Millaisia ihmisiä sä "hyväksyt" elämääsi?

Anonyymi

Oon itse kokenut psyykkisesti kovia, koska elämässäni on traumaattinen kokemuksia.

Vieti vuoden hiljaisuutta, enkä ollut ystäviini yhteydessä. Minulla on laaja ystäväpiiri. Nyt olen voinut paremmin ja edelleen ystäväni haluavat mua nähdä.

Kaikille en ole ehtinyt kertoa, että vaivani ovat psyykkisiä. Minulla on diagnosoitu bipollaarihäiriö ja vaativapersonaaliisuushäiriö.

Miten sinä reagoisit tilanteeseen? Ja mitä tiedät näistä sairauksista?

Haluan aitoja reaktioita ja haluan sitten kertoa miten nämä minun elämään vaikuttaa ja miten ne mahdollisesti vaikuttavat ystävyyssuhteisiin. Ja haluan juuri niitä aitoja ajatuksia ja ehkäpä omia kokemuksia itse sairastuneena tai läheisen saadessa nämä diagnoosit.

4

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyväksyisin kuten ennenkin. Sama ihminen olet kuitenkin.

• Anonyymi

Vaikeeta olisi.
      Olen ottanut etäisyyttä mielenterveysongelmista kärsivään ystävään.
      Alkoi ahdistamaan jokapäiväinen yhteydenpito, hänen huolien kuuntelu ja hänen tsemppaamisensa päivästä toiseen, tuntikausia iltaisin, useamman kuukauden ajan.
      Koin olevani hänelle terapeutti tai joku hoitaja enemmän kuin ystävä.

Oma elämäni supistui minimimiin, oli vain työ ja ystävän huolet.
      Minulla ei riittänyt kunnolla aikaa ja huomiota enää edes omalle lapselle.
      Sanoin suoraan ystävälle, että nyt minun on pakko keskittyä välillä omiin juttuihin. Sain aikamoiset huudot palkaksi ja syyttelyn siitä, jos ystävä päätyy mun takia jopa itsemurhaan tai sairaalahoitoon.
      Siitä koin kovia omantunnontuskia ja syyllisyyttä, mutta sitten päätin, että minulla on päävastuu kuitenkin enemmän omasta terveydestäni ja myös ala-kouluikäisen lapseni hyvinvoinnista.

• Anonyymi

Ystävyyttä täytyy rajata. Heti tehdä sitä rajausta, jos ystävä vie vaan kovasti aikaa.

• Anonyymi

Ihan hyvä merkki, jos ystävät vuoden hiljaiselonki jälkeen vielä hakee yhteyttä. Ihminen ei kuitenkaan ole yhtä sairauksiensa, häiriöidensä kanssa, meissä on monta, ja ilmeisestikin sinussakin myös positiivista, annettavaakin. Vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivät järjestyksenhaluisia, perfektionistisiakin. Ja bipolaariset taas vuoroin energisiä vuoroin apaattisia. Ehkä monisärmäisyytesi vetoaa eri ihmisiin sen mukaan mikä puoli kulloinkin dominoi. Sehän on hyvä, jos ystäviä kuhunkin vaiheeseen, niin sama ei kuormitu liikaa. Esim maniavaiheessa joku duracellpupunen vaan seuraksi, ja masentuneena sitte introvertimman kans syntyjä syviä. Toni Collette oli muuten hyvä sinä jakautuneesta persoonasta kärsivänä. Jos jonkunlainen tolkku ja maltti säilyy, ettei kuormita liikaa, niin mikä ettei kaverisuhteetki hoituis tuossa, ja kun kuitenkin yksikseenkin tunnut viihtyvän, niin välillä otat vaan pienen breikin sosiaalisista piireistä, kun ottavat liikaa mielen päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe