Dacian imago miehen autona? Mielipiteitä Daciasta?

https://www.is.fi/autot/art-2000008080103.html

Duster ilmeisesti hieman uudistunut, ei kovinkaan syväluotaava artikkeli tuo. Mutta tuli vain mieleen, että minkälaisia mielikuvia Dacia, lähinnä miehen käyttöautona, herättää muissa miehissä sekä tietenkin naisissa?

Mä en ole tällä hetkellä autoa vaihtamassa, eikä Daciat ole käytettyinä edes mitenkään älyttömän halpojakaan, joten se siitä. Mutta sanotaan näin, että jos pitäisi uusi auto ostaa omilla rahoillani, niin Dacia voisi olla aika lailla kärkipäässä. Samoin näen ihan mahdollisena skenaariona, että joskus tulevaisuudessa saatan ajaa esim. käytetyllä Dusterilla jos Rellu porsii ja sekin nyt joka tapauksessa vanhenee koko ajan. Mutta vielä pitää vähän odottaa noiden hintakehitystä käytettyinä.

Mua viehättää Daciassa se yksinkertaisuus, en ole koskaan ollut kiinnostunut enkä innostunut ylimääräisistä tingentangeleista autoissa. Tietynlainen vanhanaikaisuus ja "työkalumaisuus" on mielestäni vain plussaa monessa tapauksessa. Omakohtaisten kokemusten ja yli 10 vuoden työkokemuksen kautta oppineena voin sanoa, että mitä modernimpaa tekniikkaa täyteen ladattu auto (osittain aikakaudestakin riippumatta) on aina vain yhä vaikeampi huoltaa tai korjata itse, ja potentiaalisia vikakohteita autossa enemmän. Daciahan on Rellujen (emoyhtiö) tapaan usein katsastustilastojen häntäpäässä, mutta siinäkin pitää osata nähdä metsä puilta. Ihan kuten Relluissakin, hylkyjä tulee usein alustanosista ja jarruista, jotka yleensä ovat muutamien kymppien hommia itse tehtynä, tai korkeintaan noin 500€ hommia teetettynä. Käytän tässä taas tätä Audi-vertausta, että varmasti ne hyväksytään katsastuksessa paremmalla prosentilla, mutta se auto pitäisi ihan ajaakin sinne konttorille. Eli monissa merkeissä olevia perustavanlaatuisia tyyppivikoja, kuten moottorivikoja (jakoketju, öljynkulutus jne.) ja vaihdelaatikkovikoja nuo tilastothan eivät kerro.

Mutta sitten se imagokysymys. Tuntuu, että Dacialla on tällä hetkellä vähän samankaltainen maine, kuin Skodalla joskus 90-luvun lopulla tai vuosituhannen vaihteessa, ennen lopullista läpimurtoa mutta jo irtaantuneena sosialismin aikana suunnitelluista tuotteista. Oma itsetuntoni kestäisi hyvinkin ajaa esim. Dusterilla, kestäähän se vanhan Rellunkin, niin ei siinä mitään. Mutta viestittääkö Dacia ulospäin mielestänne järkevää taloudellista ajattelua (positiivinen seikka), köyhyyttä/piheyttä (negatiivinen seikka), hyvää itsetuntoa (positiivinen seikka) vai mitä mielikuvia syntyy? 🙄

Itse näen Dacia-kuskit sellaisina käytännönläheisinä, hintatietoisina, ja jatkuvasti vaihtuvista trendeistä viis veisaavina, omana itsenään hyvän itsetunnon omaavina ihmisinä. Mutta tässäkin voi hyvin olla mielikuvien tasolla kyse enemmänkin sellaisesta miesten välisestä keskinäisestä "auto-hierarkian" määrittelystä. Väittäisin että harva nainen edes on perehtynyt Dacian historiaan ja nykyiseen asemaan osana Renault-Nissan-Daimler-Mersu-Lada you name it... -allianssia 😅

33

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan sopiva pirssi mt-atm-romukauppiaalle 👍

• "mt"
        -Kuinkahan moni suomalainen on elämänsä aikana kärsinyt jonkinasteisista mt-ongelmista? En osaa äkkiseltään vastata, mutta tiedän että aika moni. Väittäisin että tällä palstalla esiintyvyys on keskimääräistä yleisempää. Onneksi mun ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö pysyvät aisoissa tasapainoisella lääkityksellä, joka mahdollistaa normaalihkon elämänlaadun.

"atm"
        -Miten luonnehtisit omaa markkina-arvoasi? Monenko naisen kanssa olet ollut esimerkiksi viimeisen kahden vuoden aikana? Mä 7 kanssa.

"romukauppias"
        -Mulla sentään on ammatti, josta vääntää irvailuja. En ole itse mikään Kokoomuksen (EK:n) äänitorvi, jonka mukaan työttömyys on omaa syytä jne. mutta pakko kysyä, etä oletko itse merkittävästi paremmassa työssä tällä hetkellä kuin mä? Ja jos olet, niin elämä osaa joskus yllättääkin. Äkkiä se uusi työsuhde-Mondeokin voi vaihtua omalla rahalla ostettuun parin tonnin Focukseen, jolloin romukauppias voi tulla hyväksikin tutuksi.

• Anonyymi

Venäjä-trolli puuttui luonnehdinnasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Venäjä-trolli puuttui luonnehdinnasta.

Ei se liity Daciaan mitenkään, jos mä arvostan naapurimaamme päämiestä Isä Putinia, Valko-Venäjän Lukashenkaa, Ukrainan entistä presidenttiä Janukovichia yms.

Noin muuten kiitettävää ryhdikkyyttä FSB:ltä ja poliisilta, tai mille taholle se kuuluukin, että laittoivat sen Berliinissä haimatulehdusta poteneen äär1o1keistolaisen puuhasteluporukan vetäjähahmon vankilaan. Kun henkilön terveydentila on ymmärtääkseni tällä hetkellä suht vakaa, niin miehen pidättäminen ja vangitseminen oli täysin oikea päätös Venäjän viranomaisilta. Lait on tehty noudatettaviksi, myös Venäjällä.

• Niin joo, unohtui mainita että käsittääkseni Daciat eivät myöskään kärsi pahemmin ruostumisesta, kuten ei Rellutkaan. Munkin Rellu on 17 vuotta vanha, osasyy halpaan hankintahintaan oli pieni kolhu oikeassa takanurkassa puskurin päädyn lähettyvillä, ja siinä on maalipinta hilseillyt pieneltä matkalta painauman alareunasta, joka on juuri puskurin takaylityksen yläreunan kohdalla. Mulla ei ole mitään hajua koska sitä oli kolhittu, mutta täysin sinkittyä harmaata peltiä siinä näkyy, eikä pilkkuakaan ruostetta. Näyttää lähestulkoon hapettuneelta alumiinilta, mitä tuonikäisen Rellun kori ei tietenkään ole. Voisi tässä kesän aikana jossain vaiheessa raottaa puskuria sen verran, että saisi vedettyä uuden kerroksen sinkkimaalia pienelle alueelle, ja siihen päälle värikoodin mukaista kilikali-maalia, ettei pidemmällä aikavälillä ala ruostumaan mistään piilossa olevasta saumasta tms. Erään asiakkaan kanssa kerran pohdittiin, että kolhun oikaisukin vahvaa imukuppia käyttäen voisi olla mahdollista, joka siisteyttäisi muuten lähestulkoon virheettömän auton ulkokuoren entisestään.

• https://aijaa.com/QXWF0i ( kolme muuta kuvaa nuolesta vasemmalle)

Tossa näkyy se mainitsemani painauma. Joitakin se saattaisi häiritä, mutta ei mua 700€ hintaisessa autossa, jossa oli ostohetkellä 10kk leimaa, 2x hyvät renkaat 16" aluilla, jakopää tehty hiljattain (tätä ei myyjäliike tiennyt! 😂) jne. Tosiaan ton takakaaren takaosan ja puskurinylityksen yläreunan välissä oleva alue, josta maalia on hilseillyt, voisi olla hyväkin fiksailla kuntoon, niin ei lähde ruostumaan, vaikka ei siitä tosiaan ulkoisia merkkejä tällä hetkellä ole lainkaan.

• Anonyymi

Minua epäilyttää ainoastaan Dacian turhan pienet moottorit. Ulkonäön suhteen ei ole valittamista.

• Joo en mäkään lähtökohtaisesti tykkää noista pienistä bensaturboista, mutta Dacia ei ole ollut ensimmäisten joukossa lanseeraamassa niitä kaikkine lastentauteineen, eikä niissä ymmärtääkseni ole haettu myöskään mitään turhan isoja litratehoja ihan pikkumoottoreista.

Itseä puolestaan Dusterissa epäilyttää eniten tilankäyttö ja se että onko auto kuitenkaan tarpeeksi järeä, vaiko kuorrutettu rouheammaksi mitä todellisuudessa on. Maavaraa Dusterissa on hyvin ja varmasti näkyvyys hyvä kun istutaan korkeammalla kuin monissa henkilöautoissa, mutta vähänkään pidempiä tavaroita kuskatessa perus ylemmän keskikokoluokan farmariauto on paljon kätevämpi. Lagunankin takakontti on tällä hetkellä täynnä kaikkea roinaa kun ehdin jo tottumaan niihin kolmeen pakuun tilankäyttöineen 😅 Mutta kun sen tyhjentää, poistaa hattuhyllyn, kaataa takapenkit jne. niin onhan siellä puskureita, takaluukkuja yms. kuskattu Matkahuoltoon. Aika harvoin tulee omalla henkilöautolla kiskottua traileria, eli se ei ole automaattisesti tärkein kriteeri, mutta kun huvikseni äsken tarkistin, niin Lagunan suurin sallittu perävaunumassa on 1300kg ja Dusterissa mallista riippuen 1200-1500kg, ymmärrettävästi nelivetomallissa tuo suurin eli 1500kg. Jarruttoman kärryn, jota mäkin pääasiallisesti käytän, sallittu enimmäispaino on samaa luokkaa Dusterissa ja Lagunassani, mutta Lagunan kanssa kärrylle tulee todennäköisesti vähemmän käyttöä kuin jos omistaisin Dusterin. Eihän toi nyt ihan heppoinen leikkiauto ole, muistaakseni niissä mun ysäri-Mersuissa lukemat oli samaa luokkaa, mutta eipä tuota nyt ihan oikeaksi maasturiksikaan voi kutsua.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Joo en mäkään lähtökohtaisesti tykkää noista pienistä bensaturboista, mutta Dacia ei ole ollut ensimmäisten joukossa lanseeraamassa niitä kaikkine lastentauteineen, eikä niissä ymmärtääkseni ole haettu myöskään mitään turhan isoja litratehoja ihan pikkumoottoreista.

Itseä puolestaan Dusterissa epäilyttää eniten tilankäyttö ja se että onko auto kuitenkaan tarpeeksi järeä, vaiko kuorrutettu rouheammaksi mitä todellisuudessa on. Maavaraa Dusterissa on hyvin ja varmasti näkyvyys hyvä kun istutaan korkeammalla kuin monissa henkilöautoissa, mutta vähänkään pidempiä tavaroita kuskatessa perus ylemmän keskikokoluokan farmariauto on paljon kätevämpi. Lagunankin takakontti on tällä hetkellä täynnä kaikkea roinaa kun ehdin jo tottumaan niihin kolmeen pakuun tilankäyttöineen 😅 Mutta kun sen tyhjentää, poistaa hattuhyllyn, kaataa takapenkit jne. niin onhan siellä puskureita, takaluukkuja yms. kuskattu Matkahuoltoon. Aika harvoin tulee omalla henkilöautolla kiskottua traileria, eli se ei ole automaattisesti tärkein kriteeri, mutta kun huvikseni äsken tarkistin, niin Lagunan suurin sallittu perävaunumassa on 1300kg ja Dusterissa mallista riippuen 1200-1500kg, ymmärrettävästi nelivetomallissa tuo suurin eli 1500kg. Jarruttoman kärryn, jota mäkin pääasiallisesti käytän, sallittu enimmäispaino on samaa luokkaa Dusterissa ja Lagunassani, mutta Lagunan kanssa kärrylle tulee todennäköisesti vähemmän käyttöä kuin jos omistaisin Dusterin. Eihän toi nyt ihan heppoinen leikkiauto ole, muistaakseni niissä mun ysäri-Mersuissa lukemat oli samaa luokkaa, mutta eipä tuota nyt ihan oikeaksi maasturiksikaan voi kutsua.

Maastotesteissä dusteri pesee useimmat muut tavan nelikot ja katumaasturit, lyhyt akseliväli auttaa, jopa oikeatkin maasturit voi jäädä toiseksi:

https://www.youtube.com/watch?v=RUlm4dh83RQ

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Maastotesteissä dusteri pesee useimmat muut tavan nelikot ja katumaasturit, lyhyt akseliväli auttaa, jopa oikeatkin maasturit voi jäädä toiseksi:

https://www.youtube.com/watch?v=RUlm4dh83RQ

-harmiseikirj-

En jaksanut katsoa koko videota, mutta olenhan mä noita Youtubesta toisinaan katsellut. Onhan se Duster varsinkin nelivetona varmasti ihan etenemiskykyinen tavallisen ihmisen tarpeisiin. Ei sen ole tarkoituskaan painia samassa sarjassa jonkun Hiluxin kanssa. Toinen mielenkiintoinen maasturi on Suzuki Jimny. Sellainenkaan ei sopisi juurikaan mun käyttötarpeisiin, mutta siinä on kyllä fiilistä ja retrotyyliä kerrakseen. Aivan syötävän söpö auto, varsinkin sellaisena limenvihreänä mikä ilmeisesti on aika yleinen väri niissä 😻 Mutta toisin kuin Duster, niin sehän on rakennettu erilliselle rungolle ja nelivetojärjestelmä on enemmän maastoajoa ajatellen suunniteltu, vaikkakaan ei mitenkään erityisen kehittynyt sekään. Mutta ei paini sekään auto Hiluxien, Lantikkojen, Pajerojen yms. kanssa samassa sarjassa 😃

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

En jaksanut katsoa koko videota, mutta olenhan mä noita Youtubesta toisinaan katsellut. Onhan se Duster varsinkin nelivetona varmasti ihan etenemiskykyinen tavallisen ihmisen tarpeisiin. Ei sen ole tarkoituskaan painia samassa sarjassa jonkun Hiluxin kanssa. Toinen mielenkiintoinen maasturi on Suzuki Jimny. Sellainenkaan ei sopisi juurikaan mun käyttötarpeisiin, mutta siinä on kyllä fiilistä ja retrotyyliä kerrakseen. Aivan syötävän söpö auto, varsinkin sellaisena limenvihreänä mikä ilmeisesti on aika yleinen väri niissä 😻 Mutta toisin kuin Duster, niin sehän on rakennettu erilliselle rungolle ja nelivetojärjestelmä on enemmän maastoajoa ajatellen suunniteltu, vaikkakaan ei mitenkään erityisen kehittynyt sekään. Mutta ei paini sekään auto Hiluxien, Lantikkojen, Pajerojen yms. kanssa samassa sarjassa 😃

Jimnya taidetaan taas tuoda maahan mutta taitaa olla yli kolmenkympin auto sekin. Noista nelivetoisista katumaastureista olisi subarulla tai fordilla ehken paras neliveto, kuga olis muuten hyvä mutta niissä kaikissa melkein se sysipaska powershift -automaatti. Tuossa näkyy olevan vertailua, subaru ainoa joka pääsi ylös asti:

https://www.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q

-harmiseikirj-

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Tosimiehen autostakin on tulossa uusi malli mutta sitä saadaan vielä vähän odotella:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9ab5cfcd-f26d-4c18-b25d-5db56bd3a538

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Tosimiehen autostakin on tulossa uusi malli mutta sitä saadaan vielä vähän odotella:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9ab5cfcd-f26d-4c18-b25d-5db56bd3a538

-harmiseikirj-

Niva on kyllä tosimiehen auto 💪😎 Tosin bensankulutus niissä on kohtuullisen järkyttävä, samoin ymmärtääkseni soveltuvuus perus arkiajoon. Mutta Nivaa voidaan kyllä luonnehtia ihan oikeaksi maastoautoksi, ja silläkin on omat käyttökohteensa ja vahvuutensa. Voisin kuvitella esim. jonkun metsurin, metsästäjän tms. käyttöön varsin näppäräksi.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Niva on kyllä tosimiehen auto 💪😎 Tosin bensankulutus niissä on kohtuullisen järkyttävä, samoin ymmärtääkseni soveltuvuus perus arkiajoon. Mutta Nivaa voidaan kyllä luonnehtia ihan oikeaksi maastoautoksi, ja silläkin on omat käyttökohteensa ja vahvuutensa. Voisin kuvitella esim. jonkun metsurin, metsästäjän tms. käyttöön varsin näppäräksi.

Niva on ollut paras maastoauto maastossa mutta esim mitä uusi hilux maksaa esim saako 70 tuhannella eurolla eikö kannata ostaa kuorma auto esim 5000 eurolla ja yksityisessä käytössä paljon ajettukin kestää eli ei loppuun ajamalla saa ja jos maastoon täytyy päästä niin ostaa traktorin ja vie lavetilla maastoon niin tuskin hilux hilux oikeita maastoja kestää esim ojien kantojen yli tai vaikea ja pahaa traktoritietä eli jää kiinni ja pakarit öljypohjat ja alusta rikki ja traktori hinaa sen pois

• Anonyymi kirjoitti:

Niva on ollut paras maastoauto maastossa mutta esim mitä uusi hilux maksaa esim saako 70 tuhannella eurolla eikö kannata ostaa kuorma auto esim 5000 eurolla ja yksityisessä käytössä paljon ajettukin kestää eli ei loppuun ajamalla saa ja jos maastoon täytyy päästä niin ostaa traktorin ja vie lavetilla maastoon niin tuskin hilux hilux oikeita maastoja kestää esim ojien kantojen yli tai vaikea ja pahaa traktoritietä eli jää kiinni ja pakarit öljypohjat ja alusta rikki ja traktori hinaa sen pois

Hilux ei tosiaankaan ole halpa ostaa, eikä edes halpa ylläpitää ihan jo tavallisten huoltojenkin, verojen, kulutuksen yms suhteen. Kestävähän se on kuin mikä, ja väkivahva, mutta tiedän että esim. jakohihnanvaihto, apulaitehihnat, moottorin, vaihteiston, jakolaatikon, etuperän, ja takaperän öljyjen vaihto jne. maksavat huollossa teetettynä, ja paljon. Mutta eihän noita tietenkään nyt joka vuosi tehdä normaalilla ajotavalla ja -määrällä.

Ja omalla kohdallani katson Hiluxia aina ehkä jonkinlaisten värilasien läpi, sillä eräällä hyvällä tuttavallani on noita ollut useita ja hän on useinkin auttanut mua, kun omista vajaavetoisista autoistani on ominaisuudet loppuneet kesken, tai kirjaimet mun ajokortista. Ja kaikki sähkövinssit, työvalot, yms. tekee Hiluxista kyllä todella kovan työjuhdan. Eli olen aina ollut salaa hieman kateellinen hänen autoistaan, mutta hän on kylläkin mua paljon vanhempi, saanut aikoinaan todennäköisesti varsin hyvää palkkaa työstään ja nykyään eläkettä, eli realistina tiedostan sen ettei mun kannata edes havitella uudehkosta Hiluxista, eikä ne vanhat räpelletyt 500tkm ajetut romutkaan oikein nappaa.

Varmasti ihan yhtä maastokelpoisia, vetokykyisiä jne. ovat esimerkiksi Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, VW Amarok, Ford Ranger ja mitä näitä nyt on, mutta onhan Hilux tuossa luokassa sellainen tietynlainen mittatikku ja elävä legenda.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Hilux ei tosiaankaan ole halpa ostaa, eikä edes halpa ylläpitää ihan jo tavallisten huoltojenkin, verojen, kulutuksen yms suhteen. Kestävähän se on kuin mikä, ja väkivahva, mutta tiedän että esim. jakohihnanvaihto, apulaitehihnat, moottorin, vaihteiston, jakolaatikon, etuperän, ja takaperän öljyjen vaihto jne. maksavat huollossa teetettynä, ja paljon. Mutta eihän noita tietenkään nyt joka vuosi tehdä normaalilla ajotavalla ja -määrällä.

Ja omalla kohdallani katson Hiluxia aina ehkä jonkinlaisten värilasien läpi, sillä eräällä hyvällä tuttavallani on noita ollut useita ja hän on useinkin auttanut mua, kun omista vajaavetoisista autoistani on ominaisuudet loppuneet kesken, tai kirjaimet mun ajokortista. Ja kaikki sähkövinssit, työvalot, yms. tekee Hiluxista kyllä todella kovan työjuhdan. Eli olen aina ollut salaa hieman kateellinen hänen autoistaan, mutta hän on kylläkin mua paljon vanhempi, saanut aikoinaan todennäköisesti varsin hyvää palkkaa työstään ja nykyään eläkettä, eli realistina tiedostan sen ettei mun kannata edes havitella uudehkosta Hiluxista, eikä ne vanhat räpelletyt 500tkm ajetut romutkaan oikein nappaa.

Varmasti ihan yhtä maastokelpoisia, vetokykyisiä jne. ovat esimerkiksi Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, VW Amarok, Ford Ranger ja mitä näitä nyt on, mutta onhan Hilux tuossa luokassa sellainen tietynlainen mittatikku ja elävä legenda.

No joo vanhat 500 tkm ajetut on loppuja ja joku vanha hilux tai mitsu l200 niin onko joku 75-90hv ja vääntö alle 200nm tai olisko joku 150-180nm vääntö eli iso vaunu perään niin loppuu tehot ja levii siihen niin uusissa on vissiin 170-190hv ja vääntö 500nm mut uskon et vanhemmissa esim hilux niin taitaa joku lada samarakin tulla melkein yhtä pahaan paikkaan tai volvo 240 vetää paremmin vaunua ja aika harva menee yleensäkään maastoon ajamaan eli tuskin kukaan ostaa uuden hiluksin land cruicerin range roverin tai cadillac maasturin ja ajaa sen oikeaan maastoon jossa lokarit irtoo etu akseli irtoo tai poikki pohja rikki eli auto lunastukseen ja silti ei kovin pitkälle mennyt niin taitaa lada samarakin tulla pitkälle perästä eli itse hankkisin traktorin maastoon mutta uudet lava autot on varmasti hyviä ajettavia ja kiihtyy hyvin kun on 200hv ja 500nm vääntöä eli ei dusterit ole mitään siihen verrattuna mutta maastossa dusteri voi olla kovempi kun painaa vähemmän ja lyhkäsempi akseli väli ja jossain tekniikan maailmassa vertailtiin nelivetoja ja etuvetoista niin etenemis kyky oli sama mutta ihmiset valitti niin talvella ylämäkeen peräkärry perässä niin neliveto voitti mutta muutoin ei mainittavia eroja ollut tai toimittaja sanoi että jossain etuveto jopa voitti ja toinen testi oli lava autot niin ei kehuttu oikein missään nelivetoja haukuttiin ja ojan ylityksessä taisi hilux voittaa ja mitsu jäi kiinni kun eturenkaista toinen ylitti ojan ja toinen ilmassa niin ilmassa olevat renkaat suti tyhjää ja hilux oli herkkä kaatumaan mutkissa ja muutenkin ei kehuttu

• Anonyymi kirjoitti:

No joo vanhat 500 tkm ajetut on loppuja ja joku vanha hilux tai mitsu l200 niin onko joku 75-90hv ja vääntö alle 200nm tai olisko joku 150-180nm vääntö eli iso vaunu perään niin loppuu tehot ja levii siihen niin uusissa on vissiin 170-190hv ja vääntö 500nm mut uskon et vanhemmissa esim hilux niin taitaa joku lada samarakin tulla melkein yhtä pahaan paikkaan tai volvo 240 vetää paremmin vaunua ja aika harva menee yleensäkään maastoon ajamaan eli tuskin kukaan ostaa uuden hiluksin land cruicerin range roverin tai cadillac maasturin ja ajaa sen oikeaan maastoon jossa lokarit irtoo etu akseli irtoo tai poikki pohja rikki eli auto lunastukseen ja silti ei kovin pitkälle mennyt niin taitaa lada samarakin tulla pitkälle perästä eli itse hankkisin traktorin maastoon mutta uudet lava autot on varmasti hyviä ajettavia ja kiihtyy hyvin kun on 200hv ja 500nm vääntöä eli ei dusterit ole mitään siihen verrattuna mutta maastossa dusteri voi olla kovempi kun painaa vähemmän ja lyhkäsempi akseli väli ja jossain tekniikan maailmassa vertailtiin nelivetoja ja etuvetoista niin etenemis kyky oli sama mutta ihmiset valitti niin talvella ylämäkeen peräkärry perässä niin neliveto voitti mutta muutoin ei mainittavia eroja ollut tai toimittaja sanoi että jossain etuveto jopa voitti ja toinen testi oli lava autot niin ei kehuttu oikein missään nelivetoja haukuttiin ja ojan ylityksessä taisi hilux voittaa ja mitsu jäi kiinni kun eturenkaista toinen ylitti ojan ja toinen ilmassa niin ilmassa olevat renkaat suti tyhjää ja hilux oli herkkä kaatumaan mutkissa ja muutenkin ei kehuttu

Joo, jotain käytettyä pick-uppia ajatellen ostobudjetti ei olisi mulle mikään ongelma, mutta juoksevat kulut pyrin aina suhteuttamaan parhaani mukaan omiin nettotuloihini. Jotkut vanhat 90-luvun japanilaiset pick-upit on tosiaan lähes poikkeuksetta todella paljon ajettuja, jonkun tikapuurungon hitsaaminen ei ole omaa ydinosaamisaluettani, ja ainakin Mitsuissa ja Mazdoissa dieselmoottorien kansiviat on aika yleisiä, mutta ei halpoja vikoja. Lisäksi kulutus on mitä on, verot kalliit jne. niin kiitos ei.

Mainitsit Lada Samaran, niin sellaisenkin olen omistanut käyttöautona vajaan puolen vuoden ajan vuonna 2011. Se oli ehkä eräänlainen oman aikakautensa Duster, eli kulki täällä maaseudun pikkuteillä ilman suurempaa draamaa, mutta ei esim. kauppojen parkkipaikoilla ollut erityisen kiva kun ei ollut ohjaustehostinta. Duster tuskin on yhtä kömpelö kaupungissa, kun sinänsä ihan nykyaikainen auto kuitenkin on. Kerran vein Samaralla rautaromua Tarvasjoelle ja tiedän, että silloin rikoin sallittua vetomassaa ja räikeästi. Mutta sehän kulki yllättävänkin sitkeästi, en kymppitiellä kerännyt taakseni mitään isoa junaa, mutta tokihan esim. ylämäissä piti kepittää pienemmälle. 😁

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Joo, jotain käytettyä pick-uppia ajatellen ostobudjetti ei olisi mulle mikään ongelma, mutta juoksevat kulut pyrin aina suhteuttamaan parhaani mukaan omiin nettotuloihini. Jotkut vanhat 90-luvun japanilaiset pick-upit on tosiaan lähes poikkeuksetta todella paljon ajettuja, jonkun tikapuurungon hitsaaminen ei ole omaa ydinosaamisaluettani, ja ainakin Mitsuissa ja Mazdoissa dieselmoottorien kansiviat on aika yleisiä, mutta ei halpoja vikoja. Lisäksi kulutus on mitä on, verot kalliit jne. niin kiitos ei.

Mainitsit Lada Samaran, niin sellaisenkin olen omistanut käyttöautona vajaan puolen vuoden ajan vuonna 2011. Se oli ehkä eräänlainen oman aikakautensa Duster, eli kulki täällä maaseudun pikkuteillä ilman suurempaa draamaa, mutta ei esim. kauppojen parkkipaikoilla ollut erityisen kiva kun ei ollut ohjaustehostinta. Duster tuskin on yhtä kömpelö kaupungissa, kun sinänsä ihan nykyaikainen auto kuitenkin on. Kerran vein Samaralla rautaromua Tarvasjoelle ja tiedän, että silloin rikoin sallittua vetomassaa ja räikeästi. Mutta sehän kulki yllättävänkin sitkeästi, en kymppitiellä kerännyt taakseni mitään isoa junaa, mutta tokihan esim. ylämäissä piti kepittää pienemmälle. 😁

Minulla ollut 2 samaraa ei minusta raskas ohjaus vaikka ei ohjaustehostinta no iso kääntösäde oli ja hyvin kiihty 80km/h sen jälkeen ei ja jaksoi vetää 240 volvoa ja oli pikkuruokainen mut vikoja oli koko ajan vaikka vähän ajettuja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ollut 2 samaraa ei minusta raskas ohjaus vaikka ei ohjaustehostinta no iso kääntösäde oli ja hyvin kiihty 80km/h sen jälkeen ei ja jaksoi vetää 240 volvoa ja oli pikkuruokainen mut vikoja oli koko ajan vaikka vähän ajettuja

Ja vanhat lava autot on pommeja mut silti yllättävän kova hinta vaikka ruosteisia ja moneen kertaan hitsattuja ja tekniikka loppuun ajettu niin ei kovin hääviä alle 2500e saa tai suht koht hyvää ei saa alle 15 000 tuhannen jossakin liikkeessä oli yli 2010 luvun hilux ja runko ruosteesta puhki ja hinta oli 40 000 euroa

• Anonyymi kirjoitti:

Ja vanhat lava autot on pommeja mut silti yllättävän kova hinta vaikka ruosteisia ja moneen kertaan hitsattuja ja tekniikka loppuun ajettu niin ei kovin hääviä alle 2500e saa tai suht koht hyvää ei saa alle 15 000 tuhannen jossakin liikkeessä oli yli 2010 luvun hilux ja runko ruosteesta puhki ja hinta oli 40 000 euroa

Jep Samara nyt oli sellainen tietynlainen väliaikaisauto mulla, eli en varsinaisesti tykännyt mutta ajelin kun halvalla sain eikä ylläpitoon tainnut mennä muuta kuin jotain sulakkeita. Pienihän sekin oli ja 3-ovisena ovet olivat tosi pitkät ja niitä piti varoa parkkipaikoilla.

Ehkä noille vanhoille avolavoille on offroad-piireissä sen verran kysyntää, että hinnat pysyvät korkealla, mutta mene ja tiedä. Ja ainakaan mä en välttämättä haluaisi ostaa käytettynä mitään offroad-miehen tuunaamaa autoa korotuksineen jne. Kiehtova autoluokka, mutta ei käytännössä oikea valinta mulle.

• Anonyymi

Dusteri on ihan ok, olen jopa koeistahtanut ja todennut että ergonomia ei kovin hyvä minulle mutta neliveto olis ihan mukava. Laittaisinko mieluummin uuden dusterin kuin jonkun puolentoistasataatuhatta kengitetyn premium-merkin? joo, laittaisin ihan huolettomuuden takia.

-harmiseikirj-

• Olen mäkin Dacioita koeistunut ja kylmätyypittänyt, mutta en ihan noita uusimpia. Muistan että Dokker Van tms. pikkupaku oli kaikessa karuudessaan jotenkin hämmentävä, varsinkin kun ajelin Mersulla silloin. En tiedä mihin penkin vipuun koskin, mutta korkeussuunnassa se penkki ikään kuin putosi yläasennosta ala-asentoon kovan kolauksen säestämänä 😅 Ja muistaakseni olen myös Sandero-pikkuautoa kylmätyypittänyt. Sehän on monessakin mielessä omaa sukua vanha Clio, mikä ei ole automaattisesti huono asia. Kokoluokka on vain sellainen, että ei täytä käyttötarpeitani.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Olen mäkin Dacioita koeistunut ja kylmätyypittänyt, mutta en ihan noita uusimpia. Muistan että Dokker Van tms. pikkupaku oli kaikessa karuudessaan jotenkin hämmentävä, varsinkin kun ajelin Mersulla silloin. En tiedä mihin penkin vipuun koskin, mutta korkeussuunnassa se penkki ikään kuin putosi yläasennosta ala-asentoon kovan kolauksen säestämänä 😅 Ja muistaakseni olen myös Sandero-pikkuautoa kylmätyypittänyt. Sehän on monessakin mielessä omaa sukua vanha Clio, mikä ei ole automaattisesti huono asia. Kokoluokka on vain sellainen, että ei täytä käyttötarpeitani.

Sitä uutta sanderoahan ne kovasti ylistivät että olisi hyvä ajaa ja ihan auton tuntuinen ja dusteri vaikutti ihan hyvältä hintaisekseen, se ehkä niistä ainoa joka hankintamielessä kiinnostaisi.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

Dacia piti olla maailman halvin auto ja korkeintaan maksaa 2500 euroa ja mitä halvin dacia maksaakaan ja käytetyistä loppuun ajetuista pyydetään melkein uuden hinta mut tarkoitus onkin että köyhät ei pysty ostaan käytettyjä halpoina vaan ennemmin romuttamoon

• Joo, käytetyt Daciat pitää hintansa yllättävänkin hyvin 😮 Ei vaikuttaisi olevan ollenkaan samanlaista ilmiötä kuin joskus muinoin esim. Ladojen tai Skodien kanssa, että käytettyjä saa ihan puoli-ilmaiseksi. Kurkkasin Nettiautoon, niin ihan muutama alle 5k€ Dacia näytti olevan myynnissä ja nekin aika paljon ajettuja.

Ihan vertailun vuoksi, mä ostin vuonna 2007 peltoautoksi vm.1994 Skoda Formanin, joka oli leimassa mutta olisi vaatinut hieman hitsaamista ja jarrujen laittoa. Voi luoja kun muistaisi mitä mä siitä maksoin, mutta oliskohan ollut noin 100-200€. 13 vuotta vanhasta autosta siis, jonka äitini ajoi kotiin. 🙄 Eli ei tänä päivänä huonokuntoisenkaan, noin 10 vuotta vanhan Dacian hinta tuolla tavalla sukella. No mähän noita puoli-ilmaisia Skodia hamstrasin yhteensä neljä, pistin osiksi ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin kun harrastajat entisöi noita, ja onpa noista tehty ralliversioitakin joihin olen myynyt yhteensopivia osia. Varsinkin peltiosia, raakamoottoreita ja vaihteistoja, ja korista ihan vaan palojakin, jos autoilla on tehty jonkinlaiset kilin-colinit.

• p234racing kirjoitti:

Joo, käytetyt Daciat pitää hintansa yllättävänkin hyvin 😮 Ei vaikuttaisi olevan ollenkaan samanlaista ilmiötä kuin joskus muinoin esim. Ladojen tai Skodien kanssa, että käytettyjä saa ihan puoli-ilmaiseksi. Kurkkasin Nettiautoon, niin ihan muutama alle 5k€ Dacia näytti olevan myynnissä ja nekin aika paljon ajettuja.

Ihan vertailun vuoksi, mä ostin vuonna 2007 peltoautoksi vm.1994 Skoda Formanin, joka oli leimassa mutta olisi vaatinut hieman hitsaamista ja jarrujen laittoa. Voi luoja kun muistaisi mitä mä siitä maksoin, mutta oliskohan ollut noin 100-200€. 13 vuotta vanhasta autosta siis, jonka äitini ajoi kotiin. 🙄 Eli ei tänä päivänä huonokuntoisenkaan, noin 10 vuotta vanhan Dacian hinta tuolla tavalla sukella. No mähän noita puoli-ilmaisia Skodia hamstrasin yhteensä neljä, pistin osiksi ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin kun harrastajat entisöi noita, ja onpa noista tehty ralliversioitakin joihin olen myynyt yhteensopivia osia. Varsinkin peltiosia, raakamoottoreita ja vaihteistoja, ja korista ihan vaan palojakin, jos autoilla on tehty jonkinlaiset kilin-colinit.

Niin ja mun käyttöautoni kesäkuusta 2012 kesäkuuhun 2013 oli vm.1998 Skoda Felicia, eli ostohetkellä 14 vuotta vanha auto. Maksoin siitä 400€, tein alkuun perus huollot kuten öljyt, tulpat jne. katsastin syksyllä 2012 ekalla yrittämällä, ja tuon 12kk aikana ajoin yli 20.000km. Muistaakseni 10tkm välein tekemieni öljynvaihtojen lisäksi korjauksiin meni ainoastaan noin 40€, Motonetista uutena ostettuun takapönttöön 🙄 Kun myin sen vuonna 2013, sain siitä muistaakseni joku 200-300€.

Feliciahan pohjautuu Favoritin tekniikkaan ja sama ikivanha ketjukäyttöinen työntötankomoottori sen pellin alla usein raksuttaa, mutta näkyihän siinä jo VW-konsernin kädenjälki siellä täällä. Mutta ei tosiaan esim. viime vuosikymmenen alun Dacia Loganit tai Sanderot ole luisuneet tuohon pisteeseen.

• Anonyymi

Imagosta viis, mutta romanian romurautaa ranskalaisen suunnittelupöydän kautta en osta.

Olen kiinnostunut luotettavasta ja käytännöllisestä autoilusta tarpeisiini sopivana ja vieläpä pitkäaikaisilta kustannuksiltaan edullisena. Niinpä ajan vanhalla japsilla jossa neliveto ja korkea maavara.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Yksi autokorjaaja sanoi, että on hyvä auto. Sen voisin ostaa seuraavaksi autoksi ja eikä auton mallilla ole mitään merkitystä. Tärkeää on se, että huolehtii autostaan.

-Naisautoilija

• Anonyymi

Pelkkää hyvää olen minäkin Dacipsta kuullut nimenomaan tuttujen korjaajien suusta. Sellaisten, joilla ei todellakaan ole mun kohdallani rahastumeininki. Yksi ajelee tollasella itsekin. Isänikin, joka autojen päälle ymmärsi, oli ennen yllättävää kuolemaansa aikeissa ostaa seuraavaksi autoksi Dacian. Oma mielikuvani on siis järki-ihmisen valinta, jos tuo omiin käyttötarkotuksiin sopii. Itsehän vaihdan autoa muutaman vuoden välein, että sinällään niillä korjauksilla ei ole mulle väliä.

• Nimenomaan. Hyvin huollettu Dacia ei liene sen huonompi laadultaan kuin moni premium-merkkikään. Vaikea sanoa, kuinkahan tunnollisesti Dacian omistajat autojaan huoltavat, mutta olettaisin että tänä päivänä ihan jo takuunkin takia huoltoja ei laiminlyödä.

Mutta esim. kiinalaisia skoottereita, Bilteman polkupyöriä, aikoinaan jotain takamoottori-Skodia jne. koskettaa se ilmiö, että halvasta hankintahinnasta johtuen erilaisten vikojen annetaan kasaantua, jolloin se synnyttää mielikuvan huonosta laadusta. Vaikka todellisuushan on se, että kalliimmalla ostohinnalla hankittuihin merkkivehkeisiin tulee ihan samoja huolto- ja korjaustarpeita vastaan, mutta näihin merkkivehkeisiin ne myöskin tehdään asianmukaisesti. Hyvä esimerkki on uutena ostamani kiinalainen skootteri, jolla huviajelin muistaakseni joku 4tkm parin vuoden aikana 2013-2015. Olihan siinä kaikenlaista pientä laitettavaa, mutta en räpeltänyt sitä mitenkään ja vaihdoin esim. öljyt todella tunnollisesti, niin ihan sillä uskalsi ajaa täältä lentoaseman pohjoispuolelta vaikkapa Ruissaloon. Ja kun se maksoi uutena joku 600€, niin sain muistaakseni myydessä 350€ mikä oli mielestäni ihan kohtuullinen, jopa hyvä hinta.

Tosin päinvastainen esimerkki liittyy mun raivaussahaan/ruohotrimmeriin. Siinä on jokin käyntihäiriö, veikkaan kaasarin kalvoja tai kaasarin ja sylinterin välissä olevassa imujalassa olevaa murtumaa. Pari viikkoa sitten taistelin sen kanssa niin intensiivisesti, että koneen narukäynnistysjärjestelmä hajosi käsiin. No, siinä oli vuoden takuu ja olin ostanut sen toukokuussa viime vuonna, mutta korjannut itse esim. teränsuojusta suomeksi sanottuna räpeltämällä. 🤦‍♂️ Ja kun kone maksoi alle satasen, niin en ole jaksanut lähteä sen kanssa myyjäliikkeeseen pää punaisena vaatimaan uutta tilalle ja vetoamaan että se hajosi kuukausi takuuajan jälkeen. Sen sijaan tein eilen narukoppaan poralla ja pistosahalla reiän, ja starttasin koneen suoraan kampiakselin päästä käyttäen sähköporakonetta 😁 Sain nurkkia siistittyä ihan tarpeeksi, vaikka välillä se alkoi tosiaan booaamaan ja sammui, jolloin töräytin "startterilla" uudestaan käyntiin. Pitää se varsinainen käyntihäiriö selvittää jossain vaiheessa kunnolla.

Eli minkä tahansa vehkeen saa kestämään normaalilla huollolla ja ylläpidolla, mutta se on aina vähän tapauskohtaista ja sidonnainen hankintahintaan, että kuinka paljon kannattaa panostaa. No Suomessa autot, myös Daciat, ovat uutena sen verran kalliita joka tapauksessa, että uskoisin niitä huollettavan ihan normaalisti.

• Anonyymi

Tuossa sellanen naapurin pihassa seisoo eikö se itsessäni sen suurempia mielikuvia luo. Perusihmisen perusauto.

• Anonyymi

Daciaa esimerkkinä käyttäen lähtisin purkamaan Suomen vanhentuvaa autokantaa. Moottori on kuitenkin täysin moderni.

Jos Suomi poistaisi arvonlisäveron ja autoveron uusilta autoilta niin mitä uusi perus Dacia maksaisi?

Sandero lähtee nyt uutena alkaen 12.399€
      Ilman arvonlisäveroa Sandero maksaisi 9999€ .

Autoveroa on merkitty hinnastoon 1071€ jonka poistaminen veisi hinnan kasilla alkavaksi.

Ja kun katsotte esitteestä access-varustetasoa, niin mitäköhän siitä voisi karsia että saisi tehtaalta auton hintaan, jonka voisi myydä seiskalla alkavaan hintaan?

Seiskalla...

Tein samanlaisen laskelman parin 30-40k€ hintaluokan auton kanssa ja piti lopettaa kesken, kun alkoi tavarat kummasti putoilla pöydältä. Verenpaineet kai vaikuttaa koordinaatioon.

Helppo hahmottaa missä se Suomen ongelma on.

• Maailmallahan pohditaan sitä pitäisikö autolla ajavaa veroilla rangaista sen auton ostamisesta (autovero), omistamisesta (käyttömaksu/vuosi), ajokilometreistä (km-maksu ja ruuhkamaksut kaupungeissa) vai polttoaineesta (sähkö- ja polttoainevero).

Suomessa ollaan ratkaistu tällaiset pohdinnat elegantisti rankaisemalla autoilijaa aivan kaikista auton omistamisen kustannusten osa-alueista! :D

Sähköautoilijoille tiedoksi, että valtion kassavajetta täyttämään tulee vääjäämättä kilometrivero, ruuhkamaksut sekä raskas vuosittainen käyttömaksu. Veroja pakoon ei autoilija tule pääsemään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1586
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      99
      1517
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      208
      978
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      770
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      734
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      61