MV-marin, kuka tekee?

Anonyymi

MV-marin menu nurin parikymmentä vuotta sitten, mutta uusia veneitä on myynnissä.
Bella ilmeisesti osti mallien teko-oikeudet, mutta en löytänyt MV-marin veneitä heidän sivuiltaan.

Kuka tekee uudet MV-marin veneet?

55

3761

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysymykseesi en osaa vastata mutta vähän sama tilanne esim. Vatorilla, alkuperäinen tehdas lopetti joskus 1990- luvulla mutta ko. merkkisiä veneitä taitaa tulla uusia yhä!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos jaksaisi lukea omia linkityksiä niin huomaisi ettei siinä ole päätä eikä häntää.

        MV- Marin meni konkkaan 10 vuotta sitten... onko siitä uudempia runkoja ollenkaan vai onko konkurssipesän puolivalmista jäämistöä valmistunut pikkuhiljaa jos uudempana on käytettyjen palstoilla?


      • Anonyymi

        Luitko tuota linkkiä ollenkaan???

        Siis tuo lafka tarjoaa kansipinnoitteita vanhoihin veneisiin, kuten vaikka MV-Marineihin. Eivät ne itse veneitä myy. Kuten vaikka Biltema myy Audiin sopivia suodattimia, mutta ei kai siellä itse autoja myydä.

        Toivottavasti tästä oli apua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jaksaisi lukea omia linkityksiä niin huomaisi ettei siinä ole päätä eikä häntää.

        MV- Marin meni konkkaan 10 vuotta sitten... onko siitä uudempia runkoja ollenkaan vai onko konkurssipesän puolivalmista jäämistöä valmistunut pikkuhiljaa jos uudempana on käytettyjen palstoilla?

        Joo siis 10 eikä 20 vuotta sitten.

        Tuolta löysin tiedon siitä, että Bella olisi ostanut oikeuksia veneisiin:
        https://venelehti.fi/bella-veneet-osti-mv-marinin-malliston/

        Bellan valikoimassa ei niitä kuitenkaan löydy ainakaan MV-marin -nimellä.

        Kuopiossa myydään kuitenkin upouusia mv-marin veneitä esimerkiksi MV-MARIN 5400 HT UUSI
        http://www.venevalitys.com/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis 10 eikä 20 vuotta sitten.

        Tuolta löysin tiedon siitä, että Bella olisi ostanut oikeuksia veneisiin:
        https://venelehti.fi/bella-veneet-osti-mv-marinin-malliston/

        Bellan valikoimassa ei niitä kuitenkaan löydy ainakaan MV-marin -nimellä.

        Kuopiossa myydään kuitenkin upouusia mv-marin veneitä esimerkiksi MV-MARIN 5400 HT UUSI
        http://www.venevalitys.com/

        MV-marin 6600 oli jossain vaiheessa Aquador 22C. Myös Bella Patrol pohjautui vissiin samaan muottiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MV-marin 6600 oli jossain vaiheessa Aquador 22C. Myös Bella Patrol pohjautui vissiin samaan muottiin.

        Bella Patrol ehkä oli sama, mutta Aquador 22 ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MV-marin 6600 oli jossain vaiheessa Aquador 22C. Myös Bella Patrol pohjautui vissiin samaan muottiin.

        Mutta kuka tekee niitä tänään?
        Ei kai 10 vuotta vanhoja veneitä saa myydä uutena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis 10 eikä 20 vuotta sitten.

        Tuolta löysin tiedon siitä, että Bella olisi ostanut oikeuksia veneisiin:
        https://venelehti.fi/bella-veneet-osti-mv-marinin-malliston/

        Bellan valikoimassa ei niitä kuitenkaan löydy ainakaan MV-marin -nimellä.

        Kuopiossa myydään kuitenkin upouusia mv-marin veneitä esimerkiksi MV-MARIN 5400 HT UUSI
        http://www.venevalitys.com/

        Hieman tuoksahtaa tuo venevalituksen "uusi" kun sivustolla ei ihmeemmin ole päiväyksiä ja ilmoituksissa todetaan että vuosimalli tarkistettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman tuoksahtaa tuo venevalituksen "uusi" kun sivustolla ei ihmeemmin ole päiväyksiä ja ilmoituksissa todetaan että vuosimalli tarkistettava.

        Myyjä tietää jotain, muttei kerro suoraan.
        Ei ihme, on savolainen.


    • Anonyymi

      Miten joku haikailee vielä kaksikymmentä vuotta vanhoja malleja. Hei haloo. Nyt eletään jo 20 lukua. Hiukan on kehitys kulkenut eteenpäin haaveilimistas malleista.

      • Anonyymi

        En tiedä mistä haikailu tuli mieleesi.

        Mutta JOS vene on uusi, se ei ole vanha.


      • Anonyymi

        Vesi ei ole miksikään muuttunut 20 vuodessa. Ei uudempaa suunnittelua oleva vene välttämättä ole yhtään parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesi ei ole miksikään muuttunut 20 vuodessa. Ei uudempaa suunnittelua oleva vene välttämättä ole yhtään parempi.

        Ei välttämättä, mutta harva ala on sellainen, ettei siinä tapahdu mitään kehitystä 20 vuoteen.
        Voi perustellusti kysyä onko mieltä ostaa mitään sellaista, jonka kehitys on loppunut 20 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, mutta harva ala on sellainen, ettei siinä tapahdu mitään kehitystä 20 vuoteen.
        Voi perustellusti kysyä onko mieltä ostaa mitään sellaista, jonka kehitys on loppunut 20 vuotta sitten.

        Kehitystä on tapahtunut lähinnä moottoreissa ja varusteissa. Ne saa vanhaankin runkoon. Muoti ei ole kehitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, mutta harva ala on sellainen, ettei siinä tapahdu mitään kehitystä 20 vuoteen.
        Voi perustellusti kysyä onko mieltä ostaa mitään sellaista, jonka kehitys on loppunut 20 vuotta sitten.

        Hyvin moni ala on sellainen, ettei oleellista kehitystä tapahdu pitkiin aikoihin vaikka markkinointiosasto muuta väittää. Sitten saattaa välillä tulla merkittäviä nytkähdyksiä eteenpäin. Autoteollisuus on siitä hyvä esimerkki, kun jenkkien autoteollisuus aikoinaan keksi markkinoida autoja vuosimalleina joissa ei mitään teknistä kehitystä tapahtunut, mutta värivalikoima, kromiblingbling ja pienet muotoiluseikat erottivat vuosimallit toisistaan jotta markkinointiin haksahtanut kuluttaja voisi kehua uutta autoaan naapurille jotta naapurikin päätyisi autokaupoille. Amerikkalaiset keksivät myydä autoja mielikuvilla faktojen sijaan, ja valitettavasti se toimi erittäin hyvin.

        Toinen helkkarin hyvä esimerkki on konetiskitabletit, joiden markkinoinnissa on ollut vaikka minkälaista triple-actionia, powerballia tai vaikka mitä joka markkinointimiesten mukaan takaa 33,72% paremman pesutuloksen vaikka se vuosien takainen tiskiaine pesee yhtä puhtaaksi.

        Veneteollisuus on hyvin vanhoillinen suunnittelun ja työmenetelmien osalta, mutta se on oppinut seuraamaan muotia. Silti suuret kokeneet valmistajat tekevät veneitä joissa on sellaisia suunnitteluvirheitä joihin luulisi vain aloittelijoiden sortuvan, ja ahneudessa säästetään materiaaleissa niin, että viimeistään takuuajan umpeuduttua sisustuspaneelit repsottavat, "haponkestävä" teräskaide on ruosteessa jne jne. Kunnolla höynäytetty asiakas ei edes ymmärrä tulleensa höynäytetyksi, vaan haluaa muutaman vuoden välein uuden "nykyaikaisemman" veneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, mutta harva ala on sellainen, ettei siinä tapahdu mitään kehitystä 20 vuoteen.
        Voi perustellusti kysyä onko mieltä ostaa mitään sellaista, jonka kehitys on loppunut 20 vuotta sitten.

        No laitappa tähän lista viimeisen 10 vuoden hydrodynaamisista ionnovaatiosta veneiden runkosuunnittelun alalla, taitaa olla lyhyt lista :-)


    • Anonyymi

      Ostin uuden partakoneen, se on tismalleen samanlainen kuin vanha jonka olen ostanut 18-19 vuotta sitten. Uutena uusi myös myytiin ja takuupaperit ovat mukana!

    • Anonyymi

      Muoti voi olla kehitystä ja on olemassa tuoteita, jotka eivät ole muuttuneet, kuten vaikka alasin.

      Veneet sen sijaan ovat muuttuneet rakenteeltaan, valmistustekniikaltaan ja materiaaleiltaan huomattavasti. Sama kestävyys saavutetaan pienemmällä massalla, joka tietenkin säästää valmistuksessa ja käyttämisessä.

      Myös veneiden varustelussa on tapahtunut muutoksia ja siksi veneiden pohjapiirrokset ovat kehittyneet vastaamaan niitä.

      Alkuperäinen kysymys onkin, onko uutena myytävät veneet 10 vuotta vanhoja vai uusia. Jos ovat uusia, niin kuka niitä tekee?

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa, kuka kantaa vastuun veneen rakenteesta ja turvallisuudesta, jos valmistaja on mennyt nurin 10 vuotta sitten?
        Vastaako vene tämän päivät turvallisuusvaatimuksia?


      • Anonyymi

        Kilpavehkeitä lukuun ottamatta ei 20 vuodessa ole käytännössä mitään kehitystä tapahtunut joka hyödyttäisi käyttäjää. Se on markkinamiesten vedätyshöpinöitä. Massatuotannon menetelmät on hiukan kehittyneet vaikuttaen valmistuskustannuksiin ja ympäristökuormitukseen. Muoti voi epäsuorasti vahingossa johtaa kehitykseen, mutta markkinointikikka sekin on. Oma 6v vanha Yamariini ei uudelle häpeä, mutta suunnittelun ja työn laatu ja kehitys ei ole mitenkään 80-luvun tekelettä parempi käytännössä. Materiaalit ja laminointikin hyvin pitkälti 70-luvun tekniikkaa vähän modernimmassa ulkoasussa. Toimii se silti. Ihan saletisti sama juttu MV-marineissa. Oikein varastoitu runko ei miksikään muutu kymmenessä vuodessa, toimii kuin uusi. Parissa kymmenessä vuodessa voi sisustusmateriaalit rapistua mutta se runko on edelleen priimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kiinnostaa, kuka kantaa vastuun veneen rakenteesta ja turvallisuudesta, jos valmistaja on mennyt nurin 10 vuotta sitten?
        Vastaako vene tämän päivät turvallisuusvaatimuksia?

        Kuluttajakaupassa tuotteen myynyt yritys vastaa ensisijaisesti, ei valmistaja. Myyjä kynii sitten valmistajalta jos jotain on saatavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpavehkeitä lukuun ottamatta ei 20 vuodessa ole käytännössä mitään kehitystä tapahtunut joka hyödyttäisi käyttäjää. Se on markkinamiesten vedätyshöpinöitä. Massatuotannon menetelmät on hiukan kehittyneet vaikuttaen valmistuskustannuksiin ja ympäristökuormitukseen. Muoti voi epäsuorasti vahingossa johtaa kehitykseen, mutta markkinointikikka sekin on. Oma 6v vanha Yamariini ei uudelle häpeä, mutta suunnittelun ja työn laatu ja kehitys ei ole mitenkään 80-luvun tekelettä parempi käytännössä. Materiaalit ja laminointikin hyvin pitkälti 70-luvun tekniikkaa vähän modernimmassa ulkoasussa. Toimii se silti. Ihan saletisti sama juttu MV-marineissa. Oikein varastoitu runko ei miksikään muutu kymmenessä vuodessa, toimii kuin uusi. Parissa kymmenessä vuodessa voi sisustusmateriaalit rapistua mutta se runko on edelleen priimaa.

        Kaikki pehmeät muovit rapistuvat 10 vuodessa koska niistä haihtuu pehmentimet. Se tarkoittaa ainakin letkuja ja tiivisteitä. Myös liimaukset menettävät lujuuttaan.

        Tuote- ja valmistustekniikan merkityksen vähättely ei kestä kriittistä tarkastelua. Jos 2014 Yamarin on 80-luvun tekniikalla tehty, niin 80-luvun Yamarin oli 50-luvun tekniikkaa. Samalla logiikalla 2021 vene on 1990-luvun tekniikkaa.

        Jos tekniikka on aina 30-vuotta vanhaa, niin siinä tapahtuu 10 vuodessa 10 vuoden kehitys riippumatta siitä minkä vuoden tekniikaksi menetelmää kutsutaan :D

        Menetelmissä on tapahtunut jatkuvasti kehitystä. Esimerkiksi muotit tehdään jyrsimällä, jolloin ne on laadultaan huomattavasti parempia kuin vanhat. Alipaineinjektiolla saavutetaan huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpi tuote kuin avolaminoinnilla, joka on sitä 80-luvun tekniikkaa (ja osin myöhempääkin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pehmeät muovit rapistuvat 10 vuodessa koska niistä haihtuu pehmentimet. Se tarkoittaa ainakin letkuja ja tiivisteitä. Myös liimaukset menettävät lujuuttaan.

        Tuote- ja valmistustekniikan merkityksen vähättely ei kestä kriittistä tarkastelua. Jos 2014 Yamarin on 80-luvun tekniikalla tehty, niin 80-luvun Yamarin oli 50-luvun tekniikkaa. Samalla logiikalla 2021 vene on 1990-luvun tekniikkaa.

        Jos tekniikka on aina 30-vuotta vanhaa, niin siinä tapahtuu 10 vuodessa 10 vuoden kehitys riippumatta siitä minkä vuoden tekniikaksi menetelmää kutsutaan :D

        Menetelmissä on tapahtunut jatkuvasti kehitystä. Esimerkiksi muotit tehdään jyrsimällä, jolloin ne on laadultaan huomattavasti parempia kuin vanhat. Alipaineinjektiolla saavutetaan huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpi tuote kuin avolaminoinnilla, joka on sitä 80-luvun tekniikkaa (ja osin myöhempääkin)

        Markkinamiehet ovat näköjään onnistuneet tehtävässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markkinamiehet ovat näköjään onnistuneet tehtävässään.

        Sanoo katkera vanhan paatin omistaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo katkera vanhan paatin omistaja

        Ei todellakaan, vaan monta paattia nähneenä tiedän, ettei kehitys ja uudet menetelmät aina mene parempaan suuntaan, ja että uusia hyviä valmistusmenetelmiä otetaan venevalmistukseen hyvin hitaasti koska se on kallista ja halpa menetelmä parantaa voittomarginaalia. Parempi menetelmäkään ei ole laadun tae. Oman uusimman veneeni runko on laminoitu 2015 ja vene on otettu käyttöön 2019. Laadullisesti se on heikompi kuin vanha vuonna 1976 valmistettu joka tietysti on monen vuoden ahkeran käytön takia varsin kulahtanut vaikka varusteita on vuosien saatossa uusittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan, vaan monta paattia nähneenä tiedän, ettei kehitys ja uudet menetelmät aina mene parempaan suuntaan, ja että uusia hyviä valmistusmenetelmiä otetaan venevalmistukseen hyvin hitaasti koska se on kallista ja halpa menetelmä parantaa voittomarginaalia. Parempi menetelmäkään ei ole laadun tae. Oman uusimman veneeni runko on laminoitu 2015 ja vene on otettu käyttöön 2019. Laadullisesti se on heikompi kuin vanha vuonna 1976 valmistettu joka tietysti on monen vuoden ahkeran käytön takia varsin kulahtanut vaikka varusteita on vuosien saatossa uusittu.

        Tekniikan edullisuus riippuu tuotantomääristä. Avolaminointi ei ole edullinen, jos valmistajan tuoteet menevät hyvin kaupaksi. Ilman poistaminen laminaatista lisää selvästi sen lujuutta ja laatua.

        En usko, että sinulla on riittävästi kykyä verrata kahden eri rungon laatua ainakaan, kun esität vain vaitteen parempo-huonompi kuin lapsi, joka vertaa jäätelön makuja. Annan sinulle kuitenkin mahdollisuuden perustella paremmuutta tai huonoutta jollain todellisella suureella - ja olen mielelläni väärässä.

        Alipaineen käyttäminen laminoinnissa on välttämätöntä styreenin keräämiseksi. Se johtaa kustannuksiin, mutta myös parempaan lopputulokseen. Siihen on siirrytty lain pakottamana.

        Avolaminoinnista luopuminen on lopettanut heikosti kannattavat yritykset. Yleisesti voidaan sanoa, että huono kannattavuus johtaa säästöihin ja huonompaan lopputulokseen. Kun yrityksella on rahaa sijoittaa uusiin laitteisiin, sillä on myös pitkän tähtäimen suunnitelma pysyä alalla ja tehdä hyviä tuoteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikan edullisuus riippuu tuotantomääristä. Avolaminointi ei ole edullinen, jos valmistajan tuoteet menevät hyvin kaupaksi. Ilman poistaminen laminaatista lisää selvästi sen lujuutta ja laatua.

        En usko, että sinulla on riittävästi kykyä verrata kahden eri rungon laatua ainakaan, kun esität vain vaitteen parempo-huonompi kuin lapsi, joka vertaa jäätelön makuja. Annan sinulle kuitenkin mahdollisuuden perustella paremmuutta tai huonoutta jollain todellisella suureella - ja olen mielelläni väärässä.

        Alipaineen käyttäminen laminoinnissa on välttämätöntä styreenin keräämiseksi. Se johtaa kustannuksiin, mutta myös parempaan lopputulokseen. Siihen on siirrytty lain pakottamana.

        Avolaminoinnista luopuminen on lopettanut heikosti kannattavat yritykset. Yleisesti voidaan sanoa, että huono kannattavuus johtaa säästöihin ja huonompaan lopputulokseen. Kun yrityksella on rahaa sijoittaa uusiin laitteisiin, sillä on myös pitkän tähtäimen suunnitelma pysyä alalla ja tehdä hyviä tuoteita.

        Meillä on yhä aktiivikäytössä jopa 60- luvulla sen aikaisilla menetelmillä valmistettuja lasikuituveneitä, nykyisin valmistuvista ei liene moni käytössä 40- 50 vuoden kuluttua...Ja se lapsen makuaisti sitten, kun lapsi maistaa mikä on parasta jäätelöä, se on sitten siinä, mikä sen luotettavampi testi, juuri sinunko makumieltymyksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikan edullisuus riippuu tuotantomääristä. Avolaminointi ei ole edullinen, jos valmistajan tuoteet menevät hyvin kaupaksi. Ilman poistaminen laminaatista lisää selvästi sen lujuutta ja laatua.

        En usko, että sinulla on riittävästi kykyä verrata kahden eri rungon laatua ainakaan, kun esität vain vaitteen parempo-huonompi kuin lapsi, joka vertaa jäätelön makuja. Annan sinulle kuitenkin mahdollisuuden perustella paremmuutta tai huonoutta jollain todellisella suureella - ja olen mielelläni väärässä.

        Alipaineen käyttäminen laminoinnissa on välttämätöntä styreenin keräämiseksi. Se johtaa kustannuksiin, mutta myös parempaan lopputulokseen. Siihen on siirrytty lain pakottamana.

        Avolaminoinnista luopuminen on lopettanut heikosti kannattavat yritykset. Yleisesti voidaan sanoa, että huono kannattavuus johtaa säästöihin ja huonompaan lopputulokseen. Kun yrityksella on rahaa sijoittaa uusiin laitteisiin, sillä on myös pitkän tähtäimen suunnitelma pysyä alalla ja tehdä hyviä tuoteita.

        Perustelen paremmuutta esimerkiksi purjeveneiden kölituennalla. Kunnollinen kölitukkien laminointi on hyvin pitkälti hidasta käsityötä joka on länsimaissa kallista. Siksi moni valmistaja on siirtynyt kasettiratkaisuun jossa toisessa muotissa laminoidaan sisämoduuli joka myöhemmin liimataan runkoon tukevoittaen rakennetta. On se riittävän tukeva purjehdukseen, mutta kun käydään kolistelemaan kiviä on rakenne heikko ja äkkiä jodutaan laajoihin korjaustoimenpiteisiin joissa suurin osa veneen sisustasta on purettava ja uusittava. Pohja kölin ympärillä joustaa, laminaatti halkeilee, liimatut tuet pettävät, sisustusmoduulit ja välilaipiot liikahtavat jne vaikka ei mitään välitöntä uppoamisen vaaraa olisikaan. Perinteisesti ja laadukkaasti laminoidulla veneellä todetaan samassa tilanteessa, että pistetään lyijyköliin vähän pakkelia seuraavalle purjehduskaudelle.

        Avolaminoinnista luovutaan koska laki pakottaa, mutta korvaavat tekniikat eivät ole uusia. Alipainelaminointi vaatii myös korkeampaa osaamista ja tarkkaan kontrolloituja olosuhteita jota kaikilla ei ole ja sekundaa voi varsinkin alkuvaiheessa syntyä niin paljon että sitä tuupataan asiakkaille asti ja toivotaan parasta.

        Kehitys kehittyy, joskus eteenpäin, joskus takapakkia eikä uudempi todellakaan ole automaattisesti vanhaa ratkaisua parempi. Usein on juurikin toisin, uusi ratkaisu on parempi vasta kun se on valmiiksi hiottu ja lastentaudit podettu - eli vanha. Uuden ratkaisun toimivuus tiedetään vasta muutaman vuoden käytön jälkeen, ja veneissä ei mikään 10-20 vuotta ole pitkä ikä eikä veneet siinä ajassa kehity suuria harppauksia kuten esim. tietokoneet - jotka nykyään alkavat olla ikäloppuja vasta lähestyessään kymmenen vuoden ikää, eli niidenkin kehitys käytännön tarpeisiin nähden on hidastunut kun ala on kypsynyt. Venealalla on ollut vuosisatoja aikaa kypsyä.

        Josta päästään seuraavaan venesuunnittelun esimerkkiin jossa uudempi ei todellakaan ollut parempi: Inuiitit kehittelivät kajakkejaan pitkään ja hartaasti juuri omiin tarpeisiinsa, mutta modernit sivistyneet eurooppalaiset naureskelivat niille nahkatekeleille ja tekivät oman pään mukaan muka parempia kajakkeja esim. vanerista ja myöhemmin lasikuidusta - jotka olivat todella surkeita tekeleitä. Tätä jatkui käytännössä 70-luvulle asti kunnes eräs britti otti hatun kauniiseen käteen ja alkoi tosissaan tutkimaan alkuperäiskansojen kajakkeja. 1975 syntyi eurooppalainen lasikuidusta tehty "kopio" joka edelleen tänäkin päivänä lukeutuu maailman parhaimpiin kajakkeihin vaikka uudempia malleja on 45 vuodessa tullut satoja. On modernit valmistusmenetelmät ja tietokonesuunnittelut, mutta lopputulos ei vaan ole parempi - mielikuva paremmuudesta luodaan markkinoinnilla. Toki tätä 1975 syntynyttä mallia valmistetaan nykyään vakuumitekniikalla hiilikuidusta ja kevlarista, mutta vedessä se käyttäytyy aivan kuten lasikuidusta käsin laminoitu versio. Myös varustelu on vuosien saatossa kehittynyt ja runkoonkin on vuosien saatossa tehty muutoksia, mutta muutama vuosi sitten palattiin täysin alkuperäiseen runkomalliin ja todettiin sen sittenkin olevan parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan, vaan monta paattia nähneenä tiedän, ettei kehitys ja uudet menetelmät aina mene parempaan suuntaan, ja että uusia hyviä valmistusmenetelmiä otetaan venevalmistukseen hyvin hitaasti koska se on kallista ja halpa menetelmä parantaa voittomarginaalia. Parempi menetelmäkään ei ole laadun tae. Oman uusimman veneeni runko on laminoitu 2015 ja vene on otettu käyttöön 2019. Laadullisesti se on heikompi kuin vanha vuonna 1976 valmistettu joka tietysti on monen vuoden ahkeran käytön takia varsin kulahtanut vaikka varusteita on vuosien saatossa uusittu.

        Millä tavalla mittasit laadun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla mittasit laadun?

        Miten olisi vaikka työn jälki ja kestävyys? Rakenneratkaisujen toimivuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pehmeät muovit rapistuvat 10 vuodessa koska niistä haihtuu pehmentimet. Se tarkoittaa ainakin letkuja ja tiivisteitä. Myös liimaukset menettävät lujuuttaan.

        Tuote- ja valmistustekniikan merkityksen vähättely ei kestä kriittistä tarkastelua. Jos 2014 Yamarin on 80-luvun tekniikalla tehty, niin 80-luvun Yamarin oli 50-luvun tekniikkaa. Samalla logiikalla 2021 vene on 1990-luvun tekniikkaa.

        Jos tekniikka on aina 30-vuotta vanhaa, niin siinä tapahtuu 10 vuodessa 10 vuoden kehitys riippumatta siitä minkä vuoden tekniikaksi menetelmää kutsutaan :D

        Menetelmissä on tapahtunut jatkuvasti kehitystä. Esimerkiksi muotit tehdään jyrsimällä, jolloin ne on laadultaan huomattavasti parempia kuin vanhat. Alipaineinjektiolla saavutetaan huomattavasti laadukkaampi ja kestävämpi tuote kuin avolaminoinnilla, joka on sitä 80-luvun tekniikkaa (ja osin myöhempääkin)

        Mulla on esimerkiksi Päijän-soutuvene joka on kohta 50 vuotta vanha. Minkäänlaista huoltoa en ole sille koskaan tehnyt ja vene on käyttöominaisuuksiltaan edelleen täysin uutta vastaava. Sysätä ja ulkoa edelleen täysin siisti, pohjassa on tietysti naarmuja. 40 vuoden jälkeen perälauta alkoi rapistua mutta en tarvitse sitä. Veneeni ei ilmeisesti tiennyt että sen muovit pitäisi jo hajota atomeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on esimerkiksi Päijän-soutuvene joka on kohta 50 vuotta vanha. Minkäänlaista huoltoa en ole sille koskaan tehnyt ja vene on käyttöominaisuuksiltaan edelleen täysin uutta vastaava. Sysätä ja ulkoa edelleen täysin siisti, pohjassa on tietysti naarmuja. 40 vuoden jälkeen perälauta alkoi rapistua mutta en tarvitse sitä. Veneeni ei ilmeisesti tiennyt että sen muovit pitäisi jo hajota atomeiksi.

        Se onkin rakennettu kestämään. Ennen tätä "eko"-hössötystä jonka mukaan materiaalit ei saa kestää aikaa vaan energiaa ja luonnonvaroja on käytettävä kiihtyvään tahtiin jotta autot, veneet ja muut kulutushyödykkeet saadaan uusittua muutaman vuoden välein ja vanhat poltettua tai jätettyä hitaasti maatumaan. Talotkin nykyään 30 vuodessa purkukunnossa oli ne sitten puuta tai kiveä.


    • Anonyymi

      Niin siis MV-Marin veneitä on myyty myöhemmin Kaisla nimellä.

      Mulla on 20v vanha 4600. Soiva peli, runko täydessä tikissä. Liukuun lähtö kuormalla joskus hieman takkuista mutta laatuvaikutelma oikein hyvä. Patjoja uusin silloin tällöin, täsmälleen alkuperäisiä saa Kuopiosta tilattua.

      • Anonyymi

        Ei ole.
        Bella osti muotit, teki sarjan ja päätti ettei jatka.
        Muotit on Bellalla edelleen eikä kukaan ole tehnyt niillä veneitä.

        Mistä näitä valehtelijoita sikiää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.
        Bella osti muotit, teki sarjan ja päätti ettei jatka.
        Muotit on Bellalla edelleen eikä kukaan ole tehnyt niillä veneitä.

        Mistä näitä valehtelijoita sikiää?

        Jaa, näin sitten varmaan unta kun istuin venemessuilla Kaisla-veneessä joka oli täsmälleen sama kuin MV-Marin. Tosin siitä on jo vuosia aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, näin sitten varmaan unta kun istuin venemessuilla Kaisla-veneessä joka oli täsmälleen sama kuin MV-Marin. Tosin siitä on jo vuosia aikaa.

        Ilmeisesti näit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti näit.

        On semmoisia tehty. Kaisla 460 R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On semmoisia tehty. Kaisla 460 R.

        Kaisla 460.
        Kaisla 550 MC.
        Kaisla 550 HT.

        Nämä kaikki olivat myynnissä, nämä olivat suoraan MV-Marinin kopioita.
        Miten joku voi väittää tätä valheeksi kuin näitä veneitä on käytettynä myynnissä ja netin arkistoista löytyy nettisivutkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaisla 460.
        Kaisla 550 MC.
        Kaisla 550 HT.

        Nämä kaikki olivat myynnissä, nämä olivat suoraan MV-Marinin kopioita.
        Miten joku voi väittää tätä valheeksi kuin näitä veneitä on käytettynä myynnissä ja netin arkistoista löytyy nettisivutkin?

        Koska kopio ei ole alkuperäinen.
        Jos kiinalainen kopioi rolexin, niin se ei ole rolex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska kopio ei ole alkuperäinen.
        Jos kiinalainen kopioi rolexin, niin se ei ole rolex.

        Niin, nyt oli kyse muoteista. Nämä on tehty samalla muotilla. Ne eivät ole kopioita vaan käytännössä sama vene. Olen verrannut omaa MV-Marinia Kaislaan. Sama vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, nyt oli kyse muoteista. Nämä on tehty samalla muotilla. Ne eivät ole kopioita vaan käytännössä sama vene. Olen verrannut omaa MV-Marinia Kaislaan. Sama vene.

        Mv-marinin muotit meni Bellalle, joka teki yhden sarjan.

        Sen sijaan mv-marinin vanhaa varastoa on myyty sinne tänne. Voihan olla, että joku on laittanut niihin oman tarransa. Se on kuitenkin eri asia kuin veneen valmistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mv-marinin muotit meni Bellalle, joka teki yhden sarjan.

        Sen sijaan mv-marinin vanhaa varastoa on myyty sinne tänne. Voihan olla, että joku on laittanut niihin oman tarransa. Se on kuitenkin eri asia kuin veneen valmistus.

        Varmaan siitä olis kuule meteli noussu jos kaislaveneet ois repiny belloista tarrat irti ja liimannut niihin omansa? Pokkana vaan myivät niitä julkisesti vaikka kuinka paljon.
        Ostivatko jostain ne bellat ensin?
        Oikeasti: Jos bella omistaa muotit ja oikeudet (niinkuin se taisi mennä) niin Kaisla on tehnyt ne lisenssillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mv-marinin muotit meni Bellalle, joka teki yhden sarjan.

        Sen sijaan mv-marinin vanhaa varastoa on myyty sinne tänne. Voihan olla, että joku on laittanut niihin oman tarransa. Se on kuitenkin eri asia kuin veneen valmistus.

        Jospa kaisla teki lisenssillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa kaisla teki lisenssillä?

        Heh heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa kaisla teki lisenssillä?

        Monessako kommentissasi aiot tämän lisenssi- ajatuksen esittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska kopio ei ole alkuperäinen.
        Jos kiinalainen kopioi rolexin, niin se ei ole rolex.

        Jos kiinalainen Rolex tehtäisiin kuten alkuperäinen, miten erottaisit ne toisistaan? Vastaus on että et mitenkään!
        Käsite alkuperäisyys on täysi vitsi maailmalla! Kyse on siitä miten hyvä kopio on yhtä kuin alkuperäinen? Patentitkaan eivät ole voimassa kuin rajallisen ajan, sitä aikaa vaan ei siellä jossain paljon kunnioiteta eikä meillä liioin, markkinahinta ratkaisee.
        Montako ns. alkuperäistä täysin uutta ja käyttämätöntä Rolex- kelloa suomessa myytiin vuonna 2020?
        Miksi kukaan laittaisi rahojaan rannekelloihin, vanhanajan härveleihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessako kommentissasi aiot tämän lisenssi- ajatuksen esittää?

        Niin monessa kuin tarvii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiinalainen Rolex tehtäisiin kuten alkuperäinen, miten erottaisit ne toisistaan? Vastaus on että et mitenkään!
        Käsite alkuperäisyys on täysi vitsi maailmalla! Kyse on siitä miten hyvä kopio on yhtä kuin alkuperäinen? Patentitkaan eivät ole voimassa kuin rajallisen ajan, sitä aikaa vaan ei siellä jossain paljon kunnioiteta eikä meillä liioin, markkinahinta ratkaisee.
        Montako ns. alkuperäistä täysin uutta ja käyttämätöntä Rolex- kelloa suomessa myytiin vuonna 2020?
        Miksi kukaan laittaisi rahojaan rannekelloihin, vanhanajan härveleihin...

        Jos ja jos.

        Mitä järkeä kiinalaisella olisi tehdä ihan pilkulleen samanlainen tuote? Se ei olisi halvempi eikä kukaan valitse sitä koska aito on aina aito.

        Merkkituotteiden tärkein ominaisuus on aitous ja se antaa ihmiselle hyvää oloa. Rantarolexin ostajakin haluaa näyttää muille arvokasta merkkiä, vaikka hänellä ei siihen ole varaa. Se ei anna hänelle itselleen nostetta koska hän tietää ettei hänellä ole sitä, mitä hän haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mv-marinin muotit meni Bellalle, joka teki yhden sarjan.

        Sen sijaan mv-marinin vanhaa varastoa on myyty sinne tänne. Voihan olla, että joku on laittanut niihin oman tarransa. Se on kuitenkin eri asia kuin veneen valmistus.

        Epäilen tätä. Kaisla-veneitä myytiin vuosia, en usko että oli mitään vanhaa varastoa. Tuommoisia yli 5-metristä veneitä ei paljoa varastoon tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja jos.

        Mitä järkeä kiinalaisella olisi tehdä ihan pilkulleen samanlainen tuote? Se ei olisi halvempi eikä kukaan valitse sitä koska aito on aina aito.

        Merkkituotteiden tärkein ominaisuus on aitous ja se antaa ihmiselle hyvää oloa. Rantarolexin ostajakin haluaa näyttää muille arvokasta merkkiä, vaikka hänellä ei siihen ole varaa. Se ei anna hänelle itselleen nostetta koska hän tietää ettei hänellä ole sitä, mitä hän haluaa.

        Minäpä ostin Suomesta kaupasta Bahcon kuusiokoloavainsarjan, ihan aidon. Se oli made in china vaikka Bahco ei ole Kiinalainen yhtiö. Kiinalaiset sen varmaan oli siellä tehneet.
        En tiedä mitä järkeä on?


    • Anonyymi

      Nykyään tehdään myös huonoja veneitä, siis sellaisia, joissa on huonot ajo-ominaisuudet ja tilat on epäkäytännölliset. Rakenteissa voi olla hajoamisia aiheuttavia suunnitteluvikoja. Ne voi ihan helposti olla huonompia kuin hyvin onnistunut 30v vanha malli, vaikka laatu ja veneet keskimäärin olisivatkin parantuneet. Lisäksi jos vaikkapa tykkää tehdä viikon reissuja 6m veneellä, nykyveneet ei ehkä ole niin käytännöllisiä siihen tarkoitukseen kuin jotkut vanhat veneet, joiden suunnittelun aikoihin se oli tavallinen käyttötapa. Nykyisin 6m veneet ei ole mitään matkaveneitä, vaan niillä tullaan illaksi kotiin.

      • Anonyymi

        Niinpä, niin kauan kun muistan on tehty kahdenlaisia veneitä, hyviä ja huonoja. Kun on se hyvän saanut käsiinsä ei kannata uutta ostaa.


      • Anonyymi

        Totta, ennen oli paremmin. Kaipaan aikaa ennen antibiootteja.


      • Anonyymi

        Voivat olla parempia, huonompia, samanlaisia, erilaisia, kalliimpia halvempia....

        Kun käytetään sanaa voivat, sillä voi sanoa melkein mitä vaan. Voivat olla myös kirahveja...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8255
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4736
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3552
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1797
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1707
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      362
      1582
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1253
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1148
    Aihe