Vuokilan säöntömuutoskokeilu?

Punaisen Pelikaanin 5/2021 Histis-tyyppisessä päätösaukeamassa Vuokila on laittanut laulujen nimet kaikissa tapauksissa yhteen pötköön. Onkohan tässä kyse sääntömuutoskokeilusta?

228

2774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko nettituttu taas kopioinut köyhälle ristikon? Ärsyttää köyhät ihmiset.

      • On kopioinut, mutta tässä ei ole rahasta kyse vaan periaatteesta sekä siitä, että saan ristikot digiversiona enkä paperisina. Alla lista syistä:

        Kun Vuokila ei salli minun kysyä foorumissaan ongelmakohdista, en lehdestä halua maksaa.

        En halua ratkoa paperiristikoita. Nettituttu tekee suuren palveluksen digitoimalla ristikot.

        Autan PuPen ristikoiden ratkonnassa. Auttamista on monin verroin helpompi toteuttaa kun ratkon digitaalisesti. Oman ratkonnan viereen (yleensä oikealle puolelle, mutta aukeamaristikoissa joskus vasemmallekin puolelle) voi sijoittaa jonkun toisen henkilön ratkonnan.

        Voisin kyllä harkita maksaa jotain, mutta kun minulle ei tule postituskuluja, maksaisin vähemmän. Asiasta pitäisi sopia Sanariksen kanssa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        On kopioinut, mutta tässä ei ole rahasta kyse vaan periaatteesta sekä siitä, että saan ristikot digiversiona enkä paperisina. Alla lista syistä:

        Kun Vuokila ei salli minun kysyä foorumissaan ongelmakohdista, en lehdestä halua maksaa.

        En halua ratkoa paperiristikoita. Nettituttu tekee suuren palveluksen digitoimalla ristikot.

        Autan PuPen ristikoiden ratkonnassa. Auttamista on monin verroin helpompi toteuttaa kun ratkon digitaalisesti. Oman ratkonnan viereen (yleensä oikealle puolelle, mutta aukeamaristikoissa joskus vasemmallekin puolelle) voi sijoittaa jonkun toisen henkilön ratkonnan.

        Voisin kyllä harkita maksaa jotain, mutta kun minulle ei tule postituskuluja, maksaisin vähemmän. Asiasta pitäisi sopia Sanariksen kanssa.

        ”Voisin kyllä harkita maksaa jotain, mutta kun minulle ei tule postituskuluja, maksaisin vähemmän. Asiasta pitäisi sopia Sanariksen kanssa.”

        Tämä on hyvä idea! Sanaris varmaan antaa sinulle mielellään alennusta, koska olet niin hyvä asiakas ja muutenkin mukava persoona. Ota rohkeasti yhteyttä Ekiin saatte varmaan sovittua hyvän diilin. Voit päästä takaisin palstallekin!


    • Vuokila on laatijoiltaan sallinut jonkin verran kirjoittaa erikseen laitettavia lyhyiden ilmaisujen tai nimien kirjoittamista yhteen, esim.:

      FATAMORGANA - kirjoitetaan fata morgana - Antti Viitamäki
      HSMETRO - kirjoitetaan HS Metro - Arto Kuivanen
      7VELJESTÄ - kirjoitetaan Seitsemän veljestä - Harto Hakonen

      Lisäksi on varsin kyseenalaisia yhdyssanoja kuten GOLDIEHOWEHATTUTEMPUT, joiden käyttökelpoisuus on varsin kyseenalainen.

      Nyt Vuokila tuntuu avanneen kaikki pidäkkeet. Nimiä ja ilmaisuja saanee kirjoittaa yhteen ihan vapaasti ja "yhdyssanat" saavat olla mitä sattuu sanamonstereita.

      Näin jatkossa lienee sallittua esim.
      PUERTORICO, GOLDENGATE, PEKKAPARIKKA, AHKERUUSONILOMME, AIKANSAKUTAKIN, KAUNISMIELI, BEATIFULMIND

      Yhdyssanojen laatu on jo pidemmän aikaa ollut harmaalla vyöhykkeellä monellakin laatijalla. Mutta näemmä enää ei ole mitään harmaata vyöhykettä. Sanoja saa pistää yhteen pötköön ihan miten huvittaa, kunhan sanat jollakin tavalla sopivat vihjeeseen.

      Ristikoista tulee hyvin ennalta arvaamattomia. Toki tästä ennalta arvaamattomuudesta monet varmaan pitävätkin.

      Mitä PuPen päätösaukeamaan tulee, kokeileekohan Vuokila maanantain histiksissä joskus samaa systeemiä? Selkeästä kokeilustahan PuPen päätösaukeamassa on kyse.

      Mitä mieltä tästä kokeilusta ollaan? Pitäisikö sanoja kirjoittaa useammin yhteen pötköön?

      • Anonyymi

        Onko muualla kuin koviksissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko muualla kuin koviksissa?

        Ei ehkä, mutta ei minusta kovus oikeuta normaalin kirjoitustavan tahalliseen rikkomiseen.


    • EV:n kustantamissa ristikoissa vaikeiden ristikoiden jekkuja ujutetaan helpompiin ristikoihin. Kirjainjekkuja sisältämättömien ristikoiden määrä vähenee.

      Samaan tapaan EV voi pyrkiä siirtämään yhteenpötköönkijoittamiset myös helpompiin ristikoihon.

      • Anonyymi

        Luulen, että EV tekee näin vai ja ainoastaan vittuillakseen sinulle. Hän tietää, että sinä saat hepulin ja et uskalla kirjoittaa näistä Sanariksen palstalle. Nytkin hän lukee tätä ketjua nauraen. Näyttää kavereilleen sinun purkauksiasi ja nauraa kippurassa, koska hän tietää, että kaikki pitävät sinua täyskahelina, josta ei tarvitse välittää mitään.


      • Anonyymi

        "Sanoja saa pistää yhteen pötköön ihan miten huvittaa, kunhan sanat jollakin tavalla sopivat vihjeeseen."

        Mistä näin päättelet? Huonot esimerkit ovat omiasi. Tämä päätösaukeama on mestariteos eikä sisällä mitään epäloogista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sanoja saa pistää yhteen pötköön ihan miten huvittaa, kunhan sanat jollakin tavalla sopivat vihjeeseen."

        Mistä näin päättelet? Huonot esimerkit ovat omiasi. Tämä päätösaukeama on mestariteos eikä sisällä mitään epäloogista.

        Jos Tapio sanoo, että se on huono, niin se myös on. Kuka sinä anonyymi olet väittämään muuta? Mene takaisin Sanariksen palstalle kehumaan kaikkea niiden suoltamaa. Täällä on karu meininki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Tapio sanoo, että se on huono, niin se myös on. Kuka sinä anonyymi olet väittämään muuta? Mene takaisin Sanariksen palstalle kehumaan kaikkea niiden suoltamaa. Täällä on karu meininki.

        Tapio ja tapion säönnöt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio ja tapion säönnöt!

        Tämä on Tapion haltuunsa ottama palsta ja täällä pätee kovimman huutajan laki. Sanariksessa mennään EV:n tahtiin. Get over it!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio ja tapion säönnöt!

        Rustikoissa on tiettyjä sääntöjä. Sanojen tuler olka perusmuotoisia Ekin tulkinta perusmuotoisuudesta on varsin erikoinen.


    • Anonyymi

      Se on Gordon ”Gordie” Howe eikä goldie.
      Älkää häpäiskö edesmenneitä!

      • Anonyymi

        Ehkä Tapio ei tiedä, minkälainen kokonaisuus on Gordie Howe -hattutemppu. Eikä ole viitsinyt ottaa siitäkään asiasta selvää ennen kuin ryhtyy mussuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Tapio ei tiedä, minkälainen kokonaisuus on Gordie Howe -hattutemppu. Eikä ole viitsinyt ottaa siitäkään asiasta selvää ennen kuin ryhtyy mussuttamaan.

        Tiedän, tarkistin. Wikipedia kirjoittaa asiaan liittyvät sanat erikseen eikä pötköön. Eki nyt sallii laatijoiden pistää pötköön ihan mutä laatijoita huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Tapio ei tiedä, minkälainen kokonaisuus on Gordie Howe -hattutemppu. Eikä ole viitsinyt ottaa siitäkään asiasta selvää ennen kuin ryhtyy mussuttamaan.

        Eikö tätä Tapion mollausta saada loppumaan? Tapio on tämän palstan Keisari ja määrää täällä tahdin. Muualla Sanariksen fanboyt voivat ilkkua sydämensä kyllyydestä, mutta täällä Tapio on kukkulan kuningas. Tapio on tehnyt vuosien työn päästäkseen nykyiseen asemaansa.


      • Anonyymi

        Olen Tapion kanssa samaa mieltä! Tämä hulluus on lopetettava heti. Jos EV:n ujutukset hyväksytään, kohta koko ristikkomaailma on sekaisin. EV ei kanna vastuutaan, vaan käyttäytyy kakaramaisesti. Tähän on nyt heti puututtava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Tapion kanssa samaa mieltä! Tämä hulluus on lopetettava heti. Jos EV:n ujutukset hyväksytään, kohta koko ristikkomaailma on sekaisin. EV ei kanna vastuutaan, vaan käyttäytyy kakaramaisesti. Tähän on nyt heti puututtava!

        No on täällä sentään muitakin ssmaa mieltö olrvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on täällä sentään muitakin ssmaa mieltö olrvia.

        Olen Tapion kanssa samaa mieltä! Kyllä viimeistään nyt jonkun pitäisi hankkia käräjäoikeudesta Punaiselle Pelikaanille julkaisukielto ja viitosnumerolle takaisinveto ja takavarikko. Tähän on nyt heti puututtava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Tapion kanssa samaa mieltä! Kyllä viimeistään nyt jonkun pitäisi hankkia käräjäoikeudesta Punaiselle Pelikaanille julkaisukielto ja viitosnumerolle takaisinveto ja takavarikko. Tähän on nyt heti puututtava!

        Hienosti työnnätte miestä alamäessä ja Tapsa uskoo kaiken?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienosti työnnätte miestä alamäessä ja Tapsa uskoo kaiken?

        En minä kaikkea usko, mutta mikä on totta ja mikä ei, on vaikea ottaa tolkkua. Minua kohtaan kun on suorasanaista mollausta, mutta myös parodiaa, ironiaa, satiiria ja matkimista. Joskus menen halpaan, mutta suhtaudun kyllä varsin epäluuloisesti täällä kirjoittajiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No on täällä sentään muitakin ssmaa mieltö olrvia.

        Tämä kuuluu sarjaan matkiminen. Meni varmaan jollekulle ihan täydestä. Täällä kyllä joku yrittää ns. viedä kahvile muitakin kuin minua. Joku pyrkii olemaan vedätyskuningas, joka nauraa kaikille kirjoittajille. Nyt hän vedätti muita paitsi minua. Olkaa muutkin varuillanne!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen Tapion kanssa samaa mieltä! Kyllä viimeistään nyt jonkun pitäisi hankkia käräjäoikeudesta Punaiselle Pelikaanille julkaisukielto ja viitosnumerolle takaisinveto ja takavarikko. Tähän on nyt heti puututtava!

        Tämä nyt ei ole uskottava kirjoitus vaan jonkin tason parodiaa tai muuta outoa "huumoria" (käytänmössä silkkaa pilkkaamista).

        Kyllä minun kanssani joku on varmasn samaa mieltä, mutta kukaan minun kanssa samaa mieltä oleva tuskin uskaltaa sen sanoa. Ekin fanit kun tuntuvat olevan turhan hyökkäävää porukkaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tämä nyt ei ole uskottava kirjoitus vaan jonkin tason parodiaa tai muuta outoa "huumoria" (käytänmössä silkkaa pilkkaamista).

        Kyllä minun kanssani joku on varmasn samaa mieltä, mutta kukaan minun kanssa samaa mieltä oleva tuskin uskaltaa sen sanoa. Ekin fanit kun tuntuvat olevan turhan hyökkäävää porukkaa.

        Kaikki tuo on spekulaatiota, ihan kaikki.


      • Aika sairasta kommentoitia tuokin on. Suuri osa tämän säikeen muiden kuin minun kommenteista on omalla tavallaan käytöshäiriöisten tekemiä. Köytöshäiriöitä vain ei ole diagnosoitu.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En minä kaikkea usko, mutta mikä on totta ja mikä ei, on vaikea ottaa tolkkua. Minua kohtaan kun on suorasanaista mollausta, mutta myös parodiaa, ironiaa, satiiria ja matkimista. Joskus menen halpaan, mutta suhtaudun kyllä varsin epäluuloisesti täällä kirjoittajiin.

        Psykoosilla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilön todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykoosilla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilön todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei.

        Ei se mitään psykoosia ole. Kun tiedetään, että minun on vaikea erottaa, mikä kirjoitus on tosissaan laadittu ja mikä ei, on varsin sairasta kiusata minua tällä asialla. Asiaa voi verrata koulukiusaamiseen.

        Olen kyllä jonkin verran oppinut päättelemään, mikä on totta ja mikä feikkiä, mutta jatkuva päättely on rasittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään psykoosia ole. Kun tiedetään, että minun on vaikea erottaa, mikä kirjoitus on tosissaan laadittu ja mikä ei, on varsin sairasta kiusata minua tällä asialla. Asiaa voi verrata koulukiusaamiseen.

        Olen kyllä jonkin verran oppinut päättelemään, mikä on totta ja mikä feikkiä, mutta jatkuva päättely on rasittavaa.

        Kiusaaminen on erään sortin käytöshäiriötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitään psykoosia ole. Kun tiedetään, että minun on vaikea erottaa, mikä kirjoitus on tosissaan laadittu ja mikä ei, on varsin sairasta kiusata minua tällä asialla. Asiaa voi verrata koulukiusaamiseen.

        Olen kyllä jonkin verran oppinut päättelemään, mikä on totta ja mikä feikkiä, mutta jatkuva päättely on rasittavaa.

        Sinun ei ole pakko olla täällä. Sinä olet itse valinnut olla täällä. Tämä netin peräsuoli. Miksi haluat väkisin olla täällä? Eikö tämä koskaan lopu?


    • Anonyymi

      Eki on kommentoinut aukeamaa palstallaan viittaamatta sanallakaan mihinkään kokeiluihin tai sääntörikkomuksiin. Miksi tällainen aloitus taas? Eikö tämä koskaan lopu?

      • Anonyymi

        Kokeilu on normaalista toiminnasta poikkeava asia. Eki ei tietenkään halunnut paljastaa mitäön kokeilustaan, sillä se olisi merkinnyt lisävihjettä koko ristikkoon. Ekillä on oma näkemyksensä ristikoista, mutta ei Ekiä tarvitse pitää henkilönä, joka on aina oikeassa kaikessa tekemisessään. Ei Eki sentään kuningas ole.


    • Anonyymi

      Uskoisin, ettö moni on nostanut Ekin jalustalle eikä vähiten hän itse. Ristikoita pitää mielestäni tarkastella laajemmin kuin Ekin perspektiivistä.

      • Anonyymi

        Miksi sinulla on parempi perspektiivi kuin ammattilaisella? Kuka on nostanut sinut auktoriteetiksi? Eikö tämä koskaan lopu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinulla on parempi perspektiivi kuin ammattilaisella? Kuka on nostanut sinut auktoriteetiksi? Eikö tämä koskaan lopu?

        Tyskin kaikki jakavat Ekin näkemystä yhteenpötköönkirjoittamisensallisenomissaristikoissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyskin kaikki jakavat Ekin näkemystä yhteenpötköönkirjoittamisensallisenomissaristikoissaan.

        Miksei ristikoissakin saisi olla tilapäisiä muoti-ilmiöitä niin kuin monella muullakin alalla on. Se on ihan normaalia kehitystä että otetaan askeleita sinne tänne ja jossain kohtaa taas palataan takaisin alkuruutuun. Jos minun nimi olisi Eki ja sukunimikin olisi ns. veellä alkava sana, niin taatusti pyrkisin kehittämään alaa niin paljon kuin se yhden ihmisen työuran aikana ylipäätään on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ristikoissakin saisi olla tilapäisiä muoti-ilmiöitä niin kuin monella muullakin alalla on. Se on ihan normaalia kehitystä että otetaan askeleita sinne tänne ja jossain kohtaa taas palataan takaisin alkuruutuun. Jos minun nimi olisi Eki ja sukunimikin olisi ns. veellä alkava sana, niin taatusti pyrkisin kehittämään alaa niin paljon kuin se yhden ihmisen työuran aikana ylipäätään on mahdollista.

        Näinhän se on mutta putkiaivotaliban ei sitä salli. Pitää tehdä kuten hän haluaa, ettei tule epämukava olo. On muuten melko huvittavaa miten hän luulee, että joku muukin ajattelee kuten hän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksei ristikoissakin saisi olla tilapäisiä muoti-ilmiöitä niin kuin monella muullakin alalla on. Se on ihan normaalia kehitystä että otetaan askeleita sinne tänne ja jossain kohtaa taas palataan takaisin alkuruutuun. Jos minun nimi olisi Eki ja sukunimikin olisi ns. veellä alkava sana, niin taatusti pyrkisin kehittämään alaa niin paljon kuin se yhden ihmisen työuran aikana ylipäätään on mahdollista.

        Ekiltä voi homma karata kokonaan lapasesta näiden pötköönkirjoittamisten suhteen. Satunnaiset huonot yhteen kirjoittamiset ovat asioita, joihin Eki pian ei uskalla puuttua lainkaan. vaan ihan kaikki kelpaa. Saman tapainen on suhde huonoihin yhdyssanoihin.

        Tämä kokeilu koski kaikkia musiikkikappaleita, joten onhan tilanne eri kuin yksittäusissä sanapötköistä. Mutta kun asenne on se, mikä on, ristikoiden pilaamisvaata on olemassa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ekiltä voi homma karata kokonaan lapasesta näiden pötköönkirjoittamisten suhteen. Satunnaiset huonot yhteen kirjoittamiset ovat asioita, joihin Eki pian ei uskalla puuttua lainkaan. vaan ihan kaikki kelpaa. Saman tapainen on suhde huonoihin yhdyssanoihin.

        Tämä kokeilu koski kaikkia musiikkikappaleita, joten onhan tilanne eri kuin yksittäusissä sanapötköistä. Mutta kun asenne on se, mikä on, ristikoiden pilaamisvaata on olemassa.

        Olisiko sinun hyvä oikeasti tutustua ristikkosääntöihin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sinun hyvä oikeasti tutustua ristikkosääntöihin?

        Eikö sanoilta voida ihan yleisesti olettaa kirjoitettavan yleisen käytännön mukaisella tavalla. Ainoa poikkeus on ymmärtääkseni se, että välimerkki jätetään pois.

        Tästä Eki kyllä lipeää.

        Pääkuvista johdettuja sanaketjuja lukuun ottamatta sanat tulee olla perusmuodossa. Normaaleissa ristikoissa minimi sanan pituus on neljä kirjainta, mutta sanaketjuissa voi olla lyhyempiäkin sanoja.

        Muutamia teknisiä juttuja on myös. Kyllä omakin ristikko kriteerit täytti, mutta joiktakin osin vähän niin ja näin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eikö sanoilta voida ihan yleisesti olettaa kirjoitettavan yleisen käytännön mukaisella tavalla. Ainoa poikkeus on ymmärtääkseni se, että välimerkki jätetään pois.

        Tästä Eki kyllä lipeää.

        Pääkuvista johdettuja sanaketjuja lukuun ottamatta sanat tulee olla perusmuodossa. Normaaleissa ristikoissa minimi sanan pituus on neljä kirjainta, mutta sanaketjuissa voi olla lyhyempiäkin sanoja.

        Muutamia teknisiä juttuja on myös. Kyllä omakin ristikko kriteerit täytti, mutta joiktakin osin vähän niin ja näin.

        Ymmärrän. Et ole kiinnostunut ristikkosäännöistä vaan haluat vain urputtaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän. Et ole kiinnostunut ristikkosäännöistä vaan haluat vain urputtaa.

        Kyllä minä ristikoiden luonnin perussäännöt tunnen. Eki ja kumppanit haluavat niitä tietoisesti rikkoa.

        Merkkien ja numwroiden käyttöä en vastusta, jos niitä käytetään niin, että muodostuu kunnon sanoja.

        Eki luo omia erikoissääntöjään salliessaan sanapötköt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sinun hyvä oikeasti tutustua ristikkosääntöihin?

        Onko sinusta sitten yhteenkirjoitettavatsanapötkötoikeataparistikoissa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Onko sinusta sitten yhteenkirjoitettavatsanapötkötoikeataparistikoissa.

        Olisiko sinun viimeinkin aika ottaa asioista selvää ja tutustua ristikkosääntöihin ihan oikeasti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sinun viimeinkin aika ottaa asioista selvää ja tutustua ristikkosääntöihin ihan oikeasti?

        Niistäkö löytyy sanapötköjen hyväksyminen normaaleissa ristikoissa? Avoristikoissa sanat kirjoitetaan pötköön kuten joissakin muissakin ristikkotyypeissä. Piiliksissä pitää ilmoittaa sanajaot, jos kaksi sanaa kirjoitetaan peräkkäin.

        Esitä kohta, joka tukee sanapötköjä tavallisissa ristikoissa. Mikä tukee Ekin sanapötköjen hyväksyntää?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Niistäkö löytyy sanapötköjen hyväksyminen normaaleissa ristikoissa? Avoristikoissa sanat kirjoitetaan pötköön kuten joissakin muissakin ristikkotyypeissä. Piiliksissä pitää ilmoittaa sanajaot, jos kaksi sanaa kirjoitetaan peräkkäin.

        Esitä kohta, joka tukee sanapötköjä tavallisissa ristikoissa. Mikä tukee Ekin sanapötköjen hyväksyntää?

        Ja jos lötdät kohdan, huonoina sanapötköjä ainakin pidän.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Niistäkö löytyy sanapötköjen hyväksyminen normaaleissa ristikoissa? Avoristikoissa sanat kirjoitetaan pötköön kuten joissakin muissakin ristikkotyypeissä. Piiliksissä pitää ilmoittaa sanajaot, jos kaksi sanaa kirjoitetaan peräkkäin.

        Esitä kohta, joka tukee sanapötköjä tavallisissa ristikoissa. Mikä tukee Ekin sanapötköjen hyväksyntää?

        Sääntö 21. Tottahan sinä nuo ristikkosäännöt tunnet, kun niistä jatkuvasti meuhkaat. Etkö?

        Kirjavinkki
        Erkki Vuokila: Sanaristikot, Otava 2004


    • No Eki saa sitten jatkossa tarjota ihan mitä tahansa yhdyssana- tai sanapötköhirviötä ja saa siitä vain kehut. Kunnollita ratkaisusanojen käyttöä ei Sanarikselta voine vaatia. Toki jossakin määrin Pu<pe 5/2021:n kokeilua ymmärrän.

    • Tässä kun idean kejsi, se helpotti paljon.

      Yksittäuset sanahirviöt ovat varsin ikäviä. Ei voi aina olla varma, onko kyseessä sanapökäle vai oma ratkontavirhe. Minköhänlausta ulostetta jatko tarjoaa.

      • Anonyymi

        Jotensakin hauska homma että juuri Tapsa kärsii sanahirviöistä. Ehkä tätä palstaa satunnaisestikin lukevilla tulee oikeinkirjoitussäännöt välillä mieleen. Enkä nyt todellakaan viittaa Sanariksen tuotteisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotensakin hauska homma että juuri Tapsa kärsii sanahirviöistä. Ehkä tätä palstaa satunnaisestikin lukevilla tulee oikeinkirjoitussäännöt välillä mieleen. Enkä nyt todellakaan viittaa Sanariksen tuotteisiin.

        Ei ne hirveästi haittaa. Tuskin sen enempää kuin muitakaan. Mutta en pidä kunnollisina ristikoita, joissa ratkaisusanat rikkovat normaalit kirjoitustavat.

        Vaikka PuPe 5/2021 ratkaisu toimii. Kaikki tietyntyyppiset ratkaisusanat samassa ristikossa toimuvat samalla logiikalla. Ensimmäisen vastaan tulleen jälkeen, loput löytyvät helpommin. Luotettavuus yksittäisen ristikon kohdalla ei riku.

        Mutta seuraukset voi olla arvaamattomat. Epämääräiset sanapötköt voivat ikävällä tavalla levitä sinne sun tänne.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei ne hirveästi haittaa. Tuskin sen enempää kuin muitakaan. Mutta en pidä kunnollisina ristikoita, joissa ratkaisusanat rikkovat normaalit kirjoitustavat.

        Vaikka PuPe 5/2021 ratkaisu toimii. Kaikki tietyntyyppiset ratkaisusanat samassa ristikossa toimuvat samalla logiikalla. Ensimmäisen vastaan tulleen jälkeen, loput löytyvät helpommin. Luotettavuus yksittäisen ristikon kohdalla ei riku.

        Mutta seuraukset voi olla arvaamattomat. Epämääräiset sanapötköt voivat ikävällä tavalla levitä sinne sun tänne.

        Onhan näitä ollut eivätkä ole yleistyneet. Aivan turha pelko.

        Mikähän olisi Tapion laatijaminän ratkaisu siihen, miten tämä olisi pitänyt tehdä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan näitä ollut eivätkä ole yleistyneet. Aivan turha pelko.

        Mikähän olisi Tapion laatijaminän ratkaisu siihen, miten tämä olisi pitänyt tehdä?

        Ihan normaalin Histis-ristikon tapaan, mutta vaikeammin vihjein. Kyllä tilaa olisi ihan tarpeeksi.

        Minusta Sanariksen koviksussa on turhan palhon sanapötköjä. Saisivat kokonaan loistaa poissaolollaan. Minä sanapötköjä sisältäviä ristikoita kunnon ristikoina pidä.


      • Tapio-Huuhaa
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ihan normaalin Histis-ristikon tapaan, mutta vaikeammin vihjein. Kyllä tilaa olisi ihan tarpeeksi.

        Minusta Sanariksen koviksussa on turhan palhon sanapötköjä. Saisivat kokonaan loistaa poissaolollaan. Minä sanapötköjä sisältäviä ristikoita kunnon ristikoina pidä.

        Loppu uusiksi, kun tuli liikaa kirjoitusvirheitä:

        Minusta Sanariksen koviksissa on turhan paljon sanapötköjä. Saisivat kokonaan loistaa poissaolollaan. Minä en sanapötköjä sisältäviä ristikoita kunnon ristikoina pidä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ihan normaalin Histis-ristikon tapaan, mutta vaikeammin vihjein. Kyllä tilaa olisi ihan tarpeeksi.

        Minusta Sanariksen koviksussa on turhan palhon sanapötköjä. Saisivat kokonaan loistaa poissaolollaan. Minä sanapötköjä sisältäviä ristikoita kunnon ristikoina pidä.

        En pidä sanaplökylöitä hyvinä, vaikka joku toinen laatija niitä tulisi tänne puolustamaan. Ratkojan tulee saada ratkottavakseen kunnon sanoja, eikä harmaalla alueella olevia yhdyssanoja eikä sanapötkylöitä.

        Miksi sanapötkylät ovat vain Sariksen ristikoissa vai harrastaako jotkut muukin niitä?


      • Anonyymi

        Vai vertaa Tapio-Huuhaa täällä EV:n ristikoita ulosteeseen.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei ne hirveästi haittaa. Tuskin sen enempää kuin muitakaan. Mutta en pidä kunnollisina ristikoita, joissa ratkaisusanat rikkovat normaalit kirjoitustavat.

        Vaikka PuPe 5/2021 ratkaisu toimii. Kaikki tietyntyyppiset ratkaisusanat samassa ristikossa toimuvat samalla logiikalla. Ensimmäisen vastaan tulleen jälkeen, loput löytyvät helpommin. Luotettavuus yksittäisen ristikon kohdalla ei riku.

        Mutta seuraukset voi olla arvaamattomat. Epämääräiset sanapötköt voivat ikävällä tavalla levitä sinne sun tänne.

        Toivottavasti se, että "epämääräiset sanapötköt voivat ikävällä tavalla levitä sinne sun tänne" ei tarkoita sitä, että ne (saati sitten "sanaplökylät") vainoaisivat Tapio-Huuhaata jo unissakin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En pidä sanaplökylöitä hyvinä, vaikka joku toinen laatija niitä tulisi tänne puolustamaan. Ratkojan tulee saada ratkottavakseen kunnon sanoja, eikä harmaalla alueella olevia yhdyssanoja eikä sanapötkylöitä.

        Miksi sanapötkylät ovat vain Sariksen ristikoissa vai harrastaako jotkut muukin niitä?

        Uskon, että puhun kaikkien puolesta, kun toivon, että lopetat Sanariksen ristikoiden ratkonnan. Siirry vaikka Iisakkiin tai Sanaseppojen ristikoihin. Samalla toivon, että pysyisit omilla sivuillasi.


    • Anonyymi

      Ratkoin tänään kyseisen EV:n koko aukeaman kolmen tähden ristikon. Se oli ihan mukava, ei tosin kovin vaikea. Jos noita niin sanottuja sanapötkojä ei olisi käytetty, niin ristikosta olisi tullut ainakin minusta aivan liian helppo. Ja niitä oli käytetty hyvällä maulla eli luonnollisella tavalla suhteessa teemaan.

      Kyllä se niin on, että kovisristikoissa pitää ratkojan varautua siihen, että varsinkin pääkuvista lähtevät väritetyt sanaketjut voivat sisältää lähes mitä tahansa. Ei olisi oikein, että kovislaatijat kahlittaisiin jonkinlaista sharia-lakia äärimmäisen tiukkapipoisesti tulkitsevaan Taliban-tyyppiseen ideologiaan, jota vain pieni vähemmistö kovisratkojista kannattaisi.

      • Anonyymi

        Laittamattomasti ja viisaasti haasteltu!


      • Anonyymi

        PuPe 5/2921 päätösaukeamassa pötköt kyllä toimivat, koska niitä käytettiin systemaattisesti. Mutta en ikinä tule pitämään ristikkoa oikein laadittuna, jos satunnaisessa kohdassa käytetään sanapötköjä. Se vaan on minusta koviksissakin erittäin huonoa laadintaa. Jis vaadin kunnollusta laadintaa, minua haukutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PuPe 5/2921 päätösaukeamassa pötköt kyllä toimivat, koska niitä käytettiin systemaattisesti. Mutta en ikinä tule pitämään ristikkoa oikein laadittuna, jos satunnaisessa kohdassa käytetään sanapötköjä. Se vaan on minusta koviksissakin erittäin huonoa laadintaa. Jis vaadin kunnollusta laadintaa, minua haukutaan.

        "Mutta en ikinä tule pitämään ristikkoa oikein laadittuna, jos satunnaisessa kohdassa käytetään sanapötköjä."

        No Eki Vuokila ei tässä ristikossa niin tehnyt, joten moinen itku ja hammasten kiristys on turhaa. Lisäksi se tuskin kiinnostaa juuri ketään, minkälaisia ristikoita juuri sinä satut pitämään oikein laadittuina. Opinions are like assholes, everybody has one.


    • Anonyymi

      Täällä nyt joku, mahdollisesti laatija, vaatii kaiken ristikon laatimista käsittelevä materiaalin opettelemista, jotta voin arvostella. Kohtuutonta. Kyllä pitää voida arvostella kohtuullisin tiedoin.

      Lähetin oman ristikkoni Ristikkoakatemialle, jossa ristikon tarkistivat
      • Juha Neitola
      • Pasi Paavilainen
      • Sakari Pajakoski
      • Riitta Rustari
      • Pauli Saarinen
      • Antti Skyttä

      Sain huomautuksen sanasta TAVANTAKAA, että olin laittanut ristikoon ERIKSEEN kirjoitettavat sanat yhteen. Se oli tiimin mukaan virhe.

      "Tavantajaa kirjoitetaan erikseen, ei yhteen kuten tässä ristikossa on tehty"

      Jos siis minun ristikkoni oli tältä osin Ristikkoakateamian mukaan virheellinen, koska olin kirjoittanut akatemian mukaan erikseen kirjoitettavat sanat yhteen, samasta syystä olisivat myös Antti Viitamäen, Arto Kuivasen kuin Harto Hakosen ristikot virheellusesti laadittuja.

      Ristikoilta voi Ristikkoakatemian antaman lausunnon perusteella vaatia, että erikseen kirjoitettavia sanoja ei laiteta yhteen pötköön. Sanojen pötköön kirjoittamusta ratkoja voi oikeutetusti pitää laadintavirheenä.

      Jos niitä ristikoita ei voi pitää virheellisesti laadittuina, Eki saa porukoineen surutta rikkoa yleisesti hyväksyttyjä toimintaperiaatteita, mutta muilta edellytetään niiden noudattamista.

      Eki siten tieten tahtoen julkaisee laadintavirheellisiä ristikoita.

      Ristikkoakatemia herärys! Mitä olette vaatimassa muilta sitä, että sanoja ei kirjoiteta yhteen pötköön, kun Eki antaa laatijoineen surutta kirjoittaa sanoja yhteen. Laaditte itse Ekille ristikoita, mutta Ekiä ette taida uskaltaa arvostella.

      Varsinaista ritikoihin liittyvää farisealaisuutta..

    • Anonyymi

      Ristikoihin liittyvällä farisealaisuudella tarkoitan sitä, että jos tuntematon laatija lähettää ristikkonsa arvioitavaksi ja ristikossa on "sanapötkylä", raati kyllä pitää ristikkoa virheellisenä.

      Raatilaiset ratkonevat myös Ekin kustantamia ristikoita. Jos he niissä huomaavat sanapötkylöitä, he ovat hiljaa eivätkä kirjoita Ekin laatijoiden sanapötkylöistä mitään. Tämä ei minusta osoita korkeaa moraalia.

      Kun minä kritisoin Ekin firman tuotantoa samasta asiasta kuin minua itseäni on kritisoitu, minun tulisi joidenkin mukaan lopettaa Sanariksen ristikoiden ratkonta. Minusta tällainen kirjoittelu on hävyttömyyden huippu?

      Minusta ei ole mitenkään liikaa vaadittu, että ratkaisusanat ovat kunnollisia.

      Jossakin määrin erikoisuuksia hyväksyn pääkuvista johdetuissa sanaketjuissa ja yksittäisissä sanoissa. PuPe 5/2021 sanapötkylät lähtivät pääkuvista ja toiminta oli systemaattista, mikä tekee asiasta hyväksyttävämpää.

      Mutta kun annetaan minusta täysin hyvän käytännön vastaisten sanapötkylöiden käytöstä tällainen esimerkki, huono käytäntö leviää entisestään kuin pahalaatuinen syöpä.

      Sanariksella on paljon laatijoita. Eivät kaikki sorru sanapötkylöiden käyttöön.

      • Anonyymi

        Suhteellisuudentaju kannattaisi tasaisin väliajoin käydä kalibroimassa lähimmällä terveysasemalla. Näin toimien hävyttömyyden huiputkin asettuisivat ihmisen elämässä niille paremmin kuuluville paikoille.

        Myös tautologiaan voi etsiä apua erilaisten harjoitteiden avulla.

        Ratkomisen täyteistä alkavaa syyskautta! Mitäköhän vänkää saammekaan vielä kokea ennen kuin uusi kevät koittaa...


      • Anonyymi

        "Mutta kun annetaan minusta täysin hyvän käytännön vastaisten sanapötkylöiden käytöstä tällainen esimerkki, huono käytäntö leviää entisestään kuin pahalaatuinen syöpä."

        Tässähän meiilä on oikea vanhatestamentillinen maailmanlopun profeetta. Jotkut lahkot vastustavat rokotuksia ja jotkut taas kategorisesti kaikkea vuoden 1700 jälkeen kehitettyä teknologiaa, joten miksipä ei sitten sanapötkylöitäkin. Ja mitä ankarammin heitä vainotaan, sitä lujempia he ovat uskossaan.


    • Anonyymi

      Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.

      Tieto lisää tuskaa.

      Tapiota on kohdannut vääryys. Ikävät akatemiasedät ovat paheksuneet hänen laadintaansa. Vähänpä tiesivät mitä tekivät. Aiheuttivat koko ristikkoskeneä järisyttävän kaunan Tapiolle.

      Tästä lähtien mikään ei ollut kuin ennen. Tapio näki kaikki muut laatijat kilpailijoina, jotka on tuhottava. Hän vaanii jokaista laatijaa haukan lailla. Varsinkin iso paha EV on suurennuslasin alla. Herkeämättä Tapio pummaa ristikoita ja ratkoo niitä löytääkseen ratkontavirheen. Tosin hän itse määrittää mikä on laadintavirhe, koska ei viitsi lukea sääntöjä, joilla ristikoita arvioidaan.

      Tapio kummastelee miksi häntä aina mollataan vaikka haluaa vain ja ainoastaan auttaa. Onkohan hän koskaan pysähtynyt miettimään ketä ja miksi hän haluaa auttaa ja vielä - haluaako kukaan Tapion apua? Miettiiköhän hän koskaan miksi hänen sivustonsa on ollut jo vuosia kummitussivusto, jossa sivuston kummitus on ainoa kirjoittelija.

      • Anonyymi

        En edelleenkään ratko Sanariksen ristikoita etsiäkseni virheitä. Mutta jos pidän jotain vihjettä virheellisenä, pidän ja tuon asian esille.

        Toki arvioin ristikkoja nettikeskustelujen pohjalta mitä niissä on tullut esille näkökulmia oikein ja hyvin laadituista ristikoista.

        Mutta Ristikkoakatemialta saamani palaute kyllä antoi lisää näkökulmia siihen, mitä ristikoissa pitää huomioida ja mitä voi pitää virheinä tai huonona laadintana.

        Edelleenkin pyydän vaikka Ekiä , Antti Skyttää tai Juha Hyvöstä esittämään missä kohtaa sääntöjä hyväksytään satunnaisussa paikoissa sanapötkylöiden käyttö. Ja vaikka hyväksyttäisiin niitä ainakin Ristikkoakatemia pitää huonoina. Myös jotkut laatijat pitävät sanapötkylöiden käyttöä virheenä. En ymmärrä, miten Skyttä tai Juha H. niitä voisi hyvällä omallatunnolla hyväksyä Ekin laatijoiden sanapötkylät.

        Minulta Eki, Juha Hyvönen tai Antti Skyttä ei voi vaatia lukemaa kirjaa tämän asian selvittämiseksi. Tulkoon joku selvittämään, jos kehtaa.

        Enkä näe muita kilpailijoina. Itsellä ei ole taitoa rakentaa sanastollisesti kunnollinen ristikko, joten laadinta jäi.

        Sivustoni ei ole vähään aikaan ollut kummitussivusto. PuPesta on 6-2021 lähtien on lähes 400 ristikkoa käsittelevää kommenttia, joista suuri määrä on muilta kuin minulta.


      • Anonyymi

        Kyllä kai Antti Skyttä Ristikkoakatemian opettajana on lukenut ristikoihin liirtyvät kirjat. Jos akatemia ooettaja pitää virheenä ristikon sisällä erikseen kirjoitettavan sanan kirjoittamista yhteen, kai sääntö koskee myös Ekin tuotannon ristikoita. Jos ei koske, on omat periaatteet Ekille ja muille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En edelleenkään ratko Sanariksen ristikoita etsiäkseni virheitä. Mutta jos pidän jotain vihjettä virheellisenä, pidän ja tuon asian esille.

        Toki arvioin ristikkoja nettikeskustelujen pohjalta mitä niissä on tullut esille näkökulmia oikein ja hyvin laadituista ristikoista.

        Mutta Ristikkoakatemialta saamani palaute kyllä antoi lisää näkökulmia siihen, mitä ristikoissa pitää huomioida ja mitä voi pitää virheinä tai huonona laadintana.

        Edelleenkin pyydän vaikka Ekiä , Antti Skyttää tai Juha Hyvöstä esittämään missä kohtaa sääntöjä hyväksytään satunnaisussa paikoissa sanapötkylöiden käyttö. Ja vaikka hyväksyttäisiin niitä ainakin Ristikkoakatemia pitää huonoina. Myös jotkut laatijat pitävät sanapötkylöiden käyttöä virheenä. En ymmärrä, miten Skyttä tai Juha H. niitä voisi hyvällä omallatunnolla hyväksyä Ekin laatijoiden sanapötkylät.

        Minulta Eki, Juha Hyvönen tai Antti Skyttä ei voi vaatia lukemaa kirjaa tämän asian selvittämiseksi. Tulkoon joku selvittämään, jos kehtaa.

        Enkä näe muita kilpailijoina. Itsellä ei ole taitoa rakentaa sanastollisesti kunnollinen ristikko, joten laadinta jäi.

        Sivustoni ei ole vähään aikaan ollut kummitussivusto. PuPesta on 6-2021 lähtien on lähes 400 ristikkoa käsittelevää kommenttia, joista suuri määrä on muilta kuin minulta.

        Oman ristikkoni saama kritiikki ei synnyttänyt kaunaa. Koska Nykysuomen sanakirja tuntee "tavan takaa" rinnalla myös "tavantakaa", minusta kyeessä ei edes ole yksiselitteisesti virhe.

        Mutta oli ihan hyvä, että sain siitä huomauksen. Tiedän ainakin sen, että Antti Skyttä ja arvostelutiimi pitää huonona laadintana erikseen kirjoitettavien sanojen laittamista yhteen.

        Juha Neitola arvosteli myls - Neitolakin voisi tänne tulla kertomaan kantansa.

        Minusta sanapötkylöiden laitto kuvastaa ristikoiden rappiotilaa. Eki rapauttaa omalla toiminnallaan laadintojen luotettavuutta (muitakin rapauttajia toki on).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kai Antti Skyttä Ristikkoakatemian opettajana on lukenut ristikoihin liirtyvät kirjat. Jos akatemia ooettaja pitää virheenä ristikon sisällä erikseen kirjoitettavan sanan kirjoittamista yhteen, kai sääntö koskee myös Ekin tuotannon ristikoita. Jos ei koske, on omat periaatteet Ekille ja muille.

        Sitäpaitsi Eki ei ole minulle ehdoton auktoriteetti. Vaikka Eki kirjassaan hyväksyisi sen, että satunnaiseen paikkaan voi laittaa sanapötkylän, pidän laadintaa huonona ja virheellisenä.

        Sanapötkylät eivät ole kunnon kieltä. Ekin mielipide ei tee asiaa hyväksyttäväksi. Asian tekee hyväksyttäväksi vain koko ristikkoalan tuki asialle. Eku voi ehdottaa koko alalle uutta käytäntöä, mutta ei hän yksin voi päättää siitä, mikä on hyvä uusi käytäntö.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Sitäpaitsi Eki ei ole minulle ehdoton auktoriteetti. Vaikka Eki kirjassaan hyväksyisi sen, että satunnaiseen paikkaan voi laittaa sanapötkylän, pidän laadintaa huonona ja virheellisenä.

        Sanapötkylät eivät ole kunnon kieltä. Ekin mielipide ei tee asiaa hyväksyttäväksi. Asian tekee hyväksyttäväksi vain koko ristikkoalan tuki asialle. Eku voi ehdottaa koko alalle uutta käytäntöä, mutta ei hän yksin voi päättää siitä, mikä on hyvä uusi käytäntö.

        Järjestä sivuillesi some-kansalle tuttu fifty/sixty -äänestys. Vihreä lippu Ekin faneille ja punainen lippu Tapsan faneille. Sitten kun ristikkokansa on puhunut, niin pulinat pois ja kynä tanassa lähimmän ristikon kimppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjestä sivuillesi some-kansalle tuttu fifty/sixty -äänestys. Vihreä lippu Ekin faneille ja punainen lippu Tapsan faneille. Sitten kun ristikkokansa on puhunut, niin pulinat pois ja kynä tanassa lähimmän ristikon kimppuun.

        Eki on jo nuorena ryhtynyt tekijämieheksi, Tapsa sen sijaan haluaisi olla päällepäsmäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eki on jo nuorena ryhtynyt tekijämieheksi, Tapsa sen sijaan haluaisi olla päällepäsmäri.

        Ja senkö takia kaikkea Ekin toimintaa täytyy pitää hyvänä? Tuskin kukaan pitää, hyvä jos Eki itse. Kyllä hänkin tietää, että joskus tulee sekaan huonompaa tarjontaa. Eki on hyvä laatija, mutta tuskin enää paras, tuotteliain ehkä. Ei Ekin toimintaa pidä nostaa arvostelun yläpuolelle. Ei niin moni teekään varsinkaan ei PuPe-säikeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja senkö takia kaikkea Ekin toimintaa täytyy pitää hyvänä? Tuskin kukaan pitää, hyvä jos Eki itse. Kyllä hänkin tietää, että joskus tulee sekaan huonompaa tarjontaa. Eki on hyvä laatija, mutta tuskin enää paras, tuotteliain ehkä. Ei Ekin toimintaa pidä nostaa arvostelun yläpuolelle. Ei niin moni teekään varsinkaan ei PuPe-säikeissä.

        Näinhän se on, että toisinaan tekevälle sattuu. Siitä huolimatta esimerkiksi tässä Punaisen Pelikaanin päätösaukeaman laatimuksessa ei ole ainakaan mitään huomauttamisen arvoista vikaa. Tomma tunnor bullrar mest.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on, että toisinaan tekevälle sattuu. Siitä huolimatta esimerkiksi tässä Punaisen Pelikaanin päätösaukeaman laatimuksessa ei ole ainakaan mitään huomauttamisen arvoista vikaa. Tomma tunnor bullrar mest.

        Viittaatko nyt tyhjillä tynnyreillä Tapioon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viittaatko nyt tyhjillä tynnyreillä Tapioon?

        Varmaankin. Mutta tiedän osaamiseni, joten tuolla mollauksella ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin. Mutta tiedän osaamiseni, joten tuolla mollauksella ei ole merkitystä.

        Kyllä me muutkin olemme saanet oppia tietämään Tapsan osaamisen, ja vieläpä harvinaisen hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin. Mutta tiedän osaamiseni, joten tuolla mollauksella ei ole merkitystä.

        Ylpeys käy lankeemuksen edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä me muutkin olemme saanet oppia tietämään Tapsan osaamisen, ja vieläpä harvinaisen hyvin.

        On tullut joo typeriä kinastelumokia, mutta lähes jokaisessa tapauksessa olen ratkonut ristikon oikein. Yksi virheratkonta pikkukinasteluun tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut joo typeriä kinastelumokia, mutta lähes jokaisessa tapauksessa olen ratkonut ristikon oikein. Yksi virheratkonta pikkukinasteluun tuli.

        Holopaisen, Hakosen, Keräsen ja Neitolan ristikoiden tapauksessa ei ollut yhtään ratkontamokaa. Yhdessä Vaalamon ristikossa oli ratkontavirhe, mutta se tuli huomattua varsin nopeasti. Muuta sekoilua kyllä oli.

        Tiedän, ettei PuPe ole Suonen vaikeimpia ristikoita sisältävä lehti, mutta sen vaikeustaso saa nyt riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut joo typeriä kinastelumokia, mutta lähes jokaisessa tapauksessa olen ratkonut ristikon oikein. Yksi virheratkonta pikkukinasteluun tuli.

        Jos Tapsalle tulee ratkontamoka, niin kyseessä on laatijan virhe. Tapsa on myös sitä mieltä, että laatijoiden ei pitäisi sisällyttää ristikkoihinsa sellaisia kohtia, joita Tapsa voi epäillä virheellisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Tapsalle tulee ratkontamoka, niin kyseessä on laatijan virhe. Tapsa on myös sitä mieltä, että laatijoiden ei pitäisi sisällyttää ristikkoihinsa sellaisia kohtia, joita Tapsa voi epäillä virheellisiksi.

        Ei se noin mene. Tunnustin Vaalamon kohdalla tehneeni ratkontamokan. Kyllä minä voin avoimesti tunnustaa tehneeni ratkontamokan. Jos olen väärin perustein syyttänyt laatijaa, voin senkin tunnustaa.

        Muissa kohdin en virhettä tehnyt. Kovin usein en ratkontavirheitä tee.

        Kivin tulkinnalliset vihjeet ovat kyllä yleiselläkin tasolla ongelmallisia.


    • Anonyymi

      Mutta miksi taas käännetäön tarkastelu minuun eikä esittämääni asiaan? Sanariksen foorumissa tällaisen toiminnan takana oli erittäin usein pyrkimys mitätöidä kommenttieni arvo. Varmaan täälläkin monella on sama pyrkimys. Jos saa mitätöityä kommenttien arvoa, niitä voi yrittää olla huomioimatta.

      Uskoisin, että tämä sanapötköihin liittyvä kritiikki on riittävällä tavalla mennyt laatijoillekin tiedoksi. Jos eivät asiaa huomioi, en muuta näkökulmaani. Satunnaisia sanapötköjä sisältäviä ristikoita en ainakaan tällä hetkellä kunnon sanaristikkoina pidä. Ehkä Ekin ristikon tavoin pääkuvaan liirtyvinä menettelevät.

      Onneksi kaikki laatijat eivät sanapötköile, että edes joitakin laatijoita pystyy varauksettomasti arvostamaan. Haluan kyllä arvostaa laatijoita, mutta jotkut kyllä rapauttavat minun silmissä omaa arvostustaan.

      • Anonyymi

        Kommenttisi ovat mitättömiä ja useimmiten naurettavia. Oletko muuten huomannut, että joudut esittämään ne netin peräsuolessa, koska Sanariksen palstalla ei haluta sinun kommenttejasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ovat mitättömiä ja useimmiten naurettavia. Oletko muuten huomannut, että joudut esittämään ne netin peräsuolessa, koska Sanariksen palstalla ei haluta sinun kommenttejasi.

        Laitan usein suoran palautteen. Jos eivät pustä heti roskiin, tulevat huomioiduiksi.
        Kyllä satunnaisten sanapötkylöiden kritiilki on ihan oerusteltu asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitan usein suoran palautteen. Jos eivät pustä heti roskiin, tulevat huomioiduiksi.
        Kyllä satunnaisten sanapötkylöiden kritiilki on ihan oerusteltu asia.

        Vastauksesi on taas naurettavan ja itkettävän rajamailla. Olet kyllä pystynyt luomaan itsestäsi brändin, johon kukaan ei halua samaistua. Esikuvanasi on varmaan Tullius Intrigius.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksesi on taas naurettavan ja itkettävän rajamailla. Olet kyllä pystynyt luomaan itsestäsi brändin, johon kukaan ei halua samaistua. Esikuvanasi on varmaan Tullius Intrigius.

        Huuhaa hei. Vuokila ei tällä ristikolla rapauta mainettaan varmaan kenenkään muun silmissä kuin sinun. Johtopäätöksesi, että tämä olisi uusi trendi, on vailla mitään pohjaa eikä varmasti pidä paikkansa. Vuokila on pitkän uransa aikana kehitellyt valtavasti mukavia ideoita, mutta pääosa ristikoista ei sisällä mitään kummallista. Sinä syytät Vuokilaa kaikista Sanariksen ristikoista ja se on aika raskas taakka ihmiselle, siitä on mahdotonta selvitä puhtain paperein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa hei. Vuokila ei tällä ristikolla rapauta mainettaan varmaan kenenkään muun silmissä kuin sinun. Johtopäätöksesi, että tämä olisi uusi trendi, on vailla mitään pohjaa eikä varmasti pidä paikkansa. Vuokila on pitkän uransa aikana kehitellyt valtavasti mukavia ideoita, mutta pääosa ristikoista ei sisällä mitään kummallista. Sinä syytät Vuokilaa kaikista Sanariksen ristikoista ja se on aika raskas taakka ihmiselle, siitä on mahdotonta selvitä puhtain paperein.

        Tapiolla on kyky nähdä kauheita tulevaisuuden harhoja. Sen voi todeta siitä, että yleensä hänen yön aikana miettimänsä harhat realisoituvat viestitulvaksi aikaisin aamulla. Tämä toistuu päivästä toiseen. Kaikkein parhaita aamuja ovat ns. laadintavirhepsykoosiaamut, joita edeltää yleensä kuviteltu löydös edelliseltä päivältä. Harmi, että IT-ongelmat hävittivät Sanariksen palstalta littana-lottana-säikeen (ja monta muuta). Siitä olisi voinut aina tarvittaessa käydä lukemassa totuuden talibanikeisarista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa hei. Vuokila ei tällä ristikolla rapauta mainettaan varmaan kenenkään muun silmissä kuin sinun. Johtopäätöksesi, että tämä olisi uusi trendi, on vailla mitään pohjaa eikä varmasti pidä paikkansa. Vuokila on pitkän uransa aikana kehitellyt valtavasti mukavia ideoita, mutta pääosa ristikoista ei sisällä mitään kummallista. Sinä syytät Vuokilaa kaikista Sanariksen ristikoista ja se on aika raskas taakka ihmiselle, siitä on mahdotonta selvitä puhtain paperein.

        En nyt rapautumisella tarkoita PuPe 5/2021 aukemaristikkoa vaan sitä, että sinne tänne sijoitetut sanapötköt ovat rapauttamista. Samaa kar'tegoriaa kuin Lehdon tavat rapauttaa ristikoiden laadintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt rapautumisella tarkoita PuPe 5/2021 aukemaristikkoa vaan sitä, että sinne tänne sijoitetut sanapötköt ovat rapauttamista. Samaa kar'tegoriaa kuin Lehdon tavat rapauttaa ristikoiden laadintaa.

        Toki Vuokila ei sinne tänne laitettuja sanapötköjä omissa ristikoissa käytä, mutta hän on myös vastuussa koko tiimistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki Vuokila ei sinne tänne laitettuja sanapötköjä omissa ristikoissa käytä, mutta hän on myös vastuussa koko tiimistään.

        "Mitä PuPen päätösaukeamaan tulee, kokeileekohan Vuokila maanantain histiksissä joskus samaa systeemiä? Selkeästä kokeilustahan PuPen päätösaukeamassa on kyse."

        Historiantuntemuksesi on vajaa. Tällaisia sanaplökylöitä on olut kymmenissä histiksissä. Tämä ei siis voinut olla mikään kokeilu, kun se on ollut tapana jo vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä PuPen päätösaukeamaan tulee, kokeileekohan Vuokila maanantain histiksissä joskus samaa systeemiä? Selkeästä kokeilustahan PuPen päätösaukeamassa on kyse."

        Historiantuntemuksesi on vajaa. Tällaisia sanaplökylöitä on olut kymmenissä histiksissä. Tämä ei siis voinut olla mikään kokeilu, kun se on ollut tapana jo vuosikymmeniä.

        En muista kohdanneeni Histis-ristikoissa sanojen kirjoittamista yhteen. Lyhyetkin (2-3 kirjainta) erinäisiin nimiin liittyvät sanat ovat olleet erikseen.

        Jos asiasta mainitaan ja toimitaan erisnimien tai biisien, filmien tms. nimien kohdalla systemaattisesti, tilanne on ratkojan kannalta reilu. Niissä saattaisi voida pötköön kirjoittamista ajatella PuPe 5/2021 päätösaukeaman tapaan.

        Mutta muualla kuin erityisruuduissa pidän sanapötkylöiden käyttöä vain huonona laadintana ja sellaisia sisältäviä ristikoita ei minusta kustantajien tulisi julkaista lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista kohdanneeni Histis-ristikoissa sanojen kirjoittamista yhteen. Lyhyetkin (2-3 kirjainta) erinäisiin nimiin liittyvät sanat ovat olleet erikseen.

        Jos asiasta mainitaan ja toimitaan erisnimien tai biisien, filmien tms. nimien kohdalla systemaattisesti, tilanne on ratkojan kannalta reilu. Niissä saattaisi voida pötköön kirjoittamista ajatella PuPe 5/2021 päätösaukeaman tapaan.

        Mutta muualla kuin erityisruuduissa pidän sanapötkylöiden käyttöä vain huonona laadintana ja sellaisia sisältäviä ristikoita ei minusta kustantajien tulisi julkaista lainkaan.

        Kauanko olet ratkonut histiksiä? Itse olen "aina". Kaikki erikoisuudet olen ottanut vastaan avoimin mielin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko olet ratkonut histiksiä? Itse olen "aina". Kaikki erikoisuudet olen ottanut vastaan avoimin mielin.

        Olen pari kome vuotta säännöllisesti ratkonut histiksiä. Joitakin vanhempia histiksiä olen ratkonut kun olen tallentanut niitä IS Extra palvelusta. Kovin monen duoden ratkontahistoria minulla niistä sius ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapiolla on kyky nähdä kauheita tulevaisuuden harhoja. Sen voi todeta siitä, että yleensä hänen yön aikana miettimänsä harhat realisoituvat viestitulvaksi aikaisin aamulla. Tämä toistuu päivästä toiseen. Kaikkein parhaita aamuja ovat ns. laadintavirhepsykoosiaamut, joita edeltää yleensä kuviteltu löydös edelliseltä päivältä. Harmi, että IT-ongelmat hävittivät Sanariksen palstalta littana-lottana-säikeen (ja monta muuta). Siitä olisi voinut aina tarvittaessa käydä lukemassa totuuden talibanikeisarista.

        Jukkiskohan kaivelee entisiä. Todin tuntee ne moni muukin.


    • Anonyymi

      Joskus nuorisoa on ahdistanut kapitalistinen taantumuksellisuus, joskus kolmas maailmansota, joskus norppien, valkoselkätikkojen ja liito-oravien kohtalo, joskus ydinvoima ja nyt ilmastonmuutos, eikä siinä mitään. Tapiota taas ahdistaa ristikonlaadinnan rapautuminen.

      Toki melkein kaikki oli ennen paremmin. Tullaanko meidät kuitenkin muistamaan juuri sinä sukupolvena, joka suorastaan raiskasi ja lopullisesti tuhosi suomalaisen sanaristikon?

      Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen, sillä mitään ikuista vahinkoa ei onneksi voi tapahtua. Sillä minä aamuna tahansa saattaa Helsinki herätä siihen, kun Tapio naulaa teesinsä Sanomatalon oveen. Sen jälkeen kaikki on yksinkertaista, laatijat tietävät mitä tehdä eivätkä ratkojat enää koskaan pety.

      • Anonyymi

        Olipa ikävällä tavalla kappalaista herjaava viesti.


    • Anonyymi

      Minun on äärimmäisen vaikea ymmärtää monia ratkojia. Ekin porukka saa pistää surutta sanapötkylöitä, eikä niistä välitetä. Ristikkoakatemiakin niistä huomauttaa, mutta siitäkään ei välitetä. Minusta Ekin porukan satunnaisia sanapötkylöitä sisätälvät ristikot ovat hylkytuotteita, jollaisia ei pitäisi julkaista lainkaan.

      En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

      En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

      Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä.

      • Anonyymi

        Tänään oli ihan rauhallinen yö näköjään. Tuli vain pari jankkaviestiä. Yksi sisälsi jopa viisaita sanoja:

        ”En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa..”

        Suurin osa ratkojista on ihan normaaleja ihmisiä, joille ristikot ovat harrastus ja ajanviete. Heillä ei maailma romahda suuntaan eikä toiseen ristikoiden kummallisuuksien mukana. Heille ei tulisi edes pieneen mieleen pohtia ristikoiden luotettavuutta. Jos ei joku ristikko jostain syystä nappaa, kaupan hylly on täynnä kilpailijoita, joista valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään oli ihan rauhallinen yö näköjään. Tuli vain pari jankkaviestiä. Yksi sisälsi jopa viisaita sanoja:

        ”En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa..”

        Suurin osa ratkojista on ihan normaaleja ihmisiä, joille ristikot ovat harrastus ja ajanviete. Heillä ei maailma romahda suuntaan eikä toiseen ristikoiden kummallisuuksien mukana. Heille ei tulisi edes pieneen mieleen pohtia ristikoiden luotettavuutta. Jos ei joku ristikko jostain syystä nappaa, kaupan hylly on täynnä kilpailijoita, joista valita.

        Onneksi yksi pötkylä jäi Vuokilalta presidentinlinnaan. Kummallisinta on, että häntä ei edes epäillä asiasta.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-ja-kenen-oli-punaiselle-matolle-eksynyt-potkyla-mtv-uutiset-katsoi-linnan-juhlien-tallenteen-viela-kerran-ja-soitti-epaillyille-nain-siina-kavi/8003482#gs.9d41ir

        Kielitoimiston mukaan pötkylää ei ole olemassakaan. Se ei siis ainakaan syytä Vuokilaa.


      • Anonyymi

        "En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

        En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

        Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä."

        1. Mitä tarkoittaa ristikoiden luotettavuus? Käytännön esimerkkejä!!
        2. Mitä tarkoittaa rapauttava toiminta? Käytännön esimerkkejä!!

        Tuotteen julkaisija (ristikon) näkee varsin helposti onko sillä kysyntää vaiko ei. Yhden Tapion mäkättäminen ei julkaisija hetkauta suuntaa tai toiseen.

        Mielenkiintoinen kysymys on sitten tuo "nettitutun" suorittama ristikon digitalisointi. Ettei siinä vain syyllistytä rikokseen. En tiedä, onko PuPe:ssa joku copyright merkintä, mutta kannattaa olla varuillaan. Poliisi voi joku päivä tulla kolkuttelemaan ovelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

        En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

        Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä."

        1. Mitä tarkoittaa ristikoiden luotettavuus? Käytännön esimerkkejä!!
        2. Mitä tarkoittaa rapauttava toiminta? Käytännön esimerkkejä!!

        Tuotteen julkaisija (ristikon) näkee varsin helposti onko sillä kysyntää vaiko ei. Yhden Tapion mäkättäminen ei julkaisija hetkauta suuntaa tai toiseen.

        Mielenkiintoinen kysymys on sitten tuo "nettitutun" suorittama ristikon digitalisointi. Ettei siinä vain syyllistytä rikokseen. En tiedä, onko PuPe:ssa joku copyright merkintä, mutta kannattaa olla varuillaan. Poliisi voi joku päivä tulla kolkuttelemaan ovelle.

        Paperilehteä ei voi ratkoa nykyaikaisilla digivehkeillä. Jos mediatalo on ajastaan jäljessä eikä tarjoa tuotettaan muuta kuin paperilla niin se on sitten sen firman häpeä ja ongelma. Maailma ympärillä muuttuu. Kannattaa ainakin yrittää muuttua sen mukana.

        Yleisaikakauslehdet on jo pitkään tarjonneet asiakkailleen myös digiversion. Kurkista tarvittaessa malliksi vaikka Apua tai Seuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperilehteä ei voi ratkoa nykyaikaisilla digivehkeillä. Jos mediatalo on ajastaan jäljessä eikä tarjoa tuotettaan muuta kuin paperilla niin se on sitten sen firman häpeä ja ongelma. Maailma ympärillä muuttuu. Kannattaa ainakin yrittää muuttua sen mukana.

        Yleisaikakauslehdet on jo pitkään tarjonneet asiakkailleen myös digiversion. Kurkista tarvittaessa malliksi vaikka Apua tai Seuraa.

        Kannattaa silti tarkistaa tuo Copyright-asia, ettei tule ikävää yllätystä. Avun tai Seuran digiversiot eivät anna kopiointioikeutta mihinkään julkaisuusn.

        Jätit myös vastaamatta noihin pariin kysymykseeni !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa silti tarkistaa tuo Copyright-asia, ettei tule ikävää yllätystä. Avun tai Seuran digiversiot eivät anna kopiointioikeutta mihinkään julkaisuusn.

        Jätit myös vastaamatta noihin pariin kysymykseeni !

        Tekijänoikeus on automaattinen eikä edellytä copyright-merkintöjä tai muita ilmoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekijänoikeus on automaattinen eikä edellytä copyright-merkintöjä tai muita ilmoituksia.

        Huuhaa niitä julkisesti pyytää myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään oli ihan rauhallinen yö näköjään. Tuli vain pari jankkaviestiä. Yksi sisälsi jopa viisaita sanoja:

        ”En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa..”

        Suurin osa ratkojista on ihan normaaleja ihmisiä, joille ristikot ovat harrastus ja ajanviete. Heillä ei maailma romahda suuntaan eikä toiseen ristikoiden kummallisuuksien mukana. Heille ei tulisi edes pieneen mieleen pohtia ristikoiden luotettavuutta. Jos ei joku ristikko jostain syystä nappaa, kaupan hylly on täynnä kilpailijoita, joista valita.

        Hesarisäikeissä kyllä tuodaan toisinaan esille luotettavuusnäkökulma. Niissä söikeissä aina silloin tällöin joku purnaa siitä, että laatijaan ei voi luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesarisäikeissä kyllä tuodaan toisinaan esille luotettavuusnäkökulma. Niissä söikeissä aina silloin tällöin joku purnaa siitä, että laatijaan ei voi luottaa.

        Menet muiden selän taakse, että olisit itse luotettava! Entä Vuokila?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

        En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

        Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä."

        1. Mitä tarkoittaa ristikoiden luotettavuus? Käytännön esimerkkejä!!
        2. Mitä tarkoittaa rapauttava toiminta? Käytännön esimerkkejä!!

        Tuotteen julkaisija (ristikon) näkee varsin helposti onko sillä kysyntää vaiko ei. Yhden Tapion mäkättäminen ei julkaisija hetkauta suuntaa tai toiseen.

        Mielenkiintoinen kysymys on sitten tuo "nettitutun" suorittama ristikon digitalisointi. Ettei siinä vain syyllistytä rikokseen. En tiedä, onko PuPe:ssa joku copyright merkintä, mutta kannattaa olla varuillaan. Poliisi voi joku päivä tulla kolkuttelemaan ovelle.

        Luotettavuus on sitä, että vihjeet on laaditty oikein ja ratkaisusanat on muodostettu asianmukaisesti.

        Rapautusta on virheelliset vihjeet ja muut laadintavirheet sekä epäasiallisesti rakennetut tai muuten huonot ratkaisusanat.

        Auliksella rapautus on laadintavirheet ja kaijen maailman Googlevihjeet.
        Ekillä sanapötköjen ja varsin kyseenalaisten yhdyssanojen hyväksyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa silti tarkistaa tuo Copyright-asia, ettei tule ikävää yllätystä. Avun tai Seuran digiversiot eivät anna kopiointioikeutta mihinkään julkaisuusn.

        Jätit myös vastaamatta noihin pariin kysymykseeni !

        Ei ole ollut aikaa vastailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut aikaa vastailla.

        Koetko, että sinun pitää perusteellisesti vastata kaikille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

        En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

        Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä."

        1. Mitä tarkoittaa ristikoiden luotettavuus? Käytännön esimerkkejä!!
        2. Mitä tarkoittaa rapauttava toiminta? Käytännön esimerkkejä!!

        Tuotteen julkaisija (ristikon) näkee varsin helposti onko sillä kysyntää vaiko ei. Yhden Tapion mäkättäminen ei julkaisija hetkauta suuntaa tai toiseen.

        Mielenkiintoinen kysymys on sitten tuo "nettitutun" suorittama ristikon digitalisointi. Ettei siinä vain syyllistytä rikokseen. En tiedä, onko PuPe:ssa joku copyright merkintä, mutta kannattaa olla varuillaan. Poliisi voi joku päivä tulla kolkuttelemaan ovelle.

        En nyt usko, että Eki lähettäisi poliisin ovelleni.

        Jos Eki ei tarjoa lehteä digiversiona, en paperiversiosta innostu.
        Minulla on aika huono kirjoittimen skanneri, jolla ei laadukasta digitalisointia saa. En halua paperiveriota ostaa enkä tilata.

        Nettitulla on laadukkaampi skanneri. Voisin toki nettitutun lähettämistä skannauksista jotain maksaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa silti tarkistaa tuo Copyright-asia, ettei tule ikävää yllätystä. Avun tai Seuran digiversiot eivät anna kopiointioikeutta mihinkään julkaisuusn.

        Jätit myös vastaamatta noihin pariin kysymykseeni !

        En mitään kopiota julkisesti esitä. Yksittäisten vihjekuvien esittämisen minulla on Ekin antama lupa, jota joskus s-postilla kysyin. Joskus esillä on useampikin vihje, jos kyse on ollut vihjeiden sijoittelusta. En ole niidenkään käytöstä Ekiltä saanut muistutusta. Olen isommista joskus s-postin lähettänyt. esittämällä nettisivun, jossa kuvat ovat esillä.

        Toki lehdistä on tehty käyttööni digikopio, vaikka maksettu on vain yhdestä lehdestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En kyllä ymmärrä Hesariakaan ja Auliksen ristikoiden ratkojia. Ristikoissa on virheitä, joista jotkut eivät välitä. Erittäin suuri määrä Auliksen ristikoista kuuluisi hylätä.

        En ymmärrä, mikseivät ratkojat pidä Ekin ja Auliksen toimintaa ristikoiden luotettavuutta rapauttavana toimintansa. Varsinkin Ekin pitäisi mielestäni pitää laadusta kiinni tarkalla otteella.

        Olen vain jonkin verran pettynyt Ekin ja totaalisen pettynyt Aulikseen. No Lehdon ristikoita en enää ratko, Sanariksen kyllä."

        1. Mitä tarkoittaa ristikoiden luotettavuus? Käytännön esimerkkejä!!
        2. Mitä tarkoittaa rapauttava toiminta? Käytännön esimerkkejä!!

        Tuotteen julkaisija (ristikon) näkee varsin helposti onko sillä kysyntää vaiko ei. Yhden Tapion mäkättäminen ei julkaisija hetkauta suuntaa tai toiseen.

        Mielenkiintoinen kysymys on sitten tuo "nettitutun" suorittama ristikon digitalisointi. Ettei siinä vain syyllistytä rikokseen. En tiedä, onko PuPe:ssa joku copyright merkintä, mutta kannattaa olla varuillaan. Poliisi voi joku päivä tulla kolkuttelemaan ovelle.

        Ekin rapauttava toiminta on tässä säikeessä tuotu esille esimerkein.

        Auliksen rapauttavan toiminnan esimerkkejä löytyy roppakaupalla Sanariksen foorumin hesarisäkeistä. Hävitin foorumistani kaikki yksittäisiä Lehdon ristikoita koskevat säikeet, joten niistä en voi esimerkkejä antaa. Ihan mielihyvin Hesarin ristikoiden käsittely saa olla Sanariksen foorumin yksinoikeus. Muutaman yleissäikeen Hesariosioon jätin, vaikka meinasin hävittää koko osion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt usko, että Eki lähettäisi poliisin ovelleni.

        Jos Eki ei tarjoa lehteä digiversiona, en paperiversiosta innostu.
        Minulla on aika huono kirjoittimen skanneri, jolla ei laadukasta digitalisointia saa. En halua paperiveriota ostaa enkä tilata.

        Nettitulla on laadukkaampi skanneri. Voisin toki nettitutun lähettämistä skannauksista jotain maksaakin.

        Vaikka poliisi ei tulekaan sinun tai nettituttusi ovelle kolkuttelemaan, niin tekosenne ei silti ole hyväksyttävää. Nettituttusi saa kopioida lehden vain omaan käyttöönsä. Sinä saat käyttää nettituttusi lähettämää kopiota, jos hän kuuluu tiiviiseen lähipiiriisi melkein kuin olisi perheenjäsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka poliisi ei tulekaan sinun tai nettituttusi ovelle kolkuttelemaan, niin tekosenne ei silti ole hyväksyttävää. Nettituttusi saa kopioida lehden vain omaan käyttöönsä. Sinä saat käyttää nettituttusi lähettämää kopiota, jos hän kuuluu tiiviiseen lähipiiriisi melkein kuin olisi perheenjäsen.

        Sitten Ekin töytyy lähettäö minulle kehti digikopiona ja meidän tulee sopia digikopiolle hinta. Edelleenkään en ole kiinnostunut ostamaan paoerista PuPea, koska en saa siitä laadukkaita digikopioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten Ekin töytyy lähettäö minulle kehti digikopiona ja meidän tulee sopia digikopiolle hinta. Edelleenkään en ole kiinnostunut ostamaan paoerista PuPea, koska en saa siitä laadukkaita digikopioita.

        Mikä prinsessa oikein luulet olevasi? Millä perusteella vaadit erityiskohtelua?

        Väität siis nyt, että tilaisit paperisen lehden, jos sinulla olisi hyvä skanneri. Valehtele lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten Ekin töytyy lähettäö minulle kehti digikopiona ja meidän tulee sopia digikopiolle hinta. Edelleenkään en ole kiinnostunut ostamaan paoerista PuPea, koska en saa siitä laadukkaita digikopioita.

        Siis jos EV ei lähetä julkaisemansa lehden numeroita sinulle siinä formaatissa ja sillä hinnalla minkä sinä haluat, niin sinulla on mielestäsi oikeus hankkia lehti laittomin keinoin? Taidatkin olla viimeinen kunnon taistolainen, jonka mielestä omistaminen on varkautta ja kapitalistit kuten yrittäjät pitäisi vähintäänkin sulkea loppuelämäkseen työleireille. Kaikki valta neuvostoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos EV ei lähetä julkaisemansa lehden numeroita sinulle siinä formaatissa ja sillä hinnalla minkä sinä haluat, niin sinulla on mielestäsi oikeus hankkia lehti laittomin keinoin? Taidatkin olla viimeinen kunnon taistolainen, jonka mielestä omistaminen on varkautta ja kapitalistit kuten yrittäjät pitäisi vähintäänkin sulkea loppuelämäkseen työleireille. Kaikki valta neuvostoille!

        Sitten kun hän on maksanut pari euroa, hänellä on täysi oikeus lähettää postia ja valittaa ja "auttaa", että lehti paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jos EV ei lähetä julkaisemansa lehden numeroita sinulle siinä formaatissa ja sillä hinnalla minkä sinä haluat, niin sinulla on mielestäsi oikeus hankkia lehti laittomin keinoin? Taidatkin olla viimeinen kunnon taistolainen, jonka mielestä omistaminen on varkautta ja kapitalistit kuten yrittäjät pitäisi vähintäänkin sulkea loppuelämäkseen työleireille. Kaikki valta neuvostoille!

        Kirjoitin kyllä yhdessä sovitusta hinnasta enkä määrittämästäni hinnasta. Voisin minä ajatella myös nettitutun lähettämistä skannauksista maksaa mielekkään summan. Sen pitäisi olla ainakin lähetyskulujen verran halvempi kuin paperilehden tilanneilla.

        Minua ei kiinnosta koko lehteä edes ratkoa. No eivät kaikki lehden ostaneetkaan kaikkia tehtäviä PuPe:sta ratko. Syitäkin on useita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin kyllä yhdessä sovitusta hinnasta enkä määrittämästäni hinnasta. Voisin minä ajatella myös nettitutun lähettämistä skannauksista maksaa mielekkään summan. Sen pitäisi olla ainakin lähetyskulujen verran halvempi kuin paperilehden tilanneilla.

        Minua ei kiinnosta koko lehteä edes ratkoa. No eivät kaikki lehden ostaneetkaan kaikkia tehtäviä PuPe:sta ratko. Syitäkin on useita.

        Sinun käsityksesi "yhteisesti sovitusta hinnasta" on näköjään seuraava: Tarvitset kahvipaketin ja lähdet kauppaan. Ajattelet, että pystyt tinkimään paketin hinnasta. Mutta entäpä jos kauppias sitten ei hyväksykään sitä summaa, jonka sinä korkeintaan olet valmis pulittamaan? Ajattelet, että siinä tapauksessa sinulla on oikeus näpistää paketti.

        Kun sitten jäät näpistyksestä kiinni, niin sinulta löytyy puolustus: En minä sitä kahvia halua edes juoda, se on tosi pahanmakuista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun käsityksesi "yhteisesti sovitusta hinnasta" on näköjään seuraava: Tarvitset kahvipaketin ja lähdet kauppaan. Ajattelet, että pystyt tinkimään paketin hinnasta. Mutta entäpä jos kauppias sitten ei hyväksykään sitä summaa, jonka sinä korkeintaan olet valmis pulittamaan? Ajattelet, että siinä tapauksessa sinulla on oikeus näpistää paketti.

        Kun sitten jäät näpistyksestä kiinni, niin sinulta löytyy puolustus: En minä sitä kahvia halua edes juoda, se on tosi pahanmakuista.

        Ei PuPe minulle erityisen tärkeä ole, joten voin toki olla käyttämättä saamiani digikopioita. Voin toki tehdä niin, että ratkon vain toisten ratkojien ongelmia eli autan vain toisia ratkojia. On minulla vielä varastossa vanhoja ristikoita, joten niissä on omiksi trapeiksi ratkottavaa riittämiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paperilehteä ei voi ratkoa nykyaikaisilla digivehkeillä. Jos mediatalo on ajastaan jäljessä eikä tarjoa tuotettaan muuta kuin paperilla niin se on sitten sen firman häpeä ja ongelma. Maailma ympärillä muuttuu. Kannattaa ainakin yrittää muuttua sen mukana.

        Yleisaikakauslehdet on jo pitkään tarjonneet asiakkailleen myös digiversion. Kurkista tarvittaessa malliksi vaikka Apua tai Seuraa.

        Avun ja Seuran voi lukea ilmaiseksikin ja niistä saa ristikotkin ladattua kuten monesta muustakin lehdestä. 2½-tason koviksia niissä on harvoin.
        Suomen Kuvalehdessä on kerran kuussa koviksia tai melkein koviksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menet muiden selän taakse, että olisit itse luotettava! Entä Vuokila?

        Ekin itsensä laatimissa ristikoissa lähinnä arvioidaan vaikeustason osuvuutta. Joskus kritisoidaan tai kehutaan yksittäisiä vihjeitä. PuPessa kritiikin kohteena on usein ylisuuri osuus.

        Ekin kustantamissa ristikoissa luotettavuusnäkökulmaa tuo esille harva.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ei PuPe minulle erityisen tärkeä ole, joten voin toki olla käyttämättä saamiani digikopioita. Voin toki tehdä niin, että ratkon vain toisten ratkojien ongelmia eli autan vain toisia ratkojia. On minulla vielä varastossa vanhoja ristikoita, joten niissä on omiksi trapeiksi ratkottavaa riittämiin.

        Sanot, että voit olla käyttämättä laittomasti hankkimiasi digikopioita - mutta kun et ole, vaan käytät niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanot, että voit olla käyttämättä laittomasti hankkimiasi digikopioita - mutta kun et ole, vaan käytät niitä.

        Tönään en ole käyttänyt ja voin olla käyttämättä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ekin itsensä laatimissa ristikoissa lähinnä arvioidaan vaikeustason osuvuutta. Joskus kritisoidaan tai kehutaan yksittäisiä vihjeitä. PuPessa kritiikin kohteena on usein ylisuuri osuus.

        Ekin kustantamissa ristikoissa luotettavuusnäkökulmaa tuo esille harva.

        EV:n oman ja hänen johtamansa toiminnan ja tuotannon luotettavuus on korkeaa luokkaa. Samaa ei voi sanoa Tapion kirjoituksista, jotka ovat suurelta osin valheellisia.


      • Anonyymi

        Olipa omituinen kirjoitus. Missähän todellisuudessa tämä henkilö elää, kun sanapötkylät tunkee joka paikkaan. Ei ole kaikki muumit laaksossa. Vähän käy jo sääliksi. Toki erilaisuutta pitää tiettyyn rajaan asti hyväksyä, mutta tämä kaveri liitelee kyllä ihan omissa korkeuksissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa omituinen kirjoitus. Missähän todellisuudessa tämä henkilö elää, kun sanapötkylät tunkee joka paikkaan. Ei ole kaikki muumit laaksossa. Vähän käy jo sääliksi. Toki erilaisuutta pitää tiettyyn rajaan asti hyväksyä, mutta tämä kaveri liitelee kyllä ihan omissa korkeuksissaan.

        En ymmärtä kyllä myöskään monia ratkojia, jotka ilman murinoita hyväksyvät laatijoilta melkein mitä tahansa. Minä vaan vain vaadin reilujen pelisääntöjen tiukkaa noudattamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa omituinen kirjoitus. Missähän todellisuudessa tämä henkilö elää, kun sanapötkylät tunkee joka paikkaan. Ei ole kaikki muumit laaksossa. Vähän käy jo sääliksi. Toki erilaisuutta pitää tiettyyn rajaan asti hyväksyä, mutta tämä kaveri liitelee kyllä ihan omissa korkeuksissaan.

        Sitten monet elävät omissa mataluuksissaan, jos minä elän korkeuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten monet elävät omissa mataluuksissaan, jos minä elän korkeuksissa.

        Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Edellytän laatijoilta reiluutta. Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos ns. suora vihje esitetään piilovihjeen tyyliin, ollaan varsin harmaalla piilisvihjeiden laadintatavalla. Jukkis aikanansa siiitä kiisteli erittäin kiivaasti.

        Tietty säie, jossa Jukkis oli keskeinen toimija, on pian puoli tusinaa kertaa nostettu esille monessa eri säikeessä. Joku nostanee sen täällä esille kymmeniä kertoa tulevien vuosien aikana.

        Tällänen toiminta ei minulle näyttäydy satunnaisen vierailijan kirjoitteluna vaan kirjoittelussa täytyy olla jokin tendenssi. Monikin henkilö voi nostaa sitä esille mitätöidäkseen kaiken kritiikkini, ei vain tietty kiistakumppani. Kaikilta varsin ikävää toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellytän laatijoilta reiluutta. Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos ns. suora vihje esitetään piilovihjeen tyyliin, ollaan varsin harmaalla piilisvihjeiden laadintatavalla. Jukkis aikanansa siiitä kiisteli erittäin kiivaasti.

        Tietty säie, jossa Jukkis oli keskeinen toimija, on pian puoli tusinaa kertaa nostettu esille monessa eri säikeessä. Joku nostanee sen täällä esille kymmeniä kertoa tulevien vuosien aikana.

        Tällänen toiminta ei minulle näyttäydy satunnaisen vierailijan kirjoitteluna vaan kirjoittelussa täytyy olla jokin tendenssi. Monikin henkilö voi nostaa sitä esille mitätöidäkseen kaiken kritiikkini, ei vain tietty kiistakumppani. Kaikilta varsin ikävää toimintaa.

        Tulevien vuosien... Ajatuskin kauhistuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevien vuosien... Ajatuskin kauhistuttaa.

        Loppuvuodelta 2012. Tapio ottaa ensiaskeleita ratkonnan saralla ja löytää moitittavaa laadintaa lähes joka kerta, kun ei tajua vihjeen ja vastaussanan yhteyttä. Merkit olivat ilmassa jo tuolloin - miksi kukaan ei puhaltanut peliä poikki tuolloin?

        http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=7158&alku=1815&t=k2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppuvuodelta 2012. Tapio ottaa ensiaskeleita ratkonnan saralla ja löytää moitittavaa laadintaa lähes joka kerta, kun ei tajua vihjeen ja vastaussanan yhteyttä. Merkit olivat ilmassa jo tuolloin - miksi kukaan ei puhaltanut peliä poikki tuolloin?

        http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=7158&alku=1815&t=k2

        Samalla periaatteella Sanariksen foorumista saisi poistaa monta kirjoittajaa. Kyllä saman virheen mini muukin on tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppuvuodelta 2012. Tapio ottaa ensiaskeleita ratkonnan saralla ja löytää moitittavaa laadintaa lähes joka kerta, kun ei tajua vihjeen ja vastaussanan yhteyttä. Merkit olivat ilmassa jo tuolloin - miksi kukaan ei puhaltanut peliä poikki tuolloin?

        http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=7158&alku=1815&t=k2

        Vastailu alkaa ystävällisesti, vaikka enemmänkin voisi hermostua.


    • Anonyymi

      Tarviskohan minun kuida tämän sivuston kaltaisia paljastussäikeitä, että jotkut ihmiset saisivat lisäö pontta agressioilleen. Niistö nyt jotkut nauttivat.

      • Anonyymi

        Kas kun ei akressio... ei kuule ole kukaan muu päässyt lähellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei akressio... ei kuule ole kukaan muu päässyt lähellekään.

        Kyllä Sanariksen tuottamien ristikoiden puolusteluissa on paljon ikävää fanaattisuutta.

        En pysty millään esim. käsittämään, miten mielestäni selvästi virheellisesti laadittua Hakosen ristikkoa on puolustettu fanaattisesti.

        Kyllä Ekin tuottamiin ristikoihin myös jotkut suhtautuvat liiallisella fanaattisuudella. Eki nostetaan melkein kuninkaaksi, vaikka hänen omat ristikkonsa saavat välillä kritiikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Sanariksen tuottamien ristikoiden puolusteluissa on paljon ikävää fanaattisuutta.

        En pysty millään esim. käsittämään, miten mielestäni selvästi virheellisesti laadittua Hakosen ristikkoa on puolustettu fanaattisesti.

        Kyllä Ekin tuottamiin ristikoihin myös jotkut suhtautuvat liiallisella fanaattisuudella. Eki nostetaan melkein kuninkaaksi, vaikka hänen omat ristikkonsa saavat välillä kritiikkiä.

        Entäpä oma fanaattisuutesi? En osaa nähdä Ekin vastauksia kuin nöyrinä kommentteina. Mistä tuo mielipiteesi kumpuaa? Taidat olla helposti loukattavaa sorttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Sanariksen tuottamien ristikoiden puolusteluissa on paljon ikävää fanaattisuutta.

        En pysty millään esim. käsittämään, miten mielestäni selvästi virheellisesti laadittua Hakosen ristikkoa on puolustettu fanaattisesti.

        Kyllä Ekin tuottamiin ristikoihin myös jotkut suhtautuvat liiallisella fanaattisuudella. Eki nostetaan melkein kuninkaaksi, vaikka hänen omat ristikkonsa saavat välillä kritiikkiä.

        Vika on juuri siinä, että sinä et tunnu millään pystyvän käsittämään sitä, että monet muut ovat monista asioista täysin eri mieltä kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vika on juuri siinä, että sinä et tunnu millään pystyvän käsittämään sitä, että monet muut ovat monista asioista täysin eri mieltä kuin sinä.

        No kun Tapio on oikeassa ja ne muut väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun Tapio on oikeassa ja ne muut väärässä.

        Monesti on kyse myös siitä, että minua yritetäön painostaa olemaan tiettyä mieltä enkä saisi olla eri mieltä. Kyllä tässä on molemminpuolisesta asiasta kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on kyse myös siitä, että minua yritetäön painostaa olemaan tiettyä mieltä enkä saisi olla eri mieltä. Kyllä tässä on molemminpuolisesta asiasta kyse.

        Tämä ymmärrystesi sekasotku sinun päässäsi aiheuttaa sen, että syntyy nettiin sopimatonta keskustelua, jota kukaan ei halua käydä, mutta sinä lähes pakotat siihen. Ihan oikeasti, mieti tätä, kun kuitenkin jatkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on kyse myös siitä, että minua yritetäön painostaa olemaan tiettyä mieltä enkä saisi olla eri mieltä. Kyllä tässä on molemminpuolisesta asiasta kyse.

        Pystyt sitten varmaan antamaan esimerkkejä siitä kuinka sinua on yritetty painostaa muuttamaan mielipidettäsi? Toivon sanatarkkoja lainauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyt sitten varmaan antamaan esimerkkejä siitä kuinka sinua on yritetty painostaa muuttamaan mielipidettäsi? Toivon sanatarkkoja lainauksia.

        Ei ihan niin mene, sillä painostus on sellaista, jonka joku tuntee painostavana. Tällöin painostusta on mm. toisto ja mitätöinti. Tosin olen minäkin toistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihan niin mene, sillä painostus on sellaista, jonka joku tuntee painostavana. Tällöin painostusta on mm. toisto ja mitätöinti. Tosin olen minäkin toistanut.

        Itsehän sanot, että et mielipidettä muuta, vaikka muut sanoisivat mitä. Luuletko, että muut eivät pidä sitä painostavana, puhumattakaan että jankkaat sellaista asiaa, josta kukaan ei ole samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihan niin mene, sillä painostus on sellaista, jonka joku tuntee painostavana. Tällöin painostusta on mm. toisto ja mitätöinti. Tosin olen minäkin toistanut.

        Ongelma taitaa olla siinä, että koet painostavaksi sen, että toisten mielipiteet poikkeavat omistasi ja että nämä toiset pyrkivät esittämään omia perustelujaan mielipiteittensä tueksi. Toistoon ja myös mitätöintiin olet tosiaan itsekin monesti syyllistynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma taitaa olla siinä, että koet painostavaksi sen, että toisten mielipiteet poikkeavat omistasi ja että nämä toiset pyrkivät esittämään omia perustelujaan mielipiteittensä tueksi. Toistoon ja myös mitätöintiin olet tosiaan itsekin monesti syyllistynyt.

        Eiköhän vikaa ole kaikussa osapuolissa. Kaikkien pitäusi hyväksyä se, että joistakin asioista ollaan eri mieltä. Tuntuu olevan vaikeata kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän vikaa ole kaikussa osapuolissa. Kaikkien pitäusi hyväksyä se, että joistakin asioista ollaan eri mieltä. Tuntuu olevan vaikeata kaikille.

        Jos sinä tuot esille oman mielipiteesi, kyllä myös toisilla pitää olla oikeus tuoda esille samasta asiasta omat mielipiteensä ja perustelunsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinä tuot esille oman mielipiteesi, kyllä myös toisilla pitää olla oikeus tuoda esille samasta asiasta omat mielipiteensä ja perustelunsa.

        Kyllä. Varmaan puolin sun toisin on pyritty mitätöimään toisten mielipiteitä. Minun mielipiteitä on haukuttu vaikka millä tavoin. En mielestäni yhtän pahaan ole sortunut. Oppimisen paikka kaikille kirjoittajille.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyllä. Varmaan puolin sun toisin on pyritty mitätöimään toisten mielipiteitä. Minun mielipiteitä on haukuttu vaikka millä tavoin. En mielestäni yhtän pahaan ole sortunut. Oppimisen paikka kaikille kirjoittajille.

        Pari kolme vuotta 2012 lähtien Sanariksen palstalla sinun kanssasi käytiin vuoropuhelua. Eki ja muut raskaan sarjan ristikkotietäjät auttoivat sinua. Sen jälkeen he tajusivat minkälainen sinä olet ja lopettivat vuoropuhelun. Jotkut reagoivat myöhempiin viesteihisi agressiivisestikin mutta se oli ihan omaa syytäsi. Oli surkuhupaisaa seurata muutamaa viime kuukauttasi palstalla. Sinua varoitettiin ja annettiin väliaikaisia kirjoittelukieltoja. Sinä et ottanut opiksesi vaan jatkoit kuten ennenkin ikäänkuin ei mitään olisi tapahtunut. Vielä ihan viime hetkilläkin höpisit ihan outoja ja et tajunnut lähdön olevan edessä. Eikö sinua hävetä edes vähän?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pari kolme vuotta 2012 lähtien Sanariksen palstalla sinun kanssasi käytiin vuoropuhelua. Eki ja muut raskaan sarjan ristikkotietäjät auttoivat sinua. Sen jälkeen he tajusivat minkälainen sinä olet ja lopettivat vuoropuhelun. Jotkut reagoivat myöhempiin viesteihisi agressiivisestikin mutta se oli ihan omaa syytäsi. Oli surkuhupaisaa seurata muutamaa viime kuukauttasi palstalla. Sinua varoitettiin ja annettiin väliaikaisia kirjoittelukieltoja. Sinä et ottanut opiksesi vaan jatkoit kuten ennenkin ikäänkuin ei mitään olisi tapahtunut. Vielä ihan viime hetkilläkin höpisit ihan outoja ja et tajunnut lähdön olevan edessä. Eikö sinua hävetä edes vähän?

        Myönnän tehneeni virheitä. En kuitenkaan ansainnut sellaista kohtelua, jota joiltakin sain. Pitääkö asiasta jatkuvasti olla toitottamassa?


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnän tehneeni virheitä. En kuitenkaan ansainnut sellaista kohtelua, jota joiltakin sain. Pitääkö asiasta jatkuvasti olla toitottamassa?

        Kyllä toitotus on tarpeen. Välillä kirjoittelet ihan normaalisti, mutta sitten ilmestyskirjan peto taas nostaa päätään:

        ”uokika sitten pilas ristikot lopuliisesti päötösaukeamallaan. Erikseen kirjoitettavia sanoja saa sitten hörskusti pistää yhteen, jos tilaan ei muuten sovi.

        On 'han tätä nähty ennenkin, mutta kun pomo antaa noin härskin esimerkin, sanoja saa sitten ihan mielivaltaisesti pistää yhteen pötköön. Ristikoissa ei sitten Vuokilan mukaan enää päde sääntö, että erikseen kirjoitettavat sanat pitää kirjoittaa erkseen

        Vuokilan toiminta oksettaa!”

        ”Tekisi mieli lopettaa kokonaan Sanaristikot, niin pahoin Vuokila antaa eistikoita pilata ja itse pilaa-”

        ”Olen melkoisen pettynyt Vuokilaan. Ehkä pitää jättää hänen ristikoidensa ratkonta. On sitä muitakin laatijoita.”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toitotus on tarpeen. Välillä kirjoittelet ihan normaalisti, mutta sitten ilmestyskirjan peto taas nostaa päätään:

        ”uokika sitten pilas ristikot lopuliisesti päötösaukeamallaan. Erikseen kirjoitettavia sanoja saa sitten hörskusti pistää yhteen, jos tilaan ei muuten sovi.

        On 'han tätä nähty ennenkin, mutta kun pomo antaa noin härskin esimerkin, sanoja saa sitten ihan mielivaltaisesti pistää yhteen pötköön. Ristikoissa ei sitten Vuokilan mukaan enää päde sääntö, että erikseen kirjoitettavat sanat pitää kirjoittaa erkseen

        Vuokilan toiminta oksettaa!”

        ”Tekisi mieli lopettaa kokonaan Sanaristikot, niin pahoin Vuokila antaa eistikoita pilata ja itse pilaa-”

        ”Olen melkoisen pettynyt Vuokilaan. Ehkä pitää jättää hänen ristikoidensa ratkonta. On sitä muitakin laatijoita.”

        Oli liian kiihkeä kirjoitus, myönnetään. Kyllä yhteen kirjoitus pääkuvaan liittyvissä sanoissa toimi. Ongelma on yleistyminen sinne sun tänne.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnän tehneeni virheitä. En kuitenkaan ansainnut sellaista kohtelua, jota joiltakin sain. Pitääkö asiasta jatkuvasti olla toitottamassa?

        Sinä olet omalla toiminnallasi ja käytökselläsi ansainnut aivan kaiken sen kohtelun jonka olet saanut. Saamasi kohtelu ei tule paranemaan ennen kuin hyväksyt tämän tosiasian. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


    • Eniten intohimoista laatijoiden puolustelua on PuPen ristikoista. Voishan ne jättää itsenäisesti ratkomattakin. Kuten jo totesin, voi niistä kysyä neuvoa.. Autan, jos saan nähtäväkseni kokonaisen keskeneräisen ristikon. Toimin "kilauta kaverille" periaatteella, mutta en kerro ratkaisusanoja ennen palkintokisan osallistumisen päättymistä.

      Jos jostakin asiasta en pidä, sen kerron foorumissani. Täällä kertomista täytyy harkita.

    • Arvostan PuPe 5/2021 laadinnan teknistä osaamista. Ekin ohella Suomessa vain Teemu Palloselta onnistuisi tämänkaltaisen ristikon laadinta ilman ainuttakaan huonolaatuista ratkaisusanaa ristikossa.

      Joiltakin laatijoilta tulisi ainakin yksi heikkotasoinen ratkaisusana, eräältä vaikka kuinka paljon.

    • Itse tarvittaessa linkitän ja vinkkaan Sanariksen foorumiin tai tänne. Olisi kuva, jos Ekin foorumissa tehtäisiin samoin.

      Jos Ekin foorumissa ei saa vinkata, olisi rehellistä tuoda tiedoksi, että vinkkuapua saa muualta. Eki ei palvele ratkojia vaan pyrkii itsekkäästi pitämään vain kävijät sivuillaan.

      Samaa itsekkyyttä on sinne kirjoittajille, jitka eivät voi vinkata, että vinkkiapua olisi toisaalla saatavissa.

      • Tämä kommentti jäi irralliseksi, koska robotti poisti kommentin edeltä. Joku pyysi Sanariksen foorumissa vinkkiapua. Siihen joku kommentoi, että on liian aikaista kysyä.

        Tällaisen kommentin perään voisi joku laittaa seuraavan kommentin:

        "Tämä koskee vain tätä sivustoa. Voit saada vinkkejä muilta ristikkoja käsitteleviltä foorumeilta. Googlaa, niin löydät nämä sivustot."

        Meinasin itse sen lisätä, kun harmittaa tällainen tiedon panttaaminen.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tämä kommentti jäi irralliseksi, koska robotti poisti kommentin edeltä. Joku pyysi Sanariksen foorumissa vinkkiapua. Siihen joku kommentoi, että on liian aikaista kysyä.

        Tällaisen kommentin perään voisi joku laittaa seuraavan kommentin:

        "Tämä koskee vain tätä sivustoa. Voit saada vinkkejä muilta ristikkoja käsitteleviltä foorumeilta. Googlaa, niin löydät nämä sivustot."

        Meinasin itse sen lisätä, kun harmittaa tällainen tiedon panttaaminen.

        Olin laittanut kommentin viimeiseen IS-säikeeseen, ei sitä oltu poistettu.



      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olin laittanut kommentin viimeiseen IS-säikeeseen, ei sitä oltu poistettu.

        Ehkä taas painat vähän jarrua. Taitaa kaikki asiat taas jo olla sanottu, monet useasti. Vuokilan toimien jatkuva arvostelu ei muuten välttämättä lisää uskottavuuttasi, ollaanhan laajalti sitä mieltä, että et sopinut pääpalstalle ja hän jahkaili ulosajossaan.


    • Laitoin Pelikaaniristikoiden asiakaspalveluun seuraavan viestin.

      "Hei
      En halua ostaa paperisia Punaisia Pelikaaneja irtonumeroina enkä tilata lehteä vuodeksi. Haluan ratkoa ristikoita vain digitaalisesti piirrosohjelmalla.

      Saan lehdet skannattuina nettitutulta. Paras vaihtoehto olisi saada lehti teiltä digimuodossa.

      Voisin maksaa lähetyskulut poistettuna vuositilauksesta. Jos vuositilaus on 24€, mikä olisi hinta postin lähetyskulut poistettuna?

      En ole ollut aiemmin halukas maksamaan lehdistä, koska en voi Sanariksen foorumissa ongelmakohtia käsitellä. Mutta koska ongelmakohtia voi käsitellä omassa foorumissani ja Suomi24:ssä, oken valmis harkitsemaan uutta käytäntöä."

      Saa nähdä, mitä vastaavat.

      • Anonyymi

        Kukahan takaisi ettet jakaisi digiversiota nettitutuillesi? Epäilenpä, että digiversion puuttuminen johtuu juuri tästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan takaisi ettet jakaisi digiversiota nettitutuillesi? Epäilenpä, että digiversion puuttuminen johtuu juuri tästä.

        Saattaisin tosiaan jakaa digutaalisena saadun lehden nettitutulle, jolta itse olen saanut lehden digitoituna. Näin hän (tai joku hänen kaverinsa) säästyisi ostolta. Muille en kyllä jakaisi.

        Mutta kuten kerroin, saattaisin nettitutunkin digikopiosta maksaa sen, mikä on lehden hinta vuositilauksena lähetyskulut vähennettynä.

        Olen nyt keskeyttänyt lehden ristikoiden ratkonnan (kahdeksan ristikkoa olen siitä ratkonut) kunnes saan Sanarikselta vastauksen s-postiini.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Saattaisin tosiaan jakaa digutaalisena saadun lehden nettitutulle, jolta itse olen saanut lehden digitoituna. Näin hän (tai joku hänen kaverinsa) säästyisi ostolta. Muille en kyllä jakaisi.

        Mutta kuten kerroin, saattaisin nettitutunkin digikopiosta maksaa sen, mikä on lehden hinta vuositilauksena lähetyskulut vähennettynä.

        Olen nyt keskeyttänyt lehden ristikoiden ratkonnan (kahdeksan ristikkoa olen siitä ratkonut) kunnes saan Sanarikselta vastauksen s-postiini.

        Jos laittaa digiversion yhdellekin nettitutulle, ensimmäisellä lähettäjällä ei ole mitään kontrollia siihen miten laajalle se leviää. Esim. mistä nettituttusi voi tietää kuinka monelle olet saamasi digiversion lähettänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laittaa digiversion yhdellekin nettitutulle, ensimmäisellä lähettäjällä ei ole mitään kontrollia siihen miten laajalle se leviää. Esim. mistä nettituttusi voi tietää kuinka monelle olet saamasi digiversion lähettänyt.

        Kuten kirjoitin, jakaisin sen vain yhdelle nettitutulle, jos hänellekään. Ei hän välttämättä digikopiotani kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan takaisi ettet jakaisi digiversiota nettitutuillesi? Epäilenpä, että digiversion puuttuminen johtuu juuri tästä.

        Alkuperäinen digikopio olisi laadultaa hieman parempi kuin nettitutulta saatu skannattu versio. Merkitsen avainkirjaimet vaalella turkoosilla. Skannatussa versiossa taustaväri ei aina tule koko ruudulle. Muuten ei merkittävää eroa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, jakaisin sen vain yhdelle nettitutulle, jos hänellekään. Ei hän välttämättä digikopiotani kaipaa.

        Sinulta kyllä löytyy aina ihme puolusteluja laittomalle toiminnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta kyllä löytyy aina ihme puolusteluja laittomalle toiminnalle.

        Jos lukevat tätä palstaa, tuskin näkevät vaivaa, että vääntävät halvan digiversion iloksesi. No tuskin muutenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos lukevat tätä palstaa, tuskin näkevät vaivaa, että vääntävät halvan digiversion iloksesi. No tuskin muutenkaan.

        Tuskin. Kirjapainoon menevä versio lienee liian iso ja ehkä väärää formaattia jaettavaksi. Täytyy nyt harkita maksaa jollakin tavalla digikopioiduista lehdistä sopiva summa, jos Sanaris antaa tilinumeron ja tiedon, mnkä vähennykden se voisi antaan siitä, ettö lehteä ei tarvitse lähettää kotiin.


      • Anonyymi

        Kyllä sinä olet sen tason somevaikuttaja, että varmasti suostuvat lähettämään digiversion lehdestä hyvällä alennuksella. Oppivat vähän uudenlaista tekniikkaakin samalla.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuskin. Kirjapainoon menevä versio lienee liian iso ja ehkä väärää formaattia jaettavaksi. Täytyy nyt harkita maksaa jollakin tavalla digikopioiduista lehdistä sopiva summa, jos Sanaris antaa tilinumeron ja tiedon, mnkä vähennykden se voisi antaan siitä, ettö lehteä ei tarvitse lähettää kotiin.

        Ovatko jo vastanneet sinulle? Mihin hintaan sait lehden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko jo vastanneet sinulle? Mihin hintaan sait lehden?

        Eivät ole vastanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ole vastanneet.

        Sitten odotellaan. Mitään tätä tärkeämpää tuskin maailmassa on just nyt meneillään.


    • Anonyymi

      Tämä säie oli turhautuminen Ekin toiminnalle. Minä en voi millään pitää Ekin näkemystä yhteen pötköön kirjoittamisesta oikeana. Kyllähän Eki asiaa jo Viitamäen kohdalla puolusti kirjoittamalla, että koviksissa pitäisi hyväksyä se, että lyhyet ilmaisut voi kirjoittaa yhteen. Tällä perusteella Kuivasen ja Hakosen kirjoitussääntörikomukset Eki kaiketi hyväksyi.

      Pidän huonona, että Eki luo tällä tavoin eri säännöt koviksille ja muille ristikoille. Kovisten pitäisi erottua vain vaikeammilla vihjeillä ja harvinaisemmilla ratkaisusanoilla. Eki nyt vaan tällä toiminnallaan minun silmissäni rapauttaa ristikoita. Jos tästä Ekin rapauttavasta toiminnasta joku pitää, pitäkööt. Ei kaikkien tarvitse pitää hyvänä kaikkea, mitä Eki sallii laatijoiltaan. Ei Ekin ristikkokirjakaan mikään ehdoton opas ole.

      Eki on minun silmissäni rapauttanut vuosien ajan omaa uskottavuuttaan laadukkaiden ristikoiden tuottajana. Uskottavuus on toki paljon korkeammalla tasolla kuin monella muulla, joiden ristikoita en edes halua koskaan ratkoa.

      Teemu Pallosen en ole nähnyt kertaakaan sortuvan Ekin hyväksymiin sanapötköihin. Ei niitä näy IS Ristikoissakaan esim. Juha Leinosen ristikoissa.

      Uskoisin, että kyse on vain Ekin hyväksymästä asiasta, jolla ei ole ristikkopiireissä laajaa kannatusta. Toki tämä on vain mututuntumani.

      Ajattelin vaan, että Ekin linja voi johtaa monen laatijan kohdalla hallitsemattomaan sanapötkövillitykseen. Siksi kirjoitin aika kiihtyneeseenkin sävyyn.

      No sanapötkövillitykselläkin olisi toki kannattajansa. Toivottavasti Eki porukoineen ei ihan totaalisesti villiintyisi.

      Toki Ekin toimintaa on aika turhauttavaa kritisoida - yhtä turhauttavaa kuin Hesarinkaan.

      • Anonyymi

        Luitko sen kommentin, että näitä oli aikoinaan histiksissä pilvin pimein eivätkä ole silti lisääntyneet muualla? Taidat ottaa ihan turhaa painetta ristikoiden puolesta. Tuo rapauttamishomman hokeminen tulvii yli äyräiden.


      • Anonyymi

        Olen nähnyt usein ristikossa NEWYORK tai MATAHARI eikä maailmani ole romahtanut. Uskosi siitä, että näitä ei ole muualla, on kapean tietämyksesi tuottama harha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko sen kommentin, että näitä oli aikoinaan histiksissä pilvin pimein eivätkä ole silti lisääntyneet muualla? Taidat ottaa ihan turhaa painetta ristikoiden puolesta. Tuo rapauttamishomman hokeminen tulvii yli äyräiden.

        Luin. Kyse oli satunnaisesiintymisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin. Kyse oli satunnaisesiintymisistä.

        Mitä tarkoitat satunnaisella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt usein ristikossa NEWYORK tai MATAHARI eikä maailmani ole romahtanut. Uskosi siitä, että näitä ei ole muualla, on kapean tietämyksesi tuottama harha.

        Varmaankin. Kenen kustanramussa ristikoissa noita ilmeni?

        En ole ratkomissani muiden kustantajien ristikoissa niitä kohdannut. En edes Aulis Lehdolla.

        Tosin aika vähän tulee ratkottua muiden kuin Sanariksen ristikoita. Nykyisin muiden kustantajien ristikoista merkittävimmät laatijat itselle ovat Juha Leinonen ja Toni Piirainen (tavuristikot). Joskus ratkon Kimmo Sillankorvan ristikoita.

        Jos yhteen kirjoittamisella on laaja tuki ristikkokustantajien parissa kyse ei ole vain Ekin määrittämästä linjasta, Eki ei minusta ainakaan yksin voi määrittää sitä, mikä on hyvää ristikon laadintaa ja mikä ei.

        En nyt ole kuitenkaan ihastunut laajamittaisesta yhteen pötköön kirjoittamisen käytöstä. Jos nyt niitä harrastaa muukin kuin Sanaris, niistä vain Sanariksen kritisoiminen on tietenkin liian kapea-alaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin. Kenen kustanramussa ristikoissa noita ilmeni?

        En ole ratkomissani muiden kustantajien ristikoissa niitä kohdannut. En edes Aulis Lehdolla.

        Tosin aika vähän tulee ratkottua muiden kuin Sanariksen ristikoita. Nykyisin muiden kustantajien ristikoista merkittävimmät laatijat itselle ovat Juha Leinonen ja Toni Piirainen (tavuristikot). Joskus ratkon Kimmo Sillankorvan ristikoita.

        Jos yhteen kirjoittamisella on laaja tuki ristikkokustantajien parissa kyse ei ole vain Ekin määrittämästä linjasta, Eki ei minusta ainakaan yksin voi määrittää sitä, mikä on hyvää ristikon laadintaa ja mikä ei.

        En nyt ole kuitenkaan ihastunut laajamittaisesta yhteen pötköön kirjoittamisen käytöstä. Jos nyt niitä harrastaa muukin kuin Sanaris, niistä vain Sanariksen kritisoiminen on tietenkin liian kapea-alaista.

        Ristikkoakatemia ei ainakaan tapaa hyvänä pidä sen perusteella, minkä kritiikin sain omasta ristikostani. Kritiikissä kyse oli ilmaisusta, ei erisnimestä. Tiedä häntä miten Ristikkoakatemia suhtautuisi yhteen kirjoitettuihin erisnimiin. Olettaisi niidenkin saavan kritiikkiä.

        Tosin voihan Ristikkoakatemian sisälläkin olla tästä asiasta erimielisyyttä. Joku vetosi tässä säikeessä Ekin kirjaan "Sanaristikot" (Otava 2004).
        Siitä sanotaan:

        "Vuonna 2004 ilmestyi MMM-kirjasarjaan kuuluva Sanaristikot, jossa aiempaa kompaktimman sanaston lisäksi oli kappaleet muun muassa ratkonnasta, laadinnasta, toteutuksesta ja ristikoiden historiasta. Sanaristikot-teos toimii Ristikkoakatemian virallisena oppikirjana,"

        Oletan, että kirjan mainitsija oli laatija. Tämä laatija siis puolusti Ekin linjaa. Mutta jos Ristikkoakatemiaan lähettää arvioitavaksi ristikon, jossa on sanoja laitettu yhteen, ristikko saa kritiikkiä. Ainakin suhtautuminen on kaksijakoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat satunnaisella?

        Satunnainen on sellainen, joka ei ole pääkuvasta johdetuissa sanoissa tai sanaketjuissa vaan satunnaisessa paikassa ristikkoa. PuPe 5/2021 yhteen kirjoittaminen oli vain pääkuviin liittyvissä sinisissä ruuduissa.

        Kaiketi joskus Histis-ristikoissa näin oli teemasanoissa? Tällöin satunnaisuus tarkoittaa ilmenemistä muualla kuin teemasanoissa.


    • Anonyymi

      Tiedän, että kaikki kustantajat eivät hyväksy sanapötköjä, sillä näin on minulle kerrottu. Kolmiokirjan tuottamissa Iisakin ristikot -lehdissä niitä voin ajatella esiintyvän, sillä onhan niissä samoja laatijoita kuin Sanariksen tuottamissa ristikoissa.

      Pakko kai on erittäin vastenmielisesti sulattaa Ekin näkemys, että koviksissa saa kirjoittaa sanoja yhteen. En minä kuitenkaan satunnaisia sanapötköjä sisältäviä ristikoita jatkossakaan kunnollisina tule pitämään.

      Niistä kaiketi jatkossa riittää vain huomautus. Hartosen ristikon kaltaista hälyä ei kannata enää nostaa. Kun Hakonen tiesi Ekin linjan, hän sitten vain hyödynsi sitä - minusta ihan laiskuuttaan, koska varmasti olisi löytynyt keino välttää sanapötkö.

      • Anonyymi

        Hupaisaa että sinulla on nyt sitten päätös "huomauttaa". Jatkat siis pääosin negatiivisista lähtökohdista kumpuavaa jälkiviisauskommentointia, joka tuskin kiinnostaa ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupaisaa että sinulla on nyt sitten päätös "huomauttaa". Jatkat siis pääosin negatiivisista lähtökohdista kumpuavaa jälkiviisauskommentointia, joka tuskin kiinnostaa ketään.

        Tapion ristikkoalan on sangen vähäinen siihen nähden, että hän tuntuu esiintyvän suurenakin auktoriteettina, joka toisinaan armollisesti myöntyy päästämään pienemmät pahantekijät pelkällä "huomautuksella".

        Hän on tässäkin langassa pitkälti toiminut sellaisella tavalla, jolle on englanninkielinen luonnehdinta "jumping to conclusions", ks.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jumping_to_conclusions


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapion ristikkoalan on sangen vähäinen siihen nähden, että hän tuntuu esiintyvän suurenakin auktoriteettina, joka toisinaan armollisesti myöntyy päästämään pienemmät pahantekijät pelkällä "huomautuksella".

        Hän on tässäkin langassa pitkälti toiminut sellaisella tavalla, jolle on englanninkielinen luonnehdinta "jumping to conclusions", ks.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jumping_to_conclusions

        Alkuun korjaus: Tapion ristikkoalan tuntemus on ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapion ristikkoalan on sangen vähäinen siihen nähden, että hän tuntuu esiintyvän suurenakin auktoriteettina, joka toisinaan armollisesti myöntyy päästämään pienemmät pahantekijät pelkällä "huomautuksella".

        Hän on tässäkin langassa pitkälti toiminut sellaisella tavalla, jolle on englanninkielinen luonnehdinta "jumping to conclusions", ks.
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jumping_to_conclusions

        Myönnettäköön että ristikkoalan tuntemukseni on rajoittunut, koska en alan tuotantoa laajemmin tunne. Johtopäätökset perustuvat ratkottuihin ristikoihin. Ratkottuja ristikoita on kyllä melko paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnettäköön että ristikkoalan tuntemukseni on rajoittunut, koska en alan tuotantoa laajemmin tunne. Johtopäätökset perustuvat ratkottuihin ristikoihin. Ratkottuja ristikoita on kyllä melko paljon.

        Miksi muuten koet, sinun pitää tehdä julkisia johtopäätöksiä ristikoista ja niiden laatijoista? Olet jopa julkisesti kertonut lähettäneesi laatijan työnantajalle viestejä, joissa vaadit hänelle potkuja. Miksi koet tarvetta tällaiseen käytökseen? Nyt olet julistanut jakavasi huomautuksia. Miksi koet tämän oikeudeksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muuten koet, sinun pitää tehdä julkisia johtopäätöksiä ristikoista ja niiden laatijoista? Olet jopa julkisesti kertonut lähettäneesi laatijan työnantajalle viestejä, joissa vaadit hänelle potkuja. Miksi koet tarvetta tällaiseen käytökseen? Nyt olet julistanut jakavasi huomautuksia. Miksi koet tämän oikeudeksesi?

        On minulla oikeus omaan näkemykseen. Eivät kaikki työnantajat hyväksy väärin laadittuja ristikoita kuten Hesari tai ristikoita, joissa on sanapötköjä, joita ainakin Sanaris tuntuu hyväksyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minulla oikeus omaan näkemykseen. Eivät kaikki työnantajat hyväksy väärin laadittuja ristikoita kuten Hesari tai ristikoita, joissa on sanapötköjä, joita ainakin Sanaris tuntuu hyväksyvän.

        Tästä lähtien annan sinulle huomautuksen, jos koen viestittelysi arvojeni vastaiseksi. Ei minun tarvitse sietää kaikenlaista viestittelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä lähtien annan sinulle huomautuksen, jos koen viestittelysi arvojeni vastaiseksi. Ei minun tarvitse sietää kaikenlaista viestittelyä.

        Ja kirjoitusvirheet, jokainen niistä etoo! En aio enää lukea eteenpäin viestejä, joissa tulee eteen ensimmäinen virhe. Jömpti on nöin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kirjoitusvirheet, jokainen niistä etoo! En aio enää lukea eteenpäin viestejä, joissa tulee eteen ensimmäinen virhe. Jömpti on nöin!

        Eräs pääpalstan nimimerkki toteaa Auliksen teemaristikoiden olevan ristikoiden aatelia. Silti sietäisi saada potkut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs pääpalstan nimimerkki toteaa Auliksen teemaristikoiden olevan ristikoiden aatelia. Silti sietäisi saada potkut?

        Laatijasta ollaan montaakin mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatijasta ollaan montaakin mieltä.

        En ole enää viitsinyt seurata, mitä kirjoitetaan. Laatija tekee liikaa laadintavirheitä ja käyttää liian huonoa sanastoa, miksi hänen ristikoitaan en enää hslua ratkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole enää viitsinyt seurata, mitä kirjoitetaan. Laatija tekee liikaa laadintavirheitä ja käyttää liian huonoa sanastoa, miksi hänen ristikoitaan en enää hslua ratkoa.

        Niin voi käydä, jos jotkut asiat vain muuttuvat epäkiinnostaviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole enää viitsinyt seurata, mitä kirjoitetaan. Laatija tekee liikaa laadintavirheitä ja käyttää liian huonoa sanastoa, miksi hänen ristikoitaan en enää hslua ratkoa.

        Uskon, että Suomesssa on paljon sellaisia iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat kymmenien vuosien aikana tottuneet Aulikseen eivätkä halua enää ruveta opettelemaan uusien laatijoiden kommervenkkejä. Tapioko on se, joka haluaa viedä tällaisilta ihmisiltä yhden heidän viikkonsa kohokohdista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon, että Suomesssa on paljon sellaisia iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat kymmenien vuosien aikana tottuneet Aulikseen eivätkä halua enää ruveta opettelemaan uusien laatijoiden kommervenkkejä. Tapioko on se, joka haluaa viedä tällaisilta ihmisiltä yhden heidän viikkonsa kohokohdista?

        Lisää suitsutusta Aulikselle tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisää suitsutusta Aulikselle tullut.

        Olet kai nyt kuitenkin tajunnut, että otsikon ajatus on absurdi. Ei Vuokilalla ole mitään tarvetta kokeilla sääntömuutoksia. Hän vain tekee minkä kulloinkin parhaaksi näkee ja tuntuu pärjäävän intuitionsa kanssa aika mallikkaasti, ilman nostamista jalustalle. Ei kukaan muu laatija hänen touhuistaan mitään oikeutusta ole hakemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kai nyt kuitenkin tajunnut, että otsikon ajatus on absurdi. Ei Vuokilalla ole mitään tarvetta kokeilla sääntömuutoksia. Hän vain tekee minkä kulloinkin parhaaksi näkee ja tuntuu pärjäävän intuitionsa kanssa aika mallikkaasti, ilman nostamista jalustalle. Ei kukaan muu laatija hänen touhuistaan mitään oikeutusta ole hakemassa.

        Ainakin piiliksissä hän tekee välillä kokeiluja. Laitoin otsikkoon kysymysmerkin, koska en voinut olla varma, onko kukaan vastaavaa ennen toteuttanut.

        Vuokilalle tekevät laatijat voivat kyllä etsiä oikeutusta Ekin toimintatavoista omille ratkaisuilleen. Eki määrittelee rajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin piiliksissä hän tekee välillä kokeiluja. Laitoin otsikkoon kysymysmerkin, koska en voinut olla varma, onko kukaan vastaavaa ennen toteuttanut.

        Vuokilalle tekevät laatijat voivat kyllä etsiä oikeutusta Ekin toimintatavoista omille ratkaisuilleen. Eki määrittelee rajat.

        Olisi mielenkiintoista tietää, salliiko joku muu kuin Eki ristikoissa MATAHARI tms. yhteen kirjoittajista. Joku otti MATAHARI ja NEWYORK esille, muttei kertonut missä lehdessä esiintyi.

        Hesarissa menisi läpi, koska ristikoita ei kukaan etukäteen tarkista, mutta Auliksella ei ole tullut vastaan.

        Kolmiokirjoista kysyin eräältä henkilöltä, mutta hän ei osannut vastata, onko firman ristikoissa ollut sanojen yhteen kirjoittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää, salliiko joku muu kuin Eki ristikoissa MATAHARI tms. yhteen kirjoittajista. Joku otti MATAHARI ja NEWYORK esille, muttei kertonut missä lehdessä esiintyi.

        Hesarissa menisi läpi, koska ristikoita ei kukaan etukäteen tarkista, mutta Auliksella ei ole tullut vastaan.

        Kolmiokirjoista kysyin eräältä henkilöltä, mutta hän ei osannut vastata, onko firman ristikoissa ollut sanojen yhteen kirjoittamista.

        Kolmiokirjassa on tänä vuonna päässyt lehteen jopa kaksi piilokirjainta peräkkäin. Vaikea uskoa, että siellä palautetaan ristikko MATAHARIn takia. Oletko ihan tosissasi, että olisi pitänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää, salliiko joku muu kuin Eki ristikoissa MATAHARI tms. yhteen kirjoittajista. Joku otti MATAHARI ja NEWYORK esille, muttei kertonut missä lehdessä esiintyi.

        Hesarissa menisi läpi, koska ristikoita ei kukaan etukäteen tarkista, mutta Auliksella ei ole tullut vastaan.

        Kolmiokirjoista kysyin eräältä henkilöltä, mutta hän ei osannut vastata, onko firman ristikoissa ollut sanojen yhteen kirjoittamista.

        Entäpä NEWYORKILAISPARI? Kelpaisiko sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä NEWYORKILAISPARI? Kelpaisiko sinulle?

        Noin voisi ajatella kirjoitettavan sanomalehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiokirjassa on tänä vuonna päässyt lehteen jopa kaksi piilokirjainta peräkkäin. Vaikea uskoa, että siellä palautetaan ristikko MATAHARIn takia. Oletko ihan tosissasi, että olisi pitänyt?

        Kaksi peräkkäistä piilokirjainta on laadintavirhe, jota en keltään laatijalta ole tavannut arvostetussa lehdessä tavallisissa ristikoissa (erikoisristikoissa, jossa kirjaimet annetaan valmiina, monta piilokirjainta peräkkäin toimii). Huonoa työtä siten ristikon tarkastajalta.

        Yhteen kirjoittamiset olisin tarkastajana kehottanut muuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi peräkkäistä piilokirjainta on laadintavirhe, jota en keltään laatijalta ole tavannut arvostetussa lehdessä tavallisissa ristikoissa (erikoisristikoissa, jossa kirjaimet annetaan valmiina, monta piilokirjainta peräkkäin toimii). Huonoa työtä siten ristikon tarkastajalta.

        Yhteen kirjoittamiset olisin tarkastajana kehottanut muuttamaan.

        Olet naiivi, jos ajattelet tarkastajien kommenttien kaikkien menevän jatkotoimenpiteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet naiivi, jos ajattelet tarkastajien kommenttien kaikkien menevän jatkotoimenpiteisiin.

        Onko tässä nyt niitä kuuluisia lillukanvarsia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tässä nyt niitä kuuluisia lillukanvarsia?

        Kahta perättäistä piilokirjainta pidetään merkittävänä laadintavirheenä. Eki tuskin hyväksyisi myöskään ns. orporuutuja, mitä ei yhtä pahana laadintavirheenä taideta pitää.


    • Anonyymi

      Nyt tausi kaikki suuttua, vaikka käsittelin vain normaalisti erikseen kirjoitettavien sanojen yhteen kirjoittamisesta.

    • Anonyymi

      20.9.2021 Freeman-teemainen Histis on tehty Fredi-ristikon tapaan. Kieltämättä pitkissä laulujen nimissä systeemi toimii. Vaakasuuntaan olisi mahdoton saada joitakin laulun sanoja mahtumaan ilman yhteen kirjoittamista. Muita en Histis-ristikoissa ole aiemmin kohdannut, mutta niitä kuulemma on ollut.

    • Tapio-Huuhaa

      Se, että erikseen kirjoitettavia vakiintuneita ilmaisuja/nimiä laitetaan yhteen, ei ole kovin uusi keksintö. Vuokila itse teki koviksessa 1999 kerran niin.

      Sanarisin tuotannossa näitä on löytynyt Ekin itsensä ohella ainakin Antti Viitamäeltä, Harto Hakoselta ja Arto Kuivaselta.

      Pidän tällaisia ristikon ratkontaa hidasti ikävällä tavalla hidastavina sanoina. Pidän tällaisia ratkaidusanoja ratkojan kannalta epäreiluina, sillä ratkoja olettaa, että näin ei toimita.

      Jos laatija ei muuten saa ristikkoa kasaan, en pidä hyvänä, että se kasataan väkisin laittamalla erikseen kirjoitettavat sanat peräkkäin.

      • Anonyymi

        Ja sieltä Keisarin toinen aamunavaus. Keisari on nähnyt pahoja unia ja on päättänyt avata päivän ohjeistamalla ja pahastumalla. Erittäin törkeä käytöstä Keisarilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sieltä Keisarin toinen aamunavaus. Keisari on nähnyt pahoja unia ja on päättänyt avata päivän ohjeistamalla ja pahastumalla. Erittäin törkeä käytöstä Keisarilta.

        Laatijoita sas kritisoida, jos jatsoo aiheelliseksi. Kritiikki saa olla ihan kritisoijan oma mielipide.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Laatijoita sas kritisoida, jos jatsoo aiheelliseksi. Kritiikki saa olla ihan kritisoijan oma mielipide.

        Myö Keisarin mielipiteitä kuten sanapötkyläkammoa saa kritisoida. Niitä jopa tulee kritisoida, sillä se, että Keisarin mielipiteet omaksuttaisiin laajemmin, tuhoaisi suomalaisen sanaristikon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myö Keisarin mielipiteitä kuten sanapötkyläkammoa saa kritisoida. Niitä jopa tulee kritisoida, sillä se, että Keisarin mielipiteet omaksuttaisiin laajemmin, tuhoaisi suomalaisen sanaristikon.

        Yhteen kirjoittamista harrastetasn suh. vähän. Jos sen lopettaisi normaalien ratkaisusanojen kohdalla kokonaan, ei sillä olisi suurta merkitystä ristikoihin. Niiden lopetus kokonaan ei aiheuttaisi ristikoiden tuhoutumista.

        Tästä konkreettinen esimerkki on Ekin omat ristikot, jossa selkeästi erikseen kirjoitettavat sanat olen tavallisissa ratkaisusanoissa vain kerran kohdannut kirjoitetun yhteen. Muitakin voi olla, mutta vain yksi tulee mieleen.

        Pääkuvista johdetut yksittäiset sanat, sanaketjut ja teemasanat ovat asia erikseen. Olen niissä tullut tulokseen, että teosten nimet voi kirjoittaa yhteen kunhsn niin toimitaan johdonkukaisesti.

        Asiaa ei kannata puolin sun toisin liioitella. Olen asian merkitystä itse liioitellut ja nyt anonyymi liioittelee.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Yhteen kirjoittamista harrastetasn suh. vähän. Jos sen lopettaisi normaalien ratkaisusanojen kohdalla kokonaan, ei sillä olisi suurta merkitystä ristikoihin. Niiden lopetus kokonaan ei aiheuttaisi ristikoiden tuhoutumista.

        Tästä konkreettinen esimerkki on Ekin omat ristikot, jossa selkeästi erikseen kirjoitettavat sanat olen tavallisissa ratkaisusanoissa vain kerran kohdannut kirjoitetun yhteen. Muitakin voi olla, mutta vain yksi tulee mieleen.

        Pääkuvista johdetut yksittäiset sanat, sanaketjut ja teemasanat ovat asia erikseen. Olen niissä tullut tulokseen, että teosten nimet voi kirjoittaa yhteen kunhsn niin toimitaan johdonkukaisesti.

        Asiaa ei kannata puolin sun toisin liioitella. Olen asian merkitystä itse liioitellut ja nyt anonyymi liioittelee.

        Eniten vihaan Keisarin pötkökirjoittelua. Keisari pötkökirjoittelee jatkuvasti. Hylätään Keisarin pötkökirjoittelu. Hylätty!


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Yhteen kirjoittamista harrastetasn suh. vähän. Jos sen lopettaisi normaalien ratkaisusanojen kohdalla kokonaan, ei sillä olisi suurta merkitystä ristikoihin. Niiden lopetus kokonaan ei aiheuttaisi ristikoiden tuhoutumista.

        Tästä konkreettinen esimerkki on Ekin omat ristikot, jossa selkeästi erikseen kirjoitettavat sanat olen tavallisissa ratkaisusanoissa vain kerran kohdannut kirjoitetun yhteen. Muitakin voi olla, mutta vain yksi tulee mieleen.

        Pääkuvista johdetut yksittäiset sanat, sanaketjut ja teemasanat ovat asia erikseen. Olen niissä tullut tulokseen, että teosten nimet voi kirjoittaa yhteen kunhsn niin toimitaan johdonkukaisesti.

        Asiaa ei kannata puolin sun toisin liioitella. Olen asian merkitystä itse liioitellut ja nyt anonyymi liioittelee.

        Ei kukaan ole väittänyt, että pelkkä sanapötkylöistä luopuminen tuhoaisi suomalaisen sanaristikon. Mitä yllä väitettiin, on seuraavaa: "se, että Keisarin mielipiteet omaksuttaisiin laajemmin, tuhoaisi suomalaisen sanaristikon".

        Keisari ei ymmärrä lukemaansa, mutta vetää siitä sitäkin kerkeämmin vääriä johtopäätöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänyt, että pelkkä sanapötkylöistä luopuminen tuhoaisi suomalaisen sanaristikon. Mitä yllä väitettiin, on seuraavaa: "se, että Keisarin mielipiteet omaksuttaisiin laajemmin, tuhoaisi suomalaisen sanaristikon".

        Keisari ei ymmärrä lukemaansa, mutta vetää siitä sitäkin kerkeämmin vääriä johtopäätöksiä.

        Vaikuttaa, että tämäkin tärkeä "säöntö"-aihe on kuivunut kokoon. "...Ekin omat ristikot, jossa selkeästi erikseen kirjoitettavat sanat olen tavallisissa ratkaisusanoissa vain kerran kohdannut kirjoitetun yhteen..." Aiheesta on saatu jutun juurta 225 kommenttia. Paljon melua tyhjästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänyt, että pelkkä sanapötkylöistä luopuminen tuhoaisi suomalaisen sanaristikon. Mitä yllä väitettiin, on seuraavaa: "se, että Keisarin mielipiteet omaksuttaisiin laajemmin, tuhoaisi suomalaisen sanaristikon".

        Keisari ei ymmärrä lukemaansa, mutta vetää siitä sitäkin kerkeämmin vääriä johtopäätöksiä.

        Ei minusta minulla mitään ristikoita heikentäviä periaatteita ole. Jos ihanteitani noudatettaisiin ei mitään kovin suurta eroa nykytilanteisiin tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta minulla mitään ristikoita heikentäviä periaatteita ole. Jos ihanteitani noudatettaisiin ei mitään kovin suurta eroa nykytilanteisiin tulisi.

        Et sinä omasta mielestäsi kirjoita liikaa etkä trollaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä omasta mielestäsi kirjoita liikaa etkä trollaa.

        Kyllä välillä kirjoitan liikaa.

        Kun tulee takerruttua toisinaan joihinkin pikkuseikkoihin tökeröllä tavalla, tulee tahattomasti aiheutettua turhaa kirjoittelua. Näissä on kyse vaan oikaisemisesta.

        Kummakaan ei ole kyse tahallisesta trollauksesta.

        Tulee kyllä myös suututtua joihinkin asioihin, jolloin tulee tahallisesti trollattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä välillä kirjoitan liikaa.

        Kun tulee takerruttua toisinaan joihinkin pikkuseikkoihin tökeröllä tavalla, tulee tahattomasti aiheutettua turhaa kirjoittelua. Näissä on kyse vaan oikaisemisesta.

        Kummakaan ei ole kyse tahallisesta trollauksesta.

        Tulee kyllä myös suututtua joihinkin asioihin, jolloin tulee tahallisesti trollattua.

        Siis on ihan oikein ja normaalia, että me muut joudumme kärsimään syndroomasi aiheuttamasta kontrolloimattomasta tarpeesta nu*sia pilkkuja? Kyllä meillä on mukavaa 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä välillä kirjoitan liikaa.

        Kun tulee takerruttua toisinaan joihinkin pikkuseikkoihin tökeröllä tavalla, tulee tahattomasti aiheutettua turhaa kirjoittelua. Näissä on kyse vaan oikaisemisesta.

        Kummakaan ei ole kyse tahallisesta trollauksesta.

        Tulee kyllä myös suututtua joihinkin asioihin, jolloin tulee tahallisesti trollattua.

        Niin sanotuissa "oikaisuissasi" ei juuri koskaan ole kyse oikaisemisesta, vaan siitä, että olet ymmärtänyt asian väärin tai et ole ymmärtänyt asiaa ollenkaan.

        On naurettava puolustelu, että osa trollauksistasi ei muka ole "tahallisia". Jos et kykene ottamaan vastuuta kirjoituksistasi, vaan ne jotenkin vain lipsahtavat ilmoille itsestään, niin sinun pitäisi lopettaa tänne kirjoittaminen.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe