Koeaikapurku

Anonyymi

Heippa,
onko kellään ajankohtaista tietoa, että kuinka TE-keskus penkoo asiaa, jos kyseessä on koeaikapurku eli työsuhde puretaan koeaikana?
Soitteleeko ne työnantajalle vai riittääkö, että itse tekee selvityksen te-keskukselle? Eli jos esim. työnantaja haluaa purkaa työsuhteen koeajan puitteissa ? Työnantajan ei ymmärtääkseni ole velvollinen kertomaan tarkempaa syytä koeaikapurkuun.
Ja entä jos itse purkaa työsuhteen koeaikana?

14

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos itse purat niin tasan tulee 3kk karenssia ja et pääse siitä mitenkään eroon. Se otetaan irtisanoutumisena, vaikka koeajan kuuluisi olla työsopimuslain mukaan molemminpuolinen kokeilu sopiiko työpaikkaan. Ei käy TE-palveluille lait.

      Kun työnantaja purkaa, riippuu hieman syystä miksi ja joskus TE-palvelut haluaa tietää tarkemman syyn - johtuiko jostain mitä sinä teit.
      Yleisesti jos työnantaja sanoo, että et vain ollut sopiva työtehtäviin on OK. Mutta jos olet tehnyt toimillasi jotain väärin, myöhästellyt, rikkonut sääntöjä/sopimusta, yms. niin eri asia.

      Työnantajan kanssa voi sopia myös sopimuksen määräaikaiseksi koeajalla, niin silloin yleensä TE-palvelut ei kysele perään yhtä herkästi. Riippuen hieman mikä kirjataan syyksi. Minulla muutettiin pidempi määräaikainen lyhyemmäksi määräaikaiseksi, koska ei löytynyt sopivia tehtäviä ja TE-palvelut ei kyselleet perään. Tietenkin kyseessä oli jo valmiiksi määräaikainen työsopimus, toistaiseksi voimassaoleva on aina vakavempi ja sen perään kysellään tarkemmin.

      Täytyy olla tosi tarkka syistä, että miksi - todella harvat syyt kelpaa työkkäriin. Jos itsepurkaa niin tosiaan 99% syistä ei kelpaa. Kun työnantaja niin se on 50-50 peliä.

    • Anonyymi

      Ei tule aina karenssia, jos itse purkaa. Riippuu siitä, millaiseen työhön vaihdat ja mistä työstä. Esim. jos vaihdat määräaikaisesta työstä vakituiseen, tai yhdestä osa-aikaisesta ja vakituisesta työstä toiseen, jossa on enemmän työtunteja tarjolla, ei karenssia tule. Samaten, jos työnantaja on laiminlyönyt palkanmaksut tai työsuojelun ym. muuta vakavaa, niin karenssia ei tule.

      • Anonyymi

        Tulee jos et saa riittävästi todisteita asioista. Jouduin purkamaan sopimuksen työturvallisuuden vuoksi kun ei pomo tehnyt asialle mitään muuta kuin siirteli minua riittävästi, ettei ole todisteita, eikä liittokaan halunnut auttaa asiassa niin pakko oli suojella itseään jotenkin.
        Monet noista asioista on todella hankala todistaa ellei saa esim. juuri liittoa tekemään jotain yms. sellaista näkyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee jos et saa riittävästi todisteita asioista. Jouduin purkamaan sopimuksen työturvallisuuden vuoksi kun ei pomo tehnyt asialle mitään muuta kuin siirteli minua riittävästi, ettei ole todisteita, eikä liittokaan halunnut auttaa asiassa niin pakko oli suojella itseään jotenkin.
        Monet noista asioista on todella hankala todistaa ellei saa esim. juuri liittoa tekemään jotain yms. sellaista näkyvää.

        Joo tietenkin tarvitsee liiton apua esim tuollaisissa tapauksissa, mutta kunhan on liittoon ajoissa yhteydessä työturvallisuus- tai palkkaongelma-asioissa niin sitä todistetta kertyy kyllä. Ikävää, että oma liittosi ei auttanut sinua ja jouduit yksin taistella.


      • Anonyymi

        Mikä ihmeen selitys tämä oikein on? Onko kukaan kuullutkaan että tulee karenssia kun vaihtaa toiseen työhön? Ollaanko silloin palkatta töissä 3kk??? Ei hyvää päivää mitä sekoilua?

        Määräaikais sopimus on sitova eli sanktio tulee sen purkamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen selitys tämä oikein on? Onko kukaan kuullutkaan että tulee karenssia kun vaihtaa toiseen työhön? Ollaanko silloin palkatta töissä 3kk??? Ei hyvää päivää mitä sekoilua?

        Määräaikais sopimus on sitova eli sanktio tulee sen purkamisesta.

        Aloittaja ei minusta mistään työpaikan vaihdosta puhunut.

        Jos suoraan vaihtaa työpaikasta toiseen työpaikkaan, niin ei kai siinä sen kummempaa olekaan. Senkuin vaihtaa.

        Mutta jos esim. vaihtaa vakituisen työsuhteen määraikaiseen työsuhteeseen, niin silloin karenssi tulee, kun siltä määräaikaiselta palaa kortistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei minusta mistään työpaikan vaihdosta puhunut.

        Jos suoraan vaihtaa työpaikasta toiseen työpaikkaan, niin ei kai siinä sen kummempaa olekaan. Senkuin vaihtaa.

        Mutta jos esim. vaihtaa vakituisen työsuhteen määraikaiseen työsuhteeseen, niin silloin karenssi tulee, kun siltä määräaikaiselta palaa kortistoon.

        Vaihdoin osa-aikaisesta työstä toiseen osa-aikaiseen samoilla tuntimäärillä.
        Paukahti karenssi ja syy oli ,että työntekijä ei ole selvittänyt voiko näitä kahta työtä yhdistää!!
        - no ei voi, kun molemmat työnantajat tarvitsivat työpanostani samoina kellonaikoina!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdoin osa-aikaisesta työstä toiseen osa-aikaiseen samoilla tuntimäärillä.
        Paukahti karenssi ja syy oli ,että työntekijä ei ole selvittänyt voiko näitä kahta työtä yhdistää!!
        - no ei voi, kun molemmat työnantajat tarvitsivat työpanostani samoina kellonaikoina!!!

        Huom! Oikeus voitti ja maalaisjärki. Tämä karenssi purettiin valituksen jälkeen, eli osa-aikaisesta vaihtaminen toiseen osa- aikaiseen.
        Ja kyse siis palkan lisäksi saatavasta sovitellusta päivärahasta, jota oma liitto maksaa.


    • Anonyymi

      Moi . Noin vuosi sitten sain koeaikapotkut.työnantaja
      kirjoittaa sinulle koeaikapurku ilmoituksen ja lähetä se TE keskukseen. siellä on kohta missä kysellään työnantajan yhteystietoja ja miksi koeaika purettiin
      Koeaikana voit itse lähteä jos haluat muista karenssi

      • Anonyymi

        Riippuu aivan täysin syystä tuleeko karenssi vai ei. Useimmiten jos itse irtisanoutuu, niin karenssi tulee koska sellaisia syitä on vain harvoja jotka hyväksytään. Mikäli työnantaja purkaa koeajalla työsopimuksen, eikä syy ole työntekijää syyllistävä, ei karenssille ole mitään perustetta. Niinkauan kun vika ei ollut työntekijän toimissa, myöhästelyssä tai muussa vastaavassa, karenssin asettaminen on täysin aiheeton.


    • Anonyymi

      Työvoimatoimisto ei tunne mitään "omasta mielestä itselle sopimattomia" töitä. Vähintään saat lääkärintodistuksen toimittaa, ettei työ sopinut sinulle, jos meinaat selvitä ilman karenssia.

      Ja kyllä se syy varmasti pengotaan, vaikka työnantaja sen suhteen purkaisi. Työnantajahan joutuu lain mukaan tekemään kaikkensa, ettei työsuhde purkautuisi, joten on silloin tosi painava syy, jos kuitenkin purkaa, eli usein se jo viittaa siihen, että on mahdollisesti työntekijän "vika". Ja jos on omasta syystä saanut kenkää työpaikasta, ei työvoimatoimistokaan silittele päätä.

      Olen kymmeniä vuosia sitten kuullut työttömistä, jotka menivät töihin vain potkut nopeasti hankkiakseen ja tuet jatkuivat sen jälkeen. Enää sellainen ei taida onnistua.

    • Anonyymi

      Eläkää säästeliääsi sen palkkanne kanssa, mitä kerkesitte saamaan, jos meinaatte vain koejan tehdä töitä. Karenssista selviää paremmin, jos on omia säästöjä.

    • Anonyymi

      Sinä purat, saat kaenssin. Työnantaja purkaa, saat karenssin jos purkuperuste on jokin muu kuin vedoten koeaikaan. Eli jos purkuperuste on se että teit työn huonosti, tai myöhästelit, saikuttelit liikaa, tai käyttäytymisesi oli luokatonta niin varaudu karenssiin.

    • Anonyymi

      Ei ne mitään pengo , sano vaan teippaasti ittes irti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe