S A U V O I S T A ?

Onko kellään käyttökokemuksia erilaisista rullaluistelusauvoista? Esim. Exel, Yoko, Swix? Onko piikeissä ja asfalttipidossa eroja? Entä jäykkyys? Olen itse katsellut 60% hiilikuituputkella olevaa Yokoa Intersportista... Pitäis olla tarpeeksi jäykkä?

Kommenttia tänne!

-M-

52

32506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      aluksi ei käytä rullaluistimia vaan suksia.
      minulla oli testissä yokon jotkin 20€ maksavat rullaluistelu sauvat. hommasta ei tullut mitään, koska ne taittauvat alta aivan liikaa, meneväthän ne mukana jos luistimet ovat huippuluokkaa ettei niillä tarvitse kuin vähän potkaista ylämäkeen ja tasaiset menevät ilmaiseski (suksilla tasaisetkin ovat kovaa työtä).
      itselläni on tällä hetkellä rh-sauvoina swix:n ct3 sauvat. ne ovat sopivan hintaiset ja jäykkyiset, pieni lisäpaino ei haittaa ct1-sauvoihin nähden. toinen vaihtoehto olisi exel:n c3-sauva, mutta en tykkää exel:n sauvoista yhtään, eivät istu käteen yhtään. tietysti muiltakin sauvamerkeiltä löytyy sopivia sauvoja, itse suosittelen yli60% hiilikuitua.
      älä edes harkitse täyshiilikuitusauvoja, koska ne eivät kestä asfaltilla hiihtämistä. tietysti en kiellä hommaamasta niitä, mutta silloin kannattaa olla paksu lompakko. ja jos hiihdät talvella niin suosittelen toisia sauvoja talveksi. tietysti samat sauvat käyvät molempiin kunhan vaihdat kesäksi asfalttipiikit, tavan sommat eivät kestä asfalttia, olen tuhonnut muutemat sommat, koska ei ole ollut muuta saatavilla silloin.

      toivottavasti tästä on apua

      • Ekitalo

        Viime keväänä ostin tuollaiset sauvat ja käytin niitä joka kerta lenkillä eivät ole kaikkein kevyimmät mutta hyvin tuntuu tukevilta ja mulle sopii käteen kyllä hyvin. Niissä on sellainen hiihtosauvan käsihihna ja muotoiltu käden sija omansa vasempaan ja oikeaan käteen.

        Piikit niissä tulee kuin sellaisen kumitassun läpi, ostin nyt uudet tassut mutta on noissa vanhoissa vielä paljon piikkiä jäljellä olen kyllä teroitellut monta kertaa mutta taitaa pehmetä karkaisu aina sen jälkeen.

        Maksoivat 40 euroa ja piikkitassut tänä keväänä 16 euroa. Ei muutakuin menoksi.


    • Jykä

      Viime syksynä ostin Yokon sauvat jotka kestivät 4-reissua. Kotkankynsi meni poikki. Muuten niissä oli ehkä aavistuksen parempi pito kuin nykyisissä exelin valmistamissa sauvoissa.

    • R-luistelija

      Exelin ovaalit C-one:t toiminut kesät ,talvet. päiden vaihto hiuskuivaajalla lämmittäen.EHOTTOMASTI KOVAMETALLIPÄÄT asvaltille.

      • Tuumas1

        Minulla Exelin P2-hiihtosauvat.
        Olen miettinyt, että vaihtamalla niihin sompien tilalle asvalttitassut/piikit, voisivat toimia myös rullaluistelussa. Ovat muistaakseni 60%:sti hiilikuitua.

        Ilmeisesti tuo vaihto-operaatio on helppo esim. hiusten kuivaajalla.


      • Hessu
        Tuumas1 kirjoitti:

        Minulla Exelin P2-hiihtosauvat.
        Olen miettinyt, että vaihtamalla niihin sompien tilalle asvalttitassut/piikit, voisivat toimia myös rullaluistelussa. Ovat muistaakseni 60%:sti hiilikuitua.

        Ilmeisesti tuo vaihto-operaatio on helppo esim. hiusten kuivaajalla.

        Käytän rullaluistelussa luisteluhiihtosauvoja. Vaihdan kesäksi exelin rullis sauvoihin kuuluvan piikillä varustetun kumitassun - hyvin toimii. Kiinnityksessä toimii erkkari oikein mainiosti. Entisen irrottaminen onnistuu hyvin ruuvipenkissä kevyttä kiertoa käyttäen ilman vaurioita, kiinnitys kun on vain liimalla. Sauvat ovat Exel Integra: 35% hiilikuitua ja 65% lasikuitua. Hyvin ovat kestäneet koitokset.


      • Ippe
        Hessu kirjoitti:

        Käytän rullaluistelussa luisteluhiihtosauvoja. Vaihdan kesäksi exelin rullis sauvoihin kuuluvan piikillä varustetun kumitassun - hyvin toimii. Kiinnityksessä toimii erkkari oikein mainiosti. Entisen irrottaminen onnistuu hyvin ruuvipenkissä kevyttä kiertoa käyttäen ilman vaurioita, kiinnitys kun on vain liimalla. Sauvat ovat Exel Integra: 35% hiilikuitua ja 65% lasikuitua. Hyvin ovat kestäneet koitokset.

        Moi!

        Kun näitä sauvojen päitä vaihdellaan, niin saako niitä jostain irtaimena ostaa? Itse hankin sauvat ilman kumipäitä (paljaat piikit) ja ne täräyttää niin paljon että meni maku heti ekalla kerralla. Ja siihen jäi sauvominen toistaiseksi. Toisaalta onko ne kumien sisältä pilkistävät piikit pitäiviä ja onko iskut käteen vähäisempiä?
        Ismo


      • irtopiikkejä
        Ippe kirjoitti:

        Moi!

        Kun näitä sauvojen päitä vaihdellaan, niin saako niitä jostain irtaimena ostaa? Itse hankin sauvat ilman kumipäitä (paljaat piikit) ja ne täräyttää niin paljon että meni maku heti ekalla kerralla. Ja siihen jäi sauvominen toistaiseksi. Toisaalta onko ne kumien sisältä pilkistävät piikit pitäiviä ja onko iskut käteen vähäisempiä?
        Ismo

        Jep, kyllä irtopiikkejä löytyy urheiluliikkeistä. Exelin mallissa on tassu, muista en niin tiedä.


      • Tuumas1
        irtopiikkejä kirjoitti:

        Jep, kyllä irtopiikkejä löytyy urheiluliikkeistä. Exelin mallissa on tassu, muista en niin tiedä.

        Katselin Intersportissa ohimennen sauvoihin sopivia tassuja/piikkejä.

        Exelin tassu/piippipari maksoi 22 EUR!!!

        Kyllä jäi hyllyyn. Muutama euro lisää, niin saa jo sauvatkin tassuineen.


      • Fin-Ski
        Tuumas1 kirjoitti:

        Katselin Intersportissa ohimennen sauvoihin sopivia tassuja/piikkejä.

        Exelin tassu/piippipari maksoi 22 EUR!!!

        Kyllä jäi hyllyyn. Muutama euro lisää, niin saa jo sauvatkin tassuineen.

        Suosittelisin kerralla ostamaan riittävän hyvät sauvat, jotta ei tarvitse kerran viikossa olla kaupassa uusia ostamassa. Jokaiselta merkiltä löytyy hyviä sauvoja on vain mielipidekysymys mikä sitten itse kullekin käteen sopii. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sauvassa täytyy olla väh. 60% hiilikuitua, jotta ne kestävät ja niillä on hyvä luistella/hiihtää. Ja tästä minulla on kokemusta kilpahiihtäjänä. ;) Halvat lasikuitusauvat eivät millään kestä kovaa "hakkaamista" asfalttiin ja samalla ne "rämisevät" inhottavasti. Tätä ongelmaa ei tapahdu hyvillä sauvoilla. Mutta jos hellät korvat eivät kestä yhtään räminää niin sitten ei auta kuin mennä ilman sauvoja.
        Ja mitä piikkeihin tulee niin ehdottomasti asfalttipiikit. Ei mitään kumi/piikki-yhdistelmiä. Ensinnäkin niissä on huono pito ja toiseksi tälläinen kumipala on painava.
        Ps. Muistakaa, että hyviin sauvoihin kannattaa panostaa, jotta hiihdosta/luistelusta nauttii täysin...


      • Pyöräteiden Paavo Nurmi
        Fin-Ski kirjoitti:

        Suosittelisin kerralla ostamaan riittävän hyvät sauvat, jotta ei tarvitse kerran viikossa olla kaupassa uusia ostamassa. Jokaiselta merkiltä löytyy hyviä sauvoja on vain mielipidekysymys mikä sitten itse kullekin käteen sopii. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että sauvassa täytyy olla väh. 60% hiilikuitua, jotta ne kestävät ja niillä on hyvä luistella/hiihtää. Ja tästä minulla on kokemusta kilpahiihtäjänä. ;) Halvat lasikuitusauvat eivät millään kestä kovaa "hakkaamista" asfalttiin ja samalla ne "rämisevät" inhottavasti. Tätä ongelmaa ei tapahdu hyvillä sauvoilla. Mutta jos hellät korvat eivät kestä yhtään räminää niin sitten ei auta kuin mennä ilman sauvoja.
        Ja mitä piikkeihin tulee niin ehdottomasti asfalttipiikit. Ei mitään kumi/piikki-yhdistelmiä. Ensinnäkin niissä on huono pito ja toiseksi tälläinen kumipala on painava.
        Ps. Muistakaa, että hyviin sauvoihin kannattaa panostaa, jotta hiihdosta/luistelusta nauttii täysin...

        Mä tein sauvat itse vanhoista Excelin hiihtosauvoista. Irroitin sompaosan niin, että jäljelle jäi vain puhdas putken pää. Ostin kirpputorilta ristipääruuvareita kaksi kappaletta á 1€. Pyysin emännän velipoikaa sorvaamaan niiden kädensijat sauvojen päihin sopiviksi. Teräpäät teroitin smirkelillä. Hiontavaraa jäi vielä n.15 senttiä. Painoin sorvatut kahvat sauvoihin ja sitten vain "menoks...sano annie lennox..." Kolmatta vuotta aloittelen niillä vehkeillä...:)


    • R-luistelija

      Yritin hiilikuitu sauvojen päitä vaihtaa ilman lämmitystä. Hiilikuitu alkoi halkeamaan päästä.Selvisin lyhentämällä 2.5cm.joten Suosittelen LÄMMITTÄMISTÄ

    • yoku

      Itselläni viime kesänä hankitut yoko-merkkiset sauvat joissa kumitassusta pilkistää piikit, ja ovat tosi hyvät. Pitoa löytyy eikä tärähdä kuten normaali hiihtosauvalla luistellessa, ja kämmenosakin istuu kuin hanska. Eivät olleet edes kalliit, kuten exelit. Ei tulis enää mieleenkään lähteä lenkille ilman sauvoja!

    • Aimo

      Muistakaahan sitten rullaluistimien kanssa jalkakäytävällä sivakoidessanne, että ette ole yksi. Liian monta kertaa on käynyt niin, että hurjaa vauhtia kiitävää rullaluistelijaa on saanut väistää pientareelle suurten liikeratojen takia. Tarkoituksenani ei ole yleistää, mutta ottakaahan muutkin huomioon... Hyviä hetkiä vauhdin hurman parissa.

      • Rullisneito

        Mä olen kanssa monesti miettiny tuota kun kuulee että varokaa muitakin te luistelijat yms. Ja huomaan tuolla pyöräteillä luistellessa että varsinkin vanhemmat ihmiset katsoo aika pelokkaasti niitä sauvoja että mihin ne osuu tai huitoo..
        Mulle on tullut sellainen tapa, että kun ohitan jonkun tai joku tulee vastaan otan sauvat vartalon sivuille ja potkuttelen jaloilla ohi ja alan taas sivakoimaan kun ketään ei ole vieressä.
        Mutta koitetaan vaan varoa.. :-)


      • huomioon
        Rullisneito kirjoitti:

        Mä olen kanssa monesti miettiny tuota kun kuulee että varokaa muitakin te luistelijat yms. Ja huomaan tuolla pyöräteillä luistellessa että varsinkin vanhemmat ihmiset katsoo aika pelokkaasti niitä sauvoja että mihin ne osuu tai huitoo..
        Mulle on tullut sellainen tapa, että kun ohitan jonkun tai joku tulee vastaan otan sauvat vartalon sivuille ja potkuttelen jaloilla ohi ja alan taas sivakoimaan kun ketään ei ole vieressä.
        Mutta koitetaan vaan varoa.. :-)

        Lisäksi kannattaa kiinnittää liikeratoihin huomiota. Sauvaa ei kannata heilutella sivuilla vaan sauvoilla työnnetään mahdollisimman läheltä vartaloa taakse ja palautetaan suoraan eteen. Jotkut sauvailijat heilauttavat sauvat ihmellisesti sivukautta eteen samoin työntö suuntautuu aika sivulle, ei ihme että tuntuvat valtaavan koko paanan. Yleiseti käytetty 'perusluistelu' (=kuokka) on hiihtohommissa parhaimmillaan ylämäissä joten rullaluistelussa sitä kannattaa käyttää vasta rankoissa mäissä eikä junnata sillä tasaisella / alamäissä. Kannaattaa opetella wassberit ja mogrenit vaikka ei hiihdosta välittäisi pätkääkään.


      • Nor-ski
        huomioon kirjoitti:

        Lisäksi kannattaa kiinnittää liikeratoihin huomiota. Sauvaa ei kannata heilutella sivuilla vaan sauvoilla työnnetään mahdollisimman läheltä vartaloa taakse ja palautetaan suoraan eteen. Jotkut sauvailijat heilauttavat sauvat ihmellisesti sivukautta eteen samoin työntö suuntautuu aika sivulle, ei ihme että tuntuvat valtaavan koko paanan. Yleiseti käytetty 'perusluistelu' (=kuokka) on hiihtohommissa parhaimmillaan ylämäissä joten rullaluistelussa sitä kannattaa käyttää vasta rankoissa mäissä eikä junnata sillä tasaisella / alamäissä. Kannaattaa opetella wassberit ja mogrenit vaikka ei hiihdosta välittäisi pätkääkään.

        Juu, näyttää olevan aika monella rullahiihtäjällä aivan hukassa tuo sauvojen käyttö. Ihan pahaa tekee kattoa sitä kohkaamista kun sauvojen kanssa tavallinen pyörätien leveys ei tahdo riittää.


    • koko sauvapelleily

      lisäksi huitovat niillä sauvoillaan muita:-(
      Pitäisi lailla kieltää koko sauvaluistelu!!!

      • ovat varaksi

        itselleen ja muille:-(((


      • itse rauhallinen

        Rullaluistimet ja sauvvat ovat hengenvaarallinen yhdistelmä yleisillä kevyenliikenteen väylillä. Itse olen joutunut useinkin tällaisen kuntoiluterroristin uhriksi.
        Tosiasia on että näillä on vauhti niin kova että he eivät pysty havainnoimaan ympäristöään riittävästi. Tässä on kyse samasta asiasta kun annetaan juuriajokortin saanneelle formulaluokan auto.
        Rullaluistelijoille kannatan täydellisesti 'omia alueitaan' joilla voivat tarpeitaan tyydyttää. Tallaisia paikkoja voisi olla esim markettien parkkipaikat yöiseen aikaan.


      • !!!
        itse rauhallinen kirjoitti:

        Rullaluistimet ja sauvvat ovat hengenvaarallinen yhdistelmä yleisillä kevyenliikenteen väylillä. Itse olen joutunut useinkin tällaisen kuntoiluterroristin uhriksi.
        Tosiasia on että näillä on vauhti niin kova että he eivät pysty havainnoimaan ympäristöään riittävästi. Tässä on kyse samasta asiasta kun annetaan juuriajokortin saanneelle formulaluokan auto.
        Rullaluistelijoille kannatan täydellisesti 'omia alueitaan' joilla voivat tarpeitaan tyydyttää. Tallaisia paikkoja voisi olla esim markettien parkkipaikat yöiseen aikaan.

        Ei voi muuta ku nauraa näille pienisieluisten kommenteille!
        Hahhaaa!


      • Santtu.
        ovat varaksi kirjoitti:

        itselleen ja muille:-(((

        Kyllä on paljon turvallisempaa liikkua sauvojen kanssa liikenteessä, kuin ilman ei tarvitse pysähtyä, kun tulee sokeita autoilioita vastaan, eivät uskalla mennä lähellekkään keskiviivaa.


    • Neuvoksi

      Sauvojen kärki kappaleita on saatavissa urheiluliikkeistä.Vaihtaminen tapahtuu pitämällä sauvan kärkeä ensin tulisessa vedessä.Piikit ehdottomasti kovakarkaistut.
      Teroittaminen tapahtuu ainoastaan vesi- smirkelitahkossa.Tällöin karkaistu teräspiikki säilyttää kovuutensa.

      • ovat vaaraksi

        itselleen ja muille :-(((


    • salomon

      Olen luistellut vuosia ja ajattelin itsekkin hankkia sauvat, mutta onneksi kuulin erään liikuntafysiologin mielipiteen asiasta. Hän kertoi että rullaluistelu on tehokkainta silloin, kun luistelija käyttää tehokkaasti reisilihaksia. Tällöin luistelijan on oltava riittävän etukumarassa. Sauvojen kanssa käy usein niin, että pitkien sauvojen myötä luistelijan asento nousee ylös ja jalkatyö jää vajaaksi. Luistelen siis ilman sauvoja..tehokkaampaa. Mutta tietysti sauvat ovat hyvät jos kaipaa vauhdin hurmaa!!

      • Mikko -84

        Tottakai ilman sauvoja luistelu on JALOILLE rasittavampaa kuin sauvojen kanssa. Totta on myös alaselkään kohdistuvan rasituksen vähentyminen kun asento nousee pystymmäksi sauvojen kanssa.

        MUTTA pointtihan tässä onkin se, että sauvojen kanssa luistelu on sitten kokonaisvaltaisesti paljon tehokkaampaa kun koko yläkroppa (rintalihakset, ojentajat, hartiat, vatsalihakset) tulee mukaan treeniin. Ja voihan välillä lyödä sauvat kainaloon ja luistella vaikka pari kilometriä vain ilman sauvoja.

        Eli kysymyshän on ihan siitä haluaako treenata vain jalkoja vai koko kroppaa?!

        -M-


      • jallu

        Hei vaan.
        Olen luistellut kohtuullisen paljon n.2-4 kertaa viikossa ja luistelen ilman sauvoja (olen kokeillut myös sauvojen kera), sillä jos luistellaan todella kovaa, niin silloin ei voi käyttää sauvoja, koska vauhti on sen verran nopea. Eli luistelukin on tekniikkalaji. Kokeileppa muuten luistella siten, että et nosta jalkaa ilmaan kun luistelupotku päättyy, vaan rullaat jalan takaisin kärkipyörän varassa. Se on aluksi todella vaikeaa, mutta nopeuttaa luistelua huomattavasti.


      • jaahassss...
        jallu kirjoitti:

        Hei vaan.
        Olen luistellut kohtuullisen paljon n.2-4 kertaa viikossa ja luistelen ilman sauvoja (olen kokeillut myös sauvojen kera), sillä jos luistellaan todella kovaa, niin silloin ei voi käyttää sauvoja, koska vauhti on sen verran nopea. Eli luistelukin on tekniikkalaji. Kokeileppa muuten luistella siten, että et nosta jalkaa ilmaan kun luistelupotku päättyy, vaan rullaat jalan takaisin kärkipyörän varassa. Se on aluksi todella vaikeaa, mutta nopeuttaa luistelua huomattavasti.

        miten sä siis maata ryystäen liikutat sen pyörän siihen takas? ja miten se nopeuttaa ja kuluttaako se ekaa pyörää sit miten?


      • luisteluhiihtänyt

        Kun laitetaan vierekkäin pikaluistelija ja hiihtäjä ja hieman katsellaan niin huomaamme, että luistelija näyttää ihan strutsilta vahvoine jalkoineen ja surkastuneine käsineen, MUTTA hiihtäjä mukavan sopusuhtainen ;D

        Ilman muuta sauvat mukaan. Saa koko kroppa rääkkiä...


      • Santtu...
        jallu kirjoitti:

        Hei vaan.
        Olen luistellut kohtuullisen paljon n.2-4 kertaa viikossa ja luistelen ilman sauvoja (olen kokeillut myös sauvojen kera), sillä jos luistellaan todella kovaa, niin silloin ei voi käyttää sauvoja, koska vauhti on sen verran nopea. Eli luistelukin on tekniikkalaji. Kokeileppa muuten luistella siten, että et nosta jalkaa ilmaan kun luistelupotku päättyy, vaan rullaat jalan takaisin kärkipyörän varassa. Se on aluksi todella vaikeaa, mutta nopeuttaa luistelua huomattavasti.

        Kyllä pärjää sauvoilla luistelia, sauoitta luistelialle, kun lykkii molemmille potkuille erikseen.Eli haastappa jokin joka hallitsee sauvojen käytön hauskoja luisteluja molemmille tyyli ihailioille!


    • marika

      tilasin sexshopista sellasen jollyn.yleensä eka orgasmi tulee jo 10 min jälkeen.

      • kuntoa noinkin

        Niin onko sillä merkitystä millä sauvalla lykkii , tosin ei taida tuo toimia rullaluistellessa


      • niinpä....

        ....kylläpä kestää se siun orkun sillä sauvalla , kyllä oikea kunnon mela olis varmaan pareempi....


    • pieni ja pelokas

      Ihmiset ovat äärettömän itsekkäitä. Mietitään, mikä on pitkä ja mikä on toista kovempi. Kuljen työmatkani bussipysäkille kävely/pyöräilytietä, Olen oppinut vihaamaan niitä pyöräilijöitä, jotka menevät 30km/h vauhdilla ohi paikoissa, jossa pikkulapset tulevat tielle, koirat, jopa rusakot, vaikka ollaankin Helsingissä.
      Rullaluistelijat ok, mutta nyt nämä röyhkeät sauvoilla vauhtia lykkivät. Pitkä kundi, kun painelee, on sauvoineen laidasta laitaan. Ei väliä, mahtuuhan jalankulkija ojaan!! Siellä on sitten koiranpaskaa. Menkää varaamaan sauvaluistelulle Malmilta kiitotie, Sauli Niinistö vois tukea asiaa. Urheilu hyvä, mutta kaikki näitä teitä käyttävät on otettava huomioon.
      Otan jääkiekkomailan ja kamppaan, jos joku ajaa minut vielä ojaan.

      • Hmm...

        Niin kannattaakin tehdä... Mitä sitä täällä itkemään. Tule vaan sanomaan ihan suoraan meille luistelijoille.

        Ps. Sulla ei taida itselläs olla mahdollisuutta luistella, kun oot noin katkera??? :D:D:D:D:D


      • itsekkäin laji...

        Vihaan myös rullaluistelijoita, minäkin! Kapeaa jalankulkureittiä viuhdotaan sauvoineen välittämättä mitään muista reitillä liikkujista. Mummut ja Papat kulkevat rollaattoreilla, on pikkulapsia työntelemässä nukenvaunuja, äiti vierellä vauvan kanssa ja lisäksi sauvakävelijät? Pitääkö tapahtua jonkun kuolema, ennen kuin nämä höyrypäät saadaan edes omalle, suljetulle radalleen? Joudun sulanaikaan kulkemaan työmatkat bussilla, koska olen kauhun vallassa kevyen liikenteenväylällä näiden pirujen takia. Sain yhden sauvasta viime kesänä pohkeeseeni iskun ja vamman jättämä kipu ei ole korjaantunut. Olen ollut teistä rullapiruista yhteydessä poliisiin, liikuntalautakuntaan ym. mutta kaikki vain levittelevät käsiään? Nykyään näytän reilusti kesaria ja väistän selkä edellä ojaan, jotta euroopanomistajilla on tilaa.


      • !!!
        itsekkäin laji... kirjoitti:

        Vihaan myös rullaluistelijoita, minäkin! Kapeaa jalankulkureittiä viuhdotaan sauvoineen välittämättä mitään muista reitillä liikkujista. Mummut ja Papat kulkevat rollaattoreilla, on pikkulapsia työntelemässä nukenvaunuja, äiti vierellä vauvan kanssa ja lisäksi sauvakävelijät? Pitääkö tapahtua jonkun kuolema, ennen kuin nämä höyrypäät saadaan edes omalle, suljetulle radalleen? Joudun sulanaikaan kulkemaan työmatkat bussilla, koska olen kauhun vallassa kevyen liikenteenväylällä näiden pirujen takia. Sain yhden sauvasta viime kesänä pohkeeseeni iskun ja vamman jättämä kipu ei ole korjaantunut. Olen ollut teistä rullapiruista yhteydessä poliisiin, liikuntalautakuntaan ym. mutta kaikki vain levittelevät käsiään? Nykyään näytän reilusti kesaria ja väistän selkä edellä ojaan, jotta euroopanomistajilla on tilaa.

        Kylläpä menee joutuisasti työvuoro näille naureskellessa!! Uskomatonta sakkia!
        Mutta jos ihan vakavasti puhutaan niin täytyy kyllä ihmetellä kuinka koko sauvaluistelukansa tuomitaan muutaman häirikön takia. Itse en ole kaduilla nähnyt sauvanheiluttajaa joka ei ota muita huomioon ja anna muille tietä.
        Mutta on se kiva että kirjottelette tuntemuksianne, te ihmisten vihaajat. Niin, ja olkaa toki yhteydessä poliisiin myös, kyllä sielläkin osataan kahvipöydässä höyrypäille naureskella!


    • noi

      sauvat. Ens kerralla kun joku tulee taas huitomaan eteeni holtittomasti noilla sauvoilla, nii varmasti rykäsen sillai et ranne lähtee sijoiltaan.(Nimim. parikertaa sauvoista päähänsä saanut)

      • -GZ-

        Kylläpä se on taas katkeraa tilitystä. Jos joku ääliö ei tajua väistää mummoja tahi muita katkeria pyöräteiden kuninkaita, ei ole väliä ollaanko sitä rullien päällä, juosten, pyörällä, potkulaudalla vai rollaattorilla. Turha taas alkaa yleistämään miten juuri rullaluistelijat ovat piittaamattomia .. paskat. Itse olen luistellut kuusi (tulevana seitsemän) kesää ja suurimman osan sauvojen kanssa, enkä ole koskaan ketään turpannut ojaan tai edes nähnyt moista missään tapahtuvan.

        Että jospa annetaan ihmisten ilakoida ja urheilla ja kohdistetaan vähän paremmin se kritiikki. Aina voi toki vihjaista, että esim. vanhusten kohdalla (tai yleensäkin) voi sauvat pistää kainaloon (kuten itsekin teen) ja jatkaa huitomista sitten kun on tilaa enemmän - ja vauhtia rajoitella kun tulee ihmisiä vastaan tai autoja..


      • -GZ- kirjoitti:

        Kylläpä se on taas katkeraa tilitystä. Jos joku ääliö ei tajua väistää mummoja tahi muita katkeria pyöräteiden kuninkaita, ei ole väliä ollaanko sitä rullien päällä, juosten, pyörällä, potkulaudalla vai rollaattorilla. Turha taas alkaa yleistämään miten juuri rullaluistelijat ovat piittaamattomia .. paskat. Itse olen luistellut kuusi (tulevana seitsemän) kesää ja suurimman osan sauvojen kanssa, enkä ole koskaan ketään turpannut ojaan tai edes nähnyt moista missään tapahtuvan.

        Että jospa annetaan ihmisten ilakoida ja urheilla ja kohdistetaan vähän paremmin se kritiikki. Aina voi toki vihjaista, että esim. vanhusten kohdalla (tai yleensäkin) voi sauvat pistää kainaloon (kuten itsekin teen) ja jatkaa huitomista sitten kun on tilaa enemmän - ja vauhtia rajoitella kun tulee ihmisiä vastaan tai autoja..

        ...jos todella käyttäydyt niin. Sain tuolla aikaisemmin heti risuja ja epäilystä, etten taida omistaa luistimia. Olen luistellut koko ikäni -jäällä. Ostimme pojallemme 24v. aikanaan rullaluistimet, joten niitä vastaan en ole. Ja tajuan, että sauvat yhdistettynä mukaan vauhti on kovaa ja treenauksena tosi tehokasta kaikille, ei vain kilpahiihtäjille, mutta meille työmatkaa taittaville on jalankulku/pyörätie, todella tärkeä. Reipasta liikuntaa bussille, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun sauva viuhahtaa kropan vierestä ja saa kuulla, että mitä vittua sitä kuljetaan keskellä... En kulje keskellä, melkein ojassa AINA!! Ja kuten viimeksikin sanoin, oikea paikka olisi löydettävä ja hullut kilpapyöräilijät velodromille!! Kävelytie on kävelijöille, kouluunmeneville, jotka pysähtelevät ja juttelevat. Kun te hullun kiilto silmissä paahdatte näitä teitä, ajatelkaa, kun itse olette isiä, turvasitteko aikananne pienten koulumatkan, mitä tekisitte omienne turvaamiseksi?


      • mara

        nii jos nyt jollaki sattuu luistellessa olemaan ne sauvat nii vois kyl varoo sit kans
        ja ne on mun mielestä vaan liikenteen tiellä


      • ion

        KOITA VETÄÄ NOI NIIN MURTUU NENÄS


    • JMK^^

      REXIN sauvat ovat mielestäni hyvät kannattaisi kokeilla pidoltaan ne on hyvät, piikki puree hyvin asfalttiin. Mutta jäykkyydestä ei ole juurikaan mitään valitettavaa

    • jts-1

      940 on hyvä sauva...ja piikit kestää terässään pitkään!

      • J.M.J.

        One way on hyvä sauvamerkki. Sinänsä se ei varmaankaan ole merkistä kiinni. Useimmilla valmistajilla on varmaan myös hyvät mallinsa. Minusta rullaluistelusauvassa tärkeinpiä ominaisuuksia ovat keveys, riittävä jäykkyys, piikin pito ja sauvan kiinitys käteen. Itselläni on exelin sauvat joustopiikillä. Alunperin niissä oli piikillä varustetut kumitassut, mutta minusta joustopiikki on parempi, tosin ei kovin kestävä. Olen saanut jo kahdet rikki (toinen meni poikki ja toinen putosi). Exelin sauvojen piikki on pikakiinnityksellä. Ei niissä mitään liimaa ole. Terotukseen kannattaa ostaa timanttiviila. Mitä tulee sitten sauvojen vaarallisuuteen muille niin minusta ongelma ei ole sauvoissa vaan niiden käyttäjissä. Minusta toisia kohdatessa ei ole mitään tarvetta sauvoa, vaan sauvat voi vallan hyvin nostaa kainaloon hyvissä ajoin. Se ei vaikuta edes vauhtiin, jos ei ole jyrkkä ylämäki.


      • estonski suhar
        J.M.J. kirjoitti:

        One way on hyvä sauvamerkki. Sinänsä se ei varmaankaan ole merkistä kiinni. Useimmilla valmistajilla on varmaan myös hyvät mallinsa. Minusta rullaluistelusauvassa tärkeinpiä ominaisuuksia ovat keveys, riittävä jäykkyys, piikin pito ja sauvan kiinitys käteen. Itselläni on exelin sauvat joustopiikillä. Alunperin niissä oli piikillä varustetut kumitassut, mutta minusta joustopiikki on parempi, tosin ei kovin kestävä. Olen saanut jo kahdet rikki (toinen meni poikki ja toinen putosi). Exelin sauvojen piikki on pikakiinnityksellä. Ei niissä mitään liimaa ole. Terotukseen kannattaa ostaa timanttiviila. Mitä tulee sitten sauvojen vaarallisuuteen muille niin minusta ongelma ei ole sauvoissa vaan niiden käyttäjissä. Minusta toisia kohdatessa ei ole mitään tarvetta sauvoa, vaan sauvat voi vallan hyvin nostaa kainaloon hyvissä ajoin. Se ei vaikuta edes vauhtiin, jos ei ole jyrkkä ylämäki.

        sopiva jäykkä sopiva pitkä

        hyvät kelluntaominaus molemmilla sauvoilla

        ei katoa ei huku ei eksy ladulta


      • kestävyydessä
        estonski suhar kirjoitti:

        sopiva jäykkä sopiva pitkä

        hyvät kelluntaominaus molemmilla sauvoilla

        ei katoa ei huku ei eksy ladulta

        eroja??? 20e ja 40-50e sauvoissa?


    • Anonyymi

      Merkillä ei niin väliä .riittävän jäykkä ja kevyt ,joustopiikit,säästävät olkapäitä ja käsiä,pituus lyhyempi luisteluhiihtosauvaa

      • Anonyymi

        Ei niitä sauvoja tarvitse hakata maahan puolen metrin korkeudelta, riittää kun vie ne kevyesti eteen.


    • Anonyymi

      Ilman kumivaimenninta sauvat paukkuvat korvan juuressa.
      Jos tänä päivänä saa ostettua jostain sauvat, on niihin veitseltävä itse vaimentimen esimerkiksi kävelysauvojen kumivaimentimista.

      • Anonyymi

        Liimaa siihen kärkeen sen kokoisen tärinänvaimennin kumin(myydään autotarvikeliikkeissä), että sen kierre on saman kokoinen kuin kierteellä kiinnitettävissä kärjissä.
        Onhan se toki melko painava mötikkä siellä kärjessä, varsinkin jos sauva on mallia ultra hyper super light...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liimaa siihen kärkeen sen kokoisen tärinänvaimennin kumin(myydään autotarvikeliikkeissä), että sen kierre on saman kokoinen kuin kierteellä kiinnitettävissä kärjissä.
        Onhan se toki melko painava mötikkä siellä kärjessä, varsinkin jos sauva on mallia ultra hyper super light...

        Entä sauvan piikki?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe