Vetyauton voi tankata tulevaisuudessa kotona

Anonyymi

57

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Patteripettereillä menee kyllä nyt herne nenään... Alkaa ladattava akkusähköauto vaikuttaa entistä hölmömmältä... Toki vetyauton tankkaus sujuu ihan asemallakin 3-4 minuutissa, joten ei tuo kotitankkaus niin välttämätön ole. Mutta patteripettereille se on ihan pakollinen ominaisuus.

      • Anonyymi

        Mainiota, tuohon vain tarvitaan pari hehtaaria tilaa, jota ihmisillä ole. Eli tuo on naurettavan idioottimainen keksintö. Toki toimii, jos tapetaan yli 95% maailman ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainiota, tuohon vain tarvitaan pari hehtaaria tilaa, jota ihmisillä ole. Eli tuo on naurettavan idioottimainen keksintö. Toki toimii, jos tapetaan yli 95% maailman ihmisistä.

        Akkusähköauto naurettavan idioottimainen keksintö...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkusähköauto naurettavan idioottimainen keksintö...

        Jossain vaiheessa polttomoottoreiden käyttö on lopetettava. Mieluummin sähköautot kuin kävely.

        Vaihtoehtona on tietysti 3-4 kertaa vähemmän vetyautoja, jolloin ilmeisesti ainakin 60-70% kansasta kävelisi.


    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton.

      • Anonyymi

        Niin tulee.


      • Anonyymi

        Ei varmasti tule tuollainen energiasyöppö tekniikka syrjäyttämään yhtään mitään ainakaan liikenteessä. Energian siirron hyötysuhde aurinkokennolta eletrolyysin ja polttokennon kautta auton pyöriin on todella surkea. Eikä tällä pohjolassa aurinkoenergiaa edes ole saatavana kuin osan vuotta. Ja kovan paineen alaisena kaasuna vedyn pitkäaikainen säilyttäminen se vasta haasteellista ja kallista onkin.
        Vetytekniikkaan siirtyminen henkilöautoliikenteessä on puhdasta haihattelua. Järkevämpää on käyttää sama energia synteettisten nestemäisten polttoaineiden valmistukseen ja polttaa ne polttomoottoreissa.


      • Anonyymi

        Näin on.
        Jos tekniikka kehittyy tiettyyn suuntaa, jossa vety on se pop.
        Kaikki muu tekniikan kehitys on unohdettu.

        Näin ollen vety voi olla voittaja.


      • Anonyymi

        Riippuu maasta. Pitää olla jo valmiina tankkausinfra, uutta ei kannata alkaa tekemään tyhjään maahan, kuten Suomeen.
        Mutta metaanikäyttöinen polttokennoauto olisikin jo käyttökelpoinen, niitä voisi jo tankata Suomessakin.


    • Anonyymi

      Tuolla uutisen tuulivoimalalla ladataan suoraan sähköautoon ajokilometrejä 3-4 kertaa enemmän kuin vetyautoon. Menee varmaan jokunen viikko kerrallaan jotta tuolla laitteistolla saadaan tankattua vetyauto kerran.

    • Anonyymi

      Siitä vaan vetyä 700 barin paineella tankkiin.

    • Anonyymi

      Järkevämpää olisi tuossakin vain ladata sähköauton akkua. Paljon energiatehokkaampaa kuin tehdä monimutkainen laitteisto, joka haaskaa suurimman osan energiasta.

    • Anonyymi

      No kyllähän tuo olisi kiva jokaiselle kerrostalokommuunin parkkisella ja varmasti lähes ilmainen investointikin.
      Mulle heti nyt!

    • Anonyymi

      Kotitankkaus on ihan hyvä mutta kyllä vetyautolla pärjää ilmankin

      • Anonyymi

        Suomessa 0 vedyn tankkauspaikkaa. Vielä paremmin pärjää ilman vetyautoa !


    • Anonyymi

      Vetyauto tulee syrjäyttämään lataussähköauton sen vaivalloisuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Milloin ja mihin arvio perustuu?


      • Anonyymi

        Mitä vaivalloista lataussähköautossa on? Kotiin tullessa johto kiinni (aivan kuten talvisin polttisautojen lämmittämiseen) ja ajoon lähtiessä johto irti. Lisäksi ei tarvitse lähteä etsimään tankkauspaikkaa mahdollisesti kaukaakin ja jonottamaan siinä vuoroaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vaivalloista lataussähköautossa on? Kotiin tullessa johto kiinni (aivan kuten talvisin polttisautojen lämmittämiseen) ja ajoon lähtiessä johto irti. Lisäksi ei tarvitse lähteä etsimään tankkauspaikkaa mahdollisesti kaukaakin ja jonottamaan siinä vuoroaan.

        Eikös tuo lauseen rakenne viitannut siihen, että vetyauto on vaivalloinen? Suomalaiset tykkäävät siitä että kaikki on vaikeaa, joten siirtyvät vetyautoihin helppojen akkusähköautojen sijaan.


    • Anonyymi

      Toyota toi juuri uudistetun Mirai-vetyautonsa markkinoille. BMW on sopinut yhteistyöstä Toyotan kanssa ja BMW tuo vetyauton markkinoille ensi vuonna. Japanissa myös Honda ja Etelä-Koreassa Hyundai ovat kehittäneet polttokennomalleja.

      Aiemmin tänä vuonna Jaguar Land Rover ilmoitti investoivansa vetypolttokennojen kehittämiseen. Intian Tata Motorsin omistama JLR saa vetyautoprototyyppejä Britannian teille ensi vuonna.

      • Anonyymi

        BMW ei tuo markkinoille ensi vuonna vetyautoa. BMW:llä on vain pilottihanke, jossa kokeillaan veden toimivuutta. Kyseisiä autoja tehdään vain muutama kappale ja niitä ei koskaan myydä markkinoilla. Etkö lukenut artikkeleita? Vetyauto tulee myyntiin korkeintaan vuonna 2025, jos ylipäätään koskaan tulee myyntiin.

        Sen sijaan BMW:ltä tulee useita lataussähköautoja jo tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BMW ei tuo markkinoille ensi vuonna vetyautoa. BMW:llä on vain pilottihanke, jossa kokeillaan veden toimivuutta. Kyseisiä autoja tehdään vain muutama kappale ja niitä ei koskaan myydä markkinoilla. Etkö lukenut artikkeleita? Vetyauto tulee myyntiin korkeintaan vuonna 2025, jos ylipäätään koskaan tulee myyntiin.

        Sen sijaan BMW:ltä tulee useita lataussähköautoja jo tänä vuonna.

        Niin ja Saksa on aivan eri asia, siellä pystyy sentään ainakin vielä tankkaamaan vetyauton. Tata rakentaa raskaita ajoneuvoja, mm. Volvokin tutkii vedyn käyttöä raskaassa liikenteessä.


    • Anonyymi

      Tekniikkaa käsittelevän journalismin taso on jo hälyttävän surkea.

    • Anonyymi

      Ei tuo kotitankkaus olisi niin välttämätön

      • Anonyymi

        Se voi olla hyvinkin välttämätöntä jos lähin vedyn tankkauspaikka on jossain 100-200 km päässä.


    • Anonyymi

      Kiloon vetyä tarvitaan yli 60 kWh sähköä. Tarvitaan siis oma suurehko tuulivoimala, vedenpuhdistin, elektrolyysilaitteisto, vedyn pumppauslaite ja säilytys sekä tankkauslaite. Halpaa??

      • Anonyymi

        Eikä pidä unohtaa, että tankkauspaine on 700 bar. Vrt. normi hitsauskaasupullot 200 bar. Taitaa olla melkoisen hinnakasta tekniikkaa, kun otetaan lisäksi huomioon, että vety vaatii ihan spessu materiaalit näistä syistä
        - vety hauraustuttaa joitakin metalleja (ollut mm. syynä räjähdyksiin tuotantolaitoksissa)
        - paine hurjasti korkeampi kuin yleensä kaasujen kanssa pelattaessa
        - vety on paljon liikennepolttoaineita (bensa, diesel, metaani...) syttymis- ja räjähtämisherkempää

        Liikennepolttoaineet kun on nimenomaan valikoitu siten, että niillä on kape syttymisalue ts. vain just oikeanlainen polttoaineen ja ilman seos palaa. Vedyllä melkein mikä vaan seossuhde palaa ja syttymiseen tarvittava energiakin on mallia hyttysen pieru, joten vuodon lopputulos on melkein pommin varma....


    • Anonyymi

      toyota nousee siis

    • Anonyymi

      Se kodin pieni vetytankkauslaite on myös kuluva härveli ja vaatii huoltoa. Ja arvatkaa vain kun pitää kouluttautunut henkilö tilata kotiin kilometrikorvauksineen ja tuntitaksoineen, niin ei varmasti ole halpaa tämä "erikoistyö".

      Ja jokainen voi sitten miettiä myös turvallisuutta että haluaako oman kodinsa pihamaalle mahdollista matalariskistä pienimuotoista pommia.... nimenomaan OMAN kodin pihamaalle. Olette varmaan joskus kuullut sanonnan "not in my backyard", joten naapurisotien riski on myös olemassa. Se etteikö niitä koskaan räjähtäisi on vain ajan kysymys, mutta varmaan tilastollisesti todella pieni todennäköisyys että oma laitteisto sattuisi räjähtämään eli riski toteutusi omalle kohdalle. On aivan eri juttu tankata jossain kaukana ja unohtaa räjähdysvaara kuin OMAN kodin luona.... vuodesta toiseen....

      • Anonyymi

        Norjassa vety räjähti huoltoasemalla, vaikka niitä valvotaan taatusti tiukemmin kuin jotain takapihan vedynkehittämöä.


    • Anonyymi

      Puhetta isommassa mittakaavassa, mutta tuossa artikkellissa pisti eräs seikka silmään.

      "Ruotsissa on tällä hetkellä kuusi vedyn tankkausasemaa, mutta Norjassa, Tanskassa ja etenkin Saksassa löytyy useampia. Suomessakin on ollut kaksi vetyasemaa, Voikoskella ja Helsingin Vuosaaressa, mutta ne eivät ole enää käytössä. Pienen mittakaavan vetyasemien rakentaminen on kallista, ja jos kysyntää ei liikenteessä olevien vetyautojen vähyydestä johtuen ole, on asemien ylläpito kannattamatonta. Tästä syystä Suomen asemat on otettu pois käytöstä."

      Eli toistetaan PIENEN mittakaavan vetyasemien rakentaminen on KALLISTA... eli ehkä se kotiasema on liian kallis hankinta monille kuitenkin?

      https://www.is.fi/autot/art-2000006325023.html

      • Anonyymi

        Olikos se Woikosken Huyndai vetyauto vaan liisattu ja palautettu maahantuojalle, jos tankkausasemakin on jo purettu. Mutta hienot mainoskuvat ehdittiin saamaan nettiin.


    • Anonyymi

      No kun vetyauton range on pitkä niin ehkä kotitankkaus on turha, mutta moni haluaa kuitenkin sitä.

      • Anonyymi

        Vetypommiauton range ei ole pitkä. Luvataan 650, minkä hönöt pyöristävät 700 tai 800 kilometriin.

        Vaan jonkin lehden Mirailla suorittama koeajo osui just silmiin. Kaupunkiajo 1,5 kg/100 km, mutta maantiellä 80 km/h kihnuttaen ja ylämäkiin puutuen (siis normi vaparitohjon ja karvahattupapan tyylillä) kulutus 0,8 kg/100.

        Tankkiin mahtuu 5 kg, joten toimintamatka kaupungissa max 300 km ja maantiellä tientukkona kihnuttaen n. 550 km. Eihän sitä tankkia ihan tyhjäksi kannata ajaa, koska tien poskessa ei voi tankanta -> hinausauton lavalla matka jatkuu.

        Varmaan moottoritieajossakin kulutus lähempänä kaupunkiajon lukemia eli ei riitä range esim. edestakaiseen Helsinki - Turku/Tampere - Helsinki matkaan muun liikenteen tahtiin ajaen. Pakko kihnuttaa 80 km/h jolloin edestakaiseen matkaan menee reilu tunti enemmän.

        Eipä tuossa juuri eroa uusiin täyssähköautoihin. Paitsi että täyssähköauton saa pari kymppitonnia halvemmalla.

        Ja onhan vaihtoehtona myös kaasuautot, joita saa jopa 3 yhden vetypommiauton hinnalla. Ja tankkausasemia on jo 50...


    • Anonyymi

      Omakotitalossa tuo olisi hyvä. Toki pitkä range vetyautossa harventaa tankkausvälejä.

      • Anonyymi

        Naapuritkin tykkäisi, kun 20 metrin päässä olisi vetyasemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapuritkin tykkäisi, kun 20 metrin päässä olisi vetyasemia.

        Niin ja kunnon tuulimylly vatkaamassa ilmaa.


    • Anonyymi

      No voi tokkiinsa

    • Anonyymi

      Ei paha ollenkaan

    • Anonyymi

      Tuo on hyvä

    • Anonyymi

      Aika hienoa tekniikkaa

    • Anonyymi

      Joillekin tuo vety tankkaus kotona tuntuu olevan tosi tärkeä. Varsinkin täyssähköauton omistajat perustelevat valinta ja sillä että autoa voi ladata kotona eikä tarvitse mennä lataamaan asemalle. Tosin vetyauton tankkaa kolmessa minuutissa tankin täyteen eikä ole sellaista latautumisen odottelua kuin täyssähköautossa.

      • Anonyymi

        Paitsi että sen vedyn valmistus jollakin omalla tuulimyllyllä (ei kannata ostosähköllä) kestää useita päiviä, ehkä viikkoja niin paljon että riittää yhteen tankkaukseen.


      • Anonyymi

        Voi lapsi pieni! Tiedätkö edes mitä vety on ja kuinka paljon sähköenergiaa, joka tuotetaan nykyään fossiilisilla polttoaineilla, sen valmistamiseen kuluu? Sinä, kuten muutkin kaltaisesi ovat oppineet uuden sanan, vety, sitten Antero Meltarannan lanseeraaman " huikean". On se huikea aine tuo vety, vielä kun sitä jostain saisi. Olisi se huikeaa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen lisääntyessä erityisesti lataamiseen liittyvät vahingot tulevat lisääntymään. Useimmiten kyse on pienistä oikosuluista tai sähkövioista, mutta pahimmillaan virheellinen lataustapa saattaa aiheuttaa suuren, jopa ihmishenkiä vaarantavan tulipalon.
      Järkevintä onkin sijoittaa nyt vetyautoihin.

      • Anonyymi

        Niin siinä ei olekaan kyse enää pienestä sähkölaitepalosta kun koko talo räjähtää taivaan tuuliin kuten taannoin kävi tuolla Atlantin takana. On se vaan järkevää tuo vety, en vaan ymmärrä miten katsottuna.


    • Anonyymi

      Miksi se edes pitäisi tankata kotona? Parin minuutin pysähdys vetyhuoltoasemalle suhauttamaan vedyt tankkiin ja siinä se. Sähköroikat joutaa kelalle liiterin seinälle.

      • Anonyymi

        Vetypommiasemia on Suomessa 0 kpl.

        Yhden vetykilon tuottamiseen kuluu noin 55 kWh sähköenergiaa. Vetypommiauto kuluttaa 0,8-1,5 kg/100 km eli 27,5-82,5 kWh/100 km.

        Täyssähköautot ovat halvempia ja niillä mitatut kulutukset ovat olleet 14-25 kWh/100 km haarukassa. Paljon ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

        Mirai painaa 1800 kg eli siinä on sama 500 kg ylimääräistä läskiä polttomoottoriautoon verrattuna kuin täyssähköautoissakin. Ja se massa tulee muusta kuin perus teräksestä... polttokennossakin tarvitaan platinaa yms. eksoottisia metalleja katalyyttinä, joten teron on turha inistä mistään akkumineraaleista. Ja tarvitaanhan se akku vetypommiautoonkin, koska polttokennosta ei saa tarpeeksi tehoa kiihdytyksiin.

        Vetytankit ovat isoja ja kalliita ja siitä huolimatta polttoainetta saadaan kyytiin vaivaiset 5 kg. Pikkuautoon tästä ratkaisusta ei ole - ei löydy asennustilaa isoille tankeille eikä polttokennohärpäkkeille.


    • Anonyymi

      eikö se VW pomo tienny oman maan vetyasiaa?

    • Anonyymi

      Kyllä se on ihan kiva tankata kotona

    • Anonyymi

      Tuo on ehdottomasti oikea ratkaisu että saadaan ladattavien akkuautojen omistaja vetyautoilun piiriin. Heille kotona suoritettava toimintamatkan lisäys on aivan ehdoton ominaisuus auton hankinnalle.

    • Anonyymi

      Autotehtaat kehittää ehkä tekniikkaa vain se mielessä, et miten saavat maksimi voitot.
      Jos ilmansto olisi se päätavoite (puhdas ilma ja päästöjen vähentäminen)
      Olisi kehitetty enemmän mottoritekniikkaa tukemaan on demand vetyjärjestelmiä.
      Nämä ovat suht yksinkertaisia ja niillä saa auton päästöt olemattomiksi jo nykymoottoreissa. Lisäksi vedyn hankala varastointi jää kokonaan pois.
      Systeemi on yksinkertaisempi kuin muutos kaasuautoksi.
      lisäksi tätä tulisi tukea koska muuten päästöjen pienennys tavoitteisiin ei päästä.
      Jos valtio tukisi veroja alentamalla jos pienennät oman autosi päästöarvoja esim 30% putoaisi maksut myös vastaavasti, saattaisi olla et tavoitteisiin päästäisiin huomattavasti nopeammin. Lisäksi tulisi samalla luotua uusia työpaikkoja alalle melko paljon. Mutta ei se kiinnosta ketään. isot talousmahdit kuten öljyyhtiöt ja autotehtaat ajavat vain omia etujaan. Tässä olisi poliitikoilla iso vaikutus saada jotai merkittävää aikaan. Mutta se ei kiinnosta edes vihreitä. Ihmettelen vain et miksi ei.

      • Anonyymi

        Tolloloota yrittää myydä vetypommiautoja, koska on jämähtänyt 90-luvulle.

        Moni valmistaja pisti toivonsa vetyyn 30-40 vuotta sitten, kun akut olivat pääasiassa painavia lyijyakkuja. Nyt akut ovat kehittyneet niin, että täyssähköautot tekevät jo sen, mitä vetypommiautojen luvattiin tekevän 30 vuoden päästä.... siis 2020.

        Nyt tosiaan elämme 2020-lukua ja kaupasta saa täyssähköautoja ja lehdistä saa lukea, miten vetyautojen aika alkaa 30 vuoden päästä, siis 2050 luvulla ;-D

        Sitten on tolloloota, joka edelleen sinnittelee jo 90-luvulla keksityillä ratkaisuilla ja joka ei ole kyennyt tuomaan markkinoille kilpailukykyistä täyssähköautoa. Kilpailukyvytöntä Lexusta vaan pukkaa (200 km todellinen toimintasäde, ei kunnon pikalatausta, ahdas ja kallis).


    • Anonyymi

      Hyvä homma oikeasti

    • Anonyymi

      Taitaa realismi olla tuosta kotivetyasemasta aika kaukana?

    • Anonyymi

      No jopas on hieno homma

    • Anonyymi

      Niin sen voi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      105
      9423
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4591
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1901
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1620
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1381
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      38
      1297
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      917
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      902
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      893
    Aihe