Miksi teidän lähde kaikkeen on 'uutiset'?

Anonyymi

Sillä tavallako saadaan luotettavaa tietoa?

Tässä klipissä Esko Valtaoja ja pari lääkäriä toteaa hyvin sen millaista todellisuutta media meille syöttää. https://m.youtube.com/watch?v=sQv1bUEJNZc

26

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koska se on helppoa. Ei tarvitse ajatella itse.

• Anonyymi

Osatakseen ajatella itse, täytyy tuntea erillisyyttä. Laumassa se on "vähän" vaikeaa. Liiallisessa holhouksessa kasva lapsi ei opi ajattelemaan itsenäisesti, käyttämään päätään pärjätäkseen elämässä hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osatakseen ajatella itse, täytyy tuntea erillisyyttä. Laumassa se on "vähän" vaikeaa. Liiallisessa holhouksessa kasva lapsi ei opi ajattelemaan itsenäisesti, käyttämään päätään pärjätäkseen elämässä hyvin.

Uutisista(virallisesta totuudesta) poimitaan ne pätkät, mitkä sopivat oman uskoon. "Kriitikoista" kaivetaan näytille ne kaikkein pelleimmät osoittaakseen, että se oma usko(nto) on se ainoa oikea. Voilá! Uljas Uusi Kupla on syntynyt. Ja se saadaan näyttämään siltä, että tiedekin tukee sitä. Mikä on toki helppoa kun ei tarvitse ajatella itse, vaan voi pitää kaiken luotettavuuden lähteenä uutisia.

Itse en vaan oikein millään usko, että esimerkiksi tässä korona-asiassa, koko tiedemaailma olisi niin harvinaisen yksimielinen kuin viralliset uutiset meille sen uskottelee olevan. Jos on, on koko tiedemaailma harvinaisen hukassa ja väärässä.

• Tutkimuksen ja uutisoinnin suhteessa on aika isoja hankaluuksia. Uutiset haluavat kertoja helppoja totuuksia, jotka kuka tahansa pystyy ymmärtämään. Toisaalta toimittajat tyypillisesti eivät ymmärrä tieteen kieltä tai tutkimustapoja tai niihin liittyviä rajoitteita ja siksi vääntävät sinänsä pätevien tutkimusten tuloksia yksinkertaistetuiksi parin lauseen puolitotuuksiksi. Ja sitten kun vielä huomioidaan uutisia julkaisevien toimittajien omat vahvistusharhat, uutiset lopputulemana ovat parhaimmillaankin jonkinlainen osatotuus koko totuudesta. Eivätkä ihmiset nyt toisaalta yleensä ole kovin ilahtuneita kuulemaan keskenään ristiriitaisia tietoja ilman että luottamus kärsii.

• Anonyymi

Ei ole ei suomen uutiset on mitä hallitus haluaa sanoa ja valetta ja propakandaa itse luotan omiin aivoihin ne kertoo totuuden ja vain ja ainoastaan totuuden

• Anonyymi

Höpsis

• Anonyymi

Media on varsin laaja käsite. Sitten on vielä sosiaalinen media.
      Meillä koulussa (edistyksellinen) jo aikanaan opetettiin medianlukutaitoa, asioiden arviointia. Kuka on kirjoittanut jutun, missä se julkaistaan, mikä on sanoma ja mitä on sanoman takana, miksi se on kirjoitettu jne.

Uutisista: Yle, Helsingin Sanomat, ja Huvudstadsbladet on luotettavaa tietoa. Ennen lööppilehdet(kin) olivat tasokkaampia. Nyt kirjoitellaan etenkin nettiin sellaisiakin juttuja, joissa on vaikutteita somesta. Ohimennen hutaistuja sekasotkuja.

- Sheena

• Anonyymi

Uutiset ovat aina olleet osittain propagandaa, siitä ei päästä mihinkään. Neuvostoliiton aikaan YLE:ssä näytettiin lähinnä kuinka kansallispukuiset naiset puivat viljaa. Gulakeista joihin ei toisinajattelijat laitettiin ei näytetty ja jos joku puhui, leimattiin Neuvostoliiton viholliseksi. Aivan kuten tänä päivänäkin saa leiman puhumalla kielletyistä asioista. Siksi sosiaalinen ja vaihtoehtomedia on välttämätöntä.

• Itse en ole seurannut uutisia, esim. Maikkarin tai Ylen pitkään aikaan (tosin joskus radiota kuunnellessa kuuntelen uutiset ja ne on Ylen Pasilan uutiset, kun radiokanava on mulla yleensä Radio Suomi).

Aika useesti on käynny lukemassa Iltalehden ja Iltasanomat läheisessä kahvilassa (ne on ehkä enemmän viihdykettä ja ajankulua mulle kuin uutisten lähde, vaikka saa niistä jotain tietoakin).

Joskus luen uutisia netistä vaikka Maikkarin nettisivuilta, mutta silloin kun oli vielä telkkari, niin en enää pitkään aikaan kahtonut uustisia (esim. puol ysin uutiset jos katsoin, niin se oli tosi harvinainen tapahtuma), lopetin katsomasta, kun ei niistä uutisista aina jäänyt asioita mun päähän. Vissiin liikaa informaatiota samanaikaisesti, niin aivoilla kesti jonkin aikaa sen prosessoimisessa ja muistamisessa.

Luen kyllä sitten erilaisia lehtiä, esim. terveyteen ja hyvinvointiin, tieteeseen, luontoon liittyviä, joista saa tietoa eri asioista kuten esim. Valitut palat, Luontaisterveys, Voi hyvin, Tiede ja ennen myös National Geographic, kun sitä vielä sai kirjastosta suomenkielisenä julkaisuna. Välillä luen myös joitain sanomalehtiä, mutta aikakauslehtiä luen ehkä enemmän.

• On hyvä välillä suhtautua kriittisesti joihinkin lehtijuttuihin. Esim. jos jutussa ei mainita toimittajan nimeä ja/tai eri lähteitä, mitä jutun pohjana on käytetty olisi hyvä miettiä onko juttu luotettava. Esim. Mv-lehteä en käyttäisi lutettavana lähteenä, mutta jotkut sitäkin pitää asioidensa lähteenä ja totuutena.

• Anonyymi

Hyvä jännityselokuva sitten katsella jotain naisten lentopalloa

• Toinen, jonka ihan kaikkiin juttuihin en 100% ihan aina luottaisi on Wikipedia.

• Kun lukee jotain tai tarvitsee tietoa, niin mieluummin useampi eri lähde kuin vain yksi ja mieluummin luotettaviksi mainituoilta/havaituilta medioilta ja kirjoittajilta/toimittajilta/tutkijoilta.

• Anonyymi

Aika mahtava jännityselokubva on joku nsidyrn lernyopsllo :F

• Anonyymi

Ennemmin suomen tietotoimiston uutiset kun salaliittoteroriat.💩. Saa ajatella.

• Anonyymi

Oli pakko katsoa loppuunkin tuo tyyttösten eli elli-nsaistten lentopallero-juttu, niin jännitt6äbä ottelu :D

• En mä usko kaikkea mitä uutiset syöttää varsinkaan Iltalehteä :D

• Anonyymi

Oma häpeäsi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma häpeäsi

Mutta iltalehti tietty hämppää

• Anonyymi kirjoitti:

Oma häpeäsi

Sinä vissii uskot kaikkea mitä se lehti sinulle syöttää... Valitettavaa.

• Anonyymi

Hyvä tyttölapsen nimi olisi Susanna-Petteri-Saddam El Hussein.

• Anonyymi

Mutta eihän lapsen sukupuolta voi tietää, ennenkuin hän itse sen kertoo, ainakin vihervasemmistohörhöjen mukaan. Mutta tietääkö media tai uutiset totuuden saako lapselle tehdä sukupuolenvaihdoksen vai ei? Onko kyse silloin lainkaan totuudesta vai poliitikasta ja arvoista?

• Anonyymi

Hertta on kyllä aika erikoinen nimi tytölle.

• Mielipide on eri asia kuin uutinen.

Jos vaikka sanon jotain että on jotain outoa tapahtunut niin ei se riitä, koska silloin se joka lukee ei voi tarkistaa lähdettä ja lukea asiasta. Sen takia mä jos jostain asioista puhun joka ei ole juuri mulle käynyt ni laitan lähteen,jotta lukija voi itse päättää uskoako uutista vai ei.

• Tärkeistä asioista jos puhun ni laitan lähteen jotta lukija voi itse päättää miten reagoi asiaan..

Tosin kaikkea mitä netissä luen en välttämättä usko vaan käyn muuallakin tarkistaa uutisen. Jos vain yks paikka kertoo uutisesta niin eikä ole muita joka siitä kertoo niin silloin en mieti koki asiaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      295
      6757
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2059
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1797
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1277
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1180
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1146
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1057
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1031
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe