Minua on pitkään arveluttanut tämän liikuntamuodon tehokkuus. Jo vain, tiedossani on, että ihmisen energiakulutus kasvaa vedessä, rasvaa palaa, monet oikeassa juoksussa tarvittavat lihakset kuormittuvat vesijuoksussa jne. Mutta onko vesijuoksusta todellista hyötyä kunnoltaan keskitasoiselle liikunnan harrastajalle? Kehittääkö se oleellisesti hapenottokykyä?
Itse olen kokeillut vesijuoksua lyhyissä, noin 10 minuutin pätkissä, eikä syke nouse intensiteettiä nostamallakaan kuin 125-135 hujakoille. Vesi tietenkin pienentää hieman pulssia, mutta epäilen onko tällaisella liikunnalla todellista aerobista hyötyä, vai jääkö hyöty rasvanpolttoon. Vedessä kun ei tunnu aidosti rasittuvan, ja treeni tuntuu "50-prosenttiselta".
Mitkä ovat tyypillisimmät keinot nostaa syketasoa, jos vesijuoksu ilman apuvälineitä ei tunnu riittävän tehokkaalta?
Vesijuoksun tehokkuus?
3
899
Vastaukset
- RunnerGirl
Jos haluaa lisää tehoja vesijuoksuun kannattaa oottaa ns. vetoja. esim: 30s. niin kovaa kuin pystyy ja sitten saman verran palautusta, tämän toistot 4-6*. Mulla on ainakin ollu ihan mieletöntä keuhkorääkkiä, jos on vaan saanu itsestään kaikkimehut irti. Mulla tosin on astma, joten keuhkot rääkkääntyy pienemmästäkin. Kannattaa silti kokeilla. Toinen juttu mitä voi kokeilla on rytminvaihdokset. siis välillä mennään ihan täysillä sitten taas madellaan ja sitten taas täysillä. Tärkeää on ettei matelu-vaihe kestä liian pitkään, että keuhkot voivat rasittua tarpeeksi.
- Anonyymi
Vesijuoksun ihanuus piilee sen lempeässä tehokkuudessa:
se kehittää tehokkaasti kestävyyttä ja lihaskuntoa veden vastuksen ansiosta, mutta on nivelystävällistä,
mikä tekee siitä sopivan lähes kaikille, myös nivelvaivoista tai ylipainosta kärsiville, samalla kun se kehittää hengityselimistöä ja kiinteyttää kehoa ilman iskutusta.
Voit säätää tehoa juoksemalla nopeammin, ja se on erinomainen tapa nostaa sykettä ja harjoittaa koko kehoa turvallisesti.- Anonyymi
Laihutko siellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43713SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933619Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283350Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713332Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202176Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 321519
- 321471
- 911393
- 151333