Kuka saa nauttia klassisesta musiikista?

Anonyymi

Olen duunari isolla D:llä.
Minun keskiarvoni on peruskoulusta hieman päälle 6.
Kun olin pikkupoika, meillä oli lp-levyjä ja siellä oli venäläisen sinfoniaorkesterin levy jota kuuntelin todella paljon.
Jossain vaiheessa aloin häpeämään tätä innostustani tällaiseen musiikkiin koska kaverit kuuntelivat kovaa heviä ja koska minulle naurettiin. Opettelin siis kuuntelemaan heviä.
Aikuisiälläkin olen saanut kuulla kunniani. Kuuntelin töissä kuuloikkeilla puhelimen kautta klassista. Katkaisin yhteyden kuulokkeisiin ja vahingossa painoin play, niin se alkoi soimaan täysillä puhelimesta. Hyvä ettei eräs työkaverini käynyt kimppuuni fyysisesti, niin paljon hän tästä suuttui ja huusi että miksi kuuntelen sellaista paskaa.
Pomonikin kuuli musiikkini ja hän on vittuillut vähän väliä että luulenko olevani parempi ihminen kun kuuntelen sivistynyttä musiikkia.

Kuka siis saa kuunnella klassista? En minä ainakaan.

14

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et ole kirjailija. Siksi tarinasi ontuu ja on epäuskottava.

      • Anonyymi

        Ok. En ymmärrä.


    • Kuka vaan, joka haluaa. Ei siihen tarvita mitään korkeakoulutusta eikä useaa laudaturia ylioppilastodistuksessa yms. Itse kuuntelin paljon klassista teininä ja hieman päälle parikymppisenä. Siitä sitten musiikkimakuni alkoi laajentua myös muihinkin genreihin ja nykyään kuuntelen kaikenlaista musiikkia, tällä hetkellä kuitenkin eniten rockia.

    • Määrällisesti eniten kuuntelen ehkä 1960-80 -lukujen musiikkia, mutta muidenkin vuosikymmenien musiikki käy ja myös muidenkin vuosisatojen kuion nykyisen ja 1900-luvun, jos esim. klassisesta puhutaan, tosin nykyään kuuntelen klassista aika harvoin. Tuli vissiin kuunneltua sitä aikoinaan niin paljon, että olen tainut saada jonkiinlaisen yliannostuksen.

      • Anonyymi

        Kuuntelin tänään Gösta Nystroemin Sinfonia del Marea, Sibeliuksen Finlandiaa ja Tuukkasen rakasta Meri sinfoniaa joka osoittautui näistä kaikista emotionaalisesti kaikkein vahvimmaksi ja väkevimmäksi teokseksi saadessaan jälleen pakahtumaan ja haltioitumaan kohottaessani katseeni kohti kattoa, suu ammollaan ja silmät kiinni puristuneena musiikin voimasta mihin muut edellä mainitut teokset eivät pystyneet.

        Kuuntelin edelleen Tuukkasen ja Nystroemin sinfonioita ja yritin pähkäillä mitä tyylisuuntaa ne edustavat Tuukkasen meri sinfonian ollessa kudokseltaan varsin homofonisena sinfoniana tyyliltään postromanttinen kun taas Nystroemin sinfonia ehkä pikemminkin uusklassinen Tuukkasen sinfonian tehdessä kuitenkin suuremman emotionaalisen vaikutuksen pikaisellakin paneutumisella musiikkiin ja sinfonian sävelkieleen. Pitäisin ihmeenä sitä että Tuukkasen sinfonia on näinkin hyvin kestänyt aikaa ja kulutusta eikä se ole vielä kuuntelussani kulunut ns. puhki vaan se jaksaa yhä uudelleen kiehtoa ja ällistyttää kuulijaa romanttisella paatoksellaan myrsky osassakin.


    • Anonyymi

      Tottakai duunari saa kuunnella klassista.Tein itse huvikseni kokeen erään iltavuoron aikana.Viritin radion klassiselle kanavalle.Noin puolen minuutin kuluttua paikalle hölkkäsi 160kg painava bodari ja sammutti radion.Sangen huvittavaa.
      Itse kuuntelen nykyään tietenkin absoluuttista Mestaria eli Bachia,sitten sinfonikoista Mozartia,Bruckneria,Shostakovitsia,oopperan puolelta Puccinia,Wagneria,Verdiä.
      Onneksi on myös luvuton määrä vähemmän tunnettuja sävelensäätäjiä,jotka onnistuessaan ovat luoneet syvällisyydessään ja ilmaisuvoimassaan todella suurenmoista musiikkia.Jopa tonaalista.
      Metallin sorvaaminen sujuu sujuvasti kun kuuloväylää stimuloi ääliörytkeen sijaan klassinen!

      • Anonyymi

        Bachista löytyy kaikki! Joskus on ihan heavyä, joskus joku pianisti saa aikaan jazz-fiiliksen.
        Onkohan se sitten niin, että "perusduunarin" korvissa kaikki musiikki missä ei käytetä sähkökitaraa ja -bassoa kuulostaa liian "sivistyneeltä"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bachista löytyy kaikki! Joskus on ihan heavyä, joskus joku pianisti saa aikaan jazz-fiiliksen.
        Onkohan se sitten niin, että "perusduunarin" korvissa kaikki musiikki missä ei käytetä sähkökitaraa ja -bassoa kuulostaa liian "sivistyneeltä"...

        Vaikka muuatta kansallissäveltäjäämme on pidetty suomen kansallisen heräämisen symbolina ja suomen musiikin eräänlaisena ikonina ei se suinkaan merkitse sitä että hänen musiikkinsa korkeimmassa metafyysisessä merkityksessä olisi laadukkaampaa kuin monien muiden hänen jälkeensä tulleiden suomalaissäveltäjien musiikki tai että hänen musiikkinsa tuottama emotionaalinen vaikutus kuulijaan olisi suurempi ja musertavampi kuin monilla muilla suomalaissäveltäjillä vaan voisi todeta että siinä suhteessa tilanne on monesti aivan päinvastainen ja monet kansallissäveltäjämme jälkeen tulleet suomalaissäveltäjät ovat täysin ulkomusiikillisten syiden vuoksi jääneet hänen varjoonsa kansallissäveltäjän ylimitoitetun maineen ja merkityksen perustumatta puhtaasti musiikillisin ansioihin niin paljon kuin tätä onkin hehkutettu syvän sinfonisen logiikan ja orgaanisen temaattisen kasvuprosessin viljelijänä sinfonioissaan joiden emotionaalisen voiman ja syvyyden puute kuitenkin vähentää niiden musiikillista arvoa huomattavasti jääden hämmästyttävää kylläkin hänen suurta mainettaan ajatellen jälkeen monien muiden tuntemattomampien historiallisten suomalaissäveltäjien saavutuksista säveltaiteen saralla puhtaasti musiikillisin kriteerein arvioituna. Tämä on se pointti jonka olen halunnut jo pitkään sanoa. Nyt vaikenen ja annan aiheen takaisin ammattikunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka muuatta kansallissäveltäjäämme on pidetty suomen kansallisen heräämisen symbolina ja suomen musiikin eräänlaisena ikonina ei se suinkaan merkitse sitä että hänen musiikkinsa korkeimmassa metafyysisessä merkityksessä olisi laadukkaampaa kuin monien muiden hänen jälkeensä tulleiden suomalaissäveltäjien musiikki tai että hänen musiikkinsa tuottama emotionaalinen vaikutus kuulijaan olisi suurempi ja musertavampi kuin monilla muilla suomalaissäveltäjillä vaan voisi todeta että siinä suhteessa tilanne on monesti aivan päinvastainen ja monet kansallissäveltäjämme jälkeen tulleet suomalaissäveltäjät ovat täysin ulkomusiikillisten syiden vuoksi jääneet hänen varjoonsa kansallissäveltäjän ylimitoitetun maineen ja merkityksen perustumatta puhtaasti musiikillisin ansioihin niin paljon kuin tätä onkin hehkutettu syvän sinfonisen logiikan ja orgaanisen temaattisen kasvuprosessin viljelijänä sinfonioissaan joiden emotionaalisen voiman ja syvyyden puute kuitenkin vähentää niiden musiikillista arvoa huomattavasti jääden hämmästyttävää kylläkin hänen suurta mainettaan ajatellen jälkeen monien muiden tuntemattomampien historiallisten suomalaissäveltäjien saavutuksista säveltaiteen saralla puhtaasti musiikillisin kriteerein arvioituna. Tämä on se pointti jonka olen halunnut jo pitkään sanoa. Nyt vaikenen ja annan aiheen takaisin ammattikunnalle.

        "Vaikka muuatta kansallissäveltäjäämme on pidetty suomen kansallisen heräämisen symbolina ja suomen musiikin eräänlaisena ikonina...jäkätijäkäti jäkäti jää."

        Jaa? No ehkäpä jossain rinnakkaismailmankaikkeudessa juuri nyt se sen mailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä tekee jokseenkin samanlaista työtä kuin se meidän mailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä aikoinaan täällä teki, ja oletamme että tuo rinnakkaismailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä on juuri saanut valmiiksi jonkin mestariteoksensa kuten vaikka Karjala-Sarjan. ja nyt hän sitten silmäilee sen nuotteja ja toteaa että: "Vidu!, tästä tuli liian hyvä, sitä pitää jotenkin huonontaa jotta ketkään jäljestäpäin tulevat säveltäjät eivät jäisi tämän teoksen minulle tuoman maineen ja hyväksynnän varjoon."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaikka muuatta kansallissäveltäjäämme on pidetty suomen kansallisen heräämisen symbolina ja suomen musiikin eräänlaisena ikonina...jäkätijäkäti jäkäti jää."

        Jaa? No ehkäpä jossain rinnakkaismailmankaikkeudessa juuri nyt se sen mailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä tekee jokseenkin samanlaista työtä kuin se meidän mailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä aikoinaan täällä teki, ja oletamme että tuo rinnakkaismailmankaikkeuden muuan kansallissäveltäjä on juuri saanut valmiiksi jonkin mestariteoksensa kuten vaikka Karjala-Sarjan. ja nyt hän sitten silmäilee sen nuotteja ja toteaa että: "Vidu!, tästä tuli liian hyvä, sitä pitää jotenkin huonontaa jotta ketkään jäljestäpäin tulevat säveltäjät eivät jäisi tämän teoksen minulle tuoman maineen ja hyväksynnän varjoon."

        Oivaltavasti todettu paitsi etteivät minkään maan kansallisnerojen luomukset ole koskaan liian hyviä kuten jo Gustav Mahler aikanaan totesi suomen kansallissäveltäjästä jota hän hieman halventavasti kutsui kansallisneroksi jonka musiikki on kitschiä.


    • Anonyymi

      Minä olen 38 vuotias mielenterveyden takia eläkkeellä oleva mies duunari taustalla. Kuuntelen klassista . Se on aina kiehtonut minua. Muistan kun lapsuudessa käytiin mummon luona niin viritin siellä olleen vanhan putkiradion aina YLE radio 1 kanavalle . Usein sieltä tuli ja tulee nykyäänkin klassista. Pidän klassisesta mutta harvojen sävellysten nimet jää mieleeni enkä erota Beethovenin straussista heidän sävellysten avulla. En osaa sanoa kenen sävellys milloinkin soi mutta se ei haittaa.
      Annan musiikin viedä ja herättää tunteita ja mielikuvia.

      • Anonyymi

        Juuri näin saa musiikista nauttia. Ei klassisesta musiikista tarvitse "osata" mitään. Tietysti vähitellen voi ottaa selvää niistä kappaleista, jotka ovat tehneet vaikutuksen, niiden säveltäjistä ja esittäjistä. Näin voi löytää lisää uusia valloituksia ja kehittää musiikkituntemustaan!


    • Anonyymi

      Olen kolminkertainen tohtori kvanttifysiikasta ja neurokirurgiasta ja lisäksi olen uimamaisteri sekä valittu Suomen astronautiksi aikanaan tehtävälle Mars-lennolle, enkä pidä niin sanotusta klassisesta musiikista lainkaan, mutta sen sijaan kuuntelen kaiken aikaa Eläkeläiset nimistä rymy-humppa bändiä. Kuunnelkaa tekin.

      • Anonyymi

        kyllä minun tekniikan tohtori ja diplomi insinööri veljeni tai oikeammin velipuoleni käy oopperoissa ja oli Wienissäkin yk.n palveluksessa kansainvälisessä atomienergiajärjestössä koulutusspesialistina työskennellessään kuuntelemassa Mozartin Taikahuilua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe