Kolmiyhteinen Jumala

Jehovan todistajat ja mormonit eivät usko Raamatun mukaiseen kolmiyhteiseen Jumalaan. Jehovan todistajilla on vain yksi Isä Jumala ja Jeesus on luotu enkeli samalla tasolla saatanan tasolla ja Pyhä Henki on persoonaton voima. Mormoneilla on taas monta erillistä Jumalaa. He ovat tehneet Jumalasta järkeisopin, kun eivät voi käsittää kolmiyhteistä Jumalaa ja ovat ottaneet pedonmerkin otsaan.

Kun on kolmiyhteinen Jumala on silloin vain yksi. Kun Jumala on kieltänyt jonkin asian on silloin kaikki yhden Jumalan kolme persoonaa kieltänyt sen asian. Joku sanoo ettei Jeesus ole kieltänyt homoutta???? HALLOOTA!!! Järki älä jätä, Kun Raamatussa on kielletty kiistatta homous on sen kieltänyt kaikki Isä Poika Pyhä Henki JHVH. Jopa kuoleman rangaistuksen uhalla. Kuinka kävi Sodoman ja Gomodan kun siellä harjoitettiin homoutta? Jumala tuhosi kaupungit aivan ansaitusti. Kuka tuhosi. HERRA tuhosi eli Isä Poika ja Pyhä Henki. Jeesus on Herra.

97

1234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos Jumala ,Jeesus,Pyhä henki on yhdessä yksi jumala,miten on ymmärrettävä raamatun kohta jossa Jeesus rukoilee isäänsä Matt 26:39.Kenelle hän esitti rukouksen jos hän oli jumala ?Esittikö hän sen itselleen ?Kolmiyhteinen jumalan yksi persoona esittää rukouksen toiselle jumalapersoonalle.Myös pyhähenki jumala on hankala ymmärtää Apt 1:8 jossa Jeesus sanoo opetuslapsille,että "te saatte voimaa kun pyhä henki tulee päällenne".Tarkoittaako sitä että pyhähenki jumala luovuttaa itsestään jotakin opetuslapsiin ?Raamatunkohta sanoo "saatte voimaa",eli kyseessä ei ole persoona vaan Jumalan toimiva voima.

      • Anonyymi

        Jeesus opetti rukoilemaan.
        Esim. rukouksen "Isä meidän".
        Se on mallirukous, on todistajat opetettu sanomaan.
        Eli Jumalaa on kutsuttava taivaan Isäksi.

        Jeesus oli orjan muodossa, ihmisenä, kuten filipp.kirje kertoo.

        APT 5:3 ja 4 ilmoittavat Hengen Jumalaksi
        5:3 " miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä "
        5:4 "Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."


      • Te aloitatte järjellä selittämään Jumalaa. Ja näin otatte pedonmerkin otsaan. Kolmiyhteistä Jumalaa e ihminen voi käsittää on vain Jumalan ilmoitus. Isä meidän rukous on tarkoitettu meille ei Jeesus itse.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Te aloitatte järjellä selittämään Jumalaa. Ja näin otatte pedonmerkin otsaan. Kolmiyhteistä Jumalaa e ihminen voi käsittää on vain Jumalan ilmoitus. Isä meidän rukous on tarkoitettu meille ei Jeesus itse.

        Kolminaisuusoppi on juurikin yritys selittää järjellä jotain, mitä ei kukaan voi edes tietää. (Luuk.10:22) Pätemisen tarvetta siis. Vaikka, kyllähän siinäkin järki loppuu aika pian. Mutta uskoa vaan täytyy, kun opissa niin sanotaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi on juurikin yritys selittää järjellä jotain, mitä ei kukaan voi edes tietää. (Luuk.10:22) Pätemisen tarvetta siis. Vaikka, kyllähän siinäkin järki loppuu aika pian. Mutta uskoa vaan täytyy, kun opissa niin sanotaan.

        Tässä on esim. kolmiyhteinen Jumala

        MATT. 28: 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Huomatkaa nimeen ei nimiin.

        JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        1JOH. 5: 20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.


        APT. 5: 3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
        4. Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

        Koska on vain yksi Jumala, mutta on kolme persoonaa.

        FIL. 2: 6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen,
        7. vaan tyhjensi itsensä ottamalla orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Te aloitatte järjellä selittämään Jumalaa. Ja näin otatte pedonmerkin otsaan. Kolmiyhteistä Jumalaa e ihminen voi käsittää on vain Jumalan ilmoitus. Isä meidän rukous on tarkoitettu meille ei Jeesus itse.

        Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia.
        Kyllä Jumalaa voidaan järjelläkin selittää tai ainakin ymmärtää.
        Ei Jumala ole tehnyt itsestään ihmiselle jonkinlaista ymmärtämätöntä ja salamyhkäistä jota emme voisi edes jotenkin yrittää ymmärtää.
        Ilman ymmärrystä ja järkeä ei ole mahdollista saada henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Tuon suhteen perusta on ensinnäkin tieto. Sitä saamme Raamatusta. Kun opimme ymmärtämään hänen tahtoaan selvemmin tutkimisen siis Raamatun säännöllisen tutkimisen avulla, senjälkeen kuvaan astuu mukaan usko.
        Usko taas auttaa meitä rakastamaan ja olemaan tottelevaisia Jumalan tahdolle.
        Tottelevaisuus taas voi tuoda mukanaan toivon pelastuksesta. Pelastus taas perustuu ei hyviin tekoihimme vaan Jumalan armoon katuvia syntisiä kohtaan. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia.
        Kyllä Jumalaa voidaan järjelläkin selittää tai ainakin ymmärtää.
        Ei Jumala ole tehnyt itsestään ihmiselle jonkinlaista ymmärtämätöntä ja salamyhkäistä jota emme voisi edes jotenkin yrittää ymmärtää.
        Ilman ymmärrystä ja järkeä ei ole mahdollista saada henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Tuon suhteen perusta on ensinnäkin tieto. Sitä saamme Raamatusta. Kun opimme ymmärtämään hänen tahtoaan selvemmin tutkimisen siis Raamatun säännöllisen tutkimisen avulla, senjälkeen kuvaan astuu mukaan usko.
        Usko taas auttaa meitä rakastamaan ja olemaan tottelevaisia Jumalan tahdolle.
        Tottelevaisuus taas voi tuoda mukanaan toivon pelastuksesta. Pelastus taas perustuu ei hyviin tekoihimme vaan Jumalan armoon katuvia syntisiä kohtaan. .

        Miksi tuo tieto löytyisi juuri Raamatusta?


      • Arto777 kirjoitti:

        Tässä on esim. kolmiyhteinen Jumala

        MATT. 28: 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Huomatkaa nimeen ei nimiin.

        JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        1JOH. 5: 20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.


        APT. 5: 3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
        4. Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

        Koska on vain yksi Jumala, mutta on kolme persoonaa.

        FIL. 2: 6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen,
        7. vaan tyhjensi itsensä ottamalla orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen.

        Totta Jumala on kolmiyhteinen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia.
        Kyllä Jumalaa voidaan järjelläkin selittää tai ainakin ymmärtää.
        Ei Jumala ole tehnyt itsestään ihmiselle jonkinlaista ymmärtämätöntä ja salamyhkäistä jota emme voisi edes jotenkin yrittää ymmärtää.
        Ilman ymmärrystä ja järkeä ei ole mahdollista saada henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Tuon suhteen perusta on ensinnäkin tieto. Sitä saamme Raamatusta. Kun opimme ymmärtämään hänen tahtoaan selvemmin tutkimisen siis Raamatun säännöllisen tutkimisen avulla, senjälkeen kuvaan astuu mukaan usko.
        Usko taas auttaa meitä rakastamaan ja olemaan tottelevaisia Jumalan tahdolle.
        Tottelevaisuus taas voi tuoda mukanaan toivon pelastuksesta. Pelastus taas perustuu ei hyviin tekoihimme vaan Jumalan armoon katuvia syntisiä kohtaan. .

        Jumalaa ei voida järjellä selittää, vaan Jumalan ilmoituksella


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Te aloitatte järjellä selittämään Jumalaa. Ja näin otatte pedonmerkin otsaan. Kolmiyhteistä Jumalaa e ihminen voi käsittää on vain Jumalan ilmoitus. Isä meidän rukous on tarkoitettu meille ei Jeesus itse.

        Älkää näille mitään . SAATANAN SYNAGOGAA . Uhraavat elukoita . Viekää pois .


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Totta Jumala on kolmiyhteinen

        Eläimiä uhraavat on monijumalisia epäjumalaisia niillä kymmeniä nimiä Jumalalle ja Arabiassa Egyptissä Israelissa .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia.
        Kyllä Jumalaa voidaan järjelläkin selittää tai ainakin ymmärtää.
        Ei Jumala ole tehnyt itsestään ihmiselle jonkinlaista ymmärtämätöntä ja salamyhkäistä jota emme voisi edes jotenkin yrittää ymmärtää.
        Ilman ymmärrystä ja järkeä ei ole mahdollista saada henkilökohtaista suhdetta Jumalaan. Tuon suhteen perusta on ensinnäkin tieto. Sitä saamme Raamatusta. Kun opimme ymmärtämään hänen tahtoaan selvemmin tutkimisen siis Raamatun säännöllisen tutkimisen avulla, senjälkeen kuvaan astuu mukaan usko.
        Usko taas auttaa meitä rakastamaan ja olemaan tottelevaisia Jumalan tahdolle.
        Tottelevaisuus taas voi tuoda mukanaan toivon pelastuksesta. Pelastus taas perustuu ei hyviin tekoihimme vaan Jumalan armoon katuvia syntisiä kohtaan. .

        "Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia."

        Ei vaikeaselkoista vaan yksinkertaista. Kolmiyhteinen Jumala oppi on yksinkertaista ja Raamatun mukaista.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Älä viitsi tehdä asioista niin vaikeaselkoisia."

        Ei vaikeaselkoista vaan yksinkertaista. Kolmiyhteinen Jumala oppi on yksinkertaista ja Raamatun mukaista.

        Aika monimutkaisesti se joudutaan esittämään, esim. Athanasioksen uskontunnustus.


      • Anonyymi

        Olen huomannut turhaksi vedota Raamattuun kolminaisuusopin suhteen koska oppi on ulkoraamatullinen. Raamatussa selvästi esitetty jako Jumalan ja Jeesuksen persoonien ja pyhän hengen toiminnan suhteen on korvattu ihmeellisellä himmelivirityksellä yhdistyneitä henkipersoonia jotka kuitenkin ovat eriarvoisia ja liikkuvat itsenäisesti jopa ihmisruumiiseen asti.

        Kun perustaa ajatusmallinsa tällaiseen viritykseen, sen seurauksena ei ymmärrä Raamatusta ja eritoten UT:n tekstistä yhtään mitään. Olen usein kehottanut kolmioita lukemaan Heprealaiskirjeen kymmenen ensimmäistä lukua ja miettimään mitä he sen perusteella rehellisesti siitä ymmärtävät. Aika paljon joutuu painamaan ymmärryksen piip-nappia jos perustana on kolminaisuuteen liittyvä uskomus (vaikka pyhää henkeä ei edes osuudessa oteta esiin).

        Miten selvä Raamatun sanoma onkaan kun ymmärtää Jumalan ja Jeesuksen erilaiset persoonat, lähtökohdat ja tehtävät! Kolmiot tekevät selvät asiat itselleen vaikeiksi kokemalla ihmislähtöiset uskontunnustukset tärkeämmiksi kuin Raamatun antaman ilmoituksen Isästä ja Pojasta.


      • Anonyymi

        "Esittikö hän sen itselleen?"

        Kyllä. Kolminaisuuden kannattajien Jeesus tykkäsi vain puhua itselleen.

        Matteuksen 26:39 Jeesus sanoi vieläpä isälleen että tapahtuisi ei hänen omaa tahtoaan vaan isänsä tahto.

        Mutta jos Jeesus on muka sama kuin isänsä, tuosta tulee vain sekasotkua.


    • Anonyymi

      Minä olen sitä joskus miettinyt että miten kolminaisuusopin kannttajat selittävät sen kun Jeeus kuoli niin kuka hänet herätti.

      • Anonyymi

        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."


      • Anonyymi

        Arto herätti kuolleista.


      • Jumala herätti Jumalan kuolleista


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Jumala herätti Jumalan kuolleista

        Aivan järjetöntä, siis jumala kuoli ja jumala herätti kuolleen itsensä.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Jumala herätti Jumalan kuolleista

        Mitä sekoilua tämä on??? !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan järjetöntä, siis jumala kuoli ja jumala herätti kuolleen itsensä.

        Et ymmärrä kolmiyhteistä Jumalaa.


      • "Minä olen sitä joskus miettinyt että miten kolminaisuusopin kannttajat selittävät sen kun Jeesus kuoli niin kuka hänet herätti."


        Eihän Jehovan todistajat edes usko, että Jumala herätti Jeesuksen (Jeesus on Jumala) vaan että hävitti Jeesuksen ruumiin ja loi uuden henki ruumiin. Mutta kuitenkin Jeesus oli liharuumiissa.

        LUUK. 24: 39. Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
        40. Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa


        Kiistatta on Jeesus noussut ruumiillisesti ylös kuolleista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan järjetöntä, siis jumala kuoli ja jumala herätti kuolleen itsensä.

        Niin Raamattu kuitenkin sanoo, Jeesus itse ottaa henkensä takaisin

        Joh. 10:17-18


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Minä olen sitä joskus miettinyt että miten kolminaisuusopin kannttajat selittävät sen kun Jeesus kuoli niin kuka hänet herätti."


        Eihän Jehovan todistajat edes usko, että Jumala herätti Jeesuksen (Jeesus on Jumala) vaan että hävitti Jeesuksen ruumiin ja loi uuden henki ruumiin. Mutta kuitenkin Jeesus oli liharuumiissa.

        LUUK. 24: 39. Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
        40. Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa


        Kiistatta on Jeesus noussut ruumiillisesti ylös kuolleista.

        Voisit sentään tutkia tietosivenbenluin väität,etteivät Jehovan todistajat usko Jumslan herättäneen Jeesuksen.
        Ota selvää asioista ennenkuin puhut aivan väärään johtavaa informaatiota.
        Sinun ei kannata kuunnella perättömiä kuulupuheita. Ihmiset puhuvat nykyään ihan puuta heinää kuten sinäkin nyt teet esittäessäsi epätotuuksia totuutena vaikka esität täysin väärää tietoa.
        JW.ORG sivuilta saat vastauksia jos vaivaudut niitä etsimään ennenkuin kirjoitat puuta heinää,


      • Anonyymi

        Se tässä ihmetyttää mitä teet vanhassa testamentissa eläinten UHRAAJIEN kanssa .


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Minä olen sitä joskus miettinyt että miten kolminaisuusopin kannttajat selittävät sen kun Jeesus kuoli niin kuka hänet herätti."


        Eihän Jehovan todistajat edes usko, että Jumala herätti Jeesuksen (Jeesus on Jumala) vaan että hävitti Jeesuksen ruumiin ja loi uuden henki ruumiin. Mutta kuitenkin Jeesus oli liharuumiissa.

        LUUK. 24: 39. Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
        40. Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa


        Kiistatta on Jeesus noussut ruumiillisesti ylös kuolleista.

        Eläimiä uhraavat lihaa ympärileikkaavat fariseukset ei voi ymmärtää muutakaan peite.


      • Anonyymi

        Tuo kysymys oli erittäin hyvä.Kuka siis herätti Jeesuksen ? Kolminaisuuden mukaan Jumala ja jeesus ja pyhä henki on yhdessä yksi jumala ja erikseen 3.Luultavasti jäejestyksessä 2 jumala herätti jeesuksen.Pyhä henki jumala oli taas sellainen joka jakaautui satohin ihmisiin.Oikeesti kun jeesus kuoli,jumala herätti hänet.Tämä on ainut järkevä selitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan järjetöntä, siis jumala kuoli ja jumala herätti kuolleen itsensä.

        Jotain on pielessä,miten jumala voi kuolla,kun raamattu sanoo Jumalan olevan ikuinen,siis ei voi kuolla.Jos jumala kuolisi,hän ei olisikaan kaikkivaltia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin Raamattu kuitenkin sanoo, Jeesus itse ottaa henkensä takaisin

        Joh. 10:17-18

        "Niin Raamattu kuitenkin sanoo, Jeesus itse ottaa henkensä takaisin

        Joh. 10:17-18"

        Tuo juuri todistaa, että Jumala on herättänyt Jumalan henkiin.

        Eikö jt usko, että Jumala tuhosi Jeesuksen ruumiin ja teki uuden henki ruumiin tilalle.


    • On tullut tuohonkin uutta valoa, joka siis täsmentyy täsmentymistään ja kirkastuu kirkastumistaan, ja on kohta melkein yhtä kirkas kuin mopon valo.
      Siis kolmiyhteys on täsmentynyt. Viimeisimpien juuri löydettyjen vielä löytymättömien todisteiden mukaan se on 3,14-yhteys. Joka siis tulee siitä kun jeesuksen raappahousujen kokonumero kerrotaan 19,14 pyramiidituumalla ja jaetaan russelin kikkelin juhlakuntoisella pituudella.

      • Anonyymi

        Jatketaan siitä mihin jäätiin


    • Anonyymi

      Ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen, ja jokainen uskoo miten uskoo. Tai on uskomatta.
      Mitä se epämääräinen kiistely hyödyttää?
      Mitä väliä?

    • Anonyymi

      2Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

      Jehovantodistajat eivät kehtaa tuoda esiin, että heillä Jeesus on enkeli, Mikael.
      Heidän jehoovansa tappoi ristillä viattoman enkelin, mutta miksi ?

      • Anonyymi

        Eipä Poika-Jumalan tappamisessa sen enempää järkeä ole, etenkään jos hän ei kokonaan kuollut, vaan kävi saarnaamassa tuonelassa ja herätti itsensä.

        Molemmissa on sama perusvirhe: kuvitellaan, että sijaiskärsijän tappaminen hyvittää toisen synnit. Primitiivistä uhraajan logiikkaa. Sen vielä ymmärtää, että muinaiset paimentolaiset ajattelivat noin, mutta ei sitä, että nykyään jotkut länsimaissa ajattelevat samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä Poika-Jumalan tappamisessa sen enempää järkeä ole, etenkään jos hän ei kokonaan kuollut, vaan kävi saarnaamassa tuonelassa ja herätti itsensä.

        Molemmissa on sama perusvirhe: kuvitellaan, että sijaiskärsijän tappaminen hyvittää toisen synnit. Primitiivistä uhraajan logiikkaa. Sen vielä ymmärtää, että muinaiset paimentolaiset ajattelivat noin, mutta ei sitä, että nykyään jotkut länsimaissa ajattelevat samoin.

        Eivät he ajattele ollenkaan, jotka uskovat noin. He vain uskovat. Se selittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät he ajattele ollenkaan, jotka uskovat noin. He vain uskovat. Se selittää

        Voi tietysti kysyä, mitä arvoa tuollaisella uskolla on.


    • Anonyymi

      Jumala on Henki (Joh 3: 24 24), jonka kautta Jeesus on yhtä Jumalan kanssa (Joh 17:21) ja joka yhdistää ihmisiä Jumalaan (Matt. 10:19-20).

      • Anonyymi

        Älkää nyt selittäjä näille arabeille mitään ne tappaa teidät .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää nyt selittäjä näille arabeille mitään ne tappaa teidät .

        Jehovalaiset onneksi vain haaveilevat, että Jehova tappaa kaikki toisinajattelijat, eivätkä yritä toteuttaa sitä itse.


    • Anonyymi

      > Jehovan todistajat ja mormonit eivät usko Raamatun mukaiseen kolmiyhteiseen Jumalaan.

      Kolmiyhteinen Jumala ei ole varsinaisesti Raamatullinen oppi. Raamatullinen oppi on tämä:

      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Joh. 17:3

      "Isä on minua suurempi."
      Joh. 14:28

      "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

      • Anonyymi

        Raamatusta löytyy kohtia kolminaisuudelle niin puolesta kuin vastaan. Eihän siitä muuten tarvitsisi kiistellä. Tulkinta riippuu siis aivan siitä, mitä kohtia painottaa. Luonnollisesti jokainen on omasta mielestään oikeassa, kuten asiaan kuuluu, eikä pohjaa aidolle keskustelulle ole.

        Uuden testamentin kaanoniin valitut tekstit syntyivät 1-2. vuosisadan vaihteen molemmin puolin, eikä niistäkään ole alkuperäisiä versioita tallessa. Tuolloin kristinusko oli jo monin tavoin muuntunut vuosikymmenien takaisesta. Heprean ja aramean tilalle oli tullut kreikka (sekä kreikkalainen ajattelu), pesäero juutalaisuuteen oli tehty ja Jeesusta alettiin pitää Jumalana.


    • Anonyymi

      Aivan naurettavaa ja typerää kiistellä jostain että onko jumala yksi, kaksi vai kolme. Elämän tarkoitus on olla läsnä ja rakastaa, millään muulla ei ole merkitystä. Turhaan siis kiistelette. Naurettavaa myös kuvitella, että joku tuomittaisiin srn perusteella, mihin uskoo. Jokaisella on syynsä uskoa mihin ikinä uskookin tai olla uskomatta. Kyllä täytyy uskoa pikkumaiseen jumalaan jos luulee että joku tuomitaan jonkin uskomuksen perusteella. Yleensäkin ihmiset tuppaavat uskomaan siihen mihin heidät on kasvatettu, eikö se ole ihan luonnollista. Jos ylipäätään uskot tuomitsemiseen niin et rakasta. Jos uskot rangaistuksen ja tuomion voimaan niin olet erehtynyt. Ihmiset tekevät pahoja asioita siksi että heidät on JO TUOMITTU. Eikä niin päin että koska he ovat valmiiksi pahoja ja syyllisiä niin heidät on tuomittava. Siksi vain rakkaus on vastaus, koska alunperinkin se ongelma oli juuri tuomitseminen ja kaikki pahuus mikä maailmassa on, johtuu pelkästään siitä. Tai oikeammin pahuus ON tuomitsemista. Joka kertaa kun joku hakkaa tai raiskaa jonkun, hän tuomitsee kyseisen ihmisen. Hänen mielestään hän on niin huono, että on ansainnut tulla pahoinpidellyksi tai raiskatuksi. PAHUUS ON TUOMITSEMISTA. TUOMITSEMINEN ON PAHUUTTA.

    • Anonyymi

      Onko sun pakko olla hullu ???? Egyptin orjuus tietysti teettää tota. Eläin uhrit ei sitten auta yhtään mitään. Mihinkään.

    • Anonyymi

      Anonyymi 29.06.2021 20:16

      "" "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Joh. 17:3 ""

      -Tuo sama Joh. ilmoittaa alkajaisikseen 1:1, Jeesuksen Jumalaksi, "Sana oli Jumala"
      Tuo on jakeen ainoa sisältö, sen koko ilmoitus.

      "" "Isä on minua suurempi."
      Joh. 14:28 ""
      -Paitsi vrt tuo 1:1, myös Fil. 2:7 " vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi " - tästä roolistaan käsin Jeesus puhui.

      "" "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5 ""
      -Tuo kuuluu Jeesuksen rooliin. Jeesus, Jumala toi Jumalan Sanan.

      Mutta miksi vartiotorniuskonnon jehoova tappoi viattoman enkeli Mikaelin ristillä,
      Ja miksi on tarvetta selittää hänet Jeesukseksi, taikka käyttää kahta eri nimeä ollenkaan ?

      • Anonyymi

        > Tuo sama Joh. ilmoittaa alkajaisikseen 1:1, Jeesuksen Jumalaksi, "Sana oli Jumala"

        Ei tuossa sanota Jeesus oli Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tuo sama Joh. ilmoittaa alkajaisikseen 1:1, Jeesuksen Jumalaksi, "Sana oli Jumala"

        Ei tuossa sanota Jeesus oli Jumala.

        Vartiotorni opettaa jehovantodistajat sanomaan että "Sana" tarkoittaa Jeesusta.

        Eri asia mitä sitten kritiikkifoorumilla sanotaan.

        Periaatteessahan todistajain tulisi selittää ja perustella omaa uskontoaan. Kuten että Jeesus on enkeli Mikael. Mutta Mikaelin puheeksi ottaminen tällä foorumilla on kielletty Tikkurilan pääkonttorissa.
        Tämä myös osoittaa että tällä foorumilla ei kirjoita kuin lahkon mainosvaltuutetut.

        Hepr. 1 luvussa Jumala puhuttelee Poikaa.

        Hepr. 1:8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti"
        1:10 "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja"

        Tämä esiintuo ns. "kolminaisuuden", Vanhan testamentin luomiskertomuksen Herra on Jeesus - on, kun kysymys on samasta Jumalasta

        Entä lahkon enkeli Mikael ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorni opettaa jehovantodistajat sanomaan että "Sana" tarkoittaa Jeesusta.

        Eri asia mitä sitten kritiikkifoorumilla sanotaan.

        Periaatteessahan todistajain tulisi selittää ja perustella omaa uskontoaan. Kuten että Jeesus on enkeli Mikael. Mutta Mikaelin puheeksi ottaminen tällä foorumilla on kielletty Tikkurilan pääkonttorissa.
        Tämä myös osoittaa että tällä foorumilla ei kirjoita kuin lahkon mainosvaltuutetut.

        Hepr. 1 luvussa Jumala puhuttelee Poikaa.

        Hepr. 1:8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti"
        1:10 "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja"

        Tämä esiintuo ns. "kolminaisuuden", Vanhan testamentin luomiskertomuksen Herra on Jeesus - on, kun kysymys on samasta Jumalasta

        Entä lahkon enkeli Mikael ?

        Johanneksen evankeliumin prologi on lähellä Filon Aleksandrialaisen ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumin prologi on lähellä Filon Aleksandrialaisen ajattelua.

        Ja kukas tämä Filon on?
        En tunne häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukas tämä Filon on?
        En tunne häntä.

        Se on sun oikea isä, äitisi on valehdellut sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorni opettaa jehovantodistajat sanomaan että "Sana" tarkoittaa Jeesusta.

        Eri asia mitä sitten kritiikkifoorumilla sanotaan.

        Periaatteessahan todistajain tulisi selittää ja perustella omaa uskontoaan. Kuten että Jeesus on enkeli Mikael. Mutta Mikaelin puheeksi ottaminen tällä foorumilla on kielletty Tikkurilan pääkonttorissa.
        Tämä myös osoittaa että tällä foorumilla ei kirjoita kuin lahkon mainosvaltuutetut.

        Hepr. 1 luvussa Jumala puhuttelee Poikaa.

        Hepr. 1:8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti"
        1:10 "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja"

        Tämä esiintuo ns. "kolminaisuuden", Vanhan testamentin luomiskertomuksen Herra on Jeesus - on, kun kysymys on samasta Jumalasta

        Entä lahkon enkeli Mikael ?

        Toisaalta, Moosesta myös kutsutaan jumalaksi, joten ei olisi ihme, jos Jeesus olisi myös kutsuttu Jumalaksi, puhuihan hän Jumalan nimessä.

        "Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi
        faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi."
        Ex. 7:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta, Moosesta myös kutsutaan jumalaksi, joten ei olisi ihme, jos Jeesus olisi myös kutsuttu Jumalaksi, puhuihan hän Jumalan nimessä.

        "Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi
        faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi."
        Ex. 7:1

        Jonkun nimittäminen jumalaksi tosiaan ei Raamatussa ole niin tavatonta. Jokin Jeesuksen sanoissa kuitenkin näyttää närästäneen hänen aikalaisiaan.

        Joh. 10:33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."

        Joh. 5:18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen.

        Jälkimmäinen kohta sisältää evankelistan tulkinnan siitä, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukas tämä Filon on?
        En tunne häntä.

        Kannattaisi tutustua, niin huomaisi, ettei Raamattu ole taivaasta tipahtanut vaan juontaa juurensa aikansa ihmisten ajattelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun nimittäminen jumalaksi tosiaan ei Raamatussa ole niin tavatonta. Jokin Jeesuksen sanoissa kuitenkin näyttää närästäneen hänen aikalaisiaan.

        Joh. 10:33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."

        Joh. 5:18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen.

        Jälkimmäinen kohta sisältää evankelistan tulkinnan siitä, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen.

        Jälkimmäinen kohta sisältää evankelistan tulkinnan siitä, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen.

        - Tuo tulkinta yhdistää sekä kolminaisuuden puolesta että sitä vastaan olevat raamatunkohdat. Vaikka Jeesus ei olekaan Jumala, hän on Jumalan vertainen samoilla oikeuksilla, Jumala de facto. Joosef pyöritti Egyptiä ja käytti siellä kaikkea valtaa, ainoastaan ei ollut Faarao


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta, Moosesta myös kutsutaan jumalaksi, joten ei olisi ihme, jos Jeesus olisi myös kutsuttu Jumalaksi, puhuihan hän Jumalan nimessä.

        "Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi
        faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi."
        Ex. 7:1

        Moosesta ei sillä kutsuta jumalaksi, että hänen suhdettaan faaraoon verrataan jumalaan ja faaraoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moosesta ei sillä kutsuta jumalaksi, että hänen suhdettaan faaraoon verrataan jumalaan ja faaraoon.

        Hepr. 1 luvussa Jumala puhuttelee Poikaa.

        Hepr. 1:8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti"
        1:10 "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja"

        Tämä esiintuo ns. "kolminaisuuden", Vanhan testamentin luomiskertomuksen Herra on Jeesus - on, kun kysymys on samasta Jumalasta

        Entä lahkon enkeli Mikael ?
        ----------------

        Mikseivät mainosvaltuutetut kerro uskonnostaan ?
        Tuo Mikael enkeli kiinnostaa meikäläistäkin.
        Miksi lahkojehovan piti tappaa viaton enkeli ristillä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hepr. 1 luvussa Jumala puhuttelee Poikaa.

        Hepr. 1:8 "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti"
        1:10 "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja"

        Tämä esiintuo ns. "kolminaisuuden", Vanhan testamentin luomiskertomuksen Herra on Jeesus - on, kun kysymys on samasta Jumalasta

        Entä lahkon enkeli Mikael ?
        ----------------

        Mikseivät mainosvaltuutetut kerro uskonnostaan ?
        Tuo Mikael enkeli kiinnostaa meikäläistäkin.
        Miksi lahkojehovan piti tappaa viaton enkeli ristillä ?

        On tämä aihe ollut käsittelyssä jo moneen kertaan mutta aina se jumiutuu kriitikko/kolmiopuolelta muutaman raamatunkohdan toisteluun ja Herra- käsitteen sekoittamiseen - johtuen tietysti siitä, että VT:ssä 7000 kertaa esiintuleva Jumalan nimi ohitetaan ja tilalle käännetty Herra sekoitetaan Jeesuksesta käytettyyn arvonimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tämä aihe ollut käsittelyssä jo moneen kertaan mutta aina se jumiutuu kriitikko/kolmiopuolelta muutaman raamatunkohdan toisteluun ja Herra- käsitteen sekoittamiseen - johtuen tietysti siitä, että VT:ssä 7000 kertaa esiintuleva Jumalan nimi ohitetaan ja tilalle käännetty Herra sekoitetaan Jeesuksesta käytettyyn arvonimeen.

        Toisaalta Ut:ssa sovelletaan Jeesukseen joitakin kohtia, jotka Vt:n puolella koskivat Jehovaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkimmäinen kohta sisältää evankelistan tulkinnan siitä, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen.

        - Tuo tulkinta yhdistää sekä kolminaisuuden puolesta että sitä vastaan olevat raamatunkohdat. Vaikka Jeesus ei olekaan Jumala, hän on Jumalan vertainen samoilla oikeuksilla, Jumala de facto. Joosef pyöritti Egyptiä ja käytti siellä kaikkea valtaa, ainoastaan ei ollut Faarao

        Jeesuksen asema Ut:ssa tiivistyy sanoihin "minulle on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Jumala de facto.

        On lopulta aika merkityksetön tekninen yksityiskohta, onko Jeesus "samaa olemusta" Isä-Jumalan kanssa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin, jos hän kuitenkin käytännössä on Jumala täysin valtuuksin. Kolminaisuusoppia voidaan pitää turhana, seurauksiltaan hyvin traagisena kiistana, jolla ei ole periaatteessa mitään tekemistä esimerkiksi kristillisen etiikan kanssa.

        Ehkä seuraavassa voidaan myös nähdä varoitus siitä, ettei pitäisi liikaa pohtia Jeesuksen olemusta:

        Luuk. 10:22 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Ei kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen asema Ut:ssa tiivistyy sanoihin "minulle on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Jumala de facto.

        On lopulta aika merkityksetön tekninen yksityiskohta, onko Jeesus "samaa olemusta" Isä-Jumalan kanssa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin, jos hän kuitenkin käytännössä on Jumala täysin valtuuksin. Kolminaisuusoppia voidaan pitää turhana, seurauksiltaan hyvin traagisena kiistana, jolla ei ole periaatteessa mitään tekemistä esimerkiksi kristillisen etiikan kanssa.

        Ehkä seuraavassa voidaan myös nähdä varoitus siitä, ettei pitäisi liikaa pohtia Jeesuksen olemusta:

        Luuk. 10:22 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Ei kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

        Niin ehkä kannattaa miettiä, kuka vallan luovutti ja miten kauaksi aikaa. Sijaishallitsija käyttää kyllä valtaa muttei anasta sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta Ut:ssa sovelletaan Jeesukseen joitakin kohtia, jotka Vt:n puolella koskivat Jehovaa.

        Nyt ei aukea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ehkä kannattaa miettiä, kuka vallan luovutti ja miten kauaksi aikaa. Sijaishallitsija käyttää kyllä valtaa muttei anasta sitä.

        Vallan anastamisen pelkoko on Jehovan todistajien tekosyy kieltää Jeesukselta hänen valtansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei aukea...

        Katso esim. Mark. 1:3. Vanhan testamentin kohta sovelletaan Jeesukseen, vaikka koski alunperin Jehovaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso esim. Mark. 1:3. Vanhan testamentin kohta sovelletaan Jeesukseen, vaikka koski alunperin Jehovaa.

        Samoin Room. 10:13. Jehovan nimi = Herran Jeesuksen nimi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ehkä kannattaa miettiä, kuka vallan luovutti ja miten kauaksi aikaa. Sijaishallitsija käyttää kyllä valtaa muttei anasta sitä.

        Sijaishallitsija on käyttää hallitsijan valtaa ja nauttii tämän arvovaltaa. Esimerkiksi pääministerin sijainen on käytännöllisesti katsoen pääministeri, sijaisuutensa ajan. Jumalan sijainen on käytännöllisesti katsoen Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin Room. 10:13. Jehovan nimi = Herran Jeesuksen nimi

        soopaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen asema Ut:ssa tiivistyy sanoihin "minulle on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Jumala de facto.

        On lopulta aika merkityksetön tekninen yksityiskohta, onko Jeesus "samaa olemusta" Isä-Jumalan kanssa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin, jos hän kuitenkin käytännössä on Jumala täysin valtuuksin. Kolminaisuusoppia voidaan pitää turhana, seurauksiltaan hyvin traagisena kiistana, jolla ei ole periaatteessa mitään tekemistä esimerkiksi kristillisen etiikan kanssa.

        Ehkä seuraavassa voidaan myös nähdä varoitus siitä, ettei pitäisi liikaa pohtia Jeesuksen olemusta:

        Luuk. 10:22 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Ei kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

        > Jeesuksen asema Ut:ssa tiivistyy sanoihin "minulle on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Jumala de facto.

        Niin, jos Jeesus olisi Jumala, ei tuossa lukisi, että hänelle on annettu valta, hänellä olisi se valta riippumatta muista.

        Lisäksi, kannattaa huomioida:

        "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
        1 Kor. 15:28


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Jeesuksen asema Ut:ssa tiivistyy sanoihin "minulle on annettu kaikki valta taivassa ja maan päällä". Jumala de facto.

        Niin, jos Jeesus olisi Jumala, ei tuossa lukisi, että hänelle on annettu valta, hänellä olisi se valta riippumatta muista.

        Lisäksi, kannattaa huomioida:

        "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
        1 Kor. 15:28

        Niin, mutta myöskään Vartiotornin käsitys Jeesuksesta ei ole raamatullinen, vaikka todistajat voivat niin kuvitella.

        Jeesusta Raamatun mukaan saa rukoilla suoraan (Joh. 14:14). Vartiotornin mukaan pitää rukoilla vain Jehovaa, tosin Jeesuksen kautta. Lisäksi Jeesukseen sovelletaan Ut:n puolella kohtia, jotka alunperin Vt:n puolella koskivat Jehovaa. Jeesus siis on, ainakin jossain mielessä, Vanhan testamentin Jehova.


    • Anonyymi

      Ja Mikael -enkeli ?

    • Anonyymi

      Mene nyt vittuun siitä jankkaamasta tästä asiasta

      • Anonyymi

        Tuohan on lahkon enkeli.
        Vastaatko samoin jos tulen valtakuntatupaselle kysymään.

        Mutta eikö saa kysyä. Tulisiko lahkoon liittyä tietämättömänä


    • Anonyymi

      Sanaa" kolmiyhteinen" ei löydy kertaakaan Raamatusta.

      • Anonyymi

        Hyvä kun otit puheeksi.

        Nimittäin kolminaisuus ei väitäkään, että Raamatussa olisi sana "kolmiyhteinen".

        Tuon asian puheeksiottaminen löytyy vartiotornista.
        Siksihän sinäkin sen tähän toistit ?

        Raamatusta löytyy kyllä että Jumala on yksi.
        5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi​.
        Ja Kun Jeesus ilmoitetaan Jumalaksi, esim. Joh. 1:1, niin kysymys on samasta Jumalasta. Jumalan Sanasta, kuten Joh. 1:1 sanoo.
        Ja Pyhä Henki on Jumalan yksi nimi.
        APT 5:3 "Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä"
        5:4 "Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun otit puheeksi.

        Nimittäin kolminaisuus ei väitäkään, että Raamatussa olisi sana "kolmiyhteinen".

        Tuon asian puheeksiottaminen löytyy vartiotornista.
        Siksihän sinäkin sen tähän toistit ?

        Raamatusta löytyy kyllä että Jumala on yksi.
        5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi​.
        Ja Kun Jeesus ilmoitetaan Jumalaksi, esim. Joh. 1:1, niin kysymys on samasta Jumalasta. Jumalan Sanasta, kuten Joh. 1:1 sanoo.
        Ja Pyhä Henki on Jumalan yksi nimi.
        APT 5:3 "Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä"
        5:4 "Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

        Jumalan nimi Jahve tai Jehova, mutta ei pyhä Henki!


    • Anonyymi

      Uskoopa kuka mitä hyvänsä Jumala ON Raamatun mukaan KOLMIYHTEINEN. Isä Jumala, Poika Jeesus Kristus joka on syntynyt Pyhästä Hengestä ihmisen kautta että ihmiskunnalla olisi sovitus Jumalan kanssa ja Pyhä Henki joka kirkastaa AINA Kristusta Jeesusta.
      Siksi, että Jumala sovitti maailman itsensä kanssa Pojan kautta, jota Jumalan henki aina kirkastaa ihmisten syntien sovittajana. Siinä tuli lihaksi ääretön Jumalan armo ja rakkaus ihmiskuntaa kohtaan joka oli vajonnut syntiin lankeemuksessa.

      • Anonyymi

        soopaa.
        Jumala loi Jeesuksen (sanan) ensitöikseen ENNEN kaIKKEA MUUTA


    • Anonyymi

      Kolminaisuusoppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta.”

      • Anonyymi

        Ihmiset pakotettiin uskomaan kolminaisuuteen 350 -luvulla eri kirkkojen toimesta!!!


    • Anonyymi

      "Kun Jumala on kieltänyt jonkin asian on silloin kaikki yhden Jumalan kolme persoonaa kieltänyt sen asian. "

      Voisitko osoittaa raamatusta, että Jumalalla on kolme persoonaa.

      "Jopa kuoleman rangaistuksen uhalla. Kuinka kävi Sodoman ja Gomodan kun siellä harjoitettiin homoutta? "

      Uskallatko selvittää mikä oli pääsyy näiden kaupunkien tuhoon? Se ei ollut homous.

      • Anonyymi

        mm. epäjumalanpalvelus


    • Anonyymi

      Jeesus on Jehovan rakkain Poika ja syystäkin. Häntä sanotaan ”luomakunnan esikoiseksi”, sillä Jumala loi kaikkein ensimmäiseksi hänet (Kolossalaisille 1:15). * Tämä Poika on ainutlaatuinen muutenkin. Hän on ”ainosyntyinen” (Johannes 3:16). Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on ainoa, jonka Jumala itse on suoranaisesti luonut. Jumala myös käytti ainoastaan häntä luodessaan kaiken muun (Kolossalaisille 1:16). Jeesusta kutsutaan myös ”Sanaksi” (Johannes 1:14). Tämä viittaa siihen, että hän edusti Jumalaa; hän varmastikin välitti sanomia ja ohjeita Isän muille henki- ja ihmispojille.

      12. Mistä tiedämme, että Esikoispoika ei ole yhdenvertainen Jumalan kanssa?

      12 Onko Esikoispoika yhdenvertainen Jumalan kanssa, kuten jotkut uskovat? Raamattu ei opeta näin. Edellisessä kappaleessa osoitettiin, että Poika on luotu. Hänellä on siis alku, kun taas Jehova Jumalalla ei ole alkua eikä loppua (Psalmit 90:2). Ainosyntyinen Poika ei koskaan ole edes yrittänyt olla Isänsä vertainen. Raamattu opettaa selvästi, että Isä on suurempi kuin Poika (Johannes 14:28; 1. Korinttilaisille 11:3). Yksin Jehova on ”Jumala, Kaikkivaltias” (1. Mooseksen kirja 17:1). Siksi hänellä ei ole vertaistaan. *

      • Anonyymi

        "" ”ainosyntyinen” (Johannes 3:16). Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on ainoa, jonka Jumala itse on suoranaisesti luonut. ""
        -vartiotornisi antaa sanalle "ainoasyntyinen" merkityksen "ainoaluotu"

        Snl 8:22 Vanhan suomalaisen käännöksen (Biblia) mukaan: "Minä olen ollut Herran oma
        hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

        (Kirkkoraamattuun tämä on käännetty virheellisesti: "Herra loi minut töittensä esikoiseksi,
        ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua." Heprealaisessa alkutekstissä ei ole luoda-sanaa lainkaan. Englantilainen King James kääntää tämän alkutekstin mukaisesti: "The Lord possessed me in the beginning". Oikea suomenkielinen käännös kuuluu:"Herra omisti minut jo aikojen alusta lähtien."
        Snl 23-25 (oikea käännös): "Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, ennen kuin
        maata olikaan." Vanha suomalainen käännöskin sanoo loppuosan: "Alussa
        ennenkuin maa oli.." Jae 25: "...synnyin minä". Raamatusta ei löydy mitään
        mainintaa Jeesuksen luomisesta, sen sijaan syntymisestä puhutaan useissa
        kohdissa

        Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki: Henki on Jumalan Henki (1 Kor 2:14); Herran Henki (Ap 5:9); Pojan Henki (Gal 4:6); Jeesuksen Kristuksen Henki (Fil 1:19)... Henki on kuitenkin sama (1 Kor 12:4)

        Jeesuksen veri oli Herran veri (Ap 20:28);
        Kristus on Jumala yli kaiken (Room 9:5);
        Jeesuksella oli Jumalan muoto ja vaikka hän olikin Jumala, hän ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen, vaan nöyryytti itsensä, kunnes oli täyttänyt sovituksen;
        Hän jätti taivaan, jumalallisen iäisyyshahmonsa ja tuli ihmiseksi inhimilliseen rajoittuneisuuteen. Hän ei pitänyt ehdottomasti omanaan edes sitä, mikä oli hänen ikiomaansa: Jumalan muoto ja asema (Fil 2:5,6);
        Kristuksessa asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti (Kol 2:9);
        Jeesus on Jumala ja Pelastaja (Tiit 2:13);
        Isä Jumala sanoi Poikaa Jumalaksi (Heb 1:8)

        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Jooel 2:32).
        "Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi...niin sinä pelastut...sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Room 10:9-13)


    • Anonyymi

      Jokainen on oma persoonansa ja itsenäinen yksilö, olipa kyseessä sitten ihminen tai henkiolento. Ei jumalakaan voi sulattaa kahta tai useampaa yhdeksi, koska ajatus on jo itsessään väärä.

      • Anonyymi

        Ihmisillä on sivupersoonia. Myös jumalilla voi olla, koska ne ovat ihmisten kuvia.


    • Anonyymi

      Monet kristikunnan kirkot opettavat, että Jumala on kolmiyhteinen. Tietosanakirjassa Encyclopædia Britannica kuitenkin sanotaan: ”Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei esiinny Uudessa testamentissa – –. Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta.”

      • Anonyymi

        Kolminaisuusoppi keksittiin 300-luvun loppupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi keksittiin 300-luvun loppupuolella.

        Mutta muistakaamme, mitä nimim. anonyymi 11.07.2021 12:28
        edellä kirjoittanut Raamatun sisällöstä:

        "" ”ainosyntyinen” (Johannes 3:16). Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on ainoa, jonka Jumala itse on suoranaisesti luonut. ""
        -vartiotornisi antaa sanalle "ainoasyntyinen" merkityksen "ainoaluotu"

        Snl 8:22 Vanhan suomalaisen käännöksen (Biblia) mukaan: "Minä olen ollut Herran oma
        hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

        (Kirkkoraamattuun tämä on käännetty virheellisesti: "Herra loi minut töittensä esikoiseksi,
        ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua." Heprealaisessa alkutekstissä ei ole luoda-sanaa lainkaan. Englantilainen King James kääntää tämän alkutekstin mukaisesti: "The Lord possessed me in the beginning". Oikea suomenkielinen käännös kuuluu:"Herra omisti minut jo aikojen alusta lähtien."
        Snl 23-25 (oikea käännös): "Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, ennen kuin
        maata olikaan." Vanha suomalainen käännöskin sanoo loppuosan: "Alussa
        ennenkuin maa oli.." Jae 25: "...synnyin minä". Raamatusta ei löydy mitään
        mainintaa Jeesuksen luomisesta, sen sijaan syntymisestä puhutaan useissa
        kohdissa

        Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki: Henki on Jumalan Henki (1 Kor 2:14); Herran Henki (Ap 5:9); Pojan Henki (Gal 4:6); Jeesuksen Kristuksen Henki (Fil 1:19)... Henki on kuitenkin sama (1 Kor 12:4)

        Jeesuksen veri oli Herran veri (Ap 20:28);
        Kristus on Jumala yli kaiken (Room 9:5);
        Jeesuksella oli Jumalan muoto ja vaikka hän olikin Jumala, hän ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen, vaan nöyryytti itsensä, kunnes oli täyttänyt sovituksen;
        Hän jätti taivaan, jumalallisen iäisyyshahmonsa ja tuli ihmiseksi inhimilliseen rajoittuneisuuteen. Hän ei pitänyt ehdottomasti omanaan edes sitä, mikä oli hänen ikiomaansa: Jumalan muoto ja asema (Fil 2:5,6);
        Kristuksessa asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti (Kol 2:9);
        Jeesus on Jumala ja Pelastaja (Tiit 2:13);
        Isä Jumala sanoi Poikaa Jumalaksi (Heb 1:8)

        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Jooel 2:32).
        "Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi...niin sinä pelastut...sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Room 10:9-13)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta muistakaamme, mitä nimim. anonyymi 11.07.2021 12:28
        edellä kirjoittanut Raamatun sisällöstä:

        "" ”ainosyntyinen” (Johannes 3:16). Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on ainoa, jonka Jumala itse on suoranaisesti luonut. ""
        -vartiotornisi antaa sanalle "ainoasyntyinen" merkityksen "ainoaluotu"

        Snl 8:22 Vanhan suomalaisen käännöksen (Biblia) mukaan: "Minä olen ollut Herran oma
        hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä."

        (Kirkkoraamattuun tämä on käännetty virheellisesti: "Herra loi minut töittensä esikoiseksi,
        ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua." Heprealaisessa alkutekstissä ei ole luoda-sanaa lainkaan. Englantilainen King James kääntää tämän alkutekstin mukaisesti: "The Lord possessed me in the beginning". Oikea suomenkielinen käännös kuuluu:"Herra omisti minut jo aikojen alusta lähtien."
        Snl 23-25 (oikea käännös): "Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, ennen kuin
        maata olikaan." Vanha suomalainen käännöskin sanoo loppuosan: "Alussa
        ennenkuin maa oli.." Jae 25: "...synnyin minä". Raamatusta ei löydy mitään
        mainintaa Jeesuksen luomisesta, sen sijaan syntymisestä puhutaan useissa
        kohdissa

        Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki: Henki on Jumalan Henki (1 Kor 2:14); Herran Henki (Ap 5:9); Pojan Henki (Gal 4:6); Jeesuksen Kristuksen Henki (Fil 1:19)... Henki on kuitenkin sama (1 Kor 12:4)

        Jeesuksen veri oli Herran veri (Ap 20:28);
        Kristus on Jumala yli kaiken (Room 9:5);
        Jeesuksella oli Jumalan muoto ja vaikka hän olikin Jumala, hän ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen, vaan nöyryytti itsensä, kunnes oli täyttänyt sovituksen;
        Hän jätti taivaan, jumalallisen iäisyyshahmonsa ja tuli ihmiseksi inhimilliseen rajoittuneisuuteen. Hän ei pitänyt ehdottomasti omanaan edes sitä, mikä oli hänen ikiomaansa: Jumalan muoto ja asema (Fil 2:5,6);
        Kristuksessa asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti (Kol 2:9);
        Jeesus on Jumala ja Pelastaja (Tiit 2:13);
        Isä Jumala sanoi Poikaa Jumalaksi (Heb 1:8)

        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Jooel 2:32).
        "Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi...niin sinä pelastut...sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran (Jahven) nimeä, pelastuu"(Room 10:9-13)

        Mark. 13:32, KR-38: ”Siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.” (Näin ei tietenkään olisi, jos Isä, Poika ja Pyhä Henki olisivat yhdenvertaisia ja muodostaisivat yhden Jumaluuden. Ja jos, kuten jotkut sanovat, ihmisluonto olisi estänyt Poikaa tietämästä, niin jää kysymys: miksi Pyhä Henki ei tiennyt?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mark. 13:32, KR-38: ”Siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.” (Näin ei tietenkään olisi, jos Isä, Poika ja Pyhä Henki olisivat yhdenvertaisia ja muodostaisivat yhden Jumaluuden. Ja jos, kuten jotkut sanovat, ihmisluonto olisi estänyt Poikaa tietämästä, niin jää kysymys: miksi Pyhä Henki ei tiennyt?)

        Niin, vartiotornismi saa Raamatusta kysymyksiä.

        Kristitty saa Raamatusta vastauksia

        Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vartiotornismi saa Raamatusta kysymyksiä.

        Kristitty saa Raamatusta vastauksia

        Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,

        Jeesus ei kuitenkaan koskaan väittänyt olevansa samanarvoinen Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa. Hän sanoi: ”Isä on minua suurempi.” (Johannes 14:28.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei kuitenkaan koskaan väittänyt olevansa samanarvoinen Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa. Hän sanoi: ”Isä on minua suurempi.” (Johannes 14:28.)

        ”Isä on minua suurempi.” (Johannes 14:28.)
        -Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        (et voi asettaa Raamatulle vaatimuksia, mitä vartiotornin mielestä Jeesuksen olisi tullut väittää, mutta voit ymmärtää Raamattua)

        " ihmisluonto olisi estänyt Poikaa tietämästä, niin jää kysymys: miksi Pyhä Henki ei tiennyt?"
        -Pyhä Henki on Jumalan yksi nimi.

        Jeesus käytti nimeä taivaan Isä.
        Kuten opettamassaan Isä meidän -rukouksessa.
        Todistajat on opetettu sanomaan, että se on mallirukous.
        Sano sinä, että malliksi siis annettu, että tulee käyttää nimeä taivaan Isä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Isä on minua suurempi.” (Johannes 14:28.)
        -Fil. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        (et voi asettaa Raamatulle vaatimuksia, mitä vartiotornin mielestä Jeesuksen olisi tullut väittää, mutta voit ymmärtää Raamattua)

        " ihmisluonto olisi estänyt Poikaa tietämästä, niin jää kysymys: miksi Pyhä Henki ei tiennyt?"
        -Pyhä Henki on Jumalan yksi nimi.

        Jeesus käytti nimeä taivaan Isä.
        Kuten opettamassaan Isä meidän -rukouksessa.
        Todistajat on opetettu sanomaan, että se on mallirukous.
        Sano sinä, että malliksi siis annettu, että tulee käyttää nimeä taivaan Isä

        Kolminaisuusopin mukaan sitten yksi osa Jumalaa sitten kuoli. Jumalako sitten herätti itsensä taivaaseen? Eihän siinä ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuusopin mukaan sitten yksi osa Jumalaa sitten kuoli. Jumalako sitten herätti itsensä taivaaseen? Eihän siinä ole mitään järkeä.

        Vartiotorniuskonnolla on omat "järkensä", Jeesus on enkeli Mikael, maailmanloppu on 1914 ...

        2 Kor. 5:19 "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa "
        -Mutta miksi vartiotorniuskonnon jehoova tappoi viattoman enkeli Mikaelin ristille ?

        Raamattu on kristitylle Jumalan ilmoitus.
        Raamattu ilmoittaa taivaan Isän herättäneen Jeesuksen:
        Apt. 4:10
        Room. 4:25
        1 Kor. 6:14

        Jeesus ei ollut osa Jumalaa, vaan Jumalan Sana (Joh. 1:1) Jeesuksessa puhui Jumala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorniuskonnolla on omat "järkensä", Jeesus on enkeli Mikael, maailmanloppu on 1914 ...

        2 Kor. 5:19 "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa "
        -Mutta miksi vartiotorniuskonnon jehoova tappoi viattoman enkeli Mikaelin ristille ?

        Raamattu on kristitylle Jumalan ilmoitus.
        Raamattu ilmoittaa taivaan Isän herättäneen Jeesuksen:
        Apt. 4:10
        Room. 4:25
        1 Kor. 6:14

        Jeesus ei ollut osa Jumalaa, vaan Jumalan Sana (Joh. 1:1) Jeesuksessa puhui Jumala

        Raamattu on Jumalan Sana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan Sana

        Raamattu on kirjakokoelma, johon juutalaiset ja kristityt ovat koonneet erilaisia tekstejä pitkältä ajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on kirjakokoelma, johon juutalaiset ja kristityt ovat koonneet erilaisia tekstejä pitkältä ajalta.

        Ja Raamatun kirjakokoelmassa sanotaan esim.

        2Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        Mutta kun vartiotorniuskonnon lehtikokoelmassa Jeesus on enkeli Mikael, niin miksi vartiotorniuskonnon jehoova murhasi viattoman enkeli Mikaelin ristillä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Raamatun kirjakokoelmassa sanotaan esim.

        2Kor. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        Mutta kun vartiotorniuskonnon lehtikokoelmassa Jeesus on enkeli Mikael, niin miksi vartiotorniuskonnon jehoova murhasi viattoman enkeli Mikaelin ristillä ?

        Paavali pohdiskeli Jeesuksen kuoleman merkitystä päätyen ajatukseen syntien sovittamisesta. Jeesuksen opetuslapsille tällainen sovitusoppi lienee ollut tuntematon, koska he yrittivät estää Jeesuksen vangitsemisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe