Hyttyset, paarmat, mäkäräset ja polttaiset......

Anonyymi

Miten ihmeessä kukaan voi asua lapissa. Kaksipäivää riitti, kaiken maailman verenimijää kimpussa ja liikkeellä aivan tajuttomasti, täytyy nostaa hattuu ken siellä pystyy asumaan huh huh.👏👏👏

80

3546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olet oikeassa. Näitä on nyt kyllä aivan hirveästi. Onneksi on edelleen OFF.

• Anonyymi

Perhana kun noi paarmat tulee iholle myrkystä huolimatta!!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perhana kun noi paarmat tulee iholle myrkystä huolimatta!!!!

paarmat siitä piruja, ettei mikään myrkky niihin tepsi. Haluttas joellekin lähteä harreja kokeileen perholla, mutta ei siellä pysty olemaan..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

paarmat siitä piruja, ettei mikään myrkky niihin tepsi. Haluttas joellekin lähteä harreja kokeileen perholla, mutta ei siellä pysty olemaan..

Eikö se ole hyvä, ettei tarvi olla yksin. Yli 50 v. olen jo pärjänyt niiden kanssa. Se vain on sitä Lapin lumoa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se ole hyvä, ettei tarvi olla yksin. Yli 50 v. olen jo pärjänyt niiden kanssa. Se vain on sitä Lapin lumoa..

Kalastaessa ovat aika suuri häiriötekijä, vaikka 47 vuotta olenkin..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalastaessa ovat aika suuri häiriötekijä, vaikka 47 vuotta olenkin..

Juu nyt oli liikaa paarmoja. Pakko oli häippästä etelämmäksi pyöräilemään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo kyllä miljoonat paarmat ja mitkä lienee verenimijät lumoaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo kyllä miljoonat paarmat ja mitkä lienee verenimijät lumoaa.

Noi paarmat on tänä vuonna pikkulinnun kokoisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noi paarmat on tänä vuonna pikkulinnun kokoisia.

En usko.
        Ei paarmat ole liikaa ihraa popsineet, vain ihmiset lihoo liikaa ruokavalionsa takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko.
        Ei paarmat ole liikaa ihraa popsineet, vain ihmiset lihoo liikaa ruokavalionsa takia.

Älä ihmeessä, ne onkin siis ihmisiä.

• Anonyymi

En ole pitkiin aikoihin käyttänyt myrkkyä iholla enkä käytä. Mutta nyt on uusi laji tai mikä lienee, iho kutiaa mielettömästi, puremisesta ja imemisestä. Tosi surkeaa. Paarmojakin on kolmea kokoa ja kaikki puree!!! Ei taida mikään auttaa muu kuin välttää ulkona olemista.

• Anonyymi

Mätkii paarmoja päähän, on vähän aikaa pökkyrässä, sääskiin, mäkäriin ja polttiaisiin tehoaa
        myrkky ja kun on thermacell pystyy oleskelemaan ulkonakin nauttimassa kesäisestä lämmöstä jota voi muistella tulevan talven -40 asteisessa säässä.

Sehän on selvää että kuuman kesän jälkeen tulee hyisen kylmä talvi.

Eniten käy sääliksi eläin parkoja. . Porot hakevat viilennystä jängiltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mätkii paarmoja päähän, on vähän aikaa pökkyrässä, sääskiin, mäkäriin ja polttiaisiin tehoaa
        myrkky ja kun on thermacell pystyy oleskelemaan ulkonakin nauttimassa kesäisestä lämmöstä jota voi muistella tulevan talven -40 asteisessa säässä.

Sehän on selvää että kuuman kesän jälkeen tulee hyisen kylmä talvi.

Eniten käy sääliksi eläin parkoja. . Porot hakevat viilennystä jängiltä.

Vielä parempi on sähköinen sulkapallo mailan näköinen tappovehje.
        Sillä kun mätkäisee niin räsähtää ja ei paarma nouse .

• Anonyymi

Se on heikkoutta joka inisijöitä pelkää..

• Anonyymi

Kuinka pitkälle kesää / syksyä noita verenimjöitä pörisee?

Mikä myrkky tehoaa niihin parhaiten?

• Anonyymi

Ovat vain niin kesyjä, että syövät kädestä. Pistokutinaan parasta käsidesi. Loppuu kutina kuin seinään.

• Anonyymi

Olen syksymmällä tulossa sinne teille päin.

Varustaudun jo nyt, hankkimalla aseistusta mahdollista mäkäräishyökkäystä vastaan. Päähän vedettävä hyttysverkko. Ihosuihke Offia... Savutikkuja...

Katotaan, kuka tässä voittaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varustaudun jo nyt, hankkimalla aseistusta mahdollista mäkäräishyökkäystä vastaan. Päähän vedettävä hyttysverkko. Ihosuihke Offia... Savutikkuja...

No et ainakaan sinä voi voittaa. Pärjäät kyllä täällä oikalla asenteella, mutta " räkkäajan" sääski- hyttys- polttiais- ja paarma-armeijalle sia ei voi mitään. Mukaan offia ja apteekista saat hyttysässää ja eikun baanaalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja ota mukaan ehdottomasti tulentekovalineet, voit todellakin sytyttää tuleen ne laajat luonnonsuojelealueet ja ennallistaa, niin jo on kumma jos eivät mäkäräise ja paarmat häviä.

• Anonyymi

Ja minä kun aattelin tulla etelästä pohjoseen helteitä pakoon. Mutta jos ei kunta ole väärään aikaan luotu, niin sitten itikat yms.

• Anonyymi

Olen elellyt täällä Lapissa yli 50v. Etelässä n. 13v. Kaks kertaa yrittänyt ensin ruotsissa sitten kehä kolmosen sisäpuolella. Enää minua ei sinne 'etelään' saa kuin ' jalat edellä'. Voin kyllä siellä käydä kunhan tiedän päivän, jolloin pääsen takaisin Lappiin. Räkkäaika ( sääsket,paarmat yms.) kuuluu tänne Lappiin siinä missä porotkin ja niiden kanssa tulee toimeen oikealla asenteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen elellyt täällä Lapissa yli 50v. Etelässä n. 13v. Kaks kertaa yrittänyt ensin ruotsissa sitten kehä kolmosen sisäpuolella. Enää minua ei sinne 'etelään' saa kuin ' jalat edellä'. Voin kyllä siellä käydä kunhan tiedän päivän, jolloin pääsen takaisin Lappiin. Räkkäaika ( sääsket,paarmat yms.) kuuluu tänne Lappiin siinä missä porotkin ja niiden kanssa tulee toimeen oikealla asenteella.

Lappi on mahtava paikka, talvella säkkipimeetä ja älyttömän kylmää ja kesällä kaikki maailman lentävät verenimijät kimpussa. Juuri näistä mahtavista syistä siellä asuukin ihmisiä niin paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lappi on mahtava paikka, talvella säkkipimeetä ja älyttömän kylmää ja kesällä kaikki maailman lentävät verenimijät kimpussa. Juuri näistä mahtavista syistä siellä asuukin ihmisiä niin paljon.

Heikot sortuu elon tiellä, Lapin jätkä senku porskuttaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä, kaksi päivää yritin olla Helsingin helvetissä ja sitten tuli kiire, vaihdoin lentolippuni aikaisempaan Finnairin koneeseen Kittilään ja jätin pölyt taakseni ja jätin vielä yhden koulutuspäivän huomioimatta ja koulutuspäivä kaverini aikoi vielä olla siellä mutta tuli seuraavalla Finnairin bussilla kentälle. hahaha

Jaa vai miksi pystyin tekemään näin, itse kustansin reissuni. Päivät oli perseestä-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä, kaksi päivää yritin olla Helsingin helvetissä ja sitten tuli kiire, vaihdoin lentolippuni aikaisempaan Finnairin koneeseen Kittilään ja jätin pölyt taakseni ja jätin vielä yhden koulutuspäivän huomioimatta ja koulutuspäivä kaverini aikoi vielä olla siellä mutta tuli seuraavalla Finnairin bussilla kentälle. hahaha

Jaa vai miksi pystyin tekemään näin, itse kustansin reissuni. Päivät oli perseestä-

Tottumattomalle sivistys voi olla ahdistavaa, mutta onneksi finnair pelasti. Itse maksetut koulutuspäivät perseestä antavat korvessa asujille ilmeisen tarpeellista tietoa. kun ihan Helsinkiin asti piti lentää. Onneksi sinä ja kaverisi pääsitte päivää aikaisemmin testaamaan koulutuksessa opittua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan kysyn, että mikä Helsingissä on "niin helvetillistä"? Kaunis merenrantakaupunki.

Hei, Helsinki on muutakin kuin Rautatieaseman ympäristö ja Mannerheimintie. Ei tuolla keskustassa stadilaisetkaan viihdy: maalta ja muualta tulleet, ne tuntuu viihtyvän, ovat majoittuneet Steissille ja Tunneliin. Ei siellä aitostadilaisia näy kuin jos nopeasti läpi kävelemässä. Kävelytyylistä näkee, onko asiakas päämäärätietoinen, vai Kittilästä. Ei siellä muutoin oleilla, kuin pakottavasta tarpeesta, esim aikeena nousta Rovaniemen / Vaasan / Pietarin junaan, tahi matkata lähijunalla Järvenpäähän.

Helvetillistä on, jos joku kittiläläinen uskaltautuu rullaportaisiin ja sitten tasanteelle tullessa pysähtyy siihen pällistelemään, että menisinkönä mä tonne oikeelle, vai sittennii menisinkönä vasemmalle, vai jos kuitennii... Takanatulijat joutuvat vähintäänkin loukkaantumisvaaraan, törmätä neljäntuulen mieheen ja kaatua liikkuviin portaisiin koko porukka, portaikon mitalla. Myös hissiä voi käyttää, se on turvallista, joskin joku kaukoturisti on saattanut käyttää sitä vessana. Joo, kun tullaan tasanteelle, niin ihan totta: astele siitä n. 5 metriä eteenpäin, katso ettet tuki muiden liikkumista ja siinä voit sitten ihmetellä että mikä tuo tommone marketti o, ruokooko sielä myyvään, vae vuotetta? 🐐

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan kysyn, että mikä Helsingissä on "niin helvetillistä"? Kaunis merenrantakaupunki.

Hei, Helsinki on muutakin kuin Rautatieaseman ympäristö ja Mannerheimintie. Ei tuolla keskustassa stadilaisetkaan viihdy: maalta ja muualta tulleet, ne tuntuu viihtyvän, ovat majoittuneet Steissille ja Tunneliin. Ei siellä aitostadilaisia näy kuin jos nopeasti läpi kävelemässä. Kävelytyylistä näkee, onko asiakas päämäärätietoinen, vai Kittilästä. Ei siellä muutoin oleilla, kuin pakottavasta tarpeesta, esim aikeena nousta Rovaniemen / Vaasan / Pietarin junaan, tahi matkata lähijunalla Järvenpäähän.

Helvetillistä on, jos joku kittiläläinen uskaltautuu rullaportaisiin ja sitten tasanteelle tullessa pysähtyy siihen pällistelemään, että menisinkönä mä tonne oikeelle, vai sittennii menisinkönä vasemmalle, vai jos kuitennii... Takanatulijat joutuvat vähintäänkin loukkaantumisvaaraan, törmätä neljäntuulen mieheen ja kaatua liikkuviin portaisiin koko porukka, portaikon mitalla. Myös hissiä voi käyttää, se on turvallista, joskin joku kaukoturisti on saattanut käyttää sitä vessana. Joo, kun tullaan tasanteelle, niin ihan totta: astele siitä n. 5 metriä eteenpäin, katso ettet tuki muiden liikkumista ja siinä voit sitten ihmetellä että mikä tuo tommone marketti o, ruokooko sielä myyvään, vae vuotetta? 🐐

Tää on kyl aika härski vitsi, liittyy siihen taannoiseen Jyväskylän suureen junaonnettomuuteen (6.3.1998):

Kuulutus Jyväskylän rautatieasemalla: "Hyvät matkustajat! Juna Turusta Jyväskylän ja Pieksämäen kautta Joensuuhun saapuu raiteille 1, 2 ja 3!"

(Junan vauhti Jyväskylän aseman vaihteelle tullessa oli liian suuri. Se näky oli karmea, isot junanvaunut pyörivät pitkin poikin ratapihaa.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tää on kyl aika härski vitsi, liittyy siihen taannoiseen Jyväskylän suureen junaonnettomuuteen (6.3.1998):

Kuulutus Jyväskylän rautatieasemalla: "Hyvät matkustajat! Juna Turusta Jyväskylän ja Pieksämäen kautta Joensuuhun saapuu raiteille 1, 2 ja 3!"

(Junan vauhti Jyväskylän aseman vaihteelle tullessa oli liian suuri. Se näky oli karmea, isot junanvaunut pyörivät pitkin poikin ratapihaa.)

Tässä linkkiä Ylen muutaman vuoden takaiseen (2018) turmasta 20-v jälkiuutisointiin:

https://yle.fi/uutiset/3-10102587

Noihin aikoihin tapahtui eräs toinenkin suuri junaonnettomuus, siinä yhtenä osallisena oli ent. koulun luokkatoverini, hänkin kuoli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisi osua tuon aloittajan Helsinki helvetti kalahtaa...

Sen kun tietäisi mikä siellä ahdistaa, sivistys mitä se on?

Erään helsinkiläisen mielestä se oli R-kioskista ostettu lehti, nimeltään Helsingin sanomat ja tuumasi että on hyvä päästä sivistyksen pariin (tapahtui Rovaniemellä)
        .
        Niin mitä se sivistys on? Kirjoittaja ei moittinut helsinkiläisiä vaan ymmärsin että sitä tunnelmaa joka siellä vallitsee.

Rovaniemelläkin on rullaportaita ja minusta on itse kunkin asia missä ja millä kustannuksin koulutuksensa käy kun ei tiedä taustoja.

On sivistymätöntä alkaa moittimaan ihmistä asuin paikkakunnan mukaan.

Ja tietenkin paljon ihmisiä ja jotka juoksevat ikivanhaan helsinkiläiseen tyyliin joka paikkaan , taannoin kukaan ei välittänyt vaikka mummo kulki yöpujamassa pitkin katuja. Se oli koe miten ihmiset Helsingissä reagoivat yöpuku mummoon, ei mitenkään.. sepä sivistynyttä.

• Anonyymi

On totta, että vaatii luontoa asua lapissa. Imijöitä riittää varsinkin paarmoja ja sääskiä. Ja lopuksi kaksijalkaiset ja verottaja. Ei pääse ainakaan lihomaan kun auringonpaahte kuivattaa, huuuh.

• Anonyymi

Thaimaalais armeija on tullut ja taas ne on paikallisten riesana lähimaastoissa hillumassa.
      Sanotaan että marjat mätänee metsiin ja ne täytyisi koota, menkööt thaikut erämaahan marjastamaan mutta ei, marjat viedään oikein rintamassa talojen lähistöltä.
      Perkele jos minun marjamailleni tulevat, tulee lähtö. Minulla ei ole autoa jolla menisin itse erämaahan.

Eikö marjafirmat opasta kerääjiään missä saa kerätä ja missä ei. Kumma kun ei vie vadelmia ja viinimarjoja pensaasta.

Missä ne karhutkin on kun niitä nyt tarvittaisiin.

• Anonyymi

Osta AUTAN merkkistä karkotetta niin toimii varmasti! Jopa grillikodan oven karmeihin suihkautettuna ne inisijät ja pörisijät pysyy kodan ulkopuolella.
      Kokemuksen äänellä kerron.

• Anonyymi

Tämä oli hyvä vinkki. Kiitos!

• Anonyymi

Kiitos todellakin tuosta vinkistä. Ostinkin jo tuota AUTAN-karkotetta. 🙂

Joku jossain mainitsi "Hyttys-ässän", jota saa apteekista. Mulla taitaakin olla sitä jossain, pieni puteli.

Anteeks' nyt tämä etelänimmeisen säälittävä heikkous paria pörisijää kohtaan, mutta kun sitä vierailua siellä ei kestä kuin muutama päivä ("Kiva! Kiva! Se myös lähtee pois!"), niin itse tekee parhaansa, että saa siitä sen kaiken irti, mikä saatavissa on, mahd. jotain iloakin, ilman joitain ilmahyökkäyksiä ja tulehtuneita kasvoja; jaloissa, käsissä, selässä kipeitä, kutisevia paiseita.

En aio savutikuilla polttaa Kittilän laajoja jänkhiä. Hallitsen kyllä tulen teon ja yleisen turvallisuuden.

Juu, tää on mulla kokeellinen vierailu tähän vuoden aikaan, olin kyllä viime talvena, muualla Lapissa. Nyt kokeilen Leviä. Itse olen enemmänkin hiljainen, eläinystävällinen,🦌 jonkinsortin luontoihminen. En ryyppää, ja jos mahd., menen suht. aikaisin nukkumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos todellakin tuosta vinkistä. Ostinkin jo tuota AUTAN-karkotetta. 🙂

Joku jossain mainitsi "Hyttys-ässän", jota saa apteekista. Mulla taitaakin olla sitä jossain, pieni puteli.

Anteeks' nyt tämä etelänimmeisen säälittävä heikkous paria pörisijää kohtaan, mutta kun sitä vierailua siellä ei kestä kuin muutama päivä ("Kiva! Kiva! Se myös lähtee pois!"), niin itse tekee parhaansa, että saa siitä sen kaiken irti, mikä saatavissa on, mahd. jotain iloakin, ilman joitain ilmahyökkäyksiä ja tulehtuneita kasvoja; jaloissa, käsissä, selässä kipeitä, kutisevia paiseita.

En aio savutikuilla polttaa Kittilän laajoja jänkhiä. Hallitsen kyllä tulen teon ja yleisen turvallisuuden.

Juu, tää on mulla kokeellinen vierailu tähän vuoden aikaan, olin kyllä viime talvena, muualla Lapissa. Nyt kokeilen Leviä. Itse olen enemmänkin hiljainen, eläinystävällinen,🦌 jonkinsortin luontoihminen. En ryyppää, ja jos mahd., menen suht. aikaisin nukkumaan.

Ja muuten, minä en ole ketjun aloittaja. Astuin mukaan keskusteluun joskus tässä kesällä. Ketjussa kirjoittavat useammat, myös etelän henkilöt.

• Anonyymi

Mikä on Kittilän hyönteistilanne juuri nyt?
      Mitä mönkiäisiä on ilmassa?

Missä asteissa se ininä loppuu, eli menevät talviunille?
      Juuri tällä hetkellä Kittilä: ~ 13°C.
      🐜🦗🐝🕷️🐛

• Anonyymi

Jouluaattoiltana harvemmin räkkä kiusaa, kun viedään kynttilöitä haudoille.
        Jos kyllä se siitä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jouluaattoiltana harvemmin räkkä kiusaa, kun viedään kynttilöitä haudoille.
        Jos kyllä se siitä...

Heh, heh. Ettekö te osaa vastata ollenkaan asiallisesti?

Muutoin nämä juttunne kertovat mitä suurimmassa määrin Lapin ulkopuolisten kansojen ja asukkaiden vastaisesta vihasta ja halveksunnasta. Eräänlaisesta kateuteen perustuvasta käänteisestä rasismista.

Hgissä ei tietenkään kirmata kuin jänkhällä, viinapullo kädessä, alasti visakoivun ympäri, hyttyssuihkeita otsooniin levitellessä.

Yritän Leville tullessa muistaa, ettei lappalaisen tervetuliaishymyyn kannata luottaa. Ylimääräisiä tippejä en jakele ("Muista käyttää tämä viisaasti. Älä heti tuhlaa kaikkea, eikä viinaan!")

Oikeastaan, irvistäisittekin siinä turistille ihan suoraan, se ainakin olisi rehellistä. "Anna, hölmö helsinkiläinen rahas, mut pysy meistä muuten kaukana!"

Milloin ajattelitte perustaa oman valtion, jolla oma talous, maanpuolustus (porotykistö ja riekko-ohjusjäsjestelmä). Ehei, jopa Jenkeistä asti saavat ne halveksimanne turistit tulla teitä puolustamaan! Mutta muutoin pysykööt pois (tästä olenkin samaa mieltä)!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muutoin nämä juttunne kertovat mitä suurimmassa määrin Lapin ulkopuolisten kansojen ja asukkaiden vastaisesta vihasta ja halveksunnasta. Eräänlaisesta kateuteen perustuvasta käänteisestä rasismista.

Hgissä ei tietenkään kirmata kuin jänkhällä, viinapullo kädessä, alasti visakoivun ympäri, hyttyssuihkeita otsooniin levitellessä.

Yritän Leville tullessa muistaa, ettei lappalaisen tervetuliaishymyyn kannata luottaa. Ylimääräisiä tippejä en jakele ("Muista käyttää tämä viisaasti. Älä heti tuhlaa kaikkea, eikä viinaan!")

Oikeastaan, irvistäisittekin siinä turistille ihan suoraan, se ainakin olisi rehellistä. "Anna, hölmö helsinkiläinen rahas, mut pysy meistä muuten kaukana!"

Milloin ajattelitte perustaa oman valtion, jolla oma talous, maanpuolustus (porotykistö ja riekko-ohjusjäsjestelmä). Ehei, jopa Jenkeistä asti saavat ne halveksimanne turistit tulla teitä puolustamaan! Mutta muutoin pysykööt pois (tästä olenkin samaa mieltä)!

Mitä tuohon kyselyysi "onko Kittilässä hyttysiä, paarmoja jne.jne." pitäisi vastata? On täällä räkkäaika näin kesäaikaan.
        Mielestäni sama asia, jos mie olisin tulossa sinne helsinkiin ja kyselisin silmät ihmetyksestä pyöreänä, onko siellä mannerheimintiellä ja rautatieaseman lähettyvillä muitakin ihmisiä liikkeellä. Ja mitenkä minun tulee menetellä, kun haluaisin käveleskellä siellä yksikseni, ilman häiritseviä autoja, ihmisiä yms.
        Tiedän toki itsekkin vastauksen kyselyyni; pysymällä poissa Helsingin keskustasta.
        Saman vastauksen annan sinulle, jos haluat käydä täällä Lapissa ilman häiritseviä hyttysiä, tule talvisaikaan. Niin helppoa se on....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tuohon kyselyysi "onko Kittilässä hyttysiä, paarmoja jne.jne." pitäisi vastata? On täällä räkkäaika näin kesäaikaan.
        Mielestäni sama asia, jos mie olisin tulossa sinne helsinkiin ja kyselisin silmät ihmetyksestä pyöreänä, onko siellä mannerheimintiellä ja rautatieaseman lähettyvillä muitakin ihmisiä liikkeellä. Ja mitenkä minun tulee menetellä, kun haluaisin käveleskellä siellä yksikseni, ilman häiritseviä autoja, ihmisiä yms.
        Tiedän toki itsekkin vastauksen kyselyyni; pysymällä poissa Helsingin keskustasta.
        Saman vastauksen annan sinulle, jos haluat käydä täällä Lapissa ilman häiritseviä hyttysiä, tule talvisaikaan. Niin helppoa se on....

No tuotahan minä juuri kyselen!

Juuri tuosta syystä en ole tulossa kesällä, vaan syksymmällä. 🍁🍂

En tiedä milloin se räkkäaika teillä on, eli milloin se yleensä (alkaa) ja päättyy.

Onko vielä esim. syyskuussa niitä räkkiä liikkeellä, vai ovatko jo talviunilla?

Ihan yksinkertainen vastaus riittää, esim:
        "Niitä ei yleensä enää elokuun lopulla ole." (?)
        "Niitä pörisee maassa ja ilmassa ihan marraskuulle asti!" (?)

Haluaisin nähdä ruskan, mutten ihmisiä syöviä räkkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä milloin se räkkäaika teillä on, eli milloin se yleensä (alkaa) ja päättyy.

No miepä kerron. Ensin keväällä tulee kirsisääsket, sitten 'tavalliset' sääsket, ilmojen tarpeeksi lämmettyä, tulee paarmat. Hyttysten vuoro sitten. Syksymmällä polttiaisten vuoro ja niitä on kunnon pakkasiin asti. Vaikka aamulla on kuurassa maa, niin polttiaiset kiusaa kun aurinko nousee js ilma lämpiää.
        Eli jos et tule toimeen 'räkän' kanssa niin tule joulunaikaan, tai keväthangille!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene Ruotsiin ja Tukholmaan, olet pirun suomalainen olitpa sitten Helsingistä tai muualta. Sama halveksunta jota osoitat täällä lappilaisia kohtaan paukahtaa silmille.

Hyvin vähäinen määrä lappilaisia hymyilee sinulle tarjoilijoina ym. palvelijoina.

Suurin osa heistä taitaa olla tulvan tuomia eteläsuomalaisia.
        Nyt sitten parjaat kanssa sisariasi ja veljiä.
        He o vat niin villejä että harrastavat seksileikkejä keskenään vaikka kylmäkaapissa tai kerran rysän päältä tavoitettuja kaksi rivakkaa hommailijaa hieronta pöydältä Päivikin Hullusta porossa.
        Hyi ja sitten tarjoilemaan asiakkaille ruokaa mutta omille tarjoilivat.

Helsingissä nyt ei kiinnitetä mitään huomiota vaikka joku olisi saanut sairaskohtauksen ja kaatunut maahan vaan yksioikoisesti ajatellaan että joku on juonut jalat alta.
        Pitää puhdistaa ensin oma pöytä ja sitten voi ehkä liioitellen parjata muita ihmisiä.

Meillä on onneksi hyvät suhteet Pohjois Norjaan ja Ruotsiin eikä täällä naureskella ja katsella halveksivasti toisen maan kansalaisia.
        Samat on ongelmat niin Pohjois- Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.
        Norja on Nato maa ehkemme tarvitse turistipiruja puolustamaan rajoja mutta veli venäläinen katsoisi pahalla silmällä ja hyökkäisi myös Vaalimaan kautta eteläiseen Suomeen.

Tälläkin hetkellä huristaa turistien lauma ylemmäs pohjoiseen kenellä on matkailuauto, peräkärry, polkupyöriä auton katolla jollain oli jopa sauna matkassa.

Kaikenlaisia kummallisuuksia ja mielettömiä ohituksia vaarantaen muiden tiellä matkaajien hengen.

Muista kun tulet syksyllä, vaani metsässä suurempi vaara kuin hyttyset ja joka saattaa viedä henkiriepusi.

Poroilla on rykimä aika ja jos näet suuren porotokan pysy kaukana koska lähistöllä väijyy varmasti hirvas joka ei katso onko ihminen tai mikä tahansa, hyökkää välittömästi ja silloin on keinot vähissä ja joutuu seivästetyksi hyvässä lykyssä.

Sama koskee hirviä mutta ne ei kulje laumassa ja on siksi arvaamattomia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No miepä kerron. Ensin keväällä tulee kirsisääsket, sitten 'tavalliset' sääsket, ilmojen tarpeeksi lämmettyä, tulee paarmat. Hyttysten vuoro sitten. Syksymmällä polttiaisten vuoro ja niitä on kunnon pakkasiin asti. Vaikka aamulla on kuurassa maa, niin polttiaiset kiusaa kun aurinko nousee js ilma lämpiää.
        Eli jos et tule toimeen 'räkän' kanssa niin tule joulunaikaan, tai keväthangille!!!

Kiitos.🌹 Vihdoinkin selkeä vastaus. Ei mulla muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene Ruotsiin ja Tukholmaan, olet pirun suomalainen olitpa sitten Helsingistä tai muualta. Sama halveksunta jota osoitat täällä lappilaisia kohtaan paukahtaa silmille.

Hyvin vähäinen määrä lappilaisia hymyilee sinulle tarjoilijoina ym. palvelijoina.

Suurin osa heistä taitaa olla tulvan tuomia eteläsuomalaisia.
        Nyt sitten parjaat kanssa sisariasi ja veljiä.
        He o vat niin villejä että harrastavat seksileikkejä keskenään vaikka kylmäkaapissa tai kerran rysän päältä tavoitettuja kaksi rivakkaa hommailijaa hieronta pöydältä Päivikin Hullusta porossa.
        Hyi ja sitten tarjoilemaan asiakkaille ruokaa mutta omille tarjoilivat.

Helsingissä nyt ei kiinnitetä mitään huomiota vaikka joku olisi saanut sairaskohtauksen ja kaatunut maahan vaan yksioikoisesti ajatellaan että joku on juonut jalat alta.
        Pitää puhdistaa ensin oma pöytä ja sitten voi ehkä liioitellen parjata muita ihmisiä.

Meillä on onneksi hyvät suhteet Pohjois Norjaan ja Ruotsiin eikä täällä naureskella ja katsella halveksivasti toisen maan kansalaisia.
        Samat on ongelmat niin Pohjois- Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.
        Norja on Nato maa ehkemme tarvitse turistipiruja puolustamaan rajoja mutta veli venäläinen katsoisi pahalla silmällä ja hyökkäisi myös Vaalimaan kautta eteläiseen Suomeen.

Tälläkin hetkellä huristaa turistien lauma ylemmäs pohjoiseen kenellä on matkailuauto, peräkärry, polkupyöriä auton katolla jollain oli jopa sauna matkassa.

Kaikenlaisia kummallisuuksia ja mielettömiä ohituksia vaarantaen muiden tiellä matkaajien hengen.

Muista kun tulet syksyllä, vaani metsässä suurempi vaara kuin hyttyset ja joka saattaa viedä henkiriepusi.

Poroilla on rykimä aika ja jos näet suuren porotokan pysy kaukana koska lähistöllä väijyy varmasti hirvas joka ei katso onko ihminen tai mikä tahansa, hyökkää välittömästi ja silloin on keinot vähissä ja joutuu seivästetyksi hyvässä lykyssä.

Sama koskee hirviä mutta ne ei kulje laumassa ja on siksi arvaamattomia.

Ja taas nähdään, että kyllä ne juntit on vaan taasen niiiiiin juntteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ollos rauhassa kurja sielu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vaan on niiiiiiin että juntti lukee paikkakunta nimeltä Kittilä viestejä. Eikö omalla paikkakunnalla riitä halveksuttavia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vaan on niiiiiiin että juntti lukee paikkakunta nimeltä Kittilä viestejä. Eikö omalla paikkakunnalla riitä halveksuttavia?

No, eikse juur ole Kittilä?
        Täällä voi vapaasti halveksia etelän turisteja!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

oleko sinä helvetin yksinkertainen ihminen vai oletko menemässä alaskaan tai jäälakeudelle

• Anonyymi

Mitä sinä etelän mies huitot? Käytä ohvia. Se on hyvä.

• Anonyymi

Luonto yleensä on hoidellut liiat mäkäräiset ja muut tautien levittäjät polttamalla.
      Keskimäärin muutaman sadanvuoden välein kaikki metsät ovat palaneet poroksi.

• Anonyymi

Noh pienempi paha nää on ku punkit

• Anonyymi

Olen 50v. Espoossa asunut ja en ole koskaan nähnyt punkkia. Yhden kerran lapissa kesällä kolme päivää ollut ja varmaan miljardi paarmaa ja hyttystä näkyi. Meinas siinä koko jengi tulla hulluksi. No tyhmiähän me oltiin kun lähdettiin silloin lappiin vaikka entinen lappilainen meitä monta kertaa varoitti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen 50v. Espoossa asunut ja en ole koskaan nähnyt punkkia. Yhden kerran lapissa kesällä kolme päivää ollut ja varmaan miljardi paarmaa ja hyttystä näkyi. Meinas siinä koko jengi tulla hulluksi. No tyhmiähän me oltiin kun lähdettiin silloin lappiin vaikka entinen lappilainen meitä monta kertaa varoitti.

Mikäli mieli meinaa seota n.1,5kk vuodessa kestävästä "räkkäajasta" täällä Lapissa, niin parasta onkin pysytellä siellä kehä kolmosen sisäpuolella.
        Asuin kerran siellä kivikylässä (kehä kolmosen sisäpuolella) 3v., enkä enää mene sinne, ellei paluuaika ole vko:n sisällä.
        Paljon mukavampia Lapin pistävät hyönteiset ovat, kuin ' puolihullut stadilaiset'.
        Joten pysykäähän vain siellä ihannoimassanne etelässä, met lapin ihmiset olemme oikein mielellämme täällä Lapissa, kesät talvet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäli mieli meinaa seota n.1,5kk vuodessa kestävästä "räkkäajasta" täällä Lapissa, niin parasta onkin pysytellä siellä kehä kolmosen sisäpuolella.
        Asuin kerran siellä kivikylässä (kehä kolmosen sisäpuolella) 3v., enkä enää mene sinne, ellei paluuaika ole vko:n sisällä.
        Paljon mukavampia Lapin pistävät hyönteiset ovat, kuin ' puolihullut stadilaiset'.
        Joten pysykäähän vain siellä ihannoimassanne etelässä, met lapin ihmiset olemme oikein mielellämme täällä Lapissa, kesät talvet.

Kyllä teillä on hieno korpikylä, ja sikisi siellä asuu niin valtavasti väkeä, siis noin 0.1% suomalisista. Kaikkihan sen tietää, että korvessa asustava syrjäänväetäytyvä erakko ei halua asua siellä missä muut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyttys aika 1,5kk on juuri saman pituinen kuin lapin kesä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä teillä on hieno korpikylä, ja sikisi siellä asuu niin valtavasti väkeä, siis noin 0.1% suomalisista. Kaikkihan sen tietää, että korvessa asustava syrjäänväetäytyvä erakko ei halua asua siellä missä muut.

Täällä 'korpikylässä' kuitenki osataan edes auttavasti kirjoittaa suomenkieltä.
        Suosittelisin sinuakin käymään peruskoulun loppuun, niin voisi tuo suomenkielen kirjoituskin sujua vähän paremmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei. Tunnistatko omia puheitasi? Te halveksitte meitä etelän ihmisiä. "Tuokaa rahanne, mut sitte häipykää täältä koronaa levittämästä!" Kun turisti, joka ei tunne kaikkia yksittäisiä puolia Lapista ja kohteliaasti kysyy, te virnuilette ja pilkkaatte meitä. Kunnollinen, asiallinen vastaus on kiven alla. Eräs vastasi muist. että Inarin saamelaisilla on häntä.

Aina kun helsinkiläinen lähtee Kehä 3:n ulkopuolelle, alkaa vinoilu. "Luulette olevanne muita parempia...!" Ei luulla, mutta selvästikin Kehä 3:n ulkopuoliset luulevat niin. Kun aivan aiallisesti yrittää jutustella, niin jo kohta kuulee jonkun "säälivän minua", kun en muka tiedä luonnossa elämisestä mitään... En muka tunne tähtitaivasta, on se niin säälittävää, niin säälittävää... Helsinki täynnä pakokaasuja... Ei voi hengittää... Kaikki on rumaa, pahaa... "Todella säälin teitä helsinkläisiä..."

Muistan vuosia sitten tulleen telkkariohjelman, jossa jotkut Lapin pikkukylän, takatunturien koululaiset tekivät luokkaretken Helsinkiin. "Hirveä paikka! Ei niinku meillä tuntureilla! Ei tällasessa paikassa voi ihminen elää!" Tulevat vieraiksi meille rakkaaseen synnyin- ja kotikaupunkiimme ja yhtä haukkumista, koko ohjelma. Haukkuiko heitä kukaan täällä? Ihmiset olivat kohteliaita, mutta "hienoa, että juna Rovaniemelle lähtee kohta, ei tällaisessa paikassa voi kauempaa oleilla! Ei ikinä takaisin! Jäkätipäpäti..."

Itse asun, en Hgin keskustassa, vaan lähellä luontoa, on metsää, on merta, ei meteliä, eikä pakokaasut myrkytä. Olen viimeksi käynyt vuosi sitten Hegin keskustassa: tulin lautalla Kauppatorin rantaan. Juoksin torin yli, nappasin taksin ja ajoin kotiini, Helsingissä, luonnon keskellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyttys aika 1,5kk on juuri saman pituinen kuin lapin kesä

Aha. Ja juuri edellä joku sanoi sen kestävän jouluun asti.

Tulen kyllä sinne, olen maksanut matkan, mutta kun (eilenkö?) joku lopulta vastasi siten, että sen ymmärsi, tai ainakin saattoi arvata lähelle, voin nyt päätellä mitä vaatetta pakkaan mukaan. Kaikissa pitkät puntit ja hihat. Ei paljasta ihoa polttiaisille syötäväksi. Ja suihkeita ja savutikkuja joka lähtöön.

Muuta en juuri halunnutkaan tietää. Kiitos sille, jolta sittenkin löytyi aivot vastata jotakuinkin ymmärrettävästi, niin että tyhmä helsinkiläinen sen jokseenkin hahmotti.

• Anonyymi

Onhan niitä punkkeja lapissakin ihan pohjoista myöten, ja ennusteen mukaan punkkien lisääntyminen tulee olemaan siellä huomattavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan niitä punkkeja lapissakin ihan pohjoista myöten, ja ennusteen mukaan punkkien lisääntyminen tulee olemaan siellä huomattavaa.

Kävin viime viikolla Sirkan kylässä sekä Levi-tunturilla, en nähnyt siellä minkäänlaista ötökkää. 7°, tuuli hiukan.

Ei lunta, ei ötököitä. Mutta mahtava maaruska!
        🍒🍂🍒🌲🦌🍒🍂🍂🌲🍒🍒🌲🦌🍂

Humalaisia turisteja oli huoneeni lähellä vain pari, ekana yönä oli häiriötä seinien läpi.

Yksikin, kovaan ääneen riitelevä, pöytien pintoja ja kaappien ovia paukutteleva, juoppo pariskunta voi viedä yöunet useilta muilta. Olin kaukaa viisaasti ottanut matkaani korvatulpat, ne auttoivat hiukan. Vastoin omaa tahtoani, valvoin silti.

Ihmettelin, mikä jatkuva, tauoton kopina kuului, kunnes tajusin tuon äänen syntyvän kun ilm. kalja(-tölkkiä?) nostaa pöydältä ja paukauttaen laskee sen takaisin pöydälle. No, kun tuota tauotonta ranneliikettä joku suorittaa useita tunteja peräkkäin, mölisee väliin, pitää se naapurihuoneiden asukkaat hereillä.

Joidenkin kylän koirien kanssa tein tuttavuutta (ja ne minun kanssani), nekin lähinnä muutamien turistien omia.

Tässä kohtaamani ötökät, joista koirat ja porot olivat ne mukavimmat. Näin siellä myös pienen, yksin liikuskelleen porojengin keskenään ja ilman kopinoita näykkimässä ruohoa maasta... 🌱🍒🐐🐐🐐🌱🌱🍂🐐🐐

• Anonyymi

Pitäiskö ottaa DDT käyttöön niin loppuis itikat

• Anonyymi

Eikö se mömmöjen käyttö autakkaan sinulla räkän suhteen, emme me lappilaiset tarvitse teidän 'sovistyskansan' mömmökuureja.
      Pysytelkää vaan siellä sivistyksenne piirissä, niin mekin teemme. Pysymme täällä räkkäkavereiden luona. Hyvä asia, että edes tuo räkkäaika hillitsee teitä tänne pakkautumasta.

• Anonyymi

Jaa eli pysyttekö tekin siis täällä sivistyksen piirissä kun noin kerran teette.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa eli pysyttekö tekin siis täällä sivistyksen piirissä kun noin kerran teette.

Sulla luetun ymmärryksessä puutetta. Näytä teksti jollekkin itseäsi fiksummalle, ehkä hän hyväntahtoisuuttaan auttaa sinua siinä, mitä tekstissä kerrotaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla luetun ymmärryksessä puutetta. Näytä teksti jollekkin itseäsi fiksummalle, ehkä hän hyväntahtoisuuttaan auttaa sinua siinä, mitä tekstissä kerrotaan.

Jäsentelytapasi on vaan niin kehittymätöntä, että oli pakko heittää pieni "rapala", ja kyllähän se näytti hyvin taasen tarttuvan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jäsentelytapasi on vaan niin kehittymätöntä, että oli pakko heittää pieni "rapala", ja kyllähän se näytti hyvin taasen tarttuvan.

Seli, seli....

• Anonyymi

Ei nuihin elikoihin meinaa tottua vaikka muuten on tänne pohjoseen kotiutunu. Mutta kyllä niitten kanssa pärjää kun on konstit. Töissä on eniten häiritseviä, pitäs varmaan vaihtaa alaa. Kittilään sahalle hakevat työmiehiä, onkohan siellä elukoista riesaa. Paras olisi joku kuljetustyö, ei olis hytissä inisijöitä.

• Anonyymi

Mikä mahtaa olla tämänpäiväinen elikkotilanne?
        Mitä purevia hyönteisiä maassa, ilmassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä mahtaa olla tämänpäiväinen elikkotilanne?
        Mitä purevia hyönteisiä maassa, ilmassa?

Polttiaisia, sääskiä on vielä lumeentuloon asti
        Joten ei muuta kun pysyhän siellä, missä satutkin nyt majaasi pitämään.
        Odottele rauhassa ensi kesää, jos vaikka silloin ei olisi niin paljon räkkää....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Polttiaisia, sääskiä on vielä lumeentuloon asti
        Joten ei muuta kun pysyhän siellä, missä satutkin nyt majaasi pitämään.
        Odottele rauhassa ensi kesää, jos vaikka silloin ei olisi niin paljon räkkää....

Lapissa on jo syksy ja kohta tulee lumi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo tieto helpotti.
        Kiitos asiallisesta vastauksesta. 🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se kumma kun aina menee keskustelu siihen että Kittilä vastaan Helsinki ja molemmin suunnin mölytään kuka asuu ja missä.
        Onneksi tämän ns. korpikylän kansa asustaa Lappia ja onneksi täällä asuu ihmisiä jotka pitävät huolta toisistaan.

Veli venäläinen on kartoittanut kaikki Lapin metsäauto tiet mutta haluan elää rauhassa ja toivon Suomen kansan haluavan että joka kolkka pysyy asuttuna.

En ole koskaan törmänny siihen että norjalaiset ja ruotsalaiset täällä pohjoisessa moittivat toisiaan vaan muistan tapauksen matkustin kerran bussissa Rovaniemeltä
        Kittilään ja kaksi akkaa nauraa ärvötti kaikkia mitä näki ja ilmoitti olevansa jostain Helsingin kolkasta ja melkein repi minua hiukistani kun satuin istumaan heidän edessään.

Jos en olisi ollut sivistynyt ihminen olisin vetänyt lärviin saman tien.

Junassa tullessani Oulusta Rovaniemelle porukka irvi,
        Olivat Valkeakoskelta ja joku nakkasi että täällä ei ainakaan haise muut kuin valkeakoskilaiset loppui lätinä.

Niin miten sen nyt ottaa niin metsä vastaa kuin huudetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se kumma kun aina menee keskustelu siihen että Kittilä vastaan Helsinki ja molemmin suunnin mölytään kuka asuu ja missä.
        Onneksi tämän ns. korpikylän kansa asustaa Lappia ja onneksi täällä asuu ihmisiä jotka pitävät huolta toisistaan.

Veli venäläinen on kartoittanut kaikki Lapin metsäauto tiet mutta haluan elää rauhassa ja toivon Suomen kansan haluavan että joka kolkka pysyy asuttuna.

En ole koskaan törmänny siihen että norjalaiset ja ruotsalaiset täällä pohjoisessa moittivat toisiaan vaan muistan tapauksen matkustin kerran bussissa Rovaniemeltä
        Kittilään ja kaksi akkaa nauraa ärvötti kaikkia mitä näki ja ilmoitti olevansa jostain Helsingin kolkasta ja melkein repi minua hiukistani kun satuin istumaan heidän edessään.

Olivat Valkeakoskelta ja joku nakkasi että täällä ei ainakaan haise muut kuin valkeakoskilaiset loppui lätinä.

Heh, on ne juntit vaan niiiiin juntteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin tällä kertaa, kyllä nyt tuli tärkeää faktaa. Tehkääpä kaikki tuosta johtopäätöksenne.😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Helsingistä, en tuonut itseäni mitenkään "esiin", esitin vain asiallisia kysymyksiä ja sain vain vittuilevia vastauksia.

Kun vastasin näihin takaisin ja perusteellisesti, voi mikä parku!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Helsingistä, en tuonut itseäni mitenkään "esiin", esitin vain asiallisia kysymyksiä ja sain vain vittuilevia vastauksia.

Kun vastasin näihin takaisin ja perusteellisesti, voi mikä parku!

nauran mutta vaan siksi että tiedän mihin perustuu kaikki, istuin iltaa rovaniemellä ystävieni kanssa ja pöytäämme tuli kutsumatta jotain eteläsuomalaisia jotka olivat olleet norjassa kalatehtaalla ja heitä ei ollut siellä pidetty minään, ei tietenkään koska he eivät olleet pohjoissuomalaisia. Tulivat sitten kallistamaan kuppia meidän pöytäämme ja arvostelemaan pohjoissuomalaisia ja valitettavasti jouduimme poistumaan, emme jaksaneet kuunnella heidän jatkuvaa herjausta lapin ihmisiä kohtaan joihin he poistivat turhautumistaan-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, noinhan se metsä vastaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

nauran mutta vaan siksi että tiedän mihin perustuu kaikki, istuin iltaa rovaniemellä ystävieni kanssa ja pöytäämme tuli kutsumatta jotain eteläsuomalaisia jotka olivat olleet norjassa kalatehtaalla ja heitä ei ollut siellä pidetty minään, ei tietenkään koska he eivät olleet pohjoissuomalaisia. Tulivat sitten kallistamaan kuppia meidän pöytäämme ja arvostelemaan pohjoissuomalaisia ja valitettavasti jouduimme poistumaan, emme jaksaneet kuunnella heidän jatkuvaa herjausta lapin ihmisiä kohtaan joihin he poistivat turhautumistaan-

Hauska kirjoitus, ihan kun jonkun ekaluokkalaisen tekemä. Kyllä te juntit olette taasen vaan niiiiiin juntteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just joo, pöytään tuli jotain ihmisiä jotka alkoivat kertomaan omia henkilökohtaisia kokemuksia kalatehtaasta jossa heitä ei pidetty minään?! Kuka ihminen menisi yleensäkään vapaaehtoisesti johonkin kalatehtaaseen, en usko kenenkään muunkaan pitävän jossai kalatehtaassa työssä olevaa juuri minään. On se varmaan hienoa jos tälläset kalatehtaa ovat se paikka mistä pohjoissuomalaiset hakevat ja saavat sellaista arvostusta mistä muualla asuvat voivat vain haaveilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just joo, pöytään tuli jotain ihmisiä jotka alkoivat kertomaan omia henkilökohtaisia kokemuksia kalatehtaasta jossa heitä ei pidetty minään?! Kuka ihminen menisi yleensäkään vapaaehtoisesti johonkin kalatehtaaseen, en usko kenenkään muunkaan pitävän jossai kalatehtaassa työssä olevaa juuri minään. On se varmaan hienoa jos tälläset kalatehtaa ovat se paikka mistä pohjoissuomalaiset hakevat ja saavat sellaista arvostusta mistä muualla asuvat voivat vain haaveilla.

Noista Norjan kalatehtaista kuulin jo kauan sitten. Niille on lähtenyt suomalaisia "seikkailemaan" jo vuosikymmenien ajan. Vähän kuin aikoinaan Israelin kibbutzeille.

Nuo kalatehtaat on jääneet itseltäni kokematta. En tiedä niistä juuri mitään.

Kun tuollaiseen työhön lähtee, no, työnantaja olettaa, että sitä työtä myös tehdään. Olisi kai hyvä, jos työntekijäksi aikova tuntisi jo ennakolta, edes ulkonäöltä tuon eläimen: "tämä tässä on kala." Hienoa olisi, jos valmiiksi tuntisi myös kalanperkauksen alkeet, ettei niitä tarvitsisi alkaa tehtaalla opettaa.

Mutta kait ne siellä tietysti myös jotain asiasta opettavatkin.

Seuraavat, mitä työnantaja olettaa on, että työ on toivottavaa, ahkeraa, huolellista sekä nopeaa.

Virheitä ei saa syntyä, sillä jos kalatuote kärsii, on se työnantajalle ja tehtaan maineelle myös taloudellinen kysymys. Asiakkaat huomaavat heti virheellisyydet, sillä he / me maksavat kaupassa tuon tuotteen. Kalasäilykkeisiin ei siis saa päätyä esim. sellaisia kalan tai työvälineiden osia, jotka eivät sinne kuulu.

Itse olen stadilainen, mutta elämässäni sekä ammatti- että myös lukemattomia eri sekatöitäkin tehnyt. Jotkut työt ovat olleet pidempi-, jotkut lyhyempiaikaisia. Myöhempi, hienompi sana tälle työnteon lajille on kai "prekariaattityöläinen", luulen. En suostunut työttömäksi, vaan tein mitä halusin ja mitä sain. Kunnes tällekin sitten lopulta tuli stoppi.

En siis tunne noita pohjoisen / Norjan kalatuote-tehtaita (tehtaassahan ei kai tehdä kaloja, vaan kalatuotteita? Ellei sitten ole kysymys kalanviljelystä.) Mutta voin päätellä sen mukaan mitä olen kuullut ja myös itse vastaavissa, tietynlaista osaamista tai sitä edes yrittävää työtä tehnyt, Suomessa ja ulkomailla. Tuo kalatuotetehdas-työ kuulostaa siltä, että siihen on oltava jo ennakolta oikea asenne. Se ilmeisesti on paljolti seisoma-ja pientä kävelytyötä, osin ehkä myös istualtaan tehtävää?

Sotkuista puuhaa ja vaatii ensinnäkin sen, ettei ala itkeä, kun näkee kuolleen kalan. Elämä on. Ja kuolema. Sitä ei haudata virren kanssa, vaan puukko käteen ja sisälmykset ulos jne. Oletan, että niistä melkoinen osa on hihnalle tullessa myös elossaolevia, joilta tehdastyöläinen sitten ottaa pois hengen ja sielun. "Hyvää taivasmatkaa, Bertta!"
        🐟🐟🐟🦈🦈🐡🐡🐡🐠🐡🐡

Kalakin on elävä, myös kipua tunteva eläin. Tämä on syytä muistaa.

Elämä opettaa. Ja sitten myös me itse kukin kuolemme. Nousemme tuonilmaisiin, tekemään tilin omasta elämästämme.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4578
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      352
      3824
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3446
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      3010
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2543
    6. 279
      2343
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1782
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      98
      1753
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1469
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1173
    Aihe