Euroopassa panostetaan vedynjakeluverkoston kehitykseen noin 80 miljardia euroa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000007916275.html
Vety on nyt energia-alan kuuminsana
27
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kerrankin hyviä uutisia kaiken typerän latausautohössötyksen sijaan.
- Anonyymi
Suomen pitäisi pikaisesti alkaa rakentamaan vedynjakeluverkostoa. Nyt jo ollaan pahasti muita maita jäljessä.
- Anonyymi
Eihän valtio ole rakentanut bensiinin ja dieselin jakeluputkistojakaan. Kyllä kansainväliset öljy-yhtiöt rakennuttavat huoltoasemat. Mikään ei estä jotain öljy-yhtiötä alkaa rakentamaan huoltoasemilleen vedyntankkauspisteitä. Sehän voidaan toteuttaa maanpäälisellä säiliöllä ja jakelumittarilla jonnekin tontin takareunalle niitä yksittäisiä vetyautoilijoita varten muutamaksi vuodeksi. Ne on sitten helppoa romuttaa kun lyhyt vetyautobuumi on ohi.
Eikös ST1 ole tätä jo uhonnut, siitä vaan rakentamaan koko Suomeen vetytankkeja. Kyllä nuo kauko-idän autonvalmistajat tuovat sitten tänne vetyautojaan kunhan niille on kysyntää.
Moniko ostaisi vetyauton, jos sitä pystyisi tankkaamaan vain muutamassa isommassa kaupungissa 1-3 asemalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän valtio ole rakentanut bensiinin ja dieselin jakeluputkistojakaan. Kyllä kansainväliset öljy-yhtiöt rakennuttavat huoltoasemat. Mikään ei estä jotain öljy-yhtiötä alkaa rakentamaan huoltoasemilleen vedyntankkauspisteitä. Sehän voidaan toteuttaa maanpäälisellä säiliöllä ja jakelumittarilla jonnekin tontin takareunalle niitä yksittäisiä vetyautoilijoita varten muutamaksi vuodeksi. Ne on sitten helppoa romuttaa kun lyhyt vetyautobuumi on ohi.
Eikös ST1 ole tätä jo uhonnut, siitä vaan rakentamaan koko Suomeen vetytankkeja. Kyllä nuo kauko-idän autonvalmistajat tuovat sitten tänne vetyautojaan kunhan niille on kysyntää.
Moniko ostaisi vetyauton, jos sitä pystyisi tankkaamaan vain muutamassa isommassa kaupungissa 1-3 asemalta.> Eikös ST1 ole tätä jo uhonnut,
Ei. Herra ST1 eli Anttonen liputtaa lentokerosiinin, dieselin yms. korvaavien synteettisten polttoaineiden puolesta.
https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen
Tämähän menee niin, että ensin tuotetaan vetyä (Wärsilä kehittää elektrolyysiä) joka yhdistetään jonkin teollisuuslaitokse piipusta/prosessista kaapattavaa hiilidioksisiin -> tuloksena synteettistä metaania. Tätä puolta kehittää Wärtsilän kumppani Q-Power.
Pari koelaitosta on jo ollut pyörimässä ja nyt harkitaan teollista tuotantoa. Kunhan synteettisen metaannin hinta saadaan tarpeeksi alas, voidaan sitä jatkojalostaa nestemäisiksi polttoaineiksi. Tämä tekniikka osataan jo, esteenä vain hinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Eikös ST1 ole tätä jo uhonnut,
Ei. Herra ST1 eli Anttonen liputtaa lentokerosiinin, dieselin yms. korvaavien synteettisten polttoaineiden puolesta.
https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen
Tämähän menee niin, että ensin tuotetaan vetyä (Wärsilä kehittää elektrolyysiä) joka yhdistetään jonkin teollisuuslaitokse piipusta/prosessista kaapattavaa hiilidioksisiin -> tuloksena synteettistä metaania. Tätä puolta kehittää Wärtsilän kumppani Q-Power.
Pari koelaitosta on jo ollut pyörimässä ja nyt harkitaan teollista tuotantoa. Kunhan synteettisen metaannin hinta saadaan tarpeeksi alas, voidaan sitä jatkojalostaa nestemäisiksi polttoaineiksi. Tämä tekniikka osataan jo, esteenä vain hinta.Helpompaa on syöttää tuo metaani kaasumaisena Suomen kaasuputkistoon ja käyttää olemassa olevissa laitteistoissa ja autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän valtio ole rakentanut bensiinin ja dieselin jakeluputkistojakaan. Kyllä kansainväliset öljy-yhtiöt rakennuttavat huoltoasemat. Mikään ei estä jotain öljy-yhtiötä alkaa rakentamaan huoltoasemilleen vedyntankkauspisteitä. Sehän voidaan toteuttaa maanpäälisellä säiliöllä ja jakelumittarilla jonnekin tontin takareunalle niitä yksittäisiä vetyautoilijoita varten muutamaksi vuodeksi. Ne on sitten helppoa romuttaa kun lyhyt vetyautobuumi on ohi.
Eikös ST1 ole tätä jo uhonnut, siitä vaan rakentamaan koko Suomeen vetytankkeja. Kyllä nuo kauko-idän autonvalmistajat tuovat sitten tänne vetyautojaan kunhan niille on kysyntää.
Moniko ostaisi vetyauton, jos sitä pystyisi tankkaamaan vain muutamassa isommassa kaupungissa 1-3 asemalta.> Mikään ei estä jotain öljy-yhtiötä alkaa rakentamaan huoltoasemilleen vedyntankkauspisteitä.
Mikään paitsi hinta. Kunnollinen tankkausasema maksaa useamman miljoonan.
"Vain" 2 M€ hintaisella halpismallilla tankkaa vaivaiset 100 autoa vuorokaudessa, kun vastaavalla (2 pumppua) bensa-asemalla tankkaa 1000.
Itseasiassa kahdella suurteholaturillakin pystyy vuorokaudessa "tankkaamaan" melkein 50 sähköautoa (puoli tuntia per auto). Mutta näitä suurteholatureita rakentaa puoli tusinaa yhden vetyaseman hinnalla.
Myös metaanin tankkausasemia rakentaa n. 5 kpl yhden vetyaseman hinnalla.
Hurja hinta hidas tankkaus = aseman pyörittäminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ilman jatkuvaa tukea. Tämä on nähty niin Yhdysvalloissa kuin Etelä-Koreassa.
- Anonyymi
Aika hataria ja alkuvaiheissa olevia suunnitelmia. Tuosta ollaan vielä todella kaukana toteutuksesta ja toteutuuko koskaan?
- Anonyymi
Kyllä sitä on vaan pakko alkaa toteuttamaan, kun muualla maailmassa ollaan jo herätty kolkkoon todellisuuteen....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28aa643-a3a5-401b-a79c-4c175fa57b65 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä on vaan pakko alkaa toteuttamaan, kun muualla maailmassa ollaan jo herätty kolkkoon todellisuuteen....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28aa643-a3a5-401b-a79c-4c175fa57b65valitse oikein
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä on vaan pakko alkaa toteuttamaan, kun muualla maailmassa ollaan jo herätty kolkkoon todellisuuteen....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28aa643-a3a5-401b-a79c-4c175fa57b65Kyllä, Saksassa poltettu 450 000 000 € EU hankkeeseen. Tällä saatu 90 tankkausasemaa. Tosin niitä piti tulla 120. Jätän kotitehtäväksi laskea tankkausaseman hinnan.
Ja vetypommiautoja piti tulla liikenteeseen 60 000 (0,1 % autokannasta) vuoteen 2022 mennessä. Hanke alkoi 2019 ja sen vuoden aikana myytiin 600 autoa. Vaikka tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi myydä yli 15 000 vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä on vaan pakko alkaa toteuttamaan, kun muualla maailmassa ollaan jo herätty kolkkoon todellisuuteen....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28aa643-a3a5-401b-a79c-4c175fa57b65Kolkko on ollut myös vetyuskovien härätys todellisuuteen
https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis
Onneksi ei enää tarvitse takertua tähän 30-40 vuoden takaiseen ideaan, joka olisi jo pitänyt maailma valloittaa. Nyt meillä on olemassa ratkaisuja, kuten biopolttoaineet, joilla Suomen liikenteen päästöjen kasvu katkaistiin jo reilu 10 vuotta sitten. Ja samaalla linjalla on tarkoitus jatkaa.
Autokannan päivittyminen on niin hidasta, että sähköautotkin alkavat vaikuttaa päästöihin vasta 2030 luvulla. Nopeampaa on vaihtaa polttoaine. Siis oikeasti nopeampaa. Ensimmäinen synteettisen tai ns. E-polttoaineen tuotantolaitos saattaa olla käynnissä jo 2025
https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, Saksassa poltettu 450 000 000 € EU hankkeeseen. Tällä saatu 90 tankkausasemaa. Tosin niitä piti tulla 120. Jätän kotitehtäväksi laskea tankkausaseman hinnan.
Ja vetypommiautoja piti tulla liikenteeseen 60 000 (0,1 % autokannasta) vuoteen 2022 mennessä. Hanke alkoi 2019 ja sen vuoden aikana myytiin 600 autoa. Vaikka tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi myydä yli 15 000 vuodessa.Suomelle on hyvä vaihtoehto katsella sivusta muiden maiden rahanpolttoa eikä lähteä ensivaiheessa tuhlaamaan verovaroja hukkaan menevään teollisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, Saksassa poltettu 450 000 000 € EU hankkeeseen. Tällä saatu 90 tankkausasemaa. Tosin niitä piti tulla 120. Jätän kotitehtäväksi laskea tankkausaseman hinnan.
Ja vetypommiautoja piti tulla liikenteeseen 60 000 (0,1 % autokannasta) vuoteen 2022 mennessä. Hanke alkoi 2019 ja sen vuoden aikana myytiin 600 autoa. Vaikka tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi myydä yli 15 000 vuodessa.Tällä hetkellä asemia on avattu 92 (25.8), lähiaikoina avataan 3 lisää.
On tavoiteltu 100 asemaa avatt. tälle vuod. Lähellä ollaan.
Pikkuhiljaa.....
- Anonyymi
Saisiko perusteluja...
- Anonyymi
Yön aikana lataus suoritetaan, mutta lämpeneekö moottori ja sisätilat yhtään noissa kikottimissa?
- Anonyymi
Lämpenee, mutta ei Toyotan lataushybridissä jos pakkasta on 10 astetta.
- Anonyymi
Vetyauto on se ainut oikea ratkaisu.
- Anonyymi
Kaasuauto on ainoa oikea ratkaisu. 70 % vetyautoa halvempi ostaa ja 30 % pienemmät polttoainekulut. Lähes sama toimintasäde kaasulla kuin vetyautolla, mutta kaasuauto jatkaa matkaa bensalla ja vetyauto hinausauton lavalla, kun kaasu loppuu.
Vety ei sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan. Metaani sisältyy ja tämän vuoden alussa myönnettiin investointitukea 18 uuden tankkausaseman rakentamiseen. Olemassaolevien n. 60 lisäksi.
Nesteytetyllä metaanilla toimivien kuorma-autojen hankintaan myönnetään 5000 €/auto tuki. Metaanista on siis kaavailtu ratkaisua rahtiliikenteeseen. Nurkka-ajossahan se on jo pitkään ollut käytössä (kaasubussit ja uudempana tulokkaana jakelukuorma-autot, esim. Niemi on ilmoittanut siirtyvänsä kokonaan biokaasuun).
Myös synteettisten tai ns. E-polttoaineiden tuotantoa aloitellaan metaanilla, jota on myöhemmin tarkoitus jatkojalostaa dieselin, lentokerosiinin yms. korvaaviksi nestemäisiksi polttoaineiksi. Tästä on Wärtsilän lisäksi innostunut hra St1 eli Anttonen.
Metaani on siitä hyvä, että sille löytyy jo jakeluverkot ja käyttökohteet
- maakaasua (=metaania) polttavat voimalaitokset ja maakaasuputkisto (jakeluverkko)
- 14 000 metaanikäyttöistä ajoneuvoa (enemmän kuin koko maailmassa vetyautoja)
Luonnollisesti Suomessa on kehitetty myös metaanilla toimivia polttokennovoimaloita. Ensin Wärtsilän toimesta ja nyt työtä jatkaa Convion.
Tähän on jo syntynyt "ekosysteemi", joten meille on japsien turha yrittää dumptata ylihintaista tekniikkaa, joka perustuu 20-30 vuoden takaisiin ideoihin!
- Anonyymi
Täällähän ihmetellään vielä puista kärrynpyörää.
- Anonyymi
Vedyn tulemista "30 vuoden päästä" on tosiaan luvattu jo 40 vuotta.
Tosin keväällä julkaistun Tuulilasin mukaan realistisimmat arviot laajamittaisesta käyttöönotosta osuvat nyt vuosiin 2050-2070.
- Anonyymi
"Suomalainen P2X Solutions"
P2X on lyhenne termistä Power-to-X
Joka tarkoittaa vedyn hyödyntämistä teollisuuden raaka-aineena tai ns. synteettisen metaanin valmistuksessa (joka on 1. askel ns. sähköpolttoaineiden tuotannossa)
https://qpower.fi/fi/synteettiset-sanavalinnat-power-to-x-sanastoa-aloittelijoille/
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/power-to-x-p2x-–-mita-se-tarkoittaa-ja-miten-se-mullistaa-energian-ja-ruoantuotannon-
https://yle.fi/uutiset/3-10940725
Vety ja polttokennot on niin last season.
- Anonyymi
ja suomeen tulee vedyntuotantolaitos kohta porin lähelle!
Miraiiiiiiiiii huudot kaikuu - Anonyymi
Hienoa todella. Onnea Harjavalta!!
- Anonyymi
eli pörssissä yhtiöt?
- Anonyymi
Hyviä uutisia siis
- Anonyymi
Ihan parasta
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2703899Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2701320Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651285- 841076
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931040eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.95970Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56936En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118926- 169873
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814