Sähköautoa voi ladata kotona tai

Anonyymi

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jäljellä olisi kymmen metrin syvyinen kraateri, kasa ruumiita ja miraista tojotan logo.

    • Anonyymi

      Niin että olisi parempi jos se olisi pamahtanut lidlin tai kotipihassa?
      Vai miksi vetyä pitäisi ladata kaupan tai himan pihassa kun huoltoasematkin on keksitty?

      • Anonyymi

        No, ei vetyä voikaan kotona tai kaupassa ladata, mutta akkusähköautoa voi. Miksi vaihtaa takaisin sellaiseen tekniikkaan, jossa autoa ei ladata missä vain itse haluaa? Vähän sama kuin siirryttäisiin kännyköistä takaisin lankapuhelimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei vetyä voikaan kotona tai kaupassa ladata, mutta akkusähköautoa voi. Miksi vaihtaa takaisin sellaiseen tekniikkaan, jossa autoa ei ladata missä vain itse haluaa? Vähän sama kuin siirryttäisiin kännyköistä takaisin lankapuhelimiin.

        Sähköautossa siirrytään takaisin lankapuhelimen aikaan.


      • Anonyymi

        En oikein ymmärrä mikä funktio huoltoasemilla kohta enää on. Helpompaa ladata omassa pihassa, töissä tai kaupassa käydessä.

        50 kW laturilla saa riittävän täyteen vaikka olisi kaupassa nopea. Sopii hyvin, jos ei ole pihassa latausmahdollisuutta. Haittana tietysti kalleus, esim. 50 kW K-Lataus on 20 senttiä minuutilta. Lidlissä toki vielä ilmaista.

        22 kW (ok, käytännössä 11 kW) laturilla saa taas ladattua riittävästi normaalin kauppareissun aikana. K-Lataus on tämän osalta 2 senttiä minuutilta, mikä on varsin hyvä hinta, 10,9 senttiä kWh kohti. 11 kW:n teholla hieman kalliimpaa kuin kotona (päälle 0,09€/kWh sähkö vero siirto täälläpäin), mutta silti varsin edullista.

        Käytännössä en ole viitsinyt kaupassa ladata, koska oman pihan 11 kW riittää varsin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa siirrytään takaisin lankapuhelimen aikaan.

        Taas täysin arvoton kommentti. Nolla perustelut --> Arvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä mikä funktio huoltoasemilla kohta enää on. Helpompaa ladata omassa pihassa, töissä tai kaupassa käydessä.

        50 kW laturilla saa riittävän täyteen vaikka olisi kaupassa nopea. Sopii hyvin, jos ei ole pihassa latausmahdollisuutta. Haittana tietysti kalleus, esim. 50 kW K-Lataus on 20 senttiä minuutilta. Lidlissä toki vielä ilmaista.

        22 kW (ok, käytännössä 11 kW) laturilla saa taas ladattua riittävästi normaalin kauppareissun aikana. K-Lataus on tämän osalta 2 senttiä minuutilta, mikä on varsin hyvä hinta, 10,9 senttiä kWh kohti. 11 kW:n teholla hieman kalliimpaa kuin kotona (päälle 0,09€/kWh sähkö vero siirto täälläpäin), mutta silti varsin edullista.

        Käytännössä en ole viitsinyt kaupassa ladata, koska oman pihan 11 kW riittää varsin hyvin.

        Helppoudesta voi olla montaa mieltä. Kumpi sitten on helpompaa, käydä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa tankilla vai tanssia kaapeliripaskaa auton ympärillä joka pysähdyksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei vetyä voikaan kotona tai kaupassa ladata, mutta akkusähköautoa voi. Miksi vaihtaa takaisin sellaiseen tekniikkaan, jossa autoa ei ladata missä vain itse haluaa? Vähän sama kuin siirryttäisiin kännyköistä takaisin lankapuhelimiin.

        Se missä vain lataaminen ei kylläkään ole halusta kiinni vaan se on pakko. Oikein katsoin kellosta aikaa kun kävin eilen tankilla. 60 litraa meni ja aikaa kului 3 minuuttia. Rangea on taas 900 km. Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää. On persiasta jos/kun tästä tehokkuudesta ja mukavuudesta täytyy luopua jonkun ilmastohaihattelun tekosyyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se missä vain lataaminen ei kylläkään ole halusta kiinni vaan se on pakko. Oikein katsoin kellosta aikaa kun kävin eilen tankilla. 60 litraa meni ja aikaa kului 3 minuuttia. Rangea on taas 900 km. Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää. On persiasta jos/kun tästä tehokkuudesta ja mukavuudesta täytyy luopua jonkun ilmastohaihattelun tekosyyllä.

        Ja sähköautolla tarvitsisi vain pistää auton kotona kerran viikossa johdon päähän. Eikä kotona latausta tarvitse valvoa, laittaa vain johdon seinään.

        Kummallista kyllä, bensa-autollakin yleensä laitetaan pakkasilla joka ainoa päivä auto johdon päähän vähäksi aikaa, mutta johdon laittaminen kerran viikossa on niin kamalaa. Perustelu kuulostaa siis lähinnä idioottimaiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoudesta voi olla montaa mieltä. Kumpi sitten on helpompaa, käydä kerran kahdessa tai kolmessa viikossa tankilla vai tanssia kaapeliripaskaa auton ympärillä joka pysähdyksellä.

        Jos tankkaat auton 2-3 viikon välein niin luultavasti lataat auton aina kotona ja silloin riittää lataaminen kerran viikossa. Eri asia on, jos kuljet 500 km per päivä, mutta silloin pitäisi tankatakin lähes joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tankkaat auton 2-3 viikon välein niin luultavasti lataat auton aina kotona ja silloin riittää lataaminen kerran viikossa. Eri asia on, jos kuljet 500 km per päivä, mutta silloin pitäisi tankatakin lähes joka päivä.

        Lisään... Sen toki myönnän, että jos ei ole omaa latauspaikkaa kotona, ei sähköauto ole toimiva. Mutta miksi niiden, joilla latauspaikka on pitäisi piitata latauspaikattomien ruikutuksesta? Enhän minäkään valita sitä, että minulla ei ole varaa isoon jahtiin, kalliiseen urheiluautoon, kartanoon jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähköautolla tarvitsisi vain pistää auton kotona kerran viikossa johdon päähän. Eikä kotona latausta tarvitse valvoa, laittaa vain johdon seinään.

        Kummallista kyllä, bensa-autollakin yleensä laitetaan pakkasilla joka ainoa päivä auto johdon päähän vähäksi aikaa, mutta johdon laittaminen kerran viikossa on niin kamalaa. Perustelu kuulostaa siis lähinnä idioottimaiselta.

        "...Kummallista kyllä, bensa-autollakin yleensä laitetaan pakkasilla joka ainoa..."

        En ole kertaakana laittanu nykyistä bensa-autoani johdon päähän kun taloyhtiön parkkipaikalla kadun varressa ei ole edes sähköpistokkeita. Kun on tarpeeksi hyvä akku ja notkeat talviöljyt lähtee käyntiin -30 asteessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se missä vain lataaminen ei kylläkään ole halusta kiinni vaan se on pakko. Oikein katsoin kellosta aikaa kun kävin eilen tankilla. 60 litraa meni ja aikaa kului 3 minuuttia. Rangea on taas 900 km. Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää. On persiasta jos/kun tästä tehokkuudesta ja mukavuudesta täytyy luopua jonkun ilmastohaihattelun tekosyyllä.

        "Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää."

        Tuolla kilometrimäärällä ei sähköautoilijan tarvitse koskaan ajaa bensikselle ja viettää siellä laatuaikaa 3 minuuttia letku kädessä.
        Riittää kun laittaa auton kotipihassa parina iltana lataukseen.

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä huoltiksella kuin hoitaa lataus kotona niin ihmettelen. Käyttekö te vielä maksamassa laskut pankissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Sen toki myönnän, että jos ei ole omaa latauspaikkaa kotona, ei sähköauto ole toimiva. Mutta miksi niiden, joilla latauspaikka on pitäisi piitata latauspaikattomien ruikutuksesta? Enhän minäkään valita sitä, että minulla ei ole varaa isoon jahtiin, kalliiseen urheiluautoon, kartanoon jne.

        EI pidäkään, jokainen ajakoon millä homma parhaiten sujuu. Se kannattaa kuitenkin yhdenkoon sukkahousujen sähköhypettäjien huomata ettei läheskään kaikki aja myöskään jatkuvasti sitä mediaanimatkaa/vrk eikä koti-työpaikka-kauppa -sykliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää."

        Tuolla kilometrimäärällä ei sähköautoilijan tarvitse koskaan ajaa bensikselle ja viettää siellä laatuaikaa 3 minuuttia letku kädessä.
        Riittää kun laittaa auton kotipihassa parina iltana lataukseen.

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä huoltiksella kuin hoitaa lataus kotona niin ihmettelen. Käyttekö te vielä maksamassa laskut pankissa?

        Juu, kyllä kotilataus (tai työpaikalla) on paljon vaivattomampaa kuin bensiksellä käynti. Jos kotilataukseen on mahdollisuus, en mitenkään ymmärrä miten joku voi toisin väittää.

        Latausjohto on 10x helpompi kiinnittää kuin bensapistooli asettaa tankkiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää."

        Tuolla kilometrimäärällä ei sähköautoilijan tarvitse koskaan ajaa bensikselle ja viettää siellä laatuaikaa 3 minuuttia letku kädessä.
        Riittää kun laittaa auton kotipihassa parina iltana lataukseen.

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä huoltiksella kuin hoitaa lataus kotona niin ihmettelen. Käyttekö te vielä maksamassa laskut pankissa?

        Kaikki ei asu omakotitalossa. Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta. Bensa-asemalla 3 minuutin käynti kerran tai pari kuukaudessa on mukavaa ja se bensan tuoksu saa kaasujalan vipattamaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää."

        Tuolla kilometrimäärällä ei sähköautoilijan tarvitse koskaan ajaa bensikselle ja viettää siellä laatuaikaa 3 minuuttia letku kädessä.
        Riittää kun laittaa auton kotipihassa parina iltana lataukseen.

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä huoltiksella kuin hoitaa lataus kotona niin ihmettelen. Käyttekö te vielä maksamassa laskut pankissa?

        Miksi sähköautoilijan pitäisi käydä millään kilometrimäärillä bensiksellä?

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä lihakaupassa pihviä ostamassa kun voisi kätevästi teurastaa kantturan omalla pihallaan niin ihmettelen.

        Kotona lataukseen ei ole mahdollisuutta niillä puolellatoista miljoonalla kotitaloudella jotka asuvat kerros- tai rivitalossa koska taloyhtiöt eivät anna latauslupaa lämpötökkeleistä ja vaikka antaisivatkin niin ei niistä mitään iloa ole kahden tunnin munakelloineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Kummallista kyllä, bensa-autollakin yleensä laitetaan pakkasilla joka ainoa..."

        En ole kertaakana laittanu nykyistä bensa-autoani johdon päähän kun taloyhtiön parkkipaikalla kadun varressa ei ole edes sähköpistokkeita. Kun on tarpeeksi hyvä akku ja notkeat talviöljyt lähtee käyntiin -30 asteessakin.

        Vaikka auto käynnistyykin kovilla pakkasilla, tuo kyllä rikkoo moottoria hyvinkin nopeasti. Tiedän, että joidenkin pitää noin tehdä, mutta kovin järkevää tuo ei ole, jos sitä ei ole pakko tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei asu omakotitalossa. Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta. Bensa-asemalla 3 minuutin käynti kerran tai pari kuukaudessa on mukavaa ja se bensan tuoksu saa kaasujalan vipattamaan..

        Tuo ei ole niiden ongelma, joilla latauspaikka on. Enhän minäkään vastusta mökkien, veneiden jne omistamista vain siksi, koska MINULLA ei ole varaa niihin.

        Ja Suomessa on miljoonia ihmisiä, joilla latauspaikka on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköautoilijan pitäisi käydä millään kilometrimäärillä bensiksellä?

        Jos jonkun mielestä on mukavampaa käydä lihakaupassa pihviä ostamassa kun voisi kätevästi teurastaa kantturan omalla pihallaan niin ihmettelen.

        Kotona lataukseen ei ole mahdollisuutta niillä puolellatoista miljoonalla kotitaloudella jotka asuvat kerros- tai rivitalossa koska taloyhtiöt eivät anna latauslupaa lämpötökkeleistä ja vaikka antaisivatkin niin ei niistä mitään iloa ole kahden tunnin munakelloineen.

        "Kotona lataukseen ei ole mahdollisuutta niillä puolellatoista miljoonalla kotitaloudella jotka asuvat kerros- tai rivitalossa koska taloyhtiöt eivät anna latauslupaa lämpötökkeleistä ja vaikka antaisivatkin niin ei niistä mitään iloa ole kahden tunnin munakelloineen."

        Ihan näin yksinkertaisesti tuo ei ole. Nimittäin vanhoissa taloyhtiöissä sähkökeskusta ei ole suunniteltu monen sähköauton samanaikaiseen lataamiseen ja ne eivät välttämättä kestä sitä. Ei ainakaan, jos sähköautoa haluaa ladata yli 1,7 kW vauhdilla. Joten sähköauton tukeminen vaatisi sähkökeskuksen ja mahdollisesti kaapeloinninkin uusimista. Ja tietenkin jokaista pitäisi pystyä laskuttamaan sähkökäytöstä erikseen.

        Toki rahallahan tuo hoituisi ja suurempiakin remontteja taloyhtiöihin tehdään, mutta aina kun rahasta on kyse niin ihmiset vastustavat. Varsinkin jos siitä ei ole itselle (suoraa) hyötyä ja joutuu silti siitä maksamaan. Nimittäin taloyhtiöissä tällaiset remontit maksaa yleensä kaikki asukkaat, jopa autottomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kotona lataukseen ei ole mahdollisuutta niillä puolellatoista miljoonalla kotitaloudella jotka asuvat kerros- tai rivitalossa koska taloyhtiöt eivät anna latauslupaa lämpötökkeleistä ja vaikka antaisivatkin niin ei niistä mitään iloa ole kahden tunnin munakelloineen."

        Ihan näin yksinkertaisesti tuo ei ole. Nimittäin vanhoissa taloyhtiöissä sähkökeskusta ei ole suunniteltu monen sähköauton samanaikaiseen lataamiseen ja ne eivät välttämättä kestä sitä. Ei ainakaan, jos sähköautoa haluaa ladata yli 1,7 kW vauhdilla. Joten sähköauton tukeminen vaatisi sähkökeskuksen ja mahdollisesti kaapeloinninkin uusimista. Ja tietenkin jokaista pitäisi pystyä laskuttamaan sähkökäytöstä erikseen.

        Toki rahallahan tuo hoituisi ja suurempiakin remontteja taloyhtiöihin tehdään, mutta aina kun rahasta on kyse niin ihmiset vastustavat. Varsinkin jos siitä ei ole itselle (suoraa) hyötyä ja joutuu silti siitä maksamaan. Nimittäin taloyhtiöissä tällaiset remontit maksaa yleensä kaikki asukkaat, jopa autottomat.

        No ei hyvää päivää. Mikähän taas esti sen dynaamisen kuormanhallinnan käytön?

        Sillä onnistuu monen auton lataaminen hyvällä 11 kW teholla ilman että tarvitaan enemmän hetkittäistä tehoa. Kun ei jokainen täyssähköauto vaadi latausta samalla hetkellä. Kuormanhallinta pudottaa latausvirtoja, kun useampi yrittää ladata samaan aikaan tai jos muu kuorma on liian korkea.

        "Toki rahallahan tuo hoituisi ja suurempiakin remontteja taloyhtiöihin tehdään, mutta aina kun rahasta on kyse niin ihmiset vastustavat. "

        Vastustavat korkeintaan siihen pisteeseen asti, kun alkavat vastikkeet nousemaan tyhjillään olevien asuntojen vuoksi. Parempi nyt on tehdä, kun siihen vielä saa tukieuroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei asu omakotitalossa. Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta. Bensa-asemalla 3 minuutin käynti kerran tai pari kuukaudessa on mukavaa ja se bensan tuoksu saa kaasujalan vipattamaan..

        "Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta."

        Ja miljoonia ihmisiä joilla latausmahdollisuus on. Sähköautoja ostavat ne ihmiset joilla kotilatausmahdollisuus on.
        Ei heitä kosketa mitenkään näiden kerrostaloasujien latausongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta."

        Ja miljoonia ihmisiä joilla latausmahdollisuus on. Sähköautoja ostavat ne ihmiset joilla kotilatausmahdollisuus on.
        Ei heitä kosketa mitenkään näiden kerrostaloasujien latausongelmat.

        Täällä on vähän sama meininki näissä ei-voi-ladata-kommenteissa kuin jos kävisi veneilykeskusteluissa itkemässä sitä että ei kenenkään kannata ostaa venettä kun miljoonia suomalaisia asuu sisämaassa ei heillä ole mahdollisuutta veneillä.

        Menenkin kokeilemaan venepalstalle miten veneporukat arvostavat tällaisia kommentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa asuu miljoonia ihmisä kerrostaloissa joissa ei ole latausmahdollisuutta."

        Ja miljoonia ihmisiä joilla latausmahdollisuus on. Sähköautoja ostavat ne ihmiset joilla kotilatausmahdollisuus on.
        Ei heitä kosketa mitenkään näiden kerrostaloasujien latausongelmat.

        Veikkaisin, että muutoinkin omakotitaloasujat enemmän niitä uusia autoja ostavat kuin kerrostaloissa asuvat. Ja mitä OKT alueella naapureiden pihoja olen katsellut, yhä enemmän siellä näkyy sähkiksiä.

        Ne muut kerrostaloissa yms. asuvat sitten ostavat joskus käytettynä jonkun näistä autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei hyvää päivää. Mikähän taas esti sen dynaamisen kuormanhallinnan käytön?

        Sillä onnistuu monen auton lataaminen hyvällä 11 kW teholla ilman että tarvitaan enemmän hetkittäistä tehoa. Kun ei jokainen täyssähköauto vaadi latausta samalla hetkellä. Kuormanhallinta pudottaa latausvirtoja, kun useampi yrittää ladata samaan aikaan tai jos muu kuorma on liian korkea.

        "Toki rahallahan tuo hoituisi ja suurempiakin remontteja taloyhtiöihin tehdään, mutta aina kun rahasta on kyse niin ihmiset vastustavat. "

        Vastustavat korkeintaan siihen pisteeseen asti, kun alkavat vastikkeet nousemaan tyhjillään olevien asuntojen vuoksi. Parempi nyt on tehdä, kun siihen vielä saa tukieuroja.

        Tuokin vaatii remonttia, ei tuokaan siihen itsestään ilmesty. Ja edes 11 kW ei vanhoissa taloyhtiöissä taatusti onnistu. Pikemminkin 11 kW kaikille autoille yhteensä, joissa paikoissa 7 kW kaikille autoille. Eli jos 6 autoa on latauksessa, jokainen saa alle 2 kW latausta ja 7 kW tapauksessa 1,4 kW. Ja useimmissa taloyhtiöissä ei ole tolpissa erillistä sähkölaskutusta, vain kuukausilaskutus tai tolppa sisältyy normaaliin vastikkeeseen. Sekin maksaa pikkuisen.

        Ja shukopistokkeella ei saa jatkuvasti ladata sähköautoa, tuo on vain väliaikaiskäyttöön. Jopa sähköautovalmistajien ohjeissa niiden jatkuva käyttö on kielletty. Tiedän toki, että jotkut kiellosta huolimatta käyttävät sitä jatkuvasti, mutta se on silti kielletty. Eli shukopistokkeiden tilallekin pitäisi laittaa oikea latauspaikka.

        Edelleenkin, tuo sinunkin ehdotuksesi vaatii täydellistä remonttia useimmissa taloyhtiöissä. Useimmissa tekee tiukkaa, että pystyykö edes kahta sähköautoa lataamaan samaan aikaan.

        Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa. Jos 3,7 kW paikat kaikille maksaisi vaikka 5 tonnia ja 11 kW paikat maksaisi 20 tonnia, johon saa tukea 5 tonnia niin kannattaa laittaa vain 3,7 kW paikat. Maksettava kokonaissumma ratkaisee, ei tuet. Sähköautoilijat toki hieman valittavat, mutta saivathan he paikkansa. Paljon hitaampana toki kuin he toivoivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin vaatii remonttia, ei tuokaan siihen itsestään ilmesty. Ja edes 11 kW ei vanhoissa taloyhtiöissä taatusti onnistu. Pikemminkin 11 kW kaikille autoille yhteensä, joissa paikoissa 7 kW kaikille autoille. Eli jos 6 autoa on latauksessa, jokainen saa alle 2 kW latausta ja 7 kW tapauksessa 1,4 kW. Ja useimmissa taloyhtiöissä ei ole tolpissa erillistä sähkölaskutusta, vain kuukausilaskutus tai tolppa sisältyy normaaliin vastikkeeseen. Sekin maksaa pikkuisen.

        Ja shukopistokkeella ei saa jatkuvasti ladata sähköautoa, tuo on vain väliaikaiskäyttöön. Jopa sähköautovalmistajien ohjeissa niiden jatkuva käyttö on kielletty. Tiedän toki, että jotkut kiellosta huolimatta käyttävät sitä jatkuvasti, mutta se on silti kielletty. Eli shukopistokkeiden tilallekin pitäisi laittaa oikea latauspaikka.

        Edelleenkin, tuo sinunkin ehdotuksesi vaatii täydellistä remonttia useimmissa taloyhtiöissä. Useimmissa tekee tiukkaa, että pystyykö edes kahta sähköautoa lataamaan samaan aikaan.

        Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa. Jos 3,7 kW paikat kaikille maksaisi vaikka 5 tonnia ja 11 kW paikat maksaisi 20 tonnia, johon saa tukea 5 tonnia niin kannattaa laittaa vain 3,7 kW paikat. Maksettava kokonaissumma ratkaisee, ei tuet. Sähköautoilijat toki hieman valittavat, mutta saivathan he paikkansa. Paljon hitaampana toki kuin he toivoivat.

        Lisään... Ja tietenkään normaalista sähköpistokkeesta ei voi edes teoriassa ladata 11 kW teholla. Shukopistokkeesta ei koskaan tule noin paljoa tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja tietenkään normaalista sähköpistokkeesta ei voi edes teoriassa ladata 11 kW teholla. Shukopistokkeesta ei koskaan tule noin paljoa tehoa.

        Lisään... Tarkkaan ottaen maksimi suko-pistokkeella on 3,3 kW, mutta suositellaan, että sillä ei ladattaisi yli 2,3 kW nopeutta ja silloinkin vain väliaikaisesti. Ja tämä siis ihan Tesloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka auto käynnistyykin kovilla pakkasilla, tuo kyllä rikkoo moottoria hyvinkin nopeasti. Tiedän, että joidenkin pitää noin tehdä, mutta kovin järkevää tuo ei ole, jos sitä ei ole pakko tehdä.

        Eipä ole rikkoutunut (saksalainen laatuauto 5 talvea ilman lämmitystä) vaikka mittarissa yli 200tkm. Japanilaiset tai korealaiset riisipuikot voi kyllä hajota jos niitä käynnistelee ilman lämmitystä kovilla pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei hyvää päivää. Mikähän taas esti sen dynaamisen kuormanhallinnan käytön?

        Sillä onnistuu monen auton lataaminen hyvällä 11 kW teholla ilman että tarvitaan enemmän hetkittäistä tehoa. Kun ei jokainen täyssähköauto vaadi latausta samalla hetkellä. Kuormanhallinta pudottaa latausvirtoja, kun useampi yrittää ladata samaan aikaan tai jos muu kuorma on liian korkea.

        "Toki rahallahan tuo hoituisi ja suurempiakin remontteja taloyhtiöihin tehdään, mutta aina kun rahasta on kyse niin ihmiset vastustavat. "

        Vastustavat korkeintaan siihen pisteeseen asti, kun alkavat vastikkeet nousemaan tyhjillään olevien asuntojen vuoksi. Parempi nyt on tehdä, kun siihen vielä saa tukieuroja.

        Jos taloyhtiön laskennallinen huipputeho on jo muutoinkin kintaalla niin ei dynaaminen kuormanhallinta voi muuta kuin jakaa kurjuutta, Ei se mistään ylimääräistä tehoa kykene polkaisemaan.

        Lopun estää taloyhtiön yhtiökokous. Dynaaminen kuormanhallinta ei valitettavasti ilmaiseksi mistään putkahda vaan on kallis investointi. Senverran yhtiökokouksissa on tullut istuttua että on saanut nähdä ettei niissä läpihuutona mene mikään kustannusten lisäys. Nyt vielä vähemmän latauspaikkojen kanssa kun ladattavan auton hankintaa vasta pääosin korkeintaan harkitaan. Kunhan nyt ensin alkaa niitä mörskiä jäädä tyhjilleen niin saattaa sentimentti muuttua mutta siihen menee vielä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin vaatii remonttia, ei tuokaan siihen itsestään ilmesty. Ja edes 11 kW ei vanhoissa taloyhtiöissä taatusti onnistu. Pikemminkin 11 kW kaikille autoille yhteensä, joissa paikoissa 7 kW kaikille autoille. Eli jos 6 autoa on latauksessa, jokainen saa alle 2 kW latausta ja 7 kW tapauksessa 1,4 kW. Ja useimmissa taloyhtiöissä ei ole tolpissa erillistä sähkölaskutusta, vain kuukausilaskutus tai tolppa sisältyy normaaliin vastikkeeseen. Sekin maksaa pikkuisen.

        Ja shukopistokkeella ei saa jatkuvasti ladata sähköautoa, tuo on vain väliaikaiskäyttöön. Jopa sähköautovalmistajien ohjeissa niiden jatkuva käyttö on kielletty. Tiedän toki, että jotkut kiellosta huolimatta käyttävät sitä jatkuvasti, mutta se on silti kielletty. Eli shukopistokkeiden tilallekin pitäisi laittaa oikea latauspaikka.

        Edelleenkin, tuo sinunkin ehdotuksesi vaatii täydellistä remonttia useimmissa taloyhtiöissä. Useimmissa tekee tiukkaa, että pystyykö edes kahta sähköautoa lataamaan samaan aikaan.

        Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa. Jos 3,7 kW paikat kaikille maksaisi vaikka 5 tonnia ja 11 kW paikat maksaisi 20 tonnia, johon saa tukea 5 tonnia niin kannattaa laittaa vain 3,7 kW paikat. Maksettava kokonaissumma ratkaisee, ei tuet. Sähköautoilijat toki hieman valittavat, mutta saivathan he paikkansa. Paljon hitaampana toki kuin he toivoivat.

        "Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa."

        Tälle kyllä nauretaan 2030, ehkä jo 2025.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taloyhtiön laskennallinen huipputeho on jo muutoinkin kintaalla niin ei dynaaminen kuormanhallinta voi muuta kuin jakaa kurjuutta, Ei se mistään ylimääräistä tehoa kykene polkaisemaan.

        Lopun estää taloyhtiön yhtiökokous. Dynaaminen kuormanhallinta ei valitettavasti ilmaiseksi mistään putkahda vaan on kallis investointi. Senverran yhtiökokouksissa on tullut istuttua että on saanut nähdä ettei niissä läpihuutona mene mikään kustannusten lisäys. Nyt vielä vähemmän latauspaikkojen kanssa kun ladattavan auton hankintaa vasta pääosin korkeintaan harkitaan. Kunhan nyt ensin alkaa niitä mörskiä jäädä tyhjilleen niin saattaa sentimentti muuttua mutta siihen menee vielä aikaa.

        Ehkä jossain vaiheessa tulee halvat suuret (200 kWh ) talon LFP-akut, joista saa kunnollista tehoa nopeasti. Muun osan ajasta ne sitten ostavat sähköä halvalla ja myyvät kun se on kallista. Myyntivoitoilla sitten katetaan ainakin osa latausjärjestelmän kuluista.

        Toistaiseksi tuollaiset akut ovat tosin aivan liian kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa."

        Tälle kyllä nauretaan 2030, ehkä jo 2025.

        Heti lähdetään nauraen ostoksille kun halpoja kämppiä alkaa tulla tarjolle Etu-Töölöstä, Kaivarista ja Ullanlinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli tapahtuu joskus 20 vuoden päästä. Mitään tyhjillään olevia asuntoja ei tuon takia tule kymmeniin vuosiin. Ja tukieurojen takia ei mitään kannata tehdä, pitää siitä silti maksaa."

        Tälle kyllä nauretaan 2030, ehkä jo 2025.

        Yli 80% ihmisistä ajaa edelleen polttiksilla vuonna 2030. Joten ei naureta.


      • Anonyymi

        Mihin huoltoasemia tarvitaan? Auton voi ladata kotona, töissä, kadulla, kaupassa, hotellin pihassa .... Ei sähköauton lataamista varten tarvitse välttämättä olla huoltoasemia.

        Vedyn tankkaaminen vaatii tosin vähän raskaammat systeemit kuin sähköauton lataaminen. Niin ja eihän sitä vetyä edes vielä valmisteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se missä vain lataaminen ei kylläkään ole halusta kiinni vaan se on pakko. Oikein katsoin kellosta aikaa kun kävin eilen tankilla. 60 litraa meni ja aikaa kului 3 minuuttia. Rangea on taas 900 km. Sillä keskiverrolla 50km/pv tässä taas ajellaan reilut kaks ja puol viikkoa vailla huolen häivää. On persiasta jos/kun tästä tehokkuudesta ja mukavuudesta täytyy luopua jonkun ilmastohaihattelun tekosyyllä.

        Ei tarvitse vähään aikaan. Mutta voi olla viisaampaa siirtyä monesta muustakin syystä pois bensasta ja dieselistä. Palamisen pienhiukkaset eivät tee hyvää keuhkoille ja muulle kropalle. Miksi maksaa öljystä arabusheikeille tai venäläisille , kun voi tehdä sähkön itse.


    • Anonyymi

      Vetyautoja ei voi myöskään tankata matkan varrella kuten bensa-autoja voi. Vetypullot takakontissa voisi olla melkonen pommi kolarissa.

    • Anonyymi

      Voi sitä ilon päivää, kun 100 kWh akulla varustettu sähköauto syttyy ison kerrostalon kellariparkissa.

    • Anonyymi

      Minulla on Led-taskulampussa 3.7V 3400 mAh ladattava akku. Siinä on varoitus, että akkua ei saa ladata valvomatta. Miten sähköauton voi jättää yöksi latautumaan ilman valvontaa?

      • Anonyymi

        Jos et itse ymmärrä taskulampun patterin ja sähköauton akun eroja niin taitaa olla turhaa ajanhukkaa edes yrittää sitä sinulle selvittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe