Suomeen on jo rantautunut tällainen täyden palvelun vetyasemien asennusfirma joka toimittaa asemat avaimet käteen periaatteella. Tämä ennakoi tulevaa.
https://www.ytm.fi/tuotteet/vetytankkausasemat-haskel/
Suomessakin on jo valmiudet vetyasemien rakentamiseen
23
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mikähän huoltoasemaketju uskaltaa tilata tuollaisen kontin. Eihän sillä ole kuin mainosarvoa, vetytankitkin voivat olla vielä vuosia tyhjinä kun ei ole yhtään autoa tulossa tankkaamaan.
- Anonyymi
Hiilineutraalisuus ajaa vedyn uutta tulemista myös liikenteeseen.
https://tietokayttoon.fi/ajankohtaista/blogi/-/blogs/hiilineutraalisuus-ajaa-vedyn-uutta-tulemista- Anonyymi
Onhan se ihan selvästi nähty että vety tulee nyt vauhdilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se ihan selvästi nähty että vety tulee nyt vauhdilla.
Mutta vauhti kovin hidas ja menee jokunen vuosi ennen kuin tapahtuu jotain pientä.
- Anonyymi
Kunpa olisi kotimaista osaamista moiselle?
Töitä ja kapiteelia Suomeen!
Voisiko tällainen infra olla yksi niistä alueista, joihin kannattaisi Suomessakin satsata?
Kun nyt halutaan olla "edelläkävijöitä" ilmastonmuutoksen torjumisessa!- Anonyymi
Vetyyn panostetaan nyt tosissaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyyn panostetaan nyt tosissaan
Se että sinä panostat tosissasi Suolen palstoilla vetytrollaukseen, ei vaikuta mitään yhtään mihinkään. Paljon muuta vetypanostusta ei ole näköpiirissä lähivuosina.
- Anonyymi
Prismaan tulee Suomen ensimmäiset vetyboksit!💫💫
- Anonyymi
Thermacell tankkauspisteitä.
- Anonyymi
Lue: "Motiva > Polttokennoauto". Ei tarvitse uskoa mainontaa ja huuhaata.
- Anonyymi
Eli Suomessa yksi firma on tehnyt jälleenmyyti sopimuksen ulkolaisen firman kanssa, ei tuolla vielä kauheasti asia etene.
- Anonyymi
Ei ole mikään tekninen taidon näyte tai ihmeellistä osaamista jonkun vetyjakeluaseman rakentaminen, mutta sen ongelmat ei liity siihen.
Ongelma on sen kalleus ja tarpeettomuus ja kuka ne maksaa?
Tietysti rahat otetaan tankaajilta ja toiminnan pitää olla kannattavaa ja tuottaa voitto kohtuullisella aika välillä, koska se on täysin yhtiöiden varassa olevaa toimintaa. Se taas tietää todella kalliita kilometrejä.
Sähkön latauspisteitä on helppo ja huomattavasti halvempaa levittää ympäriinsä ja monet pystyy lataamaan jopa kotona todella halvalla ja siksi sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Niiden kylkeen saattaa tulla vetyautoja joskus vuosien päästä, mutta ne jäävät vähemmistöön kalleutensa takia. - Anonyymi
Aivan mahtavaa
- Anonyymi
Kuka tollo uskoo mainoksiin?
- Anonyymi
Tosi upea tieto
- Anonyymi
varmaan hetkessä 15 asemaa jos vaan halutaan
asiantuntija sanoi että helppo perustaa huoltoasemille vetyasemat- Anonyymi
" Asiantuntija", nykyään Martat ovat suurimpia asiantuntijoita asiassa kuin asiassa.
- Anonyymi
Ei taida monikaan jakeluyhtiö haluta. Miksi hankkia vetytankkausasema, kun ei ole yhtään asiakasta tulossa tankkaamaan. Monikohan näistä vetyä hehkuttavista TODELLA ostaisi vetyauton jos pystyisi sen tankkaamaan Suomessa? Olen täysin varma että ainakin 95 prosentilla menee pupu pöksyyn kun pitäisi ostaa se vetyauto.
- Anonyymi
Kaasutankkausasemia on Suomessa paljon enemmän ja silti kaasuautoja pystyy käytännössä käyttämään vain Kokkola-Lappeenranta linjan lounaispuolella.
Ei siitä vetyautosta ole iloa jos joutuu pyörimään jonkun niistä 15 aseman ympärillä.
- Anonyymi
Kuulostaa varsin mainiolta
- Anonyymi
ooooh
mihin latausautoja tarvitaan? - Anonyymi
Mahtavaa että Suomessakin edetään vetyasiassa
- Anonyymi
Suomessa on jo harjoiteltu vetyasemien purkamista! Näitä turhakkeitahan rakennettiin taannoin 2. Nykyään vetyaseman hinnaksi kerrotaan 2 000 000 €/kpl, mutta lienevät olleet taannoin paljon kallimpin.
Kahden aseman voimin maahamme saatiin tasan yksi uusi vetypommiauto. Yksi kun on jo ollut museossa kohta 100 vuotta... että se siitä tojohönöjen hehkutuksesta "tolloloota keksi vetypommiautot".
Nyt on 2 vetypommiautoa museossa ja ainakin toinen tankkausasema on tietääkseni jo purettu.
Jotain on tästä pelleilystä opittu - vety ei sisälly liikennepolttoaineena vuoteen 2045 ulottuvissa suunnitelmissa.
Samaa konttausta muualakin. Saksassa piti ottaa käyttöön 15 000 - 20 000 vetypommiautoa vuodessa, mutta 2019 myynti oli 400 kpl. Sen jälkeen eivät enää kehdanneetkaan tilastoja julkistaa.
Syitä ei tarvi kauaa etsiä. Vetypommiauton hinnalla saa 2-3 biokaasukäyttöistä autoa, joiden polttoainekin on kolmanneksen halvempaa ja sitä saa Suomessa noin 50 tankkausasemalta... ja varapolttoaineena on bensa, joten matka ei jatku hinausauton lavalla kaasun loputtua!
Vety on myös paljon muita liikennepolttoaineita vaarallisempaa. Bensalla ja metaanilla on kapea syttymisalue eli seossuhteen pitää olla just eikä melkein, jotta sen saa syttymään/räjähtämään. Tarkoittaa käytännössä, että räjähdys edellyttää todella huonoa tuuria.
Vedyn syttymisalue on laaja - melkein mikä vaan ilman ja vedyn seos palaa/räjähtää. Lisäksi syttymiseen tarvittava energia on paljon pienempi ja mm. ruosteiset metallipinnat toimivat katalyyttinä, mikä helpottaa syttymistä entisestään.
Paineistetun vedyn vuoto voi aiheuttaa niin paljon staattista varausta, että vuotava vety syttyy itsestään!
Niinpä muutaman viime vuoden aikana Norjassa on räjähtänyt tankkausasema ja USA:ssa 2 vedyn tuotantolaitosta (kovasti kehuttuja elektrolyysilaitoksia).
Vedyn tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa paljon sähköä, vähintään 50 kWh per tuotettu kilo. Jos vetypommiauto kuluttaa vajaan kilon vetyä per 100 km, niin se kuluttaa sähköä lähes 50 kWh/100 km. Tämä kulutus on 3-kertainen verrattuna täyssähköautoihin.
Saksan, Japanin ja USA:n kaltaisissa maissa sähköntuotanto on niin saastuttavaa, että vetypommiauton päästöt ovat bensakäyttöisen auton tasoa. Maakaasukin on hieman parempi vaihtoehto ympäristön kannalta ja biokaasu tai synteettinen metaani reilusti parempia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1682891Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha222051- 232024
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.891835Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?691567Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191323Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371222- 101211
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351193Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k91181