Halu näytellä

Rippikoulun iltaohjelmissa halutuimpia olivat sketsit, lyhyet huumorikertomukset, jotka isoset esittivät näytellen. Halu näytellä oli niin suuri, että yli-isosen oli ihan pakko jakaa esiintymisvuoroja.

Itse havaitsin olevani aivan päinvastainen. Jos joku pappistoimeni tekemisistä ei ollut mennyt nätisti purkkiin, minun oli erittäin vaikea toistaa sitä kuvausta varten. Pappisveljet suorastaan nauttivat, kun saivat näytellä.

9

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olet ammatiltasi pappi?

• Olen. Työurani alun toimin kristillisessä vajaamielislaitoksessa, loput 10 vuotta seurakuntapappina vastuualana erityisesti rippikoulu. Olen jo kauan ollut eläkkeellä,.

• Rippikoulussani ollessani en osannut nauttia :)
      Hetkelliset vapaa ajan hetket olivat mukavia.
      En ole siis mikään uskovainen nii itselleni se oli lähinnä pakko pullaa. 🤔

• Vaimoni oli ollut ortodoksisella kristinoppikoululeirillä. Pappi oli kysynyt, haluavatko nuoret jotakin iltaohjelmaa. Eivät olleet halunneet, joten sitä ei ollut. Olivat pitäneet leirin vapaamuotoisuudesta.

Silloin 50-luvulla muutenkin ortodoksisen seurakunnan taloudellinen tilanne oli hyvin heikko. Leirikeskuksessa oli vain karkealautalattiainen yhteismajoitus ja siskonpeti koko porukalle.

Kun itse myöhemmin pidin luterilaisen seurakunnan ripareita, taloudellinen taso oli paljon korkeampi. Luterilaisessa tausta-ajattelussa kilpaili kaksi suuntaa. Kirkko vaati, että ripari olisi hyvin tietopuolinen, toiset pyrkivät taas luomaan miellyttävän kokemuksen.

Pakkopullaahan se silti joillekin oli. Useimmat tulivat riparille saadakseen "naimaluvan" eli oikeuden tulla vihityksi kirkossa, vielä useammat saadakseen rippilahjat. Kyllähän sen näki, että fossiileilla ja snanilaisilla oli perin erilaiset odotukset.

Jos sitä olisi toteutettu kirkon ohjelman ja oppikirjojen mukaan, tulos olisi ollut täydellinen katastrofi ja kivireen vetäminen sekä oppilaille, isosille että henkilökunnalle. Kyse olikin siitä, kuinka paljon papit uskalsivat tinkiä kirkon ohjelmasta ja luoda riparista niin miellyttävän kuin suinkin.

Tulevaisuutta ajatellenhan miellyttävä kokemus oli paljon kutsuvampi kuin tehokas pakkopulla. Silti tutkimukset osoittivat, että kutsumus riparin jälkeen kirkon toimintaan on heikkoa. Niin mielestäni tuleekin olla, sillä ei ole luontevaa, että ihminen uhraa elämänsä kirkolle, kun on monta muutakin vaativaa suuntaa.

• Kyllä se oli joillekin myös pakkopullaa. Niin monia myös kielteisiä ajatuksia siihen oli viritetty. Aikaisemmin oli pidetty jopa eri leirit tytöille ja pojille. Siitä oli ainakin meilläpäin jo luovuttu. Jos tyttö ja poika halusivat majoittua yhteen, en missään tapauksessa tuntenut syytä estää, enkä kysellä, mitä he mahdollisesti tekivät.

Oli kyllä niitäkin, varsinkin nuoriso-ohjaajissa, joiden mielestä riparin tulee muistuttaa keskitysleiriä.

• ånyo kirjoitti:

Vaimoni oli ollut ortodoksisella kristinoppikoululeirillä. Pappi oli kysynyt, haluavatko nuoret jotakin iltaohjelmaa. Eivät olleet halunneet, joten sitä ei ollut. Olivat pitäneet leirin vapaamuotoisuudesta.

Silloin 50-luvulla muutenkin ortodoksisen seurakunnan taloudellinen tilanne oli hyvin heikko. Leirikeskuksessa oli vain karkealautalattiainen yhteismajoitus ja siskonpeti koko porukalle.

Kun itse myöhemmin pidin luterilaisen seurakunnan ripareita, taloudellinen taso oli paljon korkeampi. Luterilaisessa tausta-ajattelussa kilpaili kaksi suuntaa. Kirkko vaati, että ripari olisi hyvin tietopuolinen, toiset pyrkivät taas luomaan miellyttävän kokemuksen.

Pakkopullaahan se silti joillekin oli. Useimmat tulivat riparille saadakseen "naimaluvan" eli oikeuden tulla vihityksi kirkossa, vielä useammat saadakseen rippilahjat. Kyllähän sen näki, että fossiileilla ja snanilaisilla oli perin erilaiset odotukset.

Jos sitä olisi toteutettu kirkon ohjelman ja oppikirjojen mukaan, tulos olisi ollut täydellinen katastrofi ja kivireen vetäminen sekä oppilaille, isosille että henkilökunnalle. Kyse olikin siitä, kuinka paljon papit uskalsivat tinkiä kirkon ohjelmasta ja luoda riparista niin miellyttävän kuin suinkin.

Tulevaisuutta ajatellenhan miellyttävä kokemus oli paljon kutsuvampi kuin tehokas pakkopulla. Silti tutkimukset osoittivat, että kutsumus riparin jälkeen kirkon toimintaan on heikkoa. Niin mielestäni tuleekin olla, sillä ei ole luontevaa, että ihminen uhraa elämänsä kirkolle, kun on monta muutakin vaativaa suuntaa.

Meillä ainakin vanhemmat pakotti hakemaan naimaluvan.
        Ei siinä ollu väittää vastaan.
        Silloin oli varmasti hyvin paljon taloudellisia ongelmia ja tuskin nytkään käyttävät liikaa rahaa?uskon että heillä on tiukka budjetti.
        Kirkossa käynti ei ole kaikille elämän tapa.
        Itse en paheksu heitä jotka siellä käy tai työskentelee jokainen elää omaa elämäänsä.

• Löffi kirjoitti:

Meillä ainakin vanhemmat pakotti hakemaan naimaluvan.
        Ei siinä ollu väittää vastaan.
        Silloin oli varmasti hyvin paljon taloudellisia ongelmia ja tuskin nytkään käyttävät liikaa rahaa?uskon että heillä on tiukka budjetti.
        Kirkossa käynti ei ole kaikille elämän tapa.
        Itse en paheksu heitä jotka siellä käy tai työskentelee jokainen elää omaa elämäänsä.

Kysyin nuorten motiivia, mutta aina ja kaikki sanoivat vain nämä kaksi. Olihan minulle aivan selvä, että ei se kaikki tapahtunut snadilaisten tahdosta. Fossiileista oli jo kehittynyt vaativia ja urautuneita konformisteja.

• Anonyymi

Meidän rippileiriin ei kuulunut näyttelemistä ollenkaan.

- Sheena

• Enpä minäkään sitä kaivannut. Mutta sanadilaiset ja isoset kaipasivat. Entä sinä?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe