Teetkö pyörään keväthuoltoa???

Anonyymi

Ympäri vuoden pyöräilevänä tulee pyörä pidettyä kunnossa ympäri vuoden, mutta keväällä tulee tehtyä keväthuolto syksyn ja talven ajon jälkeen, kun rapa talvella lentää, vaikka pyörää välillä peseekin.
Ketjut irrotan yleensä ja laiton polttoöljyyn likoamaan ja hammasharjalla sitten niitä puhdistan.
Takavaihtajan puran ja puhdistan, on takavaihtajan hammasrattaisiin kertynyt tököttiä ja samoin takavahtajan kehikon puran ja puhdistan.
Kyllä sitä vaan kertyy tököttiä vaikka ketjujen rasvauksen jälkeen vielä rätillä kuivaat ketjut.
Ketjuthan ei saa lillua rasvaisina, koska ne keräävät silloin pölyä ja hiekkaa, jota pyöräillessä nousee ilmaan ja ketjut likaantuvat paljon nopeammin.
Takarenaan hammasratas pakan myös puhdistan.
Etuvaihtajan hammaspyörän myös puhdistan ja etuvaihtajan.
Renkaan pinnat putsaan ja muutenkin pyörän rungon putsaan ja lopuksi vahaan rungon siihen tarkoituseen soveltuvalla vahalla.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmaa kumeisiin ja menoks ja viime syksystä ei ole ajettu toivotaan ettei kukaan ole rikkonut sitä tai kumit puhki kai sen vois ottaa taas lähiliikenteeseen eli 100m kauppareissuun ja jos joku hieno helle päivä niin voi innostua pyöräilemään esim 1-5 km lenkin tai jos menee baariin tai tullut otettua ja autolla ei voi ajaa niin krapula päivänä pääsee sitten lähikauppaan jos tarve

    • Anonyymi

      Miksei pyöräni kolmosvaihde mene päälle?

      Jotain vinkkiä? Pyöränkumia vaihdettaessa joku osa takarenkaan keskiössä piti irroittaa ja tuntui, ettei se mennyt oikein paikoilleen takaisin.

      Täytyykö sen jonkun osan olla jossain erityisessä asennossa, kun sen asentaa takaisin paikoilleen, nyt vaihde vaan loksahtaa takaisin kakkoselle kolmosen kohdalla ja kakkosen kohdalla toimii ykkösvaihde?

      • Anonyymi

        Kaikkien osien on syytä olla erityisessä asennossa eli niille kuuluvissa paikoissa oikein.


      • 3-vaihteinen pyörä? Vaihdevaijeri vaan irrotetaan vetämällä ja laitetaan takaisin painamalla keskiöön? Onhan se oikeassa asennossa, esim. niin, että tekstit näkyvät ylös ihmisille eikä alas kastelieroille, koska ne eivät osaa lukea? Jos on, niin vaijerissa on sitten jossain säätöruuvi, jota kannattaa pyöritellä. Ei se ihan perseellään ole, jos 1- ja 2-vaihde kuitenkin toimivat.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        3-vaihteinen pyörä? Vaihdevaijeri vaan irrotetaan vetämällä ja laitetaan takaisin painamalla keskiöön? Onhan se oikeassa asennossa, esim. niin, että tekstit näkyvät ylös ihmisille eikä alas kastelieroille, koska ne eivät osaa lukea? Jos on, niin vaijerissa on sitten jossain säätöruuvi, jota kannattaa pyöritellä. Ei se ihan perseellään ole, jos 1- ja 2-vaihde kuitenkin toimivat.

        Meikäläinen ajoi tohjoksi 5 vaihteisen pyörän napavaihteen.
        Kerran se jo huollettiin, mutta ei siihen enää sen jälkeen kannattanut uusia osia hankkia.
        Keskiävaihteista pyörää en enää koskaan hanki, sen huoltaminen on aikas mahdotonta, kun osia on helevatun paljon ja kyllä sinnekin pöly ja epäpuhtaudet pääsee ja menee jumiin jossanvaiheessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meikäläinen ajoi tohjoksi 5 vaihteisen pyörän napavaihteen.
        Kerran se jo huollettiin, mutta ei siihen enää sen jälkeen kannattanut uusia osia hankkia.
        Keskiävaihteista pyörää en enää koskaan hanki, sen huoltaminen on aikas mahdotonta, kun osia on helevatun paljon ja kyllä sinnekin pöly ja epäpuhtaudet pääsee ja menee jumiin jossanvaiheessa.

        Ei varmaankaan napavaihde ole fiksuin, jos aikoo pyörällä ajaa paljon ja valmis muutenkin itse huoltamaan ja osia vaihtelemaan. Mutta aika huolettomiahan ne ovat pienemmille kilometrimäärille. Ja sitten joku shimanon 3-vaihteinen maksaa näemmä luokkaa 65€, joten koko hoidon voi vaihtaa kerralla, jos katsoo järkeväksi.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        3-vaihteinen pyörä? Vaihdevaijeri vaan irrotetaan vetämällä ja laitetaan takaisin painamalla keskiöön? Onhan se oikeassa asennossa, esim. niin, että tekstit näkyvät ylös ihmisille eikä alas kastelieroille, koska ne eivät osaa lukea? Jos on, niin vaijerissa on sitten jossain säätöruuvi, jota kannattaa pyöritellä. Ei se ihan perseellään ole, jos 1- ja 2-vaihde kuitenkin toimivat.

        Koitin laittaa sitä oikein muttei millään onnistunut.

        Täytyykö vaihde olla kytkettynä esim ykkösvaihteelle, kun sen homman tekee vai sille vaihteelle, millä on viimeksi ajettu ja millä se kettinki on?

        Kolmonen kyllä siirtyy päälle, mutta tippuu heti kakkoselle.

        Vaikken juuri tarvi kolmosta, sillä pääsee jo vähän liian lujaa..pelkään, että vaihteisto väärinasennettuna vahingoittuu käyttökelvottomaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koitin laittaa sitä oikein muttei millään onnistunut.

        Täytyykö vaihde olla kytkettynä esim ykkösvaihteelle, kun sen homman tekee vai sille vaihteelle, millä on viimeksi ajettu ja millä se kettinki on?

        Kolmonen kyllä siirtyy päälle, mutta tippuu heti kakkoselle.

        Vaikken juuri tarvi kolmosta, sillä pääsee jo vähän liian lujaa..pelkään, että vaihteisto väärinasennettuna vahingoittuu käyttökelvottomaksi.

        Eli siis ratasvaihteet vain 3 vaihteella? Ja ei mene tai pysy takana pienimmällä rattaalla. Hoituu luultavasti vaihdevaijerin säädöllä tai puhdistamisella.


    • Anonyymi

      Voi kun osaisi kaikki tuollaiset konstit. Monet muut hommat kyllä hoituvat ja isoja pöllejä olen tehnyt tänäänkin polttopuiksi mutta pienet hammasrattaat ja muut ovat jotenkin ahdistavan vaikeita.

    • Anonyymi

      Jos on 3-vaihteinen torpedo-vaihteinen, huonoin mahdollinen vaihteisto, jos on intra 3-vaihteinen se on todella hyvä ja vahva. Vaihteistossa on sellainen tappi mikä siirtää vaihteita, ihan vähän säädettäviä juttuja.

    • Anonyymi

      Jos on torpedo-vaihteet niin se ketju mikä on takapesässä voi jumittaa helposti.
      Ratasvaihteet aina vahvempia kuin nuo pesäjutut, pesävaihteisissa kuluu helposti se alumiininen pesä itsessään eli minkä sisällä on vaihteisto.

    • Anonyymi

      Sitten voi käydä myös jäätelökioskilla ostamassa jätskitytöiltä jäätelön jos nälkä yllättää.

      Autoa ei kyllä kaupungissa tarvitse, maaseudulla tarvitsee kun on pitkät etäisyydet eri paikkoihin.

    • Anonyymi

      Tai johonkin MacRonaldin autokaistalle tai Hessuburgeriin rullaa ostamaan hampiaisen.

    • Anonyymi

      Kävelemälläkin boi mennä MacDonaldsin autokaistalle, kerran menin ostamaan juoman kun janniotti paljon.

    • Anonyymi

      En osaa. Koitin heitellä vettä sankolla päälle ettei hiekkamälli niin rattaissa rouskuisi, mutta ei se mihinkään puhdistu.

      • Anonyymi

        Käytä painepesuria.


    • Anonyymi

      WD40-öljyä sitä ruiskautettaa olla ja sitten sitten ketjuöljyökin, ruiskautettavaa WD-öljyä vaijereiden sisälle auttaa niitä liikkumaan :D

    • Pyyhin pintapölyt pois ja lisäsin ilmaa renkaisiin, ketjut öljysin tarkistin, ettei ole liian löysät.

      Pesen polkupyörät yleensä ennen talviteloille laittamista, ihan kuten autonvanteet, puutarhakalusteet yms. mitä ei talvella tule käytettyä. Selviää näin käyttöönotossa sitten pienemmällä jynssäämisellä.

      • Välilyönnit jäi taas hiplaamalla pois. Noo oikolukekaa.


      • Anonyymi

        Ei pyörää talviteloille laiteta, siihen vaihdetaan kunnollinne nastarengas vähintään eturenkaaseen, vaikka tänä talvena pärjäsi ihan maastopyörän karkeakuvioisella renkaalla.
        Jos puhutaan kunnon nastarenkaasta, niin nastoja on yli 300.
        Kevään huoltotoimenpiteisiin kuuluu siis myös kesärenkaan vaihto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pyörää talviteloille laiteta, siihen vaihdetaan kunnollinne nastarengas vähintään eturenkaaseen, vaikka tänä talvena pärjäsi ihan maastopyörän karkeakuvioisella renkaalla.
        Jos puhutaan kunnon nastarenkaasta, niin nastoja on yli 300.
        Kevään huoltotoimenpiteisiin kuuluu siis myös kesärenkaan vaihto.

        Meillä laitetaan. :)


    • Anonyymi

      Tyhmä kuin lapsekas ukkeli eli poju jolla on lapsia.... mutta itse on joo kelikamera katson säätilannetta milloin kannattaa lähteä pitkillekin pyöräilyretkille.

      Tyhmä kuin lapsellinen mies, jolla siis on lapsia, silloin on lapsellinen pappa.

    • Anonyymi

      Ketjut oli pakko kiristää pyörästä koska olivat niin löysällä että alkoi lyömään välillä tyhjää..

    • Kävin mä viime viikolla vähän kuulostelemassa mitä kaikkea laittoa Yoshimitsu (Yosemite, Bilteman merkki) tarvitsee. Ainakin takavaihtajassa ei mene kaikki vaihteet päälle, ehkä jotain jarrujen säätöä yms. ja renkaat toki täytin jo ennen ulkoiluttamista metsäteillä ja poluilla. Ihan hyvä pyörä tuo silti on, ja taitaa kärsiä vähän samalla tavalla huonosta maineesta kuin kiinalaiset skootterit tai esim. Daciat. Moni kenellä ei pysy työkalut käsissä, antaa vikojen kerääntyä tai vaihtaa uuteen niitä ilmetessä, kun taas kalliimpaa pyörää (tai mitä tahansa työkalua, kulkinetta jne.) huolletaan yleensä säntillisemmin.

      Toinen pyöräni on sellainen vanhantyylinen 4-vaihteinen Helkama Kulkuri paljon kapeammilla renkailla ja ilman jousia. Se tuskin tarvitsee muuta kuin renkaiden ilmauksen jos maantielle joku kerta lähden.

      • Anonyymi

        Helkama Kulkuri on vanha ja hyvä suomessa valmistettu filllari 👍 Polkupyörät tehtiin kestämään tuohon aikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helkama Kulkuri on vanha ja hyvä suomessa valmistettu filllari 👍 Polkupyörät tehtiin kestämään tuohon aikaan.

        Juu, se on vankkaa tekoa. Joskin kakkosvaihde lyö tyhjää välillä, eli se on käytännössä poissa pelistä, mutta muutenkin 1 ja 4 ovat niitä mitä eniten käytän. Sain pyörän aikoinaan edesmenneeltä naapurilta. Mies oli sittemmin eläkeikään mennessä raitistunut, mutta äitini nauroi ammattikoulunaikaiselle kaverilleni sarkastisesti että "toi pyörä on tottunut ennenkin käymään tossa ojassa" kun kaverini kaatui sillä kännissä ojaan 😂

        Olen joskus siitä kertonutkin, että muistaakseni 2017 kesällä ajoin tuolla maastopyörällä alamäessä kunnon kuperkeikan etuperin ja naarmuja tuli vaihdekahvan "muovilasiin" jonka alla näkyy mikä vaihde on käytössä, sekä rannekellooni. Tosta olen itse vitsaillut, että vain lyricakänneissä voi kaatua niin veltosti (kuten silloin ullakon portaista neljän hiirenloukun päälle) että ei murra paikkoja 😁 Vaikka todellisuudessa onhan noissa tilanteissa käynyt vain hyvä tuuri, tai ollut jotain suojelusenkeleitä matkassa.


      • Anonyymi
        peris234 kirjoitti:

        Juu, se on vankkaa tekoa. Joskin kakkosvaihde lyö tyhjää välillä, eli se on käytännössä poissa pelistä, mutta muutenkin 1 ja 4 ovat niitä mitä eniten käytän. Sain pyörän aikoinaan edesmenneeltä naapurilta. Mies oli sittemmin eläkeikään mennessä raitistunut, mutta äitini nauroi ammattikoulunaikaiselle kaverilleni sarkastisesti että "toi pyörä on tottunut ennenkin käymään tossa ojassa" kun kaverini kaatui sillä kännissä ojaan 😂

        Olen joskus siitä kertonutkin, että muistaakseni 2017 kesällä ajoin tuolla maastopyörällä alamäessä kunnon kuperkeikan etuperin ja naarmuja tuli vaihdekahvan "muovilasiin" jonka alla näkyy mikä vaihde on käytössä, sekä rannekellooni. Tosta olen itse vitsaillut, että vain lyricakänneissä voi kaatua niin veltosti (kuten silloin ullakon portaista neljän hiirenloukun päälle) että ei murra paikkoja 😁 Vaikka todellisuudessa onhan noissa tilanteissa käynyt vain hyvä tuuri, tai ollut jotain suojelusenkeleitä matkassa.

        "..että "toi pyörä on tottunut ennenkin käymään tossa ojassa" kun kaverini kaatui sillä kännissä ojaan 😂"

        :D:D


      • Anonyymi kirjoitti:

        "..että "toi pyörä on tottunut ennenkin käymään tossa ojassa" kun kaverini kaatui sillä kännissä ojaan 😂"

        :D:D

        Joo, kesällä 2011 lähdettiin kaverin kanssa aamuviideltä Turusta Tampereen suunnalle karting-kisaan. Kaverini ei ajanut silloista Lada Samaraani (Lol) eikä kartingia, joten hän tissutteli kirkasta pitkin päivää parista läpinäkymättömästä ED-pullosta 😁 Mä ja toinen kaverini ajettiin joukkuekisassa muistaakseni 3 erää kumpikin, ja se kisa meni ihan hyvin ja puhtaasti ilman mitään katastrofeja ja vauhti oli pakan puolivälin paikkeilla. Illalla kun oltiin takaisin Turussa, niin mä kiskaisin aika nopeat kännit, kaverini jatkoi juomista ja silloin myös äitini vielä joi, ja muistaakseni oli aika huppelissa kun tulimme kotiin. Sitä en muista tai tiedä miksi ihmeessä jaksoimme tai keksimme lähteä illalla vielä pyöräilemään ja kaverini tosiaan kaatui ojaan, ja kävi sikäli tuuri ettei osunut sellaisiin reilun peukalonpaksuisiin kuusentaimien tyviin joita ojanreunassa oli. Tilanteesta oli pakko ottaa kuvamateriaalia talteen, ja seuraavana päivänä kun näytettiin äidille kuvia karting-kisareissulta niin lopuksi tulikin myös noita mun ja kaverini sähläämiskuvia vastaan 😂 Naapurin mies keneltä pyörän aikoinaan sain, oli tosiaan viime vuosituhannen puolella pahasti alkoholisoitunut ja olen kuullut ettei ollut mitenkään tavatonta että hän oli sammuneena ojassa milloin missäkin. Eli täysin mahdollista että äitini oli ihan oikeassa 😅


    • Anonyymi

      Teen jotain huolto vuoden välein.

    • Anonyymi

      Pumppaan renkaat. Sitten pyörä on kunnossa.

    • Anonyymi

      Ketjun ulkopuoli ei pidä olla rasvassa ollenkaan. Ketjun nivelet ovat ne osat jotka tulee olla voideltu. Myöskin rattaat tulee olla mahdollisimman puhtaat ja rasvoista vapaat.

      • Anonyymi

        Minä en saa niitä puhtaaksi. Harjasta lähtee vaan juureksia siine väliin. Irti en uskalla ottaa, eihän niitä saa takaisin. Ehkä vaan sumautan WD-40stä ja se on sitten siinä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2310
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1791
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      167
      1670
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1148
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      76
      1072
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe