Vuosittain tapahtuu valitettavan paljon onnettomuuksia polkupyöräijöille, väliin kohtalokkaitakin. Onnettomuuden aiheuttaja on tavallisemmin joko pyöräilijä itse, jokin muu liikenteeseen osallistuva taho tai molemmat yhdessä.
Heräsi mielessä kysymys, missä määrin polkupyörä itse aiheuttaa onnettommuuden . Missä määrin on tavallista, että polkupyörän kunto, puutteellinen huolto tai korjaus, rakennevika, kuluneisuus tai ikä aiheuttaa onnettomuuden, joka voi olla kohtalokas.
Onko tuolta alalta tietoa ja kokemuksia? Nyt kun pyöräilykausi on jo päässut alkamaan tekee mieli kysyä paremmin asiaa tuntevilta: Millaisia neuvoja voisi polkupyörän itsensä aiheuttamien onnettomuuksien varalta antaa pyöräilijälle?
polkupyörä itse syynä onnettomuuteen; miten estää sellainen tilanne
59
139
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin liikennesäännöt opeteltava hyvin. Pyöräilijän kannattaa noudattaa varovaisuutta erityisesti koska auto on aina vahvempi törmäyksissä. -Pyörämies-
- Anonyymi
Mutta liikenesääntöjen opettelulla ei opi huoltamaan pyöräänsä tai tarkistamaan pyörän puutteellista kuntoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta liikenesääntöjen opettelulla ei opi huoltamaan pyöräänsä tai tarkistamaan pyörän puutteellista kuntoa.
Pyöräilijän kannattaa aina miettiä josko oma etuoikeus risteyksessä ei ole aina pyöräilijän terveyden kannalta paras vaihtoehto. Kannattaa oman terveyden vuoksi joskus luopua omasta etuoikeudesta jos muu liikenne ei huomioi pyöräilijää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijän kannattaa aina miettiä josko oma etuoikeus risteyksessä ei ole aina pyöräilijän terveyden kannalta paras vaihtoehto. Kannattaa oman terveyden vuoksi joskus luopua omasta etuoikeudesta jos muu liikenne ei huomioi pyöräilijää.
Niin on. Luulen että jokainen enemmän polkupyöräilevä suhtautuu risteystä lähestyvään autoilijaan kuin syyntakeettomaan lapseen. Muutoinhan tässä maassa kuolisi joka kesä tuhansittain polkupyöräilijöitä.
- Anonyymi
Kaikki lähtee käyttöön soveltuvan pyörän hankinnasta. Pyörän asianmukainen käyttö, huolto ja säilytys. Niillä pääsee jo pitkälle. Huolto ei ole pelkästään ilman lisäämistä renkaisiin ja ketjujen voitelua. Eri komponenttien kiinnitys ja kunto pitää myös tarkistaa säännöllisesti. Tarkastus on hyvä aloittaa rungosta ja kiekoista joita moni pitää niin itsestäänselvinä asioina etteivät juuri uhraa aikaa niiden kunnon huomioimiseen.
- Anonyymi
Oman tilaston mukaan maantiepyörä on onnettomuusaltis kulkupeli. Samoin nopea pyörä (=painoa eturenkaalla, pysähtyy huonosti) pelkällä jalkajarrulla.
Pyörän valinnalla voisi siis vähentää onnettomuuksia.- Anonyymi
Tarkasti olet pitänyt tilastoa. Minulla ei ole tilastoa, mutta luulen että juovuksissa polkupyöräilevät joutuvat herkimmin onnettomuuksiin. Näin siviilipolkupyöräilyssä. Ammattilaispolkupyöräilijät ovat asia erikseen. Yhden kastuminen kisassa voi johtaa joukkokaatumisten sankkaan rykelmään. Mikä on nopea pyörä, jalkajarrulla, jossa paino olisi eturenkaalla? Vastaan itse. Semmoista olekaan, koska polkupyörässä suurin paino kohdistuu aina takarenkaaseen.
Mikä on "nopea pyörä pelkällä jalkajarrulla"?
Oma mielikuva "nopeasta pyörästä" sulkee jalkajarrun kuviosta pois muutenkin.
Ja ainakin parinkymmenen vuoden ajan (asetus vuodelta 2002, polkupyörien rakenteesta ja varusteista) on ollut kiellettyä myydä polkupyörää missä on enemmän kuin kaksi vaihdetta ja vain yksi jarru (eli on tullut olla pyörä varustettuna sekä etu- että takajarrulla).
Ja polkupyörissä on sama, aivan perusfysiikkaan liittyvä asia, kuten vaikka autoissa ja moottoripyörissä, eli niiden hidastaessa vauhtia paino siirtyy eturenkaalle ja samalla isompi osa jarrutuksesta tapahtuu eturenkaan kautta. Jolloin etenkin etujarrun toiminta ja tehokkuus on ensiarvoisen tärkeää nopeaa hidastusta vaativissa tilanteissa polkupyörälläkin.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mikä on "nopea pyörä pelkällä jalkajarrulla"?
Oma mielikuva "nopeasta pyörästä" sulkee jalkajarrun kuviosta pois muutenkin.
Ja ainakin parinkymmenen vuoden ajan (asetus vuodelta 2002, polkupyörien rakenteesta ja varusteista) on ollut kiellettyä myydä polkupyörää missä on enemmän kuin kaksi vaihdetta ja vain yksi jarru (eli on tullut olla pyörä varustettuna sekä etu- että takajarrulla).
Ja polkupyörissä on sama, aivan perusfysiikkaan liittyvä asia, kuten vaikka autoissa ja moottoripyörissä, eli niiden hidastaessa vauhtia paino siirtyy eturenkaalle ja samalla isompi osa jarrutuksesta tapahtuu eturenkaan kautta. Jolloin etenkin etujarrun toiminta ja tehokkuus on ensiarvoisen tärkeää nopeaa hidastusta vaativissa tilanteissa polkupyörälläkin.Tein tuon nopean pyörän jalkajarrulla ihan itse ;) Kaikkea pitää kokeilla, paitsi.. ;)
Yksivaihteinen kyykkypyörä jalkajarrulla, nopeilla renkailla ja hyvin huollettuna.
Tuolla tuli lyhyessä ajassa kaksi vaaratilannetta, kun tuommoisen pysähtymismatka oli niin käsittämättömän pii-iitkä. Aivan normaalit liikennetilanteet alkoivat eskaloitua vaaratilanteiksi.
Hylkäsin pyörätyypin vaarallisena. Anonyymi kirjoitti:
Tein tuon nopean pyörän jalkajarrulla ihan itse ;) Kaikkea pitää kokeilla, paitsi.. ;)
Yksivaihteinen kyykkypyörä jalkajarrulla, nopeilla renkailla ja hyvin huollettuna.
Tuolla tuli lyhyessä ajassa kaksi vaaratilannetta, kun tuommoisen pysähtymismatka oli niin käsittämättömän pii-iitkä. Aivan normaalit liikennetilanteet alkoivat eskaloitua vaaratilanteiksi.
Hylkäsin pyörätyypin vaarallisena.Siis pyörien rakentelu erilaisista osista, tavallisuudesta poikkeavaan käyttötarkoitukseen on varmasti hyvä harrastus. Tuossakin tapauksessa olisi voinut varmasti vaihtaa pyörään levyjarrukiinnityksellä (taikka vannejarrukiinnityksellä) varustetun keulan ja asentaan pyörään tuon jalkajarrun lisäksi myös tehokkaan etujarrun, tällöin pyörän turvallisuus olisi parantunut varmasti huomattavasti.
- Anonyymi
Harrastepyörää hoidetaan ja huolletaan tarkasti. Asiointi ja kauppapyöriin suhtaudutaan väliinpiämättömästi.
- Anonyymi
Hyvin harvinaista että pyörä äkillisesti leviää alle. Hiljaa ajettessa edes huonohkosti toimivat jarrut harvoin ovat pääasiallinen syy. Harrastus-pyörissä jarrut ovat toki tärkeät, mutta harvoin ala-arvoisessa kunnossa.
Usein syyllinen löytyy satulanpäältä tai ratin takaa tai niiden välimaastosta. Harvemmin autonkaan puutteet tai viat ovat ensisijainen syy. Toki esim. moni 20 vuotta vanha pikkuauto on váarallisempi talvikelissä kuin uusi Volvo tai vastaava.- Anonyymi
Suomalaisessa liikenne-infrassa ja kulttuurissa pyöräilijä on usein väliinputoaja
- Anonyymi
On noita leviämisiäkin sattunut.
Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004712705.html
13-vuotiaan hampaat katkesivat, kun Jopo murtui alta
https://yle.fi/uutiset/3-10752811
- Anonyymi
Muistan muutaman vuoden takaa onnettomuuden jossa quik release-akseli oli irronnut ajon aikana ja aiheuttanut kuskin kuolemaan johtaneen onnettomuuden.
- Anonyymi
Mitenhän tuo onnistuisi? Jos sellainen kuikka on jäänyt löysälle hankaa rengas lokareihin tai runkoon niin että sillä poljeta mihinkään. Muutenkin painovoima estää kiakon irtoamisen koska ei se pyörivä hökötys ole pelkästään sen kuikan varassa. Periaatteessa läpiakselin (thru axle) katkeaminen voi heittää renkaankin menemään, mutta en ole semmoisesta koskaan kuullut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän tuo onnistuisi? Jos sellainen kuikka on jäänyt löysälle hankaa rengas lokareihin tai runkoon niin että sillä poljeta mihinkään. Muutenkin painovoima estää kiakon irtoamisen koska ei se pyörivä hökötys ole pelkästään sen kuikan varassa. Periaatteessa läpiakselin (thru axle) katkeaminen voi heittää renkaankin menemään, mutta en ole semmoisesta koskaan kuullut.
No ei oo paljo mielikuvitusta.
Onnistuu esim. näin: Kiinnitys on vähän löysä, ajamisesta johtuva tärinä avaa sitä hiljalleen lisää. Renkaan osuessa vähän isompaan epätasaisuuteen loppukin kiinnitys häviää ja etuhaarukka hyppää renkaan jatkaessa tietä pitkin itsekseen. Ne hahlot ovat etuhaarukassa poikkeuksetta alaspäin ja hyvin matalat.
Tunnen kaksi ihmistä, joille on käynyt juuri näin. Eivät osanneet mitenkään ennakoida ennen kuin etuhaarukka ländäsi about 40 km/h nopeudessa. Molemmilla satumainen onni, vain vähän nahkaa lähti. Ihan hyvin olisi voinut lähteä henki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei oo paljo mielikuvitusta.
Onnistuu esim. näin: Kiinnitys on vähän löysä, ajamisesta johtuva tärinä avaa sitä hiljalleen lisää. Renkaan osuessa vähän isompaan epätasaisuuteen loppukin kiinnitys häviää ja etuhaarukka hyppää renkaan jatkaessa tietä pitkin itsekseen. Ne hahlot ovat etuhaarukassa poikkeuksetta alaspäin ja hyvin matalat.
Tunnen kaksi ihmistä, joille on käynyt juuri näin. Eivät osanneet mitenkään ennakoida ennen kuin etuhaarukka ländäsi about 40 km/h nopeudessa. Molemmilla satumainen onni, vain vähän nahkaa lähti. Ihan hyvin olisi voinut lähteä henki.Jos polkupyörällä päästelee 40 km/h sen täytyy olla vaihdepolkupyörä. Vaihteellisessa polkupyörässä on joko levy- tai vannejarrut. Kuvailemasi kaltainen tilanne johtaisi jarrujen laahaamiseen niin pahoin että sillä polkupyörällä enää päästeltäisi 40 km/h, hyvä jos 5 km/h, joten kertomuksesi on valetta ja vikapuhetta.
- Anonyymi
Pyöräilijät tavoittelevat usein mahdolisimman kevyttä pyörää, ajattelematta että mitä kevyemmäksi pyörä tehdään sitä hauraampi pyörästä tulee.
Hiilikuituosat pettävät usein vakavin seurauksin. Kyseisiä vikoja on vaikea nähdä päällepäin. Voi vaan kuvitella millaiset seuraukset vauhdissa katkenneesta satulatolpasta tai keulasta syntyy.- Anonyymi
Se on teknoloogiaa ja sen etistymistä mikä mahdollistaa kevyet rakenteet sekä alumiinissa että komposiitissa. Kestävyydestä tinkimättä. Matkustuslentokoneetkin tippuisivat taivaalta jos näin ei olisi. Lentäminen on turvallisempaa kuin koskaan, näiden uusien materiaalien ansiosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on teknoloogiaa ja sen etistymistä mikä mahdollistaa kevyet rakenteet sekä alumiinissa että komposiitissa. Kestävyydestä tinkimättä. Matkustuslentokoneetkin tippuisivat taivaalta jos näin ei olisi. Lentäminen on turvallisempaa kuin koskaan, näiden uusien materiaalien ansiosta.
En ehkä rinnastaisi lentokonetekniikkaa polkupyörän rimpulan valmistuksessa käytettävään tekniikkaan. Lentokonetekniikassa varmasti eristandardit ja laadunvalvonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ehkä rinnastaisi lentokonetekniikkaa polkupyörän rimpulan valmistuksessa käytettävään tekniikkaan. Lentokonetekniikassa varmasti eristandardit ja laadunvalvonta.
Ajatella että monet kalliita polkupyöriä valmistavat valmistajat antavat rungolle ostajan elinikäisen takuun. Kyllä se jotain laaduntarkkailusta kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatella että monet kalliita polkupyöriä valmistavat valmistajat antavat rungolle ostajan elinikäisen takuun. Kyllä se jotain laaduntarkkailusta kertoo.
Takuu ei estä vakavaa loukkaantumista hauraan osan rikkoutumisesta johtuen. Pyörän omistaja ei ole välttämättä kykenevä hoitamaan takuu asioita onnetytomuuden jälkeen tai ei se ainakaan ole ykkösprioriteetti.
En vaihtaisi henkeäni rätsähtävään runkoon, liian halpa hinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuu ei estä vakavaa loukkaantumista hauraan osan rikkoutumisesta johtuen. Pyörän omistaja ei ole välttämättä kykenevä hoitamaan takuu asioita onnetytomuuden jälkeen tai ei se ainakaan ole ykkösprioriteetti.
En vaihtaisi henkeäni rätsähtävään runkoon, liian halpa hinta.Onko kokemuksia räsähtävistä rungoista? Itse en ole edes kuullut koskasn että komposiittirunko olisi räsähtänyt polkijan alta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ehkä rinnastaisi lentokonetekniikkaa polkupyörän rimpulan valmistuksessa käytettävään tekniikkaan. Lentokonetekniikassa varmasti eristandardit ja laadunvalvonta.
Lentokoneissa kaikille osille on määritelty tietty käyttöikä sekä kuinka usein ne pitää tarkistaa. Mekaanisissa laitteissa ongelmat johtuvat yleensä huollon puutteesta ja vääränlaisesta käytöstä jos puhutaan normaalilaatuisista laitteista. Halpa voi joskus olla jopa parempi kuin kallis mutta aika usein hinta kulkee laadun kanssa käsi kädessä.
- Anonyymi
Paras tapa välttyä pyöräonnettomuudelta on olla pyöräilemättä.
- Anonyymi
Ja joutumatta auton alle pysyä sisällä, mutta sekään ei estä taivasta putoamasta niskaan.
- Anonyymi
Tunsin ihmisen joka kertoili samankaltaisia juttuja mutta itse tv:tä katsellessa tukehtui nakinpalaan.
- Anonyymi
Sen voi sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että onnettomuus voi sattua vaikka jäisi kotiin makaamaan. Ei niitä millään estetä. Elämä on.
- Anonyymi
"polkupyörä itse syynä onnettomuuteen; miten estää sellainen tilanne"
Pitää käskyttää pyörää että älä hankkiudu onnettomuuksiin ja ostaa siihen pyörään parempi tekoäly jos nykyinen tekoäly on semmoinen halpa malli tai muuten vaan tyhmän sorttinen.
Tietenkin pitää aina huomioida myös polkupyörän tarpeet, ja pitää huolta että pyörän renkaissa on ilmaa ja kettinki rasvattuna ja mielellään säilyttää pyörää käyttöjen välillä lämpimässä ja kuivassa tilassa. Moisella menettelyllä pyörää käyttävä kertoo pyörälle että hän arvostaa pyöräänsä ja niinpä pyörän käyttäjän kunnioittava käytös pyörää kohtaan saa pyörän tekoälyn pysymään hyvän tuulisena, sillä olen aika varma että lettuuntunut tekoäly pyörässä voi olla pyörän käyttäjälle hyvinkin vaarallinen tekoäly. - Anonyymi
Monellahan se jää siihen että keväällä rasvataan "kettinki" ja renkaisiin pumpataan kun ovat lysyssä. Se ei kyllä ihan riitä.
- Anonyymi
Itse pyrin vähentämään onnettomuksia ajamalla hyvässä kunnossa ja hyvällä pyörällä.
Pyrin myös vähentämään muiden onnettomuuksia huoltamalla ohi mennessä muiden pyöriä. Olen tiukannut mm. parit ketjut kun näyttivät olevan kovin löysällä ja pyörässä oli vaan jalkajarrut. Polkivat paljon, mutta huolto oli hukassa. Ideana oli välttää vauhdikas tilanne, jossa ketjut tippuu ja jarrut häviää. - Anonyymi
Ilmeisesti melkoisen harvinaista, että itse fillarista onettomuus johtuisi, paitsi jos valottomalla pimeään aikaan ajaessa jouttu yliajetuksi.
Tulee mieleen huoltamattoman jalkajarrullisen fillarin kerjujen paikaltaan hyppääminen tai katkeaminen tai ikivanhan fillarin ruostuneen etuhaarukan pettäminen (kanto-ohjausputken sisällä ruoste piilossa).
Fillarin keväthuolto:
- https://www.youtube.com/watch?v=kyDDFi3NkEM
Sitten on eri asia ne jotka rynkyttävät oikein kunnolla vaikka mastokeikoilla ja jos sen aiheuttama piilomurtuma pettäisi sitten yllätäen.
- https://www.youtube.com/results?search_query=carbon bike broken - Anonyymi
Itsellä meni vastikään 21 vaihteisesta halpis pyörästäni taka-akseli poikki. Oli semmoinen mutterikiinnitysmallinen. Elopainoa on vain reilu 70kg ja ajan hyväkuntoisilla teillä. Tulee kyllä väännettyä ylämäkiä putkelta runnoen ja joskus raskasta peräkärryä vedettyä. Onneksi ei sattunut alamäessä maantiellä autojen seassa, vaan pyörätiellä kiihdyttäessä. Takakiekko ei mennyt alta, mutta suuntavakavuus pyörästä hävisi.
- Anonyymi
No, missäs kunnossa se taka-akseli j alakerit olivat. Ruostunut ja / tai syöpynyt vai ei ja paljoko fillarilla on ikää ja kilsoja.
21-vaihteiset ovat kait' melko vanhoja ja takanapakin tulisi joskus huoltaa. Avata, tarkistaa laakerit, puhdistaa ja rasvata uudestaan ja taas mennään huimat matkat.
- Anonyymi
Kannattaa säännöllisesti vaihtaa satulan pultti.
- Anonyymi
Akseli meni tarvikevaraosana ostetusta nimettömästä kiekosta, jolla ehdin ajaa yhden kesän n.3000km.
- Anonyymi
"Akseli meni tarvikevaraosana ostetusta nimettömästä kiekosta, jolla ehdin ajaa yhden kesän n.3000km."
Laatu ei todellakaan ole ollut kohdillaan. Hyvä tuuri ettei itsellesi käynyt kuinkaan, eri tilanteessa tuossa olisi ollut aineksia vakavaankin loukkaantumiseen.
Mutta onhan nuo opettavaisia asioita kuitenkin lukea, eli kannattaa hommata vain riittävän laatuisia vermeitä tunnetuilta valmistajilta, ei toki tarvitse olla niitä kalliimpia.
Piraatiosiakin kun on markkinoilla osa ilmeisesti melko hyvin feikattuja, joista ei-harjaantunut silmä ei ehkä asiaa huomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Akseli meni tarvikevaraosana ostetusta nimettömästä kiekosta, jolla ehdin ajaa yhden kesän n.3000km."
Laatu ei todellakaan ole ollut kohdillaan. Hyvä tuuri ettei itsellesi käynyt kuinkaan, eri tilanteessa tuossa olisi ollut aineksia vakavaankin loukkaantumiseen.
Mutta onhan nuo opettavaisia asioita kuitenkin lukea, eli kannattaa hommata vain riittävän laatuisia vermeitä tunnetuilta valmistajilta, ei toki tarvitse olla niitä kalliimpia.
Piraatiosiakin kun on markkinoilla osa ilmeisesti melko hyvin feikattuja, joista ei-harjaantunut silmä ei ehkä asiaa huomaa.Voisi olettaa, että isot tehtaat, joissa on tarkka laadunvalvonta, valmistavat uusimmat uutuudet ja auringonlaskun osien valmistuslisenssit on myyty hikipajoille.
- Anonyymi
Itselle on tullut kaksi vaarallista fillarin osaa vastaan.
Ensimmäinen on satula, puudutti pahasti.
Toinen on Nishikeissä joitain vuosia sitten ollut ohjaustangon korkeuden pikasäätö. Speedlifter. Tuota ei saa kiristettyä kunnolla paikalleen ilman suurehkoa pään raputusta. Ohjattavuus meni kesken lenkin kun tuo aukesi. - Anonyymi
Pyörää pitää huoltaa ja pitää kunnossa siinä missä muutkin ajoneuvot. Ihmettelen vanhempia jotka eivät katso lastensa pyörien kuntoa. Vaarallisia ovat sellaiset vehkeet joissa eivät edes jarrut ole toimintakunnossa.
Sen lisäksi, niin liikennesäännöt on syytä tuntea (varsinkin väistämissäännöt).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Timon, 39, pyörä katkesi kesken ajon: Yläleuka irtosi kallosta ja henki oli lähteä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793684.htmlJa tuosse se toinen myöskin enemmän mediassa esillä ollut tapaus, missä Jopon runko katkesi kesken ajon.
https://yle.fi/uutiset/3-10752811- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja tuosse se toinen myöskin enemmän mediassa esillä ollut tapaus, missä Jopon runko katkesi kesken ajon.
https://yle.fi/uutiset/3-10752811Tuosta kuvasta näkee, että tuossa kohtaa on väsymismurtuma.
Murtuma on edennyt puoleen väliin runkoputkea hiljakseen kasvavana halkeamana. (Sileä murtumapinta)
Kun putkea on ollut noin puolet jäljellä runkoputki on repeytynyt kokonaan poikki.(rosoinen murtumapinta)
Tälleen insinöörin silmään näyttäytyy, että pyörästä ei ole pidetty huolta eikä kuntoa tarkastettu. Halkeama rungossa on näkynyt pitkään. (Sileä murtumapinta)
Tutkikaa vanhemmat lastenne pyörien kuntoa! - Anonyymi
"Timon, 39, pyörä katkesi kesken ajon: Yläleuka irtosi kallosta ja henki oli lähteä"
Yllättävä pahaa ja todella vaarallista jälkeä voi tulla pelkällä mummofillarilla, jolla ei edes kovaa mennä. Hänellä oli paljon onneakin matkassa kun niskat eivät murtuneet.
Tuo on tätynyt ollu todellinen äkkipysäys kun etuhaarukka on yllättäen kadonnut alta. Ilmeisesti rungon etuosa on tökännyt alas maahan ja vielä 'vipu-katapultin' voimaisesti voimistanut kuskin alas maahan äkkitörmäystä.
Ehkä hieman hankala varmistua tuon tyyppisen etuhaarukan kunnosta, kun murtumakohta on tuon kulmikkaan kromatun 'hartiapalan' sisällä piilossa ja ehkäpä tuollaisessa rakenteessa koksteus ja ruostekin muhivat paremmin.
Omassa teräsrunkoisessa fillarissa on myös teräshaarukka, mutta sen muoto on kuin ritsan varsi ylösalaisin, eli ei vastaavaa muhivaa piiloa. Tietty ruostetta voisi olla muhvin ja etuputken sisällä olevassa haarukan osuudessa.
Kyllä fillarien kunto kannattaa tarkistaa ja varsinkin vanhojen. - Anonyymi
Tämä oli hyvä nosto keskusteluun. Ikuisina pidetyt vanhanajan hyvät mummopyörät eivät olekkaan ikuisia. Niinhän se on että metalli väsyy käytössä ja jossain vaiheessa antaa periksi. Kymmenen vuotta sitten havaitsin alumiinisen maasturini emäputkessa halkeaman. Onneksi havaitsin ajoissa ettei mitään vakavaa ehtinyt tapahtua. Nykyään tarkastan pyöräni kunnon huomattavasti useammin kuin ennen halkeaman löytymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta kuvasta näkee, että tuossa kohtaa on väsymismurtuma.
Murtuma on edennyt puoleen väliin runkoputkea hiljakseen kasvavana halkeamana. (Sileä murtumapinta)
Kun putkea on ollut noin puolet jäljellä runkoputki on repeytynyt kokonaan poikki.(rosoinen murtumapinta)
Tälleen insinöörin silmään näyttäytyy, että pyörästä ei ole pidetty huolta eikä kuntoa tarkastettu. Halkeama rungossa on näkynyt pitkään. (Sileä murtumapinta)
Tutkikaa vanhemmat lastenne pyörien kuntoa!"Murtuma on edennyt puoleen väliin runkoputkea hiljakseen kasvavana halkeamana. (Sileä murtumapinta)"
Eli tuon mukaan väsymysmurtuma Jopon alurungossa (sittemmin teräsrunkoisia) olisi edennyt maalipinnan alla näkymättömissä (?) runkoputken yläpuolleta kohto putken alapintaa.
Tai sitten siistissä ja selvästikin säännöllsesti hyvin pestyssä pyörässä ei hiushalkeamaan olisi jostakin syystä kiinnitetty lainkaan huomiota, kuulostaisi hieman oudolta.
On siellä hieman rosisempaakin aluetta, edestä katsoen runkoputkessa noin kello 13 paikkeilla.
Tuo pojalla vuoden käytössä ollut fillari ei kyllä visuaalaisesti näytä millään tavoin huonosti pidetyltä, päinvastoin ja olihan kyseessä fillariharrastaja jolla oli vielä erikseen 'temppupyörä.'
Mutta pitää paikkansa, että fillareidenkin kunnosta tulee ennakoivasti huolehtia. Anonyymi kirjoitti:
Tuosta kuvasta näkee, että tuossa kohtaa on väsymismurtuma.
Murtuma on edennyt puoleen väliin runkoputkea hiljakseen kasvavana halkeamana. (Sileä murtumapinta)
Kun putkea on ollut noin puolet jäljellä runkoputki on repeytynyt kokonaan poikki.(rosoinen murtumapinta)
Tälleen insinöörin silmään näyttäytyy, että pyörästä ei ole pidetty huolta eikä kuntoa tarkastettu. Halkeama rungossa on näkynyt pitkään. (Sileä murtumapinta)
Tutkikaa vanhemmat lastenne pyörien kuntoa!Nyt mieti insinööriopinnot hieman uusiksi, sillä juuri toisinpäin lähtenyt tuo murtuma liikkeelle.
Pyörän rungossahan (yksiputkisessä, kuten Jopo) muodostuu vetoa runkoputken alapintaan ja puristusta yläpintaan.
Murtumahan lähtee liikkeelle vetopuolelta, eli tässä tapauksessa runkoputken alapinnasta. Ja kuten laajemmasta kuvasta huomataan tuo röpelöinen pinta on tuolla rungon alapuolella (eli minne vetorasitus nimenomaan muodostuu). Samoin tuossa "röpelöpinnassa" näkyy selviä merkkejä alumiinin oksidoitumisesta kun taas tuo suora leikkauspinta on paljon kirkkaampi, eli tuo röpelöpinta on ollut pidemmän aikaa hapen kanssa tekemisissä kuin tuo suora leikkauspinta.
Eli tuo tuo röpelöpintainen halkeama on pikkuhiljaa laajentunut eri asteisten iskujen vaikutuksesta (voisi veikata että jokainen yksittäinen repeämä osa on vaatinut aina jonkin asteisen ulkopuolisen isomman voiman) ja kun halkeama on laajentunut tarpeeksi, niin putken lujuus on menetetty ja se on leikkautunut poikki noin puolesta välistä eteenpäin yhdellä äkkinäisellä repeämällä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli hyvä nosto keskusteluun. Ikuisina pidetyt vanhanajan hyvät mummopyörät eivät olekkaan ikuisia. Niinhän se on että metalli väsyy käytössä ja jossain vaiheessa antaa periksi. Kymmenen vuotta sitten havaitsin alumiinisen maasturini emäputkessa halkeaman. Onneksi havaitsin ajoissa ettei mitään vakavaa ehtinyt tapahtua. Nykyään tarkastan pyöräni kunnon huomattavasti useammin kuin ennen halkeaman löytymistä.
"Tämä oli hyvä nosto keskusteluun. Ikuisina pidetyt vanhanajan hyvät mummopyörät eivät olekkaan ikuisia."
Mielestäni ei kuitenkaan tulisi yleistää, sillä paljon riippuu myös siitä miten pyörää on käytetty ja missä fillaria on säilytetty.
Monenko teräsrunkoisen mummon tai vaarin runko on hajonnut?
Tuon vanhan mallisen etuhaarukan kulmikkaan 'hartiapalan' alla piilossa muhiva ruoste on sitten vielä oma juttunsa, jo itse rakenne on hieman kyseenalainen. Uskallan epäillä, että haarukkamallit joissa ei ole tuollaista rekennetta, ovat vähemmän alttiita pettämään.
Mutta tietystihän vanhat fillarit tulee aika ajoin kunnolla tarkistaa ja etuhaarukka on turvallisuuden kannalta kriittinen paikka. Helppo homma ottaa haaarukka pois sen kunnon tarkistukseen ja samalla puhdistaa tai uusia laakerit ja laitta uudet rasvat. Paha sitten sanoa voisiko haarukan sisällä olla piilossa sen pitkälle syönyttä ruostetta.
Olen taipuvainen luottamaan enempi teräsrunkoiseen fillariin kuin alufillariin, varsikin sen vanhetessa tai käytettynä ostaessa.
Mutta kyllä nämä ovat ihan hyödyllisiä muistutuksia sen suhteen, että "pelkkä" fillarikin tarvitsee kunnon tarkistusta ja huoltoa. Anonyymi kirjoitti:
"Tämä oli hyvä nosto keskusteluun. Ikuisina pidetyt vanhanajan hyvät mummopyörät eivät olekkaan ikuisia."
Mielestäni ei kuitenkaan tulisi yleistää, sillä paljon riippuu myös siitä miten pyörää on käytetty ja missä fillaria on säilytetty.
Monenko teräsrunkoisen mummon tai vaarin runko on hajonnut?
Tuon vanhan mallisen etuhaarukan kulmikkaan 'hartiapalan' alla piilossa muhiva ruoste on sitten vielä oma juttunsa, jo itse rakenne on hieman kyseenalainen. Uskallan epäillä, että haarukkamallit joissa ei ole tuollaista rekennetta, ovat vähemmän alttiita pettämään.
Mutta tietystihän vanhat fillarit tulee aika ajoin kunnolla tarkistaa ja etuhaarukka on turvallisuuden kannalta kriittinen paikka. Helppo homma ottaa haaarukka pois sen kunnon tarkistukseen ja samalla puhdistaa tai uusia laakerit ja laitta uudet rasvat. Paha sitten sanoa voisiko haarukan sisällä olla piilossa sen pitkälle syönyttä ruostetta.
Olen taipuvainen luottamaan enempi teräsrunkoiseen fillariin kuin alufillariin, varsikin sen vanhetessa tai käytettynä ostaessa.
Mutta kyllä nämä ovat ihan hyödyllisiä muistutuksia sen suhteen, että "pelkkä" fillarikin tarvitsee kunnon tarkistusta ja huoltoa.Kun tuota Timon "mummofillaria" katsoo tarkemmin suurennetusta kuvasta, huomaa että esimerksiksi noiden kahden vaakaputken välissä oleviin pystysuuntaisien jäykisteputkien väliin on esimerkiksi hitsattu yksi ylimääräinen vaakutuki, olettetavasti jonkin havaitus runkomurtuman takia ja muutenkin pyörässä näkyy siellä tällä enemmän taikka vähemmän isoja ruosteisia paikkoja (kuin syvälle rungossa ne ulottuvat, sitä ei kuvasta pysty sanomaan).
Eli fakta on se, että tuon pyörä olisi pitänyt tajuta jo aikaa sitten loppuunajetukse ja epäturvalliseksi ja sen paikka olisi ollut romunkeräyksessä. Nyt sitä kuitenkin hitsailtiin amatöörimäisen oloisesti ja jatkettiin käyttöä. Kaikella on käyttöikänsä ja tuon pyörän käyttöikä oli jo mennyt umpeen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Murtuma on edennyt puoleen väliin runkoputkea hiljakseen kasvavana halkeamana. (Sileä murtumapinta)"
Eli tuon mukaan väsymysmurtuma Jopon alurungossa (sittemmin teräsrunkoisia) olisi edennyt maalipinnan alla näkymättömissä (?) runkoputken yläpuolleta kohto putken alapintaa.
Tai sitten siistissä ja selvästikin säännöllsesti hyvin pestyssä pyörässä ei hiushalkeamaan olisi jostakin syystä kiinnitetty lainkaan huomiota, kuulostaisi hieman oudolta.
On siellä hieman rosisempaakin aluetta, edestä katsoen runkoputkessa noin kello 13 paikkeilla.
Tuo pojalla vuoden käytössä ollut fillari ei kyllä visuaalaisesti näytä millään tavoin huonosti pidetyltä, päinvastoin ja olihan kyseessä fillariharrastaja jolla oli vielä erikseen 'temppupyörä.'
Mutta pitää paikkansa, että fillareidenkin kunnosta tulee ennakoivasti huolehtia."Eli tuon mukaan väsymysmurtuma Jopon alurungossa (sittemmin teräsrunkoisia) olisi edennyt maalipinnan alla näkymättömissä (?) runkoputken yläpuolleta kohto putken alapintaa."
Tuommoinen murtuma on näkyvissä pitkän aikaa, jos vaan osaa katsoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli tuon mukaan väsymysmurtuma Jopon alurungossa (sittemmin teräsrunkoisia) olisi edennyt maalipinnan alla näkymättömissä (?) runkoputken yläpuolleta kohto putken alapintaa."
Tuommoinen murtuma on näkyvissä pitkän aikaa, jos vaan osaa katsoa.Tarkkana pitää olla. Yleensä tulee ensin pieni hiusmurtuma joka voi äkkiseltään näyttää naarmulta. Pyörän puhtaanapito on tärkeää jotta ylipäätän on mahdollista nähdä murtuma.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun tuota Timon "mummofillaria" katsoo tarkemmin suurennetusta kuvasta, huomaa että esimerksiksi noiden kahden vaakaputken välissä oleviin pystysuuntaisien jäykisteputkien väliin on esimerkiksi hitsattu yksi ylimääräinen vaakutuki, olettetavasti jonkin havaitus runkomurtuman takia ja muutenkin pyörässä näkyy siellä tällä enemmän taikka vähemmän isoja ruosteisia paikkoja (kuin syvälle rungossa ne ulottuvat, sitä ei kuvasta pysty sanomaan).
Eli fakta on se, että tuon pyörä olisi pitänyt tajuta jo aikaa sitten loppuunajetukse ja epäturvalliseksi ja sen paikka olisi ollut romunkeräyksessä. Nyt sitä kuitenkin hitsailtiin amatöörimäisen oloisesti ja jatkettiin käyttöä. Kaikella on käyttöikänsä ja tuon pyörän käyttöikä oli jo mennyt umpeen."... huomaa että esimerksiksi noiden kahden vaakaputken välissä oleviin pystysuuntaisien jäykisteputkien väliin on esimerkiksi hitsattu yksi ylimääräinen vaakutuki, ..."
Kuvaa en sanut riitävän tarkaksi, mutta näytti hieman vaihdevaijerista, joka tulee stongalta ja jonka varjo näky seinälläkin, mutta saatan toki erehtyäkin, sillä jotakin "erikoista" tuossa kohtaa on.
Mutta onhan tuo melko / liian väsyneen näköinen ja terveitäkin lotta-pyöriä olisi markkinoilla saatavilla. Anonyymi kirjoitti:
"... huomaa että esimerksiksi noiden kahden vaakaputken välissä oleviin pystysuuntaisien jäykisteputkien väliin on esimerkiksi hitsattu yksi ylimääräinen vaakutuki, ..."
Kuvaa en sanut riitävän tarkaksi, mutta näytti hieman vaihdevaijerista, joka tulee stongalta ja jonka varjo näky seinälläkin, mutta saatan toki erehtyäkin, sillä jotakin "erikoista" tuossa kohtaa on.
Mutta onhan tuo melko / liian väsyneen näköinen ja terveitäkin lotta-pyöriä olisi markkinoilla saatavilla.Kyllä tuo aika isolla todennäköisyydellä on "ei niin hyvin tehty" hitsattu lisätuki tuossa noiden kahden runkoa jäykistävän pystyputken välissä.
Kun katsoo tangon alku ja loppupistettä, niin kyllä siellä hitsauksen jäljet olisi havaittavissa.
https://aijaa.com/d5zmaJ- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä tuo aika isolla todennäköisyydellä on "ei niin hyvin tehty" hitsattu lisätuki tuossa noiden kahden runkoa jäykistävän pystyputken välissä.
Kun katsoo tangon alku ja loppupistettä, niin kyllä siellä hitsauksen jäljet olisi havaittavissa.
https://aijaa.com/d5zmaJ"Kun katsoo tangon alku ja loppupistettä, niin kyllä siellä hitsauksen jäljet olisi havaittavissa."
Yes, kyllä ne ihan hitsaushommilta näyttää, eli siellä on jo ollut rungon murtumia harrastelijatyylillä paikkattuina. Sitä ei ilmeisesti monikaan tule ajatelleeksi, että "pelkkä" fillarikin voi olla vaarallisessa kunnossa ja että sen pettäessä voi tulla pahaakin jälkeä.
Mutta ihan hyvä muistutus tämä avaus ja ko. ikävät tapaukset itse kullekin.
- Anonyymi
Eikö 70-luvulta peräisin oleva, seinää vasten, rännin alla säilytetty mummonpyörä olekaan ikuinen?
Miksi raskastekoinen bodari ylipäätään käyttää mummonpyörää aktiiviseen lenkkiajoon.- Anonyymi
"Miksi raskastekoinen bodari ylipäätään käyttää mummonpyörää aktiiviseen lenkkiajoon."
Kuten hän itsekin kertoi, niin oli tottunut käyttämään sitä palautusajoon, jossa tuollainen on varsin mainio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksi raskastekoinen bodari ylipäätään käyttää mummonpyörää aktiiviseen lenkkiajoon."
Kuten hän itsekin kertoi, niin oli tottunut käyttämään sitä palautusajoon, jossa tuollainen on varsin mainio.Pyörätyyppi voi olla tuohon käyttöön mainio. 40v pyörä taas ei jos pyörän kuntoa ei voi mitenkään todentaan. Alle satakiloiselle naiselle suunniteltu pyörä ei välttämättä kestä uutenakaan 100kg bodarin käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksi raskastekoinen bodari ylipäätään käyttää mummonpyörää aktiiviseen lenkkiajoon."
Kuten hän itsekin kertoi, niin oli tottunut käyttämään sitä palautusajoon, jossa tuollainen on varsin mainio.Yksivaihteisena ei edes siihen kovin hyvä. Palautuslenkki menee teholenkiksi ensimmmäisen reippaamman ylämäen kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133718Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272990Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2742775Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2221459
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1611078Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21047Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31994Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95951