Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huono itsetunto

Anonyymi

Väitän että huono itsetunto lisää ahdistuneisuutta, 'tietoisuus' ettei ole oikein mitään vaikka yrittää parhaansa, voiko kukaan oikeasti rakastaa, yleinen epävarmuus jäytää joko aktiivisesti tai alitajunnassa.
Ei toivottuna lapsena kun minäkin synnyin, sain ehkä siksi osakseni kohtelua joka ei voinut olla herkälle lapselle hyväksi.
Meitä on jotka kannamme lapsuuden haavoja.

7

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ahdistaahan se, jos itsetunto on täysin hukassa.
      ( Jokaisellahan itsetunto on, mutta se voi olla piilossa ).

      Kun ajattelee itsestään, ettei ole mitään, niin samalla ajattelee, ettei merkitse mitään toisillekkaan.
      Itsetunto rakentuu sen mukaan, miten itsestään ajattelee. Sitä myötä muokkautuu jollain tavalla myös oma ympäristö, ihmiset ympärillä, omat ajatukset muista ihmisistä.

      Silloin kun hyväksyy itsensä, väkisinkin huomaa, että muutkin hyväksyy sinut/minut.

      Suurimmalla osalla varmaankin on tullut " haavoja " elämänsä varrella, kenellä mitäkin, mutta jos/kun itsetunto on suht hyvä, ne haavat on helpompi kantaa.

      Paljon on itsestä kiinni, kuinka hyväksyy kaiken sattuneen osaksi omaa elämää.
      Eli mitään ikäviä juttuja ei tarvitse ( aina ei edes voi/pysty ) tekoina/sanoina hyväksyä, muttta hyväksyy sen, että niin on käynyt, ja se on ja tulee olemaan aina mukana ( osana omaa elämää ).

      Itsekin olin tietääkseni ei toivottu lapsi, eikä elämä ole silkkihansikkain kohdellut, mutta olen kääntänyt ajatuksen niin päin, että hyvä kuitenkin kun jonkinlainen " vahinko " aikoinaan tapahtui, sain mahdollisuuden olla olemassa.

      Nuoruuteni kamppailin todella huonon itsetunnon kanssa, koska en pitänyt enkä välittänyt itsestäni.
      Oli kaikenlaista ongelmaa, päihde- ym. ja automaattisesti kuvittelin, että olen kaikille olematon, mitätön, koska en ollut itsellenikään mitään.

      Kun sain itseni ja asiani parempaan kuntoon, arvostus ja usko omaan itseeni vahvistui.
      Ei itsetuntoni toki edelleenkään ole paras mahdollinen, ja tuskin tuleekaan, mutta kuitenkin minulla on koko loppuelämä aikaa kehittää sitä. En myöskään odota, että se työ tulisi edes koskaan valmiiksi. Määränpäätä/lopputulosta tälle tehtävälle en haluakaan asettaa.

      " Tietoisuus " on asia, jota pystyy kehittämään, koskee se melkein mitä asiaa tahansa.

      Ja aloittajalle ( toki muillekin ), vaikka on ajoittain kuinka paha olla, niin aina on joku joka rakastaa, on sitä kuinka vaikea tahansa uskoa, niin silti.

    • Anonyymi

      Ihan samoja ajatuksia mulla näin 45-vuotiaana. Olen ollut toivottu lapsi ja ehkä perheen takia olen selvinnyt tästä elämästä.Omalla kohdalla pahiten itsetuntoa kolhi 13-vuotta putkeen kestänyt koulukiusaaminen.Vain lomat oli välissä estämässä kiusaamista.

      Ja selvisinkö kiusaamistraumoista. En. Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta joka pelasti mut ja teki mun elämästä elämisen arvoisen.Toivon ettei sulla mene 35 ekaa vuotta siihen että sä et pysty nauttii elämästä.

      Monet voivottelee eläkkeellä oloani,mutta eivät tiedä tai ymmärrä mitä kaikkea olen joutunut kokemaan. Mä en häpeä eläkkeellä oloa vaan olen onnellinen siitä että 35 vuoden jälkeen pääsin nauttimaan elämästä ekaa kertaa.

    • Anonyymi

      Minulla on ympärilläni ihmisiä joille olen hyvin rakas, eli se asia on loistavasti, siitä huolimatta jostain syvältä kumpuaa tunne etten ole rakkauden arvoinen.
      Tosiaan menetykset lapsuudessa ja aikuisuudessa nekin jäytivät huonoa itsetuntoa. Mutta näillä mennään, monella on asiat todella paljon huonommin.
      Aloittajan mietteitä.

      • Anonyymi

        Sun ajatukset on varmaan ihan tyypillisiä,koska tunnistan itsessäni myös sen etten kelpaa tälläisenä,Koska en tullut hyväksytyksi koulumaailmassa.Mä haen edelleenkin hyväksyntää.Mulla on kaksi ihanaa ystävää,jotka olen saanut aikuisiällä.Ja edelleesn 12 ja 15 vuoden jälkeen mietin miten he kestävät ja jaksavat mua ja mun seuraa.Ja tämä on lähes joka päiväistä siis ajattelu. Mä oon kiitollinen joka ikinen päivä että mulla on heidät elämässä. Muuten mun elämä ois paljon toisenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun ajatukset on varmaan ihan tyypillisiä,koska tunnistan itsessäni myös sen etten kelpaa tälläisenä,Koska en tullut hyväksytyksi koulumaailmassa.Mä haen edelleenkin hyväksyntää.Mulla on kaksi ihanaa ystävää,jotka olen saanut aikuisiällä.Ja edelleesn 12 ja 15 vuoden jälkeen mietin miten he kestävät ja jaksavat mua ja mun seuraa.Ja tämä on lähes joka päiväistä siis ajattelu. Mä oon kiitollinen joka ikinen päivä että mulla on heidät elämässä. Muuten mun elämä ois paljon toisenlaista.

        Ei kannattaisi ajatella, että miten kaverit jaksavat omaa seuraa.
        On parempi ajatella niinpäin, että onhan minussa jotain hyvääkin, koska kaverit jaksavat mun seuraa.

        Kiitollisuus ja onnellisuus voivat tulla, ja usein tulevatkin pieninä annoksina.
        Olisi turhaa odotella jotain suurta ja mahtavaa tapahtuvaksi yhtäkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannattaisi ajatella, että miten kaverit jaksavat omaa seuraa.
        On parempi ajatella niinpäin, että onhan minussa jotain hyvääkin, koska kaverit jaksavat mun seuraa.

        Kiitollisuus ja onnellisuus voivat tulla, ja usein tulevatkin pieninä annoksina.
        Olisi turhaa odotella jotain suurta ja mahtavaa tapahtuvaksi yhtäkkiä.

        Totta. Aina kun näen ystäviäni niin en todellakaan odota että pitäis olla jotain ihmeellistä.Jo toisen näkeminen riittää mulle.


    • Anonyymi

      Minäkin olen elämässäni iloinnut ystävistäni kun haluavat mun seuraa, harmikseni pakkomuutto teki etäisyyttä, väkisin en ala ystävyyttä hieromaan.

      Liittyy huonoon itsetuntoon sekin että laittaudun aina hyvin, ettei vaan kukaan pitäisi hirveen rumana.🥴🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      92
      2412
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2164
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1993
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1702
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1476
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      74
      1419
    10. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    Aihe