanteita irrotellaan aika harvoin, toki se on kätevä mutta ei välttämättömyys. Uuden tuotteen tuominen markkinoille on kallista ja onnistuminen ei ole varmaa. Siksi paljon pitäydytään perinteisessä tekniikassa. On esimerkkejä kun menee ihan poskelleen ideat.

        Olen automaatioasentaja ammatiltani ja mittakellojen kanssa niitä vain laitetaan vaikka fiksumminkin asiat voisi joskus hoitaa. Edes robotiikassa tekniikka ei ole uusinta uutta vaan hyväksi havaittu ja toimivaksi havaittua. :)

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.

        Kätevä varmasti, en epäile yhtään. Mutta pyörän valmistajien käsissähän asia on ollut ja ei ole vain ollut halua aiemmin asioita lähteä muuttamaan, itse idea on varmasti esiin tuotu suunnittelupöydillä ja kauan sitten, tuntuu mahdottomalta ettei olisi.

        Ja luultavasti jonkinlainen uusi standardi tuleekin paitsi ei taaskaan tietenkään napojen ja akseleiden suhteen, jokainen tekee omanlaisiaan. Luulen näin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse olen innostunut kohtuullisesti tuosta maastoajosta ja käyn jonkin verran ajamassa myös kohteissa minne matkustan pyörän kanssa autolla.
        Autossani ei valitettavasti ole vetokoukkua johon voisi pyörätelineen kiinnittää (ja koukun asennuskustannutset nykyaikaisiin uudehkoihin aitoihin ovat suhteellisen arvokkaita) eikä oikein kiinnosta myöskään kattotelineelle alkaa nostelemaan yksin 23kg. painavaa sähköpyörää, joten kuljetan pyörää auton sisällä (takapenkki kaadettuna), ja tuo kuljettaminen vaatii käytännössä vähintään eturenkaan irroittamisen kuljetuksen ajaksi (ja mikäli autoon tarvitsee saada mahtumaan enemmänkin tavaraa mukaan, niin myös takarenkaan irroitus on eduksi), eli jo pelkästään noista ajoreissuista tulee vuoden aikana useitakymmeniä vanteen irroituksia/kiinnityksiä vuositasolla.
        Samoin useat huoltotyöt ovat helpompia tehdä vanteet irroitetuina tai jopa vaativat sen välttämättä.
        Joten ainakin itselleni nuo läpiakselit ovat todella iso helpotus suhteessa noihin vanhempiin pikalinkkuihin.

        Kerran se vetokoukku kirpaisee, onhan kuljetusteline kätevä. Kurakeleillä pyörä on kyllä sitten yltä päältä ravassa. Sitten on takaluukkuun kiinnitettäviä malleja, vetokoukkua ei tarvita. Ei ole kokemusta niistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran se vetokoukku kirpaisee, onhan kuljetusteline kätevä. Kurakeleillä pyörä on kyllä sitten yltä päältä ravassa. Sitten on takaluukkuun kiinnitettäviä malleja, vetokoukkua ei tarvita. Ei ole kokemusta niistä.

        Tuo on totta, että pyöräteline autossa olisi erinomainen asia. Olen kahdesta paikasta pyytänyt tarjouksen koukun asennuksesta ja ne ovat olleet välillä 1300-1500€ ja kun auto on oletuksellisesti menossa vaihtoon tämän vuoden aikana, niin ei ole tuota asennusta sitten tullut tehtyä.
        Tuollaista takaluukkuun kiinnitettävää mallia olen käynyt liikkeessä kysymässä, mutta johtuen autoni takaluukun rakenteesta, eivät valmistajat suosita myöskään kyseisellä tekniikalla toteutettua telinettä autooni.
        Eli vaihtoehdoiksi jää kattoteline (jollainen minulta kyllä löytyy, mutta johtuen pyörän painosta, niin yksin pyörän asennus auton katolle on niin riskaabelia puuhaa sen suhteen ettei pyörä kaadu auton katon päälle, että en käytä tuotakaan tapaa) tai sitten pyörän kuljettaminen autossa sisällä jolla sitä yleensä kuljetankin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo on totta, että pyöräteline autossa olisi erinomainen asia. Olen kahdesta paikasta pyytänyt tarjouksen koukun asennuksesta ja ne ovat olleet välillä 1300-1500€ ja kun auto on oletuksellisesti menossa vaihtoon tämän vuoden aikana, niin ei ole tuota asennusta sitten tullut tehtyä.
        Tuollaista takaluukkuun kiinnitettävää mallia olen käynyt liikkeessä kysymässä, mutta johtuen autoni takaluukun rakenteesta, eivät valmistajat suosita myöskään kyseisellä tekniikalla toteutettua telinettä autooni.
        Eli vaihtoehdoiksi jää kattoteline (jollainen minulta kyllä löytyy, mutta johtuen pyörän painosta, niin yksin pyörän asennus auton katolle on niin riskaabelia puuhaa sen suhteen ettei pyörä kaadu auton katon päälle, että en käytä tuotakaan tapaa) tai sitten pyörän kuljettaminen autossa sisällä jolla sitä yleensä kuljetankin.

        Senhän ne maksaa, kalliita ovat. Farmari seuraavaksi? Ollut farmariautoja meillä, kun se on kerran kallis saisi sen hyötyarvo olla edes mahdollisimman suuri. Järkiauto kaikin puolin, ei meillä kulkisi maalle tavarat ja kissat ja pyörät ilmat pyörätelinettä ja farmariautoa. Ja tuolla maallahan ne fillarit on mukana oltava, mukavia hiekkateitä riittää lähes loputtomiin. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senhän ne maksaa, kalliita ovat. Farmari seuraavaksi? Ollut farmariautoja meillä, kun se on kerran kallis saisi sen hyötyarvo olla edes mahdollisimman suuri. Järkiauto kaikin puolin, ei meillä kulkisi maalle tavarat ja kissat ja pyörät ilmat pyörätelinettä ja farmariautoa. Ja tuolla maallahan ne fillarit on mukana oltava, mukavia hiekkateitä riittää lähes loputtomiin. :)

        Autovalinnat ovat melko monesta tarpeesta kiinni, melko subjektiivisistäkin tekijöistä kiinni, mutta tila-autotyyppisellä pärjäisi vielä farmariakin helpommin, tyyliin pitkä Caddy ja Berlingo & Partner tai sitten vielä pykälää suuremmat ja johan kulkisi fillarit & Co todella sujuvasti.

        Tietty jos on tottunut ja mieltynyt vaikka johonkin MB SUV:n, niin siitä on hieman haastavaa skipata Peugeot Partneriin, riskeeraisi olla liikaa muuttujia ;-)

        Itselle riittä kaksi tai kolme paikkaa ja siksi harkitsen seuravaksi käyttöautoksi monipuolista pakua, ovat nykyisin varsin mukavia ajettavia ja fillarikin kulkisi sitten ihan viskaamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe