Vielä kerran koronarokotteesta

Anonyymi

Koronaan liittyviä asioita on pakko lähestyä todennäköisyyksien kautta. Varmaa tietoa uudesta ja jatkuvasti kehittyvästä viruksesta, rokotteesta ja jokaisen kehon yksilöllisistä reaktioista ei voida antaa. Mutta todennäköisyyksiä voi miettiä.
Mitä paremmin noudattaa varotoimia (maski, etäisyys, yms), sitä pienempi on todennäköisyys, että sairastuu.

Jos ottaa rokotteen, on olemassa hyvin pieni todennäköisyys kokea vakavia haittavaikutuksia.

Jos on rokotettu, niin todennäköisyys saada tauti pienenee merkittävästi ensimmäisen rokotteen jälkeen ja edelleen merkittävästi toisen jälkeen.

Jos sairastuu rokotettuna, on todennäköisyys sairastua vakavasti hyvin pieni.

Jos sairastuu rokotettuna, näyttää nykytiedon valossa todennäköiseltä, ettei tartuta niin pahasti muita kuin rokottamaton sairastunut.

Jos sairastuu millä tahansa tavalla koronaan, on jonkinlainen todennäköisyys joutua kärsimään pitkittyneistä oireista eli long covidista.

Samalla kun vähentää todennäköisyyttä sairastua itse, vähentää aina myös todennäköisyyttä tartuttaa muita.

Jos ei ota korotusta ja/tai ei noudata varotoimia tunnollisesti, on todennäköisempää saada tartunta ja tartuttaa muita.

Jos joku väittää ymmärtävänsä virusta paremmin kuin korkeasti koulutetut asiantuntija, on todennäköisyys sille asymptoottinen.

Mitä useampi on rokottamaton, sitä todennäköisempää on, että sulkutoimet ovat jyrkempiä ja jatkuvat pidempään. Joka tapauksessa tahdon kutakin rohkaista ottamaan rokotteen, sillä se on todennäköisesti ainoa keino selvitä tilanteesta mahdollisimman vähillä sulkutoimilla.

22

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla on määrätty 2. rokoteaika ja paikka ;D

Ei haittaa mennä hoitajien hoidettavaksi ja pistettäväksi, ja on hauska matka mennä, suuri mäkinyppylä jonka yli on hauskaa polkupyörällä ajella :D

• Anonyymi

Toinen piikki voi tuottaa kuumeilua ja nivelsärkyä, tuolloin ohjataan ensimäiseksi koronatestiin.

• Anonyymi

Molemmat rokotukset on, maskit on, etäisyydet on. Välttelen myös erittäin hyvin edelleen ihmisvirtoja, esim. terasseja, baareja, keikkoja. Tapaan vain harvoja valittuja ihmisiä.

Todennäköisesti sairastin koronan kertaalleen jo vuoden 2020 alussa. Ei kiitos sitä enää milloinkaan.

- Sheena

• Anonyymi

Korona on iskenyt nyt nuoreen väestöön ja sairaalahoidossa olevista sairastuneista 75 % ei ole saanut rokotetta, 12,5 % on saanut yhden rokotteen ja 12,5 % on saanut kaksi rokotetta.
        Huomattava on kuitenkin se miten 25 % sairaalahoitoa saavista on saanut rokotteen tai kaksi.
        Korona voi kaataa sänkyyn vaikka olisi ottanut kaiken mitä on tarjolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korona on iskenyt nyt nuoreen väestöön ja sairaalahoidossa olevista sairastuneista 75 % ei ole saanut rokotetta, 12,5 % on saanut yhden rokotteen ja 12,5 % on saanut kaksi rokotetta.
        Huomattava on kuitenkin se miten 25 % sairaalahoitoa saavista on saanut rokotteen tai kaksi.
        Korona voi kaataa sänkyyn vaikka olisi ottanut kaiken mitä on tarjolla.

Kyllä näin. Siksipä ei kannata henkseleitä paukutella ja elää kuin koronaa ei olisi, vaikka molemmat rokotukset onkin saatu.

Sairastelu ei sovi tällä hetkellä yhtään elämääni. Jos sairastun, rahaa tuhraantuu ja se on aina huono asia se. Pelkkä 2 viikon karanteenikin olisi pieni katastrofi.

- Sheena

• Anonyymi

Minulla on jatkuva krooninen nuha jatkuvasti muutenkin, allegroista johtuvaa allergioista, tahallani kirjoitin väärin.

Anyways money ways, many ways.

On rasitustestissä oma harrastejuttuni: molekyylitasolla että 3 eri materiaalia kortissa ei saa taipua kastuessaan... tiedänkin jo ratkaisun tuohon erään jutun mutta.
      ... sinänsä aika jännä harraste erittäin kalliit ja hienot käyntikortit.

Eikä tule ikinä vesisadettakaan tänne, meteorologit aina vain valehtelevat, nopalla heittävät säätilanteita..

• Anonyymi

Ihan hyvähän se on testataan kuinka käy kun jengi on kesäriennoissaan. Suomalaisten lomat on pitkälti jo vietettykin eli huippu voisi olla aika lailla näissä kohdin. Jos tauti ei lähde kunnolla lentoon niin ei tässä mitään rajoituksia tarvita passeista nyt puhumattakaan. Ne ottaa rokotukset jotka haluavat. Katsotaan kummat sairastaa ja mitä.

• Anonyymi

Toki mutta tässä unohdetaan taas yksi tärkeä puoli. Mitä jos et saa koronaa? Suomessa siihen on sairastunut alle 2% ihmisistä ja kuollut 0,05% heistä. Todennäköisyydet on aika pienet se vastaan rokote johon voit huonolla tuurilla vaikka kuolla vaikka et ikinä olisi koronaa saanut. Lisäksi ei tiedetä rokotteen pidempiaikaisia vaikutuksia.

• Anonyymi

Lisään vielä edelliseen.
        -En ole kiinnostunut väkijoukoista tai massatapahtumista. Kierrän ne kaukaa ja olen kiertänyt jo ennen koronaa.
        -En käytä julkisia vaikka joku maksaisi.
        -Kaupassa käytän maskia ja käsidesiä. Kotiin tullessa pesen aina kädet ennen kuin teen mitään muuta. Olen pessyt käteni jo ennen koronaa koska se kuuluu normaali hygieniaan.

• Lisätään kuolemat kyllä ne vakavia on .

• Anonyymi

Rokotteet, niistä nyt ei taida olla liiemmälti haittoja, eikä pahemmin hyötyäkään.
      Suuremman hyödyn saisi pakolaiset rokottamalla lisääntymistä vastaan. Eikä niitä muutenkaan tule yhtäkään laskea maanrajojen sisäpuolelle ja toisekseen maahan palaavia turistejakaan.

• Ihmiset ihmettelee miksei köyhät maat saa rokotusta?

Esimerkiksi Nepal on köyhä. Eikä sillä ole varaa hankkia

• Anonyymi

Minulle on rokotteista hauskaa ja hyötyä, koska rokotepaikka on jännä mäki minkä yli pyöräillä ja lasketella sitten aika lähellä ja on kohteliaita ja kauniit sairaanhoitajia siellä :D

• Anonyymi

Itsellänikin on sellainen kohtuullinen mäennyppylä tuossa matkan varrella, kun menin koronarokotteisiin. Alamäet on ihan parasta, varsinkin jos ei ketään tientukkopyöräilijää ole edessä. Sanon heitä pyöräilijäkaravaanereiksi.

• Anonyymi

Maailmassa on yli 4 miljardia rokotettua, joten on tilastollinen mahdottomuus, ettei joillekkin erittäin harvalle rokotetulle tulisi vakaviakin sivuoireita. Ilman rokotteita olisi haitat ja kuolemat kuitenkin aivan eri lukemilla.

Ensimmäisestä rokotteesta sain hieman vilunväristyksiä, mutta toisesta ei sitten tullut enää yhtään minkäänlaisia sivuoireita, vaikka asia piti olla jotakuinkin toisinpäin. Mutta olenhan tosiaan aina ollutkin hieman erilainen nuori. 😉

Rokote "kriittiset" ovat mielestäni pelkureita ja vastuuttomia itsekkäitä kusip... foliohattuja. Toivottavasti kärsivät sitten seurauksetkin kiltisti yksinään, eristyksessä kituen.

• Anonyymi

Iseäni jaksaa kyllä huvittaa tuollainen HP:n juttu tulos-skanneri jolla arkistoin tietokoneellekin asiakirjoja: hymyilevä' musta naama laitteessa ja sylkee papereita.

Väilillä pitää syöttää sitä laittamalla papereita lisää jotta voi ahmia niitä, sitten sylkee niitä ulos, ulostaa, eli tulostaa.

• Anonyymi

Jos on erakkotyyppi ja omissa oloissaan, niin eikö kannata sairastaa korona kotona menemättä mihinkään testiin. Jos oireet eivät ole vakavat. Eihän siihen mitään lääkettä ole, menee kotona ohi. Pari viikkoa piilottelee maailmaa niin se se on siinä.

• Anonyymi

Rokote-Rokki joopa joo, itse kun pitää taas mennä jänään paikkaan ottamaan rimpula-pi8ikki.... tämä on vähän huonoa kun itse olen tottunut minuuttitarkkaan aikauluun, armeija-tyyliin, ei aivan mene niin noissa.... ja pitää odottaa rokotteen jälkeen 15min että tuleeko jotain erektioitra tai reaktioita...

• Anonyymi

Erakkotyypit lienevät työttömiä.öllötelkööt rauhassa omissa oloissaan. Itse olen työssä käyvä ja ajattelen asiakkaitani. Käytän maskia,pesen käsiä, otan rokotteen. Jos siitä huolimatta joku vuokseni sairastuisi,tiedän että olen tehnyt voitavani,eikä syy ole minussa. Hyvä me,jotka yhteistä hyvää etiäpäin viemme!

• Anonyymi

Rokete-juttu vielä kerran tuli jo 22 kertaa, 1 kerta on 223 ehkäpä sitten, noh vitsinä.

• Anonyymi

Ijhmiset "öllöttäbväyt" kuin mersun omistajat autoissaan istuvan ja piereskelevät autoissaan?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe