Ajattelin ostaa edullisen 21-vaihteisen maastopyörän Prismasta (299 eur). Sen käyttöopasta lukiessani kuitenkin pelästyin kun siinä mainittiin että pyörä kannattaisi huollattaa 1-2 krt vuodessa. Aikaisemmin minulla on ollut 3- ja 7-vaihteisia city-pyöriä, jotka ovat kestäneet 5-10 vuotta ilman ammattilaisen huoltoa; kunhan olen itse joskus vaihtanut ja öljynnyt ketjut, säätänyt vaihteita ja tehnyt jotain pikkuvirityksiä, ja itse en kuitenkaan ole mikään tekniikan ihmelapsi. Maastopyörän erilainen vaihteisto sen sijaan ei ole minulle ennestään tuttu, joten mietinkin, että pystyisikö sellaista pyörää käyttämään samalla tavalla 5-10 vuotta ilman mitään kalliita ammattilaisen tekemiä vuosihuoltoja? Huollot maksaisivat muutamassa vuodessa moninkertaisesti enemmän kuin halvan pyörän ostohinta. Onko täällä mitään kokemuksia tai näkemyksiä asiasta?
Kestääkö maastopyörä vuosien käyttöä ilman ammattilaisen tekemiä huoltoja?
34
1568
Vastaukset
- Anonyymi
Kolmensadan pyörä ei kestä huollettunakaan vuosien käyttöä. Tai ainakin huoltokustanukset karkaavat suhteessa pyörän hintaan.
- Anonyymi
Kyllä mulla kestää käin kesäisin sillä kaupassa satunnaisesti muutaman kilsan
Vähintään tuon vaihteiston säätäminen olisi hyvä opetella tekemään, että välttyy käynneistä huoltoliikkeessä.
Tuon hintaisen pyörän osat ovat lähtökohtaisesti "ei niin hyviä", kun tuotantokustannukset on puristettu mahdollisimman alas.
Varmasti eri laakereissa yms. tulee ensimmäisenä ongelmia, näiden tiukkuutta yms. voisi olla hyvä oppia seuraamaan (etenkin pyörän navan laakereiden, etteivät ole liian tiukalla/löysällä).
Myös pinnojen keskinäinen samansuuruinen jännitys olisi hyvä koittaa käsin läpi kerran/pari vuodessa.
Muuten pyörän huolto on paljon sen puhtaanapitämistä, öljyämistä ja eri muttereiden kiinnipysymisen varmistamista yms.
Eli jos tuon hintaisen (taikka kalliimmankin) pyörän olet ostamassa etkä meinaa sitä huollossa käyttättää, niin tiettyjä perusasioita kannattaa opetella itse tekemään, siis jos pyörää olisi tarkoitus käyttää pidempään.- Anonyymi
Juu, ihan juuri noin :)
Vaikka ostaisit tonnin pyörän, niin edelleen ihan samat asiat tulee vastaan.. Itse kannattaa opetella nuo tuossa yllä mainitut asiat tekemään.
- Anonyymi
Hyvin kestää 5-10 vuotta. Ajokilometrit ovat tärkeämpi huoltojen määrittämiseen kuin aika.
- Anonyymi
Juu, jos se pyörä nojaa 6 vuotta autotallin seinään, niin ei se paljon huoltoja kaipaa.
- Anonyymi
Ketjuvaihteiden säätämistä kammoksutaan turhaan ja laadukasta vaihteistoa ei tarvitse edes säädellä yleensä, vaijerin kiristystä voi vaatia joskus. Ehjä öljytty vaijeri, puhtaat ketjut ja rattaan ja helppo homma. Jos ei kohdalleen mene se on rikki tai voimansiirto kulunut.
- Anonyymi
Helpompi sitä ketjuvaihdetta on huoltaa kuin niitä pirun napavaihteita.
- Anonyymi
Jos ei aio pyöräillä talvella, pyörän ympärille kannattaa laittaa näkyvät aurausmerkit. Näin sitä ei aurata ruttuun runsaslumisenakaan talvena.
- Anonyymi
Maastopyöräreiteillä märissä oloissa kalliilla täysjousitetulla pyöräilevät huollattavat pyörän ainakin neljästi kauden aikana, siis ihan oikealla ammattilaisella.
Usein kuulee väitettävän, että esim Helkaman Jääkäri kestää mitä vaan. Todellisuudessa Puolustusvoimien pyörät ovat jatkuvan huollon kohteena. Ne kestää, kun niitä hoidetaan. - Anonyymi
No jos vanteet alkaa vipottaa ja laakerit rouskumaan, sit kannattaa ostaa uusi tilalle?
- Anonyymi
Halpaa polkupöörää ei juuri kannata huoltaa, eikä tarvitse. Jos napa ryhtyy murisemaan niin murkinaa vaan rinnan alle. Kaikki varmuuden vuoksi rihtaamisetkin on syytä unohtaa, jos napa ryhtyy hannaamaan vastaan, ja se on kuulalaakereilla täytetty, se on itsekin helppo avata jos on kärsivällisyyttä. Usein ne on tehtaan jäljiltä huonossa rasvassa ja joskus liian tiukkaan kiristetty. Avaa kartioavaimilla varovasti ja käsillä on hyvä olla magneettilautanen johon on helppo poimia varisevat kuulat. Sitten vaan perusteellinen putsaus, laakerirasvaa laakerikehälle ja painelee laakerikuulat sopivalle etäisyyksille kehälle. Rasvaa päälle ja napa kiinni. Sitten alkaa hermoja kysyvä osuus. Herkistely. Ei saa tuntua nykimistä sormissa kun kun sormien välissä pyöritteleepi. Pyöriminen täytyy tuntua vapaalta ja herkältä. Kun kaikki on kohdillaan huomaa eron entiseen. Niin on kevyttä pyöräillä että a’vot!
- Anonyymi
Prisman Jupiter joustokeulalla 299 euroa? Alkaa olla kaikki halvinta mahdollista ja tuo keula käyttökelvoton jo uutena… Pyöriä joita näkee roskalavoilla pyörävarastojen siivoamisten jälkeen.
- Anonyymi
Jupiter Raptor 29".
Jos se kestäisi vaikkapa 5 vuotta ilman yhtäkään ammattilaisen tekemää huoltoa, niin olisi rahansa väärti. Jos puolestaan joku ostaa vaikka 1000 euron pyörän ja laittaa 100 euroa vuodessa huoltoihin, niin viidessä vuodessa pelkkä vuosikustannus on se 300 euroa. Voisi siis ostaa uuden Prisman pyörän vaikka joka vuosi. Vaikka ei tarvisi, koska kyllä se nyt sen 5 vuotta kestänee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jupiter Raptor 29".
Jos se kestäisi vaikkapa 5 vuotta ilman yhtäkään ammattilaisen tekemää huoltoa, niin olisi rahansa väärti. Jos puolestaan joku ostaa vaikka 1000 euron pyörän ja laittaa 100 euroa vuodessa huoltoihin, niin viidessä vuodessa pelkkä vuosikustannus on se 300 euroa. Voisi siis ostaa uuden Prisman pyörän vaikka joka vuosi. Vaikka ei tarvisi, koska kyllä se nyt sen 5 vuotta kestänee.Kestää ja kestää. Mitä enemmän ajaa sen huonommin kestää. Tuskin niin pöljää onkaan, että suosittelee noita ritsoja kovempaan käyttöön. Jotakin voi päätellä siitäkin, että kun enemmän pyöräilee, niin aina sitä siirtyy parempaan pyörään.
Vähän pyöräilevälle halpispyörä on varmasti oikein kestävä vaihtoehto. Silloin ei ole edes mitään järkeä ostaa hyvää pyörää. - Anonyymi
Halpa ja heikko joustokeula voi olla jopa hengenvaarallinen, jos hajoaa vauhdissa.
Anonyymi kirjoitti:
Halpa ja heikko joustokeula voi olla jopa hengenvaarallinen, jos hajoaa vauhdissa.
Monasti nuo halvat joustokeulat eivät ole niinkään heikkoja, vaan huonosti tarkoituksessaan toimivia sekä painavia.
Eli halpa joustokeula on laitettu pyörään vain myyntiä edistämään, ei polkupyörän ominaisuuksia parantamaan.
Ensimmäisten oikeasti toimivien (ilma)joustokeulojen hinnat lähtevät 150-200€:n luokasta, mutta silloinkaan ei mitään huippukeulaa pyöräänsä tosiaankaan vielä saa (etenkään paino ei juuri laske noihin totaalisiin halpiksiin nähden vaikka ominaisuudet paranevatkin) ja oikeasti hyvien keulojen hinnat lähtevät tuosta 500€:sta ylöspäin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jupiter Raptor 29".
Jos se kestäisi vaikkapa 5 vuotta ilman yhtäkään ammattilaisen tekemää huoltoa, niin olisi rahansa väärti. Jos puolestaan joku ostaa vaikka 1000 euron pyörän ja laittaa 100 euroa vuodessa huoltoihin, niin viidessä vuodessa pelkkä vuosikustannus on se 300 euroa. Voisi siis ostaa uuden Prisman pyörän vaikka joka vuosi. Vaikka ei tarvisi, koska kyllä se nyt sen 5 vuotta kestänee.No, mulla on vajaan 2000,- hybridi. Siitä ei ole korjattu mitään ylimääräistä 5 vuoden aikana, vain kuluvia osia. Voimansiirto ääntelee hiukan jo mutta vaihtaa edelleen oikein hyvin. On kuitenkin merkki, että edessä on kalliimpi remppa. Ei mahdottoman hintainen kuitenkaan, jos kaikki laittaa niin kolmisen sataa. Teräksinen eturatas näyttää kuitenkin olevan ihan ok, takapakka on hiukan kulunut ja voi mennä ihan jopa sillä.
Mitä on mennyt? Parit ulkorenkaat (ei rengasrikkoja, Marathon plussat), kolmannet jarrupalat menossa, yhdet levyt, kolmet ketjut, ei yhtään vaijeria (vaihdevaijerin kuitenkin vaihdoin) ja siinäkös ne olikin?
Talvella en aja, keväästä syksyyn työmatkat 15 km sivu jos ei ihan kurja keli ole, lenkkejä 15-30 kilsaa 2-3 krt. viikko ja ihan hyötyajoja, kaupunkiin kaupoille yms.
Mitään "ylimääräistä" ei ole siis ollut, keskiötä, napoja, ohjauslaakeria, polkimia, rihtaamisia yms. Takakiekon voisi kyllä käydä rihdauttamassa, pari milliä vippaa mutta menköön tämän kesän, ehkä sitten kun pyörän syksyllä puran ja huollan. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Monasti nuo halvat joustokeulat eivät ole niinkään heikkoja, vaan huonosti tarkoituksessaan toimivia sekä painavia.
Eli halpa joustokeula on laitettu pyörään vain myyntiä edistämään, ei polkupyörän ominaisuuksia parantamaan.
Ensimmäisten oikeasti toimivien (ilma)joustokeulojen hinnat lähtevät 150-200€:n luokasta, mutta silloinkaan ei mitään huippukeulaa pyöräänsä tosiaankaan vielä saa (etenkään paino ei juuri laske noihin totaalisiin halpiksiin nähden vaikka ominaisuudet paranevatkin) ja oikeasti hyvien keulojen hinnat lähtevät tuosta 500€:sta ylöspäin.On aikoinaan uutisoitu siitä että heikko josotkeula hajosi ajon aikana ja seurauksena oli kuolema. Halpa ei tosin tarkoita aina huonoa tai heikkoa, mutta todennäköisyys sille on varmasti suurempi kuin kallimmissa malleissa.
- Anonyymi
Prisman Jupiterin hinnalla ei saa edes laatuvaihteistoa. Niiden pyörien hinnat on siellä 4-5 tuhatta ja kulutuskesto aivan sama.
- Anonyymi
Siis kulutuskesto 4-5 tonnin pyörällä sama kuin Prisman 300 euron pyörällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kulutuskesto 4-5 tonnin pyörällä sama kuin Prisman 300 euron pyörällä?
Osasarjat ja kevyemmät osat ja runko noissa yleensä maksavat. Halpa ja painava markettirunko saattaa olla jopa kestävämpi kuin hiilikuituinen hipomalli. Toki jos haluaa todella kestävää tekniikkaa niin rakentaa itse teräsrunkoinen täysjäykän fixin dh-vanteilla.
- Anonyymi
Noin kauan olet huoltanut pyöräsi ja nyt koet tämän ongelmaksi? Sinähän olet ammattilainen. Ei se pyörä mikään avaruusraketti ole, mitä huoltamisen vaativuuteen tulee.
- Anonyymi
Mä ostan viiden sadan sähköpotkulaudan, ei tartte polkee, ajan sillä 5000km ja jos akku on huonoksi menny, ostan uuden samalaisen. Ei niitä tartte huoltaa mitenkään kun ei oo ku laakerit ja päällyskumit kuluvia osia.
- Anonyymi
Siinä on jo niin halpa pyörä, että maitotölkki jääkaapissa kestää pidempään kuin sen 299 euron polkupyörän kulutusosat. On jo melkoista biltemaa koko fillari, että huoltomies saa häärätä pyörän kimpussa joka viikko.
- Anonyymi
Mikä vika Bilteman osissa oikein on, samaa Shimanoa ne myy kuin muutkin ?
paitsi
Shimanon kalastusvälineitä siellä ei näytä olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vika Bilteman osissa oikein on, samaa Shimanoa ne myy kuin muutkin ?
paitsi
Shimanon kalastusvälineitä siellä ei näytä olevan.Ei mitään mutta perus-deorea parempaa ei taida saada ja saako sitäkään ehjänä osasarjana?
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään mutta perus-deorea parempaa ei taida saada ja saako sitäkään ehjänä osasarjana?
Tosin, tuo "perus-deore" on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä sarjavalinta. Harvaa Deore-sarjan osista voi millään tavalla varsinaisesti haukkua. On tietysti parempia ja kevyempiä sarjoja tietysti olemassa, mutta niissä hintakin alkaa jo nousemaan suhteellisen paljon tuosta Deore-sarjan osien hinnoista (jotka nekään ei ole mitään edullisimmasta päästä).
Minusta Deore-sarja on juurikin se sarja jossa ei mielestäni tarvitse selitellä suuntaan eikä toiseen, ei miksi osti "noin huonon osan" taikka sitten toiseen suuntaan, miksi osti "noin kalliin osan".- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tosin, tuo "perus-deore" on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä sarjavalinta. Harvaa Deore-sarjan osista voi millään tavalla varsinaisesti haukkua. On tietysti parempia ja kevyempiä sarjoja tietysti olemassa, mutta niissä hintakin alkaa jo nousemaan suhteellisen paljon tuosta Deore-sarjan osien hinnoista (jotka nekään ei ole mitään edullisimmasta päästä).
Minusta Deore-sarja on juurikin se sarja jossa ei mielestäni tarvitse selitellä suuntaan eikä toiseen, ei miksi osti "noin huonon osan" taikka sitten toiseen suuntaan, miksi osti "noin kalliin osan".Deore on ihan hyvä sarja ja esim. SLX ei hirveän kallis sekään, jos perustaso Deorea parempaa haetaan. Perushyvä voimansiirto ei kuitenkaan pyörässä mahdottomia kustanna, ja Deoren keskihintaisissa kyllä hinta ja laatu kohtaa mainiosti. en koskaan ole nähnyt tarvetta tuosta SLX:stä edetä ja ei valittamista alemmistakaan Deoreista.
- Anonyymi
Deore toimii, jos tavoitteena on grammanviilaus niin sitten ostaa ultegraa tai parempaa. Itse funktionaalisuuteen se ei vaikuta niin paljoa jos ei päivitä sähköön.
- Anonyymi
Mikään mekaaninen asia ei kestä ilman ylläpitoa ja huoltoa. Ihan sama kuka sen sitten lopulta tekee, kunhan se vain tehdään ja oikealla tavalla.
- Anonyymi
Insera, Yosemite ja Fitnord ei juuri huoltoa kaipaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Insera, Yosemite ja Fitnord ei juuri huoltoa kaipaa.
Heheh... mikä vitsi.
- Anonyymi
Jupiter maastopyörä Raptor 29" 21-v tilattu, lokasuojat pienet onkohan riittävät?
voi olla vaikea tilata lokareita, harmi kun useasta pyörästä puutttuvat kokonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708