Suomessakin on jo valmiudet vetyasemien rakentamiseen

Anonyymi

Suomeen on jo rantautunut tällainen täyden palvelun vetyasemien asennusfirma joka toimittaa asemat avaimet käteen periaatteella. Tämä ennakoi tulevaa.
https://www.ytm.fi/tuotteet/vetytankkausasemat-haskel/

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikähän huoltoasemaketju uskaltaa tilata tuollaisen kontin. Eihän sillä ole kuin mainosarvoa, vetytankitkin voivat olla vielä vuosia tyhjinä kun ei ole yhtään autoa tulossa tankkaamaan.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onhan se ihan selvästi nähty että vety tulee nyt vauhdilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan selvästi nähty että vety tulee nyt vauhdilla.

        Mutta vauhti kovin hidas ja menee jokunen vuosi ennen kuin tapahtuu jotain pientä.


    • Anonyymi

      Kunpa olisi kotimaista osaamista moiselle?
      Töitä ja kapiteelia Suomeen!
      Voisiko tällainen infra olla yksi niistä alueista, joihin kannattaisi Suomessakin satsata?
      Kun nyt halutaan olla "edelläkävijöitä" ilmastonmuutoksen torjumisessa!

      • Anonyymi

        Vetyyn panostetaan nyt tosissaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyyn panostetaan nyt tosissaan

        Se että sinä panostat tosissasi Suolen palstoilla vetytrollaukseen, ei vaikuta mitään yhtään mihinkään. Paljon muuta vetypanostusta ei ole näköpiirissä lähivuosina.


    • Anonyymi

      Prismaan tulee Suomen ensimmäiset vetyboksit!💫💫

    • Anonyymi

      Thermacell tankkauspisteitä.

    • Anonyymi

      Lue: "Motiva > Polttokennoauto". Ei tarvitse uskoa mainontaa ja huuhaata.

    • Anonyymi

      Eli Suomessa yksi firma on tehnyt jälleenmyyti sopimuksen ulkolaisen firman kanssa, ei tuolla vielä kauheasti asia etene.

    • Anonyymi

      Ei ole mikään tekninen taidon näyte tai ihmeellistä osaamista jonkun vetyjakeluaseman rakentaminen, mutta sen ongelmat ei liity siihen.
      Ongelma on sen kalleus ja tarpeettomuus ja kuka ne maksaa?
      Tietysti rahat otetaan tankaajilta ja toiminnan pitää olla kannattavaa ja tuottaa voitto kohtuullisella aika välillä, koska se on täysin yhtiöiden varassa olevaa toimintaa. Se taas tietää todella kalliita kilometrejä.
      Sähkön latauspisteitä on helppo ja huomattavasti halvempaa levittää ympäriinsä ja monet pystyy lataamaan jopa kotona todella halvalla ja siksi sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Niiden kylkeen saattaa tulla vetyautoja joskus vuosien päästä, mutta ne jäävät vähemmistöön kalleutensa takia.

    • Anonyymi

      Aivan mahtavaa

    • Anonyymi

      Kuka tollo uskoo mainoksiin?

    • Anonyymi

      Tosi upea tieto

    • Anonyymi

      varmaan hetkessä 15 asemaa jos vaan halutaan

      asiantuntija sanoi että helppo perustaa huoltoasemille vetyasemat

      • Anonyymi

        " Asiantuntija", nykyään Martat ovat suurimpia asiantuntijoita asiassa kuin asiassa.


      • Anonyymi

        Ei taida monikaan jakeluyhtiö haluta. Miksi hankkia vetytankkausasema, kun ei ole yhtään asiakasta tulossa tankkaamaan. Monikohan näistä vetyä hehkuttavista TODELLA ostaisi vetyauton jos pystyisi sen tankkaamaan Suomessa? Olen täysin varma että ainakin 95 prosentilla menee pupu pöksyyn kun pitäisi ostaa se vetyauto.


      • Anonyymi

        Kaasutankkausasemia on Suomessa paljon enemmän ja silti kaasuautoja pystyy käytännössä käyttämään vain Kokkola-Lappeenranta linjan lounaispuolella.

        Ei siitä vetyautosta ole iloa jos joutuu pyörimään jonkun niistä 15 aseman ympärillä.


    • Anonyymi

      Kuulostaa varsin mainiolta

    • Anonyymi

      ooooh

      mihin latausautoja tarvitaan?

    • Anonyymi

      Mahtavaa että Suomessakin edetään vetyasiassa

    • Anonyymi

      Suomessa on jo harjoiteltu vetyasemien purkamista! Näitä turhakkeitahan rakennettiin taannoin 2. Nykyään vetyaseman hinnaksi kerrotaan 2 000 000 €/kpl, mutta lienevät olleet taannoin paljon kallimpin.

      Kahden aseman voimin maahamme saatiin tasan yksi uusi vetypommiauto. Yksi kun on jo ollut museossa kohta 100 vuotta... että se siitä tojohönöjen hehkutuksesta "tolloloota keksi vetypommiautot".

      Nyt on 2 vetypommiautoa museossa ja ainakin toinen tankkausasema on tietääkseni jo purettu.

      Jotain on tästä pelleilystä opittu - vety ei sisälly liikennepolttoaineena vuoteen 2045 ulottuvissa suunnitelmissa.

      Samaa konttausta muualakin. Saksassa piti ottaa käyttöön 15 000 - 20 000 vetypommiautoa vuodessa, mutta 2019 myynti oli 400 kpl. Sen jälkeen eivät enää kehdanneetkaan tilastoja julkistaa.

      Syitä ei tarvi kauaa etsiä. Vetypommiauton hinnalla saa 2-3 biokaasukäyttöistä autoa, joiden polttoainekin on kolmanneksen halvempaa ja sitä saa Suomessa noin 50 tankkausasemalta... ja varapolttoaineena on bensa, joten matka ei jatku hinausauton lavalla kaasun loputtua!

      Vety on myös paljon muita liikennepolttoaineita vaarallisempaa. Bensalla ja metaanilla on kapea syttymisalue eli seossuhteen pitää olla just eikä melkein, jotta sen saa syttymään/räjähtämään. Tarkoittaa käytännössä, että räjähdys edellyttää todella huonoa tuuria.

      Vedyn syttymisalue on laaja - melkein mikä vaan ilman ja vedyn seos palaa/räjähtää. Lisäksi syttymiseen tarvittava energia on paljon pienempi ja mm. ruosteiset metallipinnat toimivat katalyyttinä, mikä helpottaa syttymistä entisestään.

      Paineistetun vedyn vuoto voi aiheuttaa niin paljon staattista varausta, että vuotava vety syttyy itsestään!

      Niinpä muutaman viime vuoden aikana Norjassa on räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta (kovasti kehuttuja elektrolyysilaitoksia).

      Vedyn tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa paljon sähköä, vähintään 50 kWh per tuotettu kilo. Jos vetypommiauto kuluttaa vajaan kilon vetyä per 100 km, niin se kuluttaa sähköä lähes 50 kWh/100 km. Tämä kulutus on 3-kertainen verrattuna täyssähköautoihin.

      Saksan, Japanin ja USA:n kaltaisissa maissa sähköntuotanto on niin saastuttavaa, että vetypommiauton päästöt ovat bensakäyttöisen auton tasoa. Maakaasukin on hieman parempi vaihtoehto ympäristön kannalta ja biokaasu tai synteettinen metaani reilusti parempia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe