Työpaikan- ja koulukiusaamisen erot, mielipiteet siis

Anonyymi

Vaikka tiedän, että koulukiusaamisesta puhutaan paljon, mietin, miksi työpaikkakiusaamisessa on yhtä(kin) huolestuttavaa. Mikä näissä on erona?

11

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ero on siinä, että lapsia ja nuoria on helppo syyttää kaikesta kun oikeasti se kiusaamiskulttuuri tulee aikuisilta ja koulussa vasta lapset harjoittelee sitä mitä aikuiset yhteiskunassa on opettanut.
      Etenkin henkinen kiusaaminen ja syrjintä työpaikoilla on paljon pahempaa kuin kouluissa - ja aikuiset osaa toimia niin, etteivät ole esim. väkivaltaisia tai muuten sellaisia, että helppo ulkopuolisen lain puuttua kiusaamiseen.
      Kiusaamisesta ei pitäisi puhua vain koulukiusaamisena, koska se on ainostaan vakava oire paljon isommasta ja laajemmasta ongelmasta, joka ei ole lähtöisin lapsista tai nuorista vaan yleisesti aikuisista. Hyväkin opettaja ei voi tehdä asialle mitään, koska hän on vain lyhyen aikaa esimerkkinä oppilaille kun muu yhteiskunta on taas pidemmän aikaa. Kiusaaminen on meillä vakava kulttuuri ongelma, eikä vain joku koulussa oleva ongelma.

      • Anonyymi

        Väkivalta lähtee yksilöstä. Kun väitetään kiusaamisen olevan oire jostain isommasta ja laajemmasta, vesitetään aiheen käsittely. Pitäisi sanoa suoraan, että kiusaajalla on korvien välissä ongelma, jonka vuoksi hänen käytöksensä on uhka ympärillä olevien ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille. Kiusaajan ongelmalle pitäisi pystyä tekemään jotain.

        Suomessa on rauhalliset elinolot. Koulussa tai töissä käyminen ei edellytä kykyä ihmisten pilkkaamiseen tai fyysiseen väkivaltaan.


      • Anonyymi

        Olen itse miettinyt täsmälleen samaa asiaa vuosikaudet tuolta kantilta. En vaan ole kirjoittanut mihinkään muuhun kuin pöytälaatikkoon.
        Olisko aika alkaa tekemään jotain. Me ei yksin täällä "alemmilla portailla" voida paljoa kääntää vanhaa hyvin itsekästäkin "selviytymismetodia" uuteen kurssiin ja nykyaikaan. Sen täytyy tapahtua ykemmiltä portailta saakka. Kiitos kun luette tämän.


    • Anonyymi

      Samaa niissä on aina se että kiusaaja valitsee kohteeksi sellaisen josta hän tulkitsee että hän ei tappele takaisin. Eli hän valitsee aina helpon kohteen koska on halpamainen. Hän iskee vain silloin kun tietää että siinä tilanteessa ei tule samalla mitalla takaisin. Hän on siis luonteeltaan pelkuri ja erittäin halpamainen. Sellaisia kiusaajat on, pelkureita perusluonteeltaan ja halpamaisia. Olen itsekin ollut koulukiusaaja, mutta nykyään työelämässä en koskaan lähde muiden haukkumisiin mukaan, koska sekin voidaan kääntää minua vastaan jos joku ovela ja häijy samassa pöydässä joka ehkä itse haukkumisen aloittikin niin päättää tehdä jos se ajaa hänen etujaan jossakin tilanteessa.

      • Anonyymi

        Kiusaaja ei siis kiusaa vahvuuttaan, eikä osoita sillä vahvuuttaan. Ja kyllä muuten kiusaajasta sitä vasta puhutaankin selän takana ja otetaan asioista selvää. Useimmat hänen juttunsa ovat valheita ja näkemyksiään yrittää istuttaa muihin, myös uhriin itseensä. Vampyyrimäistä on kiusaajan toiminta. Ulospäin tietysti aina hymyilee vähän liiankin leveästi...


    • Anonyymi

      Koulukiusaaja kiusaa omaa tyhmyyttään, kuulee esim. Jostakin perheestä perättömiä juttuja kotona ja kiusaa sitten koulussa. Monet näistä koulukiusaajista on myös patologisia valehtelijoita jotka ei erota totuutta ja mitä pidemmälle valehtelu menee ilman kiinni jääntiä sitä enemmän valehtelusta tulee elämäntapa. Työelämässä sama tyyli jatkuu mutta jutut ovat niinsanotusti aikuisemmat, kiusaaja kertoo näitä perättömyyksiä pienelle piirille jotka eivät koskaan kerro mitä ovat kuulleet kiusaajalta joten juttuja on vaikea todistaa. Kiusaaja on hyvä manipuloimaan ihmisiä ja osaa kertoa jutut niin hyvin että häntä uskotaan, varsinkin jos toista osapuolta ei tunneta. Ihmiset on nykyään laiskoja ottamaan selvää asioista ja sokeasti mennään porukan mukana,

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Porukassa tyhmyys tiivistyy


      • Anonyymi

        Työpaikkakiusaamissa on sama perusta. Tyhmyys tiivistyy kiusatessa. Yleensä lopputulema on se, että kaikki saavat nenilleen, koska jos kiusaaja on oikeasti tyhmä, hän ei tiedä mihin kiusaaminen pahimmillaan johtaa. Kaikki kun eivät nimittäin alistu kiusaamiseen. Asian voi viedä eteenpäin. Aina se ei tietenkään ole mahdollista ja jäljet se jättää joka tapauksessa.

        Tsemppiä kaikille kiusaamisen kohteena oleville, älkää antako periksi!


    • Anonyymi

      Toiset on aikuisia ja toiset lapsia. Ei siinä loppupeleissä muuta eroa ole.

    • Anonyymi

      Koulukiusaaminen voi saada mittakaavassaan paljon tuhoisammat seuraukset kuin työpaikkakiusaaminen:
      1) Koulu-aikana, kun ihmisen psyyke, tunnekäsittely, identiteetti jne. ovat vielä kypsymässä, niin kiusaamisen aikana tapahtuva häpäiseminen, syrjintä ja nöyryytys pahimmillaan jättää pysyvät vauriot ihmisen minäkuvaan: olen huono ihminen - vaikkka oikeasti ihmistä on kohdeltu huonosti, ja huono on ainoastaan kiusaaja ja sairas koululaitos, joka kiusaamisen sallii. Henkisesti kypsä aikuinen työelämässä kokiessaan kiusaamista taas osaa käsitellä asiaa usein paremmin.
      2) Koulua on vaikea vaihtaa ja on oppivelvollisuus. Kuitenkin koulukiusaamisen ja työpaikkakiusaamisen tapauksessa uhri kuitenkin käytännössä usein joutuu vaihtamaan maisemia. Työpaikkaa on taas helpompi vaihtaa ja voi olla työtönkin.

      Kohtien 1) ja 2) vakavuudesta johtuen tulisi koulukiusaamisesta tehdä matalalla kynnyksellä poliisi- ja rikosasia. Vanhemma tarvittaessa kantavat rikosvastuun. Kasvatusvelvollisuus on vanhemmilla.

    • Anonyymi

      Kummassakin on kyse erittäin vakavasta ongelmasta. Ja kummassakin tapauksessa pitäisi nähdä ongelma sekä itse kiusaajassa että siinä ympäristössä, joka sallii kiusaamisen.

      Työpaikkakiusaaminen on siinä mielessä aika karmea ongelma, että siinä aikuiset ihmiset taantuvat nuoren, kehittymättömän ihmisen tasolle. Eli heistä tulee tavallaan koulukiusaajia. Tällainen aikuinen on lisäksi huono malli lapselle. Hän voi kasvattaa omasta lapsestaan kiusaajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3300
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2514
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1813
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1757
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe