Paikallinen sopiminen

Anonyymi

Kun TES loppuu ja aletaan sopia paikallisesti ehdot, niin mahtaako jäädä PEKKASET ja arkipyhäkorvaukset sopimukseen, vaan poistuvatko kuvioista jota pahoin pelkään.
Otetaan vaikka esimerkiksi teollisuusliitto.
Pääsiänen oli ja meni. Nyt siitä sai 2 arkipyhältä palkan. Mutta kun TES:i loppuu ja sovitaan paikallisesti niin saako palkkaa kun se on vain TES:ä eikä laissa?.
Miettikää tätä mitä tulmen pitää?

40

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No siitähän paikallisesti sitten sovitaan kuuluuko ne sopimukseen vai ei, siitähän tässä on kysymys?
      Jossakin firmassa ne ei kuulu, ja paremmissa yrityksissä kuuluu. Se on yksilön vapaus valita kumpaan firmaan menee töihin.
      Jos yritys riistää työntekijää, eihän sinne jää töihin kuin paskat/laiskat, muut lähtevät yrityksiin joissa työpanosta arvostetaan.

      Ja hetken päästä nämä paskat yritykset on vinkumassa että pitää lisätä työperäistä maahanmuuttoa kun suomalaiset duunarit on ihan surkeita ;D

      • Anonyymi

        Veikkaan että Paperissa saunalisät poistuu samon ahtaajilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että Paperissa saunalisät poistuu samon ahtaajilta.

        Jep, ja tilalle lauantailisä niinkuin muillakin aloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja tilalle lauantailisä niinkuin muillakin aloilla.

        Kohta lähtee kaikki lisät vientitepllisuudesta , SOTE tarvii rahaa julkiselle paljon lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että Paperissa saunalisät poistuu samon ahtaajilta.

        Julkiselle sektorille , merimiehille ja maataloudelle tulossa lähes miljardin palkankorotus.


    • Anonyymi

      Fiskarssi sopi paikalliseti. On ilmoittanut että jos uudet ehdot ei käy niin työsuhteen purku on vaihtoehtonan.
      Ei Teksti TV:stä tieto

      • Anonyymi

        Fiskarsi ei vuosiiiiin kohdellut työntekijöitä reilusti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiskarsi ei vuosiiiiin kohdellut työntekijöitä reilusti!

        Osakkeenomistajana olen tietysti tyytyväinen jos yritys pysyy kannattavana ja ylipäätään elossa. Sekin on tiettyyn rajaan asti mukavaa jos jotain toimintoja on Suomessa, rajansa tälläkin.


    • Anonyymi

      Jos työehdot ei miellytä niin voihan sitä aina jättää hommat tekemättä. Itse ainakin neuvottelen aina sellaiset ehdot ja palkan että viitsii töitä lähteä tekemään. Jos homma alkaa tessien luopumisen myötä menemään saneluksi huonoilla työehdoilla niin ajattelin että voisi jäädä sitten eläkkeelle. Onhan tuota ikääkin jo reilu 30.

      • Anonyymi

        Jos alueella on vain yksi työnantaja vaikka nyt joku metallialan yritys. Niin kyllä se duunarin neuvotteluasema on aika heikko. Kun se työnantaja tietää duunarin tilanteen tarkkaan.
        Saneluksi menee sanon minä.
        Ja tämä on vasta alkua, mutta kiitos kuuluu näille liittoon kuulumattomille, jotka hajoittaa duunari porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos alueella on vain yksi työnantaja vaikka nyt joku metallialan yritys. Niin kyllä se duunarin neuvotteluasema on aika heikko. Kun se työnantaja tietää duunarin tilanteen tarkkaan.
        Saneluksi menee sanon minä.
        Ja tämä on vasta alkua, mutta kiitos kuuluu näille liittoon kuulumattomille, jotka hajoittaa duunari porukkaa.

        Väärin ! Kiitos kuuluu ammattiliittojen ahneudelle.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ammattiliiton-johtoa-palkitaan-vuosittain-tuntuvilla-summilla-rahamaarat-nousevat-miljooniin-euroihin/7710448#gs.100y54b


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla 200000 e talovelka ja alat vaatiin pekkasia, kohtuullista palkkaa, ylityökorvauksia , kesä/talvilomaa isyys/äitiyslomaa. sairasajan palkkaa ja yleensä kahdeksan tunnin työpäivää OLET PULASSA ilman liittoa

        Väärin! Tulette näkemään, että markkinatalous toimii yritysten ja työntekiöiden välillä hyvässä yhteisymmärryksessä, sen jälkeenkin kun ay liikkeet kaatuu omaan ahneuteensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla 200000 e talovelka ja alat vaatiin pekkasia, kohtuullista palkkaa, ylityökorvauksia , kesä/talvilomaa isyys/äitiyslomaa. sairasajan palkkaa ja yleensä kahdeksan tunnin työpäivää OLET PULASSA ilman liittoa

        Sepäs se onkin. Ei nykyään kannata ottaa mitään velkoja tai omistaa mitään mikä vie rahaa pois sinun taskusta. Olet sen jälkeen täysin työnantajan armoilla. Kannattaa omistaa ainoastaa omaisuusluokkia jotka tuottavat lisää tuloja, osakkeita, korkorahastoja, obligaatioita ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin! Tulette näkemään, että markkinatalous toimii yritysten ja työntekiöiden välillä hyvässä yhteisymmärryksessä, sen jälkeenkin kun ay liikkeet kaatuu omaan ahneuteensa.

        VÄÄRIN! Tulet näkemään, että työntekijä häviää lisää ja on maaorjan asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepäs se onkin. Ei nykyään kannata ottaa mitään velkoja tai omistaa mitään mikä vie rahaa pois sinun taskusta. Olet sen jälkeen täysin työnantajan armoilla. Kannattaa omistaa ainoastaa omaisuusluokkia jotka tuottavat lisää tuloja, osakkeita, korkorahastoja, obligaatioita ym.

        Olet asian ytimessä. Oma sijoittaja-ura alkoi aikanaan Soneran myötä 90-luvun lopussa, parhaimpia päätöksiä mitä olen tehnyt, suosittelen toki. Maltillisesti edeten toki, sijoittaminen ei ole peli eikä pikavoitto haaveetkaan pitkälle kanna.


    • Anonyymi

      Jos julkisen sektorin palkkoja saataisiin sovittua 10% pienemmiksi paikallisesti , valtio säästäisi 7 000 000 000 euroa vuodessa.
      Jos valtion tuki yrityksille saataisiin sovittua paikallisesti pienemmäksi säästäisi veronmaksaja 10 000 000 000 euroa vuodessa.

      • Anonyymi

        Kattokaas millaiset työsopparit jenkkilässä on , ei paljoa duunaria naurata. Nyt pressa yrittää saada sinnekkin lapsilisät, HUH mikä takapajula


      • Anonyymi

        Olen julkisella sektorilla (kunnalla) töissä kokopäiväisesti ja kokoaikaisesti. Mun palkkani on 2200 euroa kuussa, eli verojen ja eläkemaksujen yms. jälkeen tilille kopsahtaa 1800 euroa. Meille ei tule ilta- tai viikonloppukorvauksiakaan (kiinteä palkka), ja ikälisätkin on poistettu (olen ollut nyt 5 vuotta näissä töissä). Kuuluisaa lomarahaa on leikattu, se on nykyään 900 euroa (sillä rahalla käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja teetän autooni täysihuollon koska normipalkasta ei tuollaisia könttäsummia voi kerralla maksaa).

        Olet siis ihan oikeasti sitä mieltä, että mun muutenkin pienestä palkastani pitäisi leikata vielä yli 200 euroa? Siinä vaiheessa siirryn kyllä mieluusti sinun ja muiden parempipalkkaisten elätettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen julkisella sektorilla (kunnalla) töissä kokopäiväisesti ja kokoaikaisesti. Mun palkkani on 2200 euroa kuussa, eli verojen ja eläkemaksujen yms. jälkeen tilille kopsahtaa 1800 euroa. Meille ei tule ilta- tai viikonloppukorvauksiakaan (kiinteä palkka), ja ikälisätkin on poistettu (olen ollut nyt 5 vuotta näissä töissä). Kuuluisaa lomarahaa on leikattu, se on nykyään 900 euroa (sillä rahalla käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja teetän autooni täysihuollon koska normipalkasta ei tuollaisia könttäsummia voi kerralla maksaa).

        Olet siis ihan oikeasti sitä mieltä, että mun muutenkin pienestä palkastani pitäisi leikata vielä yli 200 euroa? Siinä vaiheessa siirryn kyllä mieluusti sinun ja muiden parempipalkkaisten elätettäväksi.

        Eipä tuo nettopalkka huono ole, itsellä paperimiehenä brutto 3500, netto 2100.
        Veroprossa siis 30, ja muut maksut n.10%.

        Sullako oikeesti menee vain 20% palkasta veroja ja kuluja yhteensä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen julkisella sektorilla (kunnalla) töissä kokopäiväisesti ja kokoaikaisesti. Mun palkkani on 2200 euroa kuussa, eli verojen ja eläkemaksujen yms. jälkeen tilille kopsahtaa 1800 euroa. Meille ei tule ilta- tai viikonloppukorvauksiakaan (kiinteä palkka), ja ikälisätkin on poistettu (olen ollut nyt 5 vuotta näissä töissä). Kuuluisaa lomarahaa on leikattu, se on nykyään 900 euroa (sillä rahalla käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä ja teetän autooni täysihuollon koska normipalkasta ei tuollaisia könttäsummia voi kerralla maksaa).

        Olet siis ihan oikeasti sitä mieltä, että mun muutenkin pienestä palkastani pitäisi leikata vielä yli 200 euroa? Siinä vaiheessa siirryn kyllä mieluusti sinun ja muiden parempipalkkaisten elätettäväksi.

        Saat siis tiliä kämmeneen 21600€/v ja 900€ lomarahaa kämmenee jolla käyt hammastarkastuksessa (100€) ja huollatat autoa (800€) .

        Olet puillapaljailla eläjä noin niikun omasta mielestäsi? Kyllä sinulle jostain löytyy tukijoukkoja jotka huolissaan....itke vaan ihan täysillä, koska se olet sinä itse ainoassa elämässäsi...


    • Anonyymi

      Kyllä yksin on vaikea saada kunnon sopimusta aikaan. Suurin osa duunareista ei tiedä TES sopimuksista mitään. Ja vielä niiden tulkinnoista. Nyt on sentää luottarit käyneet jotai kursseja että tietävät jotain sopimuksista.
      Ei niitä tiedä edes aina työnantajakaan mitä kuuluu maksaa ja mitä lait ja asetukset määrää.

      • Anonyymi

        Joo, osakkeenomistajille ollaan maksamassa yhä isompia osinkoja, mutta työntekijän ihannepalkka olisi noin 8 €. Vuosilomarahoja ei makseta, samoin vuorolisät poistuvat. Noin 10 merkittävää lisää/ etua poistuu ja sen myötä vähintään kymppitonni vuosiansiosta . Kuka takaa reilut palkat paikallisessa sopimisessa? Se että firmalla menee hyvin ei takaa että saman puljun duunareille maksetaan hyvin, vaikka näin annetaan ymmärtää. Nalle Wahlroos jatkuvasti naputtaa että ammattiliitot pitäisi lopettaa ja paikallisesti sopia palkat mutta 700 milj. omaisuudella ja osakkeenomistajana on tietysti oma lehmä ojassa. Omalla työpaikalla kaikki ovat sanoneet olevansa valmiit laittamaan kovan kovaa vastaan jos huononnuksia palkkoihin ja etuihin yritetään väkisin laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, osakkeenomistajille ollaan maksamassa yhä isompia osinkoja, mutta työntekijän ihannepalkka olisi noin 8 €. Vuosilomarahoja ei makseta, samoin vuorolisät poistuvat. Noin 10 merkittävää lisää/ etua poistuu ja sen myötä vähintään kymppitonni vuosiansiosta . Kuka takaa reilut palkat paikallisessa sopimisessa? Se että firmalla menee hyvin ei takaa että saman puljun duunareille maksetaan hyvin, vaikka näin annetaan ymmärtää. Nalle Wahlroos jatkuvasti naputtaa että ammattiliitot pitäisi lopettaa ja paikallisesti sopia palkat mutta 700 milj. omaisuudella ja osakkeenomistajana on tietysti oma lehmä ojassa. Omalla työpaikalla kaikki ovat sanoneet olevansa valmiit laittamaan kovan kovaa vastaan jos huononnuksia palkkoihin ja etuihin yritetään väkisin laittaa.

        Ei muuta kuin ostat muutamia osakkeita ja elelee osingoilla leveästi.


    • Anonyymi

      Näinhän se on, jos ei ole luottamusmiestä valvomassa 24/7 niin maaorjuus on työläisen kohtalona. Välimuotoja ei ole.

      • Anonyymi

        Suomessa työvoima liian kallista , keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti , joskin Tanskassa vieläkin korkeampi.
        Tuottavuus alhainen ja vuotuinen työaika alhainen , merimiehillä 1500 tuntia vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa työvoima liian kallista , keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti , joskin Tanskassa vieläkin korkeampi.
        Tuottavuus alhainen ja vuotuinen työaika alhainen , merimiehillä 1500 tuntia vuodessa.

        Mitäpä sitä turhaan töitä tekemään, riittää että saa palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa työvoima liian kallista , keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti , joskin Tanskassa vieläkin korkeampi.
        Tuottavuus alhainen ja vuotuinen työaika alhainen , merimiehillä 1500 tuntia vuodessa.

        Totuutta ei tuossakaan ollut kuin välimerkit 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa työvoima liian kallista , keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti , joskin Tanskassa vieläkin korkeampi.
        Tuottavuus alhainen ja vuotuinen työaika alhainen , merimiehillä 1500 tuntia vuodessa.

        keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti,eli 280e/pv, eli keskimääräinen kuukausipalkka noin 6000e, kyllä tolla jo tekis,mistäs keksit nuo luvut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa työvoima liian kallista , keskiansio suomessa jo lähes 35 euroa tunti , joskin Tanskassa vieläkin korkeampi.
        Tuottavuus alhainen ja vuotuinen työaika alhainen , merimiehillä 1500 tuntia vuodessa.

        Harmi vain, ettei tilastot tue tätäkään väitettä.

        Vuonna 2019 työntekijöiden (n. 1.4milj.) keskimääräinen kuukausiansio oli 3 527euroa. Mitäs tuo tekee tuntipalkkana, jonkinverran yli 20euroa, riippuen millä kertoimella tuon tuntiansion laskee. Vuosiansioina tuo 35e/h tekee n. 60 000euroa, joten väite 35euron tuntipalkoista ei pidä paikkaansa.

        https://www.stat.fi/til/pra/2019/pra_2019_2020-08-31_tau_001_fi.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi vain, ettei tilastot tue tätäkään väitettä.

        Vuonna 2019 työntekijöiden (n. 1.4milj.) keskimääräinen kuukausiansio oli 3 527euroa. Mitäs tuo tekee tuntipalkkana, jonkinverran yli 20euroa, riippuen millä kertoimella tuon tuntiansion laskee. Vuosiansioina tuo 35e/h tekee n. 60 000euroa, joten väite 35euron tuntipalkoista ei pidä paikkaansa.

        https://www.stat.fi/til/pra/2019/pra_2019_2020-08-31_tau_001_fi.html

        Ja tuohonkin keskiarvoon laskentaan kuuluu kaikki suurituloiset johtajatkin eli normaali duunarin ansiot pyörii siellä lähempänä 2500e/kk jos sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi vain, ettei tilastot tue tätäkään väitettä.

        Vuonna 2019 työntekijöiden (n. 1.4milj.) keskimääräinen kuukausiansio oli 3 527euroa. Mitäs tuo tekee tuntipalkkana, jonkinverran yli 20euroa, riippuen millä kertoimella tuon tuntiansion laskee. Vuosiansioina tuo 35e/h tekee n. 60 000euroa, joten väite 35euron tuntipalkoista ei pidä paikkaansa.

        https://www.stat.fi/til/pra/2019/pra_2019_2020-08-31_tau_001_fi.html

        Ohisalon ministeriössä valtion palveluksessa koirankouluttajakin tienaa yli 60 000 euroa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuohonkin keskiarvoon laskentaan kuuluu kaikki suurituloiset johtajatkin eli normaali duunarin ansiot pyörii siellä lähempänä 2500e/kk jos sitäkään.

        Sitten kun poistaa ne muutama sata parempi palkkaista laskelmista niin yllättäen huomataan että heidän palkka ei vaikuta muutamaa euroa enempää keskiarvoon..


    • Anonyymi

      Paikallinen sopiminen on sitä että työnantaja MÄÄRÄÄ esim. tekemään 10t työpäivää kun kiireaika eli "joustotunteja" ilman ylityökorvausta...

      • Anonyymi

        Ei välttämättä. Itse olen haastatellut ja palkannut aikanaan noin kymmenkunta työntekijää rakennusalan töihin. Mieleen tuli yksi haastattelu missä haastettelun lopuksi sanoin että sitten pitäisi sopia se palkka asia. Kaveri otti tiukan ilmeen ja sanoi että tessin mukaan mennään ja siitä pidän kiinni. Minä sanoin että kyllä se voidaan sen mukaan sopia mutta minulla on ollut tapana maksaa 3 euroa enemmän ja sitten kolmen kuukauden jälkeen katsotaan onko mahdollista korottaa. Ylityöt sai prosenttitunteina jos niitä piti tehdä, yleensä ei ja kaikessa muussa joustettiin puolin ja toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä. Itse olen haastatellut ja palkannut aikanaan noin kymmenkunta työntekijää rakennusalan töihin. Mieleen tuli yksi haastattelu missä haastettelun lopuksi sanoin että sitten pitäisi sopia se palkka asia. Kaveri otti tiukan ilmeen ja sanoi että tessin mukaan mennään ja siitä pidän kiinni. Minä sanoin että kyllä se voidaan sen mukaan sopia mutta minulla on ollut tapana maksaa 3 euroa enemmän ja sitten kolmen kuukauden jälkeen katsotaan onko mahdollista korottaa. Ylityöt sai prosenttitunteina jos niitä piti tehdä, yleensä ei ja kaikessa muussa joustettiin puolin ja toisin.

        Ei välttämättä,aprillipäiväkö oli


    • Anonyymi

      Työnantaja yrittää säästää pennejä palkkakustannuksissa ja menettää miljoonia toteutumattomana liikevaihtona kun ei ole tekijöitä. Ei voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten työnantajien idioottimaisuutta. Olisiko helpompi vain maksaa sille tekijälle kunnollinen palkka koska ne rahat kyllä tulee moninkertaisena takaisin liikevaihdon kautta.

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ay-johtajat-kimmastuivat-wahlroosin-lakkokommenteista-tyonantajapuoli-on-ennemmin-valmis-miljarditappioihin-kuin-tekemaan-saallisen-neuvottelutuloksen/195b8de4-3b92-4024-abf9-623b54e4d95c

      Joko päässyt unohtumaan?

    • Anonyymi

      Lakon paikka ja kusiruuttapartiot porteille !

      talkoo-taavetti

    • Anonyymi

      Paikallinen sopiminen on ji nykyisellään kirjattu työehtosopimuksiin ja se on täysin mahdollista työehtosopimusten puitteissa. Nuo paikallisen sopimisen edistämispuheet on Sipilän hallituksen aikaista puppua ,jolla pyrittiin Keskustavetoisella politiikalla rikkomaan työehtosopimukset .

      Tällöin nähtiin kikyt ja jopa laittomuuksiin menevä hallituspolitiikka jolla puututtiin yksityiseen sopimusoikeuteen. Näet työehtosopimukset syntyvät Työnantajapuolen ja työntekijäpuolen kesken sopimalla asioista. Nuo sovitut asiat viedään lakiin ja niin sovitut asiat vahvistetaan ja niiden taakse tulee laki vahvistukseksi jotta sopimukset ovat painavia ja rikkomukset tuomittavissa. Eduskunta ei noita lakeja esitä tai säädä,vaan ne kuuluvat vapaan sopimisen piiriin.

      Sipilän hallituksen tulkinta oli lähinnä se että toimien taakse asetettiin pakkoja ja asioihin puututtiin ikäänkuin hallitusvallalla olisi ollut oikeus sanella mitä sovitaan ja kuinka työmarkkinoilla toimitaan. Eli käytännössä ei joko ollut käsitystä hallitusvallan rajoituksista ja puitteista tai sitten niistä ei piitattu, sillä ei hallitusvallalla ole oikeutta purkaa kolmantena ulkopuolisena tahona yksityisellä sektorilla sovittuja asioita ja sanella kuinka ne on sovittava, ihan siihen ei damokratian toimivalta yllä. Meinaan jo toisen sopija osapuolen purkamana puhumme sopimusrikkomuksesta.

      Eli joko poliittisella saralla puhuttaessa työmarkkina asioista tieto on olematonta ja riittämätöntä päätöksentekoon tai sitten pyritään käyttämään kansanvaltaisuutta väärin puuttumalla työmarkkinoiden osalta yleiseen sopimiseen ,pyrkimällä edistämään eturyhmittymänsä asioita alas ajamalla työehtosopimuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe