Poskihampaiden poisto kokemuksia

Anonyymi

Onko täällä muita joilta on poskihampaat poistettu ylhäältä ja alhaalta. Miten olet tottunut elämään ilman poskihampaita? Minulla lähes kaikki poskihampaat paikatut (muovilla)ja viisaudenhampaissa mustia pilkkuja. Ei ole juurihoidettuja. Paikat ovat suht laajoja purupinnalla ja paikka on kulunut hampaan keskeltä ja hammas ns U muotoinen. Osa paikoista vuotaa saumoista ja kahdessa hampaassa hiukan vihottelee. Olen miettinyt kokonaan noiden hampaiden poistoa, koska jatkossa saa olla kokoajan paikkaamassa vuotoja jne. Henkeni haisee tosi pahalle ja huomaan, että osittain tulee hampaista vaikka pesen hampaita. Varaa ei ole keraamisiin ratkaisuihin ja ei nekään ikuiset olet. Kannattaako poistaa ja onko Suomessa hammaslääkäreitä jotka poistaisivat poskihampaat viisaudenhampaat ja ellei ole kai jossain ulkomailla on?Ylös jäisi 9-10 ja alhaalle 10, joissa muutamassa hampaassa pieni paikka. Olen vielä nuori 27 ja varmasti tottuisin hampaisiin ja olisipa kivut ainakin pois ja ainainen hampaiden paikkaus.

8

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten sinulta EI ole JO poistettu viisaudenhampaita jos niissä mustia pilkkuja? Itseltäni poistettiin aikanaan ennen kuin täytin 18v kaikki viisurit kun hammaslääkäri ilmoitti että ne tulee kuitenkin olemaan vain riesaksi ja nyt se olisi ilmaista. Kyllä viisaudenhampaat poistetaan herkästi. Poskihampaista en muutoin osaa sanoa, eiköhän se ole aika tapauskohtaista, kunnallisella tuskin muuten vain poistavat mutta yksityisellä toki onnistuu.

      • Anonyymi

        Niin sitä olen itsekin ihmetellyt miksi ei ole viisaudenhampaita poistettu vaikka ovat reikäiset. Muutenkin kunnallisella kun olen valittanut vihlontaa ja paikka selvästi vuotanut ei tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sitä olen itsekin ihmetellyt miksi ei ole viisaudenhampaita poistettu vaikka ovat reikäiset. Muutenkin kunnallisella kun olen valittanut vihlontaa ja paikka selvästi vuotanut ei tehdä mitään.

        Terveet hampaat siellä kyllä osataan tuhota.


    • Anonyymi

      Vaikeuttaa syömistä jos ei pysty pureskelemaan ruokaa. Voi kuolla nälkään.

      • Anonyymi

        Tulipas oikein hyvä huumoriheitto!

        Olin nuorena laiska pesemään hampaitani ja kun vanhemmillani oli tekohampaat jo melko nuorena, en murehtinut vaikka poskihampaat pääsi huonoon kuntoon ja nypittiin yksitellen pois. Olen elänyt oikein hyvin ilman poskihampaita vuosikymmeniä, ruuan voi pureskella muillakin hampailla. Kun ylhäällä toinen kulmahammas jouduttiin poistamaan ja vielä etuhammas katkesi, otettiin lopukin pois ja korvattiin kokoproteesilla. Alhaalta puuttuu edelleen poskihampaat (alhaalla enää 9 etummaista hammasta jäljellä), silti ruuan syönti sujuu oikein hyvin. Sitkeät puoliraa'at pihvit jätän kyllä syömättä.


    • Anonyymi

      Joo noin vuosi sitten poistettiin.pari poskihammasta alhaalta juurihoidetut hampaat
      Lohkeamat ja tulehdus vähän kyllä potutti ja harmitti.poisto meni ok hyvin parantu hyvin otin särkylääkkeen ennen poistoa.käy ihmeessä hammaslääkärissä niin saat hampaasi kuntoon
      Kyllä se siitä👍👍👍hyvää kevättä

    • Anonyymi

      Mulla on poskihampaat poistettu yhtä lukuun ottamatta. Tilalla on osaproteesit. Taisivat olla kalliimmat kuin kokoproteesit.

      Syömään pystyn ilman proteesejakin, mutta ulkonäön kannalta haluan pitää proteeseja. Niin ja auttaa ne kyllä pureskelussakin.

    • Anonyymi

      Elin 19 hampaalla kolmekymmentä vuotta. Sitten laitatin yhden poski-implantin vstaamaan ylhäällä olevaa hammasta. Elin sitten 20 hampaan kanssa useita vuosia. En edes tiedä millaista on kun on kaikki hampaat, niin nuorena poistettiin. En pure porkkanoita, kovia omenoita, sitkeää lihaa tai kovempia pähkinöitä. Oikein hyvin löytää sopivat ruoat. Raasteet ovat poikaa ja nopeita, helposti pestäviä myllyjä on. Pähkinöitä voi liottaa ja liian ruisleivät pakastaa ja lämmäyttää mikrossa vaikka yhden viipaleen kerralla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe