Kestääkö ystävyys myös elänmuutokset

Anonyymi

Hei

Haluaisin kysyä mielipiteitä. Mulla on tilanne, että oon ollut ystävä erään ihmisen kans nyt 10 vuotta. Oltiin molemmat sinkkuja kun tavattiin. Sittemmin tapasin miehen jonka kanssa ollaan nyt seurusteltu useampi vuosi ja oleminen muuttuu koko ajan tiiviimmäksi. Muutetaan piakkoin yhteen.

Olen koko ajan ollut hyvä ystävä ystävälleni ja auttanut häntä ongelmissaan. Niitä tuntuu olevan loputtomiin ja koko elämänhallinta pielessä. Tuossa on aikaisemmin väsyin ikuiseen terapeuttina olemiseen ja otin etäisyyttä.

Nyt sitten hän otti yhteyttä ja lähetti katkeria viestejä, että olen hylännyt hänet jne. Syytöksiä kuinka olen loukannut kun en ole tukenut häntä yms.

Nyt mulla on eri elämäntilanne, niin tietenkin haluan elää elämää myös kumppanin kanssa. Olisin valmis myös olemaan ystävä, mutta en toisen ehdoilla niin että alituisesti autan ja tuen toista. Ystävyyteen kuuluu mun mielestä myös hauskat ja mukavat jutut.

Ystävä on sitä mieltä, ettei ystävyyttä enää saa takas. Näyttää siltä etten kelpaa enää kun en jaksa olla 24/7 terapeutti.

Mitä mieltä olette? Eikö ystävyyden pitäisi kestää myös tauot ja erilaiset elämänmuutokset? Onko kyse kateudesta tms?

3

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenterveyden häiriöstähän se tuollainen takertuminen kertoo.
      Ja kun se seurustelukumppani löytyy, niin ainahan ne muut suhteet jää ja saakin jäädä. Näin on minullekin aina käynyt. Ja kun itsellä on puutteita sosiaalisen kanssakäymisen alueella, niin yksinpä tässä jäin. Eikä tähän muutosta ole tullut eikä tule, täytän pian 80 v ellen sitä ennen kuole. Aina joskus, todella harvoin enää, joku pyytää jeesaamaan jossakin asiassa ja avun saatuaan häipyy. Ei haittaa, tähän on jo tottunut, ja enemmänkin saa pyytää. Autan mielelläni. Korvauksetta.

    • Anonyymi

      Ei kestä.

    • Anonyymi

      Ei kestä. Ei mitään pitkäkestoisia ystävyyksiä ole olemassakaan. Ihmiset ja elämäntilanteet muuttuu. Toiselle voi tulla tärkeämpiä ystäviä tilalle, joista on enempi hyötyä ja silloin pistetään se hyödyttömäksi todettu ihminen pois, niin on mulle käynyt muutamia kertoja. Ei terapeuttina toimiminen toiselle henkilölle miltään ystävyydeltä kuulosta vaan hyväksikäytöltä, ei se ole ystävän tehtävä vaan suhteessa pitää olla muutakin, mukavia juttuja, iloa ja nauruakin, jos noita ei ole, niin ei ihme, jos on ruvennut puuduttamaan tuo suhde.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe