Voimajooga

Lassi

Terveppä tännekin keskustelun puolelle.
Onkos kellään kokemusta voimajoogasta?
Lukenu olen että toimii ja on erittäin tehokasta, oppii tuntemaan kropan jokaisen lihaksen ja vahvistamaan sitä.

Mutta pyytäisin nyt teiltä hyvät keskustelijat jakamaan kokemuksia voimajoogasta, Onko se nyt käytännössä niin "bueno" kuin tekstit antaa olettaa....

Kiitos etukäteen

5

3683

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samastidi

Astangajoogasta käytetään joskus termiä "voimajooga", ja se on todella hieno laji! Pari vuotta harrastaneena voin todella suositella kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Itse aloitin n.40-vuotiaana, ja olin alottaessani notkea kuin sahapukki. Keho notkistuu ja vahvistuu säännöllisellä harjoituksella, ja mikä parasta: stressi helpottaa. Harjoittelu kannattaa aloittaa hyvien opettajien vetämillä alkeiskursseilla, jotta hengityksen, lukkojen yms. tärkeiden asioiden merkitykset tulevat kunnolla selvitetyiksi.

• Saara

Itse harrastin voimajoogaa pari vuotta. Hienoa siinä on se, että sitä oppii hallitsemaan kroppaansa ihan toisella tavalla. Huomasin sen itse, kerran kun kannoin isoa pakettia pienen matkan, kun sitä tunsi kuinka sitä pakettia kantoi koko kropalla ihan kevyesti. Eikä käyttänyt vain sitä selkää ja käsiä...
      Tunneilla on oleellista myös se, että jokainen tekee oman tasonsa mukaan. Ihan iästä ja notkeudesta riippumatta.
      Mutta harrastaessa etuna olisi se, että pystyy ja haluaa keskittyä siihen kropan hallintaan hitaasti ja rauhallisesti. Itselläni iski liikunnan suhteen vähän sähäkämpi vaihe ja jooga jäi.
      Mutta suosittelen kokeilemaan sitä lämpimästi. Katkaisee kivasti hektisen päivän.

• Jumppari

Kyllä se astanga jooga (tai voimajooga) toimii erittäin hyvin. Treeni kohdistuu staatiseen lihastyöhön joka on ihan yhtä rankkaa kuin muukin liikunta, huomaat sen kyllä kun hiki valuu samaan tahtiin kuin saunoessa.

Oppii siinä tuntemaan myös kehoa ja aistimaan asentoja katsomatta. Huomaamaan virheliikkeitä ja jännitteitä kehossa. Sen lisäksi se on iso apu kaikkiin mahdollisiin selkä- ja hartia vaivoihin kun venytys tulee siinä samalla. Ja kaupan päällisiksi saa hyvät syvät unet.

Ja on siinä se puoli että se auttaa rentoutumaan ja irrotautumaan stressistä, lisää itsetuntemusta (huomaat sen ajan kanssa) ja auttaa elimistöä toimimaan optimaalisesti. Aineenvaihdunta paranee ja elimistö puhdistuu kuonasta, ruoansulatus paranee, unet paranee, mieliala paranee, keskittymiskyky paranee jne jne jne. Siinä on liikunnan ohella miljoona muutakin hyötyseikkaa.

t.Jumppari

• on hieno

liikuntamuoto, mutta vaikuttaa myös henkiseen puoleen. Itselläni jäi alkoholi ja tupakka harrastuksen edetessä. Aluksi mielentila vaihteli joogaamisen jälkeen pahemmin kuin kuukautisten aikaan konsanaan, mutta kun sain selvitettyä asioita itseni kanssa, olo parani. Joogata voi myös pelkän kuntoilun merkeissä, mutta usein se toinenkin puoli astuu kuvioihin - ennemmin tai myöhemmin.

• Lilie

Eli tänään tuli kansalaisopiston opinto-ohjelma ja jes,paikkakunnallani on astangajoogaa.Olen jo pitkään miettinut sen aloittamista...

Olen itse 16v ja en luultavasti saa ketään kaveria mukaan kurssille mutta luulen ettei se haittaa :)

Tykkään muuten vauhdikkaista lajeista mutta nyt lukionkin alkaessa mietin että jooga voisi olla just se laji joka rentouttaisi kun koulun paineet painaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2285
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2073
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1549
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1434
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1101
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1037
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      818
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      119
      784
    Aihe