Suosin myös ajan takia autoa

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkä edes laskenut jalkasin menoa joten tuohon voi lisätä 25 min jalkasin menon

    • 40 minuuttia pyörällä kun toi pikkuinen polkee henkensä takaa kun poljen kerran.🙄

    • Itse käyn autolla kehätien supermarketissa, koska pieni lähikauppa on valikoimiltaan heikko ja ennen kaikkea niin kallis, että käytäessä supermarketissa autolla säästää varsin huomattavia summia vuositasolla. Asioita ja asiointeja voi myös yhdistää.

      Ei sentään kannattaisi hankkia autoa vain halvemmassa kaupassa käyntiä varten, mutta kun auto kerran on, niin sillä paradoksaalisesti säästää.

      • Noh tilataan viikon ruoka 10-15 euroon kotiin. Siinä säästää huimasti aikaa ja heräte ostoksia vaikka prisma ruokakauppa on 15-20 km päästä mutta lähi prisma 7-8 km ei ole kuljetusta. 10hengen perheelle kuitenkin.


      • Kyllä luulen että moni ruokakuljetus hoituu samalla vaikka meille tulee. Kyllä taas sekin vaikuttaa kilpailu linjalta kun siellä väliin mies joka kantaa 18 pussia tai 5 laatikkoq ja 6 pussia käsin toiset käy punttikärryillä kahteen kertaan.


      • valtakunta kirjoitti:

        Noh tilataan viikon ruoka 10-15 euroon kotiin. Siinä säästää huimasti aikaa ja heräte ostoksia vaikka prisma ruokakauppa on 15-20 km päästä mutta lähi prisma 7-8 km ei ole kuljetusta. 10hengen perheelle kuitenkin.

        Enpä viitsi edes laskea, kuinka paljon säästöä tulisi auton omistamisesta jos olisi kymmenen nälkäistä suuta ruokittavana, mutta kyllähän tuollaisessa tapauksessa kotiinkuljetus jo kannattaa, kun saalis ei ole kauppakassi tahi kaksi, vaan puoli pakua. ; )

        Olen itse kokeillut käydä kaupassa vain kerta viikkoon, mutta ei se oikein ole tuntunut itselle luontevalta, kun pakastinkin on vain "jenkkikaappi" , l. pieni. Kaksi kertaa viikossa on hyvä itselle.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Enpä viitsi edes laskea, kuinka paljon säästöä tulisi auton omistamisesta jos olisi kymmenen nälkäistä suuta ruokittavana, mutta kyllähän tuollaisessa tapauksessa kotiinkuljetus jo kannattaa, kun saalis ei ole kauppakassi tahi kaksi, vaan puoli pakua. ; )

        Olen itse kokeillut käydä kaupassa vain kerta viikkoon, mutta ei se oikein ole tuntunut itselle luontevalta, kun pakastinkin on vain "jenkkikaappi" , l. pieni. Kaksi kertaa viikossa on hyvä itselle.

        Onhan tuo seisova jääkaappi mutta todellakin ostettiin vasta lisäksi kylmälaukku sähköllä toimiva, joten sinne menee juureksia.toimii minikaappina.

        Jos joskus johonkin lähtee pitemälle voi pistää autoonkin kiinni.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Noh tilataan viikon ruoka 10-15 euroon kotiin. Siinä säästää huimasti aikaa ja heräte ostoksia vaikka prisma ruokakauppa on 15-20 km päästä mutta lähi prisma 7-8 km ei ole kuljetusta. 10hengen perheelle kuitenkin.

        Tuo on minustakin järkevää. Säästyy aikaa, rahaa, hermot ja selkä.

        Ajelen työmatkoilla aina jonkun isomman kaupan ohi, niin mun ostokset hoituvat siinä samalla. Kerran viikossa isot ostokset, välissä vain jotain pientä täydennystä jos tarvii.

        xL


    • Anonyymi

      Miksi minä aina luen ton otsikon näin: "Suosion takia ajan autoa" Ärsyttävää, kun puolisokeana joka paikasta lukee ihan mitä mieleen juolahtaa. Sitten vielä nuo elintarvikkeiden tuoteselosteet... Onneksi on suurennuslasi käytössä.

    • No mulle auto on tietenkin tärkeä työasioiden hoidossa, mutta kyllä noin muutenkin sille on tarvetta maalla, vaikka Turun kaupungin alueella sinänsä asunkin, ja pohjoiseen jatkuu Tortinmäki vielä ties kuinka pitkälle. Mähän olen asunut täällä vakituisesti vuodesta 2001 alkaen, ja oliko syksystä 2007 syksyyn 2009 kun taloudessamme ei ollut autoa ollenkaan. No mä kuljin ammattikouluun bussilla tai toisinaan mopolla, mutta meni siinä bussimatkassakin kaikkiaan joku vähintään 50 minuuttia että oli koulun pihalla. Ja muistaakseni tuolla aikavälillä kävin juurikin bussilla Motonetissa ostamassa hitsauskoneen ja toisella kerralla paineilmakompuran, niin olihan siinä oma hommansa tuoda ne kotiin, mutta mikäs siinä kun tekemisen into oli kova jo silloin.

      Nykytilannetta kun ajattelee, niin mä käyn noin pari kertaa viikossa jossain isommassa marketissa perus ruokaostoksilla yms. Esim. Raision Myllyyn on joku 15km/20min matka autolla, mutta bussilla pitäisi ensin mennä Turun keskustaan (vähintään 40min), vaihtaa siellä bussia Raisioon, ja kotimatka taas kahta bussia käyttäen, niin juu ei. Ja kun monesti tulee sukkuloitua samalla reissulla Bilteman, Puuilon yms. välissä, niin kävellen sekin ottaisi aikaa melkoisesti. Välillä jos tarvitsen jotain ihan pientä lähikaupasta, noin 4km päästä, niin olen kesäisin monesti pyöräillytkin tuon matkan. Mutta nyt helteiden aikana kun olen ostanut lähes kaikki jääkaappiin menevät ruuat lähikaupasta, niin autolla toki olen liikkeellä ja kylmälaukku mukana. Tai jos käyn toisinaan Turun keskustan suunnalla, ja aikoinaan kun kävin parin eksän luona välillä bussilla ollessani kännissä, niin äkkiä siitä tulee puolentoista tunnin homma suuntaansa, kun autolla sama hoituu puolessa tunnissa. Ja oman lisänsä tähän tuo se, että lähimmälle bussipysäkille on noin 700m ja siitä menee busseja arkisin noin kerran tunnissa, ja viikonloppuisin harvemmin. Toinen bussireitti menee noin parin kilsan päästä, arkisin kai 2-3 kertaa tunnissa, joten kouluaikoina monesti käytin mieluummin sitä, ja pyöräilin pysäkille ja sieltä kotiin.

      Mä olen nyt omistanut nykyisen autoni noin puoli vuotta, ja kilometrejä on tullut koronan ja oman väsymyksen takia vain noin 3000-3500km. Eli vuositasolla liikuttaneen jossain 7tkm paikkeilla. Olihan se mun Transit jo autona kohtuullisen järkyttävä, ja vaikka paku olikin, niin olihan siinä kuitenkin dieselveroja sen verran että ei olisi kannattanut muutenkaan pitää näillä kilsoilla. Varsinkaan kun ei dieselin litrahintakaan ihan halpa ole nykyään, jos ei ole bensankaan, mutta bensa-auton seisottaminen tulee silti paljon halvemmaksi. Just eilen juteltiin erään kaverin kanssa autoistamme, niin sanoin hänellekin että toi Laguna saattaa todellakin olla yksi parhaista autoista mitä mulla on ollut, mutta toisaalta ei ole kilsojakaan kauheasti vielä tullut. Todella mukava ajettava, hyvin pidetty ja siistinnäköinen, muutamat pikkuviat olleet yllättävänkin helppoja korjata, pientä tuon ajan luksusta siellä täällä, ostohinta varsinkin kun huomioidaan renkaat, leima ja jakohihna jne.

      Olen mä tästä varmaan kertonutkin, mutta muistaakseni oma ennätys vuodessa oli joku reilut 21tkm, Skoda Felicialla 1,3 bensakoneella josta maksoin 400€ 😅 No eipä siinä, moni ajaa työmatkoja joka vuosi noin paljon. Mutta tuolloin kun ajoin karting-kisoja, niin tuli käytyä ainakin kolmesti Hangossa, kerran Porissa, vähintään kertaalleen Nummelassa, ja kävinpä oikein Helsingissäkin American Car Show:ssa pääsiäisenä 2013. Suunnilleen vuoden päivät mulla toi Skoda oli, ja ylläpitoon meni normaalin öljynvaihdon yms. lisäksi nelisenkymppiä, kun vaihdoin puhkiruostuneen takapöntön uuteen. Muuten toimi täysin moitteettomasti, eikä jättänyt tielle kertaakaan. Halpoja kilometrejä, mutta oli kokonsa ja voimiensa puolesta vähän onneton välillä. Jäi kerran talvella kiinni ylämäessä olevaan risteykseen, kun ilmeisesti peräkärryssä oli aisapainoa hieman. Ja jokainen voi kuvitella miten esim. "Paimion mäki" taittui 1,3 Felicialla, peräkärry takana ja kyydissä kilpa-auto kaikkine tarvikkeineen ja työkaluineen 😁

    • Vielä ei pysty omasta autosta luopumaan, palvelut ei ole ihan ulko-oven takana ja bussilla ei pääse ihan joka paikkaan. Työmatkat esimerkiksi ei bussilla onnistuisi puolisoltakaan ei sitten mitenkään.

      Ja tuskin minultakaan jahka taas työelämään joskus palaan. On ipanoiden kuljetusta ja arjen kilpajuoksua kellon kanssa. Ei tuu mitään kytätä vielä bussejakin jossain hevonkuusessa. Kaupungissa taajamassa asuvilla ihan eri asia, kun meillä jotka asuu kilometrien päässä taajamien ulkopuolella.

    • Töihin on matkaa vain 5 km, mutta työkalut kulkee autossa, mitä voin tarvita sieelä tai toisessa kohteessa 30 km päässä, jonne myös kuljettava 24/7 korjaamaan vehkeitä.

      Talo lämpenee pelletillä ja se pelletti on 500kg säkeissä, mitä kuskaan autolla, sekä sauna ja muutama uuni tarvitsee polttopuuta mitä kuljetan myös autolla.

      Lisäksi täällä ri edes pääse julkisilla kaikkialle. Tyttö oli aikanaan koulussa, minne käytännössä bussit ei kulkenut. Kahdella vaihdolla ja tuntia etukäteen 2 tunnin yhteisajalla, eli n. 06:00 piti lähteä, jos mieli 8;ksi kouluun ja olisi vartin myöhästynyt.

      Sähköauton jos hommaisin, pitäis pikalatauspisteitä löytyä vähän joka paikasta. Varaus silti pitäisi riittää 4-500 km kerrallaan. Lisäksi tulee mieleen, että mitä akuille tehdään, kun ne ei enää pidä varaustaan? Luultavasti ongelmajätettä?

      Sitten jos siirrytäään sähköön, miten se energia tuotetaan? Tällähetkellä polttamalla haketta, kivihiiltä jne. Tai sitten lisätään ydinvoimaa?

      Minusta suurimmat hiilidioksiidipäästöjen vähennykset saataisiin hidastamalla vauhtia. Junat, laivat ja isommat vehkeet liikkuidivat vasta kun kannattaa. Siinä joku paperitehdas seisoo ja odottaa, kun saadaan ruotsinlauttaan tarpeeksi matkustajia, että varaosa saadaan laivattua. Tai juna odottaa Kiinassa, kunnes se on täynnä tilattuja shampanjavispilöitä, että saadaan myös Olkiluotoon ydinreaktoriin joku pumppu... länsisuomessa on sillä aikaa siesta, kun ei ole sähköä. Ei Teslat nytkähdä, eikä varavoimaa käytetä, kun sekin olisi vanha polttomoottorivehje...

      Taatusti tulisi hiilidioksidipäästöjä vähemmän. Tosin pikkuisen saattaisi tulla kalliiksi, mutta ei kai sillä ole väliä? 😄

      • Anonyymi

        Ja Kiinan shamppanjavispilätehtaiden piipun päihin kunnon suodattimet. Samanlaiset joita muuallakin maailmassa vaaditaan. Jos ei ala ilmestyä saisivat pitää tunkkinsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja Kiinan shamppanjavispilätehtaiden piipun päihin kunnon suodattimet. Samanlaiset joita muuallakin maailmassa vaaditaan. Jos ei ala ilmestyä saisivat pitää tunkkinsa.

        No eipä ne taida välittää... eikä voida vaatia.

        Kiinan pojat vaihtaa vaan louhintapaikkaa, kun edellinen kivihiililouhos syttyy tuleen. 😬

        Mutta lisäksi Suomi voisi vaatia, että Suomeen tavaraa edestakaisin toimittavat laivat olisivat vähähiilidioksiidipäästöisiä.... tosin kukaan ei toimittaisi enää tänne mitään tai täältä pois, joten valtion pitäisi hommata oma laivasto, mutta sehän ei ole ongelma, kun luontoa suojellaan. Lisäksi junakalusto uusiksi ja kaikki raideosuudet sähköradoiksi. 😊👌

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yhta-paljon-typpi-ja-rikkipaastoja-kuin-kaikki-maailman-autot-yhteensa-eivatka-ilmastosopimukset-koske-alaa/7108302#gs.75sv0e

        Suomi olkoot tässäkin edelläseilaaja ja muutamat miljardit vaan palamaan, että saadaan ekolaivasto. 😄👌



      • valtakunta kirjoitti:

        ”Sitten jos siirrytäään sähköön, miten se energia tuotetaan? Tällähetkellä polttamalla haketta, kivihiiltä jne. Tai sitten lisätään ydinvoimaa? ”

        Tuuli ja aurinkovoimalalla sekä vesivoimalalla

        https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/tuulivoima/tuulivoima_suomessa/tuulivoimateknologia

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vesivoimala


        https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/tuotantomuodot/aurinkovoima/

        https://yle.fi/uutiset/3-10374075

        Ei riitä aurinko ja tuulivoimat... se energia, mikä nyt tuotetaan autoissa, on varmasti iso yhtrisenergia.


      • interlocutrice kirjoitti:

        Ei riitä aurinko ja tuulivoimat... se energia, mikä nyt tuotetaan autoissa, on varmasti iso yhtrisenergia.

        Kyllä noi autot mitkä oon nähnyt on oma sähköpiuha omassa kodissaan.
        Ikävä ongelma ne sähköautot on äänettömiä, mikä lähtee tästäkin talonyhtiöstä liikkeelle.


      • interlocutrice kirjoitti:

        Ei riitä aurinko ja tuulivoimat... se energia, mikä nyt tuotetaan autoissa, on varmasti iso yhtrisenergia.

        Tuo pihalta lähtevä auto on ihan tolpassa ja sitä ihmettele riittäkö? Mutta se tuosta lähtee ajaan noh kilometrin päässä on parkkihalli jossa on sähköautolle tarkoitettu parkki ainakin.
        Miten kylmällä käynistyy, ei harvainta aavistusta.
        Aina tulee mieleen kohmeltunut kännykkä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä noi autot mitkä oon nähnyt on oma sähköpiuha omassa kodissaan.
        Ikävä ongelma ne sähköautot on äänettömiä, mikä lähtee tästäkin talonyhtiöstä liikkeelle.

        No noissakin on tuo pikalataussikakin pitkä. Johonkin jos on kiire, saa odotella silti....

        20-30 min on yllättävän pitkä aika silti, jos vertaa normaaliauton tankkaamiseen.... ja mitä se sitten vaikuttaa akkujen kapasiteettiin? 🤔


    • Anonyymi

      Kyllä kai sä nyt "erityislahjakkaana kasvattamisen ammattilaisena" osaat yhden puheterapian hoitaa ilman mitään terapeuttejakin.

      • Kyseessä on ulkopuolinen tuki mikä takaa, että asia ei jää polkemaan paikoille kun joku asia ei ole vielä tuttu. Ongelmana myös tulisi diagnoosi jäisi pimentoon ja näin ollen tietoisuus vähenisi maailman laatuisesti. Sekä monen asiantuntijan näkemykset takaa, ettei ole muuta ongelmaa.

        Kielellinen erityisvaikeus on monta muotoa ja joutuisin opiskelemaan itsenäisesti paljon ja todennäköisesti uupuisi. kun jokin tieto on pimennossa jo surkean kieliosaamiseni takia. Monet teokset on enkun pohjaisia.
        Esim jos joku ihmettelee valmistumisen kursseja että pääsee pääsykokeista läpi asiantuntijan tuki taustalla on vaan varmistaa että luet ja harjoittelet asiat etkä jää polkemaan paikoille ja heillä valmiiden pohjat avut ja opiskelutekniika. Se on tuki vanhemmalle ja lasta suojeleva myös myöhemmällä iällä.

        Jokin autismi tiedon vasta aikuisena saanut on ollut huojentava sitä aiemmin sitten monen mielenterveyden pitkä diagnoosia sarja, jotka on aiheutunut autismin oireista eikä olekaan mielenterveysongelma.


      • Kaikilla on ongelmia.
        Enkä puhunut itsestäni ainoastaan maailman laatuisesti.



      • En sitten tiedä maksaako🙄en ole tietoinen yleensä rikkaat hyödyntää näitä kun ei raha ole este.


    • Anonyymi

      Itse olen tässä jo useamnan vuoden miettinyt, että voisiko autosta jo luopua. No periaatteessa vahva ehkä. Mulla on jo vuosikaudet ollut käytössä yksityisliisattu auto, vuoden parin sopimuksella. Tuskinpa tulen enää koskaan virallisesti ostamaan autoa, ainakaan jos Suomessa asustelen. Itsellä on erinomaiset julkiset yhteydet tässä lähistöllä, vaan siis pääkaupunkiseudulkahan tuo poikittaisliikenne on se murheenkryyni. Itse kyllä pystyn kaikki viralliset jutut hoitamaan hyvin ilman autoakin, mutta haluanko ajaa tunnin väärään suuntaan käydäkseni kylässä esim. siskollani? Jos kaikki olisikin tuon suoran likenteen varrella niin voisin autosta luopuakin. Voisin myös ihan hyvin ottaa käyttöön jonkun jaetun auton järjestelmän, sillä omani seisoo hyvin usein tyhjänpanttina tuossa pihalla. Vaan se palvelu pitäisi olla paljon patemmin järjestetty, kuin nämä nykyiset olemassaolevat ovat. Jos haluan mennä esim. kauppaan tuonne kehätien varrelle niin en todellakaan lähde ensiksi metsästämään autoa käyttööni jostain muutaman kilometrin säteeltä.

    • Anonyymi

      Työmatka on n. 10 km, mutta moottoripyörällä siitä saa helposti 30 km matkan ;)

      -palstahessu

    • Viis vuotta kokeilin ilman autoon, mutta nyt taas auto on. Toi on erikoista että esim. S ryhmä pitää pikkukaupoissa ihan älyttömän korkeita hintoja verrattuna Prismaan. Ja sitten laittaa ihmiset kylkeen autolla ja toisaalta laittaa taas jotain aurinkopaneleita katolle. Ja jos jotain Prisman tavaroita kattoo, niin paljon on Kiinan krääsää, verrattuna Sokoksen silloin kun se Sokos vielä oli. Että erikoista että suomalaisilta vaaditaan noita ympäristömääräyksiä niin viimeisen päälle ja kiinalaisilla ei.

    • Anonyymi

      Vajaassa tunnissa polkee fillarilla 20 km matkan töihin tai asioille. Halvaksi tulee fillarilla ajo.

    • Anonyymi

      Kannattaa etsiä netistä dr. Klinghardt. Se on hoitanut autismia onnistuneesti. Esim. lääke suramiini (jota saadaan männyn neulasista). Mutta sensuroidaan joka puolelta, koska onnistunut hoitomenetelmä pakottaisi myöntämään mikä on sairauden syy...

      • Noh meillä ei ole autismiaa mutta on kyllä tutkittu.
        Tuossahan on eri muotoja kielellisestä erityisvaikeudesta.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Noh meillä ei ole autismiaa mutta on kyllä tutkittu.
        Tuossahan on eri muotoja kielellisestä erityisvaikeudesta.

        Suramiini on auttanut nimenomaan puhumiseen autisteilla. Jos kiinnostaa kaivella tietoa.



    • Anonyymi

      Ajatko ylinopeutta? Autolla menee enemmän kuin 5-7 min- ainakin 8-10 minuuttia kolmen kilometrin matkaan ainakin kaupunkialueella. Miten ihmeessä kolme kilsaa linja-autolla kestää tunnin? Senhän voisi kävelläkin nopeammin.

      - Sheena

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      63
      4810
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      52
      3227
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2442
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2016
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      80
      1622
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1227
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1131
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1106
    Aihe