kilpa-autoilusta?
Mielipiteitä, suosikkeja, ennustuksia, omia kokemuksiani kartingista, virtuaalikisoista, teknisestä yhteistyöstä rallikuskien ja jokkisharrastajien kanssa, aihepiirin vaikutuksesta miehen kiinnostavuuteen naisten silmissä jne.
Pyrin vastaamaan mahdollisimman ymmärrettävästi, takertumatta liikaa yksityiskohtaisiin numeerisiin arvoihin, vuosilukuihin yms. epäolennaisuuksiin 😂 Jos ne mielestäni siinä kohtaa ovat epäolennaista tietoa 😏
Vastaan asiallisiin kysymyksiin asiallisesti, mutta ohitan kaikki asiattomat henkilöhyökkäykset, sekä puujalkavitsit entisestä kesäautostani Fiestasta, jonka myin keväällä 2020. Samoin siitä Scorpiosta jonka sain ilmaiseksi, en jaksanut purkaa, ja myin eteenpäin varaosa-autoksi jotain ralliauto-Sierraa varten.
Noi on aika loppuunkaluttuja vitsejä hei 😅
Kysykää multa mitä tahansa
85
1216
Vastaukset
- Anonyymi
Montako mestaruutta olet voittanut ps 4 formula kisoissa
En yhtään, sillä pelaan Xbox Onella eikä mulla ole yhtään F1-peliä 😕
Eniten pyörii Dirt Rally 2.0 joka ymmärrettävästi on rallia, eikä esim. Project Cars 2:ssa ole F1-lisenssiä. Forza seiskassa on, ja siinä olen varmaankin voittanut F1-sarjan uratilassa, mutta sitä on nykyään vähän vaikea ottaa enää tosissaan, kun autot lähinnä leijuu radan pinnassa 😂
Mitä mieltä nk. evoluutioautoista, jollaisen ratissa Henri Toivonenkin kuoli?
Eli B-ryhmäläisistä. No nehän ovat rallin kulta-ajan ja oman aikansa hi-tech vehkeitä. Aivan sairas teho-painosuhde, sen aikainen nelivetotekniikka oli melko lailla "yhtä puuta", iskarit oli mitä oli jne. mutta tehoa ja vääntöä piisasi. Turvallisuushan noissa oli aivan luokattoman huono, sillä nehän oli käytännössä putkikehikkoisia autoja lasikuitukatteilla, bensatankki oli painojakauman vuoksi penkkien alapuolella yms. kivaa 😬 Tuolloin 1986 oli kehitteillä seuraava, oliko S-ryhmä, jonka menopelien piti olla vieläkin ärjympiä, mutta kun kuskeja ja katsojia kuoli tai loukkaantui vakavasti jatkuvalla tahdilla, niin 1987 tuli tuotantoautoihin perustunut teräskorinen A-ryhmä. Muistaakseni Timo Salonen kuvaili niitä nuhapumppuja jotenkin niin, että juuri ja juuri kehtaa pitää kypärää päässä 😁 Omasta, ja monen muunkin mielestä ne S-ryhmäläiset tai B-ryhmäläisten seuraavat evo-versiot olisivat ihan hyvin voineet jäädä rallin pääluokkaan, kunhan turvallisuuteen olisi kiinnitetty enemmän huomiota. Pudotus jostain tupla-ahdetusta 600hp Lancia Delta S4:stä johonkin juuri ja juuri 300hp Mazda 323:een oli kuitenkin aikamoinen antikliimaksi.
Joka tapauksessa täyty sanoa, että siihen aikaan miehet oli rautaa, varsinkin kun huomioidaan se että kisaformaatti oli silloin yleensä huomattavasti pidempi ja intensiivisempi kuin nyky WRC:ssä.
Itse noita B-ryhmäläisiä Dirt Rallyssa ajaneena sanoisin, että ne on oikeastaan ihan hyviä ja tavallaan johdonmukaisiakin ajettavia, kunhan löytää hyvät säädöt kuhunkin olosuhteisiin ja mutkan ulostulossa tietää suunnilleen mihin kaikki neljä pyörää osoittavat ennen kun kaasun runttaa pohjaan ja sitten maisema vaihtuukin 😎p234racing kirjoitti:
Eli B-ryhmäläisistä. No nehän ovat rallin kulta-ajan ja oman aikansa hi-tech vehkeitä. Aivan sairas teho-painosuhde, sen aikainen nelivetotekniikka oli melko lailla "yhtä puuta", iskarit oli mitä oli jne. mutta tehoa ja vääntöä piisasi. Turvallisuushan noissa oli aivan luokattoman huono, sillä nehän oli käytännössä putkikehikkoisia autoja lasikuitukatteilla, bensatankki oli painojakauman vuoksi penkkien alapuolella yms. kivaa 😬 Tuolloin 1986 oli kehitteillä seuraava, oliko S-ryhmä, jonka menopelien piti olla vieläkin ärjympiä, mutta kun kuskeja ja katsojia kuoli tai loukkaantui vakavasti jatkuvalla tahdilla, niin 1987 tuli tuotantoautoihin perustunut teräskorinen A-ryhmä. Muistaakseni Timo Salonen kuvaili niitä nuhapumppuja jotenkin niin, että juuri ja juuri kehtaa pitää kypärää päässä 😁 Omasta, ja monen muunkin mielestä ne S-ryhmäläiset tai B-ryhmäläisten seuraavat evo-versiot olisivat ihan hyvin voineet jäädä rallin pääluokkaan, kunhan turvallisuuteen olisi kiinnitetty enemmän huomiota. Pudotus jostain tupla-ahdetusta 600hp Lancia Delta S4:stä johonkin juuri ja juuri 300hp Mazda 323:een oli kuitenkin aikamoinen antikliimaksi.
Joka tapauksessa täyty sanoa, että siihen aikaan miehet oli rautaa, varsinkin kun huomioidaan se että kisaformaatti oli silloin yleensä huomattavasti pidempi ja intensiivisempi kuin nyky WRC:ssä.
Itse noita B-ryhmäläisiä Dirt Rallyssa ajaneena sanoisin, että ne on oikeastaan ihan hyviä ja tavallaan johdonmukaisiakin ajettavia, kunhan löytää hyvät säädöt kuhunkin olosuhteisiin ja mutkan ulostulossa tietää suunnilleen mihin kaikki neljä pyörää osoittavat ennen kun kaasun runttaa pohjaan ja sitten maisema vaihtuukin 😎Kiitos. Täähän oli kattava vastaus. :)
Niin, osa syytti autoja kun Henrille ja kartturille Sergiolle kävi köpelösti, mutta taisi kuitenkin kuskilla käydä klappi? Luulen, että Henrillä oli vaan veto pois ja keskittyminen herpaantui.MCMLXXVI kirjoitti:
Kiitos. Täähän oli kattava vastaus. :)
Niin, osa syytti autoja kun Henrille ja kartturille Sergiolle kävi köpelösti, mutta taisi kuitenkin kuskilla käydä klappi? Luulen, että Henrillä oli vaan veto pois ja keskittyminen herpaantui.Kiva kuulla 👍
Jep, tuosta Toivosen onnettomuudesta liikkuu paljon salaliittoteorioita ja esim. suomalaisella F1-Forumilla on aihetta ruodittu kolmella vuosikymmenellä ties kuinka monen kymmenen sivun verran. Onhan niitä huhuja Italian mafian sabotaasista sun muusta, mutta itse veikkaan että syy on joku seuraavista:
A) Oikean takapyörän jokin ripustus petti, tai vetoakseli katkesi. Tätä puoltaisi se seikka, että Lancian väki keräsi autonraadon äkkiä pois, ja kaikista FIA:n yms. virallisista tutkimuksista ollaan kovin vaiettu. Muistaakseni joku vastaavanlainen vika kävi Alenille samaisella autolla, mutta jossain eri rallissa, ja ilman mitään vakavia seurauksia.
B) Kovassa flunssassa ollut Toivonen oli kuulemma vaikuttanut kuolinpäivän aamuna jotenkin sekavalta, meinannut ensin mennä vahingossa Alenin autoon, valitteli viimeiseksi jääneessä haastattelussaan että "pää ei meinaa kestää" tms. eli oma veikkaukseni on tässä yhteydessä kodeiinipohjainen yskänlääke. Tuohon aikaan ei pahemmin mitään testattu, Lanica oli juuri sellainen työympäristö että mistään ei puhuttu, kuskit ei hevin jääneet sairaslomalle, tiimin mukana kiersi oma lääkäri jne.
C) Inhimillinen ajovirhe tai virhenuotti ilman tuota edellämainittua mahdollista flunssalääkitystä. Mutkahan oli todella haastava ja hämäävä, muistaakseni Salonen kertoi jossain haastattelussa että hänellä oli siinä kohtaa nuotin lisäyksenä "perkele" muistuttamassa mutkan haastavuudesta.p234racing kirjoitti:
Kiva kuulla 👍
Jep, tuosta Toivosen onnettomuudesta liikkuu paljon salaliittoteorioita ja esim. suomalaisella F1-Forumilla on aihetta ruodittu kolmella vuosikymmenellä ties kuinka monen kymmenen sivun verran. Onhan niitä huhuja Italian mafian sabotaasista sun muusta, mutta itse veikkaan että syy on joku seuraavista:
A) Oikean takapyörän jokin ripustus petti, tai vetoakseli katkesi. Tätä puoltaisi se seikka, että Lancian väki keräsi autonraadon äkkiä pois, ja kaikista FIA:n yms. virallisista tutkimuksista ollaan kovin vaiettu. Muistaakseni joku vastaavanlainen vika kävi Alenille samaisella autolla, mutta jossain eri rallissa, ja ilman mitään vakavia seurauksia.
B) Kovassa flunssassa ollut Toivonen oli kuulemma vaikuttanut kuolinpäivän aamuna jotenkin sekavalta, meinannut ensin mennä vahingossa Alenin autoon, valitteli viimeiseksi jääneessä haastattelussaan että "pää ei meinaa kestää" tms. eli oma veikkaukseni on tässä yhteydessä kodeiinipohjainen yskänlääke. Tuohon aikaan ei pahemmin mitään testattu, Lanica oli juuri sellainen työympäristö että mistään ei puhuttu, kuskit ei hevin jääneet sairaslomalle, tiimin mukana kiersi oma lääkäri jne.
C) Inhimillinen ajovirhe tai virhenuotti ilman tuota edellämainittua mahdollista flunssalääkitystä. Mutkahan oli todella haastava ja hämäävä, muistaakseni Salonen kertoi jossain haastattelussa että hänellä oli siinä kohtaa nuotin lisäyksenä "perkele" muistuttamassa mutkan haastavuudesta.No nämä sun kaikki kolme vaihtoehtoa kuulostaa järkeviltä ja todennäköisiltä. Itellä vaan on ollut aina vahva tunne tuosta uupumuksesta ja sen myötä haparoinnista ajossa. Se flunssa ja pää ei toimi riittää helposti onnettomuuteen johtavaksi syyksi.
- Anonyymi
MCMLXXVI kirjoitti:
*evoluutio auto erikseen..
evoluutioauto on yhdyssana.
pääskyvuoren_jorma kirjoitti:
Näinommeinaan 👍👍👍
Noista B-ryhmäläisistä tuli mieleen, että niissä tosiaan oli myös omanlaisensa "turvavaruste" nimittäin mm. Timo Salosen usein kuvailema tehoreservi. Eli tiukan paikan tullen osaava kuski saattoi pelastaa tilanteen hyödyntämällä sitä järjetöntä tehoa ja vääntöä. Pelasin tänään Dirt Rally ssa Peugeot 205 T16:lla Argentiinassa ja ajoin mielestäni ihan hyvin, jonnekin top 30% sakkiin viikkohaasteessa. Ajoin käytännössä koko ajan auton optimaalisen teho- ja vääntöalueen ulkopuolella eli vaihdoin vaihteita ns. shortshift-tekniikalla. Eli en revittänyt moottoria ja ajoin käytännössä pykälää liian isolla vaihteella. Näin ollen auto pysyi hyppysissä ihan hyvin, mutta jos kovin tiukoissa tai kirraavissa mutkissa tuntui että se yritti puskea, niin ei muuta kuin pykälää tai paria pienempää vaihdetta sisään, pieni vastaheitto ratilla ja loput hoitikin kiinteä neliveto ja ~550hp tehot 😅 Kuten tuossa aiemmin sanoinkin että muutos B-ryhmästä A-ryhmään oli aikoinaan melkoinen antikliimaksi. Ralli olisi pysynyt silloin paljon näyttävämpänä ja myös kuskeille haasteellisena, jos FIA olisi vaatinut muutoksia noihin palopommeihin. Audin tapaan kaikille teräskori, bensatankkien turvallinen sijoittelu ja materiaali, kevlarin, lasikuidun, magnesiumin yms. käytön rajoittaminen, rallien ja erikoiskokeiden pituuksien suitsiminen yms. No mennyt on mennyttä ja 90-luvulla ralli oli jälleen suosittua ja näyttävää ennen nykyistä pientä alennustilaa. Mutta aihepiiri on kiinnostava ja en varmaan ole ainoa, joka pitää B-ryhmän aikakautta rallin kulta-aikana, vaikka itse en toki silloin vielä elänyt. Mutta pelit, nettikeskustelut, youtube-videot yms. välittää fiiliksen aika hyvin.
p234racing kirjoitti:
Noista B-ryhmäläisistä tuli mieleen, että niissä tosiaan oli myös omanlaisensa "turvavaruste" nimittäin mm. Timo Salosen usein kuvailema tehoreservi. Eli tiukan paikan tullen osaava kuski saattoi pelastaa tilanteen hyödyntämällä sitä järjetöntä tehoa ja vääntöä. Pelasin tänään Dirt Rally ssa Peugeot 205 T16:lla Argentiinassa ja ajoin mielestäni ihan hyvin, jonnekin top 30% sakkiin viikkohaasteessa. Ajoin käytännössä koko ajan auton optimaalisen teho- ja vääntöalueen ulkopuolella eli vaihdoin vaihteita ns. shortshift-tekniikalla. Eli en revittänyt moottoria ja ajoin käytännössä pykälää liian isolla vaihteella. Näin ollen auto pysyi hyppysissä ihan hyvin, mutta jos kovin tiukoissa tai kirraavissa mutkissa tuntui että se yritti puskea, niin ei muuta kuin pykälää tai paria pienempää vaihdetta sisään, pieni vastaheitto ratilla ja loput hoitikin kiinteä neliveto ja ~550hp tehot 😅 Kuten tuossa aiemmin sanoinkin että muutos B-ryhmästä A-ryhmään oli aikoinaan melkoinen antikliimaksi. Ralli olisi pysynyt silloin paljon näyttävämpänä ja myös kuskeille haasteellisena, jos FIA olisi vaatinut muutoksia noihin palopommeihin. Audin tapaan kaikille teräskori, bensatankkien turvallinen sijoittelu ja materiaali, kevlarin, lasikuidun, magnesiumin yms. käytön rajoittaminen, rallien ja erikoiskokeiden pituuksien suitsiminen yms. No mennyt on mennyttä ja 90-luvulla ralli oli jälleen suosittua ja näyttävää ennen nykyistä pientä alennustilaa. Mutta aihepiiri on kiinnostava ja en varmaan ole ainoa, joka pitää B-ryhmän aikakautta rallin kulta-aikana, vaikka itse en toki silloin vielä elänyt. Mutta pelit, nettikeskustelut, youtube-videot yms. välittää fiiliksen aika hyvin.
Niin ja laadin Pököttiin Argentiinan säädöt omasta päästä, kopioimatta valmiita setuppeja netistä, vaan painottaen omiin mieltymyksiin ja aiempiin kokemuksiin. Negatiivista camberia joka nurkkaan, jarruvoimaa kovemmalle, etuperän, keskilukon ja takaperän esijännitys ja "braking lock" eli eräänlainen moottorijarrutus tarpeeksi tiukalle. Maavaraa ylös, kovahkot jouset ja pehmeähköt iskarit. Niin ja vaihteiston perävälitys hieman lyhyemmäksi, että pystyy hyödyntämään tuota isolla vaihteella ajamista ja tarvittaessa juurikin sitä tehoreserviä esim. neulansilmissä.
Mutta makuasioita nämä. Voi olla että jollekin toiselle pelaajalle ei toimisi lainkaan, ihan kuten mullakaan ei aina ole toimineet netistä kopioidut valmiiksi hyväksi todetut setupit. Jos tykkää kovin yliohjaavasta tuntumasta ja viedä autoa enemmänkin luisussa niin todennäköisesti nämä ei toimi 😅 Autoa viedään keula edellä ja ohjataan kaasulla ☝️🤓pääskyvuoren_jorma kirjoitti:
Näinommeinaan 👍👍👍
Kuvasin ja uppasin Youtubeen muutaman rallipätkän, jos porukkaa kiinnostaa.
https://youtu.be/o0zULW8OLSM - Peugeot 205 T16 Kreikassa
https://youtu.be/gI5SY6SrtKA - Lancia Delta S4 eli "Henkan auto" Australiassa
https://youtu.be/58VaJKBV_JI - Nykyaikainen Skoda Fabia Espanjan vuoristoteillä
Toki alustakin on eri, eli ajetaanko soralla vai asfaltilla, mutta kiinnittäkää huomiota tuohon miten "veitsen terällä" noiden B-ryhmäläisten ratissa ollaan verrattuna uudehkon ralliautoon. Tehoissa noista kolmesta toi tupla-ahdettu Delta S4 vie voiton noin 600hp ja 890kg yhdistelmällä 😬 Pösössä on kai joku 500-550hp ja painoa suunnilleen saman verran, mutta toisin kuin Lancian tapauksessa niin Pösössä on vain yksi ahdin. Ainakin tuon Lancian nopeus hiposi Australiassa lähes 200kmh suorilla tai nopeissa mutkissa, mutta ajo-ominaisuudet noissa on sen verran alkeelliset että jarrutusta ei voi jättää liian myöhään, ja välillä pitää hyödyntää sitä tehoreserviä mutkissa. Varsinkin toi Peugeot ei ollut Kreikassa kovinkaan ketterissä säädöissä, eli pysyi kyllä nopeilla osuuksilla ihan näpeissä, mutta oli hieman kankea neulansilmissä. No, makuasioita nämä.
Ja tuossa uudessa Skodassa tehoa on kai joku 280-300hp ja painoa joku 1200kg todennäköisesti. En muista ulkoa enkä jaksa nyt tarkistaa 😅 Mutta jos mietitään esim. nelivedon aktiivisia lukkoja, iskareita, moottorin vääntökäyrää yms. niin aika helppo ajettava tuo on, ja monesti näitä legendaarisia B-ryhmäläisiä nopeampi vaikka ajo ei niin näyttävää aina olekaan.
Niin joo, luistonesto, ajonvakautus ja absit ovat poissa käytöstä eli mahdollisimman autenttinen tuntuma noissa on peliksi. Enkä väitä että olisin mitään leaderboardin ennätyksiä noissa tykittänyt, onhan mulla ihan kuskinakin varmasti kehittymisen varaa ja väistämättä myös laitteet vaikuttaa osaltaan. Hieman eri juttu pelata vr-laseilla jossain moottoroidussa vähintään 5k€ simupenkissä kuin Mazda 6:n penkissä Ekotorin telkkarilla 😅
Ja tokihan keskiverto anonyymi ajaisi vähintään 10sek /sektori nopeammin kuin mä, jollain 60-luvun Mini Cooperilla, ja käyttäen gamepadia yhdellä kädellä 🙃- Anonyymi
pääskyvuoren_jorma kirjoitti:
Näinommeinaan 👍👍👍
No mutta mihis se jorman kuva on häviny?
Anonyymi kirjoitti:
No mutta mihis se jorman kuva on häviny?
Enpä tiedä. Outoa joka tapauksessa kun ihan omalla kuvallaan kirjoitteli 🙄 Vanhan liiton miehenä Jorma ei käsittääkseni pyöri juurikaan someissa, joten lähimmäksi päässee kun hakee kuvia Dale Earnhardt Sr. :stä joka oli ulkonäöltään aika samannäköinen kuin Jorma 😊
- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Kiva kuulla 👍
Jep, tuosta Toivosen onnettomuudesta liikkuu paljon salaliittoteorioita ja esim. suomalaisella F1-Forumilla on aihetta ruodittu kolmella vuosikymmenellä ties kuinka monen kymmenen sivun verran. Onhan niitä huhuja Italian mafian sabotaasista sun muusta, mutta itse veikkaan että syy on joku seuraavista:
A) Oikean takapyörän jokin ripustus petti, tai vetoakseli katkesi. Tätä puoltaisi se seikka, että Lancian väki keräsi autonraadon äkkiä pois, ja kaikista FIA:n yms. virallisista tutkimuksista ollaan kovin vaiettu. Muistaakseni joku vastaavanlainen vika kävi Alenille samaisella autolla, mutta jossain eri rallissa, ja ilman mitään vakavia seurauksia.
B) Kovassa flunssassa ollut Toivonen oli kuulemma vaikuttanut kuolinpäivän aamuna jotenkin sekavalta, meinannut ensin mennä vahingossa Alenin autoon, valitteli viimeiseksi jääneessä haastattelussaan että "pää ei meinaa kestää" tms. eli oma veikkaukseni on tässä yhteydessä kodeiinipohjainen yskänlääke. Tuohon aikaan ei pahemmin mitään testattu, Lanica oli juuri sellainen työympäristö että mistään ei puhuttu, kuskit ei hevin jääneet sairaslomalle, tiimin mukana kiersi oma lääkäri jne.
C) Inhimillinen ajovirhe tai virhenuotti ilman tuota edellämainittua mahdollista flunssalääkitystä. Mutkahan oli todella haastava ja hämäävä, muistaakseni Salonen kertoi jossain haastattelussa että hänellä oli siinä kohtaa nuotin lisäyksenä "perkele" muistuttamassa mutkan haastavuudesta.No mihin katosi ralliharrastaja Ismo Kumpulainen aikoinaan? Tiettävästi katosi Riihimäellä jostain teollisuushallista, vai oliko koskaan edes käynyt siellä?
- Anonyymi
Miettii kuinka paljon mikä häkkinen on joutunut maksamaan keke rosbergille että sai ajaa ja maksaako vieläkin ja mitä bottas maksaa kun keke ja niko hommasi bottakselle huipputallissa paikan tämmönen kysymys
Sikäli kun ymmärsin kysymyksesi, niin taisi Rosberg aikoinaan maksaa siitä että Häkkinen sai näytönpaikan formuloissa 🤔 Toki myöhemmin kun hän jatkoi Häkkisen managerina ja Häkkinen tienasi hyvin, niin varmasti sai myös Keke oman siivunsa siitä.
Ja avioehdoista kun ollaan toisessa ketjussa käyty keskustelua, niin muistaakseni Keke suorastaan painosti Häkkisen tekemään kunnon avioehdon yms. kun tämä meni naimisiin 90-luvulla. Jos en väärin muista, niin tämä aiheutti pientä säröäkin Mikan ja Keken väleihin, mutta myöhemmin Häkkinen on ihan kiitellytkin Keken jämptiyttä.
Bottaksella nyt on ollut omat tukijansa, esim. Wihuri ja Häkkinen on toiminut managerina. Samoin myös Toto Wolff, ennen kun hänestä tuli Valtterin (kusipäinen) pomo. 😅- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Sikäli kun ymmärsin kysymyksesi, niin taisi Rosberg aikoinaan maksaa siitä että Häkkinen sai näytönpaikan formuloissa 🤔 Toki myöhemmin kun hän jatkoi Häkkisen managerina ja Häkkinen tienasi hyvin, niin varmasti sai myös Keke oman siivunsa siitä.
Ja avioehdoista kun ollaan toisessa ketjussa käyty keskustelua, niin muistaakseni Keke suorastaan painosti Häkkisen tekemään kunnon avioehdon yms. kun tämä meni naimisiin 90-luvulla. Jos en väärin muista, niin tämä aiheutti pientä säröäkin Mikan ja Keken väleihin, mutta myöhemmin Häkkinen on ihan kiitellytkin Keken jämptiyttä.
Bottaksella nyt on ollut omat tukijansa, esim. Wihuri ja Häkkinen on toiminut managerina. Samoin myös Toto Wolff, ennen kun hänestä tuli Valtterin (kusipäinen) pomo. 😅Keke taisi avioehdolla turvata tai määrätä että häkkisellä varaa maksaa hänelle niin maksaa vieläkin kekelle siitä ja niko ja keke järkkäs nikon paikan bottakselle eli bottas maksaa että saa ajaa ja totot mersutkin saa rahaa mitä onkaan maksettu että bottas on saanut ajaa huipputallissa ja mitä maksettu tästäkaudesta ja niko ja keke saa bottakselta rahaa että bottas saa toteuttaa unelmaansa mut se vaan kun huippu kalusto eikä bottas pärjää siitä maksettu että voittais mestaruuden ja palkka mainos tulot sijoitukset ym nousisivat sitä enemmän keke ja niko saa rahaa mut ei se nyt mennyt niin kuin piti suunniteltu ja sovittu että bottas olis 2 kertainen maailman mestari jo mut bottas ei paina kaasua
Anonyymi kirjoitti:
Keke taisi avioehdolla turvata tai määrätä että häkkisellä varaa maksaa hänelle niin maksaa vieläkin kekelle siitä ja niko ja keke järkkäs nikon paikan bottakselle eli bottas maksaa että saa ajaa ja totot mersutkin saa rahaa mitä onkaan maksettu että bottas on saanut ajaa huipputallissa ja mitä maksettu tästäkaudesta ja niko ja keke saa bottakselta rahaa että bottas saa toteuttaa unelmaansa mut se vaan kun huippu kalusto eikä bottas pärjää siitä maksettu että voittais mestaruuden ja palkka mainos tulot sijoitukset ym nousisivat sitä enemmän keke ja niko saa rahaa mut ei se nyt mennyt niin kuin piti suunniteltu ja sovittu että bottas olis 2 kertainen maailman mestari jo mut bottas ei paina kaasua
Voi hyvä luoja mitä suomea taas. Pääskyvuoren Jormakin hallitsee oikeim kirjoituksen paremmin 🙄
No Nico Rosberg kun yllättäen päätti lopettaa uransa ja ilmoitti siitä joulukuussa 2016, niin Mersun piti löytää suht lyhyellä aikataululla sopiva kuski tilalle. Olihan sinne tyrkyllä esim. Pascal Wehrlein ja Nico Hulkenbergkin, mutta Bottaksen hyvät otteet Williamsilla 2014-2016 ilmeisesti painoivat vaakakupissa silloin aika paljon.
Eiköhän Bottas hymyile matkalla pankkiin, vaikka kisojen jälkeen kuinka ketuttaisi. Nopeahan Bottas on, varmaan Hamiltonin tallikavereista aika-ajovauhdissa yksi parhaista, mutta kovin epätasainen suorittaja kisoissa ja vaikuttaa siltä että joko hänellä on huono paineensietokyky, tai sitten sellainen lammasmainen asenne että on vähitellen luisunut täydeksi kakkoskuskiksi eikä saa tiimin sisällään ääntään kuuluviin. Mutta ehkä juuri sitä Mersu halusikin Hamiltonin ja Rosbergin "sisällissodan" jälkeen.
- Anonyymi
Noh, mitä mieltä olet Kartturi Kankaan Markosta? Mielestäni on taitava nuotinlikija sekä osaa ajaa autoakin.
Ei sano nimi äkkiseltään mitään. Ei ole ainakaan mediassa kovin tunnettu, eikä liene pyörivän samassa skenessä kuin mä, jos olen joskus myynyt ralliautoihin jotain palikoita.
- Anonyymi
Mites Kankaan Marko? Osaa lukea nuotteja sekä ajaa itsekin autoa.
Taidat seurata tuota Formulaa ja rallia sun jutuista päätellen. Onkos sulla lempikuskia noista ralliautoilijoista ja formulakuskeista?
Mistä kiinnostus autoihin on tullut?Ai kamala miten ylimalkainen kysymys mun kaltaiselle lajiniilolle, lajeja kun on niin paljon 😂
No sanotaan näin, että nykyisistä F1-kuskeista fanitan eniten Alonsoa. Nykyisistä rallikuskeista kannustan eniten jostain syystä Takamoto Katsutaa, mutta silloin kun Esapekka Lapin kannattaa raahautua Fiestan rattiin niin häntä kannustan eniten niissä kisoissa.
Indycar-sarjassa onkin paljon kuskeja joita fanittaa, ja kilpailu F-ykkösiin verrattuna äärimmäisen tasaista ja tiukkaa, lähinnä ns. spec-rungon ansiosta. Sanotaan näin, että tällä hetkellä toivon yli 4-kymppisen 6x mestarin Dixonin niittävän mahdollisimman paljon menestystä vielä lähivuosina ja rikkovan ennätyksiä. Joskus hänenkin ura päättyy, ja sitten onkin nuorten supertähtien kuten Colton Hertan, Rinus Veekayn, Alex Paloun yms. aika loistaa. Lisäksi toivon kaikkea hyvää ja menestystä entiselle F1-kuski Grosjeanille, joka ajaa Indycar-sarjan moottorirata- ja katuratakisat, jättäen ovaalit väliin.p234racing kirjoitti:
Ai kamala miten ylimalkainen kysymys mun kaltaiselle lajiniilolle, lajeja kun on niin paljon 😂
No sanotaan näin, että nykyisistä F1-kuskeista fanitan eniten Alonsoa. Nykyisistä rallikuskeista kannustan eniten jostain syystä Takamoto Katsutaa, mutta silloin kun Esapekka Lapin kannattaa raahautua Fiestan rattiin niin häntä kannustan eniten niissä kisoissa.
Indycar-sarjassa onkin paljon kuskeja joita fanittaa, ja kilpailu F-ykkösiin verrattuna äärimmäisen tasaista ja tiukkaa, lähinnä ns. spec-rungon ansiosta. Sanotaan näin, että tällä hetkellä toivon yli 4-kymppisen 6x mestarin Dixonin niittävän mahdollisimman paljon menestystä vielä lähivuosina ja rikkovan ennätyksiä. Joskus hänenkin ura päättyy, ja sitten onkin nuorten supertähtien kuten Colton Hertan, Rinus Veekayn, Alex Paloun yms. aika loistaa. Lisäksi toivon kaikkea hyvää ja menestystä entiselle F1-kuski Grosjeanille, joka ajaa Indycar-sarjan moottorirata- ja katuratakisat, jättäen ovaalit väliin.Ja miksi fanitan Alonsoa, niin siinä on monessa mielessä paljon samaa kuin mussa. En miellä asiaa niin päin, että imitoisin Alonsoa koska fanitan häntä, vaan toisin päin, että kun olen huomannut itsessäni paljon samoja piirteitä niin on helpompi samaistua ja alkaa fanittamaan. Mä tein joskus netissä jonkun testinkin, että ketä F1-kuskia muistuttaa eniten, niin sekin antoi Alonson tulokseksi 😅 Sehän on tunnetusti aika reviiritietoinen, eli ei juurikaan siedä tiimin sisältä tulevaa uhkaa/kilpailua, välillä taipumusta pieneen itsekehuun, ulkonäössäni on jotain samaa varsinkin parran kanssa kun on melko tummanruskeat piirteet jne.
Lisäksi Alonson ajotyyli on hieman erikoinen, ja periaatteessa samankaltainen kuin mulla. Jotkut, itse asiassa aika monet kuskit eivät voi sietää aliohjautuvasti käyttäytyvää autoa, mutta Alonsolle sellainen tuntuu sopivan, samoin mulle jos katsoo minkälaisilla vehkeillä pärjään parhaiten pelien leaderboardeilla, minkälaiset säädöt laadin autooni ja miten säädin karting-autoa aikoinaan. Alonson mieltymysten mukaan tehtyjä autojahan on monesti luonnehdittu jonkinlaisiksi puskutraktoreiksi, ja voin sanoa että esim. rallicrossissa (pelissä) pärjään yleensä todella hyvin juuri etuvetoisilla autoilla, verrattuna johonkin takapäästään vikuriin takavetoiseen autoon rallipolulla. Ainahan ns. kiskoilla kulkeva auto olisi ideaali, mutta jos auton keulalla on taipumusta puskea ulkokurviin, niin se on mielestäni paljon helpompi runtata mutkan läpi jarruttamalla suht aikaisin, kääntämällä rattia sen verran linkkuun että etupäästä irtoaa pito hetkellisesti, ja näin ollen auto taittuu mutkaan, kuin tasapainoilla kieli keskellä suuta että koska takapää irtoaa ja ollaan poikittain. Formuloissa ohjausliikkeet ovat ymmärrettävästi paljon hienovaraisempia verrattuna rallicrossiin, mutta osapuilleen samanlainen tyyli Alonsolla on lähestyä mutkia ja ajaa niiden läpi.
- Anonyymi
Ford fiesta on hyvä auto. Ei niitä kannata myydä pois. Montako kolaria olet ajanut?
Olihan se ihan sympaattinen pikku pörisijä, mutta loppupeleissä tuli niin vähän kilometrejä ettei ollut järkeä antaa vakuutusten ja verojen juosta muutaman sadan kilsan /kesä takia. Vaikka toki talviaikaan tai rikkinäisenä se oli liikennekäytöstäpoistettuna, mutta kalliita kilometrejä kesäisin joka tapauksessa.
En ole tieliikenteessä ajanut yhtään kolaria, enkä kolhinut tai rikkonut autoani mihinkään pylvääseen tms. Kerran olen rusakkoa päin ajanut, mutta siitä ei ainakaan silloiselle autolleni mitään vahinkoa aiheutunut, enkä mä sitä pupua tielle varsinaisesti pyytänytkään 😅
Onkos jokkishommissa vielä pakkomyynti? 🤔
Eikös jodkus pitänyt myydä auto, jos joku tarjos riittävästi? Vai muistanko väärin? 🤔Tietääkseni on, ja muistaakseni summa on 1500€. Mä en jokkiksesta sinänsä edes tiedä kauheasti, mutta eräs kaverini sai joskus kymmenkunta vuotta sitten jokkikseen soveltuvan auton ja suorittiko hän jonkun lisenssinkin, mutta ei tainnut koskaan ajaa yhtään kilpailua. Tuli varmaan taloudelliset realiteetit vastaan, alaikäinen kun oli silloin, ja isäukkonsa menestyvästä yrityksestä tuli vähitellen vähän vähemmän menestyvä.
Mä olen myynyt joskus muistaakseni kolmoskoppaisen Golfin 1,6 koneen, joka kuulemma meni johonkin Kuplasta tehtyyn jokkisautoon jos en väärin muista. Ja joskus yritykseni alkutaipaleella mulla oli eräs vakioasiakas, joka kelpuutti ruostuneita ja kolhittujakin etulokasuojia lähes mistä tahansa autoista, sillä niitä peltejähän nyt pistehitsataan jokkisautoihin vähän sinnepäin ja muokataan jotenkuten sopiviksi.p234racing kirjoitti:
Tietääkseni on, ja muistaakseni summa on 1500€. Mä en jokkiksesta sinänsä edes tiedä kauheasti, mutta eräs kaverini sai joskus kymmenkunta vuotta sitten jokkikseen soveltuvan auton ja suorittiko hän jonkun lisenssinkin, mutta ei tainnut koskaan ajaa yhtään kilpailua. Tuli varmaan taloudelliset realiteetit vastaan, alaikäinen kun oli silloin, ja isäukkonsa menestyvästä yrityksestä tuli vähitellen vähän vähemmän menestyvä.
Mä olen myynyt joskus muistaakseni kolmoskoppaisen Golfin 1,6 koneen, joka kuulemma meni johonkin Kuplasta tehtyyn jokkisautoon jos en väärin muista. Ja joskus yritykseni alkutaipaleella mulla oli eräs vakioasiakas, joka kelpuutti ruostuneita ja kolhittujakin etulokasuojia lähes mistä tahansa autoista, sillä niitä peltejähän nyt pistehitsataan jokkisautoihin vähän sinnepäin ja muokataan jotenkuten sopiviksi.No joku joskus sanoi, että ei oo jokkiksessa mitään järkeä. Voittoautoihin satsataan enempi mitä on pakkomyyntihinta.🤔
Ilmeisesti joillain on ylimääräistä? 🤨interlocutrice kirjoitti:
No joku joskus sanoi, että ei oo jokkiksessa mitään järkeä. Voittoautoihin satsataan enempi mitä on pakkomyyntihinta.🤔
Ilmeisesti joillain on ylimääräistä? 🤨Jep, ne piirtää kenellä on liitua 🤷♂️
Niinhän se kartingissakin ja missä tahansa autourheilussa on, mutta jokkiksen ominaispiirteenä on juurikin tuo myyntipakko.
Olihan se kartingissakin metkaa, että Raket120 aikuisharrastelijasarjassa ns. isot tiimit tai kärkitiimit (käytännössä yrittäjä- ja työporukkoja) olivat hankkineet ihan varta vasten jonkun uuden Sprinterin, Crafterin, kevytkuorma-auton tms. kuljetuskalustoksi, siinä missä mä ja äitini paineltiin kisapaikalle esim. Renault Cliolla tai Skoda Felicialla ja jarruttomalla peräkärryllä 😁 Pari kaveriani jotka ajoivat eri sarjassa, eivät myöskään panostaneet yhtään ylimääräistä mihinkään "infraan" tai "hospitality unitiin" vaan autot olivat aivan järkyttäviä pommeja joita mäkin jouduin välillä ajamaan, kun kaverilla oli kortti hyllyllä. 😅
Ja kartingissakin ne kärkikuskit ja -tiimit testaavat, testaavat ja testaavat, vaihtaen renkaita ja tehden huoltoja koneeseen aina siinä välissä. Sehän se suurin syy munkin suht vaatimattomaan menestykseen oli, että en raaskinut tai ei aina ollut varaa testata/treenata niin paljoa, eikä joka ajokerran jälkeen laittaa autoa suurinpiirtein täysin uuteen uskoon. Sekunnin kymmenys sieltä, toinen täältä jne. niin äkkiä siinä jää häntäpään porukkaan.
Mainitsemani kaverit kylläkin pärjäsivät Yamaha-luokassa ihan hyvin, ja taisivat laittaa kilpa-autojaan useammin ja enemmän kuin minä, mutta en viitsi kovin yksityiskohtaisesti kertoa seuraamuksista. Taloudellinen tragedia, sanotaan näin. Opintolainalla mäkin välillä ajoin, mutta maksoin sen koko summan myöhemmin pois kertaheitolla kun oli kertynyt säästöjä kuitenkin sen verran, ja tajusin onneksi hyvissä ajoin ettei musta tule mitään uutta Bottasta enää yli parikymppisenä.p234racing kirjoitti:
Jep, ne piirtää kenellä on liitua 🤷♂️
Niinhän se kartingissakin ja missä tahansa autourheilussa on, mutta jokkiksen ominaispiirteenä on juurikin tuo myyntipakko.
Olihan se kartingissakin metkaa, että Raket120 aikuisharrastelijasarjassa ns. isot tiimit tai kärkitiimit (käytännössä yrittäjä- ja työporukkoja) olivat hankkineet ihan varta vasten jonkun uuden Sprinterin, Crafterin, kevytkuorma-auton tms. kuljetuskalustoksi, siinä missä mä ja äitini paineltiin kisapaikalle esim. Renault Cliolla tai Skoda Felicialla ja jarruttomalla peräkärryllä 😁 Pari kaveriani jotka ajoivat eri sarjassa, eivät myöskään panostaneet yhtään ylimääräistä mihinkään "infraan" tai "hospitality unitiin" vaan autot olivat aivan järkyttäviä pommeja joita mäkin jouduin välillä ajamaan, kun kaverilla oli kortti hyllyllä. 😅
Ja kartingissakin ne kärkikuskit ja -tiimit testaavat, testaavat ja testaavat, vaihtaen renkaita ja tehden huoltoja koneeseen aina siinä välissä. Sehän se suurin syy munkin suht vaatimattomaan menestykseen oli, että en raaskinut tai ei aina ollut varaa testata/treenata niin paljoa, eikä joka ajokerran jälkeen laittaa autoa suurinpiirtein täysin uuteen uskoon. Sekunnin kymmenys sieltä, toinen täältä jne. niin äkkiä siinä jää häntäpään porukkaan.
Mainitsemani kaverit kylläkin pärjäsivät Yamaha-luokassa ihan hyvin, ja taisivat laittaa kilpa-autojaan useammin ja enemmän kuin minä, mutta en viitsi kovin yksityiskohtaisesti kertoa seuraamuksista. Taloudellinen tragedia, sanotaan näin. Opintolainalla mäkin välillä ajoin, mutta maksoin sen koko summan myöhemmin pois kertaheitolla kun oli kertynyt säästöjä kuitenkin sen verran, ja tajusin onneksi hyvissä ajoin ettei musta tule mitään uutta Bottasta enää yli parikymppisenä.No tuotakin lajia pitäis voida harrastaa ihan kädestä suuhun, eikä rahalla.
Tosin taitaa joku jääkiekko tulla nykyään kalliimmaksi kuin karting? 🤔interlocutrice kirjoitti:
No tuotakin lajia pitäis voida harrastaa ihan kädestä suuhun, eikä rahalla.
Tosin taitaa joku jääkiekko tulla nykyään kalliimmaksi kuin karting? 🤔Kartingin kustannukset on oikeastaan aika paljon sidoksissa siihen, missä luokassa ajaa. Siihen aikaan kun mä ajoin, niin tuollaisen käytetyn Raket120 runko moottoripaketin sai noin parilla tonnilla, ja tarvikkeisiin, työkaluihin yms. meni muutama satanen. Ja kisaviikonloppujen hinnaksi sai laskea, tai ainakin varata käytännössä noin 500€ kun otetaan huomioon kaikki osallistumismaksut, bensakulut, rengassarjat, syömiset jne. Eli satasista, tai enintään tonneista puhuttaneen mitä tulee eroon Raket120-sarjan kärkipään ja häntäpään kuskien budjetteihin.
Mutta SM-tasolla tilanne oli joskus sellainen, että noin 30k€ budjetilla pystyi ajamaan sarjan läpi suht kilpailukykyisesti omatoimisena tai ns. yksityisenä kuskina. Sen sijaan moni ajoikin/ajaakin jossain tiimissä, missä on varaosat, mekaanikot, tietotaito, työkalut jne. viimeisen päälle, niin silloin puhutaankin jo noin 100k€ vuosibudjetista. Aikamoista.p234racing kirjoitti:
Kartingin kustannukset on oikeastaan aika paljon sidoksissa siihen, missä luokassa ajaa. Siihen aikaan kun mä ajoin, niin tuollaisen käytetyn Raket120 runko moottoripaketin sai noin parilla tonnilla, ja tarvikkeisiin, työkaluihin yms. meni muutama satanen. Ja kisaviikonloppujen hinnaksi sai laskea, tai ainakin varata käytännössä noin 500€ kun otetaan huomioon kaikki osallistumismaksut, bensakulut, rengassarjat, syömiset jne. Eli satasista, tai enintään tonneista puhuttaneen mitä tulee eroon Raket120-sarjan kärkipään ja häntäpään kuskien budjetteihin.
Mutta SM-tasolla tilanne oli joskus sellainen, että noin 30k€ budjetilla pystyi ajamaan sarjan läpi suht kilpailukykyisesti omatoimisena tai ns. yksityisenä kuskina. Sen sijaan moni ajoikin/ajaakin jossain tiimissä, missä on varaosat, mekaanikot, tietotaito, työkalut jne. viimeisen päälle, niin silloin puhutaankin jo noin 100k€ vuosibudjetista. Aikamoista.Joo. No jäkisjunnun vuodi voi olla helposti 5000-10 000 kauteen ja usein se on vanhempien pussista....🙄
- Anonyymi
Onko näkyny kuumia varikkomimmejä viime aikoina?
- Anonyymi
Onko sulla ikävä sitä huomiota, mitä liljalaaksolaisilla mielikuvituskavereillasi sait? Kun pitää tällaisia "huomiokaan pliis mua" aloituksia nyt tehtailla?
Eipä juurikaan ole ikävä sitä, että omaa mielenterveyttäni kyseenalaistettiin jatkuvasti maalittavaan sävyyn, kun kaikki eivät selvästikään joko ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää vitsejäni.
Eikä tällä aloituksella ollut mitään sen ihmeempää tarkoitusta, lähinnä ajankulukseni tän eilen laadin kun tässä lomalla olen, ja kelien vuoksi aika kuluu paljolti sisätiloissa koneella. Ajattelin näin, että ne ketkä ovat kiinnostuneet lukemaan mielipiteitäni jostain racing-jutuista, niin saavat kysyä multa mitä haluavat. Ja myöskin niinpäin, että jos joitain kiinnostaa omat kokemukseni ns. ruohonjuuritasolta niin kerron mieluusti niistäkin.
Ja edelleen, ketjujani ei ole pakko avata ja lukea, jos siltä tuntuu 🤷♂️ Samaten kun aloituksista valtaosa on jotain parin lauseen poliittista öyhötystä, sitä iänikuista incelien naisvihakitinää, typeriä "voiko olla niin..." kysymyksiä sun muuta, niin kaipa tällainenkin ketju palstalle mahtuu 🙄- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Eipä juurikaan ole ikävä sitä, että omaa mielenterveyttäni kyseenalaistettiin jatkuvasti maalittavaan sävyyn, kun kaikki eivät selvästikään joko ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää vitsejäni.
Eikä tällä aloituksella ollut mitään sen ihmeempää tarkoitusta, lähinnä ajankulukseni tän eilen laadin kun tässä lomalla olen, ja kelien vuoksi aika kuluu paljolti sisätiloissa koneella. Ajattelin näin, että ne ketkä ovat kiinnostuneet lukemaan mielipiteitäni jostain racing-jutuista, niin saavat kysyä multa mitä haluavat. Ja myöskin niinpäin, että jos joitain kiinnostaa omat kokemukseni ns. ruohonjuuritasolta niin kerron mieluusti niistäkin.
Ja edelleen, ketjujani ei ole pakko avata ja lukea, jos siltä tuntuu 🤷♂️ Samaten kun aloituksista valtaosa on jotain parin lauseen poliittista öyhötystä, sitä iänikuista incelien naisvihakitinää, typeriä "voiko olla niin..." kysymyksiä sun muuta, niin kaipa tällainenkin ketju palstalle mahtuu 🙄"Ja edelleen, ketjujani ei ole pakko avata ja lukea, jos siltä tuntuu 🤷♂️ Samaten kun aloituksista valtaosa on jotain parin lauseen poliittista öyhötystä, sitä iänikuista incelien naisvihakitinää, typeriä "voiko olla niin..." kysymyksiä sun muuta, niin kaipa tällainenkin ketju palstalle mahtuu 🙄"
Komppaan. Juuri näin. Anonyymi kirjoitti:
"Ja edelleen, ketjujani ei ole pakko avata ja lukea, jos siltä tuntuu 🤷♂️ Samaten kun aloituksista valtaosa on jotain parin lauseen poliittista öyhötystä, sitä iänikuista incelien naisvihakitinää, typeriä "voiko olla niin..." kysymyksiä sun muuta, niin kaipa tällainenkin ketju palstalle mahtuu 🙄"
Komppaan. Juuri näin.Kiva kuulla ✌
Yleensähän mun ketjujen otsikosta voi jo päätellä mitä aihe käsittelee, niin ei pitäisi olla kovin vaikeaa ohittaa ja ignoorata niitä ketjuja, jotka jotenkin närästää tai ei kiinnosta. En mäkään avaa läheskään kaikkia keskusteluja, kun jo otsikosta ja vastausten määrästä monesti osaa päätellä mitä ikuisuusjankkausta siellä on.
Ja tarkemmin kun ajattelee, niin eikös vähän jokainen aloitus täällä (mukaanlukien provosoivat kommentit) tai missä tahansa alustalla ole jonkinlaista huomionhakua? Kuka sen sitten toteuttaa mitenkin. Jotkut OF-sivustolla, jotkut suoltamalla tänne naisvihaa, mä nyt ilmeisestikin sitten halusin huomiota, kun avasin ketjun liittyen kilpa-autoiluun, joka on merkittävä kiinnostuksenkohteeni, ja siitä löytyy omakohtaista kokemusta ja jonkinasteista asiantuntijuutta. Ei sillä että erityisemmin haluaisin päteä suht hyvällä tietomäärälläni, vaan siksi että pyrin asiallisiin kysymyksiin vastaamaan paremmin kuin yhden lauseen huuteluilla, oikeastaan juurikin sen ansiosta että tiedän aihepiiristä paljon. Tai jos en johonkin ole osannut vastata, niin olen sen myöntänyt, tai jättänyt vastaukseni vähän avoimeksi pyöritellen eri skenaarioita.
- Anonyymi
Onko yhtiökumppanisi Isä Kuotesaholla Fiestaa?
Yhtiökumppanini hän ei ole, mutta enpä osaa sanoa onkohan hänellä Fiestaa.
Soita ja kysy, niin sillähän se selviää 🤷♂️
- Anonyymi
Mjoo
Mistä erottaa landella Cittarin parkkiksella kuka on kaupungista ja kuka ei?
(Hihitystä)Enpä tiedä, mutta itse kävin tänään joskus aamuysiltä Prismassa ja olin niinkin trendikäs, että päällä oli musta varsin ohut ja hyvin hengittävä urheilupaita, vanhoista verkkareista saksilla pätkityt shortsit, kangastennarit (onneksi lyhytvartisilla sukilla) ja päässä oranssi metsästysteemainen lippis 😅 En mä ole pitkään aikaan jaksanut välittää kuinka fashion on missäkin tilanteessa, en varsinkaan näillä helteillä enkä myöskään viime talven pakkasilla toppahousuineni ja karvalakki päässä. Ja sen verran on pakko vetää autot keskusteluun, että onhan yli rippikouluikäinen Renault Laguna vähän sellaisen tee se itse -miehen auto, ja tuossakin on oikeassa takakulmassa sellainen kämmenenkokoinen kolhu/painauma jonkun entisen omistajan jäljiltä, mutta ei erityisemmin häiritse mua 🙄
Kaipa jonkun marketin parkkipaikalla stereotyyppiset kaupunkilaiset ovat pukeutuneet tyylikkäämmin, ehkä kalliimminkin, ostoksistakin voinee tarkkasilmäinen päätellä jotain, auto on todennäköisesti uudempi, säntillisemmin pesty ja jos vedetään mutkia kunnolla suoraksi niin merkki on uudehko BMW tai Audi, mahdollisesti myös joku uusi/uudehko täyssähköauto 😄- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta itse kävin tänään joskus aamuysiltä Prismassa ja olin niinkin trendikäs, että päällä oli musta varsin ohut ja hyvin hengittävä urheilupaita, vanhoista verkkareista saksilla pätkityt shortsit, kangastennarit (onneksi lyhytvartisilla sukilla) ja päässä oranssi metsästysteemainen lippis 😅 En mä ole pitkään aikaan jaksanut välittää kuinka fashion on missäkin tilanteessa, en varsinkaan näillä helteillä enkä myöskään viime talven pakkasilla toppahousuineni ja karvalakki päässä. Ja sen verran on pakko vetää autot keskusteluun, että onhan yli rippikouluikäinen Renault Laguna vähän sellaisen tee se itse -miehen auto, ja tuossakin on oikeassa takakulmassa sellainen kämmenenkokoinen kolhu/painauma jonkun entisen omistajan jäljiltä, mutta ei erityisemmin häiritse mua 🙄
Kaipa jonkun marketin parkkipaikalla stereotyyppiset kaupunkilaiset ovat pukeutuneet tyylikkäämmin, ehkä kalliimminkin, ostoksistakin voinee tarkkasilmäinen päätellä jotain, auto on todennäköisesti uudempi, säntillisemmin pesty ja jos vedetään mutkia kunnolla suoraksi niin merkki on uudehko BMW tai Audi, mahdollisesti myös joku uusi/uudehko täyssähköauto 😄Dorka
Landella joka kärryssä on peräkoukku.
😁
- Anonyymi
formuloita en ole seurannut vuosiin koska se on mennyt sopupeliksi ja siellä on vaa yks tai kaks joka voittaa joten todella tylsä sarja. Muita auto sarjoja voisin katsoa mutta kun suomen telkkarista ei tule niitä
Kimi päätti sitten lopettaa uransa tän kauden päätteeksi, ja nyt sairastui covidiin 😮
Mitä luulette, meneeköhän samaan kategoriaan kuin Kimin "selkävamma" loppuvuodesta 2013 kun Lotukselta oli hieman palkkasaatavia, tai Montoyan "tenniskyynärpää" kesken kauden 2006 kun suurinpiirtein kaikki tökki ja muutenkin Nascar kiinnosti häntä silloin enemmän 🤔 Saapi nähdä ajaakohan Kimi loppukauden kisat toivuttuaan koronasta. Kubica ajoi muuten yllättävän hyvän tuurauskeikan kylmiltään, tai siis ekan kisan formuloissa liki pariin vuoteen. Kisassa jäi taakse molemmat Williamsit ja Haasit ihan ajamalla, ja tallikaveri Giovinazzi oli maalissa muistaakseni 14. siinä missä Kubica 15 eli varsin tasaväkistä kisavauhtia ajoivat.
Ja nyt tänään uutisoitiin että Bottas korvaa Kimin ensi kaudesta alkaen Alfalla, joka tarkoittaa käytännössä sitä että Russell ajanee Mersulla ensi vuodesta lähtien. Tiedä nyt mitä tähän sanoisi. 🙄 Varmasti maisemanvaihdos tekee Valelle ihan hyvää, on se Mersun ilmapiiri sen verran outo, mutta väistämättä tulee mieleen Kovalaisen viimeiset vuodet formuloissa Caterhamilla ja Kimin vuodet Alfalla Ferrari-uran jälkeen. Vaikea tuolta on enää nousta takaisin huipputalliin, mutta ensi vuonna kun autojen säännöt uudistuvat, niin se voi toki keikauttaa keskipakan voimasuhteita sinne tänne, jolloin Alfallakin voi olla mahdollista ajaa pisteistä säännöllisesti. Ja saa nähdä kuka ajaa Valen tallikaverina, onko se sitten edelleen GIO, vaiko joku uusi Ferrari-junnu. Lähin vertailukohta se on joka tapauksessa, ja pitäisi pystyä voittamaan kunnon erolla, jos tulevaisuudessa Vale aikoo kärkkyä paikkaa paremmasta tiimistä, esim. Alpinelta 🤔
Mielipiteitä? Kysymyksiä? Keskustelua? 😃- Anonyymi
Minkä takia sinä et tiedä autoista mitään?
Jaa-a, johtunee siitä että olen puuhastellut niin paljon vanhojen Foorttien ja Ooppelien parissa 🤷♂️
- Anonyymi
Peris on -92 Fiestojen kokemusasiantuntija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peris on -92 Fiestojen kokemusasiantuntija.
Fiesta 92 on oikea mt-rassi.
Anonyymi kirjoitti:
Peris on -92 Fiestojen kokemusasiantuntija.
Näinkin voisi sanoa, mutta onko joku 2018-2020 omistamani 200€ hintainen kinneri kaiken siihen liittyvän kiinnostuksen ja huomion arvoinen, onkin ihan toinen juttu 🙄 No, kivahan se on tällä tavoin huomata että mikä on monen palstalaisen unelma-auto kun siitä niin paljon keskustellaan ✌️
- Anonyymi
käytä kaksinkertaisia iskunvaimentimia eli laitat vierekkäin vain kaksi, tuplaa iskunvaimennustehon helposti sitten jos varsinkin käytät vanhoja iskareita.
Ja säädettävät Slaybars tietysti perässä, pääset mutkaan nopeasti, kuin joku teräskuula ilma pomppimatta sitten. - Anonyymi
Jotkut omat sääntönsä voivat olla tietysti Kartngissakin, että saako edes käyttää jotain tupla-iskareita ja säädettäviä Sway-bar-juttuja, mutta niin.
Kun katsoin noita lentokoneiden mainosvideoita niin joku F-15E Eagle, 500m kiihdytysmatkaa ja sitten täysin pystysuoraan kohti avaruutta täysillä tehoilla. - Anonyymi
Eli siis jos on esim kartingissa ohjauspyörässä sway-barien levennys aina nappia painamalla mutkia varten jotta takapyörien leveys pitenee ohjauspyörän nappia painamalla siitä, manuaalisestikin, olisikohan sallittua kartingissa.
- Anonyymi
Huvittavaa juttua kuin jotkut elektorisestikin toimivat alustan levennykset sekä jämäröittämiset nappia painamalla, hellpa toteutta kuin hennänteko heh3eheh
- Anonyymi
Ohjauspyrästä nappulalla säädettäbvät alustat ja sellaiset, niin ainakin useimmat tuollaiset ovat kiellettyjä formula 1-autoissakin jo :D
- Anonyymi
Tuleekohan tulevaisuudessa tekoäly-kuskeja ralliin? Eli autonoomisia autoja. Tai edes jotain apujuttuja ihmiskuljettajalle kuten ohjauksen vahvistin. Ne ovat sitten niinkuin doping ja hirmuiset testaukset on että löytyykö mitään viitteitä tuollaisista. Vai onko niitä jo nyt?
- Anonyymi
Melko aamiaisenkin hyvä juttu jo tehdä puuron lomassa: digitally controlled sway-bars with computer karting-autoissa :D
- Anonyymi
Minulla on kauko ohjattava rc auto. Sen huippunopeus on 105 km/h.
- Anonyymi
Joisssain autokilpailuissa kuten nyt esim formula-1 kiellettyjä tuollaiset ylitekniset sovellukset autoissa.
digitally-controlled sway-bars and justice-momento on karting car? Mitä tykkäät Cars -elokuvista?
En ole nähnyt yhtään 😃 Silloin tällöin tulee vastaan niihin liittyviä tai perustuvia formulameemejä, mutta ne menee yleensä enemmän tai vähemmän yli hilseen 😅
p234racing kirjoitti:
En ole nähnyt yhtään 😃 Silloin tällöin tulee vastaan niihin liittyviä tai perustuvia formulameemejä, mutta ne menee yleensä enemmän tai vähemmän yli hilseen 😅
Minä taas en ymmärrä autoista mitään ja siten nuo elokuvat ovat lähin kosketus autojen maailmaan :D
Palstakamu kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä autoista mitään ja siten nuo elokuvat ovat lähin kosketus autojen maailmaan :D
Heh aivan 😃 Mitenkään kenenkään tietämystä väheksymättä, tai itseäni millekään jalustalle nostamatta, voi olla että tää ketju on hieman hepreaa monelle, mutta tää nyt on mun eräänlainen "blogi" etten spämmää noita racing-juttujani jonkun aasinsillan kautta kaikkiin mahdollisiin ketjuihin mihin vastaan 😄 Parempi näin, että jokainen voi jo viestiketjun otsikosta päätellä viitsiikö avata ketjua lainkaan, taikka sitten pitää aihepiiriä kiinnostavana, huomioiden tässä kohtaa se tietynlainen "peris-kerroin" kaikessa. Eli toisin sanoen kumpi on kiinnostavampi, aihepiiri itsessään vaiko kirjoittaja 😅 Olen pyrkinyt suht selkokieliseen ilmaisuun vastauksissani, mutta joillekin termeille ei aina löydy mitään järkevää suomennosta, tai jos aihepiiristä ei ole omakohtaista perstuntumaa, niin jotkut tekniset asiat voi tuntua vähän etäisiltä.
Vaan mikä mä olen moittimaan ketään, kun en itse tiedä juuri mitään mistään tämänhetkisistä pinnalla olevista puheenaiheista, kun ei pahemmin kiinnosta Tempparit, BB sun muut, eikä ole esim. Netflixiä ollut koskaan 😅🤷♂️
Mä en aivan ymmärtänyt kaikkia ylläolevia kysymyksiä, mutta ei karting-autossa ole iskareita eikä jousitusta. Rengaspaineilla ja rungon jäykistimillä haetaan mekaanista pitoa. Yleensähän hyvin säädetty mikroauto nostaa sisäkurvin takapyörää mutkissa hieman, kun runko antaa periksi sopivasti, eikä niissä ymmärrettävästi ole minkäänlaista tasauspyörästöä, vaan kiinteä ontto metalliputki taka-akselina johon voima välittyy ketjulla. Ohjauksen nopeus on kylläkin säädettävissä, mutta ei tietenkään ajon aikana. Mutta siis ihan niinkin yksinkertaisesti että mihin kohtaan raidetangojen sisäpäät kiinnittyy rattipylvääseen ja missä kulmassa.
Formuloissahan oli varsinkin 90-luvulla ainakin Williamsilla jonkinlainen aktiivijousitus käytössä jonka ansiosta Mansell vei mestaruuden aika ylivoimaisesti 92, Prost 93, ja vuonna 94 Sennan kolarin jälkeen se bannattiin kun se saattoi olla yksi osatekijä onnettomuuteen. Auto saattanut pohjata nopeassa mutkassa, jolloin mennään eikä ole paljoa tehtävissä 😕 Ja siitähän liikkuu edelleen huhuja että Benetton onnistui tuona kautena kehittelemään jonkinlaisen luistoneston moottorinohjaukseen, tai ainakin Schumin autoon, vaikka se sinänsä kiellettyä olikin. Mutta kun tiedetään Schumin ja Briatoren työmoraali, katsotaan miten huonosti muut Benetton-kuskit pärjäsivät sinä vuonna, ja huomioidaan miten vaikeaa sen aikaisella tekniikalla oli todistaa mitään tiettyä koodinpätkää auton ecusta TCS:ksi niin en pitäisi todellakaan minkäänlaisena mahdottomuutena.Tai no ei se karting-auton taka-akseli mitenkään täysin kiinteä/jäykkä ole, vaikka jousitusta noissa tosiaan ei ole. Mutta taka-akseliputken paksuus vaikuttaa jo sinänsä rungon peruskäytökseen, ja sitä kautta sen soveltuvuuteen kuhunkin luokkaan. 40mm ja 50mm paksuudet ovat yleisimpiä, ja mä käytin juurikin tuota paksumpaa joka oli aika yleinen koko eri rungoissa. Ja onhan se taka-akseli laakeroitu runkoon kolmesta kohdasta, ja ne laakerit ovat säädettäviä, jolloin taka-akselin joustavuudella pystyy vaikuttamaan mekaaniseen pitoon. Muistaakseni siinä Monza-merkkisessä rungossa joka mulla oli pisimpään, oli kussakin laakeripukissa 6 kehäpulttia jotka voi kiristää enemmän tai vähemmän tiukemmalle, riippuen minkälaista tuntumaa tavoittelee. Joskus keskimmäisen laakeripukin saattoi jättää kokonaan löysälle, jolloin se pehmensi takapäätä ja lisäsi pitoa takapyöriin. Tai kukin laakeripukki omanlaiseensa momenttiin riippuen tosiaan radasta ja olosuhteista. Ja yleensä penkin lisätuet, eli lasikuituiseen penkkiin valtavalla prikalla/laatalla kiinnitettävät tukiraudat kiinnittyvät toisesta päästään juurikin uloimpien laakeripukkien kehälle, eli myös niitä käyttämällä pystyi vaikuttamaan auton takapään käytökseen.
- Anonyymi
Joku manuaalisesti ohjattava takapään leveys ratistakin, käyttäen jotain sway-bar juttua, nappulalla painamalla levenee takapää ;) Aina tarvittaessa jos on kova mutka tulossa.
Formuloissa on monestikin kaikenlaisia uusia keksintöjä joista toiset tallit valittavat ei ole kyllä sääntöjen mukaisia tuo juttu... - Anonyymi
Ferrarilla oli joskus spoiler, air-spoiler takasiivessä, aiheuttaa hirveät ilmapyörteet takana tulijalle että ei varmasti pääse suoralla sitten ohitse.
Vaikka toisessa ketjussa uhosin, etten kirjoita tänne mitään, niin ajattelin silti kirjoittaa hauskimpia tarinoita mitä olen kuullut tai lukenut Colin McRae:sta jonka kuolemasta tuli tällä viikolla 14 vuotta. Valitettavasti lähdettä mulla ei ole laittaa kaikkeen, sillä olen näitä kuullut tai lukenut aikojen saatossa esim. Youtube-videoista, foorumeilta, Wikipediasta, Dirt Rally -pelin tribuuttijutuista jne.
Kuvat kertovat varmaan enemmän kuin tuhat sanaa:
https://www.autocult.fr/wp-content/uploads/2015/09/subaru-legacy-rs-colin-mcrae-finland.jpg (Jyväskylä 1992)
https://www.motorsportweek.com/wp-content/uploads/2020/04/In-fact-he-was-trying-to-kick-the-hatch-closed-again-750x500.jpg (Ford-ajanjaksolta)
https://media.gettyimages.com/photos/colin-mcrae-of-great-britain-in-full-flight-on-his-way-to-winning-picture-id52010181 (Ilmeisesti Australiasta tämä)
Toi valkoinen Legacy vuoden 1992 Jyväskylässä on melkoinen tapaus. Muistaakseni Colin kaatoi auton kolme kertaa kyseisen rallin aikana, ja oliko eka kaato jo shakedown-testierikoiskokeella 😅 Kovin tärsky siihen tuli kuitenkin tilanteessa, missä Colin kaatoi Subarun nopeahkossa mutkassa, ja se pyöri kyljellään ns. barrell rollia useamman kierroksen, mutta pysähtyi pyörilleen ja matka jatkui maaliin asti vaikka väkisin, katto lytyssä ja tuulilasi pskana 😎
En nyt muista tapahtuiko tämä Subarulla vai Fordilla ollessa, mutta siihen aikaan tuli ralliin jotain uusia renkaita, joita tiimit testasivat ja saattoivat olla hieman epävarmoja tai epätietoisia niiden suorituskyvystä ennen ralleja. Tallikaveri Sainz ilmeisesti testasi erittäinkin säntillisesti, lähes yötä päivää niitä renkaita ja melkeinpä uuvutti mekaanikot työtahdillaan. Sen sijaan McRae vei autossaan kaksi eri seosta olevaa rengasta jonkun mäen päälle, vieritti ne alas, ja teki valintansa kisaan sen perusteella kumpi pyörii pidemmälle. Ja voittohan siitä kisasta tuli kotiin 😂 Ja hieman samaan kategoriaan menee jokin ralli, jossa McRae ajoi jonkun mutkan aivan äärirajoilla, mutta ei siinä tilanteessa ilmeisesti kaatanut autoa. Jälkikäteen totesi haastattelussa, että ei kuullut nuottia varmaksi oliko se "bad left" vai "flat left" joten päätti ikäänkuin "varmuuden vuoksi" ajaa sen kaasu pohjassa, mutta se oli merkitty nuotteihin juurikin "bad" mutkaksi 😃 Tosin saattoi olla yhtä hyvin oikealle kaartuva mutka, en muista varmaksi, mutta ei se ole tässä nyt olennaisin asia.
Ja vaikka tietyllä tavalla fanitan Colinia ja pidän jonkinlaisena idolina, niin pakko sanoa että se "if in doubt, flat out" asenne ei kuulu ilmailuharrastukseen eikä edes siviililiikenteeseen autolla. Sen kuolemaan johtaneen helikopteriturman syyhän oli ymmärtääkseni lentäjän eli Colinin ohjausvirhe liian matalalla lentäessä, ja asiasta tekee vielä ikävämmän se, että kyydissä oli hänen poikansa, ystävänsä ja tämän poika, jotka kaikki menehtyivät.
Rallissa toki tuo asenne teki hänestä legendan jo eläessään kun ajotapa oli vähän että tulos tai ulos. Itse en muista hänen mestaruuttaan 1995 kun olin suuren osan vuodesta 3-vuotias, mutta jäi hänen otteet Fordilla mieleen jo lapsuudessa kun seurasin Mäkisen, Grönholmin yms. ajoja joskus ysärin lopulla ja 2000-luvun alussa. Kauden 2001 päätöskisassa Walesissa Colin oli pistejohdossa, ja olisi voinut ajaa helpohkoon mestaruuteen silleen hieman varmistellen, mutta ajoikin ulos heti ekalla pätkällä ja Richard Burns korjasi potin. Ja tavallaan surullista sekin, että melko pian mestaruutensa jälkeen Burns sairastui aivokasvaimeen ja kuoli muistaakseni 2005. Hänen uraan tai sairauteen en ole kovin syvällisesti perehtynyt, mutta sama sairaus äidilläni oli, joten tiedän kyllä aika paljon miten se ihmiseen vaikuttaa, puhumattakaan parhaimmassa iässä olevan huippu-urheilijan tapauksessa. 😕
McRae eli kyllä koko elämänsä täysillä, ja lähtikin täältä omalla tyylillään saappaat jalassa, ja vähän rämistellen. Laji on toki täysin eri, eikä hän ole tietenkään kuollut, mutta mielestäni McRaessa oli jotain samaa kuin snooker-legenda Ronnie O' Sullivanissa, jota niin ikään fanitan jossain määrin. Molemmat sellaisia luonnonlapsia, rämäpäitä ja varsinkin Ronnie osaa halutessaan käyttäytyä erittäinkin "poliittisesti epäkorrektisti" joka yleensä vain lisää hänen karismaansa suuren yleisön silmissä. 😅Ja kuten olen monesti kuvaillutkin, niin entisenä karting-kuskina ja nykyään noiden online-kisojen harrastajana olen ihan päinvastainen kuski kuin Kilin-Colin. Melkeinpä voisin nostaa käden pystyyn ja tunnustaa, että sellaista "raakaa nopeutta" joillain pelaajillakin saattaa olla luonnostaan enemmän kuin mulla, mutta monet kerrat olen hyötynyt suuresti muiden ajovirheistä, kolareista, rengasrikoista yms. ja päätynyt leaderboardilla yllättävänkin korkealle.
Tosin kartingissa varsinkin alkuaikoina olin jatkuvasti jonkun kolarin osapuolena, mutta se meni enemmänkin sellaiseen "Maldonado" kategoriaan, kun en kuitenkaan mistään kärkisijoista ajanut älyttömällä riskillä. Ei ollut sellainen pelisilmä ja hahmottaminen vielä niin kehittynyt kuin kokeneimmilla kuskeilla. Yhden rungon ajoin kerran oikein kunnolla astetolkulla mutkalle, lasikuituinen penkki jossa oli 20kg lyijyä, repesi irti rungosta, ja muistaakseni penkki alkoi jotenkin sulamaan selän kohdalta kun se irrottuaan kosketti takana hehkuvaa kuumaa pakoputkea. Tämä tapahtui Kaanaan radalla, joka on varmaan yksi Suomen nopeimpia ellei nopein karting-rata. Pääsuoran päässä oli joku joukkokolari, ja kun yritin väistää tilannetta, niin oma autoni karkasi käsistä arviolta noin 80-90km/h vauhdissa, ja liukui tosiaan kylki edellä samaan kasaan 😬
Onneksi en koskaan satuttanut itseäni noissa ryminöissä, kuten en myöskään silloin kun myöhemmin lääkekänneissä kaaduin ullakon portaikon alas selälläni, osuen pers edellä neljään viritettyyn hiirenloukkuun jotka jäivät roikkumaan housuistani 😂 Enkä kaatuessani ikkunalasin läpi, en lennettyäni pyörän tangon yli alamäessä, en pudottuani tiilikaton läpi, en sammuttuani saunaan, en haimatulehdukseen mitenkään pysyvämmin, joten jokin syy siihen on että mun aikani ei ole vielä tullut. Onko se syy sitten joku sellainen, että joskus tulevaisuudessa esim. pelastan sattumalta jonkun hengen, olenko työssäni sen verran "tärkeä" että asioimalla kanssani monen pienituloisen henkilön tai perheen talousasiat eivät mene kuralle auton takia, löytyykö joskus kenties sellainen tyttöystävä kenen kanssa oikeasi suhde toimisi eikä olisi täysi kompromissi? Ken tietää 🙄
Jännää noin muutenkin, että kilpa-autoilussa monesti vaaditaan jonkun kuolema tai vakava onnettomuus, että turvallisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota. Jos ajatellaan formuloita, niin viimeisimpänä Jules Bianchin onnettomuus edesauttoi halo-kaaren tulemista pakolliseksi, ja se puolestaan on saattanut pelastaa monia kuskeja loukkaantumiselta tai kuolemalta. Esim. Leclerc 2018 Alfa Romeolla, Grosjean viime vuonna Bahrainissa kun ajoi kirjaimellisesti kaiteiden läpi auton katketessa ja syttyessä tuleen, Hamiltonin ja Verstappenin kolari viime kisassa kun Hamiltonin kypärään jäi pienet renkaanjäljet halosta huolimatta jne.
Aikoinaan myös Sennan kuolema poiki paljon turvallisuuteen liittyviä parannuksia, samoin Nascarissa Dale Earnhadtin kuolema 2001 joka olisi _ehkä_ ollut vältettävissä jos olisi käyttänyt Hans-niskatukea joka oli siihen aikaan vapaaehtoinen varuste, mutta pian Dalen kuoleman jälkeen tuli pakolliseksi. Henri Toivosen kuolema 1986 käytännössä sinetöi B-ryhmän kieltämisen josta voi olla toki montaa mieltä, mutta pakkohan niille pyörillä kulkeville palopommeille oli jotain tehdä.
Indycarissa Dan Wheldon, vuoden 2005 IRL-sarjan mestari ja Indy500-voittaja, jäi kaudeksi 2011 työttömäksi kuskiksi, mutta osallistui vain Indyyn jonka voitti ihan pikkutiimin rupukalustolla. Pitkin vuotta kuitenkin Wheldon teki Dallaralle kehitystyötä uusien runkojen suhteen, kun säännöt ja autot muuttuivat kaudeksi 2012 varsin radikaalisti. Uusissa rungoissa oli esim. takapyörien takana eräänlaiset suojat, jotka ehkäisivät ilmalentoja tai renkaasta kimpoamisia. Ja mikä tekee asiasta ironisen, niin Wheldon osallistui kauden 2011 päätöskisaan Las Vegasissa otettuaan vastaan jonkinlaisen haasteen, josta esim. Kimi Räikkönen ja moni Nascar-kuski kieltäytyivät. Ei-vakituisen Indycar-kuskin tuli lähteä viimeisenä kisaan, ja jos olisi voittanut, niin palkintona oli muhkeat 5 miljoonaa dollaria. Mutta olikohan reilut 10 kierrosta ajettu kun suunnilleen puolet yli 30 auton gridistä ajautui joukkokolariin ja näistä ainoastaan tämä Wheldon kuoli, auton kimmottua edellä spinnaavan renkaasta, lentäen ohjaamo edellä radan ulkoreunan aidan pylvääseen. Kisahan keskeytettiin eikä siitä jaettu pisteitä, eikä siellä kukaan pahemmin juhlinut, ei edes mestaruutensa varmistanut Franchitti. Mutta jos mietitään turvallisuuden kehittymistä lajissa, niin Wheldonin sinänsä "turha" kuolema sekä sitä ennen tekemä kehitystyö uusien runkojen suhteen, on puolestaan saattanut pelastaa monen kuskin hengen viime vuosina. 🙄 Mystisiä juttuja nämä, keiden selviämisillä ja keiden kuolemilla on ollut loppujen lopuksi jokin isompi tarkoitus 🤨🍄- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Ja kuten olen monesti kuvaillutkin, niin entisenä karting-kuskina ja nykyään noiden online-kisojen harrastajana olen ihan päinvastainen kuski kuin Kilin-Colin. Melkeinpä voisin nostaa käden pystyyn ja tunnustaa, että sellaista "raakaa nopeutta" joillain pelaajillakin saattaa olla luonnostaan enemmän kuin mulla, mutta monet kerrat olen hyötynyt suuresti muiden ajovirheistä, kolareista, rengasrikoista yms. ja päätynyt leaderboardilla yllättävänkin korkealle.
Tosin kartingissa varsinkin alkuaikoina olin jatkuvasti jonkun kolarin osapuolena, mutta se meni enemmänkin sellaiseen "Maldonado" kategoriaan, kun en kuitenkaan mistään kärkisijoista ajanut älyttömällä riskillä. Ei ollut sellainen pelisilmä ja hahmottaminen vielä niin kehittynyt kuin kokeneimmilla kuskeilla. Yhden rungon ajoin kerran oikein kunnolla astetolkulla mutkalle, lasikuituinen penkki jossa oli 20kg lyijyä, repesi irti rungosta, ja muistaakseni penkki alkoi jotenkin sulamaan selän kohdalta kun se irrottuaan kosketti takana hehkuvaa kuumaa pakoputkea. Tämä tapahtui Kaanaan radalla, joka on varmaan yksi Suomen nopeimpia ellei nopein karting-rata. Pääsuoran päässä oli joku joukkokolari, ja kun yritin väistää tilannetta, niin oma autoni karkasi käsistä arviolta noin 80-90km/h vauhdissa, ja liukui tosiaan kylki edellä samaan kasaan 😬
Onneksi en koskaan satuttanut itseäni noissa ryminöissä, kuten en myöskään silloin kun myöhemmin lääkekänneissä kaaduin ullakon portaikon alas selälläni, osuen pers edellä neljään viritettyyn hiirenloukkuun jotka jäivät roikkumaan housuistani 😂 Enkä kaatuessani ikkunalasin läpi, en lennettyäni pyörän tangon yli alamäessä, en pudottuani tiilikaton läpi, en sammuttuani saunaan, en haimatulehdukseen mitenkään pysyvämmin, joten jokin syy siihen on että mun aikani ei ole vielä tullut. Onko se syy sitten joku sellainen, että joskus tulevaisuudessa esim. pelastan sattumalta jonkun hengen, olenko työssäni sen verran "tärkeä" että asioimalla kanssani monen pienituloisen henkilön tai perheen talousasiat eivät mene kuralle auton takia, löytyykö joskus kenties sellainen tyttöystävä kenen kanssa oikeasi suhde toimisi eikä olisi täysi kompromissi? Ken tietää 🙄
Jännää noin muutenkin, että kilpa-autoilussa monesti vaaditaan jonkun kuolema tai vakava onnettomuus, että turvallisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota. Jos ajatellaan formuloita, niin viimeisimpänä Jules Bianchin onnettomuus edesauttoi halo-kaaren tulemista pakolliseksi, ja se puolestaan on saattanut pelastaa monia kuskeja loukkaantumiselta tai kuolemalta. Esim. Leclerc 2018 Alfa Romeolla, Grosjean viime vuonna Bahrainissa kun ajoi kirjaimellisesti kaiteiden läpi auton katketessa ja syttyessä tuleen, Hamiltonin ja Verstappenin kolari viime kisassa kun Hamiltonin kypärään jäi pienet renkaanjäljet halosta huolimatta jne.
Aikoinaan myös Sennan kuolema poiki paljon turvallisuuteen liittyviä parannuksia, samoin Nascarissa Dale Earnhadtin kuolema 2001 joka olisi _ehkä_ ollut vältettävissä jos olisi käyttänyt Hans-niskatukea joka oli siihen aikaan vapaaehtoinen varuste, mutta pian Dalen kuoleman jälkeen tuli pakolliseksi. Henri Toivosen kuolema 1986 käytännössä sinetöi B-ryhmän kieltämisen josta voi olla toki montaa mieltä, mutta pakkohan niille pyörillä kulkeville palopommeille oli jotain tehdä.
Indycarissa Dan Wheldon, vuoden 2005 IRL-sarjan mestari ja Indy500-voittaja, jäi kaudeksi 2011 työttömäksi kuskiksi, mutta osallistui vain Indyyn jonka voitti ihan pikkutiimin rupukalustolla. Pitkin vuotta kuitenkin Wheldon teki Dallaralle kehitystyötä uusien runkojen suhteen, kun säännöt ja autot muuttuivat kaudeksi 2012 varsin radikaalisti. Uusissa rungoissa oli esim. takapyörien takana eräänlaiset suojat, jotka ehkäisivät ilmalentoja tai renkaasta kimpoamisia. Ja mikä tekee asiasta ironisen, niin Wheldon osallistui kauden 2011 päätöskisaan Las Vegasissa otettuaan vastaan jonkinlaisen haasteen, josta esim. Kimi Räikkönen ja moni Nascar-kuski kieltäytyivät. Ei-vakituisen Indycar-kuskin tuli lähteä viimeisenä kisaan, ja jos olisi voittanut, niin palkintona oli muhkeat 5 miljoonaa dollaria. Mutta olikohan reilut 10 kierrosta ajettu kun suunnilleen puolet yli 30 auton gridistä ajautui joukkokolariin ja näistä ainoastaan tämä Wheldon kuoli, auton kimmottua edellä spinnaavan renkaasta, lentäen ohjaamo edellä radan ulkoreunan aidan pylvääseen. Kisahan keskeytettiin eikä siitä jaettu pisteitä, eikä siellä kukaan pahemmin juhlinut, ei edes mestaruutensa varmistanut Franchitti. Mutta jos mietitään turvallisuuden kehittymistä lajissa, niin Wheldonin sinänsä "turha" kuolema sekä sitä ennen tekemä kehitystyö uusien runkojen suhteen, on puolestaan saattanut pelastaa monen kuskin hengen viime vuosina. 🙄 Mystisiä juttuja nämä, keiden selviämisillä ja keiden kuolemilla on ollut loppujen lopuksi jokin isompi tarkoitus 🤨🍄Voisit järjestää maillasi mt-ongelmaisten peltoauto-Grand Prixin, vai mitä?
Anonyymi kirjoitti:
Voisit järjestää maillasi mt-ongelmaisten peltoauto-Grand Prixin, vai mitä?
Voi kuule, nollari-vuosikymmenellä pellolla ajettiin juurikin jonkinlaisia kisoja mankilla, ja esim. 1981 Escortilla ja parilla vanhalla Skodalla jotka olivat myöhemmin yritykseni yhtenä alkupääomana 😃 Mt-ongelmista on paha mennä sanomaan muuta kuin omalta osaltani, ja niitä tuskin tarvitsee tässä kerrata.
Ei käsittääkseni silloisilla kavereillani ole ollut mitään ongelmia kun ovat oikein käyneet armeijan, käyvät ihan oikeissa töissä ja jotkut ovat perheellisiäkin 🙃
- Anonyymi
Onko rally kuskeilla alkkarit ruskeat kisan jälkeen?
Itsellä ei ole koskaan ollut, mutta olen kyllä lukenut että moni formula- ja rallikuski on myöntänyt, että joskus on ollut pakko tehdä tarpeensa auton ratissa. Tuossa ylempänä kun kirjoitin McRaesta, niin muistan lukeneeni sellaisenkin tarinan, että jossain aavikkorallissa, varmaankin Dakar- tai Safari-rallissa, Colin herätti yleisön keskuudessa suuresti hilpeyttä kun ajoi yhdellä kädellä virtsaten samalla johonkin astiaan tai pulloon ja heitti kuset ikkunasta ulos 😃
- Anonyymi
No hyvä on. Miksi teit tuon aloituksen, vaikka et kaikkeen osaa vastata?
Koska mussa taitaa olla miestä myöntämään jos en tiedä jotain asiaa ihan vedenpitävästi tai se on mielipide/makuasia. Esim. Henkan kuolemasta ei taida kenelläkään olla satavarmaa tietoa, mutta eri skenaarioita on mielenkiintoista pohtia. Tai jos puhun mikroauton tai rallipelin autojen setupeista, niin en väitä että ne toimisi kaikilla. Kaverin kanssa kun ajettiin aikoinaan muutama joukkuekisa, niin auto meni lähes aina ihan uusiksi erien välissä. Suunnilleen samoja aikoja ajettiin, mutta luontainen ajotapa eri kuskeilla voi olla hyvinkin erilainen. Tai yhden toisen kaverin kanssa kun ollaan pelattu rallia, niin siinäkin huomaa eron miten erilaiset autot sopii kummallekin. Toinen vie jotain takavetoista Lancia Stratosta järjettömässä hallitussa luisussa ja ajaa etuvetoisilla välillä päin ulkokurvin kiviä tai puita. Mä taas taiteilen takavetoisilla kieli keskellä suuta, ja runttaan etuvetoiset ja nelivetoiset nokka edellä läpi mutkien, ja olen yleensä voittanut niillä. Ei kaikkeen ole yhtä oikeaa vastausta 🤷♂️ Paitsi siihen että Markku Alen on kovin ja coolein äijä mitä tiedän. Eiks niin hei. 😎
- Anonyymi
Ookko homo?
- Anonyymi
Laajasalon enohahmo piggystä voi jotain päätellä?
Se olisi Jyskälän MM-ralli tänä viikonloppuna. Mä en ole koskaan käynyt paikan päällä katsomassa kisaa, vaikka joitain rallikuskeja (ei sentään WRC) tunnen työjuttujeni kautta ja laji kiinnostaa noin muutenkin. En mä tiedä, mä en ole koskaan saanut paljoakaan irti muiden kisaamisen katselusta, enhän mä ole "urani" jälkeen käynyt karting-kisojakaan katsomassa kuin ehkä kerran tai pari 🙄
Ketä veikkaatte voittajaksi tai menestyjiksi? Itse sanoisin, että voittotaistelu tultaneen käymään Rovanperän, Tänakin ja mahdollisesti Lapin kesken. Tietenkään Ogieria ei ikinä, missään tilanteessa, pidä jättää pois laskuista. Jyväskylä ei käsittääkseni ole Ogierin vahvin ralli kalenterissa, mutta mies on kyllä mestari hyödyntämään muiden mahdollisen epäonnen, ajovirheet, tekniset viat yms. yleensä hyvinkin tasaisella ja virheettömällä ajolla. Itse kannustan Lappia eniten ja hän on yleensä ollutkin hyvä Jyväskylässä, mutta pieni tauko WRC:stä voinee antaa tasoitusta Toyota-tallikavereille Rovanperälle, Ogierille, Evansille ja Katsutalle. Varsinkin Rovanperä vaikuttaisi olevan tämän hetken kenties kuumin nimi, mutta mä en ole ainakaan vielä erityisemmin syttynyt hänestä tai alkanut fanittamaan. Liekö jotain kateutta, että itseäni 9 vuotta nuorempi kloppi ajaa WRC:ssä huipputasolla 😂 Ford-kuskien menestykseen en jaksa uskoa, tuntuu että Wilsonin Fiesta-vuokraamon kalusto on sen verran jäljessä Toyotasta ja Hyundaista tällä hetkellä, ja näkeehän sen kun katsoo esim. Sunisen ja muiden otteita viime aikoina. Noin muutenkin Fiestat on vähän sellaisia noloja mt-rasseja. Hyhhyh. 😒 Tai ainakin näin olen kuullut mulle kerrottavan.
Jyväskylä ei ole noissa peleissäkään ollut ikinä mun vahvin ralli, jotenkin noi nopeat sorarallit kuten Suomi ja Puola ei sovi parhaiten mun ajotapaani tai vahvuuksiini virtuaalirallikuskina, Australia ehkä pienenä poikkeuksena. Ja toki se vaikuttaa todella paljon, minkä ryhmän autolla siellä joutuu ajamaan. Ihan eri asia ajaa jollain säyseällä 90-luvun nelivetoisella A-ryhmäläisellä kuin vaikkapa jollain takavetoisella historic-luokan Lancia 037:lla joka sinänsä kyllä on yksi historian upeimpia ralliautoja. Noin muutenkin aika huvittavaa, että mä olen kohta pari vuotta vähintään viikottain, usein päivittäinkin, pelannut noita avoimia päivä-, viikko- ja kuukausihaasteita, joissa siis ajetaan joko yksi pätkä, yksi ralli (yleensä 6-10 pätkää) tai 3-5 rallia kukin omaan tahtiinsa ja maalissa sitten näkee mihin on päätynyt leaderboardilla. Vasta viime viikonloppuna tutustuin noihin livekisoihin, eli joku on porukan "host" joka määrittelee kisakauden joka sitten ajetaan reaaliajassa, ja kunkin rallin loppusijoituksesta jaetaan pisteitä. Aika paljon on ranskalaisia ja brittejä pelaamassa, mutta välillä näkee muitakin kenellä on Suomen lippu nimimerkin vierellä. Ja noi vasta mielenkiintoisia kisoja onkin, ihan eri asia kuin ajaa pelkästään kelloa vastaan tai tahkota tylsää uratilaa, jota tosin en ole hetkeen edes pelannut kun olen voittanut mestaruuden tasolla Elite eli tekoälyn 4/5 tasoa vastaan. Aika usein kisaformaatti on suht nopeatempoinen, eli tyyliin 3 rallia ajetaan kaikkinensa, ja kussakin yleensä vain pari pätkää. 8 pelaajaa niissä lobbyissa on maksimimäärä, ja välillä olen voittanut mestaruuksia ja välillä ollut joissain ralleissa aivan vastaantulija 😅 Itse asiassa eilen illalla voitin mestaruuden olemalla kolmessa rallissa kolmas, eli en voittanut yhtään rallia, mutta ilmeisesti kunkin kisan voittaja suoriutui huonosti kahdessa muussa kisassa. Eli vähän tälleen Ogierin tai Loebin tyylillä napsin pisteitä ja korjasin lopussa potin 😁 Rallicross paljon intensiivisempänä, hieman kontaktilajinakin, on hieman erilaista mutta viihdyttävää sekin muita oikeita pelaajia vastaan. Huomaa että jotkut ovat todella likaisia ja härskejä otteissaan (kukapa ei sopivan paikan tullen), ja jotkut osaavat jättää tilaa ohitustilanteissa, eivät taklaa ns. kalanpyrstötaktiikalla ketään.
Jos innostun viikonlopun aikana kuvaamaan onboard-videoita rallipelistä, niin saa heittää ehdotuksia minkälaisella autolla päästelen Jyväskylässä 😃 Todennäköisesti kuvaan videon tai videoita joka tapauksessa jakaakseni ne muualle, mutta otetaan nyt tätäkin kautta ehdotuksia vastaan. Valitettavasti nykypäivän WRC-autoihin pelillä ei ole lisenssiä, mutta siitä huolimatta tuo Dirt Rally 2.0 on varsinaisiin virallisiin WRC-peleihin verrattuna huomattavankin realistinen, paikoin armoton, ja siihen oleelliseen eli ajamiseen painottuva simulaattori. Itse asiassa WRC-sarjan, kuten ei F1-sarjankaan pelejä mulla ei ole yhtään. Varmasti ihan hauskaa arcade-tyylisempää viihdettä jota voi pelata myös gamepadilla esim. kaveriporukassa suht matalalla kynnyksellä, mutta itse en ole pitänyt erityisen kiinnostavina.Pelasin äsken rallicrossia 5 kisan "kauden", joka ajettiin livenä yhteen soittoon ja nyt silmät ja kädet huutaa hoosiannaa 😅 Kussakin kisassa oli neljä alkuerää (4 kierrosta), semifinaali ja finaali (6 kierrosta kumpikin), joten 140 kierrosta tuli ajettua, ja kun radat on yleensä vähän yli tai alle kilometrin pituisia, niin 140km voisi sanoa kokonaisajomääräksi, eikä niissä areenoissa pitkiä suoria pahemmin ole 😅
Olin loppupisteissä sijalla 3./8. eli ihan ok. Olin muistaakseni kolmesti kolmas, kahdesti neljäs, ja voitin muutaman yksittäisen erän tai finaalin joista sai lisäpisteitä. Kovin oli kansainvälinen ilmapiiri, sillä mun lisäksi oli pelaajia muistaakseni 🇧🇻, 🇨🇵, 🇬🇧, 🇪🇸, 🇱🇹, 🇺🇲 maista. Ranskalaisia oli kai kaksi. Kisat ajettiin 🇸🇪, 🇨🇵, 🇬🇧, 🇪🇸 ja 🇧🇻 radoilla jotka on siis ihan oikeasti olemassa ja mallinnettu peliin hyvin yksityiskohtaisesti.
Ajoin neljä kisaa Subarulla, mutta ekan eli Ruotsin sellaisella kuulemma vähän nololla mt-rassilla eli Ford Fiestalla. Yllättävää kyllä Subaru on 75kg kevyempi ja itse tykkään sen hitusen pidemmästä akselivälistä verrattuna esim. Fiestaan. Pysyy nopeissa kaarteissa paremmin näpeissä ja mun ajotapa on muutenkin vähän sellanen renkaisiin "nojaava" niin uskoisin voittaneeni nopeissa kaarteissa sen minkä neulansilmissä saatoin hävitä kun taiteilin ne käsijarrun avulla läpi parhaani mukaan 😃 Ja ennen kaikkea vältin suurimmalta osin turhat kolarit ja pyörähdykset, vaikka toki niitäkin väistämättä mahtui jokunen noin moneen lähtöön / kierrokseen. Mutta en keskeyttänyt yhtään lähtöä, en kokenut yhtään rengasrikkoa, enkä saanut paljoakaan aikasakkoja esim. rataviivojen ylityksestä, niin se toi lopulta pronssimitalin vaikka vauhti sinänsä olikin vähän keskinkertaista. Mielestäni Subaru oli silti ihan hyvissä säädöissä ja eri ratojen välillä ei tarvinnut tehdä mitään isoja muutoksia, kun hyväksi havaitut perussäädöt on jo olemassa ja tallennettuna.
Tää on vaan autourheiluu hei 😎Sikäli kun ketään kiinnostaa, niin kuvasin tuossa rallivideon ja uppasin Youtubeen. https://www.youtube.com/watch?v=66-ueENYkMY
Ajoin tosiaan 80-luvun alun takavetoisella, keskimoottorisella ja turboahdetulla Renault 5:llä asfalttipätkän Saksassa. Luonnollisesti absit, luistonestot sun muut oli pois käytöstä. Auringonvalo häikäisi tuossa ihan oikeastikin, mutta kuvanlaatu olisi voinut olla hitusen parempi jos olisin säätänyt telkkarin kirkkautta pienemmälle ja käyttänyt puhelimessa vähemmän zoomia, mutta menköön noinkin. Ei siinä oikeastikaan kauhean pitkälle näe, vaan pitää luottaa nuotteihin ettei mutkat ns. hyppää silmille.
Toi auto on konstruktioonsa nähden yksi mun suosikeista, vaikka noin yleisesti ottaen olen takavetoisilla vähän oman mukavuusalueen ulkopuolella kuten olen kertonutkin. Mutta eipä sitä mukavuusalueella ajellessa kehitykään. Mun mottoni noissa peleissä on että joko voitan tai sitten opin 🤷♂️
En tiedä miten perus Kimi Räikkösen nimeltä tietävä kilpa-autoilumaallikko osaa noita linjoja tai auton käyttäytymistä hahmottaa, mutta toi on säädetty aika tiukaksi ja kaarrepitoa maksimoiden. Asfaltilla ajaessa perä ei voi olla täysin lukittu, mutta oli tossa aika tiukat lukot jopa asfaltille. Lisäksi maavaraa alas, iskarit, jouset ja kallistuksenvakaajat jäykemmälle mutta takapäästä vähemmän jäykemmälle. Negatiivista camberia aika paljon joka nurkkaan, ja muistaakseni eteen laitoin haritusta 0,2 astetta ja taakse aurausta samaiset 0,2 astetta. Mun ajotapahan on tollanen enemmänkin renkaisiin nojaava kuin luisteleva, ja jotenkin etupainotteinen melkeinpä autosta riippumatta.
Ja se pitää näissä toki huomioida, että ihan "tosissaan" pelatessa ajolinjat on monesti paljon rajumpia ja limiitillä ajaessa voi joskus mutkat mennä vähän leveäksi ilman että se välttämättä vesittää koko pätkän aikaa tai rikkoo autoa. Noita videoita kuvatessa olen pyrkinyt ajamaan mahdollisimman siististi ilman mitään hölmöjä kolhuja tai spinnailuja, ja siten toi antaa kai aika realistisenkin kuvan. Oikea ralli kun ei ole pelin fysiikkamoottorin rajojen kokeilua, eikä renkaita vaihdeta nappia painamalla 30 sekunnin aikasakon kera 😁- Anonyymi
Peniksesi pituus senteissä?
Se ei liity kilpa-autoiluun, mutta on mulla kai sen verran ballseja, että A-ryhmäläinen nelivetoinen, noin 320hp Ford Escort RS Corsworth pysyi viime viikolla hyppysissä Argentiinan karkeilla ja kuoppaisilla teillä: https://www.youtube.com/watch?v=u9Vd6j8cey8
Videon voi katsoa jos huvittaa, ja sen voi myös skipata jos aihepiiri tai kuski ärsyttää. Ja säästän oman monologini tässä kohtaa siihen, jos joku jotain kommentoi videoon liittyen 😃 Kyllähän mulla asiaa riittäisi 90-luvun Fordeista, enkä mä ihan oletus-setupeilla rymistellyt tuota pätkää läpi 😅
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 814462
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1164142BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1693181Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582557Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main222508Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?682429- 1622407
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome572304Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422117- 522042