Uskoisitteko että tämä nainen on 70-vuotias?

Tässä video Oprahin showsta vuodelta 2007.
https://www.youtube.com/watch?v=Otud1qZz3Hg

Videolla esiintyvä nainen on 70-vuotias, mutta näyttää jopa noin 20-30 -vuotta nuoremmalta. Hän sanoi salaisuudekseen esim. ihon hoidon, liikunnan, sen että nauttii elämästä ja elää hyvin ja tekee asioita joista nauttii, ei stressaa, juo ruuan kanssa vähän viiniä, syö kevyesti ja että ei ole ollut naimisissa sen jälkeen, kun 21-vuotiaana erosi (liitosta yksi lapsi) ja että asuu yksin. Varmaan myös geeneillä on osuutta asiaan.

Ei huono, jos näyttää ikäistään nuoremmalta. Ja jos vielä hoitaa ihoaan ja yrittää syödä edes jotenkin terveellisesti, ei juo paljon alkoholia jne.

49

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuokin nainen sanoo, että ikä on vain numero. En ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä pitäisi jättää elämättä tai liikkumatta kun täyttää 30-40-50-60 tai miten milloinkin.

      • Jep. Joidenkin mielestä vanhempien ihmisten pitäisi vain pelata bingoa ja käydä laulamassa yhteislauluja eläkeläisten kerhoissa (toki näinkin voi tehdä, jos nauttii siitä). Joidenkin mielestä jopa 30-40 -vuotias (etenkin nainen) on jo vanha. Joillekin on liikaa jopa se, että Aira Samulin kykenee vielä 90-vuotiaana liikkumaan hyvin ja on edelleen hoikka ja mahtuu vieläkin joihinkin vaatteisiin, joita käytti 1960-70 -luvuilla. Ja jotkut olivat kuulema suuttuneet siitä, kun hän vielä vanhoilla päivillään osti uuden asunnon. Aira oli siihen vain todennut (jos muistan oikein), että pitäisikö tässä ruveta odottamaan kuolemaa ja lakata elämästä.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Joidenkin mielestä vanhempien ihmisten pitäisi vain pelata bingoa ja käydä laulamassa yhteislauluja eläkeläisten kerhoissa (toki näinkin voi tehdä, jos nauttii siitä). Joidenkin mielestä jopa 30-40 -vuotias (etenkin nainen) on jo vanha. Joillekin on liikaa jopa se, että Aira Samulin kykenee vielä 90-vuotiaana liikkumaan hyvin ja on edelleen hoikka ja mahtuu vieläkin joihinkin vaatteisiin, joita käytti 1960-70 -luvuilla. Ja jotkut olivat kuulema suuttuneet siitä, kun hän vielä vanhoilla päivillään osti uuden asunnon. Aira oli siihen vain todennut (jos muistan oikein), että pitäisikö tässä ruveta odottamaan kuolemaa ja lakata elämästä.

        Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten.


        Isäni taas hänen poika on 71-vuotias ja hän ajaa edelleen kyykkypyörällä Ninjalla, kiipeää katolle maalaamaan, tekee kaikkea kuten nuorempanakin. Hiukan hitaammin toki, mutta kuutenkin.


      • J-a-n kirjoitti:

        Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten.


        Isäni taas hänen poika on 71-vuotias ja hän ajaa edelleen kyykkypyörällä Ninjalla, kiipeää katolle maalaamaan, tekee kaikkea kuten nuorempanakin. Hiukan hitaammin toki, mutta kuutenkin.

        Sukulaismummo taas kuoli 103 iässä. Mutta hän pyöräili kyläkauppaan ruokaostoksille vielä 96 vanhana. Suvussa on nuorekasta väkeä. Ei pidä muumioitua.


      • J-a-n kirjoitti:

        Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten.


        Isäni taas hänen poika on 71-vuotias ja hän ajaa edelleen kyykkypyörällä Ninjalla, kiipeää katolle maalaamaan, tekee kaikkea kuten nuorempanakin. Hiukan hitaammin toki, mutta kuutenkin.

        Autoilunkin lopetti vain siksi, että on niin pahat kulumat kaularangassa, ettei pysty ajamaan autoa pyörtyilemättä. Niskatuki pitää olla. Sukuvika kun kaularanka kuluu.


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Sukulaismummo taas kuoli 103 iässä. Mutta hän pyöräili kyläkauppaan ruokaostoksille vielä 96 vanhana. Suvussa on nuorekasta väkeä. Ei pidä muumioitua.

        Joo, osa on varmaan geeneissä ja asenteessa. Liikunta on a ja o jos haluaa viettää täysipainoista elämää vanhempanakin. Jostain luin aikoinaan, että vuorilla asui ihmisiä, jotka puuhailivat terveinä lähes 100- vuotiaina- siis terveinä ja toimintakykyisinä. Lääkäri, joka sinne oli palkattu ihmetteli tätä ja totesi, että salaisuus on varmaan hunaja- luomuomenaviinietikassa, jota ihmiset kulauttelivat päivittäin ja tietty liikunta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, osa on varmaan geeneissä ja asenteessa. Liikunta on a ja o jos haluaa viettää täysipainoista elämää vanhempanakin. Jostain luin aikoinaan, että vuorilla asui ihmisiä, jotka puuhailivat terveinä lähes 100- vuotiaina- siis terveinä ja toimintakykyisinä. Lääkäri, joka sinne oli palkattu ihmetteli tätä ja totesi, että salaisuus on varmaan hunaja- luomuomenaviinietikassa, jota ihmiset kulauttelivat päivittäin ja tietty liikunta.

        Juu ja korvienväli. Elämänasenne vaikuttaa paljon, mielen virkeys ja se, että touhuaa eikä jämähdä. Kuten myös ravinto. Minä teen ite raaka-aineista ruoan, enkä syö valmismössöjä. Uskon, että silläkin on merkitystä.


      • J-a-n kirjoitti:

        Juu ja korvienväli. Elämänasenne vaikuttaa paljon, mielen virkeys ja se, että touhuaa eikä jämähdä. Kuten myös ravinto. Minä teen ite raaka-aineista ruoan, enkä syö valmismössöjä. Uskon, että silläkin on merkitystä.

        Jos on aina mieliala stressaantunut ja vittu kun vituttaa, ei silleen vanhaksi elä.


      • J-a-n kirjoitti:

        Juu ja korvienväli. Elämänasenne vaikuttaa paljon, mielen virkeys ja se, että touhuaa eikä jämähdä. Kuten myös ravinto. Minä teen ite raaka-aineista ruoan, enkä syö valmismössöjä. Uskon, että silläkin on merkitystä.

        Meilläkin on suvussa vaikka mitä perisuomalaisia sairauksia, verenpainetautia, kilpirauhasen liika-ja vajastoimintaa, sokeriaineenvaihdunnan ongelmia (pcos), aurallista migreeniä, suolistovaivoja. Silti joka akka on elänyt 85-103 ikään.

        Ettei mitään terveitä, mutta elämänoloisia. Ja elämänmyönteisiä.


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Juu ja korvienväli. Elämänasenne vaikuttaa paljon, mielen virkeys ja se, että touhuaa eikä jämähdä. Kuten myös ravinto. Minä teen ite raaka-aineista ruoan, enkä syö valmismössöjä. Uskon, että silläkin on merkitystä.

        Tuo olisi ihanteellista. Minulla on ikävä kyllä mennyt hieman liikaa valmispizza- linjalla viime kuukaudet tai itse asiassa koko talvi. En vaan voi vastustaa mozzarellapizzaa. Täytyy alkaa hieman tsemppaamaan syömisten suhteen ja kaivaa ne nokkoset pakastimesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo olisi ihanteellista. Minulla on ikävä kyllä mennyt hieman liikaa valmispizza- linjalla viime kuukaudet tai itse asiassa koko talvi. En vaan voi vastustaa mozzarellapizzaa. Täytyy alkaa hieman tsemppaamaan syömisten suhteen ja kaivaa ne nokkoset pakastimesta.

        Onhan se herkuttelukin välillä mukavaa. Arvo Ylppökin aikoinaan taisi todeta, että kaikkea sopivasti on pitkän iän salaisuus.


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten.


        Isäni taas hänen poika on 71-vuotias ja hän ajaa edelleen kyykkypyörällä Ninjalla, kiipeää katolle maalaamaan, tekee kaikkea kuten nuorempanakin. Hiukan hitaammin toki, mutta kuutenkin.

        Isäsi on sitten noin 100 vuotias jos isäsi poika on 71 v.


      • J-a-n kirjoitti:

        Onhan se herkuttelukin välillä mukavaa. Arvo Ylppökin aikoinaan taisi todeta, että kaikkea sopivasti on pitkän iän salaisuus.

        Ja mullakin tahtoo olla sellainen herkuttelijan suu ja makunystyrät, että helposti menee sen makustelun puolelle, jos ei vahdi itseään. :)

        Ennen kun ei maistunut mikään, ei lihonutkaan. Nyt kun maistuu jotkut asiat liiankin hyvin, niin helposti sitten kertyykin. Kun ne minunkin makunystyröihin hyvät tuppaa olemaan juuri suolaisia ja rasvaisia herkkuja. Juustoja, pizzakin joskus maistuu oikein hyvälle, suola muutenkin on semmoinen verenpaineen vuoksi välteltävä juttu, mutta mulle niin kauhean mieluinen suussa.

        Joutuu itseään ojentamaan aika ajoin. Makeat ei niin ongelmaksi pääse muodostumaankaan, kun niihin on harvoin mitään hinkua suorastaan. Vaikka lapsena olisi voinut elää pelkällä sokerilla. Nykyään ällöttää nopeasti makeat syömiset.


      • J-a-n kirjoitti:

        Ja mullakin tahtoo olla sellainen herkuttelijan suu ja makunystyrät, että helposti menee sen makustelun puolelle, jos ei vahdi itseään. :)

        Ennen kun ei maistunut mikään, ei lihonutkaan. Nyt kun maistuu jotkut asiat liiankin hyvin, niin helposti sitten kertyykin. Kun ne minunkin makunystyröihin hyvät tuppaa olemaan juuri suolaisia ja rasvaisia herkkuja. Juustoja, pizzakin joskus maistuu oikein hyvälle, suola muutenkin on semmoinen verenpaineen vuoksi välteltävä juttu, mutta mulle niin kauhean mieluinen suussa.

        Joutuu itseään ojentamaan aika ajoin. Makeat ei niin ongelmaksi pääse muodostumaankaan, kun niihin on harvoin mitään hinkua suorastaan. Vaikka lapsena olisi voinut elää pelkällä sokerilla. Nykyään ällöttää nopeasti makeat syömiset.

        Ja mulla se mikä kertyy tahtoo kertyä miestyypillisesti tuohon vyötärölle, ei niinkään mihinkään muualle. Käsivarsiin, jalkoihin, selkään, rintakehän eikä kasvoihinkaan kerry herkästi mitään. Mutta tohon vyötärölle, missä se on justiinsa kaikista phin terveyden kannalta.

        Pcos on sellainen hyvä edesauttaja, että kun saa sen läskin siihen niin ei meinaakkaan saada enää pois. Siinä kun on ne verensokerit ja rasva-aineenvaihdunnan ongelmat oleellinen osa koko hommaa. Verenpainekin pcos ihmisillä on helposti korkea ja mulla se on ollutkin langan laihasta asti ongelma, enkä edes ole syönyt mitään epäsopivaa niin, että siitä voisi syytellä. Olen ollut himojliikkujakin, mutta niin vaan on verenpaineet olleet koholla jo nuoresta ja laihasta 50 kiloisesta.

        Helposti vaan ajatellaan, että aaa se on lihava, se ei liiku, se syö huonosti, vaikka asia ei olis ollenkaan niin. Se on perinnöllinen taipumus ja sitten hormonaalisetkin jutut vaikuttaa, minkä aika moni ihminen unohtaa näissä asioissa tyystin ja tuijottaa vaan läskiin, mitä ei aina edes ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isäsi on sitten noin 100 vuotias jos isäsi poika on 71 v.

        Kirjoitin vähän hassusti vissiin, vaikka itse ymmärränsen oikein. Mun isä on 71, hänen eli mummoni poika. :)


      • J-a-n kirjoitti:

        Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten.


        Isäni taas hänen poika on 71-vuotias ja hän ajaa edelleen kyykkypyörällä Ninjalla, kiipeää katolle maalaamaan, tekee kaikkea kuten nuorempanakin. Hiukan hitaammin toki, mutta kuutenkin.

        J-a-n: "Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten."

        Isäni on 82-vuotias. Tänään hän sai ajokortinsa takaisin. Puolen vuoden päästä pitää käydä lääkärissä uusimassa ajolupa. Olen onnellinen siitä, että enää ei tarvitse puoleen vuoteen olla kuskina "Lappeenrannassa" Faijalle. Monta kuukautta kortti oli kaupungin poliisilaitoksella. Nyt on onnen päivä! :) Isäni jatkaa autoilua ilmeisesti vielä monta vuotta, mutta noin puoli vuotta lupaa kerrallaan?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        J-a-n: "Mun isoäiti ajoi vasta 70-vuotiaana ajokortin ja pääsi ekalla yrittämällä läpi. Nyt hän on jo 89 ja lopetti autoilun 8 vuotta sitten."

        Isäni on 82-vuotias. Tänään hän sai ajokortinsa takaisin. Puolen vuoden päästä pitää käydä lääkärissä uusimassa ajolupa. Olen onnellinen siitä, että enää ei tarvitse puoleen vuoteen olla kuskina "Lappeenrannassa" Faijalle. Monta kuukautta kortti oli kaupungin poliisilaitoksella. Nyt on onnen päivä! :) Isäni jatkaa autoilua ilmeisesti vielä monta vuotta, mutta noin puoli vuotta lupaa kerrallaan?

        No se helpottaa, kun pääsee ominpäin menemään eikä tarvitse kaaksittaa ketään kyytimään. Mua ainakin itseä helpottaisi kovasti, jos pääsen itsenäisesti kulkemaan ilman muiden kuskaamisia. :)

        Hyvä hänelle ja sinullekin samalla.


      • J-a-n kirjoitti:

        No se helpottaa, kun pääsee ominpäin menemään eikä tarvitse kaaksittaa ketään kyytimään. Mua ainakin itseä helpottaisi kovasti, jos pääsen itsenäisesti kulkemaan ilman muiden kuskaamisia. :)

        Hyvä hänelle ja sinullekin samalla.

        Joo, nyt helpotti. Kaksi kuukautta olen ollut kuskina. Eilen piti käydä yliopistolla, mutta viimeiset kaksi kuukautta olen ollut sieltä poissa kuskihomman takia.

        Mitäs sinne kuuluu? Onko säryt helpottanut?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Joo, nyt helpotti. Kaksi kuukautta olen ollut kuskina. Eilen piti käydä yliopistolla, mutta viimeiset kaksi kuukautta olen ollut sieltä poissa kuskihomman takia.

        Mitäs sinne kuuluu? Onko säryt helpottanut?

        Onko teillä ollut etäopiskelua nyt muutenkin, kun korona?

        Mitäpä tässä, sain uutta virtaa kun porukat kävi tässä meillä kylässä ja löydettiin kivan kokoinen kasvihuone mikä on helppo purkaa talveksi poiskin.

        Pitää kiinnittää kopin runko vaan maahan kunnolla tuulisia päiviä ajatellen. Sekä kasvihuonemuovi rungon päälle.

        Ensin oli puhe, että rakennetaan itse kyllästetystä puusta perintein koppi, mutta päästään halvemmalla ja helpommalla tuon valmiin kasattavan kopin kanssa.

        Kasvulaatikot molemmin puolin ja laattaa lattiaksi kulkuväylään, tulee ihan kiva tomaateille, paprikoille ja kurkulle. :)

        Ulkona on vielä kuormalavoja mihin tulee kangas ja lavakaulus, saa salaattia siihen. Likkojen pituus huomioiden yltää itse hoitamaan ja poimimaan satoa talteen.

        Särkyjä on päivittäin. Menen lääkäriin toukokuun alussa. Lähete leikkausarvioon luultavasti tulossa.


      • J-a-n kirjoitti:

        Onko teillä ollut etäopiskelua nyt muutenkin, kun korona?

        Mitäpä tässä, sain uutta virtaa kun porukat kävi tässä meillä kylässä ja löydettiin kivan kokoinen kasvihuone mikä on helppo purkaa talveksi poiskin.

        Pitää kiinnittää kopin runko vaan maahan kunnolla tuulisia päiviä ajatellen. Sekä kasvihuonemuovi rungon päälle.

        Ensin oli puhe, että rakennetaan itse kyllästetystä puusta perintein koppi, mutta päästään halvemmalla ja helpommalla tuon valmiin kasattavan kopin kanssa.

        Kasvulaatikot molemmin puolin ja laattaa lattiaksi kulkuväylään, tulee ihan kiva tomaateille, paprikoille ja kurkulle. :)

        Ulkona on vielä kuormalavoja mihin tulee kangas ja lavakaulus, saa salaattia siihen. Likkojen pituus huomioiden yltää itse hoitamaan ja poimimaan satoa talteen.

        Särkyjä on päivittäin. Menen lääkäriin toukokuun alussa. Lähete leikkausarvioon luultavasti tulossa.

        Kiinteä pysyvä kasvikoppi olisi minun mieleen, mutta pihatöitä vielä löhitulevaisuudessa tulossa, niin helposti pois purettava on käytännöllisempi ratkaisu. Kun tuo takapiha on vielä myllättävä kaivinkoneella auki ja tehtävä salaojituksia. Uusi nurmi jne.

        Mitään lasihökkeliä alumiinirungolla turha hamuta. :)


      • J-a-n kirjoitti:

        Onko teillä ollut etäopiskelua nyt muutenkin, kun korona?

        Mitäpä tässä, sain uutta virtaa kun porukat kävi tässä meillä kylässä ja löydettiin kivan kokoinen kasvihuone mikä on helppo purkaa talveksi poiskin.

        Pitää kiinnittää kopin runko vaan maahan kunnolla tuulisia päiviä ajatellen. Sekä kasvihuonemuovi rungon päälle.

        Ensin oli puhe, että rakennetaan itse kyllästetystä puusta perintein koppi, mutta päästään halvemmalla ja helpommalla tuon valmiin kasattavan kopin kanssa.

        Kasvulaatikot molemmin puolin ja laattaa lattiaksi kulkuväylään, tulee ihan kiva tomaateille, paprikoille ja kurkulle. :)

        Ulkona on vielä kuormalavoja mihin tulee kangas ja lavakaulus, saa salaattia siihen. Likkojen pituus huomioiden yltää itse hoitamaan ja poimimaan satoa talteen.

        Särkyjä on päivittäin. Menen lääkäriin toukokuun alussa. Lähete leikkausarvioon luultavasti tulossa.

        J-a-n: "Onko teillä ollut etäopiskelua nyt muutenkin, kun korona?"

        Vain koronan aikana on ollut etäopiskelua. Tai olihan jonkunlaista etäopiskelua lukukaudella 2018-2019 lukukaudella. Suoritin silloin yhden tentin etänä. Sitä varten piti vähän tehdä töitä etänä. Seuraavana lukukaudella kevätpuolella alkoi tämä korona, jolloin olen opiskellut vähänlaisesti.

        J-a-n: "Mitäpä tässä, sain uutta virtaa kun porukat kävi tässä meillä kylässä ja löydettiin kivan kokoinen kasvihuone mikä on helppo purkaa talveksi poiskin."

        Ei muuta kuin viherpeukoloksi kasvihuoneen myötä. Mikä on kivan kokoinen kasvihuone? Mitä sillä tarkoitat?

        J-a-n: "Särkyjä on päivittäin. Menen lääkäriin toukokuun alussa. Lähete leikkausarvioon luultavasti tulossa."

        Toivottavasti seuraava vuosi on parempi. Harmi jos särkyjä on päivittäin. :(


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        J-a-n: "Onko teillä ollut etäopiskelua nyt muutenkin, kun korona?"

        Vain koronan aikana on ollut etäopiskelua. Tai olihan jonkunlaista etäopiskelua lukukaudella 2018-2019 lukukaudella. Suoritin silloin yhden tentin etänä. Sitä varten piti vähän tehdä töitä etänä. Seuraavana lukukaudella kevätpuolella alkoi tämä korona, jolloin olen opiskellut vähänlaisesti.

        J-a-n: "Mitäpä tässä, sain uutta virtaa kun porukat kävi tässä meillä kylässä ja löydettiin kivan kokoinen kasvihuone mikä on helppo purkaa talveksi poiskin."

        Ei muuta kuin viherpeukoloksi kasvihuoneen myötä. Mikä on kivan kokoinen kasvihuone? Mitä sillä tarkoitat?

        J-a-n: "Särkyjä on päivittäin. Menen lääkäriin toukokuun alussa. Lähete leikkausarvioon luultavasti tulossa."

        Toivottavasti seuraava vuosi on parempi. Harmi jos särkyjä on päivittäin. :(

        Mutta aika vähän yliopistolla oleilua?

        Kasvihuoneen koko 300x200x200cm.

        No jos leikataan, niin voi ollakin parempi. Töihin tässä kunnossa ei lähdetä, eikä siellä pärjätä.


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Onhan se herkuttelukin välillä mukavaa. Arvo Ylppökin aikoinaan taisi todeta, että kaikkea sopivasti on pitkän iän salaisuus.

        Joo, suklaat sain sentään rajoitettua minimiin. Meni vaan levy per viikko ja muina päivinä korkeintaan patukka. Pimeys aiheuttaa mulla makeanhimon. Huomaa itsekin, kun aina lokakuussa katse alkaa viipyillä karkkihyllyssä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, suklaat sain sentään rajoitettua minimiin. Meni vaan levy per viikko ja muina päivinä korkeintaan patukka. Pimeys aiheuttaa mulla makeanhimon. Huomaa itsekin, kun aina lokakuussa katse alkaa viipyillä karkkihyllyssä.

        Ootko kokeillut sinkkiä, kromia tai magnesiumia lisäravinteena? Niistä vois kuulemma olla apua makeanhimoon.

        No sulla sokeri sitten koukuttava ainesosa. Mulla suola. Suola turvottaakin ja näyttämään pulskemmaltakin, jos on suola turvotusta.


      • J-a-n kirjoitti:

        Mutta aika vähän yliopistolla oleilua?

        Kasvihuoneen koko 300x200x200cm.

        No jos leikataan, niin voi ollakin parempi. Töihin tässä kunnossa ei lähdetä, eikä siellä pärjätä.

        J-a-n: "Mutta aika vähän yliopistolla oleilua?"

        Menneenä lukuvuonna en ole käynyt yliopistolla juurikaan kuin pakon edessä. Syksyllä kävin yhden viikon syömässä siellä, mutta sitten koronavilkkusovellutus väläytti mahdollista altistusta. Koronan pelossa en käy opistolla juurikaan. Torstaina oli pakko käydä, mutta taitaa olla, että se oli ensimmäinen kerta kevät lukukaudella?

        J-a-n: "Kasvihuoneen koko 300x200x200cm."

        Kätevän kokoinen. Juuri sopiva viherpeukkalolle?

        J-a-n: "No jos leikataan, niin voi ollakin parempi. Töihin tässä kunnossa ei lähdetä, eikä siellä pärjätä."

        Joskus se aurinkokin paistaa risukasaan. Ei elämä ole pelkästään harmeja, kipuja. Toivottavasti kuntoudut tai ainakin säryt vähenevät. Tsempiä sinne! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        J-a-n: "Mutta aika vähän yliopistolla oleilua?"

        Menneenä lukuvuonna en ole käynyt yliopistolla juurikaan kuin pakon edessä. Syksyllä kävin yhden viikon syömässä siellä, mutta sitten koronavilkkusovellutus väläytti mahdollista altistusta. Koronan pelossa en käy opistolla juurikaan. Torstaina oli pakko käydä, mutta taitaa olla, että se oli ensimmäinen kerta kevät lukukaudella?

        J-a-n: "Kasvihuoneen koko 300x200x200cm."

        Kätevän kokoinen. Juuri sopiva viherpeukkalolle?

        J-a-n: "No jos leikataan, niin voi ollakin parempi. Töihin tässä kunnossa ei lähdetä, eikä siellä pärjätä."

        Joskus se aurinkokin paistaa risukasaan. Ei elämä ole pelkästään harmeja, kipuja. Toivottavasti kuntoudut tai ainakin säryt vähenevät. Tsempiä sinne! :)

        Okei. :)

        Tänään tuli hetki sitten kasvikoppi pihaan. Vanhemmat haki kärryllä, omassa autossa ei ole vetokoukkua niin ei saa kärryä perään.

        Pitää kasata se koppi, kunhan piha kuivaa ja pääsee tekemään pohjat.

        Ärsyttää vaan, kun olen työteholtani rampa ja joudun välttelemään tekemisiä mitä normaalisti tekisin, jos käsi ja kaularanka olisi kunnossa.

        Kiitos tsemistä. :)


      • J-a-n kirjoitti:

        Okei. :)

        Tänään tuli hetki sitten kasvikoppi pihaan. Vanhemmat haki kärryllä, omassa autossa ei ole vetokoukkua niin ei saa kärryä perään.

        Pitää kasata se koppi, kunhan piha kuivaa ja pääsee tekemään pohjat.

        Ärsyttää vaan, kun olen työteholtani rampa ja joudun välttelemään tekemisiä mitä normaalisti tekisin, jos käsi ja kaularanka olisi kunnossa.

        Kiitos tsemistä. :)

        J-a-n: "Ärsyttää vaan, kun olen työteholtani rampa ja joudun välttelemään tekemisiä mitä normaalisti tekisin, jos käsi ja kaularanka olisi kunnossa."

        Tosissaan harmi. Hyvä puoli, että aiemmin ei ole juurikaan ollut niin. Vuosia olet saanut olla melko terveenä?

        Ei muuta kuin toiseenkin kertaa tsempiä. Itse alan vajaan tunnin päästä katsomaan futista telkusta netin kautta, joten en täällä kirjoittelemassa. Ehkä sitten iltapäivästä ilmestyn tänne uudelleen.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        J-a-n: "Ärsyttää vaan, kun olen työteholtani rampa ja joudun välttelemään tekemisiä mitä normaalisti tekisin, jos käsi ja kaularanka olisi kunnossa."

        Tosissaan harmi. Hyvä puoli, että aiemmin ei ole juurikaan ollut niin. Vuosia olet saanut olla melko terveenä?

        Ei muuta kuin toiseenkin kertaa tsempiä. Itse alan vajaan tunnin päästä katsomaan futista telkusta netin kautta, joten en täällä kirjoittelemassa. Ehkä sitten iltapäivästä ilmestyn tänne uudelleen.

        No terve en ole ollut 7 ikävuoden jälkeen. Hermokipua se fibromyalgiakin aiheuttaa. Migreeni.

        Mutta tämä on toisenlainen toimintarajoite nyt.

        Mä menen tirsoille. :)


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Ootko kokeillut sinkkiä, kromia tai magnesiumia lisäravinteena? Niistä vois kuulemma olla apua makeanhimoon.

        No sulla sokeri sitten koukuttava ainesosa. Mulla suola. Suola turvottaakin ja näyttämään pulskemmaltakin, jos on suola turvotusta.

        Magnesiumia söin, joo. Ilmeisesti se auttoi. Lisäksi C: tä ja monivitamiinia, jossa oli myös magnesiumia.


      • J-a-n kirjoitti:

        No terve en ole ollut 7 ikävuoden jälkeen. Hermokipua se fibromyalgiakin aiheuttaa. Migreeni.

        Mutta tämä on toisenlainen toimintarajoite nyt.

        Mä menen tirsoille. :)

        En nyt tiedä niin terve. Tässä listaa oireista.

        http://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00047

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00119

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00072

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00294

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00034

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00686

        https://diplomag.fi/mika-on-ibs/

        Siellä niitä oireita on. :)

        Kaikista aikalailla kaikki oireet koettu.


      • J-a-n kirjoitti:

        No terve en ole ollut 7 ikävuoden jälkeen. Hermokipua se fibromyalgiakin aiheuttaa. Migreeni.

        Mutta tämä on toisenlainen toimintarajoite nyt.

        Mä menen tirsoille. :)

        Toivottavasti oli hyvät tirsat! Itse meinasin alkaa pelaamaan tietokoneella, mutta ei taida kiinnosta nyt pelata ollenkaan. Ehkä pitäisi käyttää se aika johonkin kehittävämpään?


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Jos on aina mieliala stressaantunut ja vittu kun vituttaa, ei silleen vanhaksi elä.

        No yritä sivistyä ja jättää nuo sivistymättömät V—-t sivuun sana varastosta...mene metsään ja kuuntele lintujen laulua ja iloa ...ja aloita B-vitamiinin syönti niin ei enää V——tuta....


      • Anonyymi
        J-a-n kirjoitti:

        Sukulaismummo taas kuoli 103 iässä. Mutta hän pyöräili kyläkauppaan ruokaostoksille vielä 96 vanhana. Suvussa on nuorekasta väkeä. Ei pidä muumioitua.

        Aivan OIKEA asenne !!!!! 😃


    • Anonyymi

      Tumma iho nyt vaan ikääntyy paremmin, hyvä pyöreä kasvojen muoto, ja pitänyt painonsa varmaan kurissa. Elää varmaan satavuotiaaksi.

    • Mun metusalem-täti täytti 89 vuotta, ei ole ikinä ollutkaan mikään erityisemmin laittautunut, sellainen turamummo, mutta jumankeuta mikä asenne elämään. 😀👌

      Vieläkin kaahaa mökilleen autolla ja motkottaa, kun 70 vuotiaat papat nössöilee ratissa, monesti hurauttaa ohi. 🤣

      Asenne kohillaan ja elämä maistuu. Se on oikein. 😬👌

      • Näin on.


      • Anonyymi

        Mun mummo kävi mustikassa ja polki pyörällä 5 km yhteen suuntaan, täysi mustikkaämpäri mukana takaisin polkiessaan, ja teki tuota vielä 90- 95 - vuotiaana. Ei kylläkään ollut suomalainen syntyjään tai juuri siitä syystä.


      • Kyllä määkin yritän elää tuonne 95 ikävuoteen saakka. Tavoite pitää olla.

        Ja mitään vanhus kääkkää minusta ei tule luonteeni puolestani ikinä. Se on varma. :)


    • Anonyymi

      Näyttää vähintään 60-vuotiaalta. En ymmärrä miten näet 20-30 vuotta nuorempana..

    • Anonyymi

      Mun isoisä autoili vielä 120 vuotiaana ja kävi naisissa joka viikonloppu.

    • Anonyymi

      Oletko itsekin seitsemänkymppinen?

      • Yksi sen vuoden, jolloin synnyin suurimmista hiteistä oli Culture clubin "Karma chameleon" ja toinen hitti samalta vuodelta Iron Maidenin "The Trooper". Samana vuonna perustettiin myös metallibändi Megadeth. Samana vuonna kuoli myös Carpenters-yhtyeestä tuttu laulaja Karen Carpenter ja edellisenä vuonna oli hajonnut yksi siihen asti suurimmista popyhtyeistä eli Abba.
        Berliinin muurin hajoamiseen oli runsas 6 vuotta ja Neuvostoliiton hajoamiseen noin 8.

        Tässäpä vähän miettimistä tai googlettamista.


    • Anonyymi

      Kaikki on tuuristakin kiinni, onko hyvät geenit vai ei. Mun mummu kuoli jo alle 60v. sairastettuaan pahaa reumaa vuosia, pumppu ei kestänyt vahvoja lääkkeitä. Isäni vanhemmat kuolivat tuberkuloosiin. Äitini sairasti alzheimerin, saattaa olla riski, ett voin itsekin sairastua siihen. Melkoista geenilottoa ihmisen elämä, toiset porskuttaa terveinä 100v. asti, toisille tulee muistisairautta, sydänsairauksia, korkeaa verenpainetta jne..., Mä uskon ett jokaiselle on annettu ennakkoon elinpäivien määrä, siihen ei pahemmin voi vaikuttaa.

      • Anonyymi

        Voi apua. Sairastan myös pahaa reumaa. Sairaus helvetistä. Tein juuri testin -elinaikaa 6v, vaikka olen alle viisikymppinen. Pappani kuoli reumaan 39-vuotiaana. Toisaalta tuo on helpotus. Pieninkin liike sattuu. En oikein jaksaisikaan elää. Ainoa syy on pitää huolta rakkasta kissasta, ja olla mahdollisimman hyvä täti veljenpojille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi apua. Sairastan myös pahaa reumaa. Sairaus helvetistä. Tein juuri testin -elinaikaa 6v, vaikka olen alle viisikymppinen. Pappani kuoli reumaan 39-vuotiaana. Toisaalta tuo on helpotus. Pieninkin liike sattuu. En oikein jaksaisikaan elää. Ainoa syy on pitää huolta rakkasta kissasta, ja olla mahdollisimman hyvä täti veljenpojille.

        Ei kai reumaan enää nykyään kuole.


    • Anonyymi
    • Ai tämmöisenkin aloituksen olen joskus tehnyt. Ihme, että joku löysi tämän =D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe