jos sopimusta ei ole allekirjoitettu?

Anonyymi

Hei

Aloitin sijaisuuden ja olen ollut töissä jo 3-viikkoa. Työnantaja ei ole vieläkään antanut minulle työsopimusta , joten sitä ei ole allekirjoitettu. Olen kysellyt siitä, mutta hän aina lupaa toimittaa sen minulle. Mitään työhön liittyviä asioita ei ole myöskään selvitetty minulle ( työehdot ym) ja en edes tiedä kauanko olen koeajalla. Muutenkin työnantaja antoi minulle hyvin toisenlaisenlaisen kuvan paikasta. Todellisuudessa työnluonne on toisenlainen ja koen ettei minusta ole tähän ja olen jo henkisesti hyvinkin kuormittunut. Otin asian puheeksi työnantajan kanssa ja sanoin että tämä ei taida olla minulle sopiva työpaikka. Hän vain tuumasi sitä että ei saa ketään muuta tilalleni ja että minulle on 2-viikon irtisanominen. Sitten mainitsi koe ajan, mutta ei sanonut kuinka pitkä se on ja että se lukee sopimuksessa. Sopimusta ei ole vieläkään siis toimitettu minulle ja nyt työnantaja vetosi suulliseen sopimukseen ja että määräaikaisesta suhteesta ei voi lähteä pois ilman sanktioita.
Tiedän että kyseisessä paikassa on todella valtava työvoimapula, mutta koen että minua on johdettu harhaan kun kerrottu aivan päinvastaista mitä työ todellisuudessa on.

Mitä oikein teen tämän asian kanssa? Voinko vedota siihen että en ole sopimusta saanut ja sitä ei ole allekirjoitettu ym ja vain lähteä pois tuolta?

9

2081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työnantaja kusettaa. Todennäköisesti aikoo jättää palkat maksamatta koska kirjallista työsopimusta ei ole tehty. En kyllä itse tekisi päivääkään töitä ilman kirjallista työsopimusta. Lähde hyvä ihminen pois tuollaisesta paikasta.

• Anonyymi

Sinulla on suullinen työsopimus. Se on ihan yhtä pätevä kuin kirjallinen mutta sinulla ja työnantajalla voi olla eri käsitys siitä, mitä olette sopineet.

Koska sinulla ei ole kirjallista työsopimusta, niin työnantajalla on velvollisuus antaa sinulle kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättyessä. Työsopimuslaissa säädetään, mitä siinä pitää olla. Katso tästä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P4

Määräaikaisessä työsopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa, ellei siitä ole erikseen sovittu työsoimuksessa. Jos irtisanomisajasta ei ole sovittu, niin määräaikaisen sopimuksen voi päättää ennen sovittua määräaikaa joko sopimalla työnantajan kanssa loppumisajan aikaistamisesta tai purkamalla. Purkamisella voi olla seurauksia. Esim. kaupan alan työehtosopimuksessa on määräys siitä, mitä joutuu korvaamaan, jos purkaa määräaikaisen työsuhteen ennenaikaisesti.

Jos et saa sovittua määräajan lyhentämisestä, niin kidu tässä työpaikassa, kunnes löydät uuden, tai ota riski ja pura työsopimus koeaikaan vedoten.

• Anonyymi

Useimmissa määräaikaisissa työsopimuksissa on aina koeaika, joka pätee niin puolin kuin toisin sekä työntekijään että työnantajaan. Jos kuitenkin määräaikaisuus on hyvin lyhyt niin silloin ei ole koeaikaa välttämättä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Useimmissa määräaikaisissa työsopimuksissa on aina koeaika, joka pätee niin puolin kuin toisin sekä työntekijään että työnantajaan. Jos kuitenkin määräaikaisuus on hyvin lyhyt niin silloin ei ole koeaikaa välttämättä.

Ja mikä se semmoinen ala on missä on tänä päivänä ”huutava työvoimapula”? Lähinnä puhelinmyynti, sairaanhoito ja lähihoitajan työt. Siivousalalla ja kaupan alalla on vähennetty porukkaa joten ei voi olla mitään ”huutavaa työvoimapulaa”.

• Anonyymi

paikallista sopimista käytännössä. Siltähän tuo vaikuttaa.

• Anonyymi

Silkkaa kusetusta. Työnkuva, jos on ihan muuta mitä sovittiin niin silloin on koko asetelma ihan älytön.

Tuntuu olevan kaikki vaikeeta joten äkkiä pois tuollaisesta mätäpaiseesta.

• Anonyymi

Työnantajasi on siis sanonut, että sinulla on 2 viikon irtisanomisaika. Irtisano itsesi irtisanomisaikaa noudattaen, niin ei tule sanktioita. Kyllä 2 viikkoa jaksaa tympeässäkin työpaikassa. Tosin kannattaa hankkia uusi työpaikka ennen irtisanoutumista, sillä jos jäät työttömäksi, niin korvaukseen tulee karenssi mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
      Jos irtisanomisaikaa ei ole, niin purkamisesta työnantajalle korvattava vahinko tulee tavallisesti siitä, että pitää etsiä uusi työntekijä lähteneen tilalle. Työnantajan pitää todistaa, mitkä kulut siitä tuli. Muuta ei voi laskuttaa.

• Anonyymi

Työnantaja antoi siitä hyvin sekavan kuvan. Ekana puhui 2-viikon irtisanomisesta, sitten koeajasta ( ei kertonut kuinka pitkä kun kysyin) ja sitten vetosi suulliseen sopimukseen.

MItään kunnon perehdytystä en ole työhön saanut ja mikään luvattu asia ei toteudu. Oli vähätellyt myös sitä kun työssä on väkivallan uhkaa asiakkaiden puolelta ja minua ei olla mitenkään ohjeistettu siihen. Asiasta ei edes sanottu mitään kun kysyin siitä. Minulle puhuttiin silloin että työ on kivaa ja mukavaa ohjaustyötä ja työpaikassa on rauhallista . Ei ole todellakaan tuollaista.

• Anonyymi

Jos olet liittynyt ammattiliittoon ja jos työpaikalla on luottamusmies, niin ota yhteyttä häneen. Saat vastinetta jäsenmaksuille.
        Jos olet saanut ensimmäisen palkan, mutta et kirjallista selvitystä työsuhteen ehdoista tai kirjallista työsopimusta ja jos et ole liittynyt liittoon, voit kysyä neuvoja työsopimuslain noudattamista valvovan viranomaisen puhelinneuvonnasta . Täältä
        https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/yhteystiedot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5587
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2179
    3. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      9
      2085
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      162
      1669
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      69
      1399
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1374
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1214
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1175
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      217
      1134
    Aihe