Polttokennoauto (vetyauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
- polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on ajettu normaalissa liikenteessä yli 1000 km.
- polttokennoauton on yksi hyvä puoli on myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa.
- myöskään toimintamatka ei lyhene iän myötä kuten käy akkusähköautolle
- polttokennoauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana
Suomi on tällä hetkellä Euroopan ainoa maa jossa ei ole vielä vetytankkausasemia.
Vetytankkausasemia Suomeen
8
79
Vastaukset
- Anonyymi
Pohdintaa jo aikaisemmin. Mutta ethän sinä vetyspämmääjä siitä halua välittää kun tämän linkin kautta alunperin löysit tämän paikan keskustella vaan halusit avata uuden avauksen "unohtaen" suuret ongelmat? Eli taidat kärkkyä nyt yhteiskunnan tukien suuntaan eli veroja nostetaan että saadaan kalliit vetytankkausasemat pystyyn?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen- Anonyymi
Euroopan vetyasemat kartta
https://h2.live/en/
Tankki täyteen 5 minuutissa, ajoa liki 700 kilometriä ja päästöt vettä – Suomessa vetyautoja kirittää P2X Solutions
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tankki-tayteen-5-minuutissa-ajoa-liki-700-kilometria-ja-paastot-vetta-suomessa-vetyautoja-kirittaa-p2x-solutions/66f88da3-b3e2-4c8c-9c9d-201123db71fd
- Anonyymi
Norjassa on jo yritetty tähän päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä, mutta silti vetyautoja ei saada myytyä kansalle vaikka muutamia vetyasemia on jo ollut monta vuotta. Todistetusti vetyasemia ei kannata rakentaa jos ei halua hävitä omia rahojaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17094777/norjalaiset-eivat-usko-vetyautoihin - Anonyymi
Vetyä joo. Miksei metanolia? Siitäkin saa sähköä. Energiatiheys yli kolminkertainen vetyyn verrattuna. Ei tarvitse painesäiliötä. Tankillisella pääsee tosi pitkälle.
Logistiikka ei tarvitse kalliita muutoksia.- Anonyymi
Metanolia on käytetty jo pitkään polttokennoaggregaateissa silloin kun halutaan hiljaista ja helppoa sähköntuottoa (EFOY). Todennäköisesti vedystä siirrytään nopeassa tahdissa ensin metaanin (maakaasu) käyttöön ja myöhemmin puolikiinteiden tai kiinteiden "polttoaineiden" käyttöön polttokennoissa. Vety on liian kallis polttoaine.
- Anonyymi
On suuri riski että vetytankkausaseman omistajan sijoitus tulee tiensä päähän ennenkuin se on maksettu loppuun vetyautoilijoilla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17111198/vetyautoilu-on-kallista-valehtelua-varoita-ystaviasi-ajoissa- - Anonyymi
Kaksi muutakin ketjua asemien perustamiseen löytyy:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17055385/vetyaseman-kulujen-kuolettaminen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen - Anonyymi
Valitettavan kallis systeemi, ei siksi tule yleistymään meillä koskaan.
Ajatuksen tasolla hyvä, mutta käytännössä ei ole kannattavaa henkilöautoihin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1385104
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253376Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132684- 472358
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611791Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471729- 321577
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201546- 281520
- 191281