Minua on pitkään arveluttanut tämän liikuntamuodon tehokkuus. Jo vain, tiedossani on, että ihmisen energiakulutus kasvaa vedessä, rasvaa palaa, monet oikeassa juoksussa tarvittavat lihakset kuormittuvat vesijuoksussa jne. Mutta onko vesijuoksusta todellista hyötyä kunnoltaan keskitasoiselle liikunnan harrastajalle? Kehittääkö se oleellisesti hapenottokykyä?
Itse olen kokeillut vesijuoksua lyhyissä, noin 10 minuutin pätkissä, eikä syke nouse intensiteettiä nostamallakaan kuin 125-135 hujakoille. Vesi tietenkin pienentää hieman pulssia, mutta epäilen onko tällaisella liikunnalla todellista aerobista hyötyä, vai jääkö hyöty rasvanpolttoon. Vedessä kun ei tunnu aidosti rasittuvan, ja treeni tuntuu "50-prosenttiselta".
Mitkä ovat tyypillisimmät keinot nostaa syketasoa, jos vesijuoksu ilman apuvälineitä ei tunnu riittävän tehokkaalta?
Vesijuoksun tehokkuus?
3
862
Vastaukset
- RunnerGirl
Jos haluaa lisää tehoja vesijuoksuun kannattaa oottaa ns. vetoja. esim: 30s. niin kovaa kuin pystyy ja sitten saman verran palautusta, tämän toistot 4-6*. Mulla on ainakin ollu ihan mieletöntä keuhkorääkkiä, jos on vaan saanu itsestään kaikkimehut irti. Mulla tosin on astma, joten keuhkot rääkkääntyy pienemmästäkin. Kannattaa silti kokeilla. Toinen juttu mitä voi kokeilla on rytminvaihdokset. siis välillä mennään ihan täysillä sitten taas madellaan ja sitten taas täysillä. Tärkeää on ettei matelu-vaihe kestä liian pitkään, että keuhkot voivat rasittua tarpeeksi.
- Anonyymi
Vesijuoksun ihanuus piilee sen lempeässä tehokkuudessa:
se kehittää tehokkaasti kestävyyttä ja lihaskuntoa veden vastuksen ansiosta, mutta on nivelystävällistä,
mikä tekee siitä sopivan lähes kaikille, myös nivelvaivoista tai ylipainosta kärsiville, samalla kun se kehittää hengityselimistöä ja kiinteyttää kehoa ilman iskutusta.
Voit säätää tehoa juoksemalla nopeammin, ja se on erinomainen tapa nostaa sykettä ja harjoittaa koko kehoa turvallisesti.- Anonyymi
Laihutko siellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/11711971Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu1484381Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d24614114- 1174092
- 683676
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.463127Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint542828Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras202639- 572049
Kauhea ikävä iski
Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko191622