Naisten syrjiminen töissä

Kilpailimme naistyöntekijän kanssa samoista tehtävistä töissä. Esitin vaatimuksia palkan ja työsopimuksen suhteen ja sanoin, että vähempään en tyydy. Ottakaa tai jättäkää. Lopputulema oli että vaatimuksiini suostuttiin ja sain pestin. Naistyöntekijä joutui tyytymään jäljelle jääviin tehtäviin huonommilla ehdoilla.

Mieleeni nousee väkisin, että oliko kyse sukupuolisesta syrjinnästä? Esihenkilö on itsekin nainen, joten pidin kovin kummana sitä että enemmän vaativa miestyöntekijä palkattiin. Painaako sukupuoli niin paljon, vai oliko kyse muista tekijöistä? Toisaalta minulla on parempi koulutus, mutta naisenkin koulutustaso olisi periaatteessa riittänyt tehtävään. Itse olisin esihenkilönä ajatellut talolle koituvaa säästöä ja palkannut sen toisen henkilön.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai ai ai ai, taas oli kikkeli lisää ja pestin paikka.

      • Väkisin tuli sellainen olo. Toki olen tyytyväinen omasta urakehityksestä, mutta voitonriemua hieman syö se, kun olen tasa-arvon kannattaja.


      • Ehkäpä koulutus vaikutti tai esimies suosii miehiä. Mulla on ollut esimies joka otti aina miehen, kun miehiä vaan oli tarjolla. Ihan sama miten noviisi tms.

        Mut tää nainen olikin miehille aina mielin kielin ja povi puolipaljaana keikistellen jäi lirkuttamaan ihan sama mimmonen turrikka ukko oli. 😅


      • J-a-n kirjoitti:

        Ehkäpä koulutus vaikutti tai esimies suosii miehiä. Mulla on ollut esimies joka otti aina miehen, kun miehiä vaan oli tarjolla. Ihan sama miten noviisi tms.

        Mut tää nainen olikin miehille aina mielin kielin ja povi puolipaljaana keikistellen jäi lirkuttamaan ihan sama mimmonen turrikka ukko oli. 😅

        Esimies esinainen esihenkilö.


      • J-a-n kirjoitti:

        Ehkäpä koulutus vaikutti tai esimies suosii miehiä. Mulla on ollut esimies joka otti aina miehen, kun miehiä vaan oli tarjolla. Ihan sama miten noviisi tms.

        Mut tää nainen olikin miehille aina mielin kielin ja povi puolipaljaana keikistellen jäi lirkuttamaan ihan sama mimmonen turrikka ukko oli. 😅

        Tuo voi kääntyä itseään vastaan. Kerran kieltäydyin yhdestä työpaikasta, kun haastattelija kävi vähän liian kilhakkaana. Ajattelin, että tämä henkilö tulisi pyörimään aina ongelmanani ja töiden tekemisestä tulisi kiusallista.


      • Palstakamu kirjoitti:

        Tuo voi kääntyä itseään vastaan. Kerran kieltäydyin yhdestä työpaikasta, kun haastattelija kävi vähän liian kilhakkaana. Ajattelin, että tämä henkilö tulisi pyörimään aina ongelmanani ja töiden tekemisestä tulisi kiusallista.

        Juu, totta. Tämäkin esihenkilö nainen on vitsi joka puolella, jopa miehet vitsailee hänestä. Mutta ottaa kerbaasti "lahjukset" vastaan.


      • J-a-n kirjoitti:

        Juu, totta. Tämäkin esihenkilö nainen on vitsi joka puolella, jopa miehet vitsailee hänestä. Mutta ottaa kerbaasti "lahjukset" vastaan.

        *kernaasti


      • Palstakamu kirjoitti:

        Väkisin tuli sellainen olo. Toki olen tyytyväinen omasta urakehityksestä, mutta voitonriemua hieman syö se, kun olen tasa-arvon kannattaja.

        Ymmärrän, mutta sinä et valintaa tehnyt, joten olet paikkasi saanut ja sinun ei sitä pidä surra. Elämä on kilpailua toisinaan.


      • J-a-n kirjoitti:

        Juu, totta. Tämäkin esihenkilö nainen on vitsi joka puolella, jopa miehet vitsailee hänestä. Mutta ottaa kerbaasti "lahjukset" vastaan.

        Niin että miehet pääsee reittä pitkin...


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin että miehet pääsee reittä pitkin...

        Tavallaan joo. Joku naispuolinen alainen on vaikkapa kuumeessa tai jää sairaita lapsia kotiin hoitamaan, niin hyvä ettei potkuilla uhkaa. Vittuilee ainakin heti. No sitten joku mies jää rokulipäivää viettämään ja voi sanoakkin, että oli pitkä ilta kavereitten kanssa ja kauhia olo. Niin tää vaan hihittää, noo täytyyhän sitä välillä kavereitten kanssa tuulettua. 😂

        Sillä hyvä.


      • J-a-n kirjoitti:

        Tavallaan joo. Joku naispuolinen alainen on vaikkapa kuumeessa tai jää sairaita lapsia kotiin hoitamaan, niin hyvä ettei potkuilla uhkaa. Vittuilee ainakin heti. No sitten joku mies jää rokulipäivää viettämään ja voi sanoakkin, että oli pitkä ilta kavereitten kanssa ja kauhia olo. Niin tää vaan hihittää, noo täytyyhän sitä välillä kavereitten kanssa tuulettua. 😂

        Sillä hyvä.

        On kyllä naiseksi ihan urpo.


    • Anonyymi

      Sissus....🤔

    • Anonyymi

      Riippuu pitkälti niistä tehtävistä ja eroista, joita todellisuudessa on ollut. Vaikka olis paperilla yhtä pätevä niin eihän se käytännössä tarkota oikeestaan yhtään mitään. Kuinka paljon sulla ylipäänsä on kompetenssia määritellä sitä toista hakijaa jne. Esimerkkiksi itse en tiedä miten ihmeessä olen saanut oikeestaan yhtään työpaikoistani. Väitän, että lähinnä vain asenteeni ansiosta. Joskus sekin, että esittää vaatimuksensa eikä peräänny niistä on hyvä juttu. Vaikea näitä on aina varmuudella sanoa.

      • Kiitos kommentista. Ehkä minä vain aliarvioin itseäni ja ajattelen että se toinen olisi ollut parempi vaihtoehto. Mitä sekin kertoo sitten minusta...


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Ehkä minä vain aliarvioin itseäni ja ajattelen että se toinen olisi ollut parempi vaihtoehto. Mitä sekin kertoo sitten minusta...

        Kuinka paljon sä todellisuudessa siitä toisesta tiedät? Valintaan voi olla paljon ihan legitiimejäkin syitä. Turhaan sinä jokatapauksessa sitä pohdit, jos et ole tehnyt mitään epäeettistä. Valinnan tehnyt puolustelkoon itse valintaansa, jos siitä joskus tulee sanomista.


    • Anonyymi

      Leikkuuta itsellesi pimpero niin et tarvitse sitten tehdä näitä aloituksia.

      AsianVierestä

      • Ja nämä aloitukset ärsyttävät sinua koska?


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Ja nämä aloitukset ärsyttävät sinua koska?

        Mikä itseäsi ärsyttää tekastuissa aloituksissa?
        Samana päivänä joku heteromieskö tekisi kaksi aloitusta jossa vastakkain olisi VALKOINEN mies ja nainen? Höpö höpö. Vaihda tampooni.

        AsianVierestä


      • Palstakamu kirjoitti:

        Ja nämä aloitukset ärsyttävät sinua koska?

        Minusta tämä aloitus oli tosi hyvä ja mielenkiintoinen. Luit lähes jokaisen kommentin tästä osiosta, sillä aihe kiinnosti. Kiitos siitä.

        Muuten aina kun lukee "AsianVierestä" ei tarkoita sitä, että kirjoittaja olisi alkuperäinen AsianVierestä vaan monesti olen törmännyt siihen, että joku muu esiintyy hänenä, kun on anonyyminä lisätty allekirjoitus, ei nickillinen nimimerkki.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Minusta tämä aloitus oli tosi hyvä ja mielenkiintoinen. Luit lähes jokaisen kommentin tästä osiosta, sillä aihe kiinnosti. Kiitos siitä.

        Muuten aina kun lukee "AsianVierestä" ei tarkoita sitä, että kirjoittaja olisi alkuperäinen AsianVierestä vaan monesti olen törmännyt siihen, että joku muu esiintyy hänenä, kun on anonyyminä lisätty allekirjoitus, ei nickillinen nimimerkki.

        No nyt on se oikea.

        Jokainen sivistynyt mies tietää miten suomalainen yhteiskunta on muuttunut viimeisten 30 vuoden aikana. Yliopistoissa opiskelevista 60 % on naisia. Naisilla on täysin yhtenevät mahdollisuudet uransa kehittämiseen mitä miehillä.
        Kaiken tämän jälkeen joku kehtaa vielä urputtaa jossain palstalla naisten sortamisesta maassa jossa naiset ovat kaikkein tasa-arvoisemmassa asemassa...niin KOKO MAAILMASSA.
        Voisiko aloittaja sitten tehdä jotain ettei aloituksesta tulisi hänelle pahaa mieltä? Voi, antaa se paikkansa sille jolle se hänen mielestään kuuluu. Jos ei niin pää kiinni!
        Turhan jauhajia on jo liikaakin tässä maassa.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä itseäsi ärsyttää tekastuissa aloituksissa?
        Samana päivänä joku heteromieskö tekisi kaksi aloitusta jossa vastakkain olisi VALKOINEN mies ja nainen? Höpö höpö. Vaihda tampooni.

        AsianVierestä

        En vieläkään ymmärrä pointtiasi. Mikä tässä oli niin uskomatonta? Kyse on normaalista arkielämästä. Oletko vieraantunut siitä?


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        En vieläkään ymmärrä pointtiasi. Mikä tässä oli niin uskomatonta? Kyse on normaalista arkielämästä. Oletko vieraantunut siitä?

        Se voi olla sinun elämääsi koska olet sinä.
        Työpaikoissa joissa olen työskennellyt on esimiehinäni ollu myös naisia.
        Se ettei naisten asema ole niin hyvä kuin Suomessa mitä etelämmäksi euroopassakin mennään ei liene suomalaisten tai niiden VALKOISTEN miesten vikaa?
        Sinulla on ikävä asenneongelma tai sitten et ole nähnyt maailmaa pisaran vertaa. Sinun työpaikkasi ei ole maapallo tai edes Suomi. Tilanteesi on toki ikävä koska olet sellainen henkilö joka ei kuuluisi olla ko. tehtävässä jo epäröinnin vuoksi. Tee johtopäätös ja eroa tehtävästä tai kehitä itseäsi tasolle josta voisit olla ylpeä sukupuolesta riiippumatta.

        AsianVierestä


      • Misogyyninen vastaus. Häpeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on se oikea.

        Jokainen sivistynyt mies tietää miten suomalainen yhteiskunta on muuttunut viimeisten 30 vuoden aikana. Yliopistoissa opiskelevista 60 % on naisia. Naisilla on täysin yhtenevät mahdollisuudet uransa kehittämiseen mitä miehillä.
        Kaiken tämän jälkeen joku kehtaa vielä urputtaa jossain palstalla naisten sortamisesta maassa jossa naiset ovat kaikkein tasa-arvoisemmassa asemassa...niin KOKO MAAILMASSA.
        Voisiko aloittaja sitten tehdä jotain ettei aloituksesta tulisi hänelle pahaa mieltä? Voi, antaa se paikkansa sille jolle se hänen mielestään kuuluu. Jos ei niin pää kiinni!
        Turhan jauhajia on jo liikaakin tässä maassa.

        AsianVierestä

        Kyllä siinä naisten palkkaamisessa esteenä voi olla mahdollinen äitiys. Moni palkkaa mieluummin miehen kuin naisen, joka voi olla tärkeänä hetkenä yrityksen kannalta olla äitiyslomalla. Lisäksi äitiyslomalla joutuu palkkamaan toisen henkilön samalla kuin pitää maksaa äitiyslomalla-olijalle. Tämänkaltainen käsitys minulla on - olenko jostain muustakin henkilöstä oikeilla jäljillä? Mielestäni aloittaja aloitti kyselemään aiheesta aivan järkevästä syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on se oikea.

        Jokainen sivistynyt mies tietää miten suomalainen yhteiskunta on muuttunut viimeisten 30 vuoden aikana. Yliopistoissa opiskelevista 60 % on naisia. Naisilla on täysin yhtenevät mahdollisuudet uransa kehittämiseen mitä miehillä.
        Kaiken tämän jälkeen joku kehtaa vielä urputtaa jossain palstalla naisten sortamisesta maassa jossa naiset ovat kaikkein tasa-arvoisemmassa asemassa...niin KOKO MAAILMASSA.
        Voisiko aloittaja sitten tehdä jotain ettei aloituksesta tulisi hänelle pahaa mieltä? Voi, antaa se paikkansa sille jolle se hänen mielestään kuuluu. Jos ei niin pää kiinni!
        Turhan jauhajia on jo liikaakin tässä maassa.

        AsianVierestä

        Naisten urakehitys tyrehtyy usein äitiyteen. Koko ikäni työskennellyt naisvaltaisilla aloilla, joissa parhaassa lapsentekoiässä oleville naisille kirjoitetaan pelkkiä pätkätyösopimuksia. Sopimusta ei tietenkään jatketa, jos äitiysloma kutsuu.
        Hassua, sillä samaan aikaan Suomessa ollaan huolissaan kun lapsia ei synny tarpeeksi.
        Naisten huonommat palkat määräävät usein sen, että nainen jää kotiin lasten kanssa niin hoitovapaalla kuin lapsen sairastaessa ym.

        Äläpä lässytä tasaarvoisesta urakehitysmahdollisuudesta sukupuolten välillä. Etuoikeutettu on usein sokea.


    • Näillä tiedoilla sanoisin että muista syistä. En nyt tiedä mihin hommaan hait mutta jos kyse on toimimisesta vaikka asiakasrajapinnassa tai esimiehenä niin sinun valintasi olisi hyvinkin perusteltu. Sinä ehkä lasket suoraan eurot mutta valinnoissa myös mietitään miten hyvin pystyt pitämään yrityksen puolia vaikka neuvotteluissa. Jos jo työhaastattelussa tai valintatilanteessa kaikki käy niin varmaan mietitään miten tällainen joo-joo-henkilö pärjää muissa tilanteissa.

      On tietysti mahdollista että sukupuolista syrjintää on tapahtunut. Jos olet naisvaltaisella alalla ja yrityksen tavoitteena on että esim vuonna 2030 puolet olisi miehiä ja puolet naisia niin on mahdollista että olet saanut kohdallesi positiivisen syrjinnän kortin. Jos siirryt vaikka yrityksessä toisen osaston kirjoille niin sen osaston osaltahan tavoite on taas yhden henkilön verran lähempänä toteutua.

    • Anonyymi

      Sinäkö tiedät, mikä oli toisen palkkatoive?

      • Toinen osapuoli kertoi kahvipöydässä oma-aloitteisesti. En tohtinut kertoa omia vaatimuksiani.


    • Ehkä kysymys on siitä että naiset itsekään eivät lopulta luota toisiin naisiin. Noh, en minäkään luottaisi, jos olisin nainen.

    • Anonyymi

      Onneksi olkoon mäkkärin vuoropäällikän sijaisuudesta.

      • Tsot tsot. Mäkkärin työntekijät tekevät arvokasta työtä.


    • Anonyymi

      Olet siis... Olli-Olli-Oksikodoni ja Epälääkäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      329
      4019
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      24
      2256
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      20
      1483
    4. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      39
      1384
    5. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      33
      1336
    6. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      24
      1268
    7. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      125
      1218
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      81
      1202
    9. Älkää käyttäkö tunnisteita

      Täällä pesii muutama mt-tapaus, joka alkaa esittää teitä ja pilaa välinne kaivattuun. Alat kuvitella että se kaivattusi
      Ikävä
      36
      1101
    10. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      49
      1100
    Aihe