Suomalainen ei välttämättä ole valkoinen

Anonyymi

31

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sorry vaan mutta Suomen passi ei tee ketään suomalaiseksi.

      • Sensijaan se, että olet syntynyt Suomessa (tai muuttanut tänne ennen kuin muistatkaan, esimerkiksi vauvana adobtoituna), asunut ikäsi Suomessa ja koet itsesi suomalaiseksi, tekee ihmisestä suomalaisen. Ihanväristä riippumatta.

        Siitä tuossa mielestäni oli kyse.

        Esimerkiksi Neuvostoliitosta adoptoidulla ei ole tuollaista ongelmaa, koska ulkonäöstä ei useinkaan näe sitä mistä olet kotoisin.

        Olisikin kiva tietää, miten suomalaisia nämä ankarimmat persut lopulta ovat. Yllättävän ulkomaisia simiä he ylpeänä käyttävät.

        Itse olen neljänneksen saamelainen, mutta en tiedä saamelaisuudesta yhtään mitään. Tosin "aitosuomalaisten" mielestä Suomen alkuperäiskansa on kai vähemmän suomalaista, kuin vaikka alankomaalainen tai saksalainen. Esimerkkinä nyt vaikka tää aitosuomalainen älypää Geurt Marco de Wit.


    • Suomalaisuudelle ei varmasti ole olemassa virallista tai muutenkaan yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Käytännössä suomalaisuuden siis määrittävät juuri ne asiat, jotka kenenkin mielestä sen määrittävät. Ihon väri aivan varmasti hyvin monen mielestä on yksi näistä asioista. Siihen ei yhtään vaikuta, mitä mieltä Laura asiasta on.

      "Koen tiettyyn pisteeseen asti iloa mustasta representaatiosta amerikkalaisessa mediassa."

      Ööh? Eukko taitaa olla hiukan hukassa tai sekaisin. Tästä ei varmasti ole enää kovin pitkä ajatusloikka siihen, että jos saman värisiä ihmisiä on joskus syntynyt orjien ja isäntien jälkeläisinä ison meren takana, niin hän itse ja hänen oma historiansa olisi jotenkin kytköksissä orjakauppaan. Kun ei ole.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät? Voit olla itse jotain muuta kun supisuomalaista perua💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät? Voit olla itse jotain muuta kun supisuomalaista perua💩

        Tiedän mitä? Mä tiedän oikein hyvin, että olen itse tietyltä osin ulkomaalaista perua.


    • Anonyymi

      Mies voi kuulemma myös synnyttää tai miehellä voi olla kuukautiset. Oikeastaan kun kaikki on kaikkea, kukaan ei ole yhtään mitään.

    • Eikä edes maksamakkaran värinen☝️

      • Anonyymi

        Tai valkoinen muumipeikko. Ilman peräreikäää.
        Kumman näistä valitsisit?


      • Maksamakkaran väriset pillut?


    • Anonyymi

      Kyllä muuten on

    • Anonyymi

      Suomalainen on valkoinen. PISTE

    • Anonyymi

      Ei määritäkään.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Ja voi pukeutua mustiin kuin Joni raha, eli Johnny Cash, minä tänään tein niin: mustaa kaikki kauluspaitaa myöten, koska... nilkka ja polvi rikki, pakko oli yrittää apuvälineen avulla nilkata lähikauppaan ostamaan vessapaperiakin kun viimeinen rullakin jo menossa.

      Kesti kauan aikaa käydä 100metrin päässä lähikaupassa kun pitää edetä niin hitaasti rikkinäisten nivelten kanssa. Mutta näin sitten erään aika ihastuttavan vanhan tutun myyjätytön aika nuoren, juoksi perääni ulos ovelta: että unohditko tämän sanomalehden tähän ostoskärryysi?

      En unohtanut, se oli siinä jo ennen minua heh.

    • Anonyymi

      Kansallisuus ja kansalaisuus ovat kaksi eri asiaa.

    • Anonyymi

      Afrio-suomalainen on oikea termi

      • Anonyymi

        Tai sitten väärä. Jotkut afrosuomalaiset pitävät itseään suomalaisina, kun taas osalla on kokonaan erillinen identiteetti.

        Näissä kysymyksissä kannattaa leikkiä ajatuksella, että itse olisi syntynyt vaikka Australiassa suomalaisen äidin ja mustan britti-isän (isä siis syntynyt ja kasvanut Briteissä, samoin hänen vanhempansa, ja isovanhempansa) lapsena. Pitäisikö itseään australialaisena, suomalaisena vai brittinä, vai..miten?

        Alunperin afrosuomalaiset ovat suomalaisia, joilla on sukujuuria Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. On vanhanaikaista ja loukkaavaakin soveltaa tätä nykyaikaan ainoastaan ihmisen ihonvärin perusteella.

        - Sheena


    • Anonyymi

      50 vuoden kuluttua, alkuperäinen väestö on hyljeksittynä vähemmistönä, mutt itsepä me ollaan demokraattisesti kohtalomme valittu.
      Australian passi kiinnostaisi, mutt kun en ole tarpeeksi varakas tulemaan toimeen siellä, seuraavat 50 vuotta, jos ei ansiotyötä löytyisikään.

      • Anonyymi

        Australia on kiinnostunut vain korkeasti koulutetuista älyköistä, jotka paiskivat rankasti työtä. Vaikka rahaa olisi, ei välttämättä saa kansalaisuutta. Tarvitaan kansalaisuuspisteiden keräämistä, joita saa työnteosta, lainkuuliaisuudesta ja kielitaidon kehittymisestä.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Nätti nainen. Omat sukujuureni johtavat Venäjälle ja Euroopan keskiosiin.

    • Anonyymi

      Tietystikin riippuu asiasta että oletko suomalainen, että montako vuosisataa sukusi on asunut Suomessa?

      • Anonyymi

        Suomalaiset eivät välttämättä asu Suomessa.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Siis voi hel vetti! ...Sofia Hannonen filosofian maisteri, ja pohjoismainen historia!
      Mitenkähän tuokin maisteri on kirjoituksia ja historiaa tutkinut.
      Suomihan itsenäistyi vasta 1917 ja sitä ennen oltiin sotatantereena, milloin ruotsalaisten alaisuudessa, milloin venäläisten käskyn alaisia. Hyvä kun hengissä selvittiin.
      ----------------------------------------------------------------------------------
      Selvisihän tämäkin Sofia Hannosen kirjoitus täydeksi pilailuksi, kun aloin penkoa asiaa... ja toisaalla olikin jo lehden oma oikaisu pahoitteluineen.

      Oikaisu 23. heinäkuuta kello 13.10: Toimitukselle on jälkikäteen selvinnyt, että tämä mielipidekirjoitus on laadittu tekaistulla nimellä. Toimitus pahoittelee virhettä.

      Jotta kun ja jos... viitsii käyttää nettiä apunaan, kuten Sergei mulle kerran sanoi; niin hakevalle ovia avataan... eikä tarvitse olla nero!
      Tuli sanottua silloin Sergeitä muistaakseni älyköksi; johon hän vastasi käyttävänsä nettiä tietolähteenään. Ihan yksinkertaista matematiikkaa seuraten.
      Kiitin, mä painoin ohjeen mieleeni, ja tässä sitä nyt ollaan, eikä missään eskarissa.

      trollikka

      • Hesarin pahoittelu kohdistuu siihen, että tekstin heille toimitti koijari eikä oikea pohjoismaisen historian maisteri. Itse teksti sinänsä edustaa sellaista linjaa, jota Helsingin Sanomat haluaa julkaista. Heidän mielestään siis painava ja laadukas mielipide.

        Itse historiaan sellainen kommentti, että vuoden 1917 itsenäistyminen ei mielestäni sinällään ollut mikään käänteentekevä tapahtuma. Se oli vain loppu sitä edellisinä vuosikymmeninä alkaneelle venäläistämiselle. Paljon tapahtui jo 1800-luvun aikana ja Suomea hallittiin omana kansantaloutena, vaikkakin osana Venäjää. Ajanjaksolle sattuu kai vain Krimin sota. Paljon suurempi nälkäkatastrofi saatiin 1860-luvulla aikaan aika omatoimisesti.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Hesarin pahoittelu kohdistuu siihen, että tekstin heille toimitti koijari eikä oikea pohjoismaisen historian maisteri. Itse teksti sinänsä edustaa sellaista linjaa, jota Helsingin Sanomat haluaa julkaista. Heidän mielestään siis painava ja laadukas mielipide.

        Itse historiaan sellainen kommentti, että vuoden 1917 itsenäistyminen ei mielestäni sinällään ollut mikään käänteentekevä tapahtuma. Se oli vain loppu sitä edellisinä vuosikymmeninä alkaneelle venäläistämiselle. Paljon tapahtui jo 1800-luvun aikana ja Suomea hallittiin omana kansantaloutena, vaikkakin osana Venäjää. Ajanjaksolle sattuu kai vain Krimin sota. Paljon suurempi nälkäkatastrofi saatiin 1860-luvulla aikaan aika omatoimisesti.

        Omatoimisesti aikaansaatu nälänhätä? Mitkä toimet tuon aiheuttivat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omatoimisesti aikaansaatu nälänhätä? Mitkä toimet tuon aiheuttivat?

        No lähinnä edeltävien toimien puute. Väestöä liikaa suhteessa maatalouden tuotantokykyyn ja iskunsietokykyyn. Ja tietysti silloisen elinkeinorakenteen yksipuolisuus. Suomihan oli silloin ihan kehitysmaa verrattuna melkein koko Pohjois- ja Länsi-Eurooppaan. Viljaa piti hattu kourassa mennä pyytämään lainaa vastaan.

        Oli sään puolesta huonoja vuosia, mutta ei nyt mitään niin tavatonta etteikö siihen periaatteessa olisi voinut varautua.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        No lähinnä edeltävien toimien puute. Väestöä liikaa suhteessa maatalouden tuotantokykyyn ja iskunsietokykyyn. Ja tietysti silloisen elinkeinorakenteen yksipuolisuus. Suomihan oli silloin ihan kehitysmaa verrattuna melkein koko Pohjois- ja Länsi-Eurooppaan. Viljaa piti hattu kourassa mennä pyytämään lainaa vastaan.

        Oli sään puolesta huonoja vuosia, mutta ei nyt mitään niin tavatonta etteikö siihen periaatteessa olisi voinut varautua.

        "Oli sään puolesta huonoja vuosia, mutta ei nyt mitään niin tavatonta etteikö siihen periaatteessa olisi voinut varautua."

        Ei nyt ihan vastaa mun mielikuvaani olosuhteista... Larin Paraske, Inkerin karjalaista sukua, muistaakseni ja kuuluisa runonlaulaja Suomessakin, josta taiteilijat maalasivat muotokuvia, joista taas nähdään hyvin hänen karjalaiset piirteensä.

        Paraske meni 20 vuotiaana avioliittoon ja sai 9 lasta, joista vain 3 saavutti aikuisiän. Paraske kuoli vasta 1904 ja hänen elämänkaarensa oli yhtä selviytymis tarinaa, tarpomista paikasta toiseen, elannon saannin perässä.
        Parasken mökki Venäjän puolella Karjalassa; myytiin veroveloista valtiolle.

        Kyllä tavallisen kansalaisen varautumismahdollisuudet olivat olemattomat, joten ei ihme ett kansa lähti kerjuulle ja kuoli nälkään sekä kulkutauteihin... tuupertui tien varteen pakkaseen jne.
        Lukekoot ken on kiinnostunut, netistä löytyy montakin erilaista tarinaa hänen elämästään, samoin kuin yleensäkin ns. rahvaan osasta tässä yhteiskunnassa ja Venäjän kansalaisena. (maaorjana, samoin kuin käytännössä suurin osa suomalaisistakin)
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Oli sään puolesta huonoja vuosia, mutta ei nyt mitään niin tavatonta etteikö siihen periaatteessa olisi voinut varautua."

        Ei nyt ihan vastaa mun mielikuvaani olosuhteista... Larin Paraske, Inkerin karjalaista sukua, muistaakseni ja kuuluisa runonlaulaja Suomessakin, josta taiteilijat maalasivat muotokuvia, joista taas nähdään hyvin hänen karjalaiset piirteensä.

        Paraske meni 20 vuotiaana avioliittoon ja sai 9 lasta, joista vain 3 saavutti aikuisiän. Paraske kuoli vasta 1904 ja hänen elämänkaarensa oli yhtä selviytymis tarinaa, tarpomista paikasta toiseen, elannon saannin perässä.
        Parasken mökki Venäjän puolella Karjalassa; myytiin veroveloista valtiolle.

        Kyllä tavallisen kansalaisen varautumismahdollisuudet olivat olemattomat, joten ei ihme ett kansa lähti kerjuulle ja kuoli nälkään sekä kulkutauteihin... tuupertui tien varteen pakkaseen jne.
        Lukekoot ken on kiinnostunut, netistä löytyy montakin erilaista tarinaa hänen elämästään, samoin kuin yleensäkin ns. rahvaan osasta tässä yhteiskunnassa ja Venäjän kansalaisena. (maaorjana, samoin kuin käytännössä suurin osa suomalaisistakin)
        trollikka

        En mä nyt sitä tarkoittanut, että niissä olosuhteissa jokaisen torpparin tms. olisi omakohtaisesti pitänyt pystyä varautumaan. Mutta poliittisella tai kansakunnan tasolla ei oltu valmiita. Joskus aikaisemmin linkkasin Snellmanin tekstiä, jossa se valitteli sitä miten kaikki lukoista lapioihin oli tuontitavaraa. Suomen ulkomaankauppakin oli tyypillistä kehitysmaan taloutta, jossa vietiin perusraaka-aineita ja tuotiin jalostetumpaa tavaraa.

        Mä olen omia (esi)vanhempia paria reittiä seuraillut nälkävuosien aikaan ja niidenkin sisarusparvista puolet on kuollut ihan lapsina ja useampia juuri vuosina 1866-1868. Ja nämä nyt ei varmasti olleet ihan mitään maan kurjimmissa oloissa eläneitä. Siis ainakaan niin, että olisi muualle lähdetty, kun ei sen paremmin mitään muuallakaan ollut tarjolla. Ja esivanhemmissa on myös Keski-Euroopasta suunnilleen noihin aikoihin tulleita mamuja ja oletan että syyt saapumiseen ovat liittyneet maan teollistumiseen.


    • Anonyymi

      Ja ei keltaisuus määritä kiinalaisuutta.

      Jos muutat Kiinaan niin oot automaattisesti kiinalainen. :D
      Ihmiset kattoo että siehän oot ihan selvästi kiinalainen.

      Sama homma Somalian kanssa.

      Onko sitä sitten niinku somalialainen kun on suomalainen joka on syntyny Somaliassa?

      :D

      -KonnaKettu

      • Anonyymi

        Muutin kattoon asumaan. Olen siis kärpäinen.


    • Anonyymi

      Suomi oli alunperin protoarjalaisten ja arjalaisten suomenheimojen kuten vesi-goottien maastaan käyttämä nimi.

      Teikäläisillä ei ole mitään kompetenssia määritellä suomalaisuutta. Kykitte aivan toisen kansan identiteetillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      84
      3843
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3070
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      65
      3023
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2415
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2202
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1797
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1786
    8. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      326
      1784
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      26
      1760
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      62
      1610
    Aihe