Raskaspolkuinen Tunturi!

Anonyymi

Ostin hiljattain Tunturi Auran N 28/7. Pettymyksekseni olen huomannut, että pyörä on erittäin raskas polkea. Ovatko napavaihteiset aina raskaita? Onko mitään tehtävissä?

22

1786

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyörivätkö renkaat herkästi? Jos eivät niin tarkista jarrut. Laakerikin voi olla liian lujalle kiristetty. Kyseessä voi olla myös liian pitkä välitys. Isompi takahammasratas tekee monesti pyörän ajon keveämmäksi. Silloin ketjunkin joutuu yleensä vaihtamaan pitemmäksi.

    • Anonyymi

      Renkaan ilmanpaineet suurimpaan sallittuun arvoon. Iso tekijä!

      • Anonyymi

        Paljonko uskaltaa laittaa painetta? Nyt on 4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko uskaltaa laittaa painetta? Nyt on 4.

        Renkaan kyljessä pitäisi lukea sallittu maksimi paine.


    • Anonyymi

      Tossa tulikin jo hyviä vaihtoehtoja :)

      Tommonen 37 mm rengas vaatii kovat paineet rullatakseen herkästi. Pyörässä voi jarrut laahata. Pyörän napalaakerit on monesti kiristetty liian tiukalle ja renkaat ei pyöri kunnolla.

      Sitten tuo 7-vaihteinen on raskas polkea joillakin vaihteilla. Olisikohan 4-vaihde ollut "suora" ja kevyin polkea, siis vähiten häviöitä.

      Jos haluat tuosta mahdollisimman kevytpolkuisen:
      1. Säädä pyörän navat siten että pyörät pyörii hyvin
      2. Varmista ettei jarrut yms. laahaa
      3. Vaihda taakse niin iso ratas kuin saat. Samalla vaihtuu ketju. (Mahdollista ajaa tolla parhaan hyötysuhteen "suoralla" vaihteella)
      4. Osta kunnon pumppu jolla saat renkaat täyteen tai vaihda kevyempi kulkuiset ulkorenkaat. (En tunne noita renkaita, että ovatko raskaat polkea)
      5. Ajoasento ja satula kohdilleen, että voimantuotto on hyvä

      Tossa ideat mitä tuolle pyörälle voi tehdä :)

    • Anonyymi

      Tarkista myös ettei takarengas kihnuta takahaarukkaan, eli että on suorassa, samalla voi tarkistaa että vanne ei ole kiero, vaikka tuskin sentään ihan uudessa pyörässä. Rengaspaineet on hyvä olla suositusten mukaiset, maksimipaineet merkitty renkaan kylkeen. Yleensä ne ovat peruspyörissä noin 4,5 bar.

      Napavaihteinen on jonkin verran raskaampi ja poljintuntuma on jotenkin pehmeämpi perinteiseen ulkovaihteiseen verrattuna. Tehohävikki on karvalakkimalleissa (Shimano Nexus) siinä 10% kieppeillä, hyvin säädöissä olevassa ulkovaihteisessa se on noin 4 - 5%.

      Jos pyörää käytetään ympärivuotisesti niin napavaihteiston sisuskalut keräävät kosteutta ja voiteluaineet kovettuvat ajan mittaan. Kylmillä keleillä napavaihteisen nihkeämpi poljinvastus korostuu entisestään.

    • Anonyymi

      Katsoin juuri renkaan kyljestä lukeman 85psi. Paljonko se on bareina? Tämä saattaa ratkaista ongelman, sillä ostaessa renkaissa oli 3baria ja eilen nostin neljään.

      • Anonyymi

        5,8 bar näyttäisi googlen kautta haettu laskuri "psi to bar". Itse olen yleensä pumpannut hieman vajaa 5 bar paineet (omissa renkaissa suositus muistaakseni 5,5 bar) ja mielestäni ovat hyvin rullaavat.
        Lattiapumpun mittari voi tosin heittää jonkin verran, tarkat paineet jos haluaa tarkistaa niin Schwalbe (Schwalbe airmax pro -niminen) valmistaa sellaista tikkuaskin kokoista paristokäyttöistä rengaspainemittaria jossa bar ja psi yksikköinä arvot.


    • Anonyymi

      Nyt perun pyörämoitteeni. Laitoin jalkapumpulla paineiksi 5,5 baria ja kävin viiden kilsan testilenkin ja hyvin rullasi. Eli näin yksinkertaisesta asiasta oli kyse. Näköjään kapoiset renkaat vaativat kunnon paineet, eikä peukalotesti tässä kohtaa toimi. Nousi ostokseni taas arvoonsa, melkein aloin jo uskoa, että napavaihteiset ovat järkejään raskaspolkuisia, joihin ei pitäisi sortua. Kiitos ketjun asiallisista kommenteista.

      • Anonyymi

        Hyvä että löytyi ratkaisu :)

        Kapeassa renkaassa joutuu pitämään kovia paineita, että se rullaa hyvin. Renkaan kosketuspinnan tiehen pitäisi olla sellainen soikion muotoinen.

        Jos renkaan kosketuspinta tiehen on sellanen nakkimakkaran muotoinen, niin renkaan runko joutuu tekemään paljon muodonmuutosta, joka taas aiheuttaa paljon häviötä varsinkin paksurunkoisessa renkaassa.


      • Anonyymi

        Renkaiden paineella ja rullaavuudella on yllättävän iso vaikutus.


    • Anonyymi

      Polkeminen tuntuu raskaalta myös, jos satula on liian matalalla tai liian takana. Ajoasennon pitää olla täsmälleen mukava, joten ohjaustangoakin saattaa joutua säätämään sopivaksi omiin mittoihin. Reisilihaksille rankimmat työt.

    • Anonyymi

      Käyttäkää ehdottomasti jalkapumppua missä painemittari. Rengas tulee nopeasti täyteen ja mittarista näet oikean paineen. Perinteiset pikkupumput, niillä ei saa kuin hikeä ja xitutusta ja pehmeät renkaat.

      • Anonyymi

        Reissussa aina mukana pumppu jossa digitaalinen painemittari, T-malliseksi taittuva kahva, taipuisa ilmaletku sekä pumpun toisessa päässä taittuva jalusta jonka päälle painetaan toinen koipi tueksi alustaa vasten.
        Pumppua voi siis käyttää kuten isompaa lattiamallista pumppua kun voi käsikahvasta pumpata alas ja ylös, kevyttä ja helppoa verrattuna perinteisiin matkapumppuihin. Hyvin tulee paineita sen verran että pääsee taas jatkamaan reissua.

        Merkki ja malli: Topeak Turbomorph digital.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reissussa aina mukana pumppu jossa digitaalinen painemittari, T-malliseksi taittuva kahva, taipuisa ilmaletku sekä pumpun toisessa päässä taittuva jalusta jonka päälle painetaan toinen koipi tueksi alustaa vasten.
        Pumppua voi siis käyttää kuten isompaa lattiamallista pumppua kun voi käsikahvasta pumpata alas ja ylös, kevyttä ja helppoa verrattuna perinteisiin matkapumppuihin. Hyvin tulee paineita sen verran että pääsee taas jatkamaan reissua.

        Merkki ja malli: Topeak Turbomorph digital.

        Tuon Topeakin pumpun ilmoitettu paino on järkyttävät 320 g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon Topeakin pumpun ilmoitettu paino on järkyttävät 320 g.

        Yli puolta kevyempiäkin vastaavantyyppisiä on jos voimat ei riitä tuollaisen mukana pitoon ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli puolta kevyempiäkin vastaavantyyppisiä on jos voimat ei riitä tuollaisen mukana pitoon ;)

        Turha irvailla jaksamisella. Varusteiden liika paino kertyy isojen esineiden lisäksi näistä sata grammaa siellä ja sata täällä turhista lisäyksistä.
        Huonon vaihtoehdon suosittelussa ei oikein ole järkeä.


    • Anonyymi

      Itsellä on testin mukaan raskaasti rullavat maxis re-fuse renkaat. Ei sitä kyllä huomaa, kun painetta on sallitut 6 baria. Varmasti kevyemmät rullaa vielä paremmin, mutta niitä saakin sitten paikata aina välillä.

    • Anonyymi

      Ostiko pyörän uutena? Jos käytetty ja yksityiseltä, niin mitään ei ole tehtävissä.
      (satulan korkeus optimaaliseksi, rengaspaineen lisäys ja ketjujen voitelu voi auttaa)

      Ne toimii uutena jotenkin, mutta ovat raskaita polkea.
      Pyöräile muutama vuosi, niin vaihteisto menee niin jumiin, että jaksat polkea vain pienimmällä vaihteella.

      • Anonyymi

        Itsellä Nexus 7-vaihteinen oli useita vuosia ympärivuotisessa käytössä ja muutaman talven jälkeen se oli pakkaskeleillä lähes täysin ajokelvoton. Vaihteet eivät vaihtuneet kunnolla tai ollenkaan ja poljinvastus muuttui raskaaksi muutaman minuutin pakkasessa ajon jälkeen. Nyt fillari on vain sulan kelin käytössä ja toimii siedettävästi lyhyillä matkoilla. Saisihan tuohon uutta elämää kun ostaisi kokonaan uuden takakiekon samanlaisella vaihteella ja ajelisi vain lämpimillä säillä, tai sitten muuntaisi yksivaihteiseksi.

        En uutta napavaihteista polkupyörää enää toista ostaisi.


    • Anonyymi

      Mikään ei auta. Nyt äkkiä yhteys myyjään ja palautus. Ehkä saat osan hinnasta takaisin. Kyllä jämpti on näin.

    • Anonyymi

      pyöräliikkeeseen huoltoon vaan, siellä osaavat puolueettomasti katsoa jos syy on laakerissa tms ns. oikeassa viassa. Ihme yninää täällä noin yleensä otten tunturi pyörästä, kappavaihteista, talvesta (ja kas kun ei kuun ja naapurien liikkeistä) että raskas polkea ja toivoton tapaus jos käytettynä talvella jne. itsellä on vuoden 1996 tunturi akseli jonka ostin käytettynä kirppikseltä, ja mitään huoltoa en ole koskaan tehnyt, ja toimii ilman mitään ongelmia jo kymmenettä vuotta. sillä on paineltu töihin 20 asteen pakkasessa, räntäsateessa ja kesähelteessä. ostakaa moposkootteri jos ei ole kuntoa polkea polkupyörää sinne sipsi ja karkkikauppaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe