Laittaisitko impantteja parodontiittia sairastavaan suuhun

Anonyymi

Poden paradontiittiä. Ollut ainakin 10 vuotta näkysällä niin että hammaslääkäri sen on silmin huomannut ientaskujen koosta ja verestävistä hammasjuurista. Nyt hammaslääkäri yrittäisi vielä paremmalla hoidolla kuin mitä tähän asti on ollut, pitää paroa kurissa ja laittaisi 5 implanttia, parin implantin varaan silta. Pelottaa. Miten on mahdollista että ne suussa menestyisivät niin etteivät alkaisi mätiä. Enkä nyt puhu vielä lainkaan rahasta vaan terveydestä. Eikö ole pelkona että ne tulehtuvat siinä missä omien hampaiden ienrajat ja niistä mahdollisesti menee bakteeri verenkiertoon. Ja kuulemma aika kova homma porata implantit irti sitten kun on pakko. Laittaisitko sinä viisi implanttia parodontiittisuuhun? On jo kaksi ennestään.

10

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yleensä parodontiitti syntyy huonosta hammashoidosta ja jos ei paranna omaa hampaiden hoitoaan, implanttijuuriin tulee myös parodontiitti. Implantit edellyttää erittäin hyvää ja perusteellista itse hoidettua suun hoitoa.

    • Anonyymi

      Kun suussa on parodontiittia, implantit eivät suussa menesty. Turha lähteä niitä sellaiseen suuhun asentamaan.

      Pitkälle edennyt parodontiitti ei lähde suusta kokonaan koskaan, jos hampaita on jäljellä, vaikka se saadaan perusteellisella hoidolla rauhoittumaan ja sen eteneminen hidastumaan. Kun kaikki hampaat poistetaan, parodontiitti loppuu, mutta jäljet jäävät pysyvästi.

      Paras ja perusteellisinkaan hammaslääkärin hoito ei pysty pitämään parondontiittia kurissa. Ihmisen itsensä on hoidettava suunsa. Omahoito ratkaisee, miten käy.

    • Anonyymi

      Hei 29.04.2021 21:11, minä taas luin että parantumaton paro on toisessa ihmisessä ja toisessa on vain tulehdus, joka saadaan paranemaan. Ne ovat kaksi eri asiaa. Minä en pysty paremmin hoitamaan hampaitani, kaksi kertaa päivässä huolellinen pesu pulloharjoineen. Enkä mässäile sokeripitoisilla ruoilla enkä juomilla.
      Miten ihmeessä saan sen pysymään pois, niin ettei se iske implanttien suussa ollessa. Ei kai ne ientaskut minnekään häviä jos ne ovat jo 4-7 mm:n syvyisiä. Sinäkö laittaisit?
      Hei 29.04.2021 22:15, meinaatko että vielä enemmällä hoidolla paro saadaan pysymään aisoissa. Esim. että ravaisin ientaskupuhdistuksessa useammin kuin puolen vuoden välein. Kasvaisiko ne sitten umpeen. Jäisihän minulle vielä alahampaat jos ylähampasiin laitettasiin tekarit. On ystävä jolla tulehtui ja yksi implantti otettiin pois. Minulla pitäisi sitten ottaa 7 kpl. Eikö se ole vaikea homma?

      • Anonyymi

        Hyvin syvät ientaskut eivät kasva umpeen millään hoidolla, mutta ien voidaan leikata niin, että tasku häviää, jolloin hampaiden kaula paljastuu ja se on helpompi pitää puhtaana. Tällöin hampaat näyttävät tosi pitkiltä ja paljastuneet kaulat on syytä suojata. Muuten kaula tuntee herkästi viiltävää kipua. Suojauksen tekee hammaslääkäri tai suuhygienisti.

        Kokonaan parodontiitin etenemistä ei yleensä voida pysäyttää niin kauan kuin suussa on hampaita. Etenemistä voidaan hyvällä hoidolla kyllä hidastaa.

        Mielestäni ei implantteja suuhun, jossa on tai on ollut parodontiittia.


    • Anonyymi

      Minulla on parodontiitti, enkä laitattaisi implantteja suuhuni.
      Kiinnityskudos kun/jos menee riittävän huonoksi, niin ei kai siinä pysy mikään kiinni, kun sanotaan, että hampaatkin voivat irrota.

    • Anonyymi

      Sitä tässä ihmettelenkin kun purentaa ja protetiikkaa hoitava erikoishammaslääkäri sanoo että se onnistuu. Hän aloittaisi työn heti. Hän kertoo tuntevansa vastuunsa ja vaikuttaakin luotettavalta. En usko että valehtelee tai tekee vain rahan takia. Hän sanoo että purennan oikaisulla parondotiitti saadaan kuriin ja implantit voidaan laittaa.
      Tässä on ihan ymmällä. Iensairauksia hoitavan erikoishammaslääkärin mukaan useassa hampaassa on sairauden takia vikaa, mutta hän ei suostunut kertomaan, laittaisiko hän minun tapauksessasi implantit itselleen.
      Tässä on tosi isosta päätöksestä kysymys, alanko laittaa implantteja ja niiden varaan tekohampaita vai laitatanko suoraan tekohampaat. En halaisi katua päätöstä.

    • Anonyymi

      Yksityisellä taidat käydä hoidoissa? Julkisella eivät taatusti laittaisi sinulle implantteja, tosin harvemmin julkisella laitetaan muutenkaan. Yksityisellä taas mielellään tehdään kaikki mahdolliset toimenpiteet. Niistä saadaan kivasti kassavirtaa.

      Implantit ovat niin kalliita, ettet menetä mitään, jos käyt hakemassa nk. toisen mielipiteen toiselta hammaslääkäriltä. Tai vaikka kahdelta. Jos kaikki ovat samoilla linjoilla, niin kai se on sitten uskottava järkeväksi toimenpiteeksi. Itse epäilen silti.

      Olen käsittänyt, että tukikudossairaus kuluttaisi myös luustoa. Edellytykset implanttien pysymiselle eivät ole hyvät. Toinen asia on, että ihmisillä voi helposti olla piileviä tulehduksia, vaikkei päälle päin mitään näkyisi. Oireilu saattaa tulla ilmi ensin vaikkapa nenäoireiluna, jonka syynä on paise hammasjuuressa. Eli muutenkin nk. huonokuntoiseen suuhun on järjetöntä ottaa lisää infektiopesäkkeitä. Jos joudut joskus tekonivelleikkaukseen tai syöpähoitoihin, niin näitä kalliita hammaslaitteita saatetaan joutua repimään irti, jotta infektiopesäkkeet saadaan pois. Jos sinulla on rajattomasti rahaa, niin mikäs siinä. Mutta hukkaan saattaa mennä.

      • Anonyymi

        Sitäpä pelkään että tulee sairauksia, vaikka olen nyt vielä terve eläkeläinen. Implanttien poisottaminen on vaikeaa riippuen siitä miten hyvin implantti on kiinnittynyt luuhun. Varmasti joutuu poiston yhteydessä antibioottia syödä ja yleiskunto senkun heikkenee, jos olisi jo muukin sairaus.
        Yksityinen on kyseessä, hinta-arvio 22000. Se on hurja, mutta jos paroa ei olisi, voisin laittaakin. Joku kyllä sanoi että kannattaa pyytää tarjous toiselta yksityiseltä. Ei sitä kerralla tarvitse maksaa ja tietenkin olisi ihana kun olisi millä purra. Ehkä käyn toisella hammaslääkärilla pyytämässä hänen mielipiteensä.
        Mielenkiintoinen tuo nenäoireilu. Tunnen nenäonteloissa limaa ja olen alkanyt tuhista niin että ystäväkin on jo huomauttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitäpä pelkään että tulee sairauksia, vaikka olen nyt vielä terve eläkeläinen. Implanttien poisottaminen on vaikeaa riippuen siitä miten hyvin implantti on kiinnittynyt luuhun. Varmasti joutuu poiston yhteydessä antibioottia syödä ja yleiskunto senkun heikkenee, jos olisi jo muukin sairaus.
        Yksityinen on kyseessä, hinta-arvio 22000. Se on hurja, mutta jos paroa ei olisi, voisin laittaakin. Joku kyllä sanoi että kannattaa pyytää tarjous toiselta yksityiseltä. Ei sitä kerralla tarvitse maksaa ja tietenkin olisi ihana kun olisi millä purra. Ehkä käyn toisella hammaslääkärilla pyytämässä hänen mielipiteensä.
        Mielenkiintoinen tuo nenäoireilu. Tunnen nenäonteloissa limaa ja olen alkanyt tuhista niin että ystäväkin on jo huomauttanut.

        Minulta on poistettu kolme implanttia. Jokainen tapaus on tietysti omanlaisensa. Minun tapauksessani kaksi erikoishammaslääkäriä teki töitä. Kruunut jouduttiin poraamaan kappaleiksi, sitten implantit putosivat itsestään. Ikenessä oli pitkälle edennyt peri-implantiitti, olin menettänyt paljon luuta. Ei puhettakaan uusista implanteista, vaan tilalle tuli irrotettava osaproteesi.

        Kun implantit aikoinaan asennettiin, suussani oli ollut ja oli kai edelleenkin parodontiittia. Olin implantteihin tyytyväinen 10 vuotta. Sitten alkoi ongelmat, joiden seurauksena menetin ne kolme implanttia. Suussani on kyllä edelleen yksi noita kolmea menetettyä implanttia vanhempi implantti. Siinä peri-implantiitti ei ole tehnyt yhtä suurta tuhoa. Ienleikkauksen ansiosta hammas on hyvin paikallaan ja se pyritään säilyttämään kaikin keinoin.

        En kadu implanttien ottamista, mutta en kyllä myöskään suosittele, jos suussa on parodontiittia. Ja mahdollinen ientulehdus on hoidettava täysin parantuneeksi ennen implanttien asentamista. Ientulehdus yleensä voidaan vielä hoitaa täysin mutta parodontiitiksi edennyt ientulehdus on usein hampaiden (implanttien) menetykseen johtava hitaammin tai nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta on poistettu kolme implanttia. Jokainen tapaus on tietysti omanlaisensa. Minun tapauksessani kaksi erikoishammaslääkäriä teki töitä. Kruunut jouduttiin poraamaan kappaleiksi, sitten implantit putosivat itsestään. Ikenessä oli pitkälle edennyt peri-implantiitti, olin menettänyt paljon luuta. Ei puhettakaan uusista implanteista, vaan tilalle tuli irrotettava osaproteesi.

        Kun implantit aikoinaan asennettiin, suussani oli ollut ja oli kai edelleenkin parodontiittia. Olin implantteihin tyytyväinen 10 vuotta. Sitten alkoi ongelmat, joiden seurauksena menetin ne kolme implanttia. Suussani on kyllä edelleen yksi noita kolmea menetettyä implanttia vanhempi implantti. Siinä peri-implantiitti ei ole tehnyt yhtä suurta tuhoa. Ienleikkauksen ansiosta hammas on hyvin paikallaan ja se pyritään säilyttämään kaikin keinoin.

        En kadu implanttien ottamista, mutta en kyllä myöskään suosittele, jos suussa on parodontiittia. Ja mahdollinen ientulehdus on hoidettava täysin parantuneeksi ennen implanttien asentamista. Ientulehdus yleensä voidaan vielä hoitaa täysin mutta parodontiitiksi edennyt ientulehdus on usein hampaiden (implanttien) menetykseen johtava hitaammin tai nopeammin.

        Kiitos tästä infosta. Perehdyin peri-implantiittiin. Sitä ei mainita diagnooseissani, olen nyt käynyt iensairauksia ja protetiikkaa hoitavilla lääkäreillä tämän tapaukseni takia. Luuta on kyllä tuhotunut parodontiitin takia, mutta kaksi entistä implanttiani eivät heilu. Toisessa on ientaskut ja ien-lääkäri on kirjoittanut: ientaskua vetää ulospäin, puhdistus on haastavaa, saattaa vaatia kirurgia. On ollut siinä 15 v,. eikä vaivaa.
        Jatkan vatvomista että pääsisin parhaaseen lopputulokseen. Olen nyt ollut ilman Kakkos-etuhammasta lähes 2 kk, siitä kaikki tämä rumba lähti, kun se tulehtui pahasti väärin tehdyn juurihoidon ja ilmeisesti myös parodontiitin takia ja jouduttiin poistamaan. Ajattelin että käväisen laitattamassa siihen implantin ja sillä hyvä. Siitä alkoi suun tarkastuksessa todettu ongelma.
        Johonkin ratkaisuun en päästävä. Laitanko tavalliset tekarit vai alanko parantologin mukaan monta kk kestävään laajaan purennankorjaus-remonttiin. Se vaatii uusia implantteja ja entisten nasta-kruunujen uusimista, että saisi purennassa enemmän vastapareja, nyt on vain neljä ja 10 pitäisi olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe