Suomi24 palstalla "vetyautot" joku ahkera spammaaja kehuu vetyautoja jättäen aina FAKTAT mainitsematta että MIKSI se vetyauto tulee olemaan se voittava käyttövoima henkilöautoilussa. Pelkkää hypettämistä ja kehumista yrittäen uskotella että on hyvä tuote. Kysynkin nyt FAKTOJA millainen operaatio on perustaa vetytankkausasema?
Vetytankkausasemia on räjähtänyt oikeassa elämässä muutama, joten ihan tiheän asutuksen viereen ei voi perustaa eli käytännössä luvan saaminen on tiukempaa. Kuulemma maksaa 1-2 miljoonaa per asema, joten todella uskalias saa olla yrittäjä kun vetyautojakaan ei ole suomessa vielä. Samoin tarvitaan asemia useita kymmeniä jotta ihmiset pystyvät helposti autoilemaan eikä tarvitse koukkia sivulle vain tankkauksen takia (turhaa ajoa). Varmat vetytoimitukset asemille oltava, sillä Californiassa on ollut suuria vaikeuksia toimittaa vetyä asemille ajoissa.
Kertokaahan jakeluasemien pitäjät että oletteko selvittäneet kuinka realistista SUOMESSA on vetyaseman pystytys ja ylläpito kaikkine kuluineen? EU tukien kanssa tai ilman? Vakuutusten hinta jos jotain asemalla/asemalle sattuu? Suomessahan on ollut kaksi vetyasemaa, mutta ne ovat purettu.
Uskallan väittää että vetyautoilu häviää täyssähköautoilulle jo pelkästään energian hinnan suhteen. Sähköautolla 2-3e per 100km kun vetyautolla 9-12e per 100km (suomen hinta ei tiedossa, peilattu naapurimaihin). Vetyauton polttokennotekniikan kestävyys myös kysymysmerkki suomen oloissa esim. ei saa päästä jäätymään tai hajoaa. Kyllä ihmiset äänestävät lompakollaan lopulta eli halutaan valita halvempi/helpompi autoilun muoto.
Kuka uskaltaa ottaa myös sen riskin että vetyautoilua ensin hypetetään.... tajutaan vetyautoilun todelliset kustannukset ja kalliit vetytankkausasemat jäävät vähälle käytölle kun vetyautot kuihtuu hiljakseen pois? Edes kaasuautot ei ole kunnolla lyöneet itseään läpi vaikka noin 60 kaasuntankkausasemaa ja eivät ole mahdottoman hintaisia hankkia vetyautoon verrattuna. Miksi siis vetykään nousisi voittajaksi kun kaasukaan ei ole siihen pystynyt?
Ja kertaus, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon vetytankkausasemaa perustaessa ja paljonko sen kaikki kulut kenties ovat vuositasolla? Kuinka paljon pitää onnistua vetyä myymään vuodessa että toiminta on voitollista?
Vetytankkausaseman perustaminen
19
2137
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyasema luokitellaan räjähdysvaaralliseksi tilaksi.
- Anonyymi
Vedyn tuotanto puhtaasti on kallista ja sen myötä hinta kuluttajallekin, lisäksi vedyn siirto ja säilytys on vaikeaa. Vetyasemien perustaminen kattavaksi maksaa enemmän kuin hävittäjähankinta, joten luulen että vetyautot jäävät lähtötelineisiinsä.
- Anonyymi
Jos otetaan vetyauton ympärivuotiseksi noin kilon kulutus per 100km (kesällä alle kilon ja talvella yli).
18000km / 100km = 180 vetykiloa. Siis YKSI auto VUODESSA jos kerran yhden euron saa voittoa per kilo eli 180e.... VUODESSA.
Muutamana ekana vuotena autokannan keskiarvio olisi tuo 50 autoa lähiaseman ympäristössä joten 50 X 180e = 9000e.
Ei riitä 9000e tuotto edes KORKOIHIN kun vielä verotuskin otetaan huomioon (summa pienenee). Erittäin suuri riski että asema tuottaa vain persnettoa vuodesta toiseen. Puhuttakaan siitä että myös vetyasemassa on kuluvia osia vuosien varrella joita pitää myös huoltaa ja korjata. - Anonyymi
Vetyaseman riski on myös vedyn tihkuminen jopa metallista läpi. Saattaa kadota jopa 25% kuukaudessa. Jos ensimmäisinä vuosina on vetyautoja vähän niin vedyn haihtuminen voi olla todellinen ongelma tankkausaseman pitäjälle?
"Vety tihkuu läpi metallisista säiliöistä ja haurastuttaa niitä, mikä on ongelma voimalaitoskäyttöön tarkoitetussa varastoinnissa. Vetysäiliöstä karkaa 25 % sisällöstä kuukaudessa."
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen- - Anonyymi
Woikoski yritti jo aikaisemmin (2015?) vetyasemien rakentamista suomeen, mutta totesi että liian hankalaa ja kallista toteuttaa. Kyseessä on vedyn asiantuntija, jolla kokemusta vedystä yli 100 vuoden ajan... ja silti epäonnistuttiin.
"Suomeen suunniteltiin kaksi vuotta sitten jopa 20–30 tankkauspistettä ja Woikoski oli rakentamissuunnitelmissa vahvasti mukana. Yhtiön toimitusjohtaja Clas Palmberg kertoo, että nyt miljoonaprojekti on päätetty laittaa toistaiseksi jäihin. Syynä on kysynnän puute.
– Kaikki ovat olleet valtavan kiinnostuneita tästä projektista, mutta kukaan ei ole halukas maksamaan siitä mitään, Palmberg summaa."
https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469 - Anonyymi
Kannattaa lukea myös tätä ketjua.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17072866/vedyn-myyjat-ja-vetyautoilijat-maksakoon-vetyinfran! - Anonyymi
Vetytankkausasemien kivikkoisesta tiestä on kokemusta jo Norjassa noin 20 vuoden ajalta. Silti lopputulos on aika heikko edes automäärällisesti.
"Ennen kuin valtio on valmis käyttämään rahaa infrastruktuuriin ja riittävän huoltoasemien käyttöön, vety on Norjan henkilöautojen omistajien lentolinna.
Mukaan Tieliikennelain Information neuvoston, 213 vetyautoihin (uusia ja käytettyjä tuonti) on rekisteröity Norjassa. Sitten 15 Kalifornian uudelleen rakennettua Priusta ei sisälly hintaan. 104 autoa on edelleen rekisteröity."
https://translate.google.com/translate?sl=no&tl=fi&u=https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54840 - Anonyymi
Ruotsissakin koitetaan maksaa vetyasemista miljoonia.
https://www.is.fi/autot/art-2000006325023.html?fbclid=IwAR2WYuV2pgmyynqSepvzkZ_VIn_TNpNtEpWvhiQgzunDo1P4-i1wvo82QAQ - Anonyymi
"Hyundai investoi ripeästi tankkausasemiin Keski-Euroopassa. Sveitsiin on luvassa tänä vuonna sata uutta jakeluasemaa. Suomessa P2X aloittaa vihreän vedyn valmistuksen Harjavallassa ja vetymarkkinan ovat haistaneet myös monet isot toimijat, kuten Fortum, Neste ja Wärtsilä. VTT aikoo perustaa ensi vuonna liikuteltavan koetankkausaseman Suomeen."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tankki-tayteen-5-minuutissa-ajoa-liki-700-kilometria-ja-paastot-vetta-suomessa-vetyautoja-kirittaa-p2x-solutions/66f88da3-b3e2-4c8c-9c9d-201123db71fd
Vetyasemat Euroopassa
https://h2.live/en/
heijastuvat-myos-raaka-ainepuolelle/
Kyllä se vetyauto on tulevaisuutta ja mitä se on tämän vuosikymmenen lopussa?- Anonyymi
"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ainoa-vetyasema-joka-toimii-arktisissa-oloissa-ruotsalaisfirma-avasi-keskustelun-woikosken-kanssa/7677944
- Anonyymi
Aloittaja ja muut kaltaisensa vouhkaavat kustannuksista ymmärtämättä että ne ovat täysin toisarvoinen asia kun vähäpäästöisempään tekniikkaan halutaan siirtyä. Otetaan esimerkki voimalaitosmaailmasta, ehdottomasti edullisin polttoaine on ollut ja olisi yhä kivihiili mutta mitä tapahtuukaan, sen käyttö pyritään lopettamaan lähes kokonaan ja tilalle tulee huomattavasti kalliimpia vaihtoehtoja, sama pätee liikenteeseen.
- Anonyymi
Väärin ymmärsit sinäkin. Nyt puhutaan päästöttömistä vaihtoehdoista, eli sähkö vs. vety. Sähköä voidaan tuottaa puhtaasti tai vähäpäästöisesti, mutta vedyn tuottaminen kuluttaa sähköä kohtuuttoman paljon. 100 km vetyautolla, niin samalla sähköllä ajaa yli 400 km puhtaasti sähköautolla.
- Anonyymi
Norjassa on jo yritetty tähän päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä, mutta silti vetyautoja ei saada myytyä kansalle vaikka muutamia vetyasemia on jo ollut monta vuotta. Todistetusti vetyasemia ei kannata rakentaa jos ei halua hävitä omia rahojaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17094777/norjalaiset-eivat-usko-vetyautoihin - Anonyymi
Muuallakin mietitään että käykö taas "Woikosket" kun kovasti puuhaillaan, mutta tulosta ei synnykkään.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17128187/ovatko-2023-vetytankkausasemat-sittenkin-huijausta - Anonyymi
Ehkö niitä sijoittajiakin viimeinkin löytyy.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17215057/sijoittajia-haetaan-vetyverkoston-rakentamiseen- - Anonyymi
Etelä-Koreassa vetytankkausasema tuottaa tappiota.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A - Anonyymi
Oletetaan, että meillä on vetytankkausasema.
Vetyasema ei ole putken päässä vedyn tuotantopaikasta, joten vety täytyy viedä sinne tankkausemalle.
Kysymys kuuluu, että miten sinne tankkausasemalle viedään lisää sitä vetyä?
Paljon mahtuu säiliöautoon vetyä?
Paljon on säiliöauton tankissa painetta? - Anonyymi
On käynyt ilmi että vetytankkausverkosto saattaa maksaa 9 MILJARDIA euroa. Mistä leikataan budjeteista vai nostetaanko kaikkien veroja, jotta vetyverkosto saadaan maksettua? Koska lehdistö ottaa tämän asian esille mediassa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus- - Anonyymi
Mietteitä pikalatausasemien ja vetytankkausasemien tukemisesta verovaroin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17291777/maksatko-veroja-mielummin-enemman-latausverkoston-vai-vetyverkoston-rakentamisesta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki692727Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752308Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752158Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22055Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101419Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51414- 781132
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81000- 64996
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘114975