Vaikka vielä vetyautot ovat melko nuoria, niin tulee se aika kun ikää alkaa olla päälle 10 vuotta. Sitten alkaa se uhkapeli milloin joku korkeapaineistetun vedyn tiiviste alkaa salakavalasti vuotamaan ja räjähdysvaara kasvaa. Tiivisteetkään eivät ole ikuisia vaan X ajassa ja Y olosuhteissa kuluvat alkaen vuotamaan esim. kumitiivisteet kovettuvat "muoviksi" menettäen kimmoisuudeen. On siis iso riski ostaa uudehko vetyauto, pitää sitä pitkään ja koittaa myydä sitä eteenpäin, koska arvonalennus voi olla todella suurta kun ei välttämättä autoa uskalleta ostaa räjähdysvaaran takia eli ei ole kysyntää. Bio/maakaasu autoissa kun itsesyttyvyys ei ole niin iso riski kuin vedyssä kun tarvitsee juuri oikean ilman seossuhteen.
"Vety on erittäin helposti syttyvä kaasu. Vedyn ja ilman seoksen sytyttämiseen riittää 0,02 mJ:n energia. Puristetun vedyn vuoto voi muodostaa niin paljon staattista varausta, että vuoto syttyy näennäisesti itsestään. Myös muuten muodostunut staattinen varaus, kipinät, kuumat pinnat ja liekit sytyttävät vedyn helposti. Ruosteinen pinta voi sytyttää vedyn huomattavasti itsesyttymislämpötilaa alemmassa lämpötilassa. Hienojakoinen platina ja jotkut muut metallit sytyttävät vedyn."
https://www.ttl.fi/ova/vety.html
Vanha vetyauto on ISO riski.
12
258
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän noissa ole tai tule olemaan tiiviystarkastuksia aika tiuhaan.
- Anonyymi
Eihän tietenkään kauppias voi vaarantaa omaa myyntiään ja sanoo tottakai se vetyauto on turvallinen.... oli TAKUUN JÄLKEEN vuotoja tai ei, sillä eihän se ole kauppiaan ongelma enään jos vanhempi vetyauto huonolla onnella itsestään räjähtää staattisen sähkön seurauksena kun korkeapaineistettu vetyvuoto tapahtuu kuten virallinen OVA tiedote antaa ymmärtää.
Kaasuautoissakin on painesäiliö räjähtänyt tankkauksessa kuin ilmapallo (ei tulipallona), niin se on rikkonut auton peräpään korjauskelvottomaksi eli lunastukseen mennyt. Jos vetysäiliö pääsee räjähtämään tulipallona niin vahinko on mittava myös ympäristölle. - Anonyymi
Tiuhat ammattimaiset tiiveystarkastukset varmasti maksavat erikoislaitteella mitattuna joka kerta jotta pienet salakavalat vuodot löytyvät. Tuskin kukaan kuukauden välein viitsii varata aikaa ja viedä tarkastukseen vain varmuuden vuoksi? Ei kerran vuodessa katsastuksessa tulevaisuudessa vuotomittaus riitä. Välillä pieniä paineilmavuotojakin on vaikeata löytää raskaskalustosta vaikka vain ulkoilma (kompressorilla puristettua ilmaa) on vielä "paksumpaa" selvästi kuin vety.... eli "ohut" vety kyllä vuotaa pitkään salakalavasti. Pahinta kun se on vielä mauton, väritön ja hajuton kaasu.... sen havainnointi ihmisen aisteilla on liki mahdotonta. Vedyllä pitää siis olla jo runsas vuoto että alkaa pitämään "psssssss" ääntä, jolloin sen havaitsee äänenä ja virtauksella kädellä (vuotokohdasta kiinni kädellä). Vuotaessaan itsesyttymisen vaara on suurta eli sitten on jo myöhäistä.
Toisinsanoen vetyvuodot ovat todellinen uhka VANHOISSA vetyautoissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vety - Anonyymi
Jos vetyvuoto havaitaan niin jotenkin pitäisi saada autosta turvallisesti tyhjennettyä vedyt nopeasti pois. Ei kovin helppo operaatio kun varsinaisia tyhjennyslaitteita ei ole juuri sillä hetkellä saatavilla esim. ollaan kesälomareissulla kaukana. Autolla ajaminenkin tai hinurilla kuljettaminenkin tyhjennykseen on oma riskinsä. Ja kuka asentaja uskaltaa terveytensä uhalla alkaa kikkailemaan vedyn tyhjennystä erikoislaitteilla kun räjähdysvaara on olemassa vaarantaen myös mahdollisesti itsensä sekä ympäristönsä (korjaamon) ?
Pitääkö vain eristää alue ja antaa vedyn muutaman vuorokauden vuotaa pois? Vartiointi ympäri vuorokauden ettei kukaan pikkulapsi pääse lähelle autoa eristysnauhasta huolimatta? - Anonyymi
Yksi salakavalia vuotokohteita on todennäköisesti itse polttokenno sisäisesti tai ulkoisesti. Suomen oloissa kun lämpötilavaihtelut ovat suurta (noin -30c ja 30c) välillä ja myös polttokennon jatkuva lämpeneminen sekä kylmeneminen, niin tiivisteet rasittuvat jatkuvista lämpötilamuutoksista vuosien varrella. Korkeapaineistettu vety on vähän eri asia tiivisteille kuin tiivisteen jonka tarkoitus pitää matalapaineisia nesteitä omissa lokeroissaan kuten normi polttomoottoriautoissa.
- Anonyymi
Miettikää mikä riski on myös isot ajoneuvot jotka liikkuvat kaupungilla jos sellainen alkaa vuotamaan vetyä. Pamaus on melkoinen. Linja-auton räjähtäessä keskustassa tappaen matkustajat sekä ympärillä olevat ihmiset pahimmillaan vielä jopa ruuhka-aikaan. Vetylinja-autot kun eivät oikein sovellu tilausajoihin, sillä monissa kohteissa ei ole sopivasti vetytankkausasemaa matkan varrella, joten vetylinja-autot sopivat lähinnä isompiin kaupunkeihin paikallisliikenteeseen tai niiden välille sukkulointiin.
Pitää muutama vakava räjähdys tapahtua ennenkuin ihmiset uskovat että vanhat vetyautot ovat riski. Vasta sitten ihmiset havahtuvat että päättäjiin pitää tosissaan alkaa vaikuttamaan.- Anonyymi
Ei ole vetyä, eikä vetylinja-autoja, joten älä huoli!
- Anonyymi
Ei ainoastaan tiivisteriski vaan myös ylipäätänsä vetyä haihtuu ajoneuvosta muutenkin ehkä jopa 25% kuukaudessa. Ei kannata jättää vetyautoa tuulettamattomaan autotalliin kuukaudeksi ja laittaa valot päälle valokatkaisijan lyödessä sisäisesti kipinää... BOOOM.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen- - Anonyymi
"Pieni vuoto, pieni pullo".... sanotaan videossa, jossa testataan pienellä määrällä vetyä mitä tapahtuu jos sitä pääsee auton sisätilaan ja se syttyy vaikkapa tupakan voimalla. On varmaan aika epätodennäköistä että nimenomaan sisätiloihin vety pääsee vuotamaan, mutta sekin on mahdollista. Kun kuljettaja käyttää sähkönappeja kontaktipintojen lyödessä pienen kipinän, niin... katsokaa video kohdasta 06:05 eteenpäin. Kaksi testiä...eikä edes isolla määrällä vetyä...
Jos edes pieni vetyräjähdys pääsee tapahtumaan (ei itse iso vetytankki), niin ISO riski että KALLIS auto menee kerralla lunastuskuntoon sillä sen verran iso paukku kuitenkin on aiheuttaen suurta tuhoa. Tälläinen "pieni" räjähdys voi tapahtua myös moottoritilassa (polttokenno) vuodon seuraksena ja auto on sen jälkeen ajokelvoton jota tuskin kannattaa laittaa kuntoon.
https://www.youtube.com/watch?v=poGJzRq_MIQ
Niin että tupakka tappaa... ;) - Anonyymi
Etelä-Koreassa ihmiset ovat heränneet vastustamaan vetyautoja räjähdysvaaran vuoksi.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Myös muualla on herätty.
https://www.ediweekly.com/game-over-for-hydrogen-fuel-cells-not-really-but-an-explosion-in-norway-halts-sales-of-hydrogen-fuel-cell-cars-locally/
https://www.greencarreports.com/news/1124908_northern-california-fuel-cell-drivers-still-left-dry-since-june-explosion
https://www.hydrogenfuelnews.com/massive-explosion-at-us-hydrogen-fuel-cell-plant-damages-60-homes/8539672/ - Anonyymi
Facebookista kommentti vety palstalta:
"Seppo M. Lehto 12.11.2021.
Vety rekoista oli juttutuokio paikallisen rekkakuskin kans joka ajaa 1700km reittiä etelästä keski Kiinaan. Meinas että periaatteessa hyvä, kun vetyä saisi täältä samalla kun hän ottaa styreeni kuorman. Sanoi sitten, että hieman kyllä arvelluttaa se miten käy jos ajaa kolarin. Kiinassa kolareita sattuu yli 200000 vuodessa ja jos rysähdys tapahtuu sopivassa kohdassa niin ihmisiä saattaa kuolla satoja. Täällä on nyt kuukauden sisällä räjähtänyt isosti ainakin kymmenessä paikassa ja niissä on aina ollut osallisena kaasu. Heillä pomo on puhunut mahdollisuudesta ostaa muutama rekka koekäyttöön, mutta pelkää sitä, että jos jossain moinen räjähtää, niin ajokielto tulee heti ja siinä seisoo iso summa rahaa. Vetysäiliöt ovat sinänsä kestäviä mutta moni muu komponentti voi hajota kolarissa."
https://www.facebook.com/groups/vetyh/posts/1525630321140976/
Todellakin, vaikka itse vetysäiliö kestäisi kolarin, niin moni muu komponentti ei kestä korkeapaineistettua vety sisuksissaan vaan joku vetyosa repeää. Kun kunnon vetyvuoto niin tulee kiire poistua paikalta... ellei posahda heti kolarissa.
Kuljetusala on todella kilpailtu. Menee voitot jos osa kalustossa seisoo turhaan kun pankin laina juoksee taustalla seisonnasta huolimatta. Jos ei auto tienaa, niin ei pysty maksamaan monia muitakaan laskuja. Käyttökielto on vakava riski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821279Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021068Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611040Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12979Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ159963Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68856Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77715
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121704